Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Kimmo S

Sivuja: 1 ... 4 5 6 [7]
181
Kerhon autoja pääsee taas kokeilemaan ilmaiseksi turffiradalle ensi sunnuntaina 20.8. sekä 27.8. sunnuntaina 16-17. Voitaisiin 27. päivä koittaa pitää pienimuotoiset aloittelijoiden kisat, jos saadaan kasaan tarpeeksi porukkaa ralleihin. Jos ei, niin sitten vaan ajellaan muuten vaan ympyrää. :)

Saviratojen maksullisuuteen voisi kommentoida sen, että kyllähän maksu tuntuu kukkarossa, mutta ei esim. uimahallissa käyminenkään ilmaista ole - Linnanmäestä tms puhumattakaan. Oma mielipide, ei kerhon. ... mutta lisättäköön, että itsellenikin maksun maksaminen oli hienoinen kynnys ennen kuin aloimme ajaa enemmän kuukausimaksulla. Kuukausimaksuhan on hyvin kohtuullinen.



182
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 ja M8e 2017
« : 15.08.17 - klo: 09.27 »
Yksi iso ralli voisi olla hieno juttu ja sillä voisi saada näkyvyyttä Suomen sisällä ihan eri tavalla. Useassa muussakin lajissa kauden pääkilpailu on yksi iso turnaus/kisa kaudessa. Nythän FO on hassusti päällekkäinen SM-sarjan kanssa. Minusta hieman erikoista on myös se, että SM:issä tarvitsee olla lisenssin ja FO:ssa ei. Jos jatkossa SMt olisi vain yksi kilpailu (tai kaksi kesä & talvi), niin SMien osallistujamäärää rokottaisi lisenssistä koituva ylimääräinen kustannus -> tällöin parempi olisi, että lisenssi pitäisi olla FO:ssa ja SM:eissä.

Jos kilpailun järjestäminen eri kaupungeissa ei onnistu, niin voisiko kotikenttäedun nollata sillä, että SM:iä varten useamman seuran yhteisillä talkoilla rakennetaan aina merkittävästi erilainen rata jonkun kerhon radalle SM:eitä varten. Ehkä korottamalla osallistumismaksua, voisi olla budjettia vuokrata riittävä koneet, jotta isot muutokset saadaan tehtyä.




183
Kävin tarkistamassa, että turffiradalla voi jo ajaa.Tuntui suorastaan tosi kuivalta. Rälläysradalla oli paljon vesilammikoita. Lämmintä vaatetta tarvitsee päälle, sillä auringon ollessa pilvessä tuuli tuulee tosi kylmästi.

184
Kyosho / Vs: Sähköauto ja sen akunkesto
« : 10.08.17 - klo: 09.04 »
Kannattaa ehdottomasti lukea ainakin tämä http://rc10.fi/index.php?topic=35315.msg326537

Lipot ovat turvallisia ja suositeltavia oikein käytettynä, mutta vaativat kunnioitusta. Ne hajoavat heti kun ne ajetaan liian tyhjäksi. Yksi kerta riittää. Mielestäni ilman lipocutoffia ei kannata ajaa kun aikuisellekin on vaikeaa malttaa lopettaa ajoissa. Lisäksi jännite putoaa lopuksi aika nopeasti, eli oikein selkeää hidastumista ei kestä kovin pitkään.

Liittimet kannattaa olla myös sellaiset, että niitä ei saa kytkettyä väärinpäin tai laitettua oikosulkuun. Väärinpäin kytkettynä nopeudensäädin hajoaa yleensä heti. Oikosulussa (Varmaan NiMHien kanssa myös) lentää ihan kunnon kipinät ja esim. metalliset liittimet sulaa siitä kohtaa mistä ovat oikosulussa. Usein myös akku vaurioituu lyhyestäkin oikosolusta. Oikosulun saa aikaiseksi helposti esim. niin, että latausjohdot ovat akussa kiinni, mutta irti laturista, jolloin laturipään banaaniliittimet osuvat toisiinsa.

Laturissa on myös osattava valita oikea lataus ohjelma, eli Lipo Balance ja kennojen määrä oikein.

Lipojen kanssa auto voi myös mennä aika kovaa, eli tekee kipeää kun osuu jonkun jaloille tai vaikka koiraan. Lisäksi moottori lämpiää mahdollisesti enemmän ja saattaa joutua harkitsemaan jäähdytyssiilin tai -tuulettimen käyttämistä. Nopeampi vauhti tarkoittaa myös kovempia törmäyksiä esteisiin, eli osia hajoaa enemmän/pahemmin lipojen kanssa.


Mutta, kyllähän se auto kulkee paljon pidempään ja siistimmin lipojen kanssa. Me ei poikien kanssa kauaa jaksettu ajaa NiMH:eillä, kun suorituskyky lipojen kanssa on ihan eri luokkaa. Jos auton mukana tulee NiMHit, niin niillä on hyvä aloittaa, mutta kyllähän LiPot ovat kiistatta paremmat.

Meidän vuoden saldo ratakäytössä rikottuja lipoja on: yksi hajalle nokkakolarissa, yksi aidan tolppaan ja kaksi vastaanottimen LiFe-akkua ajettu liian tyhjäksi, kun ei ole cutoffia. :)

185
PS. Toivottavasti saadaan ajovuoroja kunnioittaen pari värikästä postilaatikkoa :police: kiertämään kymppiradallekin ensi sunnuntaina 16-18 välillä.


Uusi aloittelijaluokka


Ensi viikon "15.8. M2, M4 ja SC2"-kerhokisoissa testataan uutta aloittelijaluokkaa, joka on suunnattu etenkin nuorille aloittelijoille. Uudessa aloittelijaluokassa ajetaan vapaalla kalustolla leikkimielisiä kisoja, jossa nopeutta on rajoitettu vastaamaan suurin piirtein traxxasin autojen 50% harjoittelumoodia. Suositeltu kalusto on takavetoinen 1/10-luokan short course truck. Aloittelijakilpailuihin ei ole pakko ilmoittautua etukäteen, mutta valmistautumista helpottaa, jos pistätte ennakkoon tietoa tulostanne minulle (Kimmo S) YV:nä tai sähköpostilla kimmo.sukanen( ät )iki.fi . Ei haittaa jos ei ehdi heti ensimmäiseen erään mukaan, vaan ajot voi aloitaa myöhemmistäkin eristä. Paikalla on hyvä olla sen verran etukäteen, että ehtii viritellä autonsa ajokuntoon 15min ennnen aloitusta. Näillä näkymin aikataulua ollaan aikaistamassa puolella tunnilla, eli ajot alkaa 17:30, mutta tarkistakaa tämä kilpailukutsusta myöhemmin uudestaan.

Aloittelijakisoissa kussakin erässä ajetaan kaksi lyhyttä kilpailua, joisa silmämääräisesti käänteiseen nopeusjärjestykseen järjestetyt kuskit kisaavat siitä ketä pääsee ensimmäisenä maaliin kolmen kierroksen mittaisessa kilpailussa. Kierrokset lasketaan silmämääräisesti, joten autoissa ei tarvitse olla ajanottotransponderia.

Kerholla on lainattavaksi 5 autoa, joten rohkeasti mukaan kokeilemaan vaikka omaa autoa ei vielä olisi.


Mahdollisuus kokeilla kerhon autoja


Kerhon autoja pääsee kokeilemaan ilmaiseksi 1/10-radan viereisellä bashäys/relleystysradalla ensi sunnuntaina 13.7. 16-18, JOS sää on suotuisa ja SM-kilpailuja ei ole jouduttu siirtämään sateen takia lauantailta sunnuntaille. Laitan sunnuntaina aamupäivästä lisätietoa, jos autojen testaaminen ei olekaan mahdollista kilpailujen siirtymisen takia. Bashäysrata sijaitsee kerhon alueen vastakkaisella laidalla sisäänajosta/vihreästä keinonurmiradasta katsoen Lavangossa Vantaan Vauhtikeskuksessa.

186

Uusi aloittelijaluokka


Ensi viikon "15.8. M2, M4 ja SC2"-kerhokisoissa testataan uutta aloittelijaluokkaa, joka on suunnattu etenkin nuorille aloittelijoille. Uudessa aloittelijaluokassa ajetaan vapaalla kalustolla leikkimielisiä kisoja, jossa nopeutta on rajoitettu vastaamaan suurin piirtein traxxasin autojen 50% harjoittelumoodia. Suositeltu kalusto on takavetoinen 1/10-luokan short course truck. Aloittelijakilpailuihin ei ole pakko ilmoittautua etukäteen, mutta valmistautumista helpottaa, jos pistätte ennakkoon tietoa tulostanne minulle (Kimmo S) YV:nä tai sähköpostilla kimmo.sukanen( ät )iki.fi . Ei haittaa jos ei ehdi heti ensimmäiseen erään mukaan, vaan ajot voi aloitaa myöhemmistäkin eristä. Paikalla on hyvä olla sen verran etukäteen, että ehtii viritellä autonsa ajokuntoon 15min ennnen aloitusta. Näillä näkymin aikataulua ollaan aikaistamassa puolella tunnilla, eli ajot alkaa 17:30, mutta tarkistakaa tämä kilpailukutsusta myöhemmin uudestaan.

Aloittelijakisoissa kussakin erässä ajetaan kaksi lyhyttä kilpailua, joisa silmämääräisesti käänteiseen nopeusjärjestykseen järjestetyt kuskit kisaavat siitä ketä pääsee ensimmäisenä maaliin kolmen kierroksen mittaisessa kilpailussa. Kierrokset lasketaan silmämääräisesti, joten autoissa ei tarvitse olla ajanottotransponderia.

Kerholla on lainattavaksi 5 autoa, joten rohkeasti mukaan kokeilemaan vaikka omaa autoa ei vielä olisi.


Mahdollisuus kokeilla kerhon autoja


Kerhon autoja pääsee kokeilemaan ilmaiseksi 1/10-radan viereisellä bashäys/relleystysradalla ensi sunnuntaina 13.7. 16-18, JOS sää on suotuisa ja SM-kilpailuja ei ole jouduttu siirtämään sateen takia lauantailta sunnuntaille. Laitan sunnuntaina aamupäivästä lisätietoa, jos autojen testaaminen ei olekaan mahdollista kilpailujen siirtymisen takia. Bashäysrata sijaitsee kerhon alueen vastakkaisella laidalla sisäänajosta/vihreästä keinonurmiradasta katsoen Lavangossa Vantaan Vauhtikeskuksessa.

187

Uusi aloittelijaluokka


Ensi viikon "15.8. M2, M4 ja SC2"-kerhokisoissa testataan uutta aloittelijaluokkaa, joka on suunnattu etenkin nuorille aloittelijoille. Uudessa aloittelijaluokassa ajetaan vapaalla kalustolla leikkimielisiä kisoja, jossa nopeutta on rajoitettu vastaamaan suurin piirtein traxxasin autojen 50% harjoittelumoodia. Suositeltu kalusto on takavetoinen 1/10-luokan short course truck. Aloittelijakilpailuihin ei ole pakko ilmoittautua etukäteen, mutta valmistautumista helpottaa, jos pistätte ennakkoon tietoa tulostanne minulle (Kimmo S) YV:nä tai sähköpostilla kimmo.sukanen( ät )iki.fi . Ei haittaa jos ei ehdi heti ensimmäiseen erään mukaan, vaan ajot voi aloitaa myöhemmistäkin eristä. Paikalla on hyvä olla sen verran etukäteen, että ehtii viritellä autonsa ajokuntoon 15min ennnen aloitusta. Näillä näkymin aikataulua ollaan aikaistamassa puolella tunnilla, eli ajot alkaa 17:30, mutta tarkistakaa tämä kilpailukutsusta myöhemmin uudestaan.

Aloittelijakisoissa kussakin erässä ajetaan kaksi lyhyttä kilpailua, joisa silmämääräisesti käänteiseen nopeusjärjestykseen järjestetyt kuskit kisaavat siitä ketä pääsee ensimmäisenä maaliin kolmen kierroksen mittaisessa kilpailussa. Kierrokset lasketaan silmämääräisesti, joten autoissa ei tarvitse olla ajanottotransponderia.

Kerholla on lainattavaksi 5 autoa, joten rohkeasti mukaan kokeilemaan vaikka omaa autoa ei vielä olisi.


Mahdollisuus kokeilla kerhon autoja


Kerhon autoja pääsee kokeilemaan ilmaiseksi 1/10-radan viereisellä bashäys/relleystysradalla ensi sunnuntaina 13.8. 16-18, JOS sää on suotuisa ja SM-kilpailuja ei ole jouduttu siirtämään sateen takia lauantailta sunnuntaille. Laitan sunnuntaina aamupäivästä lisätietoa, jos autojen testaaminen ei olekaan mahdollista kilpailujen siirtymisen takia. Bashäysrata sijaitsee kerhon alueen vastakkaisella laidalla sisäänajosta/vihreästä keinonurmiradasta katsoen Lavangossa Vantaan Vauhtikeskuksessa.

188
Winter Jumps #6 Helsinki – Model Expo 22-23.4.2017

Sattui osumaan vanha video koneelta silmään, niin laitetaan jakoon näin jälkikäteen.
Kisoissa tuli ihmeteltyä miten ajajakorokkeen edessä ollut hyppyri heitti auton välillä mihin sattuu. Tuli näimmä otettua hidastusvideo hyppyriä edeltävistä portaista, ja siitä kuinka portaiden ylittäminen vähänkin vinossa laittoi auton huonoon balanssiin ennen kyseistä hyppyriä.

Videolla ensin suoraan ylitys ja tämän jälkeen hieman vinompi ylitys.
https://youtu.be/j918F6Bony4

189
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 13.06.17 - klo: 10.36 »
Koneen ja vauhtipyörän välistä voi ottaa myös shimmin tarvittaessa pois. Muistaakseni minulla ei kylläkään ollut tehtaan jäljiltä. Minulla oli Dragon 3:sen ja durangon kytkimen kanssa aluksi vähän samoja ongelmia, kunnes löysin sopivan määrän shimmejä sopiviin väleihin.

Durangon kartio-prikka-mikälie, se minkä päälle vauhtipyörä kiristetään, oli eri mittainen kuin koneen mukana tuleva kartio. Kartiota vaihtamalla kytkinasetelma siirtyi yllättävän paljon pitkitäissuunnassa. ...

190
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 12.06.17 - klo: 16.45 »
Omat taidot rajalliset, mutta eka olisi hyvä tietää onko vika kaasarin säädöissä vai säädöissä/kokoamisessa muuten:
- Onko kaasulinkki säädetty oikein autosta ja ratista, eli onko luisti pohjassa silloin kun ei ratista paina kaasua? Eli esim. kun painaa jarrua, niin luisti ei mene enää yhtään enempää kiinni, kun makaa jo valmiiksi tyhjäkäyntiruuvia vasten.
- Liikkuuko luisti nätisti ja kaasulinkki vetää suht suoraan?
- Ratista säädetty kaasun ääriarvot muutenkin oikein niin, että kurkku on tyhjäkäyntiasennossa nollakaasulla melkein kiinni ja just ja just täysin auki silloin kun kaasu on pohjassa?

- Kytkin kasattu oikein ja varmaan rullaa nätisti pitkään ympäri kun kädellä pyöräyttää? Prikat manuaalin mukaisissa paikoissa ja kellossa hieman pitkittäistä klappia?

191
Sähköautot / Vs: Ohjeita LiPo akkuja varten.
« : 09.06.17 - klo: 09.49 »
Mulla sama juttu 4s Gens Acen kanssa. Ihan kuin olisi yhdessä tasauspiuhassa huono kontakti kennon päässä, eli mahdollisesti sinullakin ihan korjattavissa oleva vika, mutta ilkeähän noita on alkaa korjailemaan... Helpompaa olisi korjata jos vika olisi tasausliittimen päässä.

192
RC-kerhot ja -radat / Vs: RC-Ratakeskus Helsinki
« : 07.04.17 - klo: 23.04 »
Kävin tänään 1/10-krossarilla kokeilemassa krossirataa ja ihan hauska oli ajella, etenkin kun ei ole Bunkkerin sulkemisen jälkeen päässyt ajamaan sisällä. Vähän pienihän rata on, mutta ei häirinnyt näin satunnaisessa ajossa. Kiva oli myös saada kokemusta muustakin kuin EOS-matosta. Yllättäen Schumaherin Venomit tuntuivat kuluvan tuolla matolla huomattavasti nopeammin kuin EOSilla. Parin akun jälkeen tuli kiire vaihtaa puoliksi ajettujen Venomien tilalle loppuun ajetut Venomit, jotta jää kuviota säästöön parempiin renkaiisin.

Samalla reissulla tuli otettua ensi kosketus driftingiin. Ihan hauskan haastavaa puuhaa sekin, ja pitää mennä kokeilemaan sitä junnujen kanssa uudemman kerran! :)

193
Team Durango / Vs: Team Durango DEX210
« : 07.03.17 - klo: 19.45 »
Moottori suosituksia ? 8.5T olisiko sellainen että löytyy puhtia viemään peliä ?

Meidän talouden 210F:t liikku hyvin 8.5T:llä Bunkkerissa.

194
Team Durango / Vs: DEX8
« : 01.03.17 - klo: 19.29 »
Näin kesän korvalla on jo hyvä alkaa virittelemään autoja ajokuntoon ja kasseja eteiseen lähtövalmiiksi, niin löytyykö jostain Lavankoon perus setup sheettiä, mistä lähtisi liikkeelle DEX8n ja DNX8n kanssa?

195
Mitäs muuten Bunkkerin avaimille pitäisi tehdä?

196
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 20.02.17 - klo: 22.46 »
Se on totta, ja lisäksi nelkussa on enempi hajoavia ja huollettavia osia. Kiva se tuuppikin on ajaa, mutta vaikeampi.

Moottorin tehoon vielä, niin XL-5 nopariin sopii kaksi kennoiset Lipo-akut. Vakio NIMH-akkuihin verrattuna Lipoilla nopeus nousee jo ihan kivaksi. Koulun hiekkakentällä takaveto Rustlerin oli Lipoilla 5v kuskille jo vähän liiankin tehokas ajaa ja liian herkkään tuli pelkkiä donitseja. Pitävemmillä renkailla tuokin ongelma saatiin korjattua.

197
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 20.02.17 - klo: 18.01 »
Oon hankkimas ensimmäistä rc autoa ittelle ja pojalleni ja iskin silmäni slashiin. Nyt oon yrittäny opiskella että mitä kaikkee täytyy ottaa huomioon jos tollasen ostaa.
...
Auto tulis ihan pihapyöritykseen ja tehoa sais nyt olla senverran ettei aivan yhessä illassa kyllästyisi.

En tiedä saako 2wd threadissa sanoa näin, mutta meillä 4wd slash oli kivempi kui 2wd rustler. Neliveto kulkee paremmin ja on helpompi ajaa. Toki takavedossa on myös omat hyvät ja hauskat puolensa. Isommat tehot ei välttämättä suoraan lisää hauskuutta, sillä liialla teholla ja liian pienellä pidoilla tekee vain donitseja. Osiakin hajoaa vauhdin kasvaessa enempi.

Auton kaveriksi tarvitsee läjän työkaluja ja esim. paineilmakompressori helpottaa auto puhdistamista huomattavasti. Lisäksi toki varaosat, öljyt/rasvat ja laukut kamojen mukana kantamiseksi ajopaikoille. Laturi ja akut muuttuvat myös äkkiä astetta paremmiksi.

198
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 20.02.17 - klo: 17.55 »
Titan 12tn tuulettimen väliin tais mennä kivi ku korvia raapiva meteli alko tulla kovemmilla kierroksilla. Iskä ei halua ettei auto hajoa.  :angry: ostetaan paine ilma pullo  ja putsataan sillä. Voiman siirto kestänyt sun muuta. Tekis mieli laittaa ne harjattomat sinne. :huh:

En tiedä päteekö enemmän kesäajeluihin, mutta joskus kesällä itsellä Titan alkanut rahista pahan kuuloisesti ihan vain likaisuuttaan. Korjaatui CRCn elektroniikanpuhdistussprayllä ja moottorin etu- ja takalaakerin rasvaamisella. Toi spray on tulenarkaa ja epäterveellistä. Itse putsasin moottorin irrallaan. Spray pitää olla haihtunut pois ennen kuin lähtee laittamaan sähköjä moottoriin.

199
Itse olen vielä aika keltanokka näissä kuviossa, mutta olen ajanut kolme sarjaa Venomeita Bunkkerin EOSilla. Venomi on ollut ihan kiva rengas perusajamisen treenaamiseen. Speedhiven tilastoista koitin laskea, että minulla Venomit kestää noin 1200 kierrosta per sarja.

Tuupissa olen käyttänyt staggeria eturenkaana ja se on ollut ihan ok. Olisi kuitenkin kiva löytää jokin parempi eturengas. Staggeri on minun säätö ja ajotaidoilla kuluneena liian puskeva. Tuoreemmilla staggereilla kääntyy ok, mutta jarrutuksissa perä karkaa liian yllättäen. Vähän jäi myös mututuntuma, että staggeri ei pysy sopivimman kuluneena kovin pitkään.

Schumacherin suosittelemat kovat insertit, U6653 Foam Tyre Insert; Hard - Rear - CAT (pr),  olivat aluksi hyvät, mutta murenivat renkaiden sisältä lähes kokonaan pois kun renkaiden pinnasta oli vasta 50% ajettu. Eli näitä ei ainakaan kannata käyttää.

Schumacherin vaalean sininen  medium insertti kesti minulla renkaan sisällä hyvin, en kuitenkaan uskalla lähteä arvamaan kumpi on parempi uutena ja onko jokin toinen insertti vielä parempi. (PS. Jukka, lompakossa kulkee mukana rahat 88 challenge renkaista odottaen että törmätään radalla seuraavan kerran - tai laita tilinumero YV:nä)

200
Onkos joku muu huomannut saman, että DEX210F:n iskarin varret tulee männästä läpi, koska varren päähän jyrsitty kavennus on liian pitkä. Kavennus on nimittäin yhtä pitkä kuin mäntä on paksu, mutta ainakin minun mäntien sisällä on kavennus, mitä vasten ruuvi kiristetään. Sama juttu on tullut vastaan kahden 210F:n iskareissa sekä uusissa iskarin varsissa, eli kolmessa setissä iskarin varsia/mäntiä. Onkohan vika osissa vai osaajassa?

Milläs korjaan ongelman?
a) laitetaan männän alle kaksi prikkaa (tuntuu istuvan hyvin)
b) porataan männän sisältä kavennus pois ja laitetaan ruuvin alle prikka?
c) pitäisikö kokeilla niitä valkoisia kartiomäntiä tummien sijaan?
d) wtf, pahvi, juuri noin sen kuuluukin toimia. :)

Liitteenä pitäisi olla kuvat
1) Kuva siitä miten varsi tulee männästä läpi
2) Kuva tyhjästä tilasta mitä alaprikan ja jyrsityn kavennuksen väliin jää
3) kuva siitä kuinka kivasti homma toimii kahdella prikalla

201
Uutena harrastajana ilman kisakokemusta tuntuu aika oudolta, että perus kisareissujen pitäisi olla 2-3 päiväisiä. Kaksi päivää ymmärrän, jos ajaa kahta luokkaa, mutta kolmas päivä treeneihin kuulostaa aika kovalta vaatimukselta. Lapsiperheellisenä tulee äkkiä hellasärö, jos tälläisiä alkaa itse harrastamaan enemmän. Ehkä joku päivä meidän juniorikin alkaa kiertämään kisoissa, mutta ei hänellekään saa kotoa kahden päivän reissua järjestettyä helpolla. Jos jotkut haluaa tehdä pidemmän reissun ja seura kerätä rahaa, niin voihan perjantaina järjestää leikkimieliset esikisat ja näin haalia porukkaa talkoisiin profiilin vaihtamiseksi. Hieman korkeampi osallistumismaksu on paljon halvempi kuin hotelli+päivän ruuat perjantaina. Sitä paitsi esim. uinnissa kisojen osallistumismaksut on helposti 4x enemmän.

Ihmettelen myös sitä miten tätä samaa asiaa on taisteltu jo monta vuotta. Jotenkin kaikki ajaa asiaa tiukasti omasta näkökulmastaan. Tuoreilla silmillä katsottuna tuntuu päivän selvältä, että kisatilanteen pitäisi olla kaikille mahdollisimman tasapuolinen. Eli ilman muuta profiili pitäisi olla kaikille uusi. Mitä järkeä muuten on lähteä kisaamaan tosissaan kärkisijoista. Minusta hupikisat ovat erikseen ja niistä mennään sitten kieliposkella.

Itsellä kun on vielä kokemusta vain EOS-matosta, muulle alustalle ajamaan lähteminen tuntuu vaikealta. Ehkä kuitenkin tuntumaa kannattaisi lähteä hakemaan esim. edellisenä viikonloppuna - ja ehkä jollekin tarpeeksi vastaavalle radalla lähiseudulla. Eli ehkä uudellekkaan harrastajalle ei perjantaitreeni ole pakollinen.

Mut hei, näin uutena harrastajana voin huoletta heittää, että mitä minä mistään tiedä. Ihan hymyssä suin tämän kirjoitin. Mielenkiintoista seurata keskustelun etenemistä.  :wink:


202
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 01.02.17 - klo: 16.14 »
Kyllähän tuosta voisi päätellä akun jännitteen käyneen aika alhaalla - tai sitten akun kapasitetti on ilmoitettu etiketissä alakanttiin. Pura se laturissa vaikka johonkin 6.4 volttiin ja katso kuinka paljon akku antaa kapasiteettiä ulos. Tuosta voi sitten jo hieman arvioida kuinka alhaalla jännite on aiemmin käynyt. 3.0 per kenno on minimi, jonka jälkeen kennot alkavat vahingoittumaan.

203
Sähköautot / Vs: Ongelmaa ajossa
« : 30.01.17 - klo: 09.38 »
Kuulostaa ihan samalta kuin mitä minun slash teki. Revin itseasiassa myös moottorin johdot irti, purin moottorin ja totesin ehjäksi, ja laitoin takaisin paikalleen. Ei ollut toista moottoria tai säädintä millä olisi testannut. Se ei kylläkään auttanut, vaan vasta servon kanssa ropaaminen korjasi yllättäen ongelman. Ehkä joku hapettuma korjaantui kuitenkin moottoria ropatessa...

En muista tuliko kalibroitua rattia uudelleen samassa yhteydessä. Minulla harjaton moottori, harjallisen kanssa vissiin voi olla omat haasteensa.

204
Sähköautot / Vs: Ongelmaa ajossa
« : 28.01.17 - klo: 10.36 »
Mulla Slash teki suht samaa. Otin servon irti ja nopari lähti toimimaan. Sitten tutkin mikä servossa voisi olla vikana ja avasin sen. kääntelin rattia edestakaisin pari kertaa ja näytti toimivan normaalisti, niin laitoin servon kuoret kiinni ja servon takas kiinni nopariin ja kaikki toimii normaalisti. Outoa. Ehkä servon liitin oli hapettunut tai huonosti noparissa tai jotain, ei selvinnyt varsinainen syy.

Toinen pätkimistä aiheuttanut juttu on ollut löysät akun liittimet. Huonolla kontaktilla ei tule tarpeeksi virtaa akusta moottorille.

205
Samaa mieltä aloittelijaluokasta. Se on tosi hyvä lisä ja madaltaa kynnystä lähteä kisaamaan. Ilmoitin juuri meidän junnun kisaamaan ensi torstaille. Tavoitteena saada erissä auto ehjänä maaliin ja 9 kierrosta kasaan. :)

206
Mä käyn ajamassa pari akkua iltapäivällä, joten ainakin 14-15 välillä on ovet auki.

207
Viime vuosien lehtiartikkeleiden ja uutisten perusteella sanoisin kyllä, että muovien pehmennysaineiden ja erilaisten puhdistusaineiden/liuottimien haitallisuudesta on jo aika paljon näyttöä. Juuri näitä luulisi olevan pitoaineissakin. Ne ovat kiistatta haitallisia etenkin pienille lapsille. Toinen juttu taas on, että kuinka paljon niistä on loppujen lopuksi haittaa aikuisille. En ihmettelisi vaikka osa aineista imeytyisi ihonkin läpi. Lateksihanskat päästää kemikaaleja läpi ja ne allergisoi, kannattaa käyttää mieluummin nitriilihanskoja.

Netistä ja sanomalehdistä löytyy tutkimuksia muoveista liuenneiden kemikaalien pitoisuuksista ihmisten veressä. Esimerkiksi arkielämässäkin saa ihan hyvän koktailin normaalielämästä, esim. nyt vaikka juomapulloista ja juomatölkkien sisäpinnoitteesta irtoaa mm. BPA:ta. Pitoaineissa olettaisi olevan haitallisia pehmennysaineita huomattavasti tiivistetymmässä muodossa.

Tuskin näistä nyt kannattaa tosiaan mitään paniikkia alkaa lietsoa, mutta itse ainakin vetäisin nitriilihanskat käteen ja käyttäisin kemikaaleja hyvän ilmanvaihdon alla ja muutenkin huolehtisien käsien pesemisestä renkaiden kädessä pitämisen jälkeen...

208
1) itse kiersin kapeita suikaleita ilmastointiteippiä akkupaketin päätyihin, niin sai sen tyköistuvammaksi. Toinenvaihtoehto on kiilata akkua tiiviimmäksi jollain vaahtomuovinpalalla tms.

2) kurakuomu auttaa aika paljon, mutta kyllähän se vähän tuppaa pitämään lämmöt sisällään. Takavetoisessa ei ehkä niin paha, kun moottori taisi olla auton takana. Vakioakku taisi lämmetä ajossa melko paljon(?) Itse on tullut ajettua ulkona pääasiassa vain hyvällä kelillä, kun kuran pois siivoamisessa on niin kova homma. Puutarhaletkulla putsaaminen on vähän ankara toimenpide laakereille, ja ei ne sähkötkään täysin vedenpitäviä ole. Muutaman kerran olen kyllä joutunut itse pesemään autot tuolla tekniikalla, kun muulla ei lähde puhtaaksi. Muistaakseni joku kehui pohjapanssarin (Under tray) auttavan kuran lentämiseen, mutta tästä ei ole omia kokemuksia.

4) Antennin voi jättää vaikka kotelon sisään, mutta kyllä se heikentää kantavuutta, etenkin tuo perusversion kanssa. Tehokkaammassa mallissa on parempi radio, joten sen kanssa toimii paremmin antennin jättäminen kokonaan korin sisälle. Parhaiten toimii kun on antenni tungettu putken sisälle sen mitä mahtuu suorana menemään ja antenniputki pidikkeessään pystyssä.

Pakissa on muistaakseni suojatoiminto vaihteistolle, jotta pakki menee päälle ainoastaan kun auto on täysin paikoillaan. Siksi voi joutua nykäsemään pari kertaa, eli jarruttamaan ensin.

5) Vakio NiMH akut on aika helppoja ja huolettomia. LiPo-akuilla saa huomattavasti enemmän vauhtia ja ajoaikaa, mutta kannattaa tutustua kunnolla niiden omiaispiirteisiin ettei hajoa akku heti ekalla ajolla tai poltta taloaan. Valmispakettien mukana tulleita vakioakkuja on minusta ollut useamminkin myynnissä mydään-osiossa.

209
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede XL-5 ei kiihdy
« : 24.11.16 - klo: 13.07 »
Purkaa osiin ja katso mitkä kaikki osat jumittaa! Oliskohan siellä useampi jumittava laakeri ja vääntynyt saranatappi...  :) Sliperin tiukkuus kannattaa myös tarkistaa, jos se vaikka olisi liian löysällä.

210
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 24.11.16 - klo: 11.21 »
Komppaan Villen varaosalistaa, samaan tahtiin on meilläkin osia mennyt. Jon mainitsi myös laakerit, ne pitää pitää kunnossa ja vaihtaa ajoissa. Samoin vetareiden teleskoopit pitää putsata usein. Meillä pääsi esim. takaa pyöränlaakerit jumiin ja varmaan tämän takia söi takadiffin tiivisteet ja rattaat. Ulkona uloimmat pyöränlaakerit likaantuu aika nopsaan, samoin diffien, joten säännöllisen huollon merkitystä ei voi korostaa. Ajoympäristö vaikuttaa kovin paljon siihen miten likaantuu. Meillä myös on ajetttu autolla heinäkuusta asti. Akkuina 2s lipot. Ajoa joku kolme tuntia viikossa, kesällä metsässä ja nyt sisällä radalla.

Lisäisin edellisiin listoihin vielä
 - etuiskarien mäntien varret 1664,
 - tukivarsien kiinnitystapit 6834,
 - pyörännavat 1654,
 - ja vetarit ja ohjausservon rattaat.
Kaikki nämä kuluu joka tapauksessa käytössä, joten hyvä pitää pakissa vaihto-osana. Vetarit ja servo kestää kyllä pitempään ja vaikeampi saada hajalle. Äkkiähän varaosia on pakillinen kasassa, jos haluaa ettei ajot keskeydy jokaiseen pikku kolariin / kulumaan.

Katolta hyppiminen näyttää hölmöläisen hommalta. Saattaahan auto tuonkin kestää, kun putoaa tasaisesti alas pohjalevylleen. Kolarissa kuitenkin yleensä törmätään yhdellä renkaalla kiinteään esteeseen ja kaikki voima keskittyy yhteen paikkaan, niin hajoaahan se.

Jos radalle meinaa mennä, niin ehdottomasti LCG-versio. Meidän perus 4x4 Slashi on ollut metsärälläämiseen hyvä, mutta jos suoraan radalle valitsisin autoa, niin valitsisin jotain muuta. Radalla korkea slash kaatuu liian helposti. Sitä en tiedä, että toimisiko matalampi metsässä. Ainahan siihen voi hankkia isommat renkaat - josta päästään taas ihan uusiin ongelmiin, kun renkaat on raskaammat pyörittää. Metsässä neliveto varmaan helpompi ajaa, radalla takaveto lienee kehittävämpi. Takavetoisessa on myös vähemmän huollettavaa kuin nelivedossa.

Sivuja: 1 ... 4 5 6 [7]