Ajatuksia tulevaan kesäkauteen:
Olemme tehneet sarjan osalta muutoksia moneen asiaan verrattuna edellisiin kausiin. Lähes jokainen muutos on tuntunut aiheuttavan kasvukipuja sekä kovaa keskustelua niin puolesta kuin vastaan.
Sarja on vuosien aikana kehittynyt enemmän kilpaluokkamaiseen suuntaan tarkempien sääntöjen ja rajoitusten johdosta. Jos verrataan nykyisiä autoja alkuaikojen vastaaviin, niin tekninen kehitys on näiden osalta ollut merkittävää. Autot ovat tänä päivänä suunniteltu nimenomaan kilpailemiseen, eivätkä enää niinkään hiekkamontuille ajoon tehtyjä laitteita.
Kehityksen ei kuitenkaan tarvitse tarkoittaa sitä, etteikö kisoissa edelleen olisi se sama "rento"* meininki. (*sana jonka käyttöstä pitäisi antaa rikesakko :P).
Pidetään ajokäyttäytyminen hyvänä ja reiluna niin kenenkään ei tarvitse mieltään pahoittaa.
Jos joku mielensä kuitenkin pahoittaa niin tää on kuitenkin motorsporttia: Pitää olla tunnetta pelissä, muutenhan koko hommassa ei ole järkeä.
Koitetaan kuitenkin ne suurimmat tunteenpurkaukset saada nieltyä, eikä mekasteta kisojen aikana lauteilla (koskee myös meitä, sarjan vetäjiä).
Pohdintaa sääntö muutoksista:
Yksityyppi rengas on ollut se eniten keskustelua aiheuttanut asia.
Viime metreillä asia meinasi mennä vielä nurin, kun edelleen renkaiden saatavuus näytti heikolta (meillä oli aiemmin tieto, että näitä saadaan reilusti Suomeen ennen kisoja).
Tämä uudistus nähtiin kuitenkin niin tärkeänä, että jouduimme korjaamaan omaa tiedottamistamme koska löysimme asiaan ratkaisun ”pakon edessä”: renkaita tilattiin sarjalle ja rahoitus niille tuli järjestävältä taholta.
Muutos rengas-sääntöön vapauttaa energiaa itse ajamiseen ja auton säätämiseen, kun ei tarvitse miettiä mikä rengas olisi se paras mahdollinen kullekin radalle ja keliin. Lisäksi tilanne on kaikille sama, eikä tarvitse jälkikäteen spekuloida ajoiko sittenkään ”parhaalla renkaalla”. Renkaan valinta tehtiin viime vuonna huolella, vaikka sen osalta olemmekin saaneet paljon palautetta. Varmasti asian olisi voinut hoitaa vielä paremmin mutta nyt tilanne on kunnossa ja otetaan opiksi asiasta.
Alkuerät ovat kesäkaudella kolme kertaa viisi minuuttia joista siis kaksi parasta tulosta lasketaan. Tämä on raju tapa jakaa kilpailijat finaaleihin ja tämä tulee herättämään keskustelua varmaan jo ensimmäisessä kisassa. Tällä formaatilla kisapäivä ei kuitenkaan pitene aiemmasta formaatista merkittävästi ja aikataulu pysyy suunnilleen samana.
Molemmat meistä olivat enemmän kolmen peräkkäisen nopean kierroksen kannalla, mutta selkeä enemmistö halusi toisin ja toimimme sen mukaisesti.
Finaalien pituuden kasvattamista on pyydetty jo muutaman vuoden verran ja tulevalla kaudella ajetaan neljä kertaa seitsemän minuutin finaalit joista kolme parasta lasketaan. Tämän mahdollistaa säätimien, moottoreiden ja etenkin akkujen huima kehitys viimeisten vuosien aikana.
Mielestämme tämä vie sarjaa jälleen yhdellä askeleella eteenpäin. Näin on tehty myös muualla ja esimerkiksi Pshyco Nitro Blastissa nelivetoluokan A-finaalit olivat 10 minuutin mittaiset.
Jokaiselle muutokselle on löytynyt puolestapuhujia sekä vastustajia, joista valitettavasti vastustajat ovat olleet äänekkäimpiä. Huomionarvoista on myös se, että sosiaalisessa mediassa kommentointi on aktiivista etenkin sarjan lopettaneiden kuskien osalta.
Turhasta meuhkaamisesta ja riitelystä on aiheutunut paljon negatiivista näkyvyyttä sarjalle. Emme usko tämän olevan kenenkään edun mukaista koko RC harrastusta ajatellen .
Toivoisimmekin jatkossa keskustelun pysyvän rakentavana ja asiallisena jokaisessa mediassa – kisapaikallahan ei tuollaista toimintaa ole havaittavissa.
Edellä koetuista haasteista huolimatta me uskomme, että sarjaa on kehitetty hyvään suuntaan ja teemme parhaamme sen eteen myös jatkossa. Odotamme kovasti jo juuri alkavaa kesäkautta ja pidetään hauskaa yhdessä!
Ulvilaa odotellessa!
T: Miro & Martti