RC10.FI
Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: Bigbear - 30.06.12 - klo: 10.21
-
Tässä ajankulukseni mietin miten voisi rakentaa sähkömoottori dynon, jolla tietenkin voi myös testata akkuja.
Miten tuollainen kannattaisia rakentaa?
Oma ajatus on kytkeä moottorin akselille jokin "vispilä" jota pyörittää isossa vesiastiassa. Vastusta luulisi tuleva riittävästi ja suuri vesimäärä estää veden lämpiämisen.
Tässä vaan vispilä pyörii samaa nopeutta kuin moottori eli luultavasti hajoaa värinöihin. Toinen vaihtoehto olisi vaikka käyttää jotain vaihdelaatikkoa alennusvaihteena.
Datat kerään jo hankitun eLoggerin avulla
Ideoita ja jeesiä otetaan vastaan.
-
Mitä tämä data siis on? Mitä tällä on tarkoitus mitata? Itse ajattelisin että pyörimisnopeudet, tehot ja hyötysuhteet kiinnostaisivat. Eli pyörimisnopeutta ja vääntöä pitäisi mitata. Väännön mittaaminen pyörivästä akselista on kotioloissa (riippuu tietysti kotioloista) hankalaa. Hyötysuhteen selvittämisessäkin on omat hankaluutensa. Onko tästä sitten mitään hyötyä? Saa ehkä todettua huipputehon ja jonkin hyötysuhteen mutta ei ne sitten päde välttämättä enää käytännön sovelluksissa. Ei sillä etteikö tällaisia olisi hauska puuhastella :smiley:
-
soita pienoismallilehden Ola Pedersenille. Muistaakseni hänellä oli tuollainen laite.
Jerzi
-
Ideoita ja jeesiä otetaan vastaan.
Flitetest sarjassa on ollut parikin tuollaista viritystä.
Flite Test - Turnigy LiPo pack - REVIEW (http://www.youtube.com/watch?v=EYkd6c6Gqyg#ws)
Mutta tuo mittaa kyllä vain akkua - ei moottoria.
-
Periaatteessa tuon väännön saa kyllä mitattua, jos rakentaa moottorille kelluvan kiinnityksen ja mittaa voimaa, jolla moottori pysyy paikallaan. Saisi nyt ainakin testattua eri moottoreiden otto tehon ja eri akkujen kyvyn antaa virtaa. Kiitoksia Jerzille vinkistä.
-
Polttomoottori vehkeillehän on olemassa vesijarruja joissa vesipyörää pyöritetään ja tangolla/venymäliuskalla mitataan vääntömomenttia. Tästä sitten laskemalla kierrosluvun mukaan hv tieto.
-
Littyy ainakin osittain asiaan. Eli tuossa olen alkanut suunnitella tuollaista dyno hommaa,että voisi testata autojen tehoja.
Jonkin verra kattelin videoita ja värkkäsin tuommoisen DIY version dynosta. Vielä vähän puolitiessään,mutta kyllä se siitä. Ohjelmaksi latasin Simple Dynon,jolla pitäisi saada tehot,kierrosluvut yms. taltioitua.
Ideana metalli runko (oli aiemmin offi autossa) . Rungon läpi tanko,tangon kiinnitys kohtaan laakerit,tangon päähän touring rengaat jne. Renkaaseen liimalla kiinni kuulokkeen magneetti ja kuulokkeen toinen "osa" vastakappaleeksi ja liitin tietokoneen mikrofoni paikkaan.
Nyt täytyisi mittailla tarvittavat tiedot tuolle ohjelmalle,että saisi edes sinne päin lukemia ja sitten vaan auto tulille ja testaamaan ottaako lukemia ylös.