Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Raaseri

Sivuja: [1] 2
1
Omalla osalla meni elämä vähän hankalaksi ja jäi radan parannushanke vaikka sitä kovin halusinkin. Edelleen tilanne on liki sama, mutta lauantaina pyrin tulemaan poitsun kanssa patterivehkeiden kera ainakin katsomaan tilannetta.

2
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 29.04.14 - klo: 08.56 »
No anteeksi suuresti että erehdyin kysymään LiPo-threadissa asiaan liittyvää kysymystä. Edellisessä viestissä puhuttiin 2S akuista, josta tulikin mieleeni että toimiiko sama neuvo myös 4S akuissa.

Yritän olla fiksumpi ja olla kysymättä kysymystä, johon todennäköisesti foorumilla on tulkittavissa oleva vastaus kuitenkin.

3
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 28.04.14 - klo: 16.18 »
Tuli eilen kaiveltua autot ja akut esiin. Siitä lataamaan. Kaikki akut olin ladannut syksyllä varastointiin asianmukaisesti, mutta yhden 4S akun yksi kenno on 2,6V kun muut 3,8V. Ja luonnollisesti laturi lakkaa lataamasta. Akku ongelmajätteeseen vai onko vielä olemassa kikkavitonen? Ei oo pullistunut tms.

4
Vapaa keskustelu / Vs: Motocross pyörät!
« : 29.11.13 - klo: 17.19 »

Nätti on tuo crossi tuossa oikealla puolella :wink: Onkos kakspuokki vai mikä?

SX-F350 , mutta ole tallin kaunein sekään. Se on Ducati 998s Final Edition.

5
Vapaa keskustelu / Vs: Motocross pyörät!
« : 29.11.13 - klo: 13.49 »
Ei tullut leskentekijää talliprojektiksi, vaan vanha CB Honda. Siitä jää moottori, osa runkoa ja ja tankki alkuperäiseksi, loput vaihtuu talven mittaan.

https://docs.google.com/file/d/0B-j_oKL3tntvZ2FYNFBNTFJFQ3c/edit

6
Toinen lapseni sairastui vakavasti ja valitettavast nyt ei riitä aika ja energia ylimääräisiin hankkeisiin. Jos tilanne jossain kohtaa vakiintuu, pyrin jatkamaan luparumban selvitystä. Vapaaehtoiselle olisi paikka tässä kohtaa auki.

7
Vapaa keskustelu / Vs: Motocross pyörät!
« : 23.10.13 - klo: 12.50 »
hmmm... tehotonta... 500NSR tai 500RG Gamma alle nii jää moni nykypäivän nelitahtinen 750 kyykkypyöräki toiseksi, jos on kuskilla munaa pitää 500:sen kakstahdin kiekkamittari sielä yli 14000prm:n ;)

Aika kultaa muistoja. Eipä Gamma todellisuudessa paljon yli 10000 kierrä. Jollisportin putkilla 110hp, ja painoa märkänä 180kg. Nykykuussatkussa 130hp ja painoa sama 180kg. Erona vaan se että kuussatkunkin vetoalue alkaa 6-8000 kohdalta ja jatkuu 16-17000 saakka. Gammassa riuhtaisu tuli 7000 kohdalla ja sitten saikin vaihteita lappoa.

Aikanaan ihan pitelemättömiä, mutta kylmä tosiasia on se että millä tahansa modernilla sportilla ne pesee ihan kaikessa.

Mutta nostalogia on kivaa. Olen toista vuotta halunnut leskentekijä CR500n talliini ja kun kuume ei mene ohi, se on toteutettava. Ajoin viime kesänä pitkästä aikaa tuollaisella. Onhan se kamala kun vertaa uusiin, mutta moottorin "herääminen" on aina sellainen hetki että aika pysähtyy kun pohtii että kuoleeko tässä vai selviääkö vain teho-osastokeikalla.  :)

8
Raaseri, kyllä siellä reitillä yli 50km/h pystyy vetämään kuhan vehkeet kestää ja ukossa riittää munaa ;) kiteellä pohjois-karjalassa isojakoisella patikolla mun keskinopeus 79km/h 40km matkalta

No varmasti. Kelkkailu ei itsellä ole ikinä ollut aktiiviharrastus eikä pää/munat kestä vetää kisavauhteja. MP-puolella olen kisannut endurossa, motocrossissa, jääradalla, supermotossa ja roadracingissa. Vain yksi tän maan mestaruus on taskussa. Mutta aika hyviä kisasijoituksia aikoinaan ja voittojakin hyväisesti, parempaankin olisi ollut mahdollisuus jos ei niin usein olisi konttaillut. Ihan kaikkein hitain en kuitenkaan ton taustan takia ole kelkoillakaan ollut.

Paljon keskarista riippuu reitistä ja liikenteestä. 80km/h on vähättelemättä aika kova jos mennään Giantireittien tyylisille laduille, joista oma kokemus enimmäkseen tosissaan ajamisesta on.

9
Kyllä noilla vanhemmilla n 500cc 2t kelkoilla helposti sen 30l tunnissa polttaa, eikä polulla juurikaan yli 50km/h keskinopeuksiin pääse. Todellinen kulutus on siis 50-60 litraa satasella raskaassa ajossa.

Ajatellaanpa näin, 2t moottoripyörät vei 7-12l satasella kovalla alustalla ajaessa. MP:ssä tehohäviö voimansiirrossa on 10-15% luokkaa, paino n 200kg tai alle. Moottorikelkassa raskasta kumimattoa pyörittäessä tehohäviö on 50% luokkaa, lisäksi etupyörien tilalla on sukset. Sen lisäksi alusta yleensä pehmeä ja ja painoa liki 300kg.

Meillä on mökkikelkkana Lynx Cobra Rotaxin suht hyvällä 583cc kattilalla. Ei sillä missään tilanteessa pääse alle 20l/tunti. Eli 40 satasella on minimikulutus. Uudemmilla nelareilla kulutus puolittuu. Vähäruokaisiksi kelkkoja mainostetaan silloin kun kulutus on 20-30l satasella.

10
Onko kukaan kysellyt nuorisotoimilta / lähiseudun kunnilta mikäli jotain koulujen liikuntatilavuoroja on vapaana?

Mä voin kysyä Veikkolan tilanteen, luulen että ovat varatut. Kirkkonummella haetaan varausta helmi-maaliskuussa seuraavalle talvikaudelle. Toki silloin rata pitää aina rakentaa/purkaa omalla vuorolla, mutta parempi olisi kuin ei mitään.

11
Enpä tänään torstaina menekään, muut asiat ajoi harrastusten ohi. Viikonloppuna sitten.

12
Menen huomenna n 17.30 pikkujätkän kanssa mestoille pitkä mitan kanssa. Otan patterikasin mukaan, ihan vaan kokeillakseni sähkökonversiota, eli varsin ajaa en aio. Jos on halukkaita tulemaan keskustelemaan suunnitelmasta, tervetuloa.

Ihan koko stooria mitä kulisseissa tapahtuu luvan jne kanssa, en aio internetiin kirjoittaa.

13
Yksi ehdotus on ajaa savi sinne jo tänä vuonna, mahdollisesti levittääkin, jolloin ratapohja painuisi talven aikana. Neljän henkilön kanssa olen jutuissa tällä hetkellä ympäristöluvasta, jos vaan kirjallisesti joku antaa luvan, silloin ilman muuta tämä olisi paras vaihtoehto. Keväällä vaan sitten radan viimeistely ja kuivamisen odottelu.

Yllä oleva olisi hienoa, mutta saapa nähdä onko mahdollista puhtaasti aikataulusyistä.

Pohdin myös radan kestävyyttä. Luulen että saven alle kannattaa laittaa suodatinkangas. Se ainakin hidastaisi saven valumista/sekoittumista hiekkaan. Viimeksi kun ostin suodatinkangasto kotiin, se maksoi 2m*100m palana 160€. Tuosta rullasta on jäljellä n 80m, ja ehkä riittäisi sinne missä vanha rata ei jo käy pohjaksi, mikäli muitakin osallistuu kustannuksiin. Muita vaihtoehtoja saa ehdottaa.

Rata varmaan pitäisi tehdä nykyisen hiekkatason yläpuolelle korotettuna, jolloin sadevesi valuisi mahd nopeasti ympäröivään hiekkaan savelta. Isompiin hyppyreihin joko kokonaan tukirakenteet puusta tms estämään eroosiota ja ilkivaltaa.

Yritän mennä mittanauhan kanssa nykyrataa mittaamaan tällä viikolla, jolloin vähän hahmottaisi paremmin muutostarvetta ja savitarvetta.  Olisi hienoa jos muitakin ehtisi paikalle silloin, voitaisiin vähän vaihtaa naamatusten visioita. Kerron ajankohdan jahka omat iltakuviot on selvilltä, alustavasti torstaina klo 17.30.

Itse ajattelen niin että pääsuora tulee olla sellainen että siihen kärsii polttiksellakin laskea hetken pilli auki. Siis ei hyppyreita. Muu rata saa olla syherömpi, mutta se tarkoittaa myös että valtavia hyppyreitä tuonne ei saa ellei sitten laita koko mestaa uusiksi. Mutta mittaisin tuon nykyisen radan suoria jne, jolloin suunnitteluun olisi helpompi visioita tarvittavia järkeviä muutoksia.

Kaikkea saa ja pitääkin kommentoida, sekä olla vapaasti eri mieltä. Kokemusta tällaisesta projektista ei ole.  Mutta muiden hankkeiden kautta jonkinlainen hyvä arvaus (omasta mielestä). Paloletkuja jne voi mun mielestä alkaa vaikka heti soittelemaan, kyllä ne muille harrastajille menee mikäli tämä hanke kuolisi.

14
Näyttää tosi hyvältä ! Tosin aika iso ja mun yks ehdotus että tohon nykyselle radalle parit hyppyrit ja mitä nyt vähän pidentää

Oikeassa olet. Kunhan nyt kokeilin mitä 30m x 20m kokoiselle alueelle sais tungettua. Tuo nyt oli vaan enemmän tuon ohjelman testiä ja vähä omia visioita. En nykyprofiilia pidä ollenkaan huonona. Jos suoraa edeltävän mutkan doseerais kunnolla ja suoraa jatkais  5-10m, sieltä käännös takaisin liittyen vanhaan rataan, se jo riittäisi pitkälle. Nyt suora on liian lyhyt.

Ja kyllä noita talkoohommia on muitakin kuin fyysisiä, puhelinta kouraan ja palolaitoksilta letkulahjoituksia kerjäämään jne.

15
Pari vapaaehtoista on jo ilmoittanut. Hyvä niin,luo uskoa itsella jatkaa puuhastelua. Tänään joutui pitämään saikkupäivän, niin koitin googlailla radan tekemistä ja löytyi ohjelma jolla pääsee mallintamaan: Google SketchUp. Rävelsin jotain liian isoa:

https://docs.google.com/file/d/0B-j_oKL3tntvTVFIOElZSmFOU1U/edit?usp=sharing

Mutta aika näppärästi tuolla suunnittelee. Ja kun saa pyöriteltyä 3D:nä, auttaa vähän hahmottamaan mikä näkyy ajajakorokkeelle ja mikä ei. Tuo nyt oli tunnin riipaisu sisältäen ohjelman latauksen ja täydellisen valikoiden itseopiskelun. Ajatusmalli oli että tuolla tavalla suorat tekemällä ja päätykaarteet doseeraamalla, saa pienemmälläkin alueella tehtyä vauhdikkaan suoran jossa pääsee polttiksellakin vähän alueelle.

16
Olen ollut yhteydessä sekä Lentokeskukseen että Vihdin kuntaan. Ihan tarkka tila nykyisen ympäristöluvan osalta ei ole varma, mutta näyttää siltä että nykyinen lupa ei estäisi puhtaan saven kuskaamista paikalle ja rata-alueen elvyttämistä kunnolliseen käyttökuntoon. Harjulla on jatkuva meluvalitus, mutta pikkuautot maantasosta ei voi kuulua asutukseen saakka (kai) ja nykyisin yli puolet on sähkiksiä.

Lentokeskuksen puolelta asiaan oltiin varsin myönteisiä. Ainoa huoli on ettei kiitotiealueille synny mitään liikuskelua, joka on jatkuva ongelma muiden ulkoilijoiden johdosta alueella. Tästä täytisi tietenkin päästä sopimaan miten rata-alueelle liikkuminen yhdessä lento- ja muun harrastustoiminnan kanssa eivät häiritse toisiaan sekä noudattavat alueen ympäristölupaa.

Nummelan eteläpuolella ja Ämmässuolla ovat lähimmät maankaatopaikat. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä että soveltuvaa savea jota esim poistetaan uudisrakennuskohteista, saa ilmaiseksi mikäli autoilijalla on lyhyempi matka ajaa kippauspaikalle kuin maankaatopaikalle. Otin yhteyttä myös pariin kuorma-autoyrittäjään ja maa tosiaan järjestyisi helposti ja ilmaiseksi.

Suunnitelmani on tämä:

1. Saada muutama muukin talkoolainen itseni lisäksi sitoutumaan hankkeeseen
2. Järjestää lupa, kulkemis, jne tarvittava byrokratia kuntoon talven aikana
3. Suunnitella uusi radan profiili kevyesti nykyistä venyttämällä, ei mitään mahtipontista suunnitelmaa
4. Hommata muutama autoilija ajamaan savea (riittävä määrä) keväällä lumien sulattua ja harjun kuivuttua liikennöinnin kestävään kuntoon
5. Vuokrata, lainata tms bobcat/vastaava levittämään maa talkooviikonloppuna uuden suunnitelman mukaisesti
6. Ylläpitää rataa ilman isompia velvollisuuksia

Nyt sitten saa muita vapaaehtoisia ilmoittautua vaikka privaan. Varmaahan on että jos rata saadaan kuntoon, mopopojat jne löytävät paikan myös ja ylläpitotyötä on edessä.

Aion myös kysellä kunnalta, mikä jollekin urheilukentälle vaihdetaan keväällä tekonurmia. Siitä käsittääkseni saisi myös jollain tavalla kelvollista radan pintaa ja tarve maansiirrolle olisi vielä vähäisempi. Pienoisautoradoista ja niiden suunnittelusta tai huomioitavista asioista ei ole kokemusta. Moottoriratoja motocross ja rr-puolelta on tullut ajeltua Kemijärveltä Välimerelle olevalla väliltä (+kerran Laguna Seca), joten ainakin luulo on kova että jonkinlaisen mutkaradan pystyy keksimään.

Varmaan lähialueen palokunnilta voisi kysellä käytöstä poistettuja paloletkuja, joista saisi hiekalla täyttämällä reunavalleja.

Joten kättä pystyyn ne jota asia kiinnostaa.

17
Sähköautot / Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« : 26.09.13 - klo: 10.04 »
Tuli ostettua Hyper 7,5 omatekoinen sähkökonversio. Alunperin ostin sen hinnan puolesta elintenluovuttajaksi polttikselle, mutta kun auto oli myynti-ilmoituksen mukaan ajamaton ja oli sitä myös, tuli tilattua sähköt. Toissapäivänä sain Hobbykingistä Turnigy Trackstarin noparin ja motin http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__25144__turnigy_trackstar_waterproof_1_8_brushless_power_system_2300kv_120a.html .

Eilen tein kahdelle 2S akulle sarjoituspiuhan ja kokeilemaan. HERRARISTUS miten tollanen sähkis kirmaa. Sutii assulla huippunopeuteen, joka on ainakin silmämääräisesti enemmän kuin mihin mun polttis pystyy.

Täytyy maalailla koppa tuolle ja tehdä kevyt kuvasarja. Onko kellään osaavalla kokemusta, toimiiko sähkiksissä samat diffiöljyt jne kuin polttiksissa? Vaaditaanko akkujen painon vuoksi jousitusmuutoksia?

18
Vapaa keskustelu / Vs: Motocross pyörät!
« : 23.09.13 - klo: 13.32 »
Tuli käytyä Riksun kansallinen MXV-kisa lauantaina rypemässä. Tuossa toissa viikonlopun salareenit:

http://youtu.be/22IOGgBzV38
http://youtu.be/VrogkZrpEwU


19
Rataa varten tarvittaisiin seuraavia tarvikkeita:
- vähintään 50 kasettia mahdollisimman kivetöntä savea, samanlaista kuin esim Enäjärven ympäryksen pelloilla on
- paljon suolaa
- traktorin tai kaivinkoneen
- jyrsimen
- jyrän

HUH! 50 kasettia? Eli joku 1500+ kuutiota? Mulla oli mielessä tekohengittää nykyistä rataa paremmaksi. Täysimittaiselle "Lavangolle" ei lentokenttä varmaan ole oikea paikka. Mahtaisko harrastajapohja näillä seuduin riittää moisen ylläpitoon?

Kuulostaa toki oikein hyvältä. Oma ajatus oli lähinnä saada kelvollinen paikka lähemmäksi. Ja niin että kuutiosta savea saa n 5m valmista rataa 2m leveenä latuna. Tein oletuksen että 10cm savikerros riittää. Jolloin yhdellä kasetilla olis jo komeesti nykyistä parantanut. Kasetti on mun päässä 30-35kuutiota. Mutta vois näitä kai sen verran edistää, että otan asiakseni soitella jaselvitellämillä formaatilla lentokentän radan parantaminen onnistuu. Mutta dumatkaa vapaasti ne jotka tietää radan tekemisestä.

Iso kisarata vaatii taloudelliset panostukset eikä mene enää talkoohengellä. Se on kokonaan eri jumppa ja siihen musta ei ole.

EDIT: Eikös tuo kenttäalue ole pohjavesialuetta? Luulen että sinne suolan kylväminen on etukäteen jo mahdoton ajatus.

20
Tajusin just että mulla on varmaan 150 neliötä suodatinkangasta ylimääräsenä, 2m leveenä 75m siivu. Sen kun laittaa alle ja savea päällle ni ei heti sateet sotke päällisavea hiekkaan? Onko näissä Nummelan porukoissa joku joka on RC-rataa ollut tekemässä?

Millasta savea sen pohjan pitää olla? Mä soittelen kun ehdin pitkin kuntaa ja kenttää, miten tota lupaa vois alkaa etsimään. Samalla mieluusti pikkusen venyttäs tota rata-aluetta. Ei paljo tarttis lisaa, niin polttiksillakin pärjäis paremmin.

21
Taas tuli käytyä. Oli nuorisoki käynyt kun oli lautaa ja muuta roinaa nakeltu pitkin rataa. Nakkelin pois ja taas ajettiin. On toi itselle niin hyvin hollilla että tekisi mieli kunnostaa. Onko talkoolaisia jos talven aikana hommataan luvat ja värkit, keväällä rata kuntoon?

22
Useimmat harrastukset eivät ole hyviä säästämisen muotoja. Mitä halvemman auton ostaa, sen enemmän sen ylläpitoon kuluu rahaa. Törmäilyssä osat hajoaa ja kaikki muukin on laadullisesti heikompaa kuin kalliimmissa autoissa. Myös tässä lajissa alun säästö usein menee ajan mittaan varaosina harakoille. Lisäksi laatumerkkisen auton saa käytettynä myytyä jopa epäkuntoisena pois, kun taas merkitön halpis päätyy kaatikselle.

Jos 20€ ostohinnan erotukseen kaatuu aloitus, älä ala. Kyllä se vaan niin on että 5-20€ edestä tuppaa menemään varaosaa/polttoainetta/rengasta/jne keskimäärin joka ajokerta.

Tämä siis täydellisen amatööriharrastajan mielipide ja oma kokemus.

23
Mulla on pikkupojalle tuo Maverick-versio. Taitaa olla tekniikka peilikuvana, muuten sama.Moottori ja nopari jyrkemmät kuin noi alkuperäiset. Ihan ok hinnatalkaen monsu. Verrokkina kaverin pikkupojan Traxxas Grave Digger, joka on kalliimpi ja kaksivetoinen, niin onhan se Traxxas ehkä laadukkaamman oloinen, muttei isoa eroa ole. Alkuperäinen spurri ja pinioni jotain omaa hammastusta (taitaa olla 32p muovirattaat),omassa konvertoitu 48p. Avasin diffit ja laitoin litkut vaseliinin tilalle Bilteman o-renkailla, nyt on ehkä tunti ajettu sen jälkeen ja toistaiseksi ei ainakaan diffikotelon ulkopuolelle ole vuotanut. Käytös parani aika paljon. Orkkisohjausservo oli aika laiskanoloinen, ja heitin vahvemman digiservon tilalle kun sellainen sattui olemaan. Ei tuolla kuuhun mennä, mutta 3,5vuotiaalle ja välillä isille ihan kiva lelu.

Jenkeistä rahti voi olla mitä tahansa. Tuon kokoinen paketti lähettäjästä riippuen varmaan n 50$, tulliin paketti jää nykyään käytännössä aina. Eli kun tullin ja ALVin lisää, hinta on suurinpiirtein jenkkihinta euroissa. Tässä tapauksessa säästö on minimaalinen ja hyötyyn nähden, en alkaisi tilaamaan.

24
OT: Tanskalainen ystävä väitti joskus että työttömyyskorvausta pienennetään tai jopa evätään, jos omistaa autoja ja muita ei-pakollisia tavaroita. Tiedä sitte pitääkö paikkaansa.

25
Tilattu 10.9.

Turnigy TrackStar Waterproof 1/8 Brushless Power System 2300KV/120A (EU warehouse)
http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=94CA730D-157F-4C49-8E4B-348C63902490

Hobbyking X-Car 120A Brushless Car ESC (sensored/sensorless) (EU warehouse)
http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=EB82FF56-587A-4FA4-9DBC-3180B752E535

Turnigy nano-tech 1500mAh 2S1P 20~40C Lipo Receiver Pack (EU warehouse)
http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=D3749242-E95B-4352-A4C4-83842CD38937

Nylon T-Connectors 10 Pairs (20pc) (EU warehouse)
http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=EC045289-8702-4D14-BCBF-5D3C741213F0

Lithium Polymer Charge Pack 25x33cm JUMBO Sack (EU warehouse)
http://www.hobbyking.com/buddy.asp?code=A0EC779C-330E-4737-8787-3A616BC5C020

26
Varmaan n 16 aikoihin 2 aikuista ja 2 pikkupoikaa menossa.

27
Just meinasin kysellä mites viikonloppuna olis porukkaa menossa?

28
Sähköautot / Vs: Jarru ei toimi???
« : 28.08.13 - klo: 22.29 »
Toisella ohjaimella ja vastarilla rokkasi heti. Vika siis joko ohjaimessa tai vastarissa. Hassua koska pakki toimii. Harni, koska tosta LRP-ohjaimesta pystyi kääntään tehot pois pikkujannulle.

29
Sähköautot / Vs: Jarru ei toimi???
« : 28.08.13 - klo: 20.12 »
No johdot on A-A jne. Ja jos pakittaa ja siitä survaisee kaasua niin heti vetää eteenpäin. Lisäksi noparin säätö pakitustehoihin toimii oikein. Eli maalaisjärjen mukaan johdot on oikein.

Säädin on kalibroitu. Moneen kertaan. Kokeilen illalla toisella ohjaimella ja vastarilla. En yritä väittää ettei voisi olla käyttäjävika, mutten vaan keksi mikä kun kaikki muu toimii oikein, paitsi jarru.

30
Sähköautot / Vs: Jarru ei toimi???
« : 28.08.13 - klo: 16.47 »
Ja eipä toimi ei. Kaikki Run Modet kokeiltu, factory reset tehty, vaan ei löydy jarrua. Lisää hyviä ideoita?

Kokeilenko toisella ohjaimella/vastarilla? Tosin, kun pakki toimii, vaikea uskoa siitäkään johtuvan. Voiko tuossa moottorissa olla vika kun se noin rynkyttää liikkeelle lähtiessä?

Sivuja: [1] 2