Kirjoittaja Aihe: FTT 2010 rengas / Xenon 28  (Luettu 18348 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TimoK

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #30 : 18.11.09 - klo: 12.28 »
Moikka,

Otetaan vielä osaa tähän keskusteluun vähän toiselta kannalta. Torppa lienee ratana tosiaan Suomessa ihan oma lukunsa, siellä on aina ollut linjalla melkoinen pito. Kaikki suomen harrastajat eivät käytä Torpan rataa, joten ei rengasta voi valita pelkästään sen mukaan miten se toimii Torpassa. Kuten Sebastian jo totesi, vaatii xenonit enemmän järkeä siihen ajamiseen joka voi nuorille kuskeille olla varsin hyvä juttu. Tehdään selväksi, että runnomalla ei auto voi kuljettaa. Pakotetaan enempi ajamaan pehmeästi. Kyllä sitä allekirjoittanutkin sai opetella ihan uuden tavan käyttää kaasua ja rattia xenoneilla, mutta en varsinaisesti pidä sitä huonona juttuna. Ainakin oma ajoni on aina kärsinyt siitä sorexien sallimasya survomisesta, se on näkynyt suoraan kierrosajoissa. Nyt on pakko opetella ajamaan pehmeästi josta olen erittäin tyytyväinenkin.

Stanussa etenkin autot ei lipsu enää niin paljoa joten voisi kuvitella, että osalle harrastajista ajaminen on jopa helpompaa kasvaneen pidon takia. Olen kuullut positiivisiäkin kommentteja renkaista Lahdessa ja kuten ekassa viestissäni tässä säikeessä kerroin, niin alkaa se omakin ajo sujua jo kivasti näillä uusilla kumeilla.

Sorexien kanssa kärsin jatkuvasti peräpidon puutteesta. Nyt ei ole sitä ongelmaa enää ja ajaminen on sen vuoksi ainakin kivempaa vaikka se vähän uutta ajotavan opettelua toikin. Renkaat ovat kaikille kuitenkin samat, joten turha alkaa kitisemään täällä jos oma ajo menee nyt huonommin kuin muilla renkaiden takia. Voisi funtsia, että mistä se johtuu jos osa ajaa xenoneilla hyvin ja oma ajo kusee.

--
Timo

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #31 : 18.11.09 - klo: 13.45 »
Rc pisteessä on Xenoneita myynnissä.

Avatkaa pussi ostaessa ja jos liimaus on liimaamatta jossain renkaassa saa liimaus palkkiota 2€ eli se setti on 24€.

Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #32 : 18.11.09 - klo: 13.55 »
Tuppaa tämä keskustelu kääntymään pelkkään ajamisen helppouteen/vaikeuteen ja "hyvä kun siperia lopultakin opettaa meitä kaikkia" -pohdintaan.

Oma näkökulmani on renkaiden value for money, laadun ja kestävyyden näkökulmasta tarkasteltuna. Kuski meillä hoitaa säätämisen ja hanskaa ajamisen haasteet.
Value for money -pisteet eivät tähänastisten kokemusten valossa ole hyvät.

Mutta on ollut rohkaisevaa kuulla täällä muilta parempia kokemuksia, kuin mitä Torpan olosuhteissa on kuskeille kertynyt.
Täytyypä porukalla miettiä onko Xenonien rataamme kerryttämää ylenpalttista pitoa jotenkin imuroitavissa pois tai muilla keinoin vähennettävissä. Tämäkin on yksi kokemus Xenoneista.

Toivon todellakin, että Matille kerrottu tieto maahantuojan seuraavaksi saaman erän olemisesta parannettua versiota osoittautuu todeksi ja, että erot tuntuvat myös value for money -pisteissä.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #33 : 21.11.09 - klo: 21.07 »
Alustus:
Kun tässä syksynmittaan juniori on aloitellut touringia uudelleen, niin sai AE TC4 FT:n toimimaan Sorexseilla todella hyvin. (niiden kestoikä aika lyhyt)

Otsikkoon:
Kun sitten alle tuli Xenonit, niin halu hakea niille säädöt loppui, kaikki olisi pitänyt aloittaa alusta.(renkailla yksi ajopäivä)

Kun tänään testattiin hihnavetoisella samaista rengassettiä, auto toimi ihan kohtuuhyvin. (eli päivä meni lähinnä autoon tutustuen)

Ostettiin kuusi sarjaa xenoneja siitä kapinoiden erästä, neljä pakettia avattu, kaikissa liimaus kunnossa.

Tästä ajetusta setistä ei renkaiden vyö ole katkennut, kuluneet tasaisesti, ja tuntuu kahden ajopäivän jälkeen olevan ikäänkuin "parhaimmillaan".... mutta....

Halusin katsoa autoa lähemmin (tällä iällä näkö sitä mitä on.... siis ulkonäön lisäksi) ja voi sitä "tervan määrää" käsissä ja kaikessa mihin renkaat sattuivat hipaisemaan.

Säälin niitä kerhoja, joilla matot eivät täytä koko lattiapintaa ja puolta metriä seinästäkin.
Lisäksi jos matolla kulkee ja sitten menee varikolle, niin sokeakin voi seurata niitä jalanjälkiä. (tämä taitaa olla miltei joka kerhossa välttämätöntä)

Saattaa tulla sanomista siivoojien kanssa....

Renkaiden kulutuskestävyys tuntuu olevan muuten ihan asiallista verrattuna aiempiin kokeilemiimme. (onhan niissä kulutettavaakin kait enemmän kuin aikaisemmissa renkaissa)

Selvennykseksi:
Ajettu siis yhdellä setillä kaksi ajopäivää.
Lisäksi kaksi settiä avattu ja tarkastettu, eli mukana "pakissa".
Yksi setti annettu kilpakumppanille korvaukseksi palveluksista....liimaus siinäkin kunnossa.
Kaksi settiä vielä avaamatta pussissa, ja tarkastamatta.

Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #34 : 21.11.09 - klo: 22.31 »
Säälin niitä kerhoja, joilla matot eivät täytä koko lattiapintaa ja puolta metriä seinästäkin.
Lisäksi jos matolla kulkee ja sitten menee varikolle, niin sokeakin voi seurata niitä jalanjälkiä. (tämä taitaa olla miltei joka kerhossa välttämätöntä)

Saattaa tulla sanomista siivoojien kanssa....

Tullut tutuksi tämä ongelma kolmena peräkkäisenä viikonloppuna, onneksi kerholaisilla on hyvät suhteet ja sitä kautta halvat kliineripurkit...
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #35 : 22.11.09 - klo: 13.58 »
Torpan Alue-8 kisassa ajettiin (Viljami) prostockki ja viriluokat:
Jatkettiin samoilla seteillä mitkä jäi Mäntsälästä. Niillä on treenattu siitä lähtien (yhteensä ko kisassa hankittiin 6 settiä), joten kyllä rahoille on saatu vastinetta.
Kisapäivä ajettiin samalla setillä/auto koko päivä, 6 lähtöä/auto. Kisan jälkeen vyön liitoskohta näkyy jokaisessa renkaassa, kun ovat jo kuluneet, selvästi poikkinaisia vöitä ei näkynyt, eikä rikkinäisiä renkaita. Kierrosajat oli virissä 9.91 ja prostockissa 10.07, pito oli (erittäin) hyvä. Prostockissa rengas menetti hieman pitoa erän loppussa. Virissä oli pelivaraa kiristää tarvittaessa ja rengas piti paremmin kun polki enemmän. Molemmat autot olivat helpohkoja ajettavia ja lähes samoissa säädöissä.
Tämä esimerkki on kuljettajasta, joka on keskittynyt testaamaan autoa ja renkaita, eikä huutamaan, ku on niin p*ska rengas.
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #36 : 22.11.09 - klo: 18.24 »
Säälin niitä kerhoja, joilla matot eivät täytä koko lattiapintaa ja puolta metriä seinästäkin.
Lisäksi jos matolla kulkee ja sitten menee varikolle, niin sokeakin voi seurata niitä jalanjälkiä. (tämä taitaa olla miltei joka kerhossa välttämätöntä)

Saattaa tulla sanomista siivoojien kanssa....

Tullut tutuksi tämä ongelma kolmena peräkkäisenä viikonloppuna, onneksi kerholaisilla on hyvät suhteet ja sitä kautta halvat kliineripurkit...

Torpassa talkoiltiin rataa kisakuntoon perjantaina ennen alue-8 kisoja. Liikkuminen linjalla kengät jalassa sotki jonkin verran pitolinjaa ja heikensi sopivasti alue-8 kilpailua varten pitoa. Näin vieraileville kisaajille pitotilanne oli melko normaali.

Valitettavasti Xenonien aikaansaama töhnä radan pinnassa todella kulkeutuu ympäriinsä ja radan välialueiden ruohinvihreä matto on nyt täynnä mustia kengänjälkiä.

Radan ja tilojen huollon näkökulmasta olisi toivottavaa, että renkaiden jättämä töhnä ei tässä määrin kulkeutuisi kengissä vääriin paikkoihin.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa RC-Piste

  • Jäsen
    • Profiili
    • RC Piste
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #37 : 22.11.09 - klo: 21.37 »
Torpassa oltiin ajelemassa A-8 kisaa. Pito oli aluksi huonompi mihin oltiin totuttu RC Piste Race Centerissä. Alustaa pehmennettiin Lassin autossa ja päivän edetessä palattiin samoihin säätöihin kuin kotiradalla.

Kuski ei vaan ollut tarpeeksi nopea Torpan radalle, mutta kertaakaan ei sanonut että renkaassa olisi jotain vikaa.

Terveisin Toni / RC Piste

P.S en nyt kirjoittanut kauppiaan / lajiryhmän jäsenenä
www.rcpiste.fi, Team Associated, Reedy, LRP, JConcepts, www.lassisalo.com

Poissa TomiM

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #38 : 23.11.09 - klo: 02.23 »
Keskustelufoorumien yleiseen tapaan tämäkin viestiketju asiallisesta ja perustellusta kritiikistä huolimatta on ajautunut asiattomon huutelun tasolle. Sosiaalisten keskustelufoorumien tapaan myös tälle foorumille on kehittynyt nettiauktoriteetteja. Nettiauktoriteeteillä on suunnaton voima, jolla he pystyvät tarvittaessa suggeroimaan suuriakin massoja tavoitteidensa mukaisesti. On aihetta epäillä ettei osa näistä nettiauktoriteeteista aja tavallisen harrastajan etuja.

Toivoisinkin mahdollisimman monen aktiivikuljettajan perustellun näkemyksen Xenon 28 vs. Sorex 28 rengasdilemmasta. Kauden 2009 Fintrackiin osallistui 113 kuljettajaa matkailuautoluokkiin, josta UAU:ta edusta merkittävän paljon: 23%. Olettaisin rengasta kuluttavia harrastajia olevan yhteensä lähes 200 silmäparia. Näin monta viestiä odotan tämän jatkoksi.

Näytän mallia:

Hankintahinta: Pisteet Xenonille. Raha on helposti mitattava suure, josta halvemmalle pisteet.

Kulutuskestävyys: Pisteet tasan. Sorexilla ja Xenonilla on molemmilla täysin riittävä kulutuskestävyys mattoradalla. Molemmilla rengastyypeillä olen ajanut 20-30 -akullista. Periaattessa viimeisen päälle kilpakuljettajalle kaikki yli 4...8 akullista ajetut renkaat ovat roskistavaraa, koska käytännössä kilpailuissa käytetään aina uusia renkaita, eikä vanhoilla renkailla ajaminen simuloi kilpailutilannetta. Xenoneissa elinikää rajoittaa katkeava vyö, kun taas Sorexit kuluvat puhki.

Ajettavuus: Pisteet Sorexille. Käytännössä osaava kuljettaja vie molemmilla rengastyypillä lujaa ja näyttävästi. Keskivertokuljettajalle ja aloittelevalle harrastajalle Xenonit ovat vaikeita hallita. Harrastuksen alkutaipaleella tulisi suoda mahdollisimman vakaat ajo-olosuhteet, joissa harjoitella auton hallintaa ja säätämistä, eikä turhauttaa ajovimma epäloogisesti käyttäytyvällä autolla. Mielestäni Sorexeit mahdollistavat ajoharjoittelun paremmin kuin Xenonit.


Kaikkivoipat säätäjägurut loistavat poissaolollaan, joten jokainen voisi myös rustata omia kokemuksia kuinka ovat saanut autoaan ajettavammaksi. Pelkkä työkalujen pakissa olemassaolon huutelu ei tee kilpurista nopeampaa tai ajettavampaa. Mainitsetko myös mitä luokkaa ajat ja millä tasolla, sekä harrastuspaikkasi pitotason. Mahdollisimman tarkka argumentointi on tärkeää, koska tällöin voimme kehittää yhdessä autoja ajettavimmiksi.

Ennen kuin aloitetaan säätötyö, tulee ymmärtää miksi Jeppe juo, ei kun miksi Xenoneilla auto epälooginen ajettava ja kaataa pidosta. Jos peruslähtökohtia ei ymmärretä, ei voi menestyksekkäästi säätää autoa:
Xenonit on n.2mm halkaisijaltaan suuremmat, sekä n.30g painavammat kuin Sorexit. Renkaan kitkamateriaalina toimii kumi, joka tuntuu olevan hieman pitävämpää Xenoneissa kuin Sorexeissa. Vanteissa on myös eri syväys. Miten luulet näiden suureiden vaikuttavan ajettavuuteen?

Minä vuorostani raportoin yöunien jälkeen.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #39 : 23.11.09 - klo: 08.57 »
Erinomainen palautus objektiiviselle ja faktapohjaiselle keskustelulinjalle, Tomi.

Riippumattomilla kuskeilla ratkaisevat nimenomaan omat ajokokemukset ja keskustelun rakenteeksi ehdotettu malli on jatkoa ajatellen kehittävä.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa ilvessalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #40 : 23.11.09 - klo: 10.19 »
Hankintahinta
Pisteet Xenonille. Saatavuus on tosin ollut toistaiseksi hieman heikkoa. Onneksi ostin 5 settiä Mantsälästä. Niillä ajellaan vielä ja varmastikin vielä loppuvuosi..

Kulutuskestävyys
Pisteet Xenoneille, tai sitten Sorexeille... Xenoneissa tuntuu olevan paksumpi kulutuspinta. Toisaalta vanteen kestävyys ei ole samalla tasolla kuin Sorexeissa. Neljästä vanteesta on irronnut keskiö. Luultavimmin irtoamiset ovat osaksi itse aiheutettuja sillä osumaakin on tullut. Vanne on ehkä hieman kovempaa materiaalia kuin Sorexeissa. Ongelmaa ei ole jos ajaa "siististi". Molemmissa renkaissa on kovalla pidolla liimattavaa erän jälkeen. Sorexeissa repeää kumi renkaan reunasta kun taas Xenoneissa vanne aivan reunasta tai renkaan liimaus vanteesta. Sorexeja on helpompi liimata kun halkeamat ovat isompia.

Ajettavuus
Molemmilla renkailla saadaan lähes samanlaiset ajo-ominaisuudet aikaiseksi vaikkakin erilaisilla säädöillä. Xenoneilla tosin ei kannata mollien päältä kovinkaan vauhdikkaasti ajella sillä silloin on Kaato lähellä. Sorexeilla voi mollan päältä ajaa paremmin sillä renkaan profiili on matalampi ja insertti paljon pehmeämpi kuin Xenoneissa. Toisin sanoen Sorex antaa enemmän periksi osuessaan mollaan, jonka johdosta auto ei kallistu yhtä paljon kuin Xenoneilla.

Säädöistä
Yleisesti voidaan sanoa että kaatamiseen eniten vaikuttavat säädöt ovat ulosjoustot, maavara, vakaajat sekä iskarien öljyt sekä iskarijousien jäykkyys.

Alla säätöjä, joilla ainakin Rajatorpassa ajetaan Xenoneilla.

Ulosjoustot (renkaat pois, tukivarren alta mitattuna mm): edessä 7, takana 5.5. Edessä 6 / takana 5 ulosoustoilla autosta tulee parempi ja reagoivampi ajettava hitaissa mutkissa, mutta kaatamisen riski nopeissa mutkissa kasvaa merkittävästi.
Maavara: edessä 4.5mm, takana 5mm
Vakaajat: edessä medium/hard , takana soft/medium
Iskarien öljyt: Ultimate Racing 60 edessä ja takana. Jotkut käyttävät takana pykälää löysempää oljyä.
Iskarien jouset: Edessä Tamiyan jäykin eli valkoinen, takana valkoinen / sininen. Mäntinä edessä ja takana 3 reikää
Iskarien asento: edessä melko pystyssä, takana kallellaan
Camberit: 1.5 joka nurkassa. Varsinkin oikean puolen renkaat kuluvat merkittävästi enemmän jos kulma on jokin muu

Muita yleisiä säätöjä:
- aurausta EI, haritusta aste tai pari, eli renkaan etureunat ylhäältä katsottuna leveämmällä kuin takareuna
- auton kori mahdollisimman alas mutta kuitenkin niin että se EI osu nopeissa mutkissa mattoon. Jos erän jälkeen korissa on mustia jälkiä matosta niin sakset käteen. Esim MazdaSpeed6 korissa olevat EFRA viivat ovat ainakin 2 milliä liian alhaalla, jos auton korkeudeksi haluaa 116mm.
- nosta etupään alatukivarsien kiinnitystä jos mahdollista > vähentää pitoa etupäästä > rauhallisempi ajaa
- ylälinkkien pituus maksimiin ja edesä mahdollisimman ylös sisäpuolelta.
- rungon jäkkyys (Flex). Jos mahdollista säätää niin kovalla pidolla mahdollisimman jäykäksi

Kaatamista voi myös estää raideleveyttä lisäämällä eli esim lisäämällä 0.5-1mm prikat renkaan ja heksien väliin. Säätö tekee ohjauksesta vähemmän tunnokkaan mutta hillitsee kaatamista. Caster kulmallakin voi pelata. Normaalisti käytetään 4 astetta - 2 asteen paloilla ohjaus ei ole niin herkkä, mutta kaatuminen vähenee, toisaalta aliohjautuvuus lisääntyy...

Rutiineista ennen erää ja erän jälkeen:
Ennen erää: auton pohjan voi pyhkäistä jäykkään silikoniöljyyn (esim polttiskrossarin diffiöljy - 1000 wt) kastetulla rätillä. Näin kumimöhnä ei tartu auton pohjaan samalla tavalla. Pitoaine on laitettu 5-10 minuuttia ennen ajon alkua. Jotkut pidottavat ensin takarenkaat ja vasta myöhemmin eturenkaat. Itse olen katsonut yksinkertaisemmaksi pidottaa kaikki renkaat samaan aikaan. Ilman pitoaineittakin pärjää ihan hyvin jos jaksaa odottaa muutaman kierroksen renkaiden lämpiämistä :)

Erän jälkeen: renkaiden puhdistus joko pitoaineella (kisoissa) tai kliinerillä (harjoituksissa). Vanteiden pyhkäisy puhtaaksi kliinerillä. Puhdistuksen jälkeen renkaiden irrotus ja liimaus. Kahdella rengassetillä puhdistusliimausrumba on huomattavasti mukavampaa. PUhdistusliinan on hyvä olla nukkaamatonta materiaalia, eli esim talouspaperi ei ole hyvä.

Autot ja luokat:
auto 1: VIRI - Xray T2 009, 4.5R Speed Passion ~9.5 välityksellä, Speed Passion Pro 2.0 säädin, Xenon renkaat - KORI Ltc
auto 2: VIRI - Xray T2R Pro päivitettynä 009 versioon, 4.5R Speed Passion ~10.0 välityksellä, Speed Passion Pro 2.0 säädin, Tamiyan TRF iskarit, Xenon renkaat - Kori LTC
auto 3: STANU - Tamiya TRF415 MSX, 17.5t CS Super Sport, LRP SPX, 4.4 - 5.1 välitys, Sorex 28R, Kori
Mazda6

TSS-10 (Stanu) luokassa säädöillä ei ole niin suurta merkitystä kuin Virissä kaatamisen osalta, sillä vauhti ei ole niin kova. Esimerkiksi ulosjoustoissa ei tarvita niin rajuja arvoja, edessä 6 ja takana 4,5 tai 5 riittävät. Näin ajettavuus syheröosuudella on parempi ja nopeat mutkatkin pysytään vielä pystyssä.

Toivottavasti ym tiedoista on jollekin apua auton säädöissä.
« Viimeksi muokattu: 23.11.09 - klo: 19.48 kirjoittanut ilvessalo »
XRAY T3 2011/ Speed Passion,  XRAY XB808 2010 / Novarossi, Tamiya DB01 / Speed Passion,  Sanwa MX11

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #41 : 28.11.09 - klo: 21.22 »
Olen tuleva TSS-10 kilpakuski monen vuoden tauon jälkeen (sähkötouring). Opastan poikaani SM-, EM- ja ensi kesän MM-kisoissa parhaan kykyni mukaan. Seuraan hänen ajanmista ja kerron miten hänen autonsa käyttäytyy ja mihin hänen täytyy kiinnittää huomiota, mutta hän saa keksiä ratkaisut ongelmiin. Hän taas auttaa minua säätämään autoni, kun kerron ongelmat. Toimin Yokomo ja LRP - maahantuojana, joten myös kehun omat tuotteeni.

Nyt on ajettu ekat stanutreenit Xenoneilla ja heti alkuun voi todeta, että ajaisin mielellään itse joillain muilla renkailla. Keula haukkaa rajusti ja perä pitää kuin tauti eli ajovirheellä auton saa kaatumaan. Raja on pieni nopealla kierroksella ja kaadolla. Ajoin samoilla säädöillä kuin stanukisan Alue-8 kisoissa (jonka voitin). Pitkän tauon jälkeen, auto on ehdottomasti paras, mitä olen koskaan sähkötourinkia ajanut. Auton säädöt oli tehty Sorexeille ja mahdollisimman helpoksi ajaa.
Mutta: renkaiden ominaisuuksien takia voin kuvitella, että talven FTT -kisojen jälkeen meillä on erittäin osaava joukko touring -kisaajia. Mistään hinnasta ei kannata jättää sarjan kisoja (ja treenejä) väliin. Sillä 2010 talvi tulee opettamaan paljon. Itse haluan nautiskella ajamisesta, jos ajattelisin vain itseäni valitsisin helpoimmat mahdolliset renkaat. LRP CPX:t (kevyt insertti, matala profiili, hyvä liimaus, halpa hinta).
Olen ihmetellyt lajiryhmää, miksi he valitsevat samat renkaat sekä TSM- ja TSS -luokkiin. Tehoissa on kuitenkin eroa 4-6 kertaisesti sekä kuljettajien taidoissa.
Kaikille, jotka haluavat kehittyä lajissa niin loistava kausi on tulossa. Me muut tarvitsemme apuja.
Voi olla, että radoilla, joissa rullataan maton kisoihin, niin tappopitoo ei tuu lauantaina.

Xenonin plussat:
Pito TSM-10 luokassa
Vanteen offset
Opettaa säätämään autoa
Xenonin miinukset:
Pito muissa luokissa liikaa
Insertin paino
Profiili
Vanteen kestävyys
Liimaus
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #42 : 04.01.10 - klo: 17.10 »
Tulipa tuosa viikonloppuna testattua pari päivää laukaan matoilla xenonia ja tuntuma oli aika hyvä suoraan pakasta repästyllä stanu schumilla. Ensimmäiset 2 vetoa renkaat toimivat hyvin. Sen jälkeen alkoivat ongelmat joita selvittelin sitten sunnuntai päivän ajoissa. Lopputulos oli se että vika löytyi renkaan liimauksesta ja "renkaannauhasta". Rengas oli liimattu vain kyljistä vanteeseen, itse "rungossa" ei liimaa ollut ollenkaan ja myös renkaan nauha oli todella huonosti liimattu. Rengas oli sitä uudempaa erää jossa kyseiset ongelmat piti olla jo korjattu. Näiden renkaiden kanssa tullaan ilmeisesti talvikauden kisoissa näkemään yllättävän paljon "hajonneita" vanteita.  :grin: Rengas olisi varmaan hyvä jos sen liimausta ei tehtaan toimesta olisi ryssitty.
Tähän liittyen siis kysymys. Miten kisoissa tullaan toimimaan kyseisten renkaiden kanssa? Saanko repiä tehtaan "liimaukset" auki heti aluksi ja liimata renkaat niin kuin ne pitää liimata vai hajoaako vanteet kolmannella vedolla jonka jälkeen voi renkaan vaihtaa?  :huh:
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa -Jari-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #43 : 04.01.10 - klo: 18.57 »
Se on ihan normaalia että kisapäivän aikana renkaita joutuu jossain määrin liimailemaan.
Mutta siitä olen samaa mieltä että myös siinä uudessa erässä on edelleen liimaukset luokattoman huonot, ainakin niissä rengassarjoissa joita olen ostanut on ollut samalla lailla vaan renkaan kylki ja vanne liimattu mutta rengas on yli puolikin kierrosta irti vanteen urasta.

Noin kolmen viikon prostock treenien jälkeen olen tullut siihen tulokseen että ainakin Rajatorpassa harrastaminen on huomattavasti mielekkäämpää jollain muulla renkaalla. Xenonien käyttöönoton jälkeen on tullut kaksi ongelmaa:
1) Renkaan pito-ominaisuudet muuttuu illan aikana todella paljon jo kolmessa akullisessa, neljäs akullinen saman illan aikana on yleensä jo liikaa.
2) Radan pito-ominaisuudet muuttuu illan aikana todella paljon lyhyessäkin ajassa. Olen ajanut kahdella rengassarjalla testiä niin että käytän sarjoja vuorotellen ja ajan puolentunnin välein, jo ensimmäisillä akullisilla ero ensimmäisen ja toisen rengassarjan välillä on huomattavan suuri jos vaan radalla on vähänkään kuskeja.

Tottakai olen testaillut säätää autoa paremmaksi, mutta se säätöjen hakeminenkin on vähän niinjanäin kun olosuhteet muuttuu illan aikana niin radikaalisti. Itseasiassa Raision LA-kisapäivän aikana sai enemmän hyödyllistä säätötietoa kuin koko kolmen viikon torppatreenien aikana.

Raision kisoissa ei Xenoneilla ajaminen tuottanut ainakaan lauantaina mitään ongelmaa kun oli vaan ~30 autoa kiertämässä rataa, ja radalla oli ajettu vaan pari päivää treeniä (ilmeisesti melkopienellä määrällä kuskeja). Eli FinTrack kisoissa TSS luokka tuskin tulee kärsimään ainakaan kaatopidoista, mutta sunnuntain TSP ja TSM jää nähtäväksi millaiset olosuhteet kehittyy.
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #44 : 09.01.10 - klo: 20.44 »
No hämmennämmpä minäkin hiemna tätä...

Renkaiden kaikkinaisten ominaisuuksien kanssa kyllä pystyy elämäään mutta yhden asian kanssa ei.

On aivan järkyttävää kun ajojen jälkeen menee 2 tuntia mustien jalanjälkien siivoomiseen  treenipaikalla.

Tämän ylimääräisen siivous talkoon tähden ollaan Raision lukiolla kieltämässä Xenonien käyttö kokonaan.
Ens lauantaina vielä niillä saa ajaa mutta suositus on jo nyt että kaikki alkais jo käyttämään muita renkaista. Esim vanhoja sorexeja tai Vtec renkaita.
Vaikka noilla Xenoneilla ei enää ajettais metriäkään niin matoissa on pitkään tuota kumia joka sotkee paikat vielä monta kertaa.

Joten mun mielipide on näistä renkaista selvä.

Onneks meillä ei ole FTT:n sisäkisaa jossa näitä renkaita on pakko käyttää.

Paras olis jos nuo renkaata laitettais kaikki pussiin  ja otettais kesällä uudestaan käyttöön. Silloin tuo sotkeminen ei haittaa. Sekä ajettais sisäkausi jollain muulla renkaalla. Asiaa vaan taitaa kaatua käytännön järjestelyihin.

Summana näissä renkaissa on tuo sotkeminen aivan liian suurta.

RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa kisaaja

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #45 : 09.01.10 - klo: 22.56 »
hEI RENGAS TOIMI HYVIN REENISSÄ VAIKKA AJOIN SEINÄÄ 5 KERTAA JA VANTEET PYSY EHJÄNMÄ.
-Goldi

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #46 : 10.01.10 - klo: 03.47 »
hEI RENGAS TOIMI HYVIN REENISSÄ VAIKKA AJOIN SEINÄÄ 5 KERTAA JA VANTEET PYSY EHJÄNMÄ.
ja Niko kiihdytti torpan suoralla tänään stanulla ja vanne irtos keskiöstä...
« Viimeksi muokattu: 10.01.10 - klo: 14.19 kirjoittanut goos »
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #47 : 17.01.10 - klo: 17.45 »
hEI RENGAS TOIMI HYVIN REENISSÄ VAIKKA AJOIN SEINÄÄ 5 KERTAA JA VANTEET PYSY EHJÄNMÄ.
ja Niko kiihdytti torpan suoralla tänään stanulla ja vanne irtos keskiöstä...
Laukaassa nähtiin viikonloppuna kaks stanua kanssa missä repes vanne keskeltä ja rengas jatko matkaa pääsuoralla.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #48 : 17.01.10 - klo: 22.54 »
Kokemuksia 2010 FTT kisarenkaasta, Xenon 28, on Kapinoiden jälkeen kertynyt eri radoilla muutaman viikon verran.
Olisi kiinnostavaa kuulla minkälaisia kokemukset ovat olleet esim.
  -kuinka monta akkua ajoa renkaat kestävät ennen hajoamista tai ominaisuuksien oleellista
   heikkenemistä (virissä ja muissa luokissa)
  -kuinka tasaiselta on laatu vaikuttanut (liimaukset, renkaan vyön kestävyys, vanne)
  -ajettavuus
Teimpä pientä tutkimusta illan kuluksi nyt noille renkaille millä ajelin viikonloppuna stanu reenejä Laukaan matoilla.
Ajoaikaa kertyi renkaille n.30-35 min ja renkaat muttuivat käyttökelvottomiksi joten tein niille ruumiinavauksen ja tutkin mikä oli tähän syynä vaikka itse rengas ei juuri kulunut.

Ensimmäinen ongelmana näyttäisi olevan renkaan liimaus, 4 tutkittua rengasta ja yksikään näistä renkaista ei ole liimattu renkaan rungosta vaan kyljestä vanteeseen. Vanteen urasta ei löytynyt yhdessäkään renkaassa tippaakaan liimaa.
Toinen ongelma on renkaan vyön liimaus "liitoskohdassa" josta ei löytynyt liimaa yhdestäkään renkaasta.
Kolmas ongelma oli itse vanne joka tuntuu olevan jotain ämpäri muovia, kolme neljästä vanteesta halkeillut enemmän tai vähemmän.
Ainut positiivinen asia renkaissa oli insertti joka oli jokaisessa renkaassa kuin uusi. :azn:

Renkaan suurimmaksi ongelmaksi itsellä muodostui juuri tuo huono liimaus joka aiheutti renkaan alle taittumisen jo 4 stintin jälkeen. Renkaan kylki pehmenee liikaa koska kaikki kuorma kohdistuu liian pieneen liimattuun alueeseen koska itse liimaus on tehty väärin.

Nämä renkaat olivat sitä uudempaa satsia jossa kyseiset viat piti olla korjattu.:angry: Toivottavasti talven FTT kisoihin saadaan oikeasti parempia renkaita muuten tuleva talvi tulee olemaan melkoista taistelua renkaiden kanssa. :huh:

No mutta eiköhän tässä ollut vuodatukset minun osaltani ja kaikillehan se rengas on sama, pieni pyöreä ja musta.

Rengas olisi varmasti hyvä kisarengas ja mukava ajaa jos se olisi oikein tehty.  :grin:
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #49 : 18.01.10 - klo: 12.01 »
Näistä Xenonien sotkuista...


Lauantaina kokeiltiin tälläisiä sinisiä töppösiä ja kokeilu oli meistä varsin onnistunut.
Raisiossa aletaan käyttämään niitä nyt säännöllisesti.
Lisäksi otetiin yhden nostajan käytäntö jolloin kaukalon sisällä on koko ajan yks edellisen
treeni kierroksen kuskeista nostamassa. (yksi on silloin koko ajan siniset jalassa)
 
Jälki Siivouksen tarve väheni selkeesti. Nostajan toimintaa se kyllä haittaa mutta ei likikään niin paljon kuin pelätiin. Ihan max vauhtia niillä ei pysty juoksemaan mutta matolla on kuitenkin hyvin pitoa ja jopa minä pystyin niiden kanssa juoksemaan ...  ;)
 
Siniset kun laittoi jalkaan ja käveli maton päästä päähän niin sinisen pohja oli heti musta.
 
Joten näillä kokemuksilla noiden sinisten töppösten käyttöä voi suositella muillekkin.
 
Töppöset oli tälläisiä :
http://www.kumipalvelu.com/main.site?action=app/shop/one&open_path=0/00001/00019&cat_id=19&item_id=163
 
Meille tulleet maksoi 100 kpl 5-10 eceä joten kallita nuo ei ole.

Meille tuli vaan sääntö :
Radalla saa olla vain sinisten töppöste kanssa.
Muualla taas noita sinisiä ei saa käyttää.
Sekä yksi edellisen treeni kierroksen kuskeista jää kaukaloon siniset jalassa.
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #50 : 18.01.10 - klo: 13.49 »
Meille tuli vaan sääntö :
Radalla saa olla vain sinisten töppöste kanssa.
Muualla taas noita sinisiä ei saa käyttää.
Sekä yksi edellisen treeni kierroksen kuskeista jää kaukaloon siniset jalassa.

[OT]
Sitten kun seuraava kisarengas valitaan niin vaatimukseksi Tyvek kertakäyttöhaalarit päälle ja vilkkuva valo päähän kuminauhalla. Nykyään kun on noi lipo akut niin jää aikaa ylimääräiseen puuhasteluun, niin mikäs sen mukavampaa kuin ylimääräiset rättisulkeiset...
[/OT]

Käsittämätöntä mitä yksi rengas saa aikaan...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #51 : 18.01.10 - klo: 15.07 »
Torpan radalla pidettiin talkoot, joiden yksi tavoite oli edes tilapäisesti antaa helpotusta Xenonien pahimpaan haittaan meillä eli ajonautintoja haittaavaan, liialliseen pitoon.

Toimenpiteet:
-imurointia
-matot irti ja rullalle
-mattojen asettelu uudestaan paikoilleen (raot umpeen)
-profiilin uusiminen
-imurointi

Monen ehdottamaan mattojen kääntämiseen ei voitu mennä, koska matosta on vain toinen puoli ajettavaksi sopiva.

Homma auttoi ja pito-olosuhteet olivat ainakin loppupäivän "vähemmän kaatavat". Katsotaan kuinka hyvin ja kauan tilanne pysyy kohtuullisen hyvänä.

Nykyään suosittelen kaikille muille kuin TSM-10 luokkaa FTT-sarjassa ajaville, treenien ajamista muilla (=kivemmilla) renkailla. Esimerkiksi LRP CPX tai Sorex 28 ovat erinomaisia treenirenkaita Torpassa ajaville.
Muutama kuski on jättänyt turistit sikseen xenonien takia ja pari virikuskiakin on siirtynyt treenissä muihin renkaisiin. Hauskaahan tään puuhan pitäisi olla, eiks niin.

DHI-Cupissa juttelin Xenon renkaiden "Euroopan edustajan" Uwe Rheinhardin kanssa. Hän kertoi suositelleensä kaikille, joiden kanssa on Xenon-renkaista ollut puheissa, seokseltaan kovempaa versiota renkaasta. Hänen mielestään 28 ei sovellu matolla ajamiseen.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #52 : 23.01.10 - klo: 18.07 »
Torpan radalla pidettiin talkoot, joiden yksi tavoite oli edes tilapäisesti antaa helpotusta Xenonien pahimpaan haittaan meillä eli ajonautintoja haittaavaan, liialliseen pitoon.

No, nyt tuo tilapäinen helpotus on sitten käytetty, pito on mitä on ja ajaminen sitä samaa.

Tämä talvi on tullut stanuiltua, kokemusta on kahdesta renkaasta, Sorexista ja Xenonista. Sanottakoon tässä vielä, että kovin syvällistä näkemystä touring-renkaista minulla ei ole,  mutta mielipiteitä siitäkin edestä:

Xenoni-päivän jälkeen kädet on savessa, kuin olisi vaihdelaatikkoremontin tehnyt, vaatteet menee siinä samalla, eli paidat ja housut aina pesuun, kengät pitää muistaa puhdistaa myös, ennen kotiin menoa.

Kolme kierrosta ko. renkaita olen ostanut, joista rikki olen saanut kaksi vannetta ja kolme keskiötä, rikkoutumisprosentti siis noin 35%. Liekkö vika käyttäjässä, mene ja tiedä.

Kulutuskestävyydestä en osaa sanoa, kun yhtää renkasta en ole saanut loppuun ajettua, varmaan senkin päivän vielä näen.

Renkaiden keskiöt menevät jotenkin "lyttyyn" ja renkaiden poistaminen autosta on hankalaa ja keskiöreikiä pitää porailla suuremmaksi. Suurin osa renkaista tai vanteista on soikeita, eli ne "lieppaa".

Renkaiden liimaus on ollut huono tai olematon useassa renkaassa.

Viimeisin asia on sitten tuo pito. Kyllä niillä ajaa voi, mutta aika äkkijyrkkiä ovat verrattuna Sorexiin, kierrosajassa Torpassa Sorexille tulee takkiin noin 0,3 sekuntia.

Summasummaarum, en keksi yhtään näkökulmaa, missä Xenon olisi parempi kuin Sorex.

En odota tähän mitään ylitsepursuavaa puolustuspuhetta, koska halusin ilmaista vaan oman mielipiteeni. Jos kuitenkin joku osaa ja voi ilmaista ilman suurempia tunteenpurkauksia ne hyvät puolet, joita tässä renkaassa on, niin olisi ainakin jotakin mitä odottaa..

Lopuksi vielä lainaus, joka mielestäni kiteyttää asian:

DHI-Cupissa juttelin Xenon renkaiden "Euroopan edustajan" Uwe Rheinhardin kanssa. Hän kertoi suositelleensä kaikille, joiden kanssa on Xenon-renkaista ollut puheissa, seokseltaan kovempaa versiota renkaasta. Hänen mielestään 28 ei sovellu matolla ajamiseen.



Flying Calacucco

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #53 : 23.01.10 - klo: 20.13 »
Tää nyt on hiukan ot.
Mutta onko kukaan testannu tuota uutta Lrp:n rengasta niillä radoilla missä tuon xenonin kanssa on ongelmia? http://www.lrp.cc/en/products/vtec-tyre/110-onroad/produkt/vtec-cpx-komplettrad-teppich-4stk/details/ Ihan mielenkiintonen tuo idea että vanne on läpinäkyvä jolloin kilpailija näkee heti jos liimaus on renkaassa ryssitty ja tuomarit näkee että onko sisällä oikea insertti.
Kiinnostas vaan että onko tosta reenirenkaaks siinä mielessä että onko renkaan toiminta kuinka lähellä xenonin rengasta ku toi xenoni on nyt mitä on.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #54 : 23.01.10 - klo: 20.25 »
LRP CPX:llä ajoin KyPakin Casinolla päivän verran ja sitten DHI cupissa. Casinolla rengas toimi ihan hyvin, hieman epämääräisempi ajaa kuin sorexi, mutta muuten ominaisuuksiltaan hyvin lähellä. Xenoneihin nähden kaataminen ei ollut ollenkaan ongelma ja mollat rankaisi huomattavasti vähemmän. Liimaukset CPX:ssä on samaa tasoa Xenonien kanssa, yhtä surkeaa. Ja ne vanteet vaan on rumimmat _ikinä_. Ääni Sorexeille.

Pistetään vielä kuva siitä miten kivasti Xenonit kestää.

EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #55 : 23.01.10 - klo: 20.50 »
Kyä iskis jo välivuosi jos tommosilla olis pakko ajaa...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #56 : 12.02.10 - klo: 21.55 »
Mistä saa ostaa näitä uusia saippuaxenoneita ja miten ne erottaa tahmaxenoneista?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Flying Calacucco

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #58 : 15.02.10 - klo: 16.57 »
Voisiko joku asiasta enemmän _tietävä_ vähän valottaa, että miten tää rengaskuvio on oikein mennyt? Motivaationa tässä on se, että oon kuullut ties mitä sekavia huhuja eri seoksista ja liimauksista jnejne...

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin "Xenonilta" on tullut kaksi lähetystä Suomeen, joista ensimmäinen erä tuli Mäntsälän EM-warmuppiin ja toinen setti tuli ennen kauden alkua? Molempien lähetysten rengas (eli seos), vanne ja insertti ovat spekseiltään ja malleiltaan samoja?

Ote säännöistä:
Rengassetti TTR-0128M4 koostuu:
- Xenon 28 shore rengas
- Xenon keltainen insertti TIR-0001
- Xenon vanne WHE-0012W


Nyt vaan tämä "ei pidä"-episodi ekassa kisassa loi sellasen harhakuvan(?), että jotkut alkoivat epäillä ja väittämään, että renkaissa olisi jotain poikkeavaa ensimmäisen ja toisen lähetyksen välillä? Tai että jopa saman lähetyksen sisällä olevat renkaat olisivat erilaisia?

Mulla auto toimi FTT1:ssä hyvin ja olin tyytyväinen renkaaseen. En anna hirveesti näille huhuille painoarvoa, mutta jos vaan joku haluaa asiaa valottaa, niin kiva juttu. :azn:

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #59 : 15.02.10 - klo: 17.21 »
Kovin vaikuttaa siltä että kumiseos on renkaissa muuttunut näiden kahden toimituksen välillä. Isot pojat testasivat Kuusankosken kisan jälkeen vanhoja (siis Kapinoihin tulleita) Xenoneja ja väittivät ajaneensa niillä noin puoli sekuntia kovempia läppejä. Itse kokeilin Riihimäellä sunnuntaina uusien ja vanhojen renkaiden eroja ja kierrosajoissa oli noin 0,3 sekunnin ero noin 9,5 sekunnin baanalla. Viralliset kisakumit ovat siis kovempaa ja vähemmän tahmaavaa kumia kuin Kapinoihin tulleet renkaat.