Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - KiSaVa

Sivuja: 1 [2]
31
Murtolujuuden 1200 MPa omaavat titaanit ovat todella eksoottisia seoksia (jos niitä onkaan). On aika varmaa että sitä nämä ruuvit eivät ainakaan ole. Eri juttu on tarviiko niin suurta lujuutta missään alunperinkään. Pitää miettiä järjellä miten ruuvit on kuormitettu (tai onko juuri mitenkään). Esim. on turha vetää mitään muoviosaa 12.9 ruuvilla kiinni jos kanta tulee muovista läpi lähes sormineen. Tai millin peltiä jos ruuvi leikkaa pellin kuin vetäisi sormea margariinipaketissa. Tai 3 mm alumiiniosasta leikkautuu kierteet irti ennen kuin ruuvi edes huomaa kuormittuneensa.

32
Onko muuten kellään tietoa mikälainen murtolujuus on titaaniruuveilla verrattuna vaikka 8.8 tai 12.9 pultteihin?
Mietin vaan että mihin kaikkiin paikkoihin sitä uskaltaa niitä laittaa.

Riippuu ihan seoksesta. Esim. Ti-6Al-4V, mistä ruuveja kai yleisimmin tehdään, on jotain tuolta väliltä (800-1200 MPa). Jos uskallus riittää 8.8:lle, voit käyttää titaania. Jos olet mitoittanut 12.9:lle, menevät laskelmat valitettavasti uusiksi.

33
Kyosho / Vs: Kyosho Mini Inferno
« : 24.10.13 - klo: 15.51 »
No höh! Noissa mitkä siinä on nyt on jo ne 12 milliset http://www.mini-inferno-webshop.de/pi1/pi4/pd42155.html (no eihän sitä siinä näkyny). Nyt tarttis vaan ne renkaat...
Ai, sori. Ne hexit olikin jo vaihdettu. Sitten tarvii huomioida vain jälkimmäinen.

Tosin pikku ongelmia voi tulla vastaan kuten että vanteen puolat ottavat tukivarsiin/ohjauksen osiin kiinni tai pyörät ei mahdu ihan kääntymään ääriasentoon.

34
Kyosho / Vs: Kyosho Mini Inferno
« : 22.10.13 - klo: 16.02 »
Minkä kokoinen hex "heksa" mini infernossa? Meinasin jos laatu renkaat ostaisin rallyyn talveksi.

Se on joku oma koko mihin ei löydy kuin orkkis renkaat. Siihen myydään myös 12 mm hex sarjoja mutta vähän havemmalla selviää kun ostaa jonkun muun 1/16 auton vakiokokoiset 12 mm hexit. Ei nyt valitettavasti tule mieleen minkä auton osat ne oli mitkä sattuivat, ehkä jonkun Traxxas:n.

Monenlaisia mielipiteitä autosta... No, mulla on ainakin ollut kivaa!

Tällä hetkellä autossa on http://www.mini-inferno-webshop.de/pi1/pi4/pd212.html ja nyt tarvis pitoa lisää. Yhtään en tajua noiden valinnasta, oliskohan hyviä vinkkejä? En kai mä nyt voi tilata mitä tahansa 1/10 renkaita 12 mm hexillä, vai voinko? Mielellään vanteet ja renkaat samassa paketissa. Ei tarvis kovin kallistakaan olla...

Samat sanat. Kannattaa vaihtaa ne hexit niin valikoima kasvaa. Tosin pikku ongelmia voi tulla vastaan kuten että vanteen puolat ottavat tukivarsiin/ohjauksen osiin kiinni tai pyörät ei mahdu ihan kääntymään ääriasentoon.

35
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 16.08.13 - klo: 22.10 »
Mun laturi näytti ladatessa toisen kennon virraksi 2.70 ja toisen 3.8. Kun olin ladannut, katoin akun tilanteen ja molemmat akut oli täynnä. Onko vika laturissa vai balance piuhassa vai missä. Balance piuhassa on ainakin pientä häiriötä.

Siis varmaan jännitteeksi?? Koska käsittääkseni kennot ladataan sarjassa eikä kenno kerrallaan balanceri-johtoja pitkin (jolloin latausvirta ei voi olla eri). Ja silloinhan asia on kunnossa jos molemmat kennot on täynnä. Akku on varmaankin sitten loppu jos ero oli alun perinkin noin suuri.

36
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 25.07.13 - klo: 15.47 »
olen juuri vaihtamassa xt60 liittimiä deans liittimiin laitanko punaisen vaaka vai pystypistokkeeseen. tiedän että jos käytän vain omia nyt käytössä olevia laturia ja akkuja asialla ei ole väliä mutta jatkon kannalta olisi hyvä olla standardin mukaisesti heti.

Googlen kuvahaun perusteella poikkeuksetta näyttäisi että punainen vaakaan (kun liitin on pystyssä).

37
Sähköautot / Vs: Tankkiprojekti
« : 12.04.13 - klo: 18.02 »
Noilla kahdella on aivan valtava tiheys ero (2700 kg/m^3 ja 2,66 kg/m^3)

tai sitten pilkku/yksikkövirhe ja olematon tiheysero. loppurakenteen jäykkyyteen kovuudella ei ole vaikutusta jos se on se mitä haetaan.

38
Kysymys oli lie C-arvosta ja mistä se tulee, sekä mikä on noissa erona? Joten eikö se tule kaikki juurikin tuosta sisäisesta resistanssista? Jos ei tule (sen hatun lisäksi), niin mistä se sitten tulee?
En ole sähköpuolen asiantuntija joten en tiedä, luulisin että kyllä.

Jos jossain kohteessa ennen moottoria syntyy lämpöä, niin kyllä se kaikki on pois silloin siintä auton liikuttamisesta. Mikäli se ei ole, niin jossain määrin on onnistuttu kehittämään ikiliikkuja..

Eli eikö nyt olla edelleen ihan siinä asiassa vai?
Myös moottorissa syntyvä lämpö on pois auton liikuttamisesta. Kaikki lämpö on. Asiassa ollaan, todella syvällä.

Edit1: Seuraavassa on kai minulle esitetty kysymys. En tiedä mihin pyritään eikä ollut tarkoitus mihinkään väittelyyn ryhtyä joten vastaan tähän että "jätän vastaamatta ja tukkimasta enempää viihdyttävää ketjua".

39
Mutta mitä isompi akku on sen isompi pinta-ala on jäähtymistä varten... tähän kun vielä lasketaan viima joka tulee kun auto liikkuu...

Hiton epäselvä mutta viihdyttävä viestiketju. Tuossa muutama rivi ylempänä pohditaan sisäisen resistanssin vaikutusta tehoon ja nyt mietitään jo kuorien läpi hukattavaa läpötehoa. Veikkaan (jonkun verran insinööritieteitä harrastaneena) että ainakaan tämä teho ei autoa eteenpäin liikuta, jos tässä nyt enää siitä oli kyse. Otsikon mukaan oli.

Missäs tuon viiman kanssa nyt mennään, voisitteko pohtia missä saadaan optimaalinen "viima" siten että auton ilmanvastus ei kasva liian suureksi mutta akku saadaan kuitenkin pidettyä riittävän viileänä sisäisen resistanssin kannalta? Vai riittävän lämpimänä että tulee paljon virtaa? Mutta sitten tulee hukkatehoa.. miten päin se nyt oli? Tätä voisi pohtia useilla C-arvoilla ja akun pinta-aloilla, mielellään laskelmin..

Jatkakaa ihmeessä..  :wink:

40
Kyosho / Vs: Kyosho Mini Inferno
« : 10.12.12 - klo: 13.26 »
Jaa-a. Pitää vähän puolustaa. Suomesta 180€:n hintaan sitä ei varmasti kannata ostaa. Saksasta esim. täältä http://www.cmc-versand.de/en/modellbau/Models/Cars+Electropowered/Offroad/Scale+1zu18++und++1zu16/seite2.html sen saa 99 € + pk (tosin just ei ole hyllyssä). Tuo mainittu Traxxas näyttäisi maksavan halvimmillaan 250€ luokkaa, joten ihan samasta hintaluokasta ei kyllä voi puhua.

Totta että auto ei ole vakiona kovinkaan kestävä. Itsellä siihen on laitettu eteen alatukivarret + ohjauksen osat alumiinisia. Lisäksi vakiosähköihin 2200 mAh lipo ja vakiomoottorille puhallin kun rupesi käymään vähän kuumana tuon akun vaihdon jälkeen. Kulkee 6v. pojan käyttöön riittävästi, ajoaika on pitkä*, on toistaiseksi kestänyt kasassakin ja hinta on varmasti vielä kaukana tuosta 250€:sta. Näperrellä on toki saanut mutta se onkin kivaa.

*ei ole aikaa tullut katsottua mutta autolla voi käydä kaupassa reilu puolen kilsan päässä, ajaa takaisin ja jatkaa ajelua pihalla (ostokset pitää kyllä kantaa itse). Minusta se on näissä parasta kun omatkin aiemmat kokemukset ovat Nikko autoista lapsena- minuutti ajoa ja pattereista paras puhti poissa.

41
Yleinen keskustelu / Vs: Mistä lasikuitulevyä?
« : 15.08.12 - klo: 14.35 »
Lasilevyjen välissä itse tekemällä?

42
Kyosho / Vs: Kyosho Mini Inferno
« : 14.08.12 - klo: 09.02 »
Mikä olis hyvä edullinen harjaton combo?

Olisko kellään suositella hyvää ja HALPAA harjatonta comboa Mini Infernoon.

Eikö ne edelliset kelvanneet? Tässä vielä yksi halpa:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__20993__TrackStar_1_18th_Scale_14T_Brushless_power_System_4300kv_.html

Joku muu saa suositella niitä hyviä kun en itse näistä niin tiedä.

43
Kyosho / Vs: Kyosho Mini Inferno
« : 08.08.12 - klo: 07.08 »
Uusissa Mini Infernoissa on vakiona jo se x-speed :wink: Tai ainaki mulla oli kun noin vuosi sitten sellaisen omistin, viikon verran se kesti ja sit lähti takas. Ja Traxxas oli seuraava :wink:

Jaa, siis tässä T6 mallissako? Minullakin hajosi jo yksi vakiomoottori mutta lisäsin sitten puhaltimen sille. Nyt on kestänyt.

44
Kyosho / Vs: Kyosho Mini Inferno
« : 07.08.12 - klo: 20.24 »
Ei taida olla mitään muuta harjallista konetta kuin tuo vakio? Tietääkö kukaan?

On siihen se x-speed (googlaa) kone ainakin saatavilla. Se vaan maksaa suomesta enemmän kuin harjattomat ulkomailta, joten ei ole mielekästä laittaa. Ja tuskin se on sen kestävämpikään..

45
Kyosho / Vs: Kyosho Mini Inferno
« : 02.07.12 - klo: 10.35 »
Inferno murheet jatkuu. Autolla kun ajaa niin tuntuu, että auto liikkuu ihmeen "tahmeesti" vaikka vakio motti ja NiMh akut niin vauhti ei jotenkin tunnu oikeelta... Auto pitää ajaessa melkoista rahinaa ja rohinaa... Kauppiaan mukaan normaalia. Mut ajoaika on myös akuilla lyhyt. Tossa poitsu ajeli 5 min ja heti kun tulee joku nurmikko tai alusta jossa on enempi vastusta niin se LiPo akun joku turvamekanismi alkaa piipata Piippiip-piippiip-piippiip ja ajo tyssää siihen... missä vika. Alkaa kahden kyoshon jälkeen usko loppua...

Onko NiMh akut siis 7,2 V (= 6x1,2V)? Tuo lipokatkaisu on kutakuinkin samalla jännitteellä. En edes ymmärrä miten tämä voisi toimia näillä akuilla kun jännite kyykkää varmasti parin kiihdytyksen jälkeen tuonne 7 V pintaan (vaikka siinä on siis vakiona paikat 6 X AA akuille/paristoille). Kerroin tämän sinulle YV:ssä etukäteen. Lipo katkaisua ei kai saa pois päältä, tai ainakaan en tiedä miten.

Ei ne minullakaa ihan herkästi ne tasauspyörästöt pyöri mutta suoraan ajaessa / molempia pyöriä samaan suuntaan pyörittäessä voimansiirto on ihan herkkä.

Edit: ja ajoaika on niillä 2x800 mAh 2S lipoilla, joita kauppasin, ihan kohtuullinen :wink:

46
Mitä tämä data siis on? Mitä tällä on tarkoitus mitata? Itse ajattelisin että pyörimisnopeudet, tehot ja hyötysuhteet kiinnostaisivat. Eli pyörimisnopeutta ja vääntöä pitäisi mitata. Väännön mittaaminen pyörivästä akselista on kotioloissa (riippuu tietysti kotioloista) hankalaa. Hyötysuhteen selvittämisessäkin on omat hankaluutensa. Onko tästä sitten mitään hyötyä? Saa ehkä todettua huipputehon ja jonkin hyötysuhteen mutta ei ne sitten päde välttämättä enää käytännön sovelluksissa. Ei sillä etteikö tällaisia olisi hauska puuhastella  :smiley:

47
Kyosho / Vs: Kyosho Mini Inferno
« : 29.06.12 - klo: 20.01 »
Myykää joku virittäjä minulle se vakiomoottori http://rc10.fi/index.php?topic=67710.0

48
Kyosho / Vs: Kyosho Mini Inferno
« : 26.06.12 - klo: 08.34 »
Mikä olis hyvä edullinen harjaton combo?

Tässä yksi vaihtoehto. Kuten varmasti huomasit ketjun läpi lukiessasi, sivulla 32 oli lähes samaa tarjottu, mutta siinä on 18A nopari. Tässä on 25A. Olen nähnyt myös tätä alle 50 dollarin hintaan myytävänä, mutta en jaksa etsiä nyt. Sitten on vielä samaa 7800 KV moottorilla saatavilla, mutta siinä kannattaa kai miettiä jo noita jänniteasioita, millä akulla sitten meinaat ajaakaan..

http://www.ebay.com/itm/eZRun-Combo-A3-18T-5200kv-Motor-25A-ESC-RC-CAR-1-18-26-/200680369348

49
Kyosho / Vs: Kyosho Mini Inferno
« : 25.06.12 - klo: 09.56 »
tollaisia ajattelin

http://shop.tinyrc.com/product.php?productid=18200&cat=251&page=1

Tällaisia on ainakin saatavilla:
http://www.ebay.com/itm/Front-Rear-Ball-Differential-Bearing-Fits-Kyosho-Mini-Inferno-/200700868361?pt=Radio_Control_Vehicles&hash=item2ebab43709

En tiedä kestävyydestä. Käsittääkseni nuo linkittämäsi 09-mallin metallirattaat eivät käy sähköauton kuoriin. korjatkaa joku jos olen väärässä. Minulla olisi pari kertaa ladatut 2 x 800 mAh lipo akut tuohon ylimääräisenä. Käyvät suoraan alkuperäisille paikoille. Kysy yv:llä jos kiinnostaa.

50
Yleinen keskustelu / Vs: Iskarin asento
« : 22.05.12 - klo: 11.51 »
Ok. Tämän voinee hyväksyä, mutta se onkin päinvastoin kuin aiemmassa postauksessasi :wink:

Toisinsanoen, mitä lähemmäs rengasta liikutat iskaria tukivarressa (= kallistat), sitä jäykemmäksi sekä jousitus että vaimennus muuttuu.
Progressiivisuus myös vähenee.

Boldaus minun

Progressiivisuus kasvaa mitä enemmän kallistat iskaria.

51
Yleinen keskustelu / Vs: Iskarin asento
« : 22.05.12 - klo: 10.43 »
mitä lähemmäs rengasta liikutat iskaria tukivarressa, sitä jäykemmäksi sekä jousitus että vaimennus muuttuu.
Progressiivisuus myös vähenee.

Mikä aiheuttaa jousituksen progressiivisuuden lineaarisia jousia käytettäessä? Vastaus ei varmaan voi olla kuin vipuvarsisuhteet? Yllä olevan väitteen mukaisesti progressiivisuus on siis maksimissaan kun jousi on pystyssä, koska kallistaessa se vähenee? Vipuvarsisuhteiden muutoshan on minimissään silloin kun jousi on pystyssä, samaa mieltä? Eli ei se olekaan hyvä selitys tilanteeseen jossa progressiivisuus on maksimissaan. Mikäs se sitten on? En väitä mitään vaan kyseenalaistan..

52
Radiolaitteet / Vs: Markan gigaradiot?
« : 03.05.12 - klo: 09.52 »
Laitetaan tällainenkin tänne jos ei jo ole. Toimivaksi todettu:

http://www.helipal.com/fs-gt2-2-4ghz-2-channel-surface-radio-system.html

53
No joo, onhan tuosta isällekin iloa, mutta varsinainen käyttäjä turhautuu jos auto syöksyy koko ajan jotain seinää päin. Yritin jo tuota kaasun teippaamista, rajoitin pitää olla joku joustamaton kappale. Nyt tein sen jäätelötikusta ja teipistä -> joustoa -> kulku riippuu siitä kuinka kovaa kaasua painaa -> ei hyvä.

Kiitos vastauksista.

54
Mitä tuo trimmi tarkalleen ottaen tekee? Muita ideoita kuin lisärahan mättäminen autoon, kun se on nyt jo lipoineen ja latureineen maksanut ehkä kaksinkertaisesti alkuperäisen budjetin, eikä ole sitä Nikkoa kummempi. Käyttökelvoton suorastaan..

55
On siinä. Toiseen suuntaan siitä käännettäessä auto lähtee itsekseen liikkeelle. Luulen että se on siinä toisessa ääriasennossa. Tarkastan sen tänään.

56
Kertokaa aloittelijalle mikä on helpoin (sähköinen?) tapa rajoittaa tehoa/nopeutta kyosho mini inferno autosta? Mitä jos laitan vastuksen moottorin kanssa sarjaan?

Homman tausta on se, että olin ostamassa pojalle rc-autoa leikkeihin. Netistä löytyneiden keskustelujen perusteella jätin Nikko-autot väliin ja tilasin tuon mini-infernon (Saksasta satasella). Ensimmäinen ongelma oli että autolla pystyi ajamaan paristoilla noin 2 min, kunnes lipo varoitin keskeyttää menon. Nyt on lipo akut ja laturi niille, latausteoriat opiskeltu. Homma toimii, mutta auto kulkee niin kovaa että 6v ei voi sillä ainakaan sisällä ajaa.

Auto on siis tämä: http://www.kyosho.fi/Modell_Detaljer.aspx?ArtNr=01.30125T6&BildLopNr=01

nimim. Olisinpa ostanut sen 50€ Nikon.. (no, ehkä tuosta kesällä ulkona on enemmän iloa)

Sivuja: 1 [2]