Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - TimoK

Sivuja: 1 [2] 3
31
Tulokset / Vs: RC-jokkis
« : 07.04.07 - klo: 17.26 »
Moro,

Se on ihan totta, että jos on vaarana liian helposti menettää oma auto, niin se karsii kilpailijoita, tai vähintään aiheuttaa sen ettei autoista pidetä huolta. Eli ehkä se ei ole ihan hyvä idea kuitenkaan. Sitä pitää vähän pohtia.

Akuista sen verran, että en näe mitään järkevää syytä sille, miksi ainoastaan pötköakut pitäisi sallia. Niiden tasauspurkaminen on hieman vaikeaa ja näin ollen ne kuluvvat paljon nopeammin loppuun. Tuo taas voisi tehdä sen, että ollakseen nopea pitäisi noita pötköakkuja ostaa usein uusia tai jotenkin purkaa tai pienellä virralla yliladata niitä jolloin akut pysyvät jossain tasapainossa. Muutenkin suurella osalla kuskeja ei ole pötköakkuja joten tulisi ylimääräisiä investointeja. Nyt piti mukaan päästä niin pienellä rahalla kuin mahdollista. Noihin Tamiyan M-sarjan autoihin tosin joutuu kai ne pötköakut hankkimaan koska ei sinne taida muut akut sopia akun paikalle, pitää selvitellä sitä. Akkujen liittimet saa myös valita itse koska ne Tamiyan liittimet on niin syvältä ettei niillä voi ketään pakottaa ajamaan.

Mielestäni automalleja pitäisi tosiaan rajoittaa jotta kaikilla olisi mahdollisimman tasaväkinen kalusto. Siksi tuo on aika hyvä sääntö, että auton pitää olla Tamiyan M-sarjan auto: Nuo eri mallit löytyvät täältä:
http://www.tamiyausa.com/product/category.php?sub-id=36350

Moottoriksi voisi sallia sen vakion tietysti. En vain yhtään tiedä miten huoltovapaa se on, eli kestääkö se miten kauan ilman huoltoa. Sen vakiomoottorin pääty näyttää siltä, että sitä ei paljoa pysty virittämään ainakaan mutta en tiedä miten sitä pystyy huoltamaankaan. Noiden uusien moottoreiden saaminen voi olla ehkä hankalaa ja ne voi maksaakin jonkin verran. Siksi ehkä pitäisi sallia jokin moottorimalli jota suomesta saa helposti ja jota pystyy huoltamaan helpommin. Kiinteällä päädyllä oleva kone olisi plussaa niin kaikilla kulkisi jotakuin yhtä lujaa. Ehdotuksia ja mielipiteitä moottorista otetaan vastaan.

Renkaiksi melkeinpä sallisin jotkut Tamiyan m-sarjalaisen kuviorenkaat, pito on varmaan aika huono mutta kestävyyttä varmasti löytyy. RC-pisteen hinnastossa on myöskin ARP Rally Hawk rengas joka näyttää ihan asialliselta.

Jottei sitten kenellekään tule kohtuuttoman suuria servo-investointeja, pitäisi se ohjausservokin jotenkin kai rajoittaa? Tosin siinä huijaaminen on niin helppoa, että en tiedä kannattaako servoa kuitenkaan loppupelissä rajoittaa. Sitä voisi laittaa suoraan jotkut laatuarvot joita parempi servo ei saa olla, esimerkiksi 6 voltilla servo ei saa vääntää yli 6 kiloa ja se ei saa kääntyä 60 astetta 0,15 sekuntia nopeammin. Toisaalta parempi voisi olla laskukaava jossa servon voima / nopeudella ei saisi olla sovittua arvoa suurempi.
Esimerikiksi servo joka vääntää 6 voltilla 6 kiloa ja kääntyy 60 astetta 0,14 sekunnissa saisi arvon 6/0,14 = 42,9. Tuollainen servo on jo aika arvokas joten voisi sopia vaikkapa maksimi arvoksi servolle 40. Tuolla pidetään servojen hinnat hyvin kurissa. Esim servo joka vääntää 6 voltilla 4 kiloa ja kääntyy 60 astetta 0,17 sekunnissa saa arvokseen 4/0,17= 23,5 joka menee jo tuohon 40 määritykseen mainiosti.

Niin juu ja auton pitää olla täysin vakio-osissa. Mitään viritysosia ei sallita. Jos jokin laakeri on kuulalaakeri, ei sitä aleta ihmettelemään onko se teräs, garbiini vai keraaminen. Iskareita ei saa vaihtaa. Välityksen saa valita toki itse.

Mitäs mieltä näistä olette?
--
Timo

32
Tulokset / Vs: RC-jokkis
« : 04.04.07 - klo: 11.03 »
Jaah tällaista on näemmä joskus yritettykin.

Yön aikana asiaa miettiessäni on mielessäni vahvistunut se ajatus, että autojen pitäisi ehdottomasti olla kaikkien samanlaisia. Siis yksityyppiluokka. Tämä ihan vaan sen takia jotta autot olisivat mahdollisimman tasaväkisiä. Tuo Tamiyan kupla voisi olla ihan hyvä valinta siihen.

Toinen asi on tosiaan se auton vaihto-oikeus. Kenelläkään kisan ulkopuolisella ei olisi oikeutta ostaa autoa kisan lopuksi mutta kilpailijoilla olisi keskenään oikeus vaihtaa autoa. Esim kisan hävinnyt saisi vaihtaa autonsa kisan voittaneeseen autoon. Tällä tosiaan estettäisiin se, etää autoja alettaisi virittelemään.

Edellisessä yrityksessä jopa ajoakku vaihtoi omistajaa auton mukana. Tässä olen sitä mieltä, että akut ja vastarit pysyy omistajillaan, autot vaihtuu moottorin, noparin ja servon kanssa, niin kaikilla on tasaväkinen servokin eikä ole tapauksia, että satasen autossa on 120 euron servo. tms...

Sitä voisi ihan Mikeltä vaikkapa kysyä, että mihin hintaan saisimme Tamiyan kuplat jos vaikka 15 sellaista menisi kisakäyttöön. Luulisi jotain alennusta irtoavan.

Näitä sääntöehdotuksia kun rustaillaan, niin tarkoitus ei ole tehdä 1:1 jokkis luokkaa pienoisautoille. Se mikä oikeassa Jokkiksessa toimii, ei välttämättä toimi pienoisautoilla. Tarkoituksena on siis nyt luoda niin halpa kilpailuluokka kuin mahdollista. Ajamisen pitäisi kuitenkin olla mahdollisimman mukavaa ja tasaväkistä vääntöä ja kisoja pitäisi pystyä järjestämään muuallakin kuin paikkakunnilla missä on ennestään rata. Tällä keinolla voisi olla mahdollisuutta saada kisaajia alueilta joilla ei ennestään paljoa harrastajia tai kilpailutoimintaa ole.

--
Timo

33
Tulokset / Vs: RC-jokkis
« : 03.04.07 - klo: 21.31 »
No idea tosiaan oli siinä, että autot näyttäisivät koriltaan nykyisiltä jokkisautoilta, eli jos fiat 127 ja muita eksoottiisia koreja löytyy, niin mainiota.

Moottorirajoitus olisi sen mukaan, että about halvin mahdollinen stanu moottori olisi sallittu, kuulalaakerit olisi toki sallittu moottorissa.

Ehdotuksia saa laittaa. Eikä tässä mitään olla lyöty lukkoon. Nyt vasta haetaan parannusehdotuksia sekä kartoitetaan miten porukka olisi kiinnostunut.

--
Timo

34
Tulokset / Vs: RC-jokkis
« : 03.04.07 - klo: 21.01 »
Kuulostaa hauskalta! Missäs päin suomea kisoja olisi..?
Tässä olisi muutamia muita halpis autoja:
http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=21_96&products_id=1649

Tuo on neliveto. Auton pitäisi ehdottomasti olla kaksivetoinen, joko taka- tai etuvetoinen. Mutta kaiketi nelkkuauton voi hyväksyä jos siitä poistaa toisesta päästä vetarit.

Lainaus
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=16212&grpid=5015
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=16213&grpid=5015
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=16214&grpid=5015
Tosin autot ovat touring autoja joten niitä pitäisi itse vähän muokata että saa lisää maavaraa soralla ajamiseen!

Jees, noita pitäisi vähän muokata ja ideani oli vähän siinä, että auto olisi ulkonäöltään 60 - 70-luvun auto. Eikä autossa saisi olla siipeä tai muitakaan ilmanohjaimia. Mutta ehkä tuosta korisäännöstäkin voisi joustaa jos se saa kannatusta.

--
Timo

35
Tulokset / RC-jokkis
« : 03.04.07 - klo: 20.12 »
Moro,

Mitään psyykeongelmia minulla ei pitäisi olla. Siitä huolimatta tuli mieleen rc-jokkis sarja kun katselin Racing Factoryn sivuilta Tamiyan kuplaa. Eli jokamiesautoilua radio-ohjattavilla.

Ajattelin vähän esittää näitä ideoitani täällä ja katsoa saako tämä yleisön kannatusta lainkaan ja jos saa, niin millaisin ehdoin. Alla vähän alustavia sääntöehdotuksiani.

a) Auto olisi yksityyppi auto Tamiyan beetle. Jokin toinenkin auto voitaisiin sallia tämän rillanne esim mini tms. Auto ei saisi maksaa uutena enempää kuin 120 euroa.

b) Kilpailun jälkeen auto tulisi vaihtaa kenen tahansa toisen kilpailijan kanssa mikäli kilpailija haluaa auton kanssasi vaihtaa. Autojen tulee olla vaihtohetkellä ehjiä ja kaikin puolin toimivia.

c) Autossa olisi vakio nopari ja vakio vastari. Kilpailussa saisi käyttää omaa vastaanotinta, mutta kilpailun jälkeisessä autojen vaihdossa alkuperäinen vastaanotin tulisi olla toimintakunnossa vaihtoa varten.

d) Autossa saisi käyttää omaa servoa. Moottorin saa päivittää johonkin ennalta sovittuun malliin mutta se tulee kilpailun jälkeen antaa pois vaihdon yhteydessä. Näin ei kukaan panosta omaan moottoriin järjettömästi.

e) Ajoakku olisi vapaa 7.2 volttinen akku NiCd NiMh tai LiPo akku.

f) Auton minimipaino olisi 1500g tai jokin sitä lähellä oleva riippuen kuplan omasta painosta.

g) Alkuerässä parhaiten ajaneiden autoihin lisättäisiin lisäpainoja jotta kisat olisivat tasaväkisempiä. Esimerkiksi finaalin kuskeista hitaimmalle ei tulisi painoja ja sitten sitä nopeammille tulisi 10g per sekunti lisää, kuitenkin siten, että suurin mahdollinen lisäpaino olisi 100 grammaa autossa.

h) Ratana käytettäisiin rallicross tyyppistä rataa joka olisi joko asfaltille tai hiekkakentälle rakennettu. Touringradalla ei kisoja järjestettäisiin.

i) Alkuerät ja finaalit nykyisten sähkötouring sääntöjen mukaan.

j) Renkaatkin ovat melko vapaat kunhan ne sopivat esikuvan autoon, renkaat tulee myös luovuttaa uudelle omistajalle vaihdon yhteydessä.

Tälläistä tällä kertaa, pelottaa jo mitä seuraavalla kerralla keksin...

--
Timo

36
Sähköautot / Vähän kokemuksia sintratusta roottorista.
« : 05.03.07 - klo: 16.28 »
Moro,

Nyt on yhdet treenit ajettu Novakin sintratulla roottorilla SS5800 kannussa. Kannu oli sama jonka vaihdoin Ylistaron kisoissa pois käytöstä kun sen sisällä ollut päivitysroottori tuli tiensä päähän.

Kannu toimi Riihimäellä sunnuntaina treeneissä ihan hienosti sintratulla roottorilla. En varsinaisesti yrittänyt vielä kokeilla miten auton saa sillä kulkemaan. Ajoin koko päivän samoilla välityksillä ja samalla punchilla. Punchia oli LRP:n 2007 spehere competitionissa 3, joka on melko hillitty arvo edelleen. Välitys oli 8,4. Auto kulki tuolla about samaa luokkaa kuin Stilon Novakki heikentyneellä päivitysroottorilla. Moottorini oli joka kerta akun jälkeen noin 63 astetta lämmin. Eli sen perusteella vauhtia voisi ottaa enempi koneesta tarpeen vaatiessa. Noilla lämmöillä ja nopeuksilla se nyt tuntuu olevan todella hyvä kone treenaamiseen. Huoleton ja yhtä nopea kuin kisakone.

Viikonloppuna testailen vähän enempi asioita sen kanssa jolloin kirjoittelen lisää tarinaa...

--
Timo

37
Sähköautot / Ohjeita LiPo akkuja varten.
« : 28.02.07 - klo: 10.22 »
Lainaus käyttäjältä: "jerzirccar1"

Tää oli se syy luultavasti mikä sai minun akun pullistumaan koska se minun laturi antaa automaattisesti 30mv mutta kuin se on säädettävissä ja olen nyt ymmärtänyt että sen pitää olla 05-10mvssä.
Se minun laturi ymmärtää kyllä kuinka monta kennoa on paketissä.


Milloin se antaa sen 30mv? Etkai tarkoita, että se 30mv on deltapeakin katkaisuraja autommaattiohjelmassa? Juuri yritin selventää, että LiPo akuilla ei mikään DeltaPeak toiminto toimi, siksi ei mitään automaattilatausta saa käyttää yleislatureissa. Mikäli jossain yleislaturissa automaattiohjelma tunnistaa LiPo akun niin itse en ainakaan uskaltaisi siihen luottaa.

LiPo laturi nostaa akun lataustilan mukaan latausjännitettä. Jos vaikka s2 LiPo akku on 8V, pitää laturin ladata sitä yli 8 voltilla jotta lataus onnistuisi. Joten tällöin edes mikään 5mv ylläpito lataus ei toimisi.

--
Timo

38
Sähköautot / Ohjeita LiPo akkuja varten.
« : 28.02.07 - klo: 09.42 »
Lainaus käyttäjältä: "Duster1"
Mikä estää automaattiohjelman käyttöä?

Ei mikään. Tietysti pitää tarkistaa mitä laturi tarjoaa ja hyväksyä annetut arvot.


Automaatti ohjelma on tehty NiCd / NiMh latureille. Tietysti jos kyseessä on ainoastaan LiPo akkujen lataukseen tehty laite, niin siinä se saattaa toimia. Tosin siinäkin pitää latausvirta määrittää itse. Akut kun ei ilmoittele millaisilla virroilla niitä saa ladata.

Koska normilatureissa se automaattiohjelma on tarkoitettu NiMh ja NiCd akkujen lataamiseen jossa latausalgoritmi on aivan erilainen kuin LiPo akuissa ei se tietenkään sovella LiPo akkujen lataamiseen. Ainakin niissä latureissa jotka itselläni on ollut on ohjeissa painotettu, että automaatti ohjelmalla ei missään tapauksessa saa ladata LiPo akkuja.

Yksi syy tähän on jo se, että Lipo akun jännite ei ala laskemaan akun tullessa täyteen kuten NiMh ja NiCd akuilla tapahtuu. Joten Delta peak ei katkaise latausta vaan automaattilataus surutta ylilataa LiPo akkua. Enkä suosittele kokeilemaan mitä siitä seuraa.

--
Timo

39
Sähköautot / Ohjeita LiPo akkuja varten.
« : 27.02.07 - klo: 14.44 »
Moro,

Foorumilaisilla tuntuu olevan osalla vähän puuttelliset tiedot LiPo akuista ja niiden käsittelystä. Lennokkipuolella niiden kanssa on harrastettu jo vuosia ja sieltä löytyy melko hyvää tietoa asiasta. Harvempi täältä kuitenkaan jaksaa lennokit.net foorumia lähteä selailemaan joten laitan nyt tähän lyhyen yhteenvedon joka jokaisen uuden LiPo käyttäjän olisi syytä lukea.

1. LiPo akkua ei koskaan saa ladata laturin millään automaattiohjelmalla. Vaan aina pitää valita oikea LiPo ohjelma johon asetetaan oikea kennomäärä ja latausvirta. Latausvirraksi suositellaan normaalisti 1C eli esim 4800mAh akkua voi ladata 4,8 ampeerin virralla.

2. Jos LiPo akussa on useampia kennoja sarjassa kuten esimerkiksi ajoakuissa on kaksi kennoa 2s akku, ja lähettimen akuissa 3s kennoissa on. Aina, ihan aina syytä latauksen yhteydessä käyttää tasaajaa. Tämä siitä syystä, että jos kennot ovat epätasapainossa ja akkupakettia ladataan yhden kennon tullessa täyteen, yliladataan sitä täyteen tullutta kennoa ja se useinmiten räjäyttää tai särkee kennon. Tasauslaite purkaa täyteen tullutta kennoa sitä mukaan kun laturi ylilataa sitä, joten se pysyy täytenä kunnes muutkin kennot ovat täynnä ja lataus loppuu.

3. LiPo akkua ei koskaan saa purkaa NiMh ja NiCd akkujen tapaan. Jos LiPo akku pääsee tyhjenemään liian tyhjäksi, sen kapasiteetti taisi pudota 25%, joten se heikkenee todella merkittävästi. Sama juttu koskee kännyköiden ja läppäreiden akkuja. Jos ne menee ihan tyhjäksi, niin akut heikkenee radikaalisti.

4. LiPo akkuja saa ladata vaikka se olisi melkein täynnä. LiPo akkuja ei myöskään tarvitse ladata täyteen. Niissä ei ole mitään muistia ominaisuutta kuten NiMh akuissa on.

5. LiPo akut tyhjenee itsekseen pikkuhiljaa. Eli jos LiPo akkuja säilyttää pidempään ilman käyttöä, kannattaa ne ladata täyteen ennen säilytystä.

6. Osa ainakin kännykkäkauppijaista ohjeistaa edelleen kännykän ostajaa pitämään kännykkää yön yli laturissa ensimmäisellä latauskerralla. Siis joku hidaslataus ajatuksena. Ennen aikaan NiCd akuille tehtiin moinen hidaslataus jolla varmistettiin se, että kaikki akkupakan kennot tulevat täyteen. Latausvirran ollessa pieni, ei kyseiset NiCd kennot vaurioituneet vaikka niitä ylilatasi pienellä virralla. Tämä akun tasauslataus selkeästi paransi akun toimintaa. RC-auto puolella ajoakkuja tasauspuretaan sama idea mielessä, eli jos kaikki kennot ovat yhtä tyhjiä niin latauksessa ne tulevat samaan aikaan täyteen. Kennoissa on aina eroja ja siksi nuo uudet laturit jotka lataavat joka kennon erikseen pitävät akusta vielä parempaa huolta. LiPo akuilla ei moista akun hidaslatausta "yön yli" tarvi eikä voi suorittaa. LiPo laturit lopettaa akun lataamisen heti kun akku on täynnä. Koska LiPo akku vaurioituu jos se tyhjenee, niin ei sitä saa tasauspurkaakaan. Akkupaketin kennojen tasapainosta huolehditaan sillä balanserilla jota suosittelen käytettäväksi aina, ihan aina kun LiPo akkua lataa.

--
Timo Keränen

40
Sähköautot / Novak SS5800 keskustelua
« : 26.02.07 - klo: 19.34 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
Minusta pitäis nyt eritellä tätä ongelmaa kahteen osaan:

1) Ennakkorinkulan oikea asento ja ennenkaikkea oikea asento suhteessa käämeihin. Kuinka tämä mitata tai todeta oikeaksi?


Yhden Novakin SS5800 moottorin aivan atomeiksi purkaneena voin kertoa, ettei sitä ennakkoa pysty säätämään siinä moottorissa kuin pari milliä.

Lehdon Kalle ja Pullin Jomi on kokeillut sitä ennakon vaikutusta muistaakseni Kuusankoskella eikä sillä tainnut olla näkyvää vaikutusta, ongelmiin, koneen läpiämiseen saatikka auton vauhtiin.


Lainaus

2) Miettiä ratkaisu huonoksi meneville magneeteille; koneenhan piti olla ns. ikuinen.


Itse koen yhtenä ratkaisuna tosiaan sen punchin vähentämisen säätimestä. Sen pitäisi laskea noita virtapiikkejä moottoriin kiihdytyksissä. Osa kuskeista kuivaa pitoaineet auton renkaista radan pintaan pitämällä autoa siivestä kiinni ja sudittamalla renkaita, tämä varmasti vaikuttaa. Kuten myös  se, että yritetään rynkytämällä saada se auto lankusta irti kun se on siihen ensin nokka edelle ajettu.

Sintrattu roottori on myös yksi vaihto ehto. Eli pitäisikö se sallia jo kesän kisoihin. Talvikisoihin sitä ei kuulemma voi sallia kai.

Akun kennojen määrän pudottamisella tilanne menisi kai vielä vaikeammaksi koska Erkki puhui niistä syöksi virroista. Kun Jännitettä lasketaan pitää virtaa kasvattaa jotta saavutetaan sama teho. Joku kuitenkin ajaisi kovemmalla virralla ja hänen mukanaan pysymisessä kurveista kiihdyttäessä pitäisi ajaa 5 kennolla kovemmilla virroilla mitä nyt ajetaan 6 kennon akuilla. Joten minusta 5 kennoon siirtyminen olisi tässä tilanteessa paljon huonompi juttu. Ehkä pitäisi alkaa ajamaan hitaammilla kannuilla kuiten 10.5R koneilla ja sintratulla roottorilla jolloin vauhdit saattaisit pysyä nykytasolla.

Lauantaina nähtiin jo mitä ovikiilojen kanssa käy kun 4 kennosta otetaan tajuttomia virtoja ulos... Mitkään ei sitä kestä, siksi ehdottomasti pitäisi mennä siihen suuntaan, että jännite pidetään samassa tai vaikka nostetaan jos virtoja voidaan laskea.

--
Timo

41
Sähköautot / Novak SS5800 keskustelua
« : 26.02.07 - klo: 19.10 »
On ihan pakko laittaa Erkin spostivastaus rc-pisteestä lupaa kysymättä. Kävin hänenkin kanssa vielä keskusteluja havainnoistani ja Erkki vastaa seuraavasti:

Hei Timo

Kyllä nuo sinun havainnot ovat ihan oikein.

Syy, miksi säädin "hukkaa" roottorin tulee siitä, että Hall anturi tietysi
kertoo vahvimman magneetti kentän pyörimisen, ja kun roottorin
magneettikenttä heikkenee tulee tilanteita moottoria kuormitettaessa että
kannun magneettikenttä tulee vahvemmaksi kuin roottorin heikentynyt ja
sensori ilmoittaa sitten kannun magneettikentän asentoa, eikä roottorin kuin
olisi tarkoitus.

Tilanteet missä säädin tuottaa suuret virrat moottorin kenttään tulee vain
ja ainoastaan kiihdytyksissä. Myöskin pahimmat tilanteet demagnesoinnin
kannalta tulee juuri tuossa samassa hetkessä, kun roottori pyrkii jäämään
jälkeen kentän magneettikentä pyörimisestä.

Olet varmaan kuullut oikosulkumoottorin kippimomentista. Tätä vastaava
tilanne on tahtimoottorissa äärettämän paljon rajumpi, puhutaan
syöksyvirrasta. Syöksyvirta syntyy kun tahtikoneen roottori jää jälkeen
kentän magneettikentästä. Näissäkin pienissä moottoreissa nousee syöksyvirta
satoihin ampeereihin, ja tehokkaasti demagnetoi roottoria.

Näiden laitteiden tuotekehittelijät kertovat, että ajotyyli vaikuttaa
huomattavasti niin laitteiden lämpenemiseen kuin roottorin
demagnetoitumiseen. Syynä on juuri nuo äärimmäiset tilanteet ajamisen
aikana. Kun ajo on optimaalista, tarkoitan sillä, että se on ilmeetöntä ja
kierrosajat erittäin nopeita, ei noita kuormitus tilanteita synny ja
moottori eikä säädinkään kuumene, flektiäkään ei tarvi. Käytännössä
optimaalinen ajaminen on teoriaa ja laitteet lämpenee ja syntyy noita
syöksyvirta tilanteita ja roottorit demagnetisoituu.

Mitä tulee noihin sintteri vastaa bonded roottoreihin, sintteriroottori
kestää lähes kaksinkertaisen syöksyvirran ja näin ollen demagnetoituminen
putoaa murto-osaan. Mittauksissa tuotekehittelijät ovat todenneet, että
sintteriroottori demagnetisoituu ihan kiltisti (muutamassa sekunnissa) 400A
virralla.

Terveisin Erkki

42
Sähköautot / Novak SS5800 keskustelua
« : 26.02.07 - klo: 19.04 »
Moikka,

Ylistarossa oli taas ongelmia osalla kilpailijoista Novakin SS5800 moottorin kanssa. Lukeudun itse tähän ryhmään ja nyt on asiaa hieman selvietty taas ja saatu uutta tietoa ongelmiin. Kaikilla tuntuu olevan hyvin samantapaisia ongelmia. Ongelmien alkaessa moottori alkaa rykimään kiihdytyksissä, lopulta moottorilla ei pääse edes mutkista kunnolla ulos. Kaiken huipuksi moottori saattaa alkaa lämpenemään rajusti huonosti toimivan moottorin takia. Nämä oireet lienevät kaikille yhteisiä.

Eilen ylistarossa minulla ensimmäisessä alkuerässä kahden ensimmäisen ongelman takia moottorin lämpötila nousi jopa 96 asteeseen. Joten jotain oli tehtävä. Alkuerä meni jo harakoille kun ei moottorilla kerennyt mutkista ulos. Hätäpäissäni sitten ostin uuden moottorin. Tätä ennen olimme team lahden kanssa ihmetelleet yhden jäsenemme moottoria kun siinä tuntui moottorijarru niin selkeästi. Erona tässä oli meidän moottoreihin se, että sillä ei oltu ajettu paljoa. Uudessa ostamassani moottorissa tuntui myös moottorijarru selkeäasti kuten myös muilla jotka ostivat uuden moottorin sinä päivänä. Tästä jo saattoi päätellä, että ajetuissa ja ajamattomissa roottoreissa on magneettikentän suhteen merkittäviä eroja.

Kokeilin uutta vakioroottoria sekä ongelmia aiheuttaneen moottorini päivitysroottoria lasilevyn päällä ruuvimeisselillä härnäten. Tuolla härnäystestissä tuli jo selvä ero magneettisuuteen. Testiin kuului myös kokeilu miten äkäisesti roottori hyökkää puhdistusainepurkin kimppuun kun sen vie lähelle roottoria. Myös tässä testissä uusi ajamaton vakioroottori oli merkittävästi ärhäkämpi.

RC-pisteen Erkin kanssa juteltiin ennen kuin laitoin uuden moottorin autoon ja Erkki epäili, että nopeudensäädin ei toimisi ihan kunnolla yhteen moottorin kanssa kun se nykii. Toisaalta uudet roottorit eivät nyi. No ajattelin, että jos liian voimakas bunchi nopeuden säätimessä syöttäisi moottoriin liian suurta virtapiikkiä ja roottori ei tykkää tästä pitkän päälle. Joten pienensin varmuudeksi punchin arvosta 6, arvoon 3. Säätimenä siis LRP Spehere competition 2007 edition.

Tällä yhdistelmällä sitten ajelin kisat läpi mainiosti eikä moottorin lämmötkään noussut juuri yli 60 asteen erän aikana. Ainoa ero oli siinä, että välitystä piti muuttaa 8.9 pidemmäksi 7.9 jotta nopeus pysyi ennallaan. Erkkikin huomasi, että 8.9 välitys oli uudella moottorilla liian lyhyt.

Erien välissä rakentelin tuohon hajonneeseen moottoriini yhden melkein uuden vakioroottorin sisään. Nyt sen hajonneeksi tuomitun moottorin moottorijarru tuntui taas sormin. Tässä vaiheessa aloin uskomaan, että tuo kannu saattaisikin olla täysin ehjä ja roottori vain hajoaa. Tätä ajatusta tukee myös kokemuksemme viime joulukuulta jolloin seurakaverini SS5800 moottori alkoi nykimään todella pahasti treeneissä. Lainasin hänelle tuota samaista roottoria jonka nyt laitoin hajonneeksi tuomittuun moottoriin. Tällä roottorilla seurakaverini ongelmat moottorista katosivat täysin.

Äsken kokeilin tuota hajonneeksi tuomittua moottoria pienellä rasitustestillä. Pidin autoa maton päällä ja survoin kaasun pohjaan jolloin renkaat alkavat sutimaan maton päällä. Tuolla hajonneella päivitysroottorilla tuli heti nykimistä esille kun taas tuolla toimivalla vakioroottorilla renkaat alkoivat sutimaan heti ilman minkäänlaista nykimistä. Hajonneeksi tuomittu moottorini pääsi taas elävien kirjoihin, vain tuo käyttämäni päivitysroottori tuomittiin kuolleeksi. Eli uskoisin, että suurimmassa osassa tapauksia tämän ongelman suhteen syyllinen on roottori. Moni on ehtinyt jo ostaa uusia moottoreita sekä nopeudensäätimiä. Ikävä tässä vaiheessa kertoa, että ongelmat olisi poistunut hankkimalla ainoastaan uusi roottori.

Juttelin Leväsen Juhon ja Lehdon Kallen kanssa myös noista roottoreiden eroista. Tuli ilmi, että sintratun roottorin magneetit kestää paljon paremmin kuin noiden bondattujen roottoreiden magneetit. Näin ollen ainakin itse hankin treenikäyttöön sintratun roottorin ja kilpailut tulen ajamaan vain näillä sallituilla roottoreilla.

Osassa tapauksia on ongelmia tullut lähes uuteen moottoriin tai päivitysroottoriin lähes heti käyttöönoton jälkeen. Tällöin magneettisuus voi olla vielä hyvä, mutta roottori silti nykii. Magneettisuuden pitäisi myös palata roottoriin pikkuhiljaa. Silti näissä ongelma roottoreissa esiintyy ongelmia jopa viikon ajotauon jälkeen. On siis luultavaa, että roottorista hajoaa jotain ja siksi se voi uutena jo alkaa toimia virheellisesti. En ole päässyt kokeilemaan tuollaisen uutena hajonneen roottorin magneettisuutta joten en osaa sanoa, että onko sellaisen roottorin magneettisuus hajoamisen jälkeen myös heikentynyt merkittävästi.

Lehdon Kallen kanssa yritimme pohtia mikä olisi syypää tähän hajoamiseen, osalla roottori tosiaan on hajonnut muutaman akullisen aikana, osalla se on kestänyt satoja akullisia ilman ongelmia. Ajotapa on yksi vaikuttava seikka, mutta ei se voi olla niin merkittävä tekijä. Tuli ilmi, että oikein toimivassa säätimessä Punchin laskemisen pitäisi säästää roottoria. Jonkun pienen jarrun olemassa olossa on tosi vaikea tapaus. Eli mitään idle jarruja ei ainakaan saisi olla päällä jos haluaa roottorin kestävän. Kysymyksenä oli sekin, että voisiko radio lähettää jotain vaikeaa signaalia noparille joka aiheuttaisi moottorin ja säätimen huonon yhteistoiminnan. Asiaa selviteltyäni, ongelmallisia moottoreita on ollut sekä Sanwan, Futaban sekä Graupnerin radioilla ajavilla. Joten ei oikein voi vetää sitäkään johtopäätöstä, että jokin tietty radio merkki aiheuttaisi ongelmia.

Seuraan nyt miten elämä jatkuu treeneissä sen sintratun roottorin kanssa ja miten kone toimii kisoissa vakio roottorilla kun käytössä on pienempi punchi noparissa. Ilmoittelen testituloksia aikanaan kun kokemusta on kertynyt riittävästi.

--
Timo Keränen

43
Kilpailijoiden kanava / Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« : 22.01.07 - klo: 15.10 »
No nyt on FTT 1 2007 ajettu ja voin ainakin prostock luokan puolelta kommeintoida.

Novakin moottorin kanssa tuntuu olevan todella paljon luotettavuusongelmia. Niitä meni sunnuntain aikana rikki aivan luvattoman paljon. Rikki meni niin uusia kuin aiemmin hyvin toimineita moottoreita. Vakio roottorilla ja päivitysroottorilla olevia. Sunnuntain jälkeen mietin vakavissani siirtymistä DC:n moottorilla ajamiseen. Vähän vaan arveluttaa niiden saaminen nyt ja tulevaisuudessa.

Osa vaihtoi säätimiäkin kesken kisan, itse en kuitenkaan jaksa uskoa, että säädin aiheuttaisi ongelmia. Kaikki prostock luokan moottoriongelmat sysäisin Novakin niskaan.

--
TimoK

44
Tulokset / A8 Race Serie 2006-2007 yhteispisteet
« : 14.12.06 - klo: 08.16 »
Onkohan nuo pisteet nyt laskettu ihan oikein, esimerkiksi minulta puuttuu Mäntsälän kisan kohdalta pisteet. Ei se kisa minulla hyvin mennyt mutta jo 20 pisteen lisäys sarjapisteissäni nostaa paikkaani monta sijaa. Tosin koska minulta puuttui Mäntsälän pisteet, niin joltain muultakin ne saattoi puuttua.

--
Timo Keränen

45
Tulokset / Mäntsälän A8 kerhokisat, tulokset + pulinat
« : 10.12.06 - klo: 14.17 »
Jep ohi on Mäntsälän kisat ja nyt yön yli kisoja pureskelleena voi laittaa kommenttia.

Ihan alkuun pitää kiitellä taas Puffetin hyvistä sämpylöistä jotka pelasti päivän kun aamupala oli jäänyt syömättä sekä hyvistä hodareista jotka piti hengissä iltaan asti.

Ollia on ehdottomasti kiitettävä rennon letkeistä kuulutuksista, tosin minulla jäi epäselväksi toisen finaalilähdön kuulutuksista, että tuliko siitä rangaistusta jollekin "siis minulle" vai ei ja yritin huudella ajajakorokkeelta Ollia toistamaan josta tulikin palautetta ettei ajajakorokkeelta huudella. No omapa oli vikani, kyllä se Olli olisi kehoitellut uudelleen stopparille jollei sieltä heti olisi tultu.

Sitten pitää kehua tietysti tiimikavereita, Henkka ajoi hienosti vaikka syyllistyi vielä virheisiin turhan paljon. Misa osoitti varmalla ajollaan, että varmalla ajolla pärjää hienosti vaikkei ajaisi finaalien nopeimpia kierroksia.

Lopuksi kehutaan rataa.... Rata oli kyllä mainio, siinä oli nopeita mutkia ja hitaita 180 asteen neulan silmiä jotka rankaisi heti jos mutkaan tultiin liian kovaa. Pääsuoran päässä olevassa kaarteessa olleet mollat olivat kyllä loistava juttu vaikka aloittelijat eivät niistä pitäneet. Niiden mollien takia mutkaan oli ajettava parasta ajolinjaa jotta mutkan pystyi ajamaan kovaa, ja se varmasti opettaa nuoria- sekä vanhempia kuskejakin ajamaan nopeinta ajolinjaa. Tämän ansiosta rata suosi todella paljon niitä jotka pystyivät ajamaan oikeilla linjoilla ja hyvä näin!

Ainoat moitittavat asiat olivat mattojen kiinnitys koska ne saattoivat lähteä liikkeelle nostajien kimpoilessa radalla. Toinen ikävä asia oli ajajakorokkeen tilanpuute C12 luokassa. Satu parka ei nähnyt pitkien misten seasta mitään ja joutui seisomaan erillään jotta näkisi edes jotain. C12 luokka olisi pitänyt jakaa sittenkin kahteen finaaliin jotta ajaminen olisi uusilla kuskeilla ollut helpompaa.

Itselläni finaalit menivät oman kohelluksen ja pienoisen huonon tuurin takia melkoisen mönkään vaikka auto kulki todella mainiosti. No varmuuttaa vaan lisää niin menestys on taattu nopeuden jo ollessa ihan kiva.

--
Timo

46
Kilpailijoiden kanava / Stanu-luokkaan hiiletön?
« : 05.12.06 - klo: 15.46 »
Lainaus käyttäjältä: "ripa_k"
Novakilta löytyy myös 13.5R, jota on pyritty kehittämään vastaamaan stanukoneiden suorituskykyä

http://www.teamnovak.com/products/brushless/ss13.5/index.html


Katsos vaan, toihan olisi mainio. En itse ollut tietoinen tuosta koneesta. Tuollainen vaan stanuun, niin voi junnut keskittyä enempi ajamiseen ja isät voi unohtaa sen sorvaamisen.

--
Timo

47
Kilpailijoiden kanava / Stanu-luokkaan hiiletön?
« : 05.12.06 - klo: 13.47 »
Moro,

On tässä jokusenkin kerran käynyt mielessä, että miksi stanu-luokkaa pidetään kaluston osalta niin vaativana jos meinaa kärkikahinoissa ajaa. Moottorit pidetään liukulaakeroituina johon en oikein näe hyvää syytä. Käsitykseni mukaan stanussa pitää olla viimeisen päälle akut ja moottorit jos meinaa kärjen vauhtia ajaa, kollektoria sorvataan melkein kesken erän, no vähintään joka erän välissä jotta moottorista saisi mehuja irti. Hiilien suhteen kulutus lienee myös melkoinen. Tämä on siis se ymmärrys mikä minulla asiasta on.

Näin ollen olen miettinyt, että miksi stanussa ei voisi sallia hiilettömiä moottoreita. Eikö tuo nyt olisi se kaikkein järkevin ratkaisu aloittelija luokkaan, tehdään ajaminen helpoksi. En tiedä miten paljon stanumoottoreiden vauhtia kulkevia hiilettömiä maailmalla on. Tuo Novakin SS4300 nyt tuli ainakin mieleen joka kiertää 6-kennolla sen about 11000 rpm vähemmän mitä poroon valittu SS5800 malli.

Kiinnostuksen vuoksi voisin nyt kysellä, että mitä mieltä stanukuskit ja heidän huoltajansa moisesta olisivat?  Jos jollain stanukuskilla on tuo Novakin SS4300 moottori, niin pystyttekö kertomaan mitään vertailua stanukoneeseen nähden?

--
Timo

48
Sähköautot / Haran kori Japanin mestaruus kisoissa
« : 30.11.06 - klo: 13.11 »
Nopeasti ajateltuna tuolla korilla luulisi olevan peräpito aika kohdillaa. Takasiipi on viety tosi taakse, siis kun vertaa taka-akselin ja korin takapuskurin etäisyyttä. Auton takalasi sitten loppuu tosi paljon ennen siipeä ja koppi muutenkin kapenee sivuille aika tiukasti. Tällä luulisi pyrittävän siihen, että takasiivelle yritetään järkätä mahdollisimman paljon puhdasta ilmavirtausta.

Juurikin tuon puhtaamman virtauksen takia mulla on joskus ollut mielessä, että jos kokeilisi miten sellainen toimisi, että Mazdan siipeä madaltaisi 5mm, sen vastus pienenisi koska sen otsapinta-ala putoaisi. Vastaavasti sitä nostaisi 5mm korkeammalle jolloin se saisi luultavasti parempaa ilmavirtausta enempi kun koppi ei ole niin paljoa edessä. Sitten vielä siiven takakiinnitystä korottaisi 1mm - 2mm korkeammalle mitä etureunaa jolloin siiven alle saataisiin syntymään paremmin alipaine.

Sitten jos oikein aletaan kikkailemaan niin siiven alapinnalle voisi liimata jonkin 0,5mm paksun narun turbulaattoriksi jonka pitäisi lisätä siiven alapinnan pyörteilyä ja alipainetta jolloin siiven merkitys vielä korostuisi, tosin se lisäisi vastusta.

49
Kilpailijoiden kanava / FTT 2007 - Tekniset muutokset
« : 09.11.06 - klo: 11.43 »
Nyt on selvinnyt ensikaudesta jo lailliset akut ja kennojen määrät, uusi painoraja, sekä prostock luokan sallitut moottorit. Renkaatkin on ilmoitettu ja pieni pettymys oli, että sadekelin renkaaki kotimaan kisoissa tulee ihan uusi rengas joten kaikkien pitää nyt sitten hankkia uudet renkaat jos meinaa sateella ajella.

Sallitut korit onkin vielä ainakin itselle epäselvä juttu. Onko ensikaudella samat korit sallittuina kun kauden 2006 kisoissa vai tuleeko listaan uusia koreja tai poistuuko joitain nykyisin käytössä olleita?

--
Timo

50
Moro,

Tuli mieleen, että noissa hiilettömissä koneissa on käsittääkseni jonkin verran parempi hyötysuhde mitä vastaavissa hiilellisissä. Joten mikäli 4-kennolla oli ongelmia kapasiteetin kanssa hiilettömällä, niin hiilikoneella samaa vauhtia ajettaessa luulisi akkujen hyytyvän ja jonkin verran aikaisemmin. Eli se edellyttäisi kaiketi hiilettömiin siirtymistä väkisin. No ei kai se mikään huono asia olisi, kuitenkin se on seikka joka kannattaa myös huomioida.

--
Timo Keränen

51
Moro,

Kisoista kotiin ajellessani tuli sellainenkin vaihtoehto mieleen, että mikäli EFRA:n kokouksessa päätetään siirtyä siihen neljän kennon akkuun turisteissa, niin prostock luokassa olisi varmasti toimiva paketii 7,5R kone 4-kennolla. Teppo taisi kapinoissa jotain puhua, että 17T koneetkin ovat "harrastelija" luokkaan vähän liian nopeita ehkä, tuollainen 7,5R harjaton 4-kennolla voisi olla hieman nykyisiä moottori- ja akkupaketteja hitaampikin.

Harva sitä 4-kennon akkua turistiin kannattaa, mutta mikäli se EFRA:n kokousessa päätetään ottaa käytöön, niin eiköhän se kannattaisi hyödyntää niin hyvin kansallisissa kisoissa kun vain mahdollista. Olisi todella raju ja iso muutos jos jo ensi kaudella Prostock kisoissa ajettaisiin 7,5 koneella ja 4-kennon akulla. Siis mikäli muuallakin siihen mennään. Tämän ansioista autojen painoja voisi pudottaa joka tarkoittaisi sitä, että renkaille tuleva rasitus kaarteissa pienenee jolloin renkaiden repeily vanteelta vähenee ja renkaiden liimaustarve vähenee. Myös renkaiden kuluminen pienenee joka oli jo viime kaudella ulkokisoissa todellinen ongelma. Mikäli 7.5R kone 4-kennon akulla olisi vähän nykyisiä prostock kalustoja hitaampi yhdistelmä, vähentäisi se entisestään renkaiden kulumista ja repeilyä vanteelta. Tämä siis toisi jonkin verran säästöä myös rengaskuluissa. Käsittääkseni prostock-luokan pitäisi olla kohtuu edullinen ja nämä valinnat tuntuisivat maalaisjärjellä ajatellen laskevan kustannuksia ja helpottavan harrastamista kun renkaiden kulutus ja typerä liimaaminen vähenee.

Vielä eräs merkittävä säästö muodostuisi akuista, 4-kennon akkuun siirtymisellä prostock-kuskit saisivat 3 akkua entisen kahden akun hinnalla.

Olisi tästä se etu, että tällöin Prostock luokkaa ja C-12 luokkaa voisi ajaa samoilla akuilla. Toisaalta crossiin pitäisi olla eri akut jollei näidenkin akkusääntö muutu.

Joten eiköhän tässä kannata odottaa sinne EFRA:n kokoukseen asti ja katsoa mitä siellä päätetään ja miettiä asiaa sitten enempi. Kunhan halusin tuoda tällaisen näkökannan esille.

--
Timo

52
Mikäs kuvio on nyt kun ainakin LRP:llä 8,5R koneet jää pois mallistosta. Novakin tulevaisuudesta ei ele tietoa. Mikäli Novakin moottori olisi ainoa myynnissä oleva 8,5R kone, olisi Prostockista tulossa melkein yksityyppiluokka.

Näin ollen, jos Prostockissa halutaan mennä harjattomiin, niin pitäisikö sallia pieni nopeuksien nousu ja sallia 7,5R koneet? Tuli sekin mieleen, että ensi kaudella saisi ajaa 17T hiilellisillä ja 8,5R hiilettömillä vaan ei sekään liene oikeudenmukaista jollei 8,5R hiilettömiä enää ensi kaudella myydä jolloin kaikilla sitä haluavilla ei olisi mahdollisuutta kyseisen moottorin hankkimiseen.

--
Timo

53
Huomenta,

Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
Mielestäni kennomäärän vähentämisen sijasta voisi miettiä pidempää ajoaikaa ja lipoakkuja, neljään nimh kennoon siirtyminen tuntuu väärältä kehityssuunnalta kun uudempaa tekniikkaakin olisi tarjolla.

Odotellaan ja katsellaan mitä isot herrat päättää maailmalla, täällä voidaan vääntää asiasta toki  :wink:


Jos nyt pitää asiasta jotain vääntää, niin väännetään  :wink:

Mikäli leikki menee neljällä kennolla ajamiseen ja ajoaika on se 5 minuuttia edelleen, on riskinä se, että akuista otetaan vähintään samoja ampeerimääriä ulos mitä tällä hetkellä. Faktahan on se, että akut ei moisesta tykkää, eli ne kuluu enempi. Siinä vaiheessa kun autokäyttöön tulee esimerkiksi 6000 mAh LiPo akkuja, voidaan jo puhua, niin radigaalista lisävirrasta, että voitaisiin siirtyä vaikkapa sinne 8-10 minuutin eriin.

Mikäli jotain radigaalia uudistusta halutaan, niin miksei tehtäisi jotain fiksua? Muutettaisiin autojen moottori toimimaan vaikkapa 14,4 voltilla. Tällöin noparin läpi menevä ampeeri määrä pienenisi, osien kuumeneminen olisi paljon vähäisempää ja akuista saatava hyöty saataisiin muuhunkin kuin osien kuumentamiseen. Näillä 2800 mAh AA-kokoisilla NiMh akuilla saisi 12 kennon pakettina ja niille tehdyllä moottorilla merkittävästi pidemmän ajoajan kuin nykyisillä 6 kennon akuilla. En jaksa nyt alkaa laskemaan virtojen kulutuksia, mutta puhutaan kuitenkin noin 15 - 20 minuutin ajoajasta. Tähän samaan Volttirajaan mahtuisi neljän LiPo kennon 4s paketti, tuollaisella 4800 mAh lipo kennolla  ajoajat tuollaiselle tehdyllä moottorilla ja välityksillä lähentelisi jo puolta tuntia.

Lasketun ampeeri määrän ja nostetun virran ansioista hiilellisten moottoreiden kipinöinti laskisi merkittävästi ja sorvaustarve vähenisi myös merkittävästi.

Tietenkin tämä muutos olisi vielä radikaalimpi kuin muutos kuudesta kennosta neljään. Kuitenkin kun miettii kennon määrän kasvattamisen tuomia etuja, niin on ne melkoisen hienoja. Toki se vaatii uudet moottorit ja säätimet autoihin, mutta eiköhän näiden valmistajat olisi vain tyytyväisiä kun tulisi markkinoille uutta myytävää.

Ihan näin lopuksi kysäisen, että mikä se syy on miksi kennomäärää ollaan pudottamassa? Mikäli laitteet hajoo nykyisillä virtamäärillä, niin eikös tuo jännitteen nousu ja ampeerien vähentäminen juurikin säästä laitteita. Silti ajoaika pitenee ja nopeudet pysyvät ennaallaan.

Halutaanko autoista hitaampia? No eiköhän esim 7 minuutin erät nykytekniikalla tee sen. Moottoreita pitää ajaa pienemmällä ennakolla tai kaasusormea pitää käyttää maltillisemmin. Tämä myös säästäisi koneita eikä mitään pitäisi muuttaa, tätä voisi joskus oikeastaan olla kiva kokeilla jossain kerhokisassa. Kisoihin voisi tulla uutta jännitystä ja kokonaan uusi  ulottuvuus kun koko kisaa ei saisi ajella täysitehoilla. Se olisi sitten kunkin oma ratkaisu, että ajeleeko koko kisan kevyemmällä virran kulutuksella vai ajaako kisan alun tai lopun lämä tiskissä vai käyttääkö sitä säästeltävää energiaa ohituksiin tms. Voi olla ettei tuo ihan toimi mutta kokeilemalla se selviäisi.

Sitten se neljän kennon optio. En tosiaan tiedä mitä tällä neljään kennoon siirtymisellä haetaan, mutta nopeasti ajateltuna sillä saavutetaan ainakin se, että nopeudet putoaa jolloin aivan varmasti akkujen merkitys kasvaa. Moottorit säädetään niin kireälle kuin mahdollista ja akut ajetaan tosiaan ihan loppuun erän aikana. Tämä on myös sitten todella rankkaa akuille kun niistä revitään kaikki irti mitä saadaan viidessä minuutissa. Toki sitä tehdään jo nykyään viriluokassa.

Mikäli nopeuksia halutaan hieman rajoittaa ja moottoreiden kestoa lisätä, niin eikös tähän auttaisi jokin ennakko raja? Esim 5mm maksimi ennakko kisoissa. Tämä tietysti toimii hiilellisillä. Toki hiilettömissä on myös ennakko, mutta en tiedä miten näiden kohdalla rajoitus vaikuttaisi.

Mikäli nopeuksia halutaan rajoittaa, niin ehdottamassani kennomäärän tuplaamisessa 12 kennoon pitää nopeudensäätimet tehdä uusiksi. Näihin uusiin säätimiin voisi sisällyttää säädön jolla voitaisiin määritellä noparin ulos antama virtamäärä. Tuon testaaminen olisi helppoa. Oikeastaan tällä tekniikalla voitaisiin mahdollisesti päästä siihen lopputulokseen, että kaikki touring luokat ajaisivat käyttännössä samanlaisilla moottoreilla. Erot luokkien välillä olisi enempi siinä, miten isoja ampeerimääriä säätimen läpi sallitaan kulkea. Tällöin hitaampi luokka olisi myös hitusen edullisempi luokka koska akkujen merkitys ei olisi ihan niin suuri tuolloin kun niistä ei kuitenkaan saisi vetää maksimi virtoja ulos.

--
Timo

54
Tulokset / Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« : 14.09.06 - klo: 10.29 »
Lainaus käyttäjältä: "HVoltage"
Hehe! Tämäkin on tullut todettua erässä pappaluokan finaalissa joka on jopa videolla, allekirjoittanut tuli puolen auton mitalla toista edellä maaliin. Kuitenkin lopputuloksissa oli ero 0,1s toisen hyväksi ;)


Taitaa olla sillä transponderin sijainnilla merkitystä ;) Mikäli toisessa autossa se transponderi on niin edessä mitä sen saa puskurin sisään tungettua ja toisessa taas jossain takapyörän ripustimen tuntumassa, niin tuleehan siinä sitten eroa tuollainen puolikas autonmitta helpostikin.

--
Timo

55
Tulokset / Re: Pro-Stock?
« : 12.09.06 - klo: 12.40 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
Viime vuonna on osa porukasta ajanut viriluokassa 17T koneilla. Ehkä ei aivan voitosta pysty ajamaan, mutta jos auto pysyy 5min renkaillaan kokoajan edeten rataa pitkin, on tuloskin yleensä ollut hyvä.


Juuh, no ei siellä kyllä parhaiden virikuskien kanssa pysty 17T koneella ajamaan kilpaa. Mutta pitää kuitenkin tuoda sellainenkin näkemys esille, että 17T koneiden hitaamman nopeuden takia on helpompi ajaa nopeaa ajolinjaa kun mutkat ei mene pitkiksi, niin helposti kuin virikoneilla, joten prostock-luokassa ajaneille kuskeille usein miten on mahdollista ajaa 17T koneella parempi tulos kuin jollain tosi virikoneella. Alue-8 kisoissa kun se virikoneen suurin etu on usein siellä pääsuoralla joka on lyhyt ja kapea usein noissa kisoissa. Näin ollen se 0,3 sekuntia mitä siellä pääsuoralla voidaan saavuttaa on tosi helppoa menettää moninkertaisesti radan hitaammilla osuuksilla mikäli se kaasusormi ei ole tosi tarkka. Toisaalta tunnustan kyllä, että olisihan se kivempi ajaa 17T koneella kisassa jossa ei muut ajaisi miljoonaa suorilla ohi. No pointti oli kuitenkin se, että ei se 8x1 kone ole välttämättä nopeampi radalla mitä se 17T kone jollei kuskit olet todella taitavia virikuskeja.

--
Timo

56
Kilpailijoiden kanava / FTT 2007 rengas
« : 11.09.06 - klo: 10.00 »
Moro,

Olen Scaldersin kanssa tuosta sadekelirenkaasta aivan samaa mieltä. Tänäkin kesänä oli vain yksi sade kisa ja ainakin Prostockissa sateella olevat ajajat olivat tosi harvassa. Harvempi meistä harrastelija kisaajista testaa edes sadekelin renkaita vaan tyytyy ajamaan niillä jotka sattuu löytymään. Kuten Scalders jo totesi niin ne saderenkaat on melko kallis infestointi siihen nähden miten paljon niillä tulee ajettua. Tämän vuoksi mielestäni olisi parempi, että mikäli niitä pitää jotenkin rajata, niin säännöissä sallittaisiin nykyisin yleisessä käytössä olevat renkaat, taitaa olla pari mallia. Säännöllä siis kiellettäisiin vain jotkit erikoiset ratkaisut.

-- Takin kääntö alkaa --
Korjataan nyt hieman näkemystä, asiasta keskusteltuani korjaan kantaani  ja päädyn yksityyppirenkaan kannalle myös sadekisoissa. Ei se vajaat 30e kaudessa ketään nälkäkuolemaan aja. Samalla loppuu kaikki jossittelu ja renkaiden vaikuttama eriasema kuljettajien välillä.
-- Takki on saatu käännettyä --

--
Timo Keränen

57
Lainaus käyttäjältä: "sv"
Mielestäni koko äänestys on hieman hätäisesti laitettu liikkeelle koska kaikki asiat valmistajienkin puolelta tuntuvat olevan edelleen ilmassa.


Totta on, että äänestys oli ehkä turhan aikaisessa vaiheessa, mutta keskustelu asiasta on hyvä aloittaa jo. Tuota voidaankin pitää alustavana äänestyksenä ja lopullinen äänestys tehdään kun nämä kysymyksen alla olevat asiat ovat selvillä paremmin.

Totta on myöskin se, että nuo 19T koneet sillä kiinteällä ennakolla ei taida vähentää sorvaustarvetta nykyisestä yhtään. Kuten ALi jo kertoi, niin 8mm ennakolla ankkuri on about joka erän jälkeen sorvauskunnossa. Suurin osa porukasta ajaa juuri tuolla 8mm ennakolla 17T koneita ja hopeahiilillä sitä pystyy ajamaan muutaman erän putkeen sorvaamatta tuolla ennakolla, kuparihiilillä sitten saakin ottaa paksumpaa lastua pois jos pari erää ajaa putkeen. V-päätyisillä koneilla tilanne on toki toinen.

Mikäli hiilikoneilla halutaan päästä prostockissa huoltovapaampaan kisaamiseen, niin sitten mielestäni voisi jo alkaa harkitsemaan jotain efran / roarin hyväksymiä virikoneita joita ajettaisiin about nolla ennakolla, tuo ennakko nyt olisi mielestäni melko helppoa katsastajien tarkistaan. Tuolloin olisi moottoreita helppo valvoa, sorvaustarve vähenisi ja vauhdit pysyisivät samassa. Mikäli sitten kauden aikana tulisi kerhokisoja joissa ajettaisiin poron sijasta viriä, niin kisat voisi ajaa suoraan samalla koneella, mutta tuolloin viri-ennakolla. Tietysti nykyisiä 17T koneitakin voitaisiin ajaa jollain ennakkorajalla, mutta noista 17T koneista taidettiin juuri siksi tahtoa eroon kun niiden valvonta on jota kuin mahdotonta.

Tuo 0-ennakolla ja viriankkurilla ajaminen ratkaisisi sekä huoltotarve ongelman sekä, uusien nopareiden hankkimisen. Mutta loppupelissä tuo sääntö voisi tehdä Prostockista vieläkin epätasaisemman moottorien suhteen ja edessä voisi olla väkisin moottoritestausta jne. Kuitenkin noissa virikoinessa on eroja. Yksi keino jolla tästä selvittäisiin, niin yksityyppi koneet. Esimerkiksi valittaisiin muutaman eri valmistajan 10T koneet joita saisi käyttää ja niitä saisi ajaa sillä 1mm ennakolla. Tuolloin moottoreiden valvonta pysyisi hanskassa, samoin sorvaustarve. Ainoa asia josta voisi syntyä sotaa, niin nuo sallitut moottorityypit.

Edelleen ottaisin harjattomat koneet prostockiin mielelläni, mutta ymmärrän hyvin niitä joita ei kiinnosta päivittää nopariaan tai peräti jo hankittua harjatonta moottoria sääntöjenmukaiseksi.

--
Timo

58
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"

Jos tavoitteena nimeomaan on laskea vauhteja ja alentaa kustannuksia, niin silloin 19T koneet sitä tekevät.


En jaksa uskoa, että 19T koneella ja 17T koneella on kovinkaan suurta nopeuseroa. Uskoisin, että kyseessä on muutaman km/h ero

Lainaus

Olisikin mielenkiintoista päästä kokeilemaan vaikkapa tuota Checkpointin 19T "money"-moottoria ja katsoa miten eri tavalla se käyttäytyy.


Mihinkäs sääntöön suo CheckPointin 19T asettuu? Cale kun toi esille sen faktan, että 19T koneilla on useampia eri sääntöjä. Ehdottomasti olisin itsekin tuon Checkpointin päädyn ja hopeahiilten kannalla. Mutta asettuisiko se niihin moottorisääntöihin joilla Suomessa ajettaisiin?

Toinen juttu onkin se, että miten nuo 19T koneet olisivat edullisempia käyttökuluiltaan kuin 17T moottorit?

Kolmas asia jonka tämä pieni vauhtien putoaminen toisi mukaan on mahdoolisesti vähentynyt renkaiden kuluminen. Viime kesänä ainakin Kuusankosken kisoissa eturenkaiden kuluminen oli useammalla kaverilla ongelma. Mietin tuotakin ongelmaa ja ajattelin, että jos Prostock kisoihin sallittaisiin kuudet renkaat, eli eturenkaat voisi vaihtaa kesken kisan uusiin. Olisi se edelleen edullisempaa kuin virissä, toisaalta jos kahdeksaan FT-kisaan hankkii kahdet eturenkaat, niin tuo se valmiiksiliimatuilla renkailla noin 116 euron lisäkustannukset. Mikäli autojen nopeudet kasvavat prostocissa, niin sisäkisoissakin voi VTEC R27 renkaiden kuluminen puhki kesken kisan olla mahdollista.

Lainaus

Rohkea veto tosiaan olisi sallia vain hiilettömät koneet tietyllä käämillä. Eikä se tietty kustannuksia rajaa ensimmäiseen hankintaan, vaan kyllä noista tuntuu laukeevaan säätimet ja koneet aika samaa tahtia.  :wink:


Onhan noita 4,5R koneita on paukahdellut, vaan miten on säätimet kestäneet 8.5R koneita ja miten itse koneet on kestäneet? Onko niitä paukkunut todellisuudessa juurikaan? Isompi kysymys lienee se ankkuri, niitähän ei kaiketi ole määritelty kaiketi kovin tarkkaan. Eli mitä tehdään jos nykyisin saatavilla olevat ankkurit vaihtuvat johonkin uuteen malliin kesken kauden? Teknisen yksinkertaisuutensa takia hiilettömien ankkurit ovat toki varmasti edullisempi kuin hiilellisten koneiden käsinkäämityt ankkurit.

--
Timo

59
Vaikkakin 17T koneet ovat vaikeasti saatavia, niin kuskeilla on hyvin tiedossa  ne 17T koneet joilla kannattaa kisoja ajaa. Tämän vuoksi en kokisi, että siirtyminen 19T koneisiin toisi juurikaan mitään parempaa luokkaan. Eiköhön niitä 19T koneitakin joudu sorvaamaan melkein siinä missä 17T koneitakin ja hiilillä ja jousilla pitää kikkailla.

Mikäli moottorit vaihtuvat, niin sitten vaihdetaan ilmanmuuta hiilettömiin, ne ovat kuitenkin tulevaisuutta lajissa. Tietysti ne nostavat kauden alussa kustannuksia niiden osalta joilla ei moottoria vielä ole, mutta uskoisin hiilettömien moottoreiden maksavan itsensä nopeasti takaisin kun kauden aikana ei tarvitse ostaa useita ankkureita ja hiiliä. Nyt treenaaminenkin kisamoottorilla on järkevämpää kun ei tarvitse arvokkaampia kisa-ankkureita säästellä. Mikäli käytössä olisi muutaman valmistajan hiilettömät koneet vähentäisi se moottoreiden tuomia eroja kilpailuissa merkittävästi ja paino pysyisi enempi ajamisessa kuin moottoreiden tekniikassa ja siinä kuka jaksaa sorvailla moottoriaan eniten ja kuinka useat hiilet käyttää kisojen aikana.

Akkujen roolista aletaan mahdollisesti keskustelemaan enemmän, mutta eiköhän akuilla ole sama merkitys hiilellisillä ja hiilettömillä moottoreilla ajettaessa.

--
Timo

60
Tulokset / TS-10 SM 8 2006, Tattarisuon jälkipulinat
« : 28.08.06 - klo: 10.59 »
Joo'o

Kaikin puolin ihan hyvät kisat. Tattiksen rata oli ihan mukava ajaa joskin ehkä hieman vaikea. Koskaan aikaisemmin en Tattiksella ollut ajanut ja vielä  alkuerissäkin radalla oli pari vaikeaa kohtaa joita en osannut vieläkään ajaa kovin hyvin. Tuo tietysti näkyi kierrosajoissa. Rata oli paljon parempi pinnaltaan mitä pelkäsin. Hieman luulin, että kyseessä olisi pinnaltaan Hyvinkään radan asfaltti. Vaan se olikin paljon parempi, pitoa oli riittävästi ja rata oli puhdas ja hyväkuntoinen. Kanttarit oli selkeästi tehty LS-5 autoille, mutta kuka käskee ajamaan kanttareiden yli... Ihan hyvät ne oli, eivät riko autoa mutta rankaisevat heti jos yrittää liian tiukkaa linjaa. Mutta tämä tästä rataspekulaatiosta...

Itse kisa meni jota kuin odotusten mukaan kunnes alkoi satamaan. En koskaan ennen ollut ajanut märällä, joten kaikesta laakerien huollosta, sähköjen hajoamisen riskistä ja muusta ikävästä huolimatta melkein hinguin päästä kokeilemaan millaista on ajaa sateella. Kokemuksena se olikin varsin antoisa. Luulin auton olevan ihan mahdoton ajaa, mutta se ajaminen olikin paljon pehmeämpää kuin kuivalla, melkein jopa mukavaa.  Tämä viimeinen alkueräni joka sateessa ajettiin menikin varsin mallikkaasti antaen minulle melko hyvät paikat finaaliin. Sitten iskivät autooni ne sähköviat. Finaalin alussa autossa ei mitkään sähköt toimineet, moottori oli ihan kuoolut ja ohjausservo esitti kuollutta. Vastari oli suojattu melko hyvin eikä sen sisällä ollut edes havaittavissa olevaa kosteutta. Tosin vesisuojausten sisään oli päässyt kosteutta, olisiko siis suuri ilmankosteus aiheuttanut jotain vikaa vastarissa? Totesin, että turha sitä on enää sitten alkaa hikihatussa korjaamaan vikaa sillä sarjapisteissä Lappi menee joka tapauksessa ohitseni, tai no mikäli olisin voittanut finaalit, niin sillä olisin saattanut kyetä pitämään Arin takanani, mutta se olisi jo vaatinut huonoa tuuria muille jota en tietenkään toivo. Joten pakkasin kamat ja lähdin kotiin ajoissa. Kotona sitten testasin autoa, ja kaikki toimi kuin mitään ei koskaan olisi edes ollut vialla. Hieman jäi harmittamaan kun en päässyt finaaleja ajamaan, mutta sain sen sadekelin kokemuksen jota olin kaivannut. Nyt myös Tattiksen rata on tuttu paikka joten kaikin puolin oli hyvä reissu.

+ Plussia sitten vielä tulospalvelulle, en muista kisoja jossa olisi oman lähdön tulokset seinällä jo siinä vaiheessa kun on tuonut auton katsastukseen. Loistavan nopeaa palvelua.

+ Plussaksi pitää vielä mainita rengas tarrat jotka olivat todella käyttäjäystävällisiä.

+ Sekä Sadun vauhti. B-finaalin paalu osoittaa, että ensi kaudella monelle pojalle tulee vielä olemaan kova pala hävitä Sadulle.

+ Team Lahti jälleen kerran ja meidän lämmin motorhome ;)

--
Timo

Sivuja: 1 [2] 3