Tässä teille säännöt:
Lainattu olemassa olevaa ja valmiiksi testattua kaaviota pienillä kuljettajien määrillä ja ajo-aika muutoksilla.
Myös nostovuorot on kirjattu eikä ole kenelläkään mussuttamista kuka nostaa.
Tässä formaatissa myös "kovimmat" kuskit joutuvat taistelemaan paikastaan "pää" finaaliin ja kaikki saavat ajaa finaaleissa kilpaa.
Kilpailuformaatti
Kilpailun järjestäjä jakaa kuljettajat alkueriin viimeisimmän pistetilanteen mukaan. Poikkeukset tähän on sallittuja kiteiden tai muiden perusteltujen syiden takia. Ohjattu harjoittelu on alkueräkokoonpanossa, vähintään 2 kpl, aamulla esim. 8.00 - 10.00. Tarkka aika on mainittu kilpailukutsussa.
- viimeinen harjoituserä on pakollinen. Pakollisessa eräharjoituksessa on kilpailijan vähintään oltava ajokorokkeella lähetin päällä. Ajaminen ei ole pakollista.
- 10 minuutin alkueriä on 2- 3 kpl. Ennen alkuerää on 3 minuutin lämmittelyajo.
- alkueristä jaetaan pisteitä. Erävoittaja saa 0 pistettä, muut sijoituksen mukaisen pistemäärän paitsi hylätyt sekä tuloksettomat saavat kaikki kisaan osallistujien lkm +1 pistettä.
- 1/2, 2/3 parhaan alkuerän pisteet huomioidaan. Vähiten pisteitä saanut voittaa alkuerät, tasapisteissä järjestys määräytyy paremmalla ajosuoritteella.
- alkuerätulosten mukaan jaotellaan nousufinaaleihin.
- nousufinaalit, kaksihaarainen puu, kaikki pääsevät nousufinaaleihin. Parittomat autot laitetaan A-haaraan ja parilliset B-haaraan. Esimerkki 6 auton kaaviosta:
A-haara B-haara
1/2 1,3,5,7 2,4,6,8
1/4 9,11,13,15 10,12,14,16
1/8 17,19,21,23 18,20,22,24
1/16 25,27,29,31... 26,28,30,32....
Nousufinaalien kesto on 15 min (jos osallistujia on paljon tai sääolot ovat huonot voi nousufinaalit lyhentää 10 minuuttiin).
- nousufinaaleista nousee 2 parasta aina seuraavaan omaan nousufinaalihaaraan, paitsi semifinaaleista kummastakin 3 finaaliin. Finaalin (6 autoa) kesto on 30 minuuttia. Finaalin lähtöjärjestys määräytyy semifinaalien kokonaistuloksen perusteella.
- Alimmaisten nousufinaalien A- ja B-haara voidaan haluttaessa yhdistää, jos siihen yhteenlaskettu ajajamäärä jää alle maksimi ajajamäärän. Nousupaikat jaetaan siten, että nousufinaalin voittaja menee A-haaraan, toiseksi sijoittunut B-haaraan, kolmas A-haaraan, jne… Yhdistetystä finaalista nousee kaksinkertainen määrä normaaliin nousufinaaliin verrattuna eli joko 2 tai 4 kuljettajaa.
Nostaminen
Jokaisella kilpailijalla on nostovelvollisuus. Nostajalla pitää olla päällään umpinaiset kengät sekä kisajärjestäjän toimittama huomioliivi. Kilpailijan sijaisena voi toimia huoltaja tai muu lisenssin omaava henkilö. Alle 16 v kilpailija ei saa toimia nostajana. Nostovelvollisuuden laiminlyönnistä alkuerissä seuraa ko. kuljettajan parhaan alkuerätuloksen mitätöinti.
Alkuerissä sekä pakollisessa eräharjoituksessa: edellisen alkuerän kuljettajat nostavat seuraavassa alkuerässä. Ensimmäisessä alkuerässä nostavat viimeisen alkuerän kuljettajat. Nostopaikka on oman alkuerälistan mukaan.
Nousufinaalit: suoraan semifinaaleihin selviytyneet kuljettajat nostavat alimmat nousufinaalit (A ja B). Jatkosta pudonneet kuljettajat nostavat seuraavan tason molempien haarojen finaalit. Esim. 1/16A finaalista pudonneet nostavat 1/8A ja 1/8B finaalit ja 1/8B finaalista pudonneet nostavat 1/4A ja 1/4B finaalit. Jos kaikkia nostopaikkoja ei saada täytettyä, käytetään kilpailun johdon määräämiä / vapaaehtoisia / järjestäjän omia nostajia lisänä. Kilpailun järjestäjä voi myös hoitaa nostotoiminnan kokonaan tai osittain (esim. finaali) omalla henkilökunnallaan. Kilpailun järjestäjä laatii kirjallisen nostosuunnitelman.