Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - JK

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 12
31
Polttisautot / Vs: Kisakäyttöön servot 1/8 buggyyn
« : 28.05.08 - klo: 13.46 »
Mistä saa futaban servoihin rattaita?

32
Tulokset / Vs: 23-25.5 M8 PM KISAT, OSLO, NORJA
« : 27.05.08 - klo: 14.15 »
Kisoista.

Perjantai saatiin ajaa hyvässä säässä. Baana oli ihan ookoo. Neloshyndä oli jostain kumman syystä hankala ja pysyi semmoisena läpi kisan omalta osaltani. Periaatteessa ei olisi pitänyt olla mikään paha paikka. Ei vaan osunut. Pitoa oli turhankin runsaasti tässä vaiheessaa.

Kaksi treeniä. Niissä yritettiin ajaa kolme mahdollisimman hyvää kierrosta putkeen. Sen kolmen kierroksen tuloksen perusteella heput jaettaisiin alkueriin. Touhu oli aikamoista hakemista. Nelosessa lähes jatkuvasti nurin. Sijoitus abaut 30. Suomalaiset levällään pitkin listaa.

Lauantai saatii aloittaa sateessa. Sama tahti jatkui läpi päivän. Mitään monsuunia ei kuitenkaan tullut. Ekan hiitin ajoin GRP:n pannulla tihkusateessa.
Ennen tokaa hiittiä tuli reippaampi kuuro ja radalle tuli paikoitellen lätäköitä. Pannu irti ja kulahtanut Hobaon pannu tilalle. Homma suju kohtuudella tihkussa, kunnes pannu sammui. Kulahtanut pannu hukkasi tyhjäkäyntinsä lämpöjen noustua.
Kolmanteen hiittiin Turun kisoissa ajettu Hobao kiinni. Puristuksia on joten koneen pitäisi käydä. Lämmittely meni hyvin. Pannu tosin oli turhan rikkaalla joten käskin mekaanikon kääntämään piikimmälle. Katin kontit! Heti varikolta lähtiessä huomasin pannun olevan entistä rikkaammalla. Ajanotto oli juuri alkamassa, joten säätämään ei enään kerinnyt. Mekaanikon manasin alimpaan hel*****in. Homma sujui vähän niin ja näin. Nelonen oli nyt sen takia vaikea, ettei auto jaksanut lentää nelosen ekan hypyn yli muuten, kuin bankin huipulta vauhtia hakemalla. Tämäkään ei riittänyt vikoilla kierroksilla vanteisiin kerätyn saven takia. Erän jälkeen tosin osoittautui neulan kääntyneen oikeaan suuntaan. Tulpalle vain tuli samalla hetkellä tunnit täyteen. Se hehkui, joskin heikosti.
Vika erä ajettiin samalla pannulla. Ajoittaiset sateen rippeet saivat pitämään paremmat koneet pakissa. Liian rikkaalla röpöteltiin tämäkin erä, vaikka säätää yritettiin. Lisäksi kuski teroili tässäkin erässä. Sateen pehmentämä baana alkoi saada röykkyjä alkuerien aikana.

Lopputulema alkueristä oli 1/16 finaali. Sijoitusta en muista. Ei mennyt ihan odotuksien mukaan. Kuitenkin kämmitkin poistamalla olisi kierroajasta pitänyt pystyä viilaamaan pari sekuntia.

No ei paniikkia. Sunnantaina oli taas poutaa. Kireämpi pannu kiinni ja finaaleihin. Muutama eka finaali pitäisi mennä helposti. Näin ainakin kuvittelin.

Finaalin lähtö meni perinteisen kaavan mukaan. Lähtöpaikka oli muistaakseni numero viisi. Eka mutka on neulansilmä vasemmalle. Kärki hidastaa mutkaan ja niin minäkin. Seuraava heppu ei hidasta vaan ajaa hanuriin. Keula kiinni sisäreunan putkeen ja toinen jamppa siiven ja takarenkaan välissä. Siitä lähdetään viimeisenä jatkamaan. Ei paniikkia tässä vaiheessa. Olen tosin ihemissäni sen kanssa miten radalla pitäisi ajaa. Liukasta ja isoja laineita. Hmma menee mummoiluksi ja lisäksi osallistun turhan moneen vekotinläjään. Myös lautaseinää nelosen vieressä tulee testattua liian usein. Puolessa välissä finaalia on nousupaikka kaukana. Silloin on pakko avata ajolinjaa ja alkaa roimimaan reippaammin. Auto pysyy yllättäen pyörillään ja porukkaa alkaa tulemaan perä edellä vastaan. Lisäksi muutamalla hepulla lieneen tekniikkamurheita. Lopputulos on kakkossija. Joten lopulta ei mennyt edes tiukalle.

Seuraavana 1/8 finaali. Lähtöpaikka on 9. Lähtö onnistuu hyvin. Kärki menee menojaan ja seuraavat tekee läjän. Perästä tulevan on helppo ohittaa kasa. Sijoitus ekan läpin jälkeen 3-5. Homma olisi muuten hanskassa, mutta nelonen ei suju. Vähän väliä auto rämise pitkin lautaseinää tai putoaa sisäreunan putken ohi. Ei ymmärrä. Mitään paniikkia ei ole, mutta ei vaan osu. Edellisessä finaalissa se ei vielä niin haitannut, mutta täällä haittaa. Siinä sitten väännetään nousupaikan tuntumassa aina, kun on päässyt jostain ohi niin tulee taas teroiltua hypyssä. Vaantö on hetkittäin tosi tiukkaa, mutta kohtuullisen siistiä. Yhden kerran iskee mehdoton kiusaus niitata kilpakumppani radan vasemmassa reunassa olevien tiukkojen mutkien jälkeen seinään. :evil: Hyvä osuma kylkeen mutta heppu ei valitettavasti jää seinään kiinni. Sen sijaan hän kiittää ja vetää hanuriin heti portaan alastulon jälkeen.  :police:  Sitten ajettiinkin taas ihan söpösti. Toivottavasti ei ollut finski kyseessä. Vikan viiden minuutin alkaessa olen neljäntenä. Nousu ei ole kaukana. Hyppäämisen pitäisi vain kokea ihmeparannus näillä hetkillä. Niin ei kuitenkaan käy vaan lisäriesana ohjausservosta menee ilmeisesti hampaat. Alkuun alkaa ohjaus pikkusen hidastua. Se nyt ei vielä ole kovin vakavaa. Tulee vaan turhia spinnauksia. Vikat pari kierrosta on jo toivottomia ja auto pitää pysäyttää mutkiin renkaiden kääntämisen ajaksi. Muutama jamppa pyhkäisee vielä ohi ennen finaalin päättymistä ja peli on sitten sillä selvä.

Nyt oli aikaa keskittyä seuraamaan muiden ajoja. Muutamia havaintoja. Valtaosa finskeistä putosi finaaleissa kämmien takia. Monella jampalla olisi riittänyt ajonopeus vielä jatkoon. Nelonen rokotti muitakin ja lisäksi vielä oli havaittavissa pahaa taipumusta osua kaikkeen mikä liikkuu tai on hetkellisesti liikkumatta. Muutaman kämmin jälkeen sorruttiin yliyrittämiseen ja lähdettiin ohittamaan toivottomissa paikoissa.

Lopulta oli finaalissa vain Jose. Vauhdin puolesta olisi voinut olla useampi mies.
Jose näytti jatkavan muiden suomalaisten viitoittamaa linjaa finaalin alussa ja kolisteli muiden kanssa.  :grin:  
Alussa kärjessä heiluivat Svensson, Gustafsson ja Thern. Ekaan tankkaukseensa mennessä Jose oli kuitenkin hoitanut itsensä jo kärkeen. Ruottalaiset olivat kämmänneet muutaman kerran ja lisäksi yhdellä heistä sammui kone. Olisiko ollut Thern? Muilla ei ollut jakoa kärkikamppailussa.
Lopun kaikki jo varmaan tietääkin. Neljän nopeimman särkiessä vehkeensä, Palsson pompotteli voittoon. Ei ollut mitenkään erikoisen näköistä menoa. Tasaista ja varmaa kuitenkin.

33
Tulokset / Vs: 23-25.5 M8 PM KISAT, OSLO, NORJA
« : 22.05.08 - klo: 14.27 »

34
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lavangon rata
« : 21.05.08 - klo: 16.00 »
Mun hehkuni on suorittanut suvuttoman lisääntymisen tai sitten mä olen pöllinyt jonkun hehkun.  :grin:

Onnellinen perhetapahtuma/rötös sijoittuu todennäköisesti tiistaille tai maanantaille.

Omistaja saa omansa pois tuntomerkkejä vastaan. En tosin ole tulossa Lavankoon ennen ensi viikkoa.

35
Kävimme Nikon kanssa hakemassa jalkapallokentän nurmimattoa Tampereelta!

PM-kisojen jälkeen aloitamme laittamaan sitä radalle....

T-Jani

Häh... tä? Kuinka pitkää siinä on se ruoho?

36
Tulokset / Vs: 23-25.5 M8 PM KISAT, OSLO, NORJA
« : 20.05.08 - klo: 21.51 »
Ei tule rata pölyämään. :undecided:

Vettä perjantaina.
Vettä lauantaina.
Vettä sunnuntaina.

http://www.norja.fi/misc/weather.aspx?lang=fi

37
Vapaa keskustelu / Vs: JERZIN TIETOVISAILU PAIKKA
« : 20.05.08 - klo: 14.48 »
Pro Radiant?

38
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 20.05.08 - klo: 13.57 »
Mikä Tekini sulla on?? Ainoa mikä suunnilleen osaa ladata NiMh-kennoja oikein, on tarpeeksi uusi sellanen kullanvärinen, jossa on näyttö ja ne latausmoodit P P2 ja CS.

Tekin BC 100L. Edustaa antiikkia näissä hommissa.

Suunnitelmana oli ladata nuo akut akkuporakoneen laturilla. Kennot sarjaan yhteensä 12 kennoa ja 14,4V. Näiden kennojen jännite lienee vaan niin korkea, ettei se onnistunut. Toimii porissa olevien kennojen kanssa.

39
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 20.05.08 - klo: 11.45 »
Millä virralla pitäisi ladata Nimh 3700Mah akku? Pistin vanhaan Tekinin automaattilaturiini kiinni ja annoin sille 4 ampeeria. Latauksen jälkeen kennojen lämpötilat haarukassa 60-85 astetta. Ei tainnut mennä ihan nappiin...  :sad:

Perustuuko nykyinen latauksen katkaisu johonkin uuteen hommeliin. Nuo vanhat laturit taisi katkaista jännitteen kääntyessä laskuun?

40
Yleinen keskustelu / Vs: Tammisaaren M-8 polttiskrossirata
« : 20.05.08 - klo: 10.51 »
tammisaaren krossi rata ajokunnossa. vähän epätasainen parissa paikassa mutta parannuksia tehdään koko ajan talkoissa. rata auki torstaisin 18-20 ja sunnuntai 16-20

Rata auki kuusi tuntia viikossa??!!???!!  :huh:

Miten kummassa noin vähän? Onko siellä joku kiukkuinen ympäristöviranomainen?

41
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 20.05.08 - klo: 10.46 »
Joo näin mäki ajattelin!  :angel:
Sen vielä jos joku kertois että mikä se mystinen jousi kytkin kellon sisällä on ja miten se kuuluis asetella?
Onko WD-40 sopivaa joka puolelle autoa ja entä jos 5 vuotta seisseen koneen sisälle vetää pari suihkausta?

Mikä on muuten tulpan kannan koko eli minkä kokoisen tulppaavaimen tarvin? Olen töissä parhaillaan enkä muistanut kotona tulppaa katsoa ja voisin täältä tuon avaimen ostaa.



Tulpan kanta on 8mm.

Jousi kellon sisällä on kytkimen jousi. Sen tehtävä on pitää kytkinpalat nipussa, ettei kytkin ottaisi jatkuvasti kiinni. Kierrosten noustessa tarpeeksi keskipakoisvoima voittaa jousen voiman ja kytkin alkaa ottamaan kiinni.

Sulla on ilmeisesti semmoinen vieterijousi? Se kuuluu kytkinpaloja kiertävään uraan. Se siis muodostaa lenkin, joka puristaa paloja.

Sulla voi olla jousi poikki tai kytkinpalat rikki noidn edellä mainittujen vikojen lisäksi.

Itse vedän WD:etä ajon jälkeen kaikkialle muualle paitsi jarruihin ja putsariin. Saa sitä pannun sisäänkin suihkia. Jotkut käyttää vähän sivistyneemmin.  :tongue:

42
Tulokset / Vs: 23-25.5 M8 PM KISAT, OSLO, NORJA
« : 19.05.08 - klo: 11.43 »
Mutta edelleen mikä on The rengas.

Aikaisemmin baanalla huristelleet voisi valaista rengaspuolta. Josen "Jotain hiekkaa se vissiin oli" ei lupaa hyvää hyllyssä oleville Atomiceille.

43
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lavangon rata
« : 15.05.08 - klo: 22.03 »
Kyllä ajettiin. Ei ollenkaan kuraisaa, pikemminkin melko kuivaa?

No voi vessa! Jätin tulematta, kun tuli vettä aamupäivän. Satuin sitten kuuron kohdalle.  :sad:

44
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lavangon rata
« : 15.05.08 - klo: 21.57 »
Joltakin jäi tänään musta toppatakki radalle. Laitoin kompurahuoneeseen talteen.

Ette kai te vaan ollu ajamassa? Mahtoi olla kuraista?  :huh:

45
Vapaa keskustelu / Vs: 10.000 kirjoitusta napshtaa kohta
« : 14.05.08 - klo: 21.56 »
Josko Mikalta loppui sanottava kalkkiviivoilla?  :grin:

46
Polttisautot / Vs: Harrastuksen uudelleen aloitus.
« : 13.05.08 - klo: 22.56 »
kyllä on kokeiltu vaihtaa tulppa ja tyhjäkäyntiä lisätty, myös eri polttoaineita on kokeiltu mutta ei tunnu mikään tepsivän.

1. Ota tulppa pois. Pistä tulppa hehkuun ja kato hehkuuko. Langan pitää nyrkin sisällä hehkua selvästi punaisena. Jos ei hehku, niin vaihda tulppa tai lataa hehkun akku.

2. Pyöritä konetta starttiboksissa ilman tulppaa. Tulpan reiästä pitää roiskua löpöä pihalle. Jos ei roisku, tankkaa auto, tarkista letkut, käännä pääneulaa aukipäin. Löpöä pitää saada roiskumaan reiästä pihalle.

3. Tarkista startterin pyörimissuunta. Renkaiden pitää pyöriä menosuuntaan.

4. Pannaan kone käyntiin. Tulppa paikallaan. Hehku kiinni. Pyöritetään konetta starttiboksilla. Kaasu täysin auki. Joitakin sekunteja starttaamista kerrallaan (2-10s). Sitten hetken tauko (5-10s), jolloin hehku pelkästään on kiinni. Tarkoituksena kuivata palotila. Sitten taas startterilla pyöritystä. Jos ei lähde niin pääneulaa vähän kiinnipäin ja jatketaan samaa hommaa.

5. Kone käynnistyy ennemmin tai myöhemmin. Lasketaan sormi pois liipasimelta. --> Vaihtoehto A. Kone sammuu. Käännetään tyhjäkäyntiä kunnolla lisää. (kierros alkuun?) Laitetaan kone uudelleen käyntiin. Toistetaan, kunnes pannu käy, vaikka kaasua ei paina enään starttaamisen jälkeen. Tästä päästään vaihtoehtoon B. Kone käy myös tyhjäkäyntiä edes muutaman sekunnin. Kierrokset on mitä sattuu.

6. Kone käy. Pumppaillaan kaasua. Kaasu pohjassa koneen pitää laulaa kovaa ja korkealta. Jos röpöttelee, niin yläpäätä kiinnipäin. Jos ujeltaa ihan törkeästi niin sitten yläpäätä aukipäin. Sormen noustessa liipasimelta pitäää kierrosten jäädä kohtuullisen tasaiselle tyhjäkäynnille. Tyhjäkäynnin yrittäessä nousta itsestään on alapää liian laihalla --> käännä alaneulaa aukipäin. Kierrosten alkaessa tippumaan on alaneula liian rikkaalla --> käännä alaneulaa kiinnipäin.

7. Pääneulaa ei saa, kuin gurut pukilla säätöihin. Eli auton lopulta käynnistyessä ja käydessä tyhjäkäyntiä kannattaa lähteä ajamaan. Jahka koneen saa laulamaan suorilla nätisti. Ei siis röpöttelyä, eikä ujellusta suorilla on homma jo hyvällä mallilla. Sitten vain muutama kierros ajoa ja varikolle. Auto ylös radasta ja kuuntele tyhjäkäyntiä. Jos kierrokset nousee --> alhaalta laihalla ja toistepäin.

Helppoa, kuin heinänteko. Tosin loppuun ajetulla pannulla nämä ohjeet on ihan yhtä tyhjän kanssa.

47
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lavangon rata
« : 11.05.08 - klo: 19.52 »

täh, mikä kivituhka???

Kaippa hää meinaa niitä tolkuttomia murikoita uuden saven seassa.

Se pomppusuoran jälkeinen mutka kaipaa vähän säätämistä. Se muodostuu tällä hetkellä lohkareista. Savi on ajettu väleistä pois.

48
Polttisautot / Vs: Kisakäyttöön servot 1/8 buggyyn
« : 11.05.08 - klo: 19.45 »
Tuli Aminhobbiesista...

Tuliko tullin kautta? Eli meinikö alvi maksuun?

49
Nyt on jyvät ja akanat sekaisin.  :grin:

Takahyndässä ei ollut muuta vikaa, kuin katveet. Auton sai koneella, kuin koneella taivaalle. Olihan siinä riittävästi matkaa kiihdyttää.

Se miksi viittasin riittäviin kiihdytysmatkoihin liittyi lähinnä pääsuoraa edeltävään neloseen. Siinä oli lussummalla motilla tekemistä.

50
Laittakaa riittävän pitkät kiihdytysmatkat hyppyreihin. Pääsee nuhapumpulla yli.  :cool:

51
Tulokset / Vs: LOPPUTULOKSET SM M-8 -Turku - 03.05.2008
« : 07.05.08 - klo: 19.11 »
mulla lähti renkaat irti.

Säälittävää!  :tongue:

Tuolta renkaat --> http://www.rc-kauppa.com/do?action=group&id=19

Ei tartte liimata eikä irtoa.

Millä liimasit?

Mä liimasin Furulundin baanalla munkit Zapilla abaut kymmenen vuotta sitten. Kaikki neljä kumia irti kummaltakin puolelta jo lämmittelyssä. Ne betonipätkät osoittautu aika pahoiksi liimauksen kannnalta verrattuna meidän silloisiin baanoihin.  :undecided:

52
Tulokset / Vs: 23-25.5 M8 PM KISAT, OSLO, NORJA
« : 07.05.08 - klo: 17.24 »
Kuinka pitävä rata mahtaa olla kyseessä? Eikös tuolla ole ollut PM kisat muutama vuosi sitten? Tuskin savi on siitä muuttunut.

53
Tulokset / Vs: LOPPUTULOKSET SM M-8 -Turku - 03.05.2008
« : 06.05.08 - klo: 15.32 »

Koko viime kesän kuuntelin kun millään suomalaisella radalla ei ole pitoa ja että olisi se mahtavaa jos....

T:Jani

Makuasia. Liukas baana on mun mielestä paras. Pitkät sladit on lajin suola.

T: Jani myös

54
Sen ison pöytähyndän alastuloa voisitte vähän fiksata. Nyt siellä häviää auto hetkeksi näkyvistä. Huonompi homma auton päättäessä muuttaa suuntaa. Seuraava havainto tulee autosta juuri ennen sen osumista aitaan.

55
Tulokset / Vs: LOPPUTULOKSET SM M-8 -Turku - 03.05.2008
« : 06.05.08 - klo: 14.10 »
Pitoa oli baanassa aivan liikaa. Auto tökki ja kellahti nurin milloin missäkin.
Pari nousua ja finaalia samoilla renkailla ratkaisi tämän ongelman. Ei tökkinyt enään finaalin loppupuolella.  :smiley:

Lisäksi Hyper 8 pannun vääntö ja renkaiden pito alkoivat olemaan oikeassa suhteessa. Saattoi jopa sutia, jos erehtyi pölyisempään kohtaan.

56
Yleinen keskustelu / Vs: Model Expo pienoismalli messut
« : 05.05.08 - klo: 20.42 »
VAU järkkäsi pitkään Expon kisoja. Vikalla kerralla, kun minä jaksoin ottaa osaa niin rata oli hieno, vaikka itse kehunkin. Baana oli muistaakseni harmaata mattoa ja välialueet vihreätä. Mutkiin tehtiin vanerista sisämutkan malliset kanttarit. Lisäksi niihin maalattiin punavalkoinen raidoitus.

Expon järkkääjältä kysyttiin sen kerran jälkeen, josko heillä olisi halua rahalla osallistua kisan pystyttämiseen. Ei ollut, vaikka yleisö tykkäsi. Meiltä sitten loppui into siihen hommaan.

Expon järkkääjälle kisat olisi kyllä kelvanneet. Me ei vain haluttua tehdä hommia talkoilla, kun he tekivät hommalla rahaa. Eikä siitä mitään palkaa haluttu. Ainoastaan seuralle jonkinlainen korvaus.

57
Polttisautot / Vs: Kisakäyttöön servot 1/8 buggyyn
« : 02.05.08 - klo: 09.15 »
Joko porukalla on kokemusta hiilettömistä servoista?

http://www.futaba-rc.com/servos/brushlessservos.html

*At least FIVE TIMES longer-lasting than brushed servos.*
Mahtaako pitää paikkansa? Kunhan ei tulisi yllättäviä leviämisiä muutaman tunnin ajon jälkeen.






58
Polttisautot / Vs: Hong Nor X1-CR FT
« : 02.05.08 - klo: 09.01 »

tein tänään vähän rengas testiä ja tulin siihen tulokseen et heitän kaikki paitsi PROLINET roskii.


Mitkä munkit oli testissä? Näkyikö kellossa eroja?

59
Eikö paras vaihtoehto olisi sekoittaa järjestys jokaiselle eräkierrokselle?

Kierros 1 : 1 2 3 4 5 6
Kierros 2 : 4 5 6 1 2 3
Kierros 3 : 6 5 4 3 2 1

tms...???

-A-



Näin se on ollut aikaisemmin. Siinä on vain omat ongelmansa porukan sekoillessa aikataulun kanssa ja mekkausvälien vaihdellessä. Esimerkissäsi erien 4,5 ja 6 kavereille tulee kiire ekan ja tokan hiitin välillä. Isommissa kisoissa radan kulumisella on enemmän merkitystä. Meillä on kuitenkin vain kuusi alkuerää.

Nykyinen systeemi on mielestäni hyvä. Kovat jampat vaan vikaan erään, niin saa muut vähän tasoitusta ja aikataulu toimii paremmin.

60
Voisi nuo alkuerät ajaa toistepäin. Erän yksi ja kaksi kuskeista aika moni menee suoraan semeihin. Heille tulee tuntien odottelu alkuerien jälkeen.

Loppupään alkuerien kuskit todennäköisesti ajavat ensimmäisissä finaaleissa. Heille tulee kiire viimeisen alkuerän jälkeen.

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 12