31
Tulokset / Vs: RC-jokkis
« : 07.04.07 - klo: 17.26 »
Moro,
Se on ihan totta, että jos on vaarana liian helposti menettää oma auto, niin se karsii kilpailijoita, tai vähintään aiheuttaa sen ettei autoista pidetä huolta. Eli ehkä se ei ole ihan hyvä idea kuitenkaan. Sitä pitää vähän pohtia.
Akuista sen verran, että en näe mitään järkevää syytä sille, miksi ainoastaan pötköakut pitäisi sallia. Niiden tasauspurkaminen on hieman vaikeaa ja näin ollen ne kuluvvat paljon nopeammin loppuun. Tuo taas voisi tehdä sen, että ollakseen nopea pitäisi noita pötköakkuja ostaa usein uusia tai jotenkin purkaa tai pienellä virralla yliladata niitä jolloin akut pysyvät jossain tasapainossa. Muutenkin suurella osalla kuskeja ei ole pötköakkuja joten tulisi ylimääräisiä investointeja. Nyt piti mukaan päästä niin pienellä rahalla kuin mahdollista. Noihin Tamiyan M-sarjan autoihin tosin joutuu kai ne pötköakut hankkimaan koska ei sinne taida muut akut sopia akun paikalle, pitää selvitellä sitä. Akkujen liittimet saa myös valita itse koska ne Tamiyan liittimet on niin syvältä ettei niillä voi ketään pakottaa ajamaan.
Mielestäni automalleja pitäisi tosiaan rajoittaa jotta kaikilla olisi mahdollisimman tasaväkinen kalusto. Siksi tuo on aika hyvä sääntö, että auton pitää olla Tamiyan M-sarjan auto: Nuo eri mallit löytyvät täältä:
http://www.tamiyausa.com/product/category.php?sub-id=36350
Moottoriksi voisi sallia sen vakion tietysti. En vain yhtään tiedä miten huoltovapaa se on, eli kestääkö se miten kauan ilman huoltoa. Sen vakiomoottorin pääty näyttää siltä, että sitä ei paljoa pysty virittämään ainakaan mutta en tiedä miten sitä pystyy huoltamaankaan. Noiden uusien moottoreiden saaminen voi olla ehkä hankalaa ja ne voi maksaakin jonkin verran. Siksi ehkä pitäisi sallia jokin moottorimalli jota suomesta saa helposti ja jota pystyy huoltamaan helpommin. Kiinteällä päädyllä oleva kone olisi plussaa niin kaikilla kulkisi jotakuin yhtä lujaa. Ehdotuksia ja mielipiteitä moottorista otetaan vastaan.
Renkaiksi melkeinpä sallisin jotkut Tamiyan m-sarjalaisen kuviorenkaat, pito on varmaan aika huono mutta kestävyyttä varmasti löytyy. RC-pisteen hinnastossa on myöskin ARP Rally Hawk rengas joka näyttää ihan asialliselta.
Jottei sitten kenellekään tule kohtuuttoman suuria servo-investointeja, pitäisi se ohjausservokin jotenkin kai rajoittaa? Tosin siinä huijaaminen on niin helppoa, että en tiedä kannattaako servoa kuitenkaan loppupelissä rajoittaa. Sitä voisi laittaa suoraan jotkut laatuarvot joita parempi servo ei saa olla, esimerkiksi 6 voltilla servo ei saa vääntää yli 6 kiloa ja se ei saa kääntyä 60 astetta 0,15 sekuntia nopeammin. Toisaalta parempi voisi olla laskukaava jossa servon voima / nopeudella ei saisi olla sovittua arvoa suurempi.
Esimerikiksi servo joka vääntää 6 voltilla 6 kiloa ja kääntyy 60 astetta 0,14 sekunnissa saisi arvon 6/0,14 = 42,9. Tuollainen servo on jo aika arvokas joten voisi sopia vaikkapa maksimi arvoksi servolle 40. Tuolla pidetään servojen hinnat hyvin kurissa. Esim servo joka vääntää 6 voltilla 4 kiloa ja kääntyy 60 astetta 0,17 sekunnissa saa arvokseen 4/0,17= 23,5 joka menee jo tuohon 40 määritykseen mainiosti.
Niin juu ja auton pitää olla täysin vakio-osissa. Mitään viritysosia ei sallita. Jos jokin laakeri on kuulalaakeri, ei sitä aleta ihmettelemään onko se teräs, garbiini vai keraaminen. Iskareita ei saa vaihtaa. Välityksen saa valita toki itse.
Mitäs mieltä näistä olette?
--
Timo
Se on ihan totta, että jos on vaarana liian helposti menettää oma auto, niin se karsii kilpailijoita, tai vähintään aiheuttaa sen ettei autoista pidetä huolta. Eli ehkä se ei ole ihan hyvä idea kuitenkaan. Sitä pitää vähän pohtia.
Akuista sen verran, että en näe mitään järkevää syytä sille, miksi ainoastaan pötköakut pitäisi sallia. Niiden tasauspurkaminen on hieman vaikeaa ja näin ollen ne kuluvvat paljon nopeammin loppuun. Tuo taas voisi tehdä sen, että ollakseen nopea pitäisi noita pötköakkuja ostaa usein uusia tai jotenkin purkaa tai pienellä virralla yliladata niitä jolloin akut pysyvät jossain tasapainossa. Muutenkin suurella osalla kuskeja ei ole pötköakkuja joten tulisi ylimääräisiä investointeja. Nyt piti mukaan päästä niin pienellä rahalla kuin mahdollista. Noihin Tamiyan M-sarjan autoihin tosin joutuu kai ne pötköakut hankkimaan koska ei sinne taida muut akut sopia akun paikalle, pitää selvitellä sitä. Akkujen liittimet saa myös valita itse koska ne Tamiyan liittimet on niin syvältä ettei niillä voi ketään pakottaa ajamaan.
Mielestäni automalleja pitäisi tosiaan rajoittaa jotta kaikilla olisi mahdollisimman tasaväkinen kalusto. Siksi tuo on aika hyvä sääntö, että auton pitää olla Tamiyan M-sarjan auto: Nuo eri mallit löytyvät täältä:
http://www.tamiyausa.com/product/category.php?sub-id=36350
Moottoriksi voisi sallia sen vakion tietysti. En vain yhtään tiedä miten huoltovapaa se on, eli kestääkö se miten kauan ilman huoltoa. Sen vakiomoottorin pääty näyttää siltä, että sitä ei paljoa pysty virittämään ainakaan mutta en tiedä miten sitä pystyy huoltamaankaan. Noiden uusien moottoreiden saaminen voi olla ehkä hankalaa ja ne voi maksaakin jonkin verran. Siksi ehkä pitäisi sallia jokin moottorimalli jota suomesta saa helposti ja jota pystyy huoltamaan helpommin. Kiinteällä päädyllä oleva kone olisi plussaa niin kaikilla kulkisi jotakuin yhtä lujaa. Ehdotuksia ja mielipiteitä moottorista otetaan vastaan.
Renkaiksi melkeinpä sallisin jotkut Tamiyan m-sarjalaisen kuviorenkaat, pito on varmaan aika huono mutta kestävyyttä varmasti löytyy. RC-pisteen hinnastossa on myöskin ARP Rally Hawk rengas joka näyttää ihan asialliselta.
Jottei sitten kenellekään tule kohtuuttoman suuria servo-investointeja, pitäisi se ohjausservokin jotenkin kai rajoittaa? Tosin siinä huijaaminen on niin helppoa, että en tiedä kannattaako servoa kuitenkaan loppupelissä rajoittaa. Sitä voisi laittaa suoraan jotkut laatuarvot joita parempi servo ei saa olla, esimerkiksi 6 voltilla servo ei saa vääntää yli 6 kiloa ja se ei saa kääntyä 60 astetta 0,15 sekuntia nopeammin. Toisaalta parempi voisi olla laskukaava jossa servon voima / nopeudella ei saisi olla sovittua arvoa suurempi.
Esimerikiksi servo joka vääntää 6 voltilla 6 kiloa ja kääntyy 60 astetta 0,14 sekunnissa saisi arvon 6/0,14 = 42,9. Tuollainen servo on jo aika arvokas joten voisi sopia vaikkapa maksimi arvoksi servolle 40. Tuolla pidetään servojen hinnat hyvin kurissa. Esim servo joka vääntää 6 voltilla 4 kiloa ja kääntyy 60 astetta 0,17 sekunnissa saa arvokseen 4/0,17= 23,5 joka menee jo tuohon 40 määritykseen mainiosti.
Niin juu ja auton pitää olla täysin vakio-osissa. Mitään viritysosia ei sallita. Jos jokin laakeri on kuulalaakeri, ei sitä aleta ihmettelemään onko se teräs, garbiini vai keraaminen. Iskareita ei saa vaihtaa. Välityksen saa valita toki itse.
Mitäs mieltä näistä olette?
--
Timo