RC10.FI
Yleiset => Bensa-autot => Aiheen aloitti: skippy - 05.04.11 - klo: 16.54
-
terve haluisin tehoja lisää helpolla fg zenoah 26 tehoputki löytyy jo kaikki ideat tervetulleita ja paikat mistä ootte ostanu omat kamat sekä mitä suurinpiirtein makso
-
Ilokaasua, kuten Buttenmeister:llä.
-
fiksu vastaus pitäiskö pistää ikäraja näille sivuille
-
Sinä sanoit, et "kaikki ideat tevetulleita" Mitäs sun mielestä olis pitäny kirjottaa? Samalla "voisin" sakottaa oikeinkirjotuksesta, mutta mulla ei ole oikeuksia siihen.
-
Mitä omituista tuossa vastauksessa oli :huh:. Ennemmin laittaisin porttikieltoja tuollaisesta "oikeinkirjoituksesta".
http://rc10.fi/index.php?topic=51542.msg508994#msg508994
-
fiksu vastaus pitäiskö pistää ikäraja näille sivuille
Jotta jokainen, kuten sinä, ei tekisi uutta aihetta kysymyksestä johon selvittää itse vastaus hetkessä, tai aihe jossa kysyä: http://rc10.fi/index.php?topic=14614.0 (http://rc10.fi/index.php?topic=14614.0)
Ei ois pahitteeks antaa vaan niitten vastausten virrata tänne, ilokaasut on todellakin yksi vaihtoehto, ja itsepähän sallit kaikki vastaukset :)
-
Jos tehoja haluaa helpolla saada,niin yksi vaihtoehto on laittaa esm. tämmöinen (http://www.oneillbrothers.com/rc-car/top-ends-upgrade-kits-1/reed-ported-2-bolt-30-5-upgrade.html)
Kakkutukan mainitsemassa topikissa voi jatkaa,ei tehdä turhaan uusia topikkeja.
-
Vaihda otsikoks keskustelua bensa moottoreista. Koska olemme jo bensa-autot topikissa niin siitä ei ole mitään haittaa jos välillä tulee joku uus keskustelu aihe eikä kysy aina tuola samassa bensa-autot aiheessa missä menee viikko että sieltä löytää jotain. Onhan täälä joka MCD mallilleki oma keskustelu. "pakko OT" :shocked:
virikaasari/reed valve ei tuu kalliiks ja vaikutti ihtellä ainaki melko paljo. Yks vaihtoehto on jos tieto ja taito riittää niin kanavia muokkaamalla saa kans lisä tehoa. :laugh: :laugh:
PS. Sitähän varten bensa-autoille tehtiin oma topik että voi keskustella laajemmin bensa-autoista.
-
terve haluisin tehoja lisää helpolla fg zenoah 26 tehoputki löytyy jo kaikki ideat tevetulleita
ei varsinaisesti moottoriasiaa mutta jotku ovat laittaneet vaihteistoja esim. HPI Bajaan, kai se jotain lisää tuo? FG:stä en tarkkaan tiedä.. onko joku muuten saanut kulkemaan yli 80 km/h bensanorsun?
-
terve haluisin tehoja lisää helpolla fg zenoah 26 tehoputki löytyy jo kaikki ideat tevetulleita
ei varsinaisesti moottoriasiaa mutta jotku ovat laittaneet vaihteistoja esim. HPI Bajaan, kai se jotain lisää tuo? FG:stä en tarkkaan tiedä.. onko joku muuten saanut kulkemaan yli 80 km/h bensanorsun?
No, vaihteilla ei kyllä saa yhtään lisää tehoja. Huippunopeus voi oikealla välityksellä lisääntyä, tai sitten ei.
-
suhteellinen asia - ei moottoriin tehoja kuten sanoin mutta kyllä kiihtyvyyttä ja huippunopeutta ainakin teoriassa ja moottorin tehot saa käyttöön "tehokkaammin"
-
terve haluisin tehoja lisää helpolla fg zenoah 26 tehoputki löytyy jo kaikki ideat tevetulleita
ei varsinaisesti moottoriasiaa mutta jotku ovat laittaneet vaihteistoja esim. HPI Bajaan, kai se jotain lisää tuo? FG:stä en tarkkaan tiedä.. onko joku muuten saanut kulkemaan yli 80 km/h bensanorsun?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LdSm_zvnWa8 [/youtube]
muistaakseni 18/46 ja painoa kapistuksella oli jotain +/-12kg
OBR Reed valve ja tehari muuten vakio.
-
85 km/h on jo ihan kunnioitettava nopeus, jos sillä pystyy vielä ajaakin eikä tarvii kilometrin kiihdytystä :wink:
-
ei se noissa vauhdeissa oikeen räpylässä enään taho pysyä...mutta nyt modattu isolla rahalla nii tilanne voi olla toinen. ja ettei ihan OT:ksi mene niin tätäkin ne jossain kehuskelihttp://www.gopeddepot.com/en-us/dept_70.html (http://www.gopeddepot.com/en-us/dept_70.html)
-
Tuo meneekin sitten jo niitten viimeisten "rutistuksien" kanssa.
Mutta omalla kohdalla tuota "vakiota 26cc konetta" on kutiteltu pelkästään dominaattorin putkella,kanavien kohdistuksella ja männän viilaus/kevennyksillä.
Kiekuu kuitenkin omasta mielestä kohtuu hyvin ja jaksaahan tuo nelikkoakin vetää vallan mainiosti :azn:
Voisi joskus ottaa videon tynkääkin ja laittaa näytille.
Ihan mielenkiinnosta,kimantero miten tuo obr:rrän setti vetää?
Ihan alhaalta ylös asti vai onko sellainen mopoista tuttu,että alhaalta vetää kuin vakio,sitten kun läpät aukeaa niin keulaa vetää pystyyn? :grin:
-
Mitenkäs 28.5cc sylkky eroaa 29 cc?
Koska omassa 28.5 on männän koko 36mm ja käsittääkseni 29:ssä on samoin.
Vai tuleeko se mitätön ero iskunpituudesta,kun itellä on vakio kamppari kiinni.
-
Mitenkäs 28.5cc sylkky eroaa 29 cc?
Koska omassa 28.5 on männän koko 36mm ja käsittääkseni 29:ssä on samoin.
Vai tuleeko se mitätön ero iskunpituudesta,kun itellä on vakio kamppari kiinni.
veikkaisin että iskun pituudessa...tuo 0.5cc ero mahtaatulla jo 1mm erolla iskunpituudessa
-
Mitenkäs 28.5cc sylkky eroaa 29 cc?
Koska omassa 28.5 on männän koko 36mm ja käsittääkseni 29:ssä on samoin.
Vai tuleeko se mitätön ero iskunpituudesta,kun itellä on vakio kamppari kiinni.
veikkaisin että iskun pituudessa...tuo 0.5cc ero mahtaatulla jo 1mm erolla iskunpituudessa
Kuulostaa loogiselta,elikkäs jos hommaan 29cc sylkyn niin se pelaa silti ihan normaalisti,vaikka käyttäsin normi kampiakselia?
Jotenki tuntuu,että vastaus on silmien edessä mutta kun on pää täynnä sahajauhoa ja pitää vääntää rautalangasta,että menee kaaliin :tongue:
-
Joo, sulla on S.H siinä 28,5cc vakio kampura, eli 28mm iskulla. 29cc on 35mm mäntä ja pitää käyttää 30mm iskulla olevaa kampuraa.
28.5cc siis enemmän kierroskone, 29cc taas vääntää :wink:
-
eikös sen männän koko ole 36mm?
Ainakin omasta mittasin tuon lukeman.
Elikkäs teoriassa jos laittasin omaan 26 cc pidemmällä iskulla olevan kampuran
niin onkos silloin kuutiotilavuus 27.2cc?
Tämmöiset pienet asiat vaikuttaa,ainakim tavaraa tilattaessa,
kun ei ole tullut perehdyttyä asiaan.
Sen ainakin tiedän,että männänkoko muuttuu 23,26,29cc sylkyissä.
Mutta nuo iskunpituudet on vielä hakusessa,tai ainakin hajulla olen :azn:
-
29cc on 35mm mäntä. Vakio 26cc ei voi noin vaan vaihtaa pidenpää kiertokankea, kun pitää koneistaa sylinteristä tavaraa pois.
-
FG:stä en tarkkaan tiedä.. onko joku muuten saanut kulkemaan yli 80 km/h bensanorsun?
Johan mä muutama vuosi sitten kellotin FG:lle 83,1km/h (muistini mukaan) Eikä ollu muuta viriä kuin JetPro putki.
Löytyisköhän kuva vielä jostain...
-
Moikka!
Tuli tuossa solo:n 23cc moottorista avattua posket ja nyt laitoin sen kasaan niin nahkeasti pyörii..
onko normaalia vai onko jotain kasauksessa mennyt pieleen?
-
Voi olla,että laakerit ei mennyt pohjaan asti,joten voivat ahistaa kampparia.
-
Joo homma selvis nyt pyörii jouheasti :)
-
Mikä oli vikana?
-
napautti muutaman kerran magneeton päästä niin alkoi pyöriin jouheasti.
-
Onko mahollista porata 34mm CY sylinteri 35mm kokoiseksi. Eli lähinnä herää kysymyksiä että onko sylinteri kovakromattu ja onko edes mahdollista laittaa 34mm männän tilalle 35mm mäntä ilman että vaihtaa kiertokangen. Onko mäntien muut mitat samat paitsi halkaisija.
Alkaa oleen tuo orkkis sylinteri jo niin kulunut ettei enää männän vaihdolla kovin pitkään taas pötkitä joten tuli mieleen tämä poraus isommaksi.
-
Poraus ei onnaa,kun kyseessä on kovakromipytty.
Uutta sylkkyä vaan putkeen,kun ei ne niin kalliita ole :azn:
Jos ulkomailta tilaus onnistuu niin katteleppa DDM:n valikoimaa.
-
Onko hpi fuelie 23 koneessa sama alakerta ku 26 koneessa? Vois vaihtaa 23:n tilalle 26:sen tai mahdollisesti jotain vielä isompaa??
-
On sama.
-
Mistäköhän niitä 26 sylinteri/mäntä sarjoja mahtais voida ostaa?
-
Kokeileppa Elfving Racing:iltä. Tonilla varmaan on hyllyssäkin
-
http://www.davesmotors.com (http://www.davesmotors.com)
http://www.oneillbrothers.com (http://www.oneillbrothers.com)
Noista oon itelle saanut kaikki mahdolliset osat ja Erittäin huokealla suomen hintoihin verrattuna joutuu yli n.50-60€ tilauksista maksaan alv. ja hakeen tullista mut ei riemulla rajaa kun samaan hintaan saa tod. paljon parempaa osaa!
Mut Tonilta saa kyl tietääkseni todella nopeasti osat itselleen eikä joudu odottaan viikkoa tai jopa kauemmin.
-
Itselleni kävi näin :sad: Marderin kampiakselista kiilan lovi entinen ja kierteet samaten. Hommasin ensimmäisen bensa-autoni ja tyhjäkäyntiä käydessä kosahti sitten heti remonttiin. Varaosaa saa tarjota.
(http://ameba.lpt.fi/~rissjann/kuvat/rc/marder/marder_kampiakseli.JPG)
-
Onko vautipyrän ura missä kunnossa? taitaa mennä vaihtoon kans...
-
Vaihtoon meni vauhtipyöräkin. Lohkesi aika iso pala mutta uusi hommattu. Kampiakseleitakin kokeiltu kolmea erilaista mutta pituus ei täsmää sillä tuossa koneessa hieman erikoisempi. Tänään laitoin purkalla koneen kasaan ja lauantaina kokeilemaan kestääkö (laakeriliima + mutteri niin kireälle kun uskalsi).
(http://ameba.lpt.fi/~rissjann/kuvat/kampiakselin_pituus.jpg)
-
Itselleni kävi näin :sad: Varaosaa saa tarjota.
Katsoppas tätä (http://www.large-scale-finland.eu/viewtopic.php?f=13&t=1239). Kannataa ainakin kysyä.
Ja muutenkin tuota foorumia kannattaa seurata koska siellä on pääosin kaikki bensanorsuja
harrastavaa väkeä.
BTW kenen valmistama kone?
-
Katsoppas tätä (http://www.large-scale-finland.eu/viewtopic.php?f=13&t=1239). Kannataa ainakin kysyä.
Ja muutenkin tuota foorumia kannattaa seurata koska siellä on pääosin kaikki bensanorsuja
harrastavaa väkeä.
BTW kenen valmistama kone?
Kiitoksia vinkistä. Smartechin autosta purettu, että onko sitten niiden omavalmistama kone?
-
epäilen,yleisesti mitä koneita käytetään niin ovat Zenoah,CY ja fuelie.
Sitten erikseen nämä pajojen valmistamat billet koneet.
Korjatkaa jos olen väärässä,oma veikkaus CY?
-
Fuelie = CY = Chung Yang
Fuelie on vain HPI:n brändäämä tuotenimi CY:n koneille.
-
Mittasin juuri CY koneen kampiakselon ja juurikin tuo kyseinen mitta on 42mm, eikä 48mm mikä kuvassa näyttää olevan.
Vaikuttaa tuon Smarteckin ihan omalta tekeleeltä koko moottori.
-
Kiitoksia vinkistä. Smartechin autosta purettu, että onko sitten niiden omavalmistama kone?
(https://lh3.googleusercontent.com/-P6tFdUR9sxQ/To7oOUnzHLI/AAAAAAAABKU/uW4FUg9Er2o/s720/IMG_7550.JPG)
Tuo kuvani kampi on juurikin Smartechin moottorista.
Ja mielipiteeni on että heillä on oma tuotanto ko. moottoreille.( Vaikka moottorin mukana tuli ohjekirja "Komatsu Zenoah G230")
Sylinterin kyljessäkin on valuttu teksti SMT. Ja muutenkin laatuvaihtelut moottorien välillä viittaa halpatuotantoon.Jos hyvä yksilö sattuu kohalle toimii ihan OK.
Ostin oman moottorin tältä kauppiaalta:
http://rc-car-online-shop.de/shop/en/261-spare-parts-for-smartech-carson-pt-engines.html (http://rc-car-online-shop.de/shop/en/261-spare-parts-for-smartech-carson-pt-engines.html)
Löytyy varaosina kampiakseleitakin.
-
Vaihtoon meni vauhtipyöräkin. Lohkesi aika iso pala mutta uusi hommattu. Kampiakseleitakin kokeiltu kolmea erilaista mutta pituus ei täsmää sillä tuossa koneessa hieman erikoisempi. Tänään laitoin purkalla koneen kasaan ja lauantaina kokeilemaan kestääkö (laakeriliima + mutteri niin kireälle kun uskalsi).
(http://ameba.lpt.fi/~rissjann/kuvat/kampiakselin_pituus.jpg)
Onko kone muuten 23cc vai 26?
Mulla ois cy:n alakerta ja täydellinen patakin jouten.
-
23cc on tuo sylinteri. Täytyy katsella josko päivittelisi zenoah/CY -motiksi niin saa edullisemmin varaosia.
-
Onko moni tällästä msd sytytys johtoa vaihtanut moottoriin?
http://sparetec-rc.com/1180-craftwerks-plug-wire-orange.html (http://sparetec-rc.com/1180-craftwerks-plug-wire-orange.html)
Tuli tilattua, ei liene kovin vaikea rojekti olevan vaihtaa vanhan tilalle.?.
-
Avaa vaan vetostarttikopan ja nykäiset vanhan irti ja uusi tilalle.
Näin ainakin oli zenon koneessa.
-
Tattista SH.
Ei löytynyt mitään kuvia netistä, mutta arvelinkin jotta ei se kovin kummonen jobi ole.
-
ite joudui vaihtaa pari vuotta sit bajaa sen koko systeemin ku tuli ajettua ojaan, pelkkä taka pyörä näky :roll: :roll: ainoo mikä hajos ni oli just toi systeemi joka antaa kipinän, enny muista/tiedä nimeä mut kuitenki, helppo oli laittaa
edit: en tarkoita tulppaa vaan just tota johtoo ja sit sitä metalli levy kasaa
-
...nykäiset vanhan irti ja uusi tilalle.
enny muista/tiedä nimeä
Tulpanjohto tulee sytytyspuolaan. Toisissa puolissa on siinä tapissa kierre mihin tulpanjohto tulee kiinni.
Kannattaa alkuun koittaa kiertämällä aukipäin ettei vedä tappia vahingossa poikki jolloin puola olisi entinen.
-
...nykäiset vanhan irti ja uusi tilalle.
enny muista/tiedä nimeä
Tulpanjohto tulee sytytyspuolaan. Toisissa puolissa on siinä tapissa kierre mihin tulpanjohto tulee kiinni.
Kannattaa alkuun koittaa kiertämällä aukipäin ettei vedä tappia vahingossa poikki jolloin puola olisi entinen.
jep, puolahan se olikin, olin eile vaa nii väsyny etten muistanu mikä se oli :roll:
-
Mikä on suh ok käyntilämpötila 2t virikoneella?
-
Mulla koneen lämmöt ollut 80 - 95C riippuen siitä kuinka rääkätty kone on ennen mittausta.
Oikeista lämpötiloista mitä pitäis olla niin ei ole mitään hajua. Tulokseen vaikuttaa myös tuo mittarin tarkkuus joka mulla uskoakseni on jotain 5C suuntaan tai toiseen.
Sitten tuohon vaikuttaa vielä mittauspaikka. Yrittääkö saada lukemaa sylinterin ulkopinnalta vai jäähdytysrivan pinnalta. Itse olen yrittänyt saada lukemat tuosta sylinterin ulkoseinältä vaihtelevalla menestyksellä.
-
Eilen ajelin asfaltillaa urku auki jonkin aikaan ja sain lukemiks jtn. 120c! Olisko liika laihalla vai eikö sit riitä kevennetyn vautipyörän tuuletus? tarvii varmaan leikellä siit muovista jonkun veraan pois!
-
Katso tulpan väri heti rääkkäyksen jälkeen. Siitä voi päätellä paljon enemmän kuin tuosta lämpötilan mittauksesta. Taitaa olla parhaimmat ohjeet tulpan tulkkaamisesta tuolla jenkkifoorumilla ja muistaakseni Habaku ohjeisti bajatopikissa myös värien maailmaan.
Kyl toi 120 on varmaankin ihan hyväksyttävä lukema jos se on mitattu heti kunnon asfalttisession jälkeen. Mulla kans kevennetty vauhtipyörä ja olen säätänyt koneen aavistuksen verran rikkaalle ihan vaan varmuuden vuoksi.
-
tällänen sivu löyty joskus: http://www.dansmc.com/spark_plugs/spark_plugs_catalog.html (http://www.dansmc.com/spark_plugs/spark_plugs_catalog.html)
-
Sitä sylinterin muovikuorta ei suositella leikellä,on aika olennainen osa tuuletusta.
Yleisestihän tulpan väri on semmoinen vaaleanruskea(maitokahvi)
Jos musta/nokinen= liian rikkaalla ja jos valkoinen tai hyvin vaalea,niin silloin laihalla.
Itse olen aina säätänyt korvakuulolta ja lämmöt pyörinyt siinä 80-90 c.
Tulpan kärkiväli Zenoahin ohjeen mukaan 0.65mm.
Itse olen pitänyt 0.55mm.
-
Liekkö mielikuvitusta vai totta, mutta kun vertailin kipinää ennen ja jälkeen tollasen msd tulpanhatun/virtapiuhan asennusta, niin kipinä olisi parempi. :roll:
Eli tälläsen asensin.
(http://www.predatorrc.com.au/images/423894518_o.jpg)
-
monenko tanki jälkee kannattaa vaihtaa männä renkaat? vai sit vast ku alkaa tuntuu yhtä väljältä kuin helistin vauvan kädessä?
-
Kun ei enää lähde helposti käyntiin.