25 vuoden kisakokemuksella Suomessa ja Euroopassa viimeiset 15v top 10:ssä ajaneena voin kertoa,että on hyvin eri asia, onko rata uusi kaikille vai ennestään tuttu. Kärjessä erot on pienet ja onihan eri asia oletko ajanut radalla sen 2-4 akkua vai 400 akkua. Kaikki rataluokan kotimaiset sekä arvokisat sisäradoilla ajetaan uudella ajamattomalla profiililla, jolloin tilanne on kaikille tasan sama. Toki krossissa on melkoisen vaikea tehdä ratamuutoksia kisaviikolla, toki onnistuu sekin koska turffiradat pääosassa nykyään.
Ymmärrän näkökulmasi, mutta en pysty samaistumaan ajatukseen, jossa kilpailusta saisi mielenkiintoisemman sillä, että rata on auki kilpailijoille koko ajan ilman rajoituksia. Eikä varsinkaan edullisempaa, päinvastoin.
Sama käytäntö on muussakin moottoriurheilussa, etukäteistreenaaminen ja testaaminen on hyvin rajattua tai kiellettyä jopa. Ulkoaoppiminen ja paikallisetu on krossissa isommassa osassa kuin muissa luokissa, mutta en sano että se on huono asia koska lajin luonne on melkoisesti rataluokista poikkeava muutenkin. Ja paikallisten duunit pitää myös palkita, näinhän se menee kaikessa.
Akunjännite on se 4.20V/kenno, sille en näe mitään tarvetta nostaa, mutta siitä olen samaa mieltä että liikatehosta ei ole mitään iloa krossissa, päinvastoin.
Puhutaan nyt kuitenkin tästä krossiluokasta, ettei eksytä Touring-luokkaan.
Jos ajattelee kerhojen, ratojen yllläpitäjien kantilta, ei ratasulut ole järkeviä. Ratasulut eivät ole myöskään mielekkäitä lajiin ja kilpailuun mukaan tuleville. Voi olla ok juurikin sille kärkikymmenikölle ja myös niille, jotka eivät treenaa ollenkaan, vaan ajavat vain kilpailut.
Jos oikein optimoisi tuota Vesan näkemystä, niin radathan kannattaisi olla koko kesän kiinni ettei pääse treenaamaan ja että kaikille tilanne olisi uusi ja sama ja jokaiseen kisaan vaihdetaan profiili. Itsekin ajan pääasiassa ulkona ja käytännössä vain saviradoilla M8 -luokkaa ja peilaan tätä "sääntöä" siinä lajissa oleviin käytöntöihin ja kokemukseen. Harva M8 SM-rata on muuttunut tässä parin kesän aikana. Rata on ollut kiinni kunnostusta varten, ei profiilimuutoksia varten. Ja kisat on olleet ihan hyviä. En ole huomannut, että joku olisi mustasukkainen siitä, että muut on treenannut ja itse ei ole ollut aikaa treenata. Siellä kärjessä ajaa ihan samat jätkät, vaikka saa treenata vaikka koko kevään syksyn kisoja varten yhdellä ja samalla radalla. Aina tietenkin on niitä, jotka ajavat vain oman lähialueen kisat ja menestyvät niissä hyvin ja peittoavat ne, joilla on vähemmän paikallisprofiilista kokemusta, vaikka harrastusvuodet olisivat suunnilleen samat. Jokaisella on mahdollisuus treenata vaikka joka päivä ennen kisoja, riippuu mielenkiinnosta, ajankäytöstä ja rahasta. Kukin panostaa oman mieltymyksensä mukaan ja osa vetää ihan puhtaasti vankalla kokemuksella vain pelkkiä kisoja. Sääntö / käytäntö on palvelee kieltämättä parhaiten juurikin niitä, jotka joka tapauksessa osallistuu kilpailuiin ilman treenaamista. Mutta jokainen ratamaksu on tärkeä jokaiselle kerholle ja kilpailuihin osallistuminen voinee olla se motivaattori treenata, jos tavoittelee parempaa onnistumista.
Turfilla profiilin muuttaminen on toki helpompaa, mutta miksi käytäntö / sääntö on sitten erilainen saviradalla ja turffiradalla? Eikö käytäntö voisi olla yhtenäinen ja voisi treenata vapaasti. Tilanne olisi edelleen kaikille sama. Tekee kerho turffiradalle muutoksen viikkoa ennen tai vaikka perjantaina illalla, muutoksen aikaa rata toki pitää olla kiinni, mutta se kestää tunteja, ei päivä.
Mielestäni Hakkilan kisat oli ihan onnistuneet. Tai en ainakaan ole nähnyt, että siitä olisi tullut yleistä paheksuntaa, että kaikilla oli mahdollisuus treenata kisaprofiililla koko viikon. Siitä myös ilmoitettiin kaikille. Tämä on se mitä kannattaisi harkita uudeksi käytännöksi. Tai että kilpailunjärjestäjä voi ihan omatoimisesti miettiä omien resurssiensa ja käytössä olevan ajankäytön mukaan, tekeekö profiilimuutoksen ja milloin sen tekee vai onko tekemättä.
Ei sääntö ole huono, vaikka kisaprofiililla ei saisikaan treenata. Mutta harrastuksen kantilta yleisesti se ei ole ainakaan hyvä. Ja jotta Vesan mainitsema tavoite (syy-suraus) toteutuu, tulisi saviradat pitää kiinni koko kauden, jos ei muuta profiilia kisoihin, ei mitään jiitä.
Tästä on varmaan turha jatkaa, mutta pitää vähän haastaa, jos vaikka sääntöjä miettiessä ja kehitettäessä tulisi ajateltua asiaa laajemmin ja tuoreilla silmillä. Hyvä laji tämä 10 krossikin on, vaikka ei saisikaan treenata.
Juha Sallmén