Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Catiska

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 ... 50
61
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lappeenrannan RC-yhdistys?
« : 26.01.09 - klo: 22.25 »
Vieläkö asia kiinnostaa ihmisiä? Eli asfaltti tai rallikross rata?? Nyt saattaisi olla rahat saatavilla tuohon projektiin, jos vain olisi harrastajia.

62
Tuossa joku aika sitten kävin ajamassa kaverin kisakelkalla. Lynxin 550, laiteltu jonkin verran, 96hv dynossa ja 3s 0-100. Aika hyvin repi, käsivarret veny varmaan viitisen senttiä.. =)

Arvaa uskooko tuota kukaan?? Nuo tehot föönistä ja tuohon kiihtyvyyteen ei nuo tehot riitä lähellekään. Laitahan kelkan/kuskin kilpailunumero, notta uskoisin sinun edes ajaneen sitä.

63
Avaa äänenvaimennin ja laita villat sisään. Noin vanhoista on villat karanneet 20v. sitten vaimentajasta ulos. Omasta vanhuksestamme teimme saman havainnon, alkoi ottaa päähän sen meteli. Helppo ja halpa homma, lisää mukavuutta paljon.

64
Ei moottorin pyörimisnopeudella ole asian kanssa mitään merkitystä, lähinnä männän nopeudella...

65
Kömpijän siirsin talviteloille, kelkkakausi alkaa olla parhaimmillaan. Itsekin on saanut ajaa naama virneessä kun alkaa kelkka toimia kuten haluankin, vielä toki pientä hienosäätöä alustaan ja ehkä ruiskun säätöihin myös pikku viilausta.

66
Bensa-autot / Vs: Bensa-autot
« : 24.12.08 - klo: 00.32 »
Itselleni ei ole tärkeää, saako perus varaosia Suomesta vaiko Saksasta. Asia on tietty eri, jos omalta paikkakunnalta saa ko. osat, mutta jos joudun tilaamaan, on aivan sama tilaanko Suomesta vai Saksasta. Toimitusaika ja -hinta on käytännössä samat.

FG:n ja Gas Devilin välistä laatueroa en allekirjoita kuin ehkä ainoastaan moottorin osalta. Siinäkin ero on melko pieni. Muuten erot tulevat lähinnä suunnittelusta, ja siinä mielestäni Carson on vetänyt pidemmän korren. HPI:n ja Carsonin välisiä laatueroja en osaa kommentoida, puuttuu kokemus HPI:n autosta. Sama MCD:n auton suhteen.

Itselläni Carson on ollut erittäin toimiva auto, tosin normaalit RTR-version ongelmat, eli ohjausservo liian hidas. Moottori on ok, aivan kuten muissakin. Voimansiirron puolella Gas Devin on mielestäni porukan ykkönen, takavetoisiin on tietysti turha verrata, mutta MCD:n auton voimansiirtoon verrattuna tässä on selviä etuja.

67
Hienoja tunnelmakuvia. Teillä päin saa näköjään kasaan kohtuu suuriakin ajoporukoita. Täällä ajellaan max. 3 hlö:n ryhmissä, en tiedä miksi...

68
Bensa-autot / Vs: Bensa-autot
« : 21.12.08 - klo: 11.35 »
Toivottavasti sarja laajenee maantieteellisesti joskus muuallekin Suomeen, oma innostus ei ole niin kova, että viitsisi liki tuhatta kilsaa ajella, kun muutenkin joutuu ajamaan kymmeniä tuhansia vuodessa...

69
Sähköautot / Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 17.12.08 - klo: 16.28 »
http://www.edu.fi/oppimateriaalit/kunnossapito/mekaniikka_e01_voiteluaineet_perusteet.html

näyte:
--
Voimakas värähtely häiritsee tyypillisesti voitelua ja rasittaa kosketuspintoja.
Voideltavien koneenosien ympäristöllä on merkitystä, varsinkin avonaisten
laakerien tapauksessa. Voiteluun voivat vaikuttaa ympäristön lämpötilamuutokset,
 tuuletusolosuhteet sekä epäpuhtaudet. Kosketuksen oikeaoppinen SISÄÄNAJO
esimerkiksi kuormituksen asteittainen nostaminen, "muotouttaa" pinnat yhteensopiviksi
 pidentäen kosketuksen elinikää ja helpottaen voitelukalvon syntyä.
----
siis virallista oppimateriaalia....

http://huumarsalo.com/amk/koneenosat.pdf
-kohta 10. laakerin pintakuormitus-laskelman malli...

No juu, vähän tuosta aiheesta. Tunnetut laakerivalmistajat eivät anna ohjetta tavallisten laakerien sisäänajoon, tai että sille olisi tarvetta. Poikkeustapauksissa, kuten suurinopeuksisissa työstökoneissa tämä voi olla tarpeen jotta varmistetaan voiteluaineen sijoittuminen oikein ennen suurien pyörintänipeuksien käyttämistä, siinäkin siis on kyse muuta kuin laakerimetallin muokkaamisesta.

Nykyiset, laadukkaat laakerit ovat jo tehtaalta tullessaan hiottu niin tarkasti, ettei tuohon hommaan muutenkaan ole tarvetta, eikä sillä ole yhteyttä laakerin iskunkestävyyteen.

Sitten viittaus tuohon laakerin puntakuormitus-laskelmaan. Kaavat on periaatteessa ok, mutta vanhentuneet eikä laskentaa suoriteta nykyisin ko. kaavoilla/arvoilla. Nuo kaavat eivät ota huomioon esim. kuulalaakerilla kuormituksesta riippuvaa kosketuskulman siirtymää, vierintäradan profilointia ja vierintäradan hiomasuhdetta, laakerin epälineaarista jousto-ominaisuutta eikä kosketuspaineen suhteen vierintäelimien raunajännityksiä ja profilointia.

Suosittelen tutustumaan ko. laskentaan ja vaikkapa parin suurimman laakerivalmistajan laskentaohjeita tutkimalla tai esim. Bearinx-ohjelmistoon, jolla homma voidaan hoitaa käyttäen nykyisiä menetelmiä.

Mutta, sitten asiaakin.

Onko joku löytänyt laitetta joka valvoisi harjattoman moottorin lämpötilaa ja hälyttäisi siitä tarvittaessa jollain järkevällä tavalla? Suojaisin mieluusti tuon arvokkaan Plettenbergini jollain tavoin, ettei vahingossa tule tuhottua sitä liian suurilla lämmöillä.

70
Sähköautot / Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 06.12.08 - klo: 21.08 »
Laakerit kestää paremmin iskuja jos niitä on ajettu sisään...


No jus joo. Mihin tämä perustuu??

71
Bensa-autot / Vs: Bensa-autot
« : 30.11.08 - klo: 16.27 »
Voipi olla, mutta jos taas julkisesti alkaa kiertämän kisoja ja paikkoja myyden tuota palvelua, menee homma hieman hankalammaksi verottajan vuoksi. Säätämiseen tuo ei kait paljoa kisakuskeille anna, mutta hauska tietää arvo tuolla toki on. Ja, monesti saattaa yllättyä, kuinka vähän kone antaa tehoa siihen kuviteltuun tehomäärään nähden, joka on saatu lisäämällä valmistajan ilmoittamaan vakiotehoon (yleensä liioiteltu) kaikkien viriviripalikoiden tehonlisäykset (nämä ne vasta onkin liioiteltuja). Tuossa dynovalmistajan käyttöohjekirjassa oli esimerkkinä T-Maxx, en muista paljonko sen motista pitäisi irrota tehoa, mutta nämä veijarit oli saaneet siitä irti kokonaista 0,7hv.

72
Bensa-autot / Vs: Bensa-autot
« : 29.11.08 - klo: 01.33 »
...nuo autot toimii bensalla ja niistä revitään irti 6 - 10 heppaa...

Taitaa olla todella harvassa tämän kokoluokan bensa-autot joista otetaan edes lähelle 10hv. Itse en ole sellaista koskaan nähnyt. Harvassa edes 6hv moottorit.

73
Nyt on lunta jo sen verran, että piti siirtyä ajohommissa kelkan selkään, mönkkäri ei oikein etene lumessa. Poletulla alustalla koetin ajaa poikani kanssa kisaa, hän omalla kelkallaan ja minä mönkkärillä, mutta eihän noilla crossikumeilla pysy perässä vaikka kuinka lennättäisi, pitoa ei ole sitten minkään vertaa...

74
, osaatko verrata tuon coman kiihtyvyyttä esim. 125 2-t krossipyörään? Melko maukkaasti näyttäisi kulkevan joka tapauksessa..

No ei pärjää, ei. Tuolta sivuiltan ( http://www.lynxracing.net/36 )i löytyy sänkikiihareista videomatskua, siinä muistaakseni jokunen mönkkärikin oli mukana.

Ei nämä mitään raketteja ole. Kaverin kinuskilla tuntui kuin olisi käsijarru päällä, 300ccm kone, tehoa n. 25hv, painoa n. 200kg, oma kanakin (55hv/153kg) tuntuu välillä siltä, kun olisi tervassa. Tänään Lappeenrannassa Muukon crossiradan lähtösuoralla olisi kaivannut paljon lisää tehoa, mutta muualle riittää kyllä mainiosti. Helppoja ja hauskoja ajaa radalla, kun ei ole voimaa liikaa vrt. kelkkaan.

75
Vapaa keskustelu / Vs: HP IPAQ 614C
« : 17.11.08 - klo: 18.01 »
Oletko ajatellut että kysyisit myyjältä?? Monesti asia selviää näin, eikä ne edes aina pure kysyjää.

76
Juu, ja kun poliisit mittaa yli 50 km/h:n nopeudet kuristuksista vapautetulle traktorille, saapi maksaa verot ja sakot...

77
Tuota on kyllä vaikea uskoa. Alustan toimivuudessa on niin valtava ero, iso nelikko on tolkuttoman kankea ja raskas vielä eikä huonompi suorituskykykään helpota hitaasti reagoivaan moottoriin/voimansiirtoon. Mutta, kaipa joku joskus tulee tuonkin ihmeen näyttämään crossiradalle. Viimeiksi kun olin ajamassa, kömpijääni kokeili sellainen joka ajaa normaalisti vain isoilla nelikoilla (työssään) ja hän oli hämmästynyt miten paljon nopeampi tuollainen oikea crossimönkijä oli sekä kuinka helppo sillä oli ajaa.

78
Vapaa keskustelu / Vs: Apple iPhone 3G
« : 11.11.08 - klo: 15.35 »
Itselläni on pöydällä Nokia E90 ja iPhone 3G. Arvatkaapa kummassa on sim-korttini sisällä :wink:

Hauskinta on, että autossani oleva integroitu bluetooth hf-sarja (Nokian valmistama) ei toimi kunnolla tuon kommunikaattorin kanssa, mutta tämän vihulaisen kanssa mainiosti! On tuohon tullut jo monenlaista latailtua, mutta lukituksia en ole poistanut. MMS-viestit ei minulle ole niin tärkeitä. Tärkeämpiä minulle on push-mailien toimivuus ja MobileMe synkronointi ja iDisk, ne toimiikin upeasti.

79
Oli tuo hullun hauska laite radalla. Eikä ainoastaan minun mielestäni. Eräs kokeneempikin kuski kokeili tuota, tykkäsi todella paljon verrattuna omaansa.

80
Ei näkynyt minullakaan, joko nyt näkyy??

81
No, nyt on oma härpätin kotona:

82
Vapaa keskustelu / Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« : 04.11.08 - klo: 17.26 »
Volvo V70 vm. 2009

83
On sen verran kaukana tuo paikka, että jää tältä vuodelta väliin. Oliko mitä crossikömpijöitä messuilla?

84
Sähköautot / Vs: Mamba Monster
« : 01.11.08 - klo: 01.05 »
No sittenhän kannattaisi vain perua kauppa CC:n kanssa. Tuskin sinulle kukaan käytetystä noparista enempää maksaa kuin mitä joudut maksamaan noparista kun tilaat sen Castlelta... Voit siis olla onnellinen kun eivät ole vielä lähettäneet.

85
Bensa-autot / Vs: Bensa-autot
« : 30.10.08 - klo: 18.15 »
Noilla www.rc-car-online-shop.de on niitä myytävänä, ihan ylinmääräisiä. Hinnatkin ovat jopa laittaneet sinne näytille.

86
Sähköautot / Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 29.10.08 - klo: 12.17 »
Noissa Kiinan ihmeissä on se huono puoli, että laatu vaihtelee kohttuulisesta surkeaan. Eli, hieman tuuri kauppaa. Yksi Kiinalainen on toiminut minulla jo vuosia ilman huoltoa, yksi hajosi lähes heti käsiin. Pienempi huono puoli noissa on huono hyötysuhde ja vääntömomentti.

87
Korsun nykyinen joo. Tehdään pieni vaihtokauppa. Uutta olin ostamassa (tosin toista merkkiä, KTM), mutta kun sattui kohdalle tuollainen helmi, vielä uudella moottorilla. Myös nuo crossia varten valmiiksi huolella tehdyt parannukset ja muutokset painoi vaakakupissa.

88
No, koska tämä on myös mönkkärikeskustelu, niin laitetaan tämäkin. Tuli tänään tehtyä kaupat mönkijästäkin, tuollainen on tulossa parin viikon päästä leikkikaluksi noiden muiden härveleiden lisäksi:



Tietty valmiiksi "pienillä" parannuksilla, FMF-kokoputkisto ja ruiskun säätöboksi, jalkasuojat/verkot, Can-Am Race deparmentin erikoisvalmistetta oleva takanapa, vähän lisäsuojia yms.

89
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 19.10.08 - klo: 20.20 »
Minulla on noita akkuja E-Maxxissa ja ovat olleet parhaat akut mitä minulla on ollut. Minulla on myös vastaavia MaxAmps-akkuja, ja suosittelen kyllä mieluummin noita Polyqyest akkuja, suorituskyky parempi kuin samanikäisissä MaxAmps-akuissa. Näin ainakin minulla omalla setilläni.

90
Radiolaitteet / Vs: Acoms Technisport 2,4 ghz
« : 18.10.08 - klo: 14.03 »
 :mrgreen:.
Koska koko keskutelu on väärällä aluella (sähköAUTOT), niin kait sitä saa Foffia lisää heittää. Minä olen nyt uusi, hallitseva Maailman Mestari. Pidettiin uudet MM-kisat tuossamontulla ja nyt minä ja Sanwa ollaan mestareita...

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 ... 50