Jos vähän kärjistäen tätä luokka-asiaa katsoo, niin voisihan sitä kysyä olisiko harrastajia enemmän vai vähemmän jos tarjolla olisi vain yksi ja ainoa luokka? Sen nimi olisi RC-auto ja kaikki olisi vapaata, kunhan auto toimii radio-ohjauksella. Samalla autolla ajettaisiin kesät talvet, sisällä ja ulkona, krossia ja tasamaata.
On tietysti niin, että kysyntä luo tarjontaa. Mutta pitää muistaa, että homma toimii myös toisin päin, eli kun on tarjontaa tulee kysyntää. Jos et usko, niin mietippä hetki vaikka iPadin kaltaisia tuotteita.
Näistä samoista asioista on keskusteltu esim. Mini-, VTR-, GT8-, ja SC-luokkien yhteydessä. Onko kysyntää tarpeeksi, että luokkaa kannattaa ajattaa? Kun katselin esim. VTR-luokan varattuja numeroita, niitä oli käytössä jo toista sataa. Toki on niin, että kaikki eivät aktiivisesti kilpaile, mutta iso osa kuitenkin. Moniko heistä olisi mukana touhussa jos koko luokkaa ei olisi koskaan ollutkaan? Tai asetetaanpa kysymys toisinpäin; kuinka moni nykyisistä (ns. virallisista) tourinkikuskeista on aloittanut kilpailemisensa jostain em. sisäänheittoluokista? Asia on siinä mielessä harvinaisen selvä, että jos luokkaan ei tule riittävästi innokkaita niin se kokee luonnollisen kuoleman, ei se mielestäni ole keneltäkään pois. Onhan näitäkin nähty, äkkiä tulee mieleen WGT, TT, Formula(?) jne.
Kyse on enemmän siitä, miten käytännössä asiat olisi järkevintä hoitaa. Onko kertsikisat oikea paikka vai olisiko hyvä hypätä heti kansalliselle tasolle. Siihen en osaa vastata, mutta mielestäni on erittäin suppeaa ajattelua se, että kaikki vaan samaa luokkaa ajamaan, tai sitten voi olla ajamatta. Sanoisin, että tämä kaukonäköisyyden puute on ollut ja on edelleen yksi suurimmista harrastustamme haittaavista tekijöistä.