Mitä nuo välitykset sitten tarkoittaa ? Esim. 43:1, mikä pinjoni ja mikä ratas vain esimerkkinä. Voisko joku tehä jonkun listan noista väleistä mistä näkyy mikä ratas ja mikä pinjoni. -Sami
Kertauksena välityksistä rautalangasta väännellen:
(jonka teen siis mielelläni ajankulukseni
)
Kokonaisvälitys(suhde) kertoo kuinka monta kierrosta moottorin akseli pyörähtää kun renkaat tekevät yhden kierroksen.
Kokonaisvälitys = spurri / pinjoni x sisäinen välitysSisäinen välitys on mallikohtainen ts. millaiset rattaat diffiboksissa on. GV2 prossa se on
2,42. Eli, spurrin akseli pyörähtää 2,42 kierrosta kun diffi tekee yhden kierroksen. Siitä tulee sisäinen välityssuhde.
Eli yllämainituilla rattailla sinulla on nyt academyssä:
80t / 18t * 2,42 =
10,76Virallisesti ilmaistuna 10,76:1. (:1 meinaa siis PER 1 renkaan kierros) mutta kun tiedämme mistä on kyse, :1 jätetään pois.
Edit. Ja vielä jos lisätään moottori tähän:
Välitykset haetaan oikeiksi siksi koska jokaisella moottorilla on kierrosalue, jolla moottori toimii parhaalla hyötysuhteellaan. Jos moottorissa on paljon käämikierroksia, paras kierrosalue on alhaisilla kierroksilla. Kireämmissä moottoreissa on vähemmän käämikierroksia jolloin paras hyötysuhde on korkeilla kierroksilla.
Eli, kireämpään moottoriin vaihdettaessa välityksiä täytyy lyhentään (pienempää pinjonia/isompaa spurria) koska moottorin täytyy päästä korkeammille kierroksille toimiakseen hyvin. (olettaen että ajetaan samalla radalla)
Tästä myös johtuu että välityksiä pitää syynätä mentäessä erilaiselle radalle, koska radoissa on eroja (enemmän suoria, vähemmän syheröä tai päin vastoin)
Jos välitykset ovat pielessä moottori ei käy optimi kierrosalueella. Kun hyötysuhde huononee, koneeseen menee teoriassa sama teho mutta suurempi osa energiasta menee lämmön tuottamiseen. Kone voi kuumua myös jos välitykset ovat aivan liian lyhyet! (kone huutaa optimikierrosalueen yläpuolella)