Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - TNy

Sivuja: [1]
1
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 09.09.12 - klo: 23.46 »
Back in business!!

Kesä alkoi noparipalolla ja tänään tuli pitkähkön tauon jälkeen ajettua Genesiksellä  koeajot noparina tämä: http://www.hifei.com/pshow.asp?mid=71&id=116.

Hyvin kesti uusi noppa ja ja gps:iin saatiin kolmansilla akuilla max-nopeudeksi 112,6 km/h :azn: ilman kummempia säätöjä, potkurina Octura M445. Moottori oli vetojen jälkeen tuskin lämmin ja noparikaan ei juuri käsiä poltellut - seuraavaksi M545 rusettia kehiin ...

2
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 12.05.12 - klo: 21.41 »

Tulipahan avattua eilen illalla kausi 2012  :cheesy: :evil:


Tuolla tavalla se omakin kausi viimekesänä alkoi :laugh:

3 tuotetta kun hommaa niin saa hajut pois.

1. Sinol
2.talouspaperia
3.hajuntapposumute(sellasta millä lähtee tupakka,ym tuoksut pois tekstiileistä.

Sinolia talouspaperiin reilusti ja pyyhkäse. heitä pois. toista uudelleen,uudelleen,jne....

Kun mustaa ei tartu paperiin niin on savuton, hajut lähtee kun sumutat hajuntappajaa reilusti.

Anna kuivahtaa ja taas voi sisätiloissa säilytellä paattia.

-Pate



Ok, kiitos Ranger vinkeistä. Kaikki tarpeellinen pl "hajuntappaja/antismokespray" löytyykin jo omasta takaa kotikemikaaliosta :laugh: elikäs Sinolia voi lotrata huoletta veneen "kuitu-/sisäpuolelle, esim mustunut kansi kuvaamallasi tavalla ilman pelkoa lasikuidun sulamisesta käsiin? Veneen "konehuone/sisäpohja" on vahvistettu hiilikuidulla kera runsaan laminointiepoksin ja sen kestävyydestä en niinkään ole huolissani.

Tänään tutkijalautakunta (V-käyrän laskun myötä) tutustui tarkemmin grillattuun veneeseen. Noparin molemmat virtajohdot (akulta tulevat) on irronnut noparista ja keskimmäinen kondensaattoreista on räjähtänyt teille tietämättömille. Noparin päällekkäin olevat piirilevyt ovat hiiltyneet toisiinsa kiinni. Paistuminen on ollut kulkusuunnassa oikealla puolella (noparin konkat eteenpäin) voimakkaampaan. Tämä näkyy myös postaamissani kuvissa. Edelleen noparin päällä velcrolla ollut Dimension Engineeringin Sport BEC:in toinen konkista on luovuttanut kantensa pois varmaankin ylimääräisestä ympäröivästä lämmöstä johtuen.

Uudenkarheat Höpö Kunkun (1. kertaa käytössä) 5000Mah 40-50C 4S akut eivät myöskään onneksi saanneet siipeensä näissä grillijuhlissa. Kummankin akun kennojännitteet olivat sadasosavoltin sisällä ja latautuivat/purkautuivat Bantamin käskeminä nätisti säilytysjännitteille.

noparit on heikkoja nykyään.omasta pimeni castlen hv noppa jo ennenkuin ajoin metriäkään.saapahan nähdä pääseekö koko kesänä ajamaan,riippuu castlen takuujuttujen nopeudesta.......

Perskeles, ajattelin jo päissäni, että nyt satsataan laatuun ja laitetaan Castlen Hydra/Ice 240HV, mutta - mutta, se "maksava laatukaan" ei näköjään takaa onnea ja autuutta. Eli todennäköisesti hankin edellisen kaltaisen "Miekkakala 240HV:n mistä sen ikinä edullisimmin saan. Toinen vaihtoehto on tämä:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__12442__Turnigy_AquaStar_Monster_240A_Water_Cooled_ESC_.html näyttäisi tuote Höpö Kunkun sivuston keskustelujen/arvostelujen mukaan olevan Hifein valmistama (=Swordfish 240HV).

Se mikä oli positiivista, että venettä viime syksynä vaivanneet ohjausvaikeudet (hillitön kampeaminen oikealle kovassa vauhdissa) oli poissa. Vene meni luotisuoraan ja kääntyi tarkasti käskettyyn suuntaan myös huippuvaudissa (servon ja peräsimen välinen tanko+muovinen servon kääntävarsi varmaankin antoivat periksi). Nyt tuo tanko on 3,5mm halkasijaltaan ja molemmissa päissä on M3-kierteellä välyksettömät pallolinkit.

Huomenna alkaa venee sisäpuolen tiskaaminen ...

3
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 12.05.12 - klo: 14.26 »
Tulipahan avattua eilen illalla kausi 2012  :cheesy: :evil:

Ensimmäisillä akuilla varovaista kokeilua (veneessä uusi 15kg vääntävä peräsinservo alu vääntövarrella, tuhdimpi yhdystanko pallolinkein) ja peräsimen/servo liikeratojen trimmausta ja tietysti tekniikan lämpöjen seurailua.

Toisilla akuilla GPS kyyytiin, startti ja hidas ohiajo jäähdytysvesien virtaamisen toteamiseksi. Ensimmäinen "täyskaasuveto" OK, toinen "täyskaasuveto" loppui kuin seinään huippunopeudesta. Kelluvan veneen suunnasta kului vaimea "poks" mustan savupilven saattelemana ilman näkyviä liekkejä.

Hifei Swortfish 240HV päästi "toimintasavut" ulos. Onneksi noparin lisäksi ei mennyt muuta kuin ulkoinen BEC.

Kysymys arvon kanssaveneilijöille, millä olette pesseet "sähköpalon" jäljet ja hajut pois veneen rungosta, kokemuksia??? Kiitollisuudella otetaan vastaan ehdotuksia hyvistä ja tehokkaista pesuaineista/ toimintatavoista. Mustuneen GPS:in putsasin Wurthin Tehopesulla ja lämpimällä vedellä kohtuu hyvin tuloksin, jäljelle jäi ainoastaan "sähköpalon" haju vaimeampana.

Niin ja joo... vene on Höpö Kunkun Genesis Leopardin koneella, jota käsketään 8-kennolla. Onko keneelläkään kokemusta Turningyn HV-nopareista (8S), tekeekö niillä mitään??? (T180 oli varsin soiva peli 4-kennolla). Tuon palaneen Hifein hankin aikoinaan sumujen saarelta Astecmodelsista, mutta heidän nettisivut on syystä tai toisesta kyykyssä/ei löydy???!!!?

P.S GPSin näyttämä max nopeus oli 109,7 km/h, potkurina Octura M445. Ajatuksena oli kolmansilla akuilla kokeilla Octuran M545 ja tavoitteena +120 km/h.

No nyt pestään venettä ja etsitään uutta noparia edesmenneen tilalle ...

Edit: Palanut nopari oli 240HV (ei 200HV, joka on speksattu max 6-kennolle)


4
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 05.09.11 - klo: 17.23 »
Genesis ensimmäistä kertaa uudella tekniikalla vesillä tänään - 3/4 kaasulla gps:llä mitattu nopeus 106,4 km/h. Kovempaa ei uskaltanut kelistä johtuen ajaa :grin: Voimaa tuntuu olevan ihan älyttömästi verrattuna edelliseen setup:iin...

Kovaa menee. Onko sulla nyt se Turnigy T600 ja tuo Seaking 180A paikoillaan, akut, potkuri, lämmöt?
Tämän hetkinen setup:
- moottori Leopard 4082 1500 kv
- nopari Swordfish 240A hv
- virtaa vastarille ja servolle syöttää Dimension Engineerin SportBEC
- akut 4S Turnigy 30 - 40c 5000 mAh x 2 (kytkettynä sarjaan, eli 8 kenolla mennään)
- potkuri ensitestissä Octura M445 (M545 odottaa vuoroaan, kunhan saadaan vehjes ensin säätöihin, vene pyrki "raivoisasti" kampeamaan oikealle testin huippunopeudessa)
- peräsin siirretty pois potkurivirrasta potkurin oikealle puolelle
- flexi oli ja on edelleen Genesiksen vakio kaksiosainen 4mm tekele (vaihtuu tarvittaessa yksiosaiseen OSE:n halkaisijaltaan .187 versioon).

Lämpöjä en ajojen jälkeen mittaillut, kun mittarista kyykkäsi paristo, mutta nopari ei ollut 5-6 min ajon jälkeen yhtään lämmin ja kone + akut arviolta jotain max 45 - 50 celcsius astetta (ei poltellut kättä).

Kunhan saan veneen säätöihin vaihtuu potkuri M545:een ja vauhtia odotettavissa 120 - 130 km/h hyvissä olosuhteissa :smiley:.

5
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 04.09.11 - klo: 22.48 »
Ehkä nyt jäähdytys riittää,peräsin jäähdyttää moottoripukin, toinen uusista moottorin vaipan
ja toinen noparin...
En tiedä miten muut, mutta itse en ole tuota moottoripukin jäähdystä käyttänyt ollenkaan. Jäähdytys ainoastaan koneen vaipalle ja noparille omilla kierroilla.

Genesis ensimmäistä kertaa uudella tekniikalla vesillä tänään - 3/4 kaasulla gps:llä mitattu nopeus 106,4 km/h. Kovempaa ei uskaltanut kelistä johtuen ajaa :grin: Voimaa tuntuu olevan ihan älyttömästi verrattuna edelliseen setup:iin...

6
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 05.08.11 - klo: 22.17 »
Hyvin oli Genesiksessä nopari ja moottoripukki kiinni :grin:
Joo Taattua Kiinan P...aa. Noi kannattaa rapsia heti kättelyssä kaikki pois ja miettiä toisenlaisia (=parempia) kiinnitystapoja pakollisille heebeleille. Genesiksessä esim peräsinservon paikka on aivan päin per..ttä tehdasuutena, ts ohjausgeometriaa ei hyvällä tahdollakaan saa tomivaksi.

Moottoripukkien kiinnitys on aina syyty vahvistaa vähintään yhdellä kerroksella lasikuitukangasta kera runsaan epoksin.

Itsellä nopari, vastari ja akut veneen rungossa (3M?) Velcro kiinnityksellä ja hyvin on palikat pyyneet kiinni saavutetuilla nopeuksilla ja ympäriajoilla :smiley:

7
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 25.07.11 - klo: 22.24 »
Samoja keskusteluja on täälläkin luettu ja säätöjä yritetty "apinoida" parhaan tietämyksen mukaisesti :cheesy:

Ei ne sun veneen säädöt varmaankaan täysin pielessä olleet, mutta rusetin koko kuitenkin on/oli, sanotaanko isohko? Isot pojat ovat käyttäneet max vain 45mm rusetteja hieman eri sähköillä.

Itsellä Octuran m545 on ollut nopeuden suhteen "the propeller" ja yhtään ei voi siitä kiristää tai seuraava vaihe lienee "Smoke on the water" nykyisillä sähköillä. Ko potkurilla huiput on ollut (gps kyydissä) reilu 90 km/h 4S akustolla.

Tuota samaa OSE:n ja muutamaa muuta keskustelu on tullut tavattua ja siitä sain idean kokeilla Leopardin 4082 + Hifei SF240HV nopari yhdistelmää omassa Genesiksessä. Toki 6S akusto on myös kummitellut mielessä, mutta päädyin tilaamaan em koneen ja noparin, kun oli olemassa jo 4S 5000mAh akustoja vino pino sekä erillinen ulkoinen BEC.

8
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 25.07.11 - klo: 09.39 »
47mm rusetti kuulostaa ylimitoitetulta sähköisi, ei ihme, että tuli "sininen savu" koneesta. Mitenkäs perä oli säädetty (syvyys+kulma)? Iso potkuri + alas säädetty perä vaatii sähköiltä paljon. Oma Genesiksen vakiomoottori kärähti aikanaan toisilla akuilla 4S jännitteellä potkurin ollessa vain Octura X438 ja perän ollessa säädettynä aivan liian alas. Tuolloin oli ampeerimittari kyydissä ja max virta oli ennen moottorin kuolemista 133,4A. Toki oli odotettavissa, että vakiomosa ei tule kauaa kestämään 4S jännitettä.

Omien kokemusten perusteella sanoisin, että Genesikseen kannattaa maximissaan pistää 45mm:n potkuri, koska sen saa nipin napin nousemaan riittävän ylös perän säädöillä (= niin ylös kuin mahdollista, että mahtuu vielä pyörimään osumatta peräsimen kannatinpuomiin). Tämä näin, jos peräsin on vakio paikalla, eikä sitä ole siirretty sivuun.

Siirtämällä peräsimen sivuun voi käyttää huomattavasti suurempaa potkuria, koska perän voi säätää huomattavasti ylemmäs ja isommallakin potkurilla on tilaa pyöriä vapaasti. Tietysti sähköjenkin pitää olla mitoitettu kestämään ison rusetin tuomat rasitukset :cheesy:.

9
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 24.07.11 - klo: 23.25 »
Linkin sivulla vetopuolesta juttua, tuolla foorumilla parikin ketjua Genesiksestä.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1158907&page=10
Genesiksen 4mm kaksiosainen orkkis flexi on kestänyt varsin hyvin revittelyt neljällä kennolla T180 + Leopard 4074 2150kv kombolla. Ainoastaan kaksi potkurin akselia on mennyt halki (halkeaa siitä kohdasta missä neliskulmainen flexin pää menee potkurin akselin sisään). Suurimmat potkurit (kaikki metallisia, muovi ei kestä), mitä on tullut pyöriteltyä ovat olleet  halkasijaltaan 45 mm 1,5 nousulla.

Tarkoitus on kokeilla tuota alkuperäistä vetopuolta vielä 8S akustolla + Leopard 4082 1500kv koneella, kunhan saan ulkomailta tilatut tavarat hyppysiini. Todennäköisesti vetopuolen joutuu päivittämään tuossa vaihessa .187 yksiosaiseen fleksiin, orkkis ei tule mitä suurimmalla todennäköisyydellä kestämään.

Itse en ole kokenut tarvetta vaihtaa näillä 4S virityksillä vetopuolta esim .150 yksiosaiseen flexiin. Yksiosainen akseli on varmasti helpompi ja nopeampi huoltaa ja rasvata, mutta henkkoht en ole saannut näppylöitä kolmen "ylimääräisen" ruuvin avaamisen ja perän säätöjen menettämisestä rasvauksen yhteydessä (varmaan kun ei tiedä mitään paremmasta ja helpommasta ... :smiley:)
Ja - edelleen noiden 3/16" akselireikäisten rusettien shimmaaminen 4mm akselille käy käden käänteessä pätkällä messinkiputkea.

10
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 04.07.11 - klo: 20.10 »
Tänään testiajoa Genesiksen peräsimen siirtosarja "ver2.0:lla". Hyvien olosuhteiden johdosta uskallauduin ruuvaamaan toista ajoa/akullisia varten potkuriksi Octuran M545:n. Kyllä kannatti, huolellinen perän säätö ennen ajosessiota ja neljän (4) kennon ennätys uusiksi, uusi ennätys 90,3 km/h (gps kyydissä!!!

Ajoaika oli rapiat 7 minuuttia ja noparin sekä akkujen lämmöt  oli ns. "tapissa". Koneen lämmöt kuitenkin edelleen hieman alle 50 astC. Näyttää siltä, että näiden sähköjen rajat on löytyneet ... seuraava askel lienee "smoke on the water", jos vielä tästä kiristää :laugh:

11
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 02.07.11 - klo: 11.00 »
Tulipahan hetkellisestä mielijohteesta rakenneltua 3mm vahvuisesta alumiininisesta kulmaraudasta siirtosarja Genesiksen peräsimelle -> peräsimen siirto oikealle pois potkurivirrasta.

Tuloksena huomattavasti rauhallisempi/vakaampi käytös ja parempi ohjattavuus kovassa vauhdissa. Gps oli kyydissä ja neljän kennon nopeusennätys parani 80,6 km/h -> 84,7 km/h ensimmäisellä kokeilulla perän säätöjen ollessa "sinnepäin" :smiley:

Ei ole paluuta online-asetukseen peäsimen osalta. Uskon, että huippunopeuden saa vielä kasvamaan (lähelle 90 km/h) etsimällä/ säätämällä perä asetukset huolella ja vähän modaamalla rakenneltua siirtosarjaa. Tämä ensimmäinen versio nimittäin tuntuu jarruttavan veneen nousua plaaniin ja hidastaa/ jarruttaa kovassa vauhdissa nopeutta käännyttäessä oikealle. Siirtosarjan veneen runkoon nähden poikkittain olevaa osaa pitää nostaa ylöspäin, perälaudan alareunan ylimpien kohtien yläpuolelle, kun nyt se on pieneltäosin perälaudan alareunan alapuolella.

Nyt täytyy vielä odotella tilattu uusi HV-nopari ja Leopard 4082 1500kv kone kotiin ja lähdetään hakemaan uusilla osilla "moottoritienopeuksien" ylitystä, eli 120 -130 km/h :smiley:


12
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 30.06.11 - klo: 00.07 »
onkos kukaan tilannut täältä mitään koskaan? http://www.astecmodels.co.uk

tuleeko tavarat perille?

ja on kuulemma tulli vapaa....

Olen tilannut tilpehööriä useamman kerran, hyvä ja luetettava kauppa, tavara aina sitä mitä on tilattu ja tullut kohtuu nopeilla toimitusajoilla perille.

Ei tulleja, koska tuo  "sumujen saari" kuluu Euroopan Unioniin.

13
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 27.06.11 - klo: 11.34 »
Ei mennytkään nopari eikä kone!!! :huh: :huh: :huh:

Otin asiakseni purkaa Genesiksestä pois tuon rikkinäiseksi luulemani T-180 noparin. Ehdin vaihtaa siihen jo uudet kondensaattoritkin, kun vastaavilla spekseillä olevat löytyivät paikallisesta elektroniikkahuoltokorjaamosta muutamalla eurolla. Vaihdon jälkeen kokeillessani sähköjä huomasin, että noparin ledi vilkkui taas heti akun kytkemisen jälkeen ja kone piipitteli hyvin vaimeasti (juuri ja juuri korvalla kuultavasti) kennojen lukumäärän. Vika ei kuitenkaan korjaantunut konkkien vaihdolla. Kone ei pyörinyt, vaan nyki/värisi holtittomasti liipasinta painettaessa.

Hieman pettyneenä aloin purkamaan eristeitä ja liitoksia koneen ja noparin välistä. Purkaessani toista johtoliitosta varsinainen vikakin ilmeni. noparin puoleinen 5.5mm naarasliitin oli irronnut joutoksesta ja käytännössä koneen ja noparin välissä oli ainoastaan kaksi johtoa kiinni.

Irronnut johto kiinni ja sähköjen uusi kokeilu ... Dadaa kaikki toimii niinkuin pitääkin :smiley: :smiley: :smiley:

Nuo 5.5mm liittimet vaihdan ihan sovinnolla 6mm:n laadukkaampiin, kun niitä näyttää sopivasti olevan miljoonalaatikossa. Alunperin tuli liitosten eristäminen tehtyä "ainakin riittäväksi", koska heti alussa oli lämpöongelmia liittimissä.

No, pääseepä kokeilemaan vielä muutaman uuden potkurin vanhoilla sähköillä ja neljällä kennolla, ennen uuden konen ja noparin rantautumista koto-Suomeen. Josko veneen saisi vielä kulkemaan +80 km/h vanhalla setupilla...


14
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 26.06.11 - klo: 12.23 »
Nälkä kasvaa syödessä ...

Tuli tilattua uusi nopari edesmenneen T-180 tilalle -> Hifei Swordfish 240hv JA UUSI KONE Leopard 4082 kv1500. Aikaisemmin tuli hankittua ulkoinen bec, joten katsotaan miten Genesis liikahtaa sopivalla potkurivalinnalla em setillä ja 8 kennolla (2 x Turningy 4S 5000MAh 30C sarjaan kytkettynä) :smiley: :smiley:

Neljällä kennolla ja nykýisellä koneella (Leo 4074) huiput on ollut ~80km/h sopivalla potkurilla. Mailmalla ovat ajaneet yli 120 km/h tuolla "isolla"-koneella :tongue:

15
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 25.06.11 - klo: 11.30 »
Onpa rujoa jälkeä ... Tuo noparin sijoittelu ja sen alustana ollut rosteripelti on varmasti  pelastanut totaaliselta kuitupalolta.

Täytynee värkätä Genesikseen ihan varmuuden vuoksi alumiinista tai rosterista alusta noparille siten, että se nostaa noparin vajaan sentin irti veneen pohjasta, kun tilaa tällaiselle muutokselle on. Nyt nopari on Velcrolla kiinni suoraan veneen tunnelin pohjassa moottorin edessä.

Onneksi toissapäiväinen ilmeinen noparin kuukahtaminen ei tuottanut liekkejä ... :grin: :grin: :grin:

16
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 23.06.11 - klo: 17.23 »
Kone vai nopari sökähti???   

Elikäs sain Genesiksen keulasta vaurioituneen runkon parsittua uuttakin ehompaan kuntoon ja tänään testiajoa uusilla potkureilla. Toisilla akullisilla vene pysähtyi täydestä vauhdista noin 4 minuutin ajon jällkeen. Ohjausservo toimii normaalisti, mutta moottori "nykii" oudosti edestakaisin painettaessa liipaisinta. Edelleen kytkettäessä akut nopariin (Turningy Marine 180) ei sen ledi vilku, eikä moottori piippaile kennojen määrää. Moottori (Leopard 4070 2200kv 4-pole) pyörii sormilla pyörittämällä samalla tavalla nahkeasti kuin uutena (12 nykäystä/ 1 kierros).

Ensimmäisten akullisten  (2 x 4S Turningy 5000MAh 30C kytkettynä rinnan) noin 9 minuutin ajon jälkeen noparin ja koneen lämmöt olivat normaalit (kone 37 astC ja nopari 42 astC), potkurina Octura M445.

Ensimmäisen ajon jälkeen akkuja vaihtaessani tosin haistoin lievän "sähköpalon hajua", mutta mitään näkyvää vaurioita ei komponeteissa tarkastelun jälkeen ollut pl. noparin kondensaattorien (3 kpl) ympärillä oleva kutistesukka/muovi oli sulanut puhki keskimmäisen konkan kohdalta ja kaikkien konkkien päissä alumiini oli vaihtanut lievästi väriä "lämpökäsittellyn ruskeaksi" ja konkkien pohjat on mielestäni pullisteellet hieman ulospäin. Mitään ei kuitenkaan ole silminnähden tullut ulos konkista tai itse noparista. Aikaisemminkin nuo konkkien päät on ajon jälkeen olleet kuumia, jopa yli 70 astC satunnaisissa mittauksissa.

Oma veikkaus on, että nopari sanoi työsopimuksen irti ja kone toivonmukaan on ehjä

Tietysti voisi kokeilla vaihtaa nuo noparin konkat ihan kokeesi, jos vaikka vika yksinkertaiseksi olisikin niissä. Onko kellään kokemusta vastaavanlaisesta?


17
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 20.06.11 - klo: 22.50 »
Moikka!

Täällä Tampereen suunnassa tää rc-veneily näköjään päätetään lopettaa oikein kaupungin toimesta ja tässä lähialueella on myös sama meininki :embarrassed:. Kohta on toistakymmentä venettä myynnissä allekirjoittaneella
Ymmärtäisin asian jos ajelu olisi ollut aamusta iltaan ja joka päivä että siittä joku häiriintyisi mut siittä ei todellakaan ole kyse.

Tomi

No voi sun ... Taustoja ja ajopaikkoja sen paremmin tuntematta, kerrotko vähän niistä:
- onko niiden lähellä/ vieressä asustusta (ympäri vuoden/ kesäasutusta)?
- onko uimarantoja tai yleisiä venelaitureita läheisyydessä?
- oma sivistynyt arvaus/ tieto miksi kaupunki näin menettelee???

Onko tässäkin kyse yhden tai kahden "ekoterroristin" suvaitsemattomuudesta ja ehdottomuudesta sekä painostus kaupungin virkamiesten suuntaan lopettaa veneilyharrastus, kun oikein tehty komiat kieltokyltitkin!!!!

Eikös noissa "virallissa" kylteissä pitäisi olla myös lainkohta, minkä nojalla jokin aktiviteetti  kielletään (vrt. esim puolustusvoimien harjoitusalueiden rajoilla olevat taulut)???

18
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 13.06.11 - klo: 10.52 »
Ootteko rasvannu vaan reilusti esim. potkua lähinnä olevan pään vai ootteko vetäny koko akselin (vaijerin) kokonaan reilusti rasvaan ja sitten pistelly sen takasin paikalleen? Mietin vaan että alkaako liika rasva nostaa turhaan koneen lämpöjä ja viemään tehoja? Varsinkin näissä pienemmissä purkeissa?

Osaattekos neuvoa mitä eroa tuolla LH RH potkureilla on, toinen varmaan toimii myötäpäivään, toinen vastapäivään. Mut onko tuolla mitään merkitystä veneen toiminnan kannalta tuo Offshore Warriorihan toimii vakiona vastapäivään pyörivällä rusetilla, tuleeko ongelmia jos paikalle vaihtaa suoraan myötäpäivään työntävän rusetin. Toki pitää vaihtaa parin johdon paikkaa moottorilla että pyörii oikeaan suuntaan, mutta onko muita ongelmia tuon mukana tulossa?

Koko Flexin mitalta rasvaa kevyesti niinkuin kuvailit, ala-/potkurinpäähän sitten reilummin "vesilukoksi". Vesi nousee yleensä akselia pitkin veneen sisätiloihin jos flexissä liian vähän rasvaa (näin ainakin Genesiksen vakiosetissä). Rasvasta johtuva lämmön nousua sähkökomponenteissa ei liene ongelma kesäkelillä, mutta aikaisin keväällä/myöhään syksyllä vesien ja kelien viiletessä saattaa jäykimmät rasvat aiheuttaa lämpöjen nousua varsinkin ajon alkuvaiheessa.

Ei kannata vaihtaa toiseen suuntaan pörivää potkuria -> ongelmia tiedossa = fleksi on myös joko vasta-/tai myötäpäivään pyörivä, ts saattaapi "purkautua" jos pyöritetään väärään suuntaan.

19
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 12.06.11 - klo: 16.06 »
Jostain pitää vielä ettiä veneily käyttöön tarkotettua rasvaa jos sattus löytyyn tästä Lahdesta jostain ettei tarttis yhtä purkkia tilata jostain rc-veneily liikkeestä.
Olen käyttänyt Genesiksen flexissä CRC:n Super Adhesive Greasea (sitkostettu rasva), löytyy Motonetista (en kyllä löytänyt ko rasvaa Motonetin nettisivuilta???), mutta aine on omassa käytössä hyvin pelannut.

20
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 11.06.11 - klo: 22.05 »
Ei mennyt täälläkään päivän veneilyt ns putkeen. Genesis päätti pienessä aallokossa muuttua sukellusveneeksi ja vauhdin ollessa jotakin 65-70 km/h väliltä sukellus loppui matalassa mökkirannassa selkeään pohja kosketukseen :sad:. Lopputulemana oli oikean ponttonnin kärjen ja kannen totaalinen irtautuminen toisistaan ja ponttoonien välin kannen ja pohjane iratautuminen toisistaan.

No lasikuitua laminoimalla vauriot saadaan varmaankin korjattua, mutta entäpä viimeistely. Genesiksessä näyttää olevan lasikuitumaton/-laminaatin päällä aimo annos jotakin muuta kuin pakkelia (olisiko Gelcoat/Topcoat tai vast?)

Onko arvon raadilla vinkkejä/ neuvoja, millä viimeistelen/ muotoilen tulevat korjaukset ennen uuden punaisen (Ferrari Cat) maalipinnan sumuttamista veneen pintaan???

Sivuja: [1]