Kirjoittaja Aihe: Moottorin säätäminen huippuvireeseen  (Luettu 2442 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rcoss

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Moottorin säätäminen huippuvireeseen
« : 19.08.08 - klo: 11.00 »
Askarruttanut moottorin säätäminen todella kohdilleen, varsinkin alaneulan säätäminen. Hommaa vaikeuttaa se, että pääneulan säätö vaikuttaa alaneulaan mutta varsinkin jos alaneula on aika lailla pielessä, vaikuttaa myös alaneulan säätö pääneulaan. Yhtälöstä alkaa tulla liian vaikea toteuttaa...

Ns. perusohjehan menee, että säädä ensin pääneula (vaikka lämpömittarin avulla) ja sitten alaneula. Joo, toimii, paitsi että kun alaneula tuntuu olevan paljon pielessä niinkuin yllä totesin sen säätö muuttaa myös pääneulan oikeaa säätöä. Moottorina on LRP:n .12 spec2.

Toiset osaa kuulemma säätää koko koneen pelkällä korvalla...olisi hauska oppia tekemään se niin.

Alaneulan säätöä on kuulemma hyvä tehdä lämpimällä koneella auto kädessä. Kun huudattaa konetta ja lopettaa kaasun antamisen, tulisi kierrokset laskea aika nopeasti tyhjäkäynnille. Jos jää korkeille kierroksille pidemmäksi aikaa, on alaneula liian rikkaalla (kaasariin jää liikaa polttoainetta "huudatuksesta" ja se pitää kierroksia yllä kun lopettaa kaasun antamisen). Toisaalta, ilmeisesti jos kierrokset laskee hyvin tyhjäkäynnille mutta alkaa sitten uudestaan nousta, on alaneula liian kireällä.

Kaikki tämä kuulostaa periaatteessa ok:lta mutta on käytännössä sitten kuitenkin aika hankalasti toteutettavissa niin, että moottori olisi todella huippusäädöissä.

Kenelläkään hyviä ideoita ja kommetteja ?

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Moottorin säätäminen huippuvireeseen
« Vastaus #1 : 19.08.08 - klo: 11.20 »
Mielestäni olet kyllä ihan hyvin jäljillä, vaikea tuohon selosteeseesi on mitään lisätä.

Itse hienosäädän alaneulan ajamalla ja nimenomaan tuon moottorin kierrosten kiihtymisen/hidastumisen kautta, tähän perustuu se "korvalla" säätäminen. En pidä itseäni mitenkään erityisenä moottorisäätäjänä mutta kyllä sitä alkaa pikkuhiljaa jäämään tuo lämpömittari pois "säätötyökaluista", taisin viimeksi käyttää kun sisäänajoin uutta konetta ihan vain turvallisuuden vuoksi.

Itse käytän silloin kun ei ole ihan varma alaneulan säätämiseen ehkä vähän rohkeata säätötapaa siten että ruuvvaan sen niin pienelle että kone alkaa ns. "säksättämään" tämän jälkeen ruuvia auki vartti/puoli niin alkaa oikea kohta löytyä.

Tulipa mieleeni vielä sellainen että jos alaneulalle ei tahdo löytyä oikeata kohtaa on koneessa tod. näk. ilmavuoto joka yleensä löytyy siitä luistin haitarikumista.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: Moottorin säätäminen huippuvireeseen
« Vastaus #2 : 19.08.08 - klo: 11.30 »
Lähtökohtaisesti kannattaa laittaa neulat ns. tehdassäätöihin JA tarkastaa että tyhjäkäynti on säädetty
suunnilleen oikein. Tämä vaihtelee vähän moottorista riippuen, mutta yleensä luisti jää auki noin 1mm. Jos tyhjäkäynti on keturallaan, sotkee se myös alaneulan säätöä ja ihmettely on valmis. Kun tyhjäkäynti on säädetty ja kone ei meinaa pysyä käynnissä, niin alaneulaa kiristää kunnes se käy tyhjäkäyntiä edes jotenkin. Sitten vaan lämpöiseksi ja kiristämään yläneulaa. Kun kulkee hyvin, mutta silti tulee putkesta savua aletaan olemaan hollilla, sitten kiristämään alaneulaa. Alaneulan säätöön on monta tapaa, esim, ajat muutaman täysikaasukiihdytyksen, jätät tyhjäkäynnille, odotat 15se ja sitten kaasupohjaan. Jos lähtee kun anoppi laiturilta, niin alaneulaa aukipäin, jos sammuu ennen 15s tai sammuu kun laitat kaasun pohjaan niin alaneulaa kiinni. Toinen konsti on ajaa muutama kerta täyskaasulla ja sitten puristaa fuililetku lyttyyn jonkun 3-4cm päässä kaasarista. Auton pitäisi käydä 2 sekunttia, sitten kierrokset nousee pikkuisen ja sitten sammuu -> alaneula on aika kohillaan. Jos käy pidempään ja kierrokset alkaa nousemaan eikä meinaa sammua, niin alaneula liian rikkaalla. Jos taas stumppaa samantein, niin alaneula liian laihalla. Viimeiseksi sitten säädetään tyhjäkäynti, mikäli tarpeen. Itsellä on myös vielä opittavaa, mutta se on jo tarttunut että tuo tyhjäkäynti on yksi asia joka tuppaa sotkemaan asioita. Monesti tulee käännettyä tyhjäkäyntiä isommalle kun syy onkin alaneulan liian rikkaassa asennossa ja kun tyhjäkäynnillä kompensoi liian rikasta alaneulaa tulee yläneulaa käännettyä liikaa kiinni ja soppa on valmis.

Nämä yleisohjeet. Kun kokemusta tulee lisää, niin pystyy skippailemaan nämä proseduurit. Gurut on sitten vielä asia erikseen. Tosin eri koneet toimii vähän erilailla ja siitä johtuen neulojen asennot vaihtelee. Myös pilli, fuili, tulppa ja sää tuo omat variaationsa, mutta kun ajat samalla pillillä ja fuililla sekä saman lämpöarvon tulpalla saa jo paljon variaatioita pois.
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Moottorin säätäminen huippuvireeseen
« Vastaus #3 : 19.08.08 - klo: 11.34 »
Muistan lukeeneeni jostain että tyhjäkäynti (luistin asento) ja alaneula pitäisi yrittää säätää niin pienelle kuin mahdollista ts. Poinas2 kuvaamalla tavalla. Tällä ilmeisesti haetaan sitä ns. nopeata moottorin hidastumista.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa rcoss

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorin säätäminen huippuvireeseen
« Vastaus #4 : 25.08.08 - klo: 12.23 »
Huomasin, että minulla vuotaa polttoainetankki; tankin kannen tiiviste hävinnyt jossain vaiheessa kokonaan pois. Vuodon huomasin kun roiskii hieman polttoainetta tankin ympärille ajossa.

Mutta toi vuoto saattaa varmaan vaikuttaa myös koneen säätöihin (?)


Mika R

  • Vieras
Vs: Moottorin säätäminen huippuvireeseen
« Vastaus #5 : 25.08.08 - klo: 12.25 »
Tottakai! Paketin pitää olla tiivis.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Moottorin säätäminen huippuvireeseen
« Vastaus #6 : 25.08.08 - klo: 12.42 »
Tankin vuoto vetää koneen laihalle. Yleensä ilmenee satunnaisena stumppailuna kun seos seilaa sinne tänne.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa -rcmh-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorin säätäminen huippuvireeseen
« Vastaus #7 : 25.08.08 - klo: 19.50 »
Joo, mulla oli kans tankinkorkin tiiviste rikki revossa kun laitoin RB:n pannun kiinni.
Ihmettelin kuin ihmeellisesti sammuilee ja ei ime kunnolla fuilia vaikka kuin yrittää säädellä. Uusi tiiviste kiinni ja toimii täydellisesti.
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Poissa YLI-G

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorin säätäminen huippuvireeseen
« Vastaus #8 : 25.08.08 - klo: 23.07 »
toi RB:n mosa ei oo muuten mitenkään nuuka tosta tankin paineesta.
kaveri ihmetteli kun auto stumppaili satunnaisesti,ja sit huomas et paineletku oli melkein poikki :azn:
hobao hyper 8

Mika R

  • Vieras
Vs: Moottorin säätäminen huippuvireeseen
« Vastaus #9 : 25.08.08 - klo: 23.42 »
Jotku huippukuskit ajaa ilman sitä.