Kirjoittaja Aihe: Nuoruusmuistojen innoittamana, aloitan RC-autoharastuksen uudestaan  (Luettu 76875 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Patteri kasi krossihan yleensä vaatii 2 akkua yhtä aikaa,
joten ei haittaa jos on 2 samanlaista laturia, joilla akut ladataan.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...


Poissa P.R

  • Veteraani
    • Profiili
Ei tarvita joo mutta ei tehoakaan liikoja ole isoille akuille.                                                                               
Noissa sisäisellä virtalähteellä varustetuissa latureissa on liian pienet virtalähteet,niinkuin tossa graupnerissakin.
Lataa töpselistä 90w,muuten 150w.
« Viimeksi muokattu: 05.06.11 - klo: 13.47 kirjoittanut P.R »
Team Näätäracing                 www.rcm.fi

Poissa KHS77

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Mugen MBX8--Alpha--Sanwa--SRT--Avid--Jconcepts--Stickit1 racing.com--ARQ paint--Rc-Project--HB

Poissa P.R

  • Veteraani
    • Profiili
Ihan pätevä laite,eikä lopu paukku kesken.
Tohon vaan 20a poweri :wink:
Team Näätäracing                 www.rcm.fi

Poissa KHS77

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Mugen MBX8--Alpha--Sanwa--SRT--Avid--Jconcepts--Stickit1 racing.com--ARQ paint--Rc-Project--HB

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Ite hankkisin 2kpl jotain perus latureita, melkeinpä hankkisin jotain muita kun noita 50W "mopoja" mitä nuo perus laturit yleensä on. Tälläisiä vaikka 2kpl http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11444

Noilla pystyy jo melko mukavilla virroilla sitten täyttämään samaan aikaan 2kpl akkua. Itse käytän Ichargeria, mikä tullu todettua hyväksi, mutta hinta hieman korkeempi. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6792

Virtalähteeseen en ota kantaa. Itse oon käyttäny pc-powereita, tupannu noi hobbykingin virtalähteet vissiin savuamaan aika isolla prosentilla. Toki esim. rx-tuote tms saa kunnolllisen powerin ja takuun sille, mutta hintakin on hieman eritasolla. Tuo Ichargerin isoin malli on ehkä hieman yliampuva eikä oo mitään järin hyviä kommentteja saanut kestävyytensä suhteen. Virtalähteissä on hyvä muistaa ettei pelkkä amppeeri määrän katseleminen riitä, riippuen laturin hyötysuhteesta ja ladattavan akun jännitteestä.

Itse esim. lataan omaa 6s 4000mAh akkua 10A:lla, 12voltin virtalähteestä ampeerimittarin mukaan revitään samaan aikaan maksimissaan 24-25A lukemia. Yleensä ei siis riitä että 10A latausvirralla olevaan laturiin ostetaan 10A virtalähde, puhumattakaan että monien kiinapowereitten ampeerilupaukset on melkolailla metässä.

Autoksi taitaa tosiaan käydä parhaite se mitä muilta ajokavereilta löytyy. Jos ei radalla tuu ajamaan niin sittenhän tuo merkin valinta on melkosen sama varmasti mikä vaan täällä suositelluista esim. hobao, xtray, mugen hoitaa hommansa.
« Viimeksi muokattu: 06.06.11 - klo: 09.15 kirjoittanut Lassi »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Ja samalla hinnalla saa laatulaturin kotosuomesta... toimivilla takuilla jne.

Noi kiinalaturit tuppaa olemaan akkua balansoidessa yllättävänkin hitaita hieromaan.
Eli jos haluaa ladata akun totaalisen täyteen niin omat lähes päivittäiset kokemukset ovat että Graupner vetää akun reilusti nopeammin täyteen asti... kennot tarkasti balanssissa jne... verrattuna polttiskäytössä käyttämiini Imaxeihin ja näihin hobbykingi latureihin jotka jokainen hyvin pitkälti ovat samoja härveleitä keskenään.

Eli... pari kappaletta hobbykingi latureita tekis pikasella pyörityksellä kuluineen reilu 80 dollaria...
Siihen vielä järeä 20A virtalähde päälle...

Samalla hinnalla saa tosiaan kotisuomesta laturin jossa on sisäinen virtalähde... Takuut yms. asiat toimii ja latausnopeuskin tosiaan samalla virralla ladattaessa huomattavasti nopeampi.


Poissa Hazard

  • PRCA
    • Profiili
90wattia ei päätä huimaa kun ladataan 4-6s akkuja. 2-3ampeeria, joten hommassa kestää sama määrä tunteja. Toki tuon 10A saa käyttöön kun ladataan 2s, mutta ei enään 2s+2s.

Oikea virtalähde oikeaan hommaan ja laturi akkujen mukaan. Vähemmän se kertasatsaus harmittaa kuin että ostaa ensin kalliin ja sitten vielä toisen myöhemmin?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Joo... mikäli tosiaan lataillaan 4-6S

Tuon linkittämäni laturin oma virtalähde riittää tuohon 90W joka on riittävä 2S lipoilla... Pitkälti riittävä myös 3S lipoille.

Ja taas ulkoisella virtalähteellä 150 W

Ja kun tosiaan jo muutaman vuoden kokemukset näiden kiinalatureiden ja laadukkaampien latureiden kanssa ovat aina olleet että kiinalaturit hierovat latauksen lopussa kennojen tasapainoa ikuisuuden...
Laatulaturi ei turhia hiero, vaan tasaa jatkuvasti latauksen aikana ja kun akku alkaa tulla täyteen niin latausvirta putoaa nopeasti ja laturi ilmoittaa akun olevan täysi.

Suurin osa näistä kiinalatureista tosiaan hieroo tuota tasausta monikerroin pidempään.
Monissa näistä latureista tasaus myöskin tapahtuu akkua purkamalla... Eli laturi lataa koko akkua... hyppää purkamaan täydempää kennoa... taas lataa... taas purkaa täydempää jne.

Eli vaikka tehoja olis enemmän niin kellolla mitatessa ero voi ollakin toiseen suuntaan... Ja tämä siis toki kun akku vedetään täysin tappiin asti täyteen.

Ei harrastekäytössä oikeastaan kovin suurta merkitystä, mutta jos yhtäkkiä halajaa kilpailemaan johonkin stocki luokkaan niin sen eron jopa pystyy huomaamaan mikä ero on totaalisen tappiin ladatussa akussa vs. "täyteen" ladatussa.

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Mut eikös tuossa graupnerin kanssa taas tule ongelmaksi ettet kahta akkua pysty kerralla lataamaan. Itse ainakin todennu perin käteväksi jos ajaa autolla missä on kaksi akkua, että on kaksi perus laturia mitkä tuppaa samaan aikaan akut täyteen. Eikä tartte olla väijymässä että nyt valmistu eka akku ja sitten toista lataukseen. Tokihan laturin saa viriteltyä lataileen 2kpl 2s akkuja esim kerralla, mut yksinkertasempaa ja nopeempaa lataamista saadaan aikaan kahdella erillisellä laturilla.

Tokihan tuo 90W just riittää 2s lipoille, mut sitten jos sattuu kalusto vaihtuun tai mitä sitten tapahtuukaan ja tarvitsee vaikkapa 4s akkua latailla niin 90W alkaa oleen homma melkosen hidasta.

Se voi pitää paikkansa että kiinalaturit on hitaampia tasaamaan akkuja lopussa, Ichargerissa ei oo ongelmia sen kanssa mielestäni ollut ihan tarpeeksi nopea siinäkin hommassa. Toki vaikee sanoa kuinka nopeesti ns. hyvä laturi tuon tekee.

Itse olen ollut tyytyväinen tuohon noin 50€ sijoitukseen Icharger 250W laturista, sellaista kun olis lähteny hakeen Suomen markkinoilta laatumerkiltä niiin hinta olis varmaan menny johonkin 250€ tietämille. Siltikin Icharger erittäin hyvässä maineessa luotettavuutensa kanssa.

Virtalähdehän on toki aina ongelmansa, itse en niistä niin ole tressannu enkä eurokaan laskenut niihin kun tuo pc-poweri on aina toiminut powerina, ja auton akustot tietysti sitten tuolla hiekkamontuilla tms. Itse melkein kattelisin jotain laatupoweria rx-tuotteelta. Tai mikä vaan riittävä wattimäärän omaava poweri, mikä olis jollainlailla todettu luotettavaksi.

Mut toki kisahommista ei ole kokemuksta eli siellähän näillä pienellä liikkeillä voi olla merkitystä.
« Viimeksi muokattu: 06.06.11 - klo: 11.53 kirjoittanut Lassi »

Poissa KHS77

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
ISO KIITOS JA KUMARRUS!

P.S. Lassi millä sä olet päällystäny ton keltasen hyperin korin bytheway?
Mugen MBX8--Alpha--Sanwa--SRT--Avid--Jconcepts--Stickit1 racing.com--ARQ paint--Rc-Project--HB

Poissa P.R

  • Veteraani
    • Profiili
Joo... mikäli tosiaan lataillaan 4-6S



Kaverihan on hommaamassa kasikrossaria,ei siinä paljon 2s lipot pyllistä...
Team Näätäracing                 www.rcm.fi

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kyllä mä käytin 2kpl 2s akkuja mun patterikasissa joten latureitakin piti olla pari kappaletta, tosin pienellä johtojen nikkaroinilla saa noikin ladattua 4s:änä mutta jos Graupner 16 mallilla lataa verkkolaitteen kautta 4s akkuja niin latausvirta on 3.6-3.7A kun virtalähde kyykkää.

Mutta, ei tehdä tästä laturivääntötopiccia, eihän? :wink:
Kylätason RC-kuski.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Tarkennusta mitä ajoin takaa tuolla balansointinopeudella...

Eli... koska laadukkaat laturit balansoivat akun monesti jopa huomattavasti nopeammin kuin kiinalaturit niin vaikka jossain vastaavassa laatulaturissa ei teho olisikaan ihan samalla tasolla niin todellinen latausnopeus "tyhjästä" akusta tappiin asti täyteen akkuun ei välttämättä olekaan sen hitaampi...

Enkä ole osoittanut mitään laturia siten että juuri kyseinen malli pitäis hommata jne... Heitin vain samaa hintatasoa olevan laadukkaamman suomesta saatavan verrokin.

Aikaisemmin myös mainitsin tuon Ultraduo 60 laturin mikäli ihan vimpanpäälle laturia halajaa ja millä kahden akun lataaminen samanaikaisesti ei ole temppu eikä mikään, kun samoissa kuorissa on kaksi huippulaturia sisällä.
Toki on hinnakas verrattuna kiinalatureihin, mutta markalla saa markan tavaran vai miten se meni  :azn:
Itse karsastan eniten latureita jotka tarvitsevat erillisen virtalähteen... varsinkin jos tarve on ladata kahta akkua samaan aikaan ja se tehdään kahdella erillisellä laturilla.
Melkonen hässäkkä kanniskella ja kytkeä.
Halpaa kiinalaturia käytän tosiaan itsekin polttiskrossikäytössä... Mutta tämä lähinnä kenttäolosuhteiden takia pieni ja kätevä kun lataillaan lähinnä vain vastariakkua... ja joskus lataus tapahtuu konepellin alla.

Tärkeintä tietysti laturin/latureiden valintaan on että hommaa heti omiin käyttötarkoituksiin soveliaan ja mieluiten vähän ylikin niin ei tarvitse olla latureita vaihtelemassa kun nälkä kasvaa syödessä.

Poissa Soo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Tuo kiinalaturit on aika kova yleistys. Totta on että aivan nuo halvimmat balansoivat aika hitaasti ja ongelmat ovat puhtaasti softassa, mutta esimerkiksi b6ac+ hoitaa balansoinnin täydellisesti. Kannattaa kurkistaa sen hienon "hiilikuitu" kuorisen Graupnerin sisään. Sieltä paljastuu se sama kiinalaturi ja mikä pahinta,  esimerkiksi ultramat 16 sisältä löytyy 3e 5A virtalähde, jota myös noiden halppis latureiden mukana myös toimitetaan.

Poissa KHS77

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Tässä ei osaa kohta päättää mitään :shocked: Porukalla on niin paljon mielipiteitä latureista :grin:. Melkovarmaan päädyn johonkin ichargerin laturiin + poweri tai PC  ATX power.

Kertokaapas sitten mitä akkumerkkejä suositte/käytätte?


Mosaksi meinasin tällaista Team Tekin RX8 1/8 Scale Brushless ESC & 4030 2.5D 2050kv Buggy Motor




   
Tekin’s RX8 is big power in a small package. Based on the proven RS series Speed Control the RX8 takes large scale current demands in stride. Leading the industry not only in power handling ability but size and features with Drag Brake, Neutral width, Throttle Profiles, Voltage Cut Offs for Lipos and much more. The RX8 sits at only 1.5 x 2.22 x 1.46, a small foot print making it easy to install on any chassis. Don’t negotiate the track, attack it with extreme prejudice.

Tekin’s Redline T8 motor series is designed for large scale, high performance competition. Featuring sensors for flawless, reliable on track operation, the T8 provides pro level control and power. Capable of both sensored and sensorless operation, the T8 series motors are the leading edge of large scale RC motor technology. Utilize the torque and speed of your T8 to propel you across the finish line.
   
        
      
   
Features

    Easily Access Programming, Anywhere, Anytime
    Drives Sensor/Sensorless Brushless and Brushed Motors
    D2: Dual Drive Mode Technology
    On-Board Temperature Indicator
    PC Interface for Custom Programming
    HDAC: High Density Copper Fet Boards
    Sensor Plug for Precise Commutation with all Motors
    Solder Posts for Easy Wire Replacement
    Self Test Diagnostics and Factory Reset
    Adjustable Drag Brakes
    Pit Tune Mode
    DGF2: Digital Glitch Filtering V2
    QuickTune Programming
    One-Touch Radio Calibration
    Drag Brake (13 steps)
    Brake / Reverse Strength (13 steps)
    Current Limiter (none + 12 steps)
    Neutral Width (7 steps)
    Throttle Profiles (7 choices)
    Motor/Reverse Type: Brushless, Brushed, No Rev, Rev Delay
    Voltage Cutoffs (none, 2s, 3s, 4s, 6s, Custom)
    Timing Advance when used with Tekin Hotwire
    Extensive Tuning via Tekin HotWire PC Interface (sold separately)
    Controls: Forward/Brake/Reverse
    Input Voltage: up to 6S Lipo
    Continuous Current: 210 Amps
    BEC: 6.0V/5.0A
    Motor Limit Brushless Mode: No Limit
    Motor Limit Brushed Fwd Only Mode: No Limit
    Motor Limit Brushed Fwd/Rev Mode: No Limit
    Throttle Profiles: 7 choices (on board)
    Brushed Modes: Fwd Only, Fwd/Rev, Rev Delay
    Brushless Modes: Fwd Only, Fwd/Rev, Rev Delay
    Dimensions: 1.5 x 2.2 x 1.4" (38.1 x 55.9 x 35.6mm)
    ESC Weight Approx: 2.7oz (76.5g)
    CNC Machined 6061 T6 Billet Aluminum Ribbed Heatsink Can
    Sensored and Sensorless operation
    High Current Solder Tabs
    Rebuildable Design
    Neodymium Sintered Magnet
    Precision Engineered for Maximum Energy Conversion
    Dual-Plug Sensor Wire Harness
    Motor Weight: 4030: 11.5oz (341g) 4038: 14.25oz (404g)
    Shaft Dimensions: 19 x 5mm w/flat
    Motor Diameter: 1.57” (40mm) / 1.65” (42mm) including fin
    Motor Length: 4030: 2.80” (71mm) 4038: 3.0” (76mm)

Mugen MBX8--Alpha--Sanwa--SRT--Avid--Jconcepts--Stickit1 racing.com--ARQ paint--Rc-Project--HB

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Tekin on hyvä valinta voimanlähteeksi, ruutia ja ajettavuutta löytyy.

Akuiksi vähintään 30c ja kapasiteettia saisi olla +5000mah, joko 2kpl 2s tai 4s akku. Patterikasi käytössä merkillä ole niin väliä, kunhan on kovakuorisia. Akut tulee saamaan kenkää, kyytiä ja pieniä kiviä joten mä en ainakaan valitsisi akkuja kalliimmasta päästä. Toki jos nappulaa riittää niin toki niitä laadukkaita ja hyviä 2s akkuja löytyy monelta merkiltä kuten vaikkapa tämä: http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-akut-ja-laturit-ajoakut-lipo-akut/lipo-akku-v-maxx-5800mah-74v-60c-99013
Kylätason RC-kuski.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Tuo kiinalaturit on aika kova yleistys. Totta on että aivan nuo halvimmat balansoivat aika hitaasti ja ongelmat ovat puhtaasti softassa, mutta esimerkiksi b6ac+ hoitaa balansoinnin täydellisesti. Kannattaa kurkistaa sen hienon "hiilikuitu" kuorisen Graupnerin sisään. Sieltä paljastuu se sama kiinalaturi ja mikä pahinta,  esimerkiksi ultramat 16 sisältä löytyy 3e 5A virtalähde, jota myös noiden halppis latureiden mukana myös toimitetaan.

Itseltä löytyy tuo kyseinen B6 ja ero graupnerin 16 laturiin balansoinnin suhteen on jo hyvin selkeä... Saati sitten duo 50...
Ja ennenkuin joku asiasta mainitsee niin ihan 1C latauksella tehtyjä huomioita.
En missään nimessä kehuisi B6 balansointinopeutta täydelliseksi... En vielä edes hyväksi. Loppuu muuten asteikko kesken ja täytyy lähteä eri planeettoihin asti että löytyy vertailusanoja.
Ja ei... Laturissa ei ole vikaa... On jo kolmas yksilö menossa kun on tullut vain huvikseen hommattua aina uusi vanhan tilalle.
Mutta kuten jo totesin niin kyseinen laturi on vain vastariakkua varten kenttäolosuhteissa mukana... Todelliset latailut hoidetaan duo 50+ laturilla.

Kiinalaturi yleistys siksi että aika pitkälti jokainen näistä kiinalaisista ovat pohjiltaan samoja. Eri firman kuoret ja leimat päällä... Ja samaan kiinalaturi kastiin se B6 menee kuin esim turnigyt ja hobbykingin laturit.

Poissa Joginen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Tuo kiinalaturit on aika kova yleistys. Totta on että aivan nuo halvimmat balansoivat aika hitaasti ja ongelmat ovat puhtaasti softassa, mutta esimerkiksi b6ac+ hoitaa balansoinnin täydellisesti. Kannattaa kurkistaa sen hienon "hiilikuitu" kuorisen Graupnerin sisään. Sieltä paljastuu se sama kiinalaturi ja mikä pahinta,  esimerkiksi ultramat 16 sisältä löytyy 3e 5A virtalähde, jota myös noiden halppis latureiden mukana myös toimitetaan.

Itseltä löytyy tuo kyseinen B6 ja ero graupnerin 16 laturiin balansoinnin suhteen on jo hyvin selkeä... Saati sitten duo 50...
Ja ennenkuin joku asiasta mainitsee niin ihan 1C latauksella tehtyjä huomioita.
En missään nimessä kehuisi B6 balansointinopeutta täydelliseksi... En vielä edes hyväksi. Loppuu muuten asteikko kesken ja täytyy lähteä eri planeettoihin asti että löytyy vertailusanoja.
Ja ei... Laturissa ei ole vikaa... On jo kolmas yksilö menossa kun on tullut vain huvikseen hommattua aina uusi vanhan tilalle.
Mutta kuten jo totesin niin kyseinen laturi on vain vastariakkua varten kenttäolosuhteissa mukana... Todelliset latailut hoidetaan duo 50+ laturilla.

Kiinalaturi yleistys siksi että aika pitkälti jokainen näistä kiinalaisista ovat pohjiltaan samoja. Eri firman kuoret ja leimat päällä... Ja samaan kiinalaturi kastiin se B6 menee kuin esim turnigyt ja hobbykingin laturit.

Mä rummuttelen samat sävelet! Eli kun vertaa Hobbykingin laturia ja Graupneria, on balansointi ajoissa hirmunen ero. Graupner lataa samalla virralla n.10-15min nopeammin akun, koska tasaa jatkuvasti kennoja.

Jos jotain miinusta tarvii tuolle Graupner 16 antaa, on se riittämätön teho isoille akuille. 4s tai 6s akut latautuvat hitaasti, mutta siihen on syynsä.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Koheltaja tuolla mainitsikin että kyseinen laturi tuuppaa noin 3.7A noiden isompien akkujen kanssa.
Olikohan kyse vanhemmasta vai uudesta 16S mallista?
Latausvirtahan on S mallissa isompi kuin vanhemmassa... tosin en nyt äkkiseltään jaksanut katsella onko wattimäärissä minkälainen ero.

Ja riittävyys/riittämättömyyshän on myös käyttäjän vaatimuksista kiinni... Eli jos nyt kyseessä on vaikkapa 5000 4S lipo niin eihän latausaika ole mitenkään hirveästi tuntia ihmeempi... Onko se riittävä aika käyttäjälle, vai pitääkö akku saada välttämättä ladattua 2C virralla mihin en kyllä enää edes laadukkaita kisa akkujanikaan viitsi altistaa, koska vaikka onkin ilmoitettu kestävän jopa 5C latausvirrat niin jo 10A virralla muutaman kerran ladatessa, on saanut huomata kuinka akusta on paras puhti alkanut katoamaan... Kun taas 1C virralla ladatuissa akuissa suorituskyky on pysynyt samana piiiiitkään ja vielä vähän ylikin.

Poissa KHS77

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Tässä mulle laturi + poweri :laugh:

LATURI http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=44181&grpid=5018&order_id=WO1307509712

POWERI http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=41653&grpid=5018&order_id=WO1307509712

Kyllä mä näillä varmaan pärjään :huh: SIIS PÄRJÄÄNKÖ?!

Mitens sitten 2 akun yhtäaikainen lataaminen, pitääkö tehdä/ostaa joku johtosarja...ilmeisesti akut kytketään rinnan tällöin? :huh: :shocked:
Mugen MBX8--Alpha--Sanwa--SRT--Avid--Jconcepts--Stickit1 racing.com--ARQ paint--Rc-Project--HB

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Ihan ok kalusto näyttäis olevan. Ite en välttämättä yhdellä laturilla latailis kahta akkua. Omat vaikeutensa siinä hommassa, epäkäytännölisyydet ja vaaransakkin tietysti. Toisekseen tuo tasaus lopussa melkosen hidasta kun toinen akkuhan voi olla täysin eri jännitteissä. Ite ottasin melkein 2kpl 106b ichargereita tai sitten latailisin 1akun kerralla. Tietysti kannattaa varmaan se auto ensiksi hankkia, autosta riippuen kuitenkin yleensä valitaan joko 2x 2s akut tai 1x 4s akku. 6s ei varmaan haeta näissä setupeissa.

Jos kaksi akkua niin suosittelen ehdottomasti kahta laturia esim. juuri tuota ichargerin 106b:tä ja jos latailee yhtä akkua niin tuo 206 on ok, vaikkakin 106b riittää melko mukavasti 10A latausvirta on melkosen riittävä akuille nykysin jos ei halua sitten paiskoa niitä maksimilla täyteen. Kyllähän tietyt nyky akut toki kestää 5-10C latausvirtoja, halpamerkitkin alkaa jos kestään ihan ok jos on oikea malli.

Virtalähteestä ei oo kokemuksia ihan ok jos pystyy ilmottamiinsa arvoihin :)

Poissa topcat

  • TamUA
    • Profiili
Mielestäni on selkeempää käyttää suoraan yhtä 4 s akkua, eikä viritellä kahta 2 ässää. Osa kasi krosseista tosin vaatii kahta 2 ässää jolloin akut tulee kardaanin molemmin puolin. Näissä edellä spekuloiduissa autoissa kaikissa taitaa kuitenkin olla yksi akkukotelo, jolloin 4s akku on yksinkertaisempi valinta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Tuohan riippuu täysin siitä miten laadukkaat akut haluaa ja tarvitsee.

4S akkuina ei ole ihan samaa tasoa saatavilla kuin 2S akuista löytyy...
Saati sitten kovakuorisia 4S akkuja.
Ja... 2S akuthan käyvät sitten muihinkin autoihin... Esim ehkä talveks voi hommata jonkun sähköauton mikäli ratapaikkoja on läheisyydessä... ja samat akut menevät niissäkin.

Pehmeäkuoriset 4S akut ovat kovilla M8 autossa, eikä niillä tee mitään sitten muissa autoissa.

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Näinhän se tosiaan menee. Toisaalta akkuja saa nykysin niin halvalla jos ei tarvitse jotain laatumerkkiä sinne akkukoteloon. Ruutia piisaa hienosti nykysissä halppis akuissakin, tuo kovakuorisuus on toki ongelma vaikka taitaa niitäkin kyll muutamia löytyä edukkaista akuista.

Ite oon ajanu patterikasilla aina pehmeillä lipoilla ja auto on kyllä lennelly miten sattuu. Toki kovakuorinen turvallisempi vaihtoehto on, mutta esim. 6s ei sellaisena löydy yhtäkään siksi nykysin ajellaan pehmee kuorisilla. Akullisia taitaa olla takana joku 40-50kertaa ja täys potku on edelleen tallella. Lipossa ei ulkosestikkaan mitään naarmuja ja pölyjä suurempaa ole, eikä ole silmin nähden pullistunutkaan vielä ollenkaan.

Itse ottaisin KHS77 tapauksessa kiinalipon 4s kovakuorisena tai pehmeä kuorisena. Jos löytyy sopivilla arvoilla oleva 4s kovakuorisena ja hinta on kohtuullinen niin mikä ettei.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Tuohan riippuu täysin siitä miten laadukkaat akut haluaa ja tarvitsee.

4S akkuina ei ole ihan samaa tasoa saatavilla kuin 2S akuista löytyy...
Saati sitten kovakuorisia 4S akkuja.
Pehmeäkuoriset 4S akut ovat kovilla M8 autossa, eikä niillä tee mitään sitten muissa autoissa.
Kyllä kovakuorisia 4s akkuja löytyy ihan samoilla kennoilla kuin 2s akkujakin. Ihan sieltä heikoimmasta päästä ihan top of the line kilpa-akkuihin. Näitä ei vaan Suomeen tuoda kun kysyntä on niin heikkoa koska m8e kilpaluokkaa ei ole.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kyllä Kyosholta Suutarilan Pro Shopista saa muutamassa päivässä Orionin kovakuorisia 4S akkuja
Voi esim. tilata netin kautta maanantaina ja hakea keskiviikkona.

Tässä yksi malli
http://www.kyosho.fi/Modell_Detaljer.aspx?ArtNr=07.14036&BildLopNr=01



On siellä muitakin ja Orionin sähkis kamaa monelaisista latureista lähtien joka lähtöön.

Kyoshoa ja Orionia ei vaan taideta laskea näissä piireissä koska ovat "niin kalliita" mutta laadukkaita ovat, se on varmaa.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa KHS77

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kiitos kaikille laturi+poweri vastaneille!

Vielä puuttuu vähän ostoslistasta :cool:

1. auto:  MBX-6 ECO M-SPEC Factory Built 1/8 Scale Electric 4WD Racing Buggy
2. motti:  Team Tekin RX8 1/8 Scale Brushless ESC & 4030 2.5D 2050kv Buggy Motor
3. laturi:  2 x I Charger 106B +power
4. radio:  Sanwa MX-3X Radio Set 2.4Ghz
Mugen MBX8--Alpha--Sanwa--SRT--Avid--Jconcepts--Stickit1 racing.com--ARQ paint--Rc-Project--HB