Huh huh,pääsinpähän kirjoittamaan. Äsken ehdin aiheen ekan kirjaimen kirjoittamaan, ku pomo ilmoitti, että ruoka-aika. Ja päivällä hän oli varsin eri mieltä kirjoittamisesta, mutta se siitä.Asiaan.
Tässä keskustelua lukiessa tuli mieleen, että vaikka kuinka säännöillä yritettäisiin rajoittaa kustannuksia, niin aina ne jostain syystä nousee, jossain vaiheessa tulosluetteloa. Eli jokaisessa luokassa, jossain saavutetaan se lakipiste, jossa ajotaito ei yksinään enää riitä vaan tarvitaan huomattavia kalustollisia panostuksia, jotta voidaan menestyä.
Polttisluokissa kalusto on ehkä valmiiksi,niin hyvää ja nopeaa ja tasaista, että siellä ei ainakaan Suomen maassa ihan heti kaluston nopeuserot ratkaise vaan ennemminkin ajotaito ja luotettavuus. Hyvä juttu.
Mutta sähköpuolella tulee raja huomattavasti helpommin vastaan. Tässä asiassa on luokan ajotaito vaatimuksilla suuri merkitys. Eli mitä helpompi luokka on ajaa sen nopeammin kaluston merkitys tulee vastaan. Tällöin saadaan "huonommallakin" ajotaidolla hyvää tulosta aikaseksi kunhan vain auto kulkee. Tietysti kärkikahinoissa merkkaa sekä ajotaito että kalusto,mutta keskitasolla voidaan ajotaitoa korvata paremmalla kalustolla.
Jos luokka vaatii hyvää ajotaito eli auto on vaikea ajaa ei kaluston merkitys ole niin suuri. Ennemminkin liian nopeasta autosta on enemmän haittaa kuin hyötyä hyvää tulosta haettaessa. Tavallaan auto ei pysy lapasessa, jos ajotaito ei ole riittävän hyvä ja nopeuden tuoma etu hukataan huonoihin ajolinjoihin, töksähtelevään ajoon sekä molliin. Eli hitaammalla kalustolla, mutta erittäin hyvällä ajotaidolla voi päästä hyvinkin ylös tuloksissa. Näin keskitasolla ajaminen ei olekaan niin kallista, koska ajotaito ei maksa kun aikaa. Tietysti tällaisessakin lajissa tulee se kohta vastaa, jolloin täytyy kaluston olla viimeisintä huutoa jotta voi voittaa kisoja, mutta niin täytyy myös ajotaidonkin olla huippuluokka jotta voi ottaa kaiken hyödyn irti kalustosta.
Ne jotka haluavat ajaa pitempiä eriä voisivat miettiä vakavasti C-12 luokkaa. Siellä kun ajetaan 8 min eriä ja ajotaidolla on todellakin merkitystä menestyksen kannalta. Ainakin heti muutaman kärkisijan jälkeen. Myös ei ole mitään ihmeellisiä rengasrajoituksia. Akutkin tulevat tavallaan halvemmiksi kun kahdesta 6 kennon akusta saa kolme 4 kennon akkua. Alkuperäiset akut voi käyttää finaaleissa ja tärkeissä alkuerissä ja eri akkujen kennoista kootut akut käyttää harjoitteluissa. Autotkin on halvempia. Ainoa ongelma on mitä tehdä kesällä. Porukan voimalla voisi saada aikaan kesä kisoja,jolloin luokasta saisi pääluokan.
Myös kisojen järjestäjät voisivat huomioida C-12luokan, niin kuin Vesa tuolla edempänä perään kuulutti. Aluksihan voi osallistuja määrä jäädä hieman pieneksi,mutta eiköhän se siitä kasva,kun olisi tiedossa enemmän kisoja. Myös syksylle olisi hyvä saada kisoja.Tällöin olisi koko vuosi katettu. Kuskienkin kannattaisi miettiä, että vaikka tällä hetkellä ei ole niin montaa C12 kuskia, niin ei antaisi sen olla esteenä omalle osallistumiselle. kun kaikki halukkaat menisi mukaan ilman mitään miettimisiä olisi luokassa äkkiä monta kuskia.
Itse ainakin ajattelin alkaa ajamaan mattoautoa ensivuoden aikana, kunhan olen ensin vähän treenannut erittäin ruostunutta ajotaitoani. Täytyy aluksi vaan säätää toi vauhti sellaiseksi, että auto pysyy lapasessa. Nykyisillä osanottaja määrillä kun pääsisi jopa A-finaaliin,kun en ole kertaakaan sellaiseen päässyt. Tietysti toivon että kuskeja ilmaantuisi vuoden aikana niin paljon,että voisin vaan haaveilla A-ja B finaaleista ehkä sitten ajan C-finaalissa. Pääasia kunhan pääsee ajamaan omaksi iloksi ja muitten kiusaksi.
C12 luokka voisi olla pappa luokaksikin ihan mielenkiintoinen. Heti ei tarvitse olla kireimpiä välineitä ostamassa, jotta pärjäisi. Kunhan auton saa pysymään hyvin lapasessa. Ajotaidon paraneminen näkyy pitkään kierrosajoissa vaikka kalusto ei olisi huippuluokkaa. Eli erittäin palkitseva luokka, kun siinä voi tulla nopeammaksi ja kehittyä ihan vain ajamalla. Kyllä vanha koirakin oppii uusia temppuja, kun vaan tahtoa on. Sekaan vaan kyllä ajamaan pääsee.