RC10.FI
Kilpailut => Kilpailukutsut => Aiheen aloitti: PRCA - 27.07.12 - klo: 14.46
-
Kilpailuaika: 18.08.2012
Kilpailupaikka: Lahdesjärven rata, Tampere.
Ilmoittautuminen: prcarace(at)gmail.com, 13.8.2012 klo 21:00 mennessä.
• Nimi
• Seura (jos on)
• Luokka (jos tulee useampia luokkia)
• Taajuus/taajuudet jos muu kuin 2,4GHz
• Transponderin numero
Ajanotto: Amb
Luokat:
- M8e
- Mahdollisista Tähtivierasluokista (entinen täyteluokka) ilmoitetaan myöhemmin
Osallistumismaksu:
10€
Ajoformaatti:
Paljastuu myöhemmin
Säännöt:
M8e-luokka on tarkoitettu 1/8-mittakaavan Buggy-tyyppisille sähköautoille.
Autojen tulee vähintäänkin perustua tätä tarkoitusta varten valmistettuun yleisesti saatavilla olevaan autosarjaan.
Autot voivat olla alunperin polttomoottorikäyttöisiä autoja, joihin on päivitetty sähkökonversiosarja.
Vain 4WD-autot hyväksytään, eikä autoissa saa olla vaihteita.
Renkaat:
Vapaa, pitoaineet ja muut vastaavat menetelmät kielletty! Kuviointia voi leikellä/trimmata.
Kori:
1/8-mittakaavan polykarbonaatti (Lexan) krossi (Buggy) kori.
Akku:
Vapaa kovakuorinen LiPo-akku, jonka on maksiminimellisjännite on 14.8 volttia. Akku voi olla joko 4S tai 2x 2S.
Jos käytetään 2x2S-akkuja, tulee niiden olla saman valmistajan samaa mallia. Myös 3S-akuilla saa ajaa.
Lataus suojapussissa!
(Nimellisjännite on se jännite, joka lukee akun tuotetiedoissa.)
Moottori:
Vapaa 1/8-kokoluokan autoihin tarkoitettu sähkömoottori tai pienempi (esim. 550 SC-moottori).
Transponderi:
Kilpailuja varten autossa pitää olla kilpailujärjestäjän ilmoituksen mukainen tai yhteensopiva transponderi. Transponderin toiminnasta vastaa kilpailija, ellei selkeästi pystytä osoittamaan että toimimattomuus johtuu kilpailujärjestäjän huolimattomuudesta tai ajanottolaitteiston viasta. (vrt. usealla kilpailijalla toimimattomia pondereita). Kilpailunjärjestäjä ei pysty takaamaan jokaiselle vuokrapondereita. Transponderi varattava ennakkoon ilmoittautumisen yhteydessä.
Kilpailijanumero:
Kukin saa oman kiinteän kilpailijanumeron. Numerot jaetaan satunnaisesti. Numeron saa kilpailupaikalla, numerotarrojen kera.
Kilpailuorganisaatio:
Kilpailun johtaja: Antti Turtiainen
Tuloslaskenta: on
Tuomari: tuskin tarvitaan
Palkinnot:
Ainakin hyvää mieltä, ehkä muutakin...
Rata:
Savipohjainen rata, jossa osassa hypyistä keinonurmea.
Radalla ajettu (ainakin) seuraavilla renkailla:
• AKA Cityblock
• AKA Gridiron
• JC Crossbows
Muuta:
HUOM! Kisapaikalla EI OLE verkkovirtaa eli jokainen kilpailija huolehtii akkujensa lataamisesta itse (esim. 1:1 autosta) tai ottaa mukaan riittävän kasan akkuja. Paikalle pyritään samaan aggregaatti ja mahdollisesti vapaa-ajan akkuja, joista voi ladata Lipoja. Näiden saamisesta paikalla ei ole takuuta!
Omat pöydät ja tuolit mukaan. Akkujen lataus aina latauspussissa.
-
Osallistujat:
Antti Turtiainen
Aki Kaukovirta
Petri Niemelä
Mikko Ylinen
Jari Toivonen
Heikki Suontausta
Mika Rinne
Kari Kauppinen
Janne Luotonen
Niko Vuorenmaa
Jukka Häkämies
Henri Eskman
(12 kpl)
-
Ajajat on jaettu hyvin monimutkaisella algoritmilla kahteen erään (kuka arvaa miten?):
Erä1
Antti Turtiainen
Petri Niemelä
Jari Toivonen
Mika Rinne
Janne Luotonen
Jukka Häkämies
Erä2
Aki Kaukovirta
Mikko Ylinen
Heikki Suontausta
Kari Kauppinen
Niko Vuorenmaa
Henri Eskman
Aikataulu ja ajoformaatti:
vapaa harjoitus 5 min
3 x alkuerä 7 min, kaksi parasta lasketaan. Pisteet kuten WJ:ssa.
3 x finaali 10 min, kaksi parasta lasketaan (A-fin 6 autoa, B:hen loput)
9.00 rataa viimeistellään yms... kun on valmista, niin rata on auki
10.30 ajajakokous
10.40 Erä1, vapaa harjoitus
10.50 Erä2, vapaa harjoitus
11.30 Erä1, AE1
11.40 Erä2, AE1
12.30 Erä1, AE2
12.40 Erä2, AE2
13.30 Erä1, AE3
13.40 Erä2, AE3
14.30 B1
14.50 A1
15.30 B2
15.50 A2
16.30 B3
16.40 A3
Edit: Korjattu oikea määrä harjoituksia.
-
Tarvitaanko kisassa lisenssiä ja onko mahdollista lainata ponderia?
-
Kisa on kerhokisa-tyylinen eli lisenssiä ei tarvita. Hoidetaan sinulle lainaponderi, jos tulet kisoihin. Tervetuloa!
-
Vielä on vapaita lähtöruutuja :azn:
Nyt on hyvä tilaisuus tulla kokeilemaan patterikasia radalla ja ottamaan itsestään ja muista mittaa! Niitä kuitenkin on Suomessa jo jokunen. Ei haittaa jos et ole kisoissa ennen ajanut, nyt on hyvä hetki kokeilla. Ei tartte itse nostaa jos kaataa :grin:
Mikäli epäilet akkujesi riittävän, niin paiskaa allekirjoittanutta YV:llä, niin katsotaan voinko auttaa. Mulla on sen verran 2S:siä, että niistä pystyn pari lainaamaan ja silti ajamaan omat ajot. Tosin, jos autosi syö 4S:siä, niin sitten en pysty auttaa.
Jos kotoa on vaikea saada lupaa kisoihin, niin kerro, että vieressä on IKEA, jossa viettää kivasti aikaa :tongue:
Ajoformaattina olen miettinyt seuraavaa:
Vapaat harjoitukset (2 x 5 min) (yksi akku riittänee)
Alkuerät (2 x 10 min) (kaksi akkua, pisteytetään kuten WJ:ssä?)
Finaalit (2 x 12 min) (kaksi akkua, A- ja B-finaalit varmaan riittää tällä kuskimäärällä)
Kommentteja?
-
Mulla on kanssa 2s akkuja 4 kpl deanseilla joita pystyn lainaamaan
ja näihin 4 paikkanen laturi. Mutta virtalähde ei riitä tähän ja omiin,
joten sellanen luokkaa 20W tarvittais lisäks.
-
Mulla on kanssa 2s akkuja 4 kpl deanseilla joita pystyn lainaamaan
ja näihin 4 paikkanen laturi. Mutta virtalähde ei riitä tähän ja omiin,
joten sellanen luokkaa 20W tarvittais lisäks.
Tätä jäin miettimään. Paikallahan siis EI ole verkkovirtaa käytössä, vaan mahdollisesti agrregaatti, mut sen saaminen paikalle ei ole "mun käsissä". Mulla on 30A virtalähde kyllä, mut mä en tiedä mitä ne hakkurivirtalähteet tykkää aggregaatista... Kai se input jännite pysyy riittävän vakiona.
-
Aijjoo.. No autonakustahan voi sen virran sit ottaa
-
Kun näin pienellä porukalla ajellaan, niin sopisiko myös ettei kerrankin aloitettaisi kisoja kukonlaulun aikaan? :)
-N
-
Joo, sopii oikein hyvin. Kelpaako klo 10 tai 11?
-
Kysyisin, että tuleeko ketään jolla olisi TLR 8ight varaosia matkassa. Mulla ei ole vielä kun pelkkä auto, enkä osaa sanoa mitä tuollaisesta leviää. Ilmoitelkaa niin nakkaan ilmon sisään.
t Jarkko
-
Ei tässä muillakaan varaosia ole. Mukaan vaan.
-
No hieman hölmöä ajella 400km jos matka katkeaa johonkin typerään juttuun heti kärkeensä....vaakakuppia kääntelen Kiimingin ja tämän välillä :cool:
-
Käsitääkseni aika monella kuitenkin on varaosia, eli kuulut Mika vähemmistöön :tongue:
Nirkissä ajaetussa kisassa kurvaili yks Losi, ko. kuski ei ainakaan vielä ole ilmoittautunut
mutta yritämpä ottaa kaveriin yhteyttä josko tulisi paikalle tai ainakin toisi varaosansa,
hintalapuilla varustettuina :grin:
-
Eiks kaikki polttisautot oo Losin kopioita, niin käy näiden meidänkin autojen osat :wink: :grin: :tongue:
Toivottavasti pääset tulemaan ja saadaan sulle varaosia jostain!
Tervetuloa!
-
No onhan se joo jos 400km suuntaansa..
Vantaalla olen enemmistöä..
2 mp9e
1 jq
1 ansmann
Nyt ku kalle vaihtoi losista ysiin
-
No hieman hölmöä ajella 400km jos matka katkeaa johonkin typerään juttuun heti kärkeensä....vaakakuppia kääntelen Kiimingin ja tämän välillä :cool:
Mä voin kysästä, jos joku täältä Turusta haluais antaa mukaani osia. Täällä kun kerran melkein kaikki ajelee Losilla :wink:
-
Saben takia tottakai - niin sen pitää ollakin!
-
saisko tarkan osoitteen? kun ajattelin tulla katsomaan noita kisoja.
-
Postitorvenkatu 2, on varmaan lähimpänä totuutta, alueella on kovasti
liikennejärjestelyt muuttuneet Ikean myötä, eikä sellaista tarkaa osoitetta
varmaan olekkaan, korjatkaa jos olen väärässä.
(http://kaukovirta.kuvat.fi/kuvat/kuva/lahdesj%C3%A4rvi.bmp/_small.jpg)
-
Vielä kerkee mukaan karkeloihin. Yksi ilmoittatuminen on vielä matkalla, eli 12 kuskia saataneen viivalle. "Erälistat" ja aikataulut tulee tässä tän viikon aikana.
Rataa on käyty parantelemassa, nyt jokainen hyppyri toimii luotettavasti!
Tervetuloa kisaamaan ja katsomaan!
-
Vapaat harjoitukset (2 x 5 min) (yksi akku riittänee)
Alkuerät (2 x 10 min) (kaksi akkua, pisteytetään kuten WJ:ssä?)
Finaalit (2 x 12 min) (kaksi akkua, A- ja B-finaalit varmaan riittää tällä kuskimäärällä)
Kommentteja?
Viikonlopun perusteella vapaat harjoitukset pysyy 5 minuutissa, mut AE:t tullee olemaan 7min ja finaalit 10 min. Jos sattuu kovin kuuma päivä, niin koneet pysyy paremmin kuosissa ja kenenkään ei tartte jännätä, että tuleeko lipocutti peliin just viimeisessä mutkassa, jos on ajanut pari lämmittelykierrosta ennen finaalilähtöä. Finaaleja ehdotan ajettavan kolme, kaksi lasketaan. AE:t 2/2, kelpaako? Tässä ei kuitenkaan niin hampaat irvessä ajella, niin onko tuo 2/2 liian "raju"? Jos ajetaan 3/2, niin sitten akkuja menee päivässä jo ainakin 7!*
*) tai no, eipä niitä harkkakierroksia ole pakko ajaa :wink:
-
Mulle käy molemmat.
-
12 kisaajaa, ei paha. Listat ja aikataulu(ehdotelma) tulee huomenna.
-
Listat ja aikataulu lisätty.
http://rc10.fi/index.php?topic=68426.msg620080#msg620080 (http://rc10.fi/index.php?topic=68426.msg620080#msg620080)
-
Hienoa!
-
Jos jollain on kisapaikalla lainata akut, millä pääsee 10min finaalissa, niin olisin kiitollinen :)
-Niko
-
Jos jollain on kisapaikalla lainata akut, millä pääsee 10min finaalissa, niin olisin kiitollinen :)
-Niko
Lupasin jo Jannelle lainata tarvittaessa omia akkuja :sad:
Loppuu omat akut kesken, jos liialti lainailen :tongue:
-
Jos jollain on kisapaikalla lainata akut, millä pääsee 10min finaalissa, niin olisin kiitollinen :)
-Niko
Onko tarve 2s vai 4s akuille?
Mä voin lainata yhden parin 4ah 2s akkuja.
-
Jos jollain on kisapaikalla lainata akut, millä pääsee 10min finaalissa, niin olisin kiitollinen :)
-Niko
Onko tarve 2s vai 4s akuille?
Mä voin lainata yhden parin 4ah 2s akkuja.
Kiitoksia vain, mutta taitaa olla akkuhomma nyt reilassa.
Eiköhän kisasta selvitä :)
-Niko
-
Tänään vähän vielä höylättiin rataa kuosiin ja otin pätkän kännykällä kun seuran nuori lupaus vetää parastaan.
lahdesjarvi2012.mp4 (http://www.youtube.com/watch?v=4glqscvKa7Y#ws)
-
Aikataulu ja ajoformaatti:
2 x vapaa harjoitus 5 min
3 x alkuerä 7 min, kaksi parasta lasketaan. Pisteet kuten WJ:ssa.
3 x finaali 10 min, kaksi parasta lasketaan (A-fin 6 autoa, B:hen loput)
9.00 rataa viimeistellään yms... kun on valmista, niin rata on auki
10.30 ajajakokous
10.40 Erä1, vapaa harjoitus
10.50 Erä2, vapaa harjoitus
11.30 Erä1, AE1
11.40 Erä2, AE1
Typotin tuonne tuon harjoituksen... Eli yhdellä harjoituksella mennään. Sorry!
-
Kiitos Hazard videosta! Antaa kuvaa huomiselle mitä odottaa , tulee kiva päivä! :cool:
-
infoa radalta.. suuntaa antavana tietona, mikä nyt noudattelee minusta tuttua linjaa, eli:
10min finaalia tarvitset vähintään 4000 mAh 4S akun tai 2 x 2S (jos 4S:llä ajat)
Mielummin 5000 mAh
Itse olen kokeeksi ladannut akkuja 55A auton akulla ja ainakin 6 x 2S 6400 mAh akut on sillä latautunut,
vielä 4 x 2S 4500 mAh menossa.. akut olleet radalla tyhjäksi ajettuja
-
infoa radalta.. suuntaa antavana tietona, mikä nyt noudattelee minusta tuttua linjaa, eli:
10min finaalia tarvitset vähintään 4000 mAh 4S akun tai 2 x 2S (jos 4S:llä ajat)
Mielummin 5000 mAh
Itse olen kokeeksi ladannut akkuja 55A auton akulla ja ainakin 6 x 2S 6400 mAh akut on sillä latautunut,
vielä 4 x 2S 4500 mAh menossa.. akut olleet radalla tyhjäksi ajettuja
Joo, kuta kuinkin noin. 4200 mAh:lla mä ajoin noin 14 minuuttia, tosin muutaman kerran lepuuttelin autoa tassut taivasta kohti. Mut alle neljätonnisella en lähtis kokeilee...
-
Tommonen 8 latausta meni 55A auton akulla, sitten tuli low voltage vastaan.. Akku on vanha.
-
Tommonen 8 latausta meni 55A auton akulla, sitten tuli low voltage vastaan.. Akku on vanha.
Hyvä tietää. Paikalla on ilmeisesti aggregaatti, josta saa ladattua. Mulla on omassa autossa 80 Ah akku, josta lataan helposti ne pari paria. En muista aggren tehoa, mut kai siihen nyt pari laturia menee yhtä aikaa. Se aggre, jolla ajanotto pyörii on sitten pyhitetty vain ja ainoastaan tietotekniikalle.
43 sekunnin läppejä siellä Kapa ja Toivo ajeli. Itse en aikaa viittinyt ottaa, niin ei tuu suorituspaineita. löysin rantein eka mutka pitkäksi ja auto pajukkoon.
OIkeesti, jos alkaa kirjottaa hyvin, niin se on kaukana siellä vihreässä...
-
Toivottavasti jollain on Hotwirellä varustettu läppäri mukana....