Vähän kisarapsaa by Typomaster9000
Kiitos Turun porukalle kisasta. Rata oli ihan mukavassa kunnossa, vaikka jonkin verran alkoi tulemaan ratamestarin erikoisia päivän mittaa. Uusi muutettu leiska oli noin 100x parempi kuin edellisvuoden leiska.
Järjestelyt ym. rullasi hienosti.
Ite kisaan
Perjantaina tuli ajettua kohtuullisesti treeniä (130 kiekkaa) ja autoon tehden pieniä säätöjä ja haeskellen renkaan kulutusta. Alkuun näytti että rengas tulee sulamaan alle aika nopeasti ja ennakkoon ajatellulla Suburbs M4 seoksella ei uskoltanut lähteä kisaan. Alle päätyi siis Prolinen Holeshot M4 ja siitäkin "vanha" malli.
Kisapäivä alkoi vähän kaksijakoisesti, ekaan treeniin lähin vanhalla jo reippaasit ajetulla renkaalla sen enempää yrittämättä tulos taisi olla kolmen peräkkäisen kierroksen reseadilla 2.09.xx jolla treenien paras tulos.
Toiseen treeniin uutta rengasta alle ja oli ajatus lähteä ajamaan niintä sisään ja kattomaan AE vauhtia. Lähdon hetkellä nopari päättilakata toimimasta ja tuli hieman tuskanen olo!
Onneksi Jussilla oli varanopari mukana joka oli vieläpä samanlainen kuin hajonnut.
AE1 Ei alkanut itellä todellakaan hyvin. Ajatus ollut lähteä ajamaan ns. mummoa kolme ekaa kierrosta ja saada pohjalle tulos jota parantaa. Tuo ei vain onnistu kovinkaan kyvin, kun vetää kaksi ensimmäistä nopeaa yritystä radalta pihalle. Tulos tuli vasta viimeisillä kolmella kierroksella. Kolmen peräkkäisen kierroksen tulos oli 2.06.9x. Tulos piti myös AE2 kierroksen jolla tuuli hieman kovemmin ja rata tuntui muutenkin hieman liukkaammalle. Lähtö siis paalulta ja hyvät asetelmat kisaan
1.Finaalin lähdössä olo oli todella hermostunut, vapisutti ja tärisytti ja hengittäminenkin tuntu raskaalle. Just parasta mitä kisa voi antaa!
Lähdöstä tarkasti liikkeelle ekat mutkat tarkasti ja urku auki heti oikeaan reunaan ja bänkistä takasuoralle. Ekalla viivan ylityksellä eroa reilu 2sek toisena olevaan Hattuseen taktiikka onistui kuten olin ajatellut.
Eka kierros pitää ajaa kovaa pienellä riskillä että pääsee karkuun. eikä Hattunen enää ajamalla saanut eroa kavennettua, että hyökkäämään olisi päässyt.
Loppu finaali olikin helppoa ajoa, ei tarvinut kuin ajaa kohtuu kovaa pystyssä, joka turun teknisellä radalla ei ole helpoimmasta päästä toteuttaa.
2.Finaalin lähdössä jo vähän rennompi fiilis, samalla taktiikalla kuin ekaankin, tulos ei niin hyvä Hattunen mokeltaa ekalla kiekalla ja Tuomainen tulee toisena eikä näytä jäävän sitä paria sekkaa ekalla kiekalla.
Pakko siis ajaa seuraavatkin kierrokset kovempaa kuin ekassa. Muutaman kierroksen jälkeen eroa syntyi se 2-3sek ja näytti että loppu finaalin saa ajella maaliin vähän rauhallisemmin.
Viimeisellä kierroksella riskit minimiin, eli pitkä tupla maita pitkin ja melko keskellä rataa. Voitto n.3sek erolla Tuomaiseen.
3. Finaali oli jo huomattavasti remmompi lähteä liikkeelle. Oli oli oikestaan aika rauhallinen. Samaa taktiikkaa käyttäen ekalla kiekalla kovaa ja luottaen että Hattunen jää sen 2-3sek alussa. Mutta eihän se mee taaskaan niin
Toisena taas Tuomainen jolla aika atakki päällä!! Ei auto kuin nostaa vauhtia. Itellä oli ihan hyvän olonen ajofiilis ja lähdin nostamaan vauhtia että saan eroa Tuomaiseen aikaan.
Tasasesti kovaa ajamalla Tuomainen näytti jäävän kyydistä ja sain päivän parhaan tuloksen myös finaaleista.
4. Finaalissa lähtö oli vähän random olonen voitto oli jo plakkarissa ja keskittyminen ei ollut ihan 100%. Tähän yritettiin samalla taktiikalla, mutta ei toiminut enää, puristus puuttui ja muilla oli nälkää.
Jossain 2-3 kiekan kohdalla tuli kasa jossa minä, hattunen ja tuomainen. Jussi kärkeen ja ite taisin olla toisena vielä.
Auto tuntui vaikealle ajaa ja vauhtia ei riittänyt haastamaan Jussia saati pitämään Hattusta & CO takana. Viimesillä kierroksila jouduin autautumaan kun ei vaan auto tuntunut kulkevan.
Finaalin lopussa asia selvisinkin auto kaartoi oikealle todella rajusti.
5. Finaalissa auto ei enää keskittänyt ohjausta vaan jäi veteleen vähän sinne tänne ja kiskasin takasuoralta vissiin ekalla kiekalla jo pihalle. Jäin vissiin nelos paikalle Jussin perään vähän vittuuntuneena auton toimimattomuudesta
jäin siihen Jussin perään katteleen. Jussi teki virheen ja pääsin kolmos paikalle ihan erän lopussa, jolloin lähin vielä haastamaan Tuomaista tyyliin tulos tai ulos. Ajoin tuomaisen eron melkeempä heti kiinni, Tuomainen varmaan varmisteli jo vähän toista sijoitusta ja ite vedin urku auki.
Pääsinkin viimeisellä kierroksella Tuomaisen ohitse pitkässä tuplassa hyppäämällä, mutta ei saanut autoa linjalle vaan Tuomainen pääsi sisälle ja takaisin ohitse.
Vielä toisenkin mahdollisuuden sain mutta sekin päätyi huonolle linjalle ja en päässyt kiihdyttämään kunnolla. Ennen maalia vielä auto pihalle ja tulos viimenen :)
Iso kiitos sponsorille
http://www.rcjkl.fi/