Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - AkiM

Sivuja: [1]
1
Kilpailijoiden kanava / M8-rengaskeskustelu
« : 21.03.10 - klo: 07.09 »
Yksityppirengas? Korruptio iskee näköjään tähänkin luokkaan...  :huh:

2
Turun Urheiluautoilijat järjestää huomenna sunnnuntaina 03.05 tapahtuman Turkuhallin pihalla, jossa esittelemme nuorisolle suunnattuja autourheilumuotoja; pienoisautot, karting, ralli ja drifting.

www.turunua.net

p.s. seudun aktiivijäseniä kaivataan vielä paikalla auttamaan järjestelyissä.
Jos omistat M8 tai Minin niin kalustoa mukaan. Tarkoitus on järjestää ajonäytöksiä ainakin näillä luokilla.

3
Kilpailijoiden kanava / M8 Nostajakaava - Ehdotus
« : 12.05.08 - klo: 21.10 »
Jokainen kisoja kiertänyt on varmaan huomannut nostaja vajetta finaaleissa. Tähän asti on ollut käytäntö että semit nostaa ensimmäisen nousun ja seuraavat nousut nostaa pudonneet + vapaaehtoiset. Kilpailun järjestäjän on mahdotonta seurata ketä oikeasti on nostamassa pitämättä nimenhuutoa. Tämä on johtanut nostajien vähyyteen. Asiaan pitää saada yksiselitteinen tapa joka on helppo toteuttaa ja ikävä kyllä; valvoa.

Asia ratkeaa mielestämme näin:

Ensimmäisen portaan molemmissa nousufinaaleissa nostajina toimivat molempien haarojen semifinalistit (A+B-haarat). Seuraavissa nousufinaaleissa kaikki edellisessä portaassa pudonneet kuljettajat toimivat nostajina. Käytettäessa 12 kuljettajan finaaleita (esim. 16 semifinaalistia), tulee kilpailunjohtajan osoittaa parhaaksi katsomaansa paikat joissa tulee olla kaksi nostajaa, niin että kaikille 16 kilpailijalle löytyy nostopaikat.

Finaali
Nostajat: Pudonneet Semifinalistit A&B

Semifinaali A&B
Nostajat: Pudonneet 1/4 A&B

1/4 Finaali A&B
Nostajat: Pudonneet 1/8 A&B

1/8 Finaali A&B
Nostajat: Pudonneet 1/16 A&B

1/16 Finaali A&B
Nostajat: Semifinaali A&B

Jne...

Vielä toisinsanottuna (jos ja kun joku ei ymmärtänyt. :laugh:):

Nousufinaaleissa ensimmäisen nousun molemmat haarat nostavat molempien semifinaalien kuljettajat, jonka jälkeen molempien haarojen pudonneet nostavat molemmat seuraavat finaalit. Esim. 12 kuskin finaaleissa on yhteensä 8+8 pudonnutta kuljettajaa/nostajaa /finaali. Jos nostopaikkoja on vähemmän kuin nostajia, määrää kilpailunjärjestäjä nostopaikat joihin tulee kaksi nostajaa.

Jos rata ei kaipaa kuin tietyn määrän nostajia, voi esim. molempien haarojen 1. semifinalistit ja ensimmäiset pudonneet molemmista haaroista saada nostovelvoituksesta vapautuksen. Näiden henkilöiden nimet kuulutetaan ajoissa, esim. finaalin päätyttyä. Lähtökohtana siis että "kaikki" nostamaan ellei toisin kuuluteta.

Tätä tullaan kokeilemaan ainakin Turun seuraavissa kisoissa.

Mielipiteitä, keskustelua?

4
Tulokset / KILPAILUKUTSU- SM M-8 -Turku - 03.05.2008
« : 13.04.08 - klo: 17.39 »
Turun Urheiluautoilijat ry
KILPAILUKUTSU
SM M-8, osakilpailu 1
03.05.2008

AKK lupa 11/PA/08
Kilpailun johtaja: Martti Pyhältö, TUA
Valvoja: Tony Raikas, KyPak
Kierroslaskenta: AMB laitteistolla
Kilpailupaikka: Turku, Jyrkkälä
Tuomarit: Tarmo Sinisalo, TUA, Mikko Virmavaara, VAU

Kartta radalle:
http://www.keltaisetsivut.fi/cgi-bin/gwi679/gSks/gwx/?model=indexframe_map.gws&todo=geocode&l
an=fi&A=adj0dDCb0a4Cd0d&address=Turku%2C+Suikkilantie+8&maparea=&mapsearch.x=0&map
search.y=0
Zoomaa klikkaamalla karttaa.

Osallistumismaksu 25eur
Osallistujarajoitus 72 kuljettajaa. 73. ja seuraavat kuljettajat joutuvat varalle, jos tulee perutuksia, niin ilmoittautumisjärjestyksessä pääsee mukaan.

Ajotapa: Kaksi tai kolme (osallistujamäärän mukaan) alkueräkierrosta ja nousufinaalit, finaali. Alkuerät 5 min, nousufinaalit 10 tai 20 min, finaali 45 min

Säännöt: Autourheilun säännöt 2008, EFRA 2008 säännöt ja M-8 SM sarjasäännöt 2008
Varikko: Varikolla rajoitetusti pöytiä, ota oma pöytä mukaan, 230V rajoitetusti (omat roikat), paineilmaa, vettä
Varikko ei ole katettu
Alueella WC
Alueella buffet ja lähiön palvelut
Jokainen kilpailee omalla vastuullaan ja sitoutuu noudattamaan kilpailun johdon antamia määräyksiä.

Alustava aikataulu:
Kilpailupäivä lauantai 03.05.2008
8.00-9.00 harjoittelu erittäin ja ilmoittautuminen
9.10 ohjaajakokous
9.30-10.30 2. harjoittelu erittäin ja katsastus
11.00-14.30 alkuerät
15.00-17.55 nousufinaalit
18.30 Finaali
19.30 palkintojen jako

Ilmoittautumiset viimeistään 26.4.2008: Kiti Kisapalveluun http://kiti.akk-motorsport.fi/

5
Yleinen keskustelu / Nomadio Sensor - Uusi tuttavuus
« : 01.12.05 - klo: 21.55 »
Ajattelin jakaa kokemuksiani uudesta tulokkaasta RC markkinoille, joka on ollut minulla testissä nyt muutamia viikkoja; Nomadio Sensor. Uuden aikakauden ohjauslaite, joka tuo harrastukseen ominaisuuksia jota ei ole ennen nähty perinteisissä laitteissa.

Spectrum toi harrastajille 2.4ghz yhteydet, joilla päästiin kiteiden vaihto rumbasta ja päällekkäisistä taajuksista, mutta Nomadio on vienyt homman askeleen eteenpäin. Kun perinteisen anologiset laitteet ovat vain yksi suuntaisia on Nomadio kaksisuuntainen, eli vastaanotin lähettää kuljettajan tietouteen dataa, joka aistitaan vastaanottimeen kiinnitetyistä antureista. Tällä hetkellä mitattavia asioita ovat: lämpötila, vastarin akun jännite, ajoakun jännite ja kierrosluku (moottorin, renkaat etc.. josta saadaan myös teoreettinen nopeus). Ennakkoluulot radiota kohtaan olivat ristiriitaiset; monipuoliset ominaisuudet sotivat vekkulin ulkonäön kanssa.

Muutamia ominaisuuksia:
- 2.4ghz kaksisuuntainen dataliikenne
- ohjelmoitavuus USB portin kautta
- tärinä ja puhe hälytykset ohjelmoitavissa.  Kyllä, se puhuu!! =)
- 5V lähetin (4 kennoa)
- +kaikki huippuradion ominaisuudet

Ennakkoluulot karisivat kun nappasin radioon käteen. Radio istui käteen kuten tauti intialaiseen. Valikoita selatessa ei ollut epäselvyyttä etteikö kyseessä olisi huipputuote. Valikot ovat todella selkeät ja mikä mukavinta  toiminnot ovat kirjoitettu kokonaan, ei vaikeaselkoisia lyhenteitä.

Oli aika sovittaa laitteistoa autoon. Krossikauden ollessa ohi sai turistini kokea radion "korkkauksen". Vastari on kookas!! Mutta Nomadiolta on tulossa juuri näinä päivinä uusi, pienempi versio vastarista, jonka kaikki V1 version ostaneet saavat ilmaiseksi!!! Vastari kuitenkin mahtui autoon ongelmitta. Ensituntuma ohjaukseen oli todella mielyttävä. Auto reagoi nopeammin käskyihin mitä vanhalla Graupnerin XS-6 radiollani.

Kaikki ei ollut niin ruusuista mitä ensin näytti. Laitteisto kadotti signaalin satunnaisesti johon en löytänyt heti ratkaisua. Seuraavalla ajokerralla kun oli AMB laitteisto käynnissä ja huomasin että ponderi ei saanut tarpeeksi virtaa ja jäi satunnaisia kierroksia rekisteröimättä, rupesi ongelma saamaan ratkaisua. Olin lukenut juttua Spectrumin käyttäjien samantyyppisistä ongelmista hiilettömien moottorien kanssa. Nopari ei pysty antamaan tarpeeksi virtaa tietyissä tilanteissa vastarille. Kuivaharjoittelussa huomasin että heiluttamalla nopeasti ohjausta sain laitteen hävittämään yhteyden. Ratkaisu oli Spectrumin käyttäjien tiedossa; kondensaattori vapaaseen vastarin liitäntään. Tämän jälkeen ei ongelmia. Myöhemmin ongelma ratkesi siirryttyäni Novakin hiilettömään systeemiin. Konkkaa ei enää tarvita, kuten ennen käyttämässä LRP:n vastarissa.

Sensorin tulevaisuus on lupaava. Valmistaja on todella innostunut kehittämään laitetta ja laitteistopuoli on rakennettu niin että monia ominaisuuksia voidaan lisätä ohjelmallisesti. Tähän tarkoitukseen on Nomadio Digital RC Desktop, jossa voi ladata lähettimeen että vastariin viimeisimmät "firmware" versiot, sekä syöttää kaikki laitteen asetukset kuten ohjaimen valikoista. Nomadiolla on myös aikomuksen julkistaa softakoodinsa, jolloin harrastajille tulee SDK, joka mahdollistaa harrastajat koodaamaan haluamansa ominaideet laitteisiinsa. Mahdollisuudet ovat rajattomat.

Nomadion tuotetuki on myös loistava. Valmistajan sivuilla on foorumi, jossa laitteen kehittäjät vastaavat kaikkiin kysymyksiin ja ehdotuksiin 24h sisällä. Tulevia hienoja ominaisuuksia ovat esim. ohjaimen käyttö peliohjaimena PC:nä sekä polttoaineen määrän anturi... Lisää radiosta ja ominaisuuksista:

http://www.nomadio.net/default.asp?ilevel1=2
http://support.nomadio.net/







6
Tulokset / "Kerhokisat" jyrkkälässä
« : 02.09.04 - klo: 22.12 »
!!Uusi päivämäärä!!
(liian vähän ilmoittautuneita, taisi tulla vähän liian äkkiä)

Nyt kun kisoja on joudutaan peruuttamaan toistuvasti niin ajattelimme pitää jyrkkälässä ensimmäiset leikkimieliset kerhokisat lauantaina 11. päivä, alkaen klo 10.00, helpottamaan suurempia kisapaineita. Tähän hätään tuskin saamme AMB laitteistoa mutta "manuaali" laskenta on ainakin käytössä.

Tulemme ilmoittamaan väliaikatietoja kisojen järjestämisestä.

Ilmottautumiset: jani@rc-racing.info
Ilmoita: Nimesi & kiteesi
Osallistumismaksu 5e

http://jyrkkala.scene.fi/

Sivuja: [1]