Kirjoittaja Aihe: Säätökysymys akselivälin pidentämisestä  (Luettu 2426 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Säätökysymys akselivälin pidentämisestä
« : 22.01.09 - klo: 10.32 »
Jos 4 veto krossarin pohjalevyä pidennetään x mm perästä tai vastaavasti akseliväliä pidennetään samat x mm takahubien paikkaa alatukivarsien päässä siirtämällä, onko vaikutus sama vai jotenkin erilainen?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Säätökysymys akselivälin pidentämisestä
« Vastaus #1 : 22.01.09 - klo: 11.32 »
Hieman riippuu toki kuinka paljon pohjalevyä pidennetään perästä... ja tietenkin mitkä kaikki osat siirtyvät eteen tai taaksepäin.
Tietenkin jos osia siirretään taaksepäin, mutta akseliväli pidetään samana... eli esim diffikotelo ja iskaritorni siirtyy taaksepäin niin painoa siirtyy taka akselin takapuolelle jolloin äkkiseltään voidaan ajatella että takapyörille saadaan enemmän painoa ja tätäkautta lisää pitoa takapyörille.

Hirveesti siis vaikuttaa että mitkä kaikki osat siirtyy ja siis painopiste muuttuu.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Säätökysymys akselivälin pidentämisestä
« Vastaus #2 : 22.01.09 - klo: 12.21 »
Tarkoitin pidennystä takagardaanin suhteen eli koko peräpaketti siirtyy. Näinhän monet valmistajat tekevät kuten nyt viimeiseksi tuntemani HN X1 -> X2 tapaus. Millimetreinä suuruus 4 esimerkiksi.

Jotenkin nyt on takalukko ajatuksissa. Siksi tätä kysynkin.

Mutta eikös takapyöriin kohdistuva paino aina pienene, kun akseliväliä kasvatetaan molemmilla mainitsemilla tavoilla (oletus ettei auton paino lisäänny). Painokeskipiste pituussuunnassa siirtyy pyöriin nähden taaksepäin = enemmän rojua etupyörien alla.

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Säätökysymys akselivälin pidentämisestä
« Vastaus #3 : 22.01.09 - klo: 12.38 »


Mutta eikös takapyöriin kohdistuva paino aina pienene, kun akseliväliä kasvatetaan molemmilla mainitsemilla tavoilla (oletus ettei auton paino lisäänny). Painokeskipiste pituussuunnassa siirtyy pyöriin nähden taaksepäin = enemmän rojua etupyörien alla.


Siirtämällä hubeja pienenee takapyörille tuleva kuorma enemmän.

Jos halutaan muuttaa akseliväliä, mutta ei juurikaan painopistettä, silloin kannattaa siirtää perää kokonaisuudessa. Jos taas tarkoituksena on muuttaa painopistettä, mutta ei juurikaan akseliväliä, silloin hubien muutos on parempi.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Säätökysymys akselivälin pidentämisestä
« Vastaus #4 : 22.01.09 - klo: 12.43 »
Eikös molemmissa tapauksissa pituusakselin painopiste siirry eteenpäin, ero on siinä kuinka paljon massaa jää taka-akselin/pidennyskohdan takapuolelle. Takahubeista akseliväliä pidetämällä painopiste siirtyy enemmän eteenpäin kuin runkoa pidentämällä, tällöinhän koko auton jousitettu massa siirtyy eteenpäin. Runkoa pidentämällä vain se osa joka on pidennyksen etupuolella.

Hyppykäytökseen ja kääntyvyyteen tuolla lienee suurin kuljettajan aistima vaikutus.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Team PSR

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC-laakereiden erikoisliike
Vs: Säätökysymys akselivälin pidentämisestä
« Vastaus #5 : 22.01.09 - klo: 13.47 »
Äkkiä ajatellen: jos paino pysyy samana, mutta pohjalevy pitenee esim. Tuukan mainitseman 4 mm, niin eikö painopiste muutu 2 mm? Eli taka-akselin suhteen se siirtyy eteenpäin, mutta myös etuakselin suhteen taaksepäin. Ja akseleiden suhteen pysyy muuttumattomana.

Asian hahmottamista helpottaa, jos ajattelee sen 4 mm lisäpalan mihin tahansa kohtaan runkoa akseleiden väliin.

Eli JK:n ja HVoltagen kanssa samoilla linjoilla painopisteen siirtymisestä.

Tämä siis äkkiä ajatellen.
www.jp-nitroracing.com, RC-laakereiden erikoisliike

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Säätökysymys akselivälin pidentämisestä
« Vastaus #6 : 22.01.09 - klo: 14.38 »
Kuten totesin vaikuttaa se kuinka paljon mitäkin rompetta siirtyy eteen tai taaksepäin.
Ja auton käyttäytymiseen kaikissa tilanteissa vaikuttaa hyvin moni asia.
Woopsit esimerkiksi yksi testikohde kun takahubia siirtää eteen tai taaksepäin.
Mutkissa tietenkin pidempi auto toimii monessa suhteessa rauhallisemmin ja taas yli tai aliohjaamiseen vaikuttaa painopiste... Ja tämäkin kaksijakoinen juttu riippuen pidosta jne.

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Säätökysymys akselivälin pidentämisestä
« Vastaus #7 : 22.01.09 - klo: 14.44 »
Äkkiä ajatellen: jos paino pysyy samana, mutta pohjalevy pitenee esim. Tuukan mainitseman 4 mm, niin eikö painopiste muutu 2 mm? Eli taka-akselin suhteen se siirtyy eteenpäin, mutta myös etuakselin suhteen taaksepäin. Ja akseleiden suhteen pysyy muuttumattomana.

Asian hahmottamista helpottaa, jos ajattelee sen 4 mm lisäpalan mihin tahansa kohtaan runkoa akseleiden väliin.

Se kuinka paljon painopiste muuttuu ja mihin suuntaan se muuttuu, riippuu jatkoksen etäisyydestä painopisteestä, painopisteen sijainnista, painon jakautumisesta rungolle ja siitä kummalla puolella painopistettä jatkos sijaitsee.

Jotta rungon jatkaminen ei muuttaisi akseleille tulevan kuormituksen suhdetta, tulisi runkoa jatkaa painopisteen kohdalta. Tosin tämä toimii vain painopisteen ollessa tasan akseleiden puolessa välissä. Kuormituksen ollessa epätasaisesti jaettu eteen ja taakse, tulee runkoa jatkaa kummaltakin puolelta painopistettä. Tasamittainen jatkos kummallekkin puolelle ei toimi. Muutoksen pitää olla kummallakin puolella painopistettä suhteessa sama, kuin painopisteen etäisyys akseleihin.

Esimerkki:
Painopiste on 20cm etuakselin takana ja 10cm taka-akselin edessä. Runkoa halutaan jatkaa 3cm muuttamatta painopistettä. 2cm jatkos laitetaan painopisteen ja etuakselin välin. 1cm painopisteen ja taka-akselin väliin. Tällä tavalla painopiste pysyy samana, mutta runko venyy. Mikä muu tahansa tapa jatkaa runkoa, vaikuttaisi painopisteeseen ja siten pyörille tulevaan kuormaan.

Hommaa tietysti hankaloittaa painon epämääräinen jakauma rungolle. Jotta esimerkki toimisi, tulee painon olla tasaisesti jakautun auton koko pituudelle. Todellisuudessa näin ei tietenkään ole.

Neljän millin muutos rungossa, ei aiheuta automaattisesti 2mm muutosta painopisteessä. Käytännössä aina vähemmän. Jatkamalla hubeista muutos on suurempi ja jatkamalla rungosta muutos on pienempi.  

Tiedä sitten menikö oikein.  :huh:

Poissa Team PSR

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC-laakereiden erikoisliike
Vs: Säätökysymys akselivälin pidentämisestä
« Vastaus #8 : 22.01.09 - klo: 14.58 »
Tuukan lähtöasetelma oli se ettei paino muutu, tuo menee jo huimasti ongelmanasettelun yläpuolelle. Juuri tällaiset topikit on mielenkiintoisia iänikuisten "suositelkaa hyvää.." -topikkien välissä, vähän kuin rusina pullassa.
www.jp-nitroracing.com, RC-laakereiden erikoisliike

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Säätökysymys akselivälin pidentämisestä
« Vastaus #9 : 22.01.09 - klo: 15.04 »
Niin ja huom... Vaikka painopiste ei muutu niin painon siirtyminen kiihdytyksessä taka akselille muuttuu mikäli akseliväliä kasvatetaan...
Eli pidempi runko, vaikkakin painopiste säilyy samana, siirtää painoa vähemmän taka akselille kiihdyttäessä.

Ja myös siis mikäli paino jaetaan pidemmälle alueelle painopisteen pysyessä kuitenkin paikoillaan, auton pituussuunnassa tapahtuva keinuminen vähentyy... Esim hypyissä auto käyttäytyy rauhallisemmin...

Poissa Team PSR

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC-laakereiden erikoisliike
Vs: Säätökysymys akselivälin pidentämisestä
« Vastaus #10 : 22.01.09 - klo: 15.21 »
Aivan, niinpä muuttuukin! Ja jos oikein pilkkuja halkaistaan, se taas vaikuttaa (ainakin teoriassa) miten voima pitää jakaa eli millä öljyllä diffeissä ajetaan.

Ja tietenkin iskareihin myös, siis teoriassa.

Tuli vielä mieleen, että mites vipuvarsi, tarkoitan jos vain hubia siirretään taakse ja diffi jää vanhaan paikkaan, niin vipuvarressahan on eroa verrattuna siihen että koko (painava) perä siirretään 4 mm taaksepäin. Liekö merkitystä  :huh:
www.jp-nitroracing.com, RC-laakereiden erikoisliike

Poissa RealTaste

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Säätökysymys akselivälin pidentämisestä
« Vastaus #11 : 22.01.09 - klo: 15.43 »
Tarkoitin pidennystä takagardaanin suhteen eli koko peräpaketti siirtyy. Näinhän monet valmistajat tekevät kuten nyt viimeiseksi tuntemani HN X1 -> X2 tapaus. Millimetreinä suuruus 4 esimerkiksi.
Tässä sanoisin että X1 -> X2 akselvälihän on sama mutta runkoa lyhennettiin. :smiley:
Näin ainakin jossain youtube haastattelussa kerrottiin  :roll:
Kyosho Inferno 7.5Kyosho mini-z monsterTraxxas rustler (mamba sidewinder 5700)

Poissa -Jari-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Säätökysymys akselivälin pidentämisestä
« Vastaus #12 : 22.01.09 - klo: 16.04 »
Tuli vielä mieleen, että mites vipuvarsi, tarkoitan jos vain hubia siirretään taakse ja diffi jää vanhaan paikkaan, niin vipuvarressahan on eroa verrattuna siihen että koko (painava) perä siirretään 4 mm taaksepäin. Liekö merkitystä  :huh:
On merkitystä.
Siirtämällä ainoastaan hubeja taaksepäin seuraa se että jousitetun massan painopiste ei muutu (vaikkakin koko auton painopiste muuttuu). Eli tällä tavalla ei vaikuteta auton iskunvaimennnukseen/jousitukseen.
Siirtämällä takadiffiboksia taaksepäin, muuttuu sekä jousitetun massan että koko auton painopiste. Eli vaikuttaa iskunvaimennukseen/jousitukseen.
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Säätökysymys akselivälin pidentämisestä
« Vastaus #13 : 22.01.09 - klo: 16.16 »
Joo ei siitä X1 mallista taida saada X2 buggya hubin paikkaa vaihtamalla. X2 mallissa pitäisi kyllä olla nimenomaan pidempi runko takaa venytettynä. Siksi tässä tätä kyselenkin. Tuomas vain ajeli aina hubit lyhyenä. Ei siis pidempää akselinväliä osattu kaivata. Tai ymmärretty.

Alkaa kyllä olemaan selvästi eri asia hubin paikan vaihto verrattuna pidempään runkoon. Hubin paikan vaihto on vaikuttavampi kuin rungon pidennys ja vaikuttaa myös eri tavalla, koska kiertotaipumukset muuttuvat.

Mutta on tämä vaan hauska ja vaativa harrastus. Pitää olla melkoinen supertietokone päässä, jotta osaa ottaa autosta kaiken irti. Tapamme mukaan viimeisen kisan jälkeen nukutaan syysunta vailla M8 ajatuksia. Nyt herättiin pohtimaan ensikautta. Siinä selailin vanhoja setuptietoja ja sattui viime kesän Turun SM setuppi silmiin. Pojan kanssa yhdessä naurettiin, kun setuppi oli ihan p**ka. Todennäköisesti kotimatkalla autoa syytettiin. Mitä lie itsesuojelua moinen huijaus. Eli akselin väliä suurempi haaste on korvien väli.

Odotan toki vielä oikeaa vastausta tämän topikin kysymykseen, mutta itse sain jo paljon irti vastauksistanne.