Helppoa ja mukavaa se on. Jos itse kumminkin innostut tekemään, kannattaa se aloittaa merkkikorjaamon koripuolelta. Sieltä jätkiltä hyvät ohjeet mitä pitää tehä ja miten. Vag konsernin vehkeissä ei ovista voi saada mitään rikki, ovat vaihdettavat kiinnikkeet. Jonka jälkeen biltsun/varaosaliikkeen kautta kotiin, irrotukseen sopivat työkalut mukaan. Yleensä muovisia, jotka ei naarmuta paneeleita.
Vaimennuksesta sen verta, että se on yhtä hyvä kuin sen heikoin lenkki. Moni vaimentaa vain välipeltejä ja sisemmän pellin tai ulkopellistä osan. Se kannattaa tehä kerralla niin että kelpaa kuunnella. Tuo 2xvibroplast+splen ulkopeltiin toimii erittäin hyvin, ja toki voi esim sikaflexiä laittaa liikkuviin osiin(välituet,aka suojavyöhyke;))
Onnistuneen asennuksen tärkeys on myös kaiuttimen kiinnitys. Se ei saa olla muovinen halpismalli, joka nitkuu ja natkuu. Joko metallista(alumiini) tai vanerista. Myös materiaaliin kannattaa tutustua. Se ei saisi imeä kosteutta(oven sisäosat+ulkopelti), pitäisi pysyä paikallaan myös kolarissa ja olla tiiviisti liimattu.
Omassa ibessä moni piti etukaiuttimien soundia melkeen parempana ilman subia, koska ne ulottuivat alas ja sointi oli todella napakkaa. Sarjana oli DLS Up6i, eli todella slim ja hyvä ääninen sarja. Sitä ohjasin 9887r:llä millä saa todella hyvän stereokuvan kiitos DSP:n.
Jos lähtee vaihtamaan myös erillisarjaa kannattaa samalla vaivalla vaimentaa myös etuovet. Tuovat sen äänen esiin eritavalla eikä midbasso huku oviin. Entisen ibizan oviin meni vibroplastia ja spleniä. Jos muistan oikein meni 4½pakettia yhteensä vibroa ja spleniä vajaa paketti.
Tää oli itseasiassa hyvä pointti. Itsellä tuntuu just toi midbassojen puute ja napakkuus. Itse en kyllä uskalla lähteä purkamaan ovia, varmasti purkaminen onnistuu, mutta kasaan saaminen voikin sitten olla eri juttu.
Onko tietoa, missä hinnoissa ovien vaimennus maksaa jossain lafkassa, amiksessa, amiksella, jollain muulla tekijällä?