Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - race

Sivuja: [1] 2
1
kardaanin lukkotappi lensi kadoksiin, no onneksi niitä on tuossa muutama ylimääräisiä.

2
Yleinen keskustelu / Vs: Kuvia omista Rc-autoista
« : 03.06.15 - klo: 15.36 »

Savage XS rod edition. Prolinen 1/16 rad rod kori sopii nippanappa tuohon pikku Savageen.
Maalasin LRP:n metallicgraphit maalilla.

3
Yleinen keskustelu / Vs: Kuvia omista Rc-autoista
« : 02.06.15 - klo: 23.07 »
No huh, hienosti tehty auto ja hyvin otettu kuva, koska piti kaksi kertaa katsoa että onko se oikea vai rc-maasturi.  :cheesy:

4
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä auton ostan -osio
« : 02.06.15 - klo: 18.04 »
Kiitos vastauksista ja millätavalla jäykkäakselisuus on huono asia

En maininnut sitä huonoksi asiaksi, mainitsin sen eroksi.
Kyllähän erillisjousituksella on parempi pito ja ajettavuus monessa tilanteessa verrattuna jäykkään akseliin.
Esimerkiksi kaarrekäyttäytyminen ja toispuoleiset töyssyt vaikuttavat eritavalla.
Erillisjousituksen maavara on usein isompi.
Tietyssä käytössä, kuten crawling, on jäykkäakseli suositumpi.
Noissa autoissa toki paljonkin eroja, mutta tuo lienee se suurin eroavaisuus.
Savageen päätyisin sen vankemman oloisen rakenteen takia ja siksi että pidän enemmän HPI:sta kuin Kyoshosta. Makuasioita ja molemmat autot varmasti hyviä.

5
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä auton ostan -osio
« : 02.06.15 - klo: 16.26 »
MAD FORCE KRUISER 2.0 VAI SAVAGE FLUX HP?

Suurin ero lienee akseliston toteutuksessa. Mad Force jäykkäakselinen, ja Savagessa joka kulma erillisjousitettu.
Savagen valitsisin itse.

6
Tomyn "Riverbank Trail" video on ehkäpä paras rc-adventure pätkä mitä olen nähnyt. Vaikeita paikkoja, hyvät äänet, vesi tuo ajoon ihan oman lisänsä. Suosittelen katsomaan.

Putkirungot/korit on hienoja, millä tavalla olette kiinnittäneet ne pohjaan, onko se helposti irrotettava? Miten olette vääntäneet kaarien muodot putkeen?

7
HPI / Vs: Hpi Savage XS
« : 01.06.15 - klo: 19.13 »
Mukava auto tämä XS Savage. Renkaat laitan ehkä vaihtoon, jotain Pro-linen badlandsin tyylisiä olen kaavaillut.
Savagen runko poikkeaa paljon lajitovereistaan. Vankkaa tekoa, mutta laitteiden sijoitteluun on käytännös vain se yksi paikka. Plussaa tietty vastaanottimen ja akun koteloinnit pölyn ja roiskeiden kannalta, mutta ruuvaamista hieman enemmän avomalleihin nähden. Nopeudensäätimen tuulettimelle kannattaa rakentaa joku verkko kivisuojaksi.
Akkukoteloon mahtuu 2s-hardcase akut hyvin. Itselläni ois 1S-saddlepack akkujakin, mutta en niitä ole vielä siihen saanut. akut kyllä menee, mutta liittimien pitää olla matalat jos meinaa akkuparin koteloon sovittaa.

Tässä kuva jossa 1/16 skaalan pro-line rad rod kori. Yhtään pienempi ei mahtuis, mutta tuo menee hyvin paikalleen, ja näyttää itseasissa aika siistiltä mun makuun.


Mitenkäs usein puratte ja huollatte näistä diffit ja vaihteiston?

8
Team Losi / Losi 1/18 mini-rock crawler
« : 29.05.15 - klo: 22.46 »
Onkos täällä kokemuksia tästä pienestä crawlerista?
http://www.losi.com/Products/Default.aspx?ProdID=LOSB0222BD

9
RC-kerhot ja -radat / Vs: Monster assembly
« : 27.05.15 - klo: 11.57 »
Tuo voisi olla myös yksi luokkajako. Jäykkäakseliset ja erillisjousitetut.
Niiden sisällä sitten voisi olla skaala jako 1/10 ja isommat, sekä mini monsterit.
Mutta jos osallistujia on esimerkiksi neljä samalla akselirakenteella ja skaalat on eri, niin silti ajettaisiin samassa skaalaluokassa.
Jos luokkia alkaa jakamaan, niin tulee myös 2wd, 4wd, 6wd.
Tarkoitus on pitää juttu yksinkertaisena, ymmärrän toki ettei ole mielekästä kilpaila edes leikkimielisesti avian eri luokan autoilla keskenään. Jos tama nyt saisi paljon osallistujia, niin sitten ruvetaan jakamaan eri sarjoihin.
Myös mekkaus tauot lajien välissä pidetään minimissä, ja koko kisa mennään yksillä vapaavalintaisilla renkailla jne. Tarkoituksena, että ajamisen välissä ei tarvitsisi odotella muuta kuin muiden ajovuoroja katsellessa. Akkuja lienee syytä varata useampi, mutta erät sinällään kestäisivät melko lyhyen aikaa.

10
RC-kerhot ja -radat / Vs: Monster assembly
« : 27.05.15 - klo: 10.29 »
millä meinasi osallitstu?
Savage XS löytyy, joten sillä varmaan.

Jos tämä tapahtuma toteutuu, niin parasta on jos mukana mahdollisimman monenlaista autoa, näin saadaan vähän kokemusta ja vertailua. Ei niinkään kannata ajatella, että onko oma monsteri ennakkoon paras tuommoisessa kisassa. Myös noita lajeja voi vähän miettiä niin ettei isoin ja tehokkain välttis ole paras, tai sitten ei...

11
RC-kerhot ja -radat / Monster assembly
« : 27.05.15 - klo: 09.01 »
Heitänpä ilmoille tällaisen idean. (Kuuluuko tämä tänne, vai kilpailukutsu osastoon?)
Monster assembly
Kokoonnutaan kesä/heinäkuussa mosteriautoilla johonkin paikkaan ja rakennetaan radat moniotteluun.

Lajeina nämä (Saa ehdottaa lisää, tai kommentoida jos joku laji ei toimi tai kaipaa kehittelyä)

> Pituushyppy (2metriä vauhdinotto ja 20cm hyppyri)

> Short track head to head (Kaksi kierrosta lyhyellä ovaaliradalla, jossa pari hyppyä. Autot lähtevät vastakkaisilta puolilta rataa ja ajavat kaksi kierrosta. Nopeimmin oman maalilinjan ylittänyt voittaa, homma etenee pudospelillä finaaliin.)

> Long track all in one (Pidempi rata usean auton yhteislähdöllä. Esimerkiksi 5 kierrosta)

> Esteen ylitys (Suora rata jossa esteitä tasaisin välein. Esteiden korkeus kasvaa esim 5cm välein. Korkeimman ylittänyt voitta.)

> Skill track (Rata jossa monipuolisia esteitä ja taitoa vaativia kohtia. Radalta otetaan aika, nopein voittaa)

> Köydenveto (Autot kiinnitetään narulla toisiinsa, molemmat yrittävät vetää toisen auton oman maalilinjansa yli. Pudotuspelillä finaaliin)

Jokaisesta radasta saa kolme parasta pisteitä kaavalla 1.>3p / 2.>2P / 3.>1P
Säännöt hyvin vapaat. Auton pitää kuulua johonkin monster truck luokkaan. Moottori ja akut voisi olla vapaa. Korkeintaan jotain luokkajakoa skaalan ja kennomäärän suhteen. Mutta jos osallistujia vähän, niin kaikki vaan samaan, kunhan on hauskaa.

Ajopaikka pitäisi tietenkin keksiä, minulla on mielessä yksi, mutta täytyy käydä katsomassa on se mahdollinen.
Jos on, niin siellä olisi tuo long track valmiina.
Pääkaupunkiseudulle olen tätä kaavaillut.
Ehdotuksia saa esittää.

Mukaan saisi tulla tietenkin katsomaan, järjestämään tai kuvaamaankin.

12
Traxxas / Vs: Traxxas Summit
« : 26.05.15 - klo: 18.24 »
Voi olla täällä nähty video, mutta laitan silti.
Tämmöistä kaikkea näköjään Summitilla voi ajaa.
https://www.youtube.com/watch?v=-zi5itLDcbc

13
Vapaa keskustelu / Vs: Mikä ilahduttaa tänään?
« : 25.05.15 - klo: 14.21 »
Nyt kun keksisi hyvän tavan ankkuroida putki paikoilleen...

Tuohon voisi koittaa rautalangasta U-lenkkejä, jotka työntää maahan vaikka 10cm syvyyteen putkenpäältä.

14
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä auton ostan -osio
« : 25.05.15 - klo: 10.44 »
Jos ostaa team assokiadetin autoja
Niin ei kannata ostaa sc10 2vd autoa minun kaverilla
on se auto ja kun on aloittelija niin on sillä suhteellisen
hyvin ajanut sillä mutta on silti mennyt rikki kaksi
kertaa.
Jos nyt yhtään ymmärsin. Niin omani kesti pomppulinnassa sisäajoa koko talven. Eikä siinä pommituksessa hajonnut muuta kuin kori. Ainut joka tuossa otti alussa nuppiin oli nuo tuumaset ruuvit.

Ainahan näistä jotain särkyy. Olipa merkki mikä tahansa, niin huoltaa pitää ja välillä vaihtaa särkyneitä osiakin. En tuon peruteella vielä Asson SC10:piä leimaisi heikoksi.

15
Yleinen keskustelu / Vs: Omatekoinen rc rata
« : 17.05.15 - klo: 21.08 »
Tämä on todella hieno!!! Oispa oma piha.

16
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 16.05.15 - klo: 17.20 »
B3:n manuaalissa lukee: sisä 3/16 ja ulko 3/8. (EDIT: mutta ei tietenkää voi olla varma sopiiko tuohon vanteeseen, joka edellä mainittu. Jännä että tuo on B4:ään, itselläni oli hexillä vanteenkiinnitys. Ilmeisesti kahta mallia, tai toki sehän on voitu rankentaa jälkeenpäin eriksi.)

17
Pitäiskö F1:siin laittaa pienikapasiteettinen akku ja pitkät erät, niin tulis akunvaihto varikkopysähdys taktikointi mukaan ;-)
Hyvä luokka olisi tuo F1 kyllä.
Periaatteessa jos budjetti riittäis, niin ois kiinnostusta kokeilla sitäkin luokkaa, no sen näkee sitten.

18
Sähköautot / Vs: 1/12 mattorata-autot - Tech talk
« : 16.05.15 - klo: 07.53 »
Moottorin johtojen asennukseen liittyen. Mitä kautta olette johdot vieneet moottorille?
Näkee montaa eri tyyliä, mutta itse päädyin pitkän pyörittelyn jälkeen ratkaisuun, jossa noparilta johdot lähtee sivulle ja akun/iskarin välistä, linkkien alta moottorille. Moottorin liittimet osoittavat eteenpäin. Saa nähdä onko tämä sitten toimiva, mutta ainakaan koriin ei pitäisi ottaa kiinni, eikä päästä vääntämään moottoripukkia mihinkään suuntaan. Ainakin neljä vaihtoehtoa johtojen vientiin on, mikä lienee yleisin ja toimivin?

19
http://www.gearmachine.net/insert_ratio.php?lang=gb&cat=12_pan
Tuossa loistava laskuri, jolla saa välitykset ja etenemän laskettua useallekin ratasyhdistelmälle.
Kaavaha taitaa olla pinion x renkaan halkaisia x pii jaettua spurrilla.

20
Useampi sallittu kone voisi madaltaa osallistumiskynnystä. Voi olla sopiva motti jollain hyllyssä valmiina. Lisäksi useampi moottorimerkki toisi teknisesti mielenkiintoa lisää, että kulkeeko joku malli kovempaa kuin toinen. Toki lista pitää jonkun laatia. Ellei sitten esim mainittu brittilista ole kelvollinen sellaisenaan.
Hyvältä kyllä vaikuttaa kokonaisuudessaan tämä GT12.

21
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä auton ostan -osio
« : 10.05.15 - klo: 14.54 »
Mitä kitin lisäksi tarvitaan? Mitkä olis hyviä osia? Kuinka paljon hinta eroa tulee rtr ja kitin + osien kanssa?

Radio, akut, laturi, työkaluja, osien ja työkalujen säilytykseen joku loota.
Jos on rullaava kitti, niin nopari ja moottori tietysti.
Tarpeelliset varaosat selvinnee käytön myötä ja riippuu autosta ja ajosta.
Jos olet tosissaan aloittamassa lajin, niin kit vois olla hyvä. RTR:llä pääset helpoiten alkuun, mutta hetken pasta olet päivittämässä ehkä kamoja ja osia. Tosin niitä rtr paketin osia voi koittaa myydäkin, mutta hyvää hintaa niistä ei saa..
Kummantahansa ostat, työkaluja tarvitsee hankkia ellei niitä ennestään ole.
Mitä työkaluja, se riippuu autosta, ja muista että monet merkit ovat tuumaisilla osilla. Tämä ei ole mikään ongelma, mutta täytyy tietää jos ennakkoon jotain avainsettiä tilailee.

22
Mahtaako tuota GT koria saada mistään kotimaisesta liikkeestä? nimim. ei meinaa löytyä

http://fi.eurorc.com/product/5149/yokomo-subaru-brz-rd-sport-body-set
Tuommoinen löytyi suomesta, viisammat kertokoon mahtuuko mittoihin ja sääntöihin.
Wheelbase 233mm

23
Mitäs ajopaikkoja n.100km säteellä Helsingistä olisi kesällä? Tiksi taitaa olla jo kiinni, Mäntsälä sulkeutuu toukokuussa. Pitääkö mennä ulkoradalle ajamaan, joka ei tietty ole hyvää treeniä mattoautolle.

24
Itseäni mietityttää renkaat. Tietämys foameista on olematon. Testaamallahan niistä toki oppii, mutta monia mattoautosta kiinnostuneita varmaan helpottaisi tietopaketti renkaista. Paljonko sorvataan? Mikä seoskovuus sopii mihinkin? mitä huomoitavaa rengasvalinnoissa? Kuinka monta setti pitää varata kauteen? GT12 luokkaan voisi kustanussyistäkinn hyvä olla rajoitus kilpailuakohden käytettävien renkaiden määrästä. (Tämä taisi jo ollakin suunniteilla).
Renkaat ovat todella oleellinen osa ajettavuutta ja nopeutta.
Nämä tiedot eivät ole pois kokeneemmilta, koska mikään ei korvaa kokemuksen kautta hankittua tieto/taitotasoa. Sen sijaan vinkit voivat olla todella arvokkaita lajin pariin tuleville.

25
Mulla on kiinnostusta CS12-luokkaan.
Kaavaillu säännöt vaikuttavat mielestäni hyvältä, joskin asiantuntemus ei kyseiseen luokkaan vielä ole kovin vahva. Vaikuttavat siltä, että itse aloittelijana lähtisin kyseisillä säännöillä mielellään mukaan.
Jos tuo GT12 tulee olemaan luokan nimi tulevaisuudessa, niin onhan se sitä myös AKK:n papereissa, ettei luokasta ole kahta nimeä käytössä? Ihan vain selvyyden vuoksi.

26
Hyvä juttu jos suunnitteilla on luokan nostatusta.
Kyllä luokka kiinnostaa sen verran, että varmaan auton hankin. Kilpailemaan pitää päästä. Jos osallistun mattiskisoihin, niin sittenpähän on yksi kuski lisää siihenkin luokkaan. Eihän se loppupeleissä kovin montaa aktiivia vaadi, kun toiminta alkaa olla mielekästä.

Se miksi juuri tama luokka kiinnostaa, on näennäisesti yksinkertainen auto, jota kuitenkin pitää osata säätää ja ajaa. Autojen ulkonäkö ja takavetoisuus on plussaa. Joku niissä vaan kiinnostaa enemmänkuin 1/10 touringissa. Mun mielestä mattoauto on vaan "eniten kilpa-auto", joka on tehty sisäradalle, eikä mihinkään muuhun. Ei kompromissejä minkään suhteen, niin kuin kilpa-auton kuuluukin olla.

27
Moi

Olen palaamassa RC-harrastuksen pariin.
Kilpaileminen kiinnostaa, mutta luokka mietityttää.
CS-12 mattoauto olisi se kiinnostavin, mutta onko luokan harrastajia pääkaupunkiseudulla, vai ajaako kaikki touringia?
Minkäverran CS-12 luokan kilpailuja olisi tarjolla?
Toki kilpailuhin matkaan mielellään kauemmaskin, mutta helsingin lähistön kerhokisat ja harrastajaporukka kiinnostaa nyt aluksi.
Varsinainen kysymykseni oikeastaan on, hankkiakko mattoauto vai harkitsenko 1/10 touringia.

Niin, ja ikää uudella harrastajalla on päällee 30...

28
Yleinen keskustelu / Vs: Onko mahdollista?
« : 22.01.12 - klo: 17.29 »
Arvostan sitä että tartutaan härkää sarvista ja tehdään omia projekteja.
Varmasti on mahdollista tehdä 1/4 kone, mutta tuolla budjetilla ja tietämättä mikä on cnc-jyrsin niin paljon vaikeuksia moottorin teossa varmasti on.
Ok, voit tietysti teettää lohkon jossain pajassa, kun toimitat piirustukset.
Jos tarkoituksena on tehdä nimenomaan pieni versio bemarin Koneesta, niin ongelmaksi tulee löytää ne sopivat osat kaupasta. Mistä saat sopivat venttiilit, männät, nokka-akselin, kampiakselin jne? Varmasti saat tuon kokoluokan osat jostain, siis ei esikuvan mukaiset. Se sitten että ne olisivat toimivat tekemässäsi/teettämässäsi lohkossa on jo ihan eri juttu.
Periaatteessa pitäis olla tiedossa kaikki osat ennen kuin lohkon ja kannen voi tehdä.  Random osien yhteensovittamiseen vaadittavien kanavien ja sovitusten teko vaatii jo melkoista moottori-insinöörin kokemusta.
Lisäksi pitää kehitellä sytytys- polttoainejärjestelmät, varmaan tässäkin kohtaa joutuisi luistamaan esikuvanmukaisuudesta.

Luulenpa että tarvittavat työkalut on pieni murhe tuommoisen projektin toteutuksessa.

Nostan hattua jos saat tehtyä toimivan nelitahtimoottorin ja on huikeaa jos se on ison moottorin mukainen ja sen tekeminen onnistuu 1500 hintaan.  :azn:

29
Nopeudensäätimistä ois mielenkiintosta kuulla kaikki. Lisäks välitysten valitseminen, iskarit ja tietty kaikki alustan säätöön liittyvä. Ehkä joku ohjeistus perus setuppien tekoon, josta on hyvä lähtee hiomaan omaan ajoon sopivia alustasäätöjä. Mun kohdalla touring puolen jutut.

Tarkoitis ois tulla maanantaina ja samalla eka kertaa katsomaan tikkurilan rata.
Omasta autosta puuttuu nyt sähköt, joten sivusta seuraamiseksi varmaan menee.

30
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 30.12.11 - klo: 20.46 »
Kuinka säädätte touring autoissa kallistuksen vakaimet?
Eli kiristättekö vakaimen jousituksen ollessa autonpainolla, vai painatteko jousitusta alas, ja jos painetaan niin kuinka paljon?
Käytättekö vakainta edessä ja takana?

Sivuja: [1] 2