Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Master Calgar

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 22
91
Mahdollisesti toi castlen bec kohta vetelee viimisiään kun oltiin rannikon kallioilla kiipeilemässä crawlereilla ja auton mokoma horjahti vesilammikkoon uimaan  :grin: Vielä se lähti käyntiin kun vähän kuivatteli, näkee sitten miten tuhoisasti pistää toi merivesi becin päreiksi...

92
Pistin jo tonne yksityispuolellekkin, mut laitetaas tännekkin... Olisko sunnuntaille tulijoita tuonne mikroautoradan puolelle päristelemään asfaltille, jos ei oo minit kiertämässä rataa? Kaikilta nyt löytyy jotain kuluneita renkaita millä kadulla kehtaa ajaa, niin ilmojen salliessa laitetaanko pieni katumiitinki pystyyn?  :grin:

93
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8e kesällä 2015
« : 08.03.15 - klo: 06.32 »
No tämähän sattuis sopivasti. Tulisi käyttöä tuolle XB9e:lle minkä sain napattua viime vuonna jotakuinkin viimisistä eristä mitä kaupasta löytyi. Hobbywingiä ja Savöxiä autossa niin pääsee pomputtamaan  :azn:

94
Joo wi pahalla mutta tuo on vitsi sille mitäs mä hain.
Muuten ihan rohkea ajo.
Jerzi

Juu en mä meinannutkaan et olis ollut toi pätkä.

95
Youtubessa on tarjolla se yksi videoa missä joku kuuluisa touring kuski vääntää todella kovaa krossiradalla.
En nyt tähän hätään sitä löytänyt mutta jos joku sen tietää niin linkitä se tänne niin saadaan nauraa.
Jerzi

Ei taida olla tää se video, mutta aika hyvin tuokin kiteyttää nykysten ratojen "offroad"maisuuden https://www.youtube.com/watch?v=KrBEg2wMMOk  :roll:

96
Vapaa keskustelu / Vs: Mikä on suosikki pelisi?
« : 22.02.15 - klo: 20.52 »
Oma henk.koht päivitys: Clash of Clans oli selkeästi aivopieru :P Kun tovin sitä tuli räplättyä, huomasi ettei se edes mikään peli olekkaan, kuten niin moni mobiilihärpäke. Eli alkumetreillä ihan jees peli, mutta lopulta siinä ei sitä syvyyttä ole yhtään... joku vieläpä klaanissa kehtasi sanoa peli strategiaksi. Ooohohohoivoisentään  :angel: Ei, se ei ole strategiapeli, eikä edes kunnon peli muutenkaan.

Destinyä tuli tovi pelattua ja joskus vieläkin (xbox360 versio). Mutta valitettavasti koko touhu on niin jäätävää toistoa, että ehkei sitä ihan niin hyväksi voi kehua. Jos nyt ihan vaan gunplay:n perspektiivistä sitä katselee, niin sehän on Destinyssä aivan mahtavasti toteutettu. En ylipäätään pidä fps peleistä, mutta tuossa se on Bungielle tyypillisesti tehty mainioksi.

Se olisi suosikkipeli tällä hetkellä, jos sisältöä olisi enemmän eikä touhu olisi vain samojen vihujen jauhamista kerta toisensa perään. Se mikä saa tuota pelailemaan silloin tällöin on ohjattavuuden mainio tuntu. Hyvä ammuskelupeli jossa ei syvyyttä ole juuri yhtään harmittavasti  :sad:

97
Doddii. Tänään tuli selvyyttä lisää tuohon Motor Show tilaisuuteen liittyen.

Siellä on radan paikkaa, johon pääsee sellaisen tekemään, oisko kellään hyppyreitä tms. josta rataa voisi tehdä?
Luultavamminkin paikka tulee olemaan iso, joten siihen voisi hyvin mahtua muutakin, esim. crawlereita.
Järkkäävälle porukalle ilmaisliput onnistuupi, joten ei ainakaan siitä voi kiinni jäädä.

Kyseinen tapahtuma on 7-8.2 ja rakentamaan settiä pääsee jo 5 ja 6 päivä ensikuuta.
Sinne on tulossa myös lennätyspaikkaa koptereille, erikseen verkotettu alue.

Nyt ois oikeesti mahtava tilaisuus päästä promoomaan lajia mahdollisille uusille harrastajille ja saatas myös näkyvyyttä kivasti. Ihan jo pelkästään kalustoa näytille ja hiukan infoa katselijoille autoista, jos ei ajelemaan halua, niin osallistua voi siltikin. Olis hyvä jos paikalla ois myös ihan niitä jotka kertois mitä tarvitaan aloittamiseen ja mikä on hyvää kalustoa ym.

Koitetaas soitella kaikki kerhon populat läpi josko saatas oikeesti näyttävää settii aikaseks messuilla.
Mul ei ittellä pahemmin ole porukan numeroita, joten mä en voi kaikille ees soitella.

Ulkopaikkakuntalaisetkin on hyvinkin tervetulleita ja saavat myös osallistua. :)

Terkuin
Jarno

Ei oo tullut foorumia seurattua pitkiin aikoihin eikä näköjään enää sähköpostiinkaan tuu ilmotuksia uusista viesteistä tähän topiciin, niin mennyt ihan ohi taas tämäkin  :angry:

Kalustoa löytyis iteltä sisäkäyttöön puhdistettu slässi (ei oo käynyt koko talvena sisäradalla...), kohtalaisen puhdas axialin jeeppi, rikkinäinen losin tuuppi (hajos just tossa alkutalvesta ohjauskisko, vihdoinkin), micro losi (heheh köh) ja kaks reiskaa. Turisti pahasti vaiheessa ja xb9e kaipaa puhdistusta  :roll:

Mitäs apuja sinne vielä ehtis tarjoamaan? Tekstarilla tavottaa varmimmin jos asiaa tulee: nolla4sataa 217 kuusyksyks.

...ainakin mä luulen et toi oli mun numero...  :lipsrsealed:

98
No onkos crawlerit iskussa risla ja juki?  :tongue:

99
Vai onnistuuko koko touhu ollenkaan, eli onko servo nyt sitten kuitenkin täysin väärä palikka tuollaiseen kohtaan?

Oishan noita ihan valmiitakin "vinssiservoja" kuten linkissäni josta tämä servokeskustelu lähti...ei tarvitsisi itse tehdä. Luulisin löytyvän eri nopeuksisia ja vääntäviä.

Nopeuksista en tiedä, mutta 12.2kg 4.8V:lla on mielestäni ihan kohtuullisesti. Ei siitä tornista kannata liian raskasta tehdä...
Jaa, niin: http://www.hobbypoint.fi/eri_valmistajien_servoja tuolta kaksi viimeistä servoa ;)

No hop, nuo saattaisivat olla ihan päteviäkin. Jos noissa vaan on pyöriminen siten, että jää siihen kohtaan, mihin sen pysäyttää ja saa rajattomasti pyöritellä (luulisi...). Täytyykin kysellä tuolta liikkeestä enemmän tietoja, kiitoksia linkistä.

edit: Paitsi että noissa on rajotuksena 3,5 tai 6 kierrosta, eli ei täysin rajatonta kiertoa noilla saa. Jollekkin ehkä riittäisi 6 kierrosta, mutta kun tarkoitus on rakentaa hieman pätevämpi, eikä vaan "sinne päin", niin mieluusti sitä löytäisi servon, mikä käytännössä toimii samoin, kuin sähkömoottori nopeudensäätimellä  :tongue:

100
Kyselen aiempaa uudelleen, kun kerran ehdotuksia tuli servon laittamisesta tykkitornin pyörittelyyn:

Nyt kun tuossa olen katsellut ties minkälaisia "ohjeita" servojen osalta, eli miten niistä tulisi kokonaan pyöriviä, niin alkaa vähän arvelluttaa näiden vehkeiden kanssa. Tuossa varalla on savöxin 20 kilonen servo (SW-1210SG) ja siitä pitäisi nyt tehdä sellainen, että pyörisi molempiin suuntiin tikkuohjaimesta vääntelemällä, noin ihan siis ilman rajoitinta. Käytännössä siis pyörivä motti.

Edellinen servo, mistä tuollaista tein, oli joku satunnainen kyoshon halpisversio. Eipä sekään niin hyvin pelitä tällä hetkellä... Mutta itse asiaan.

Tuosta mainitsemastani savöxin servosta, miten tehdä jatkuvasti pyörivä? Ja vieläpä sellainen, että pyörimisnopeus on ihan tikusta säädettävissä, eli ei mitään täysillä heti virtaa saadessaan? Lisäksi, että servo pysähtyy siihen kohtaan, missä vaiheessa ohjaimen tikku tuodaan takaisin neutraaliin asentoon. Eli ettei servo yritä palata takaisin "lähtöpisteeseensä", vaan käytännössä sallii täysin vapaan ja säädettävän pyörimisnopeuden.

Vai onnistuuko koko touhu ollenkaan, eli onko servo nyt sitten kuitenkin täysin väärä palikka tuollaiseen kohtaan?

101
Nyt kun tuossa olen katsellut ties minkälaisia "ohjeita" servojen osalta, eli miten niistä tulisi kokonaan pyöriviä, niin alkaa vähän arvelluttaa näiden vehkeiden kanssa. Tuossa varalla on savöxin 20 kilonen servo (SW-1210SG) ja siitä pitäisi nyt tehdä sellainen, että pyörisi molempiin suuntiin tikkuohjaimesta vääntelemällä, noin ihan siis ilman rajoitinta. Käytännössä siis pyörivä motti.

Edellinen servo, mistä tuollaista tein, oli joku satunnainen kyoshon halpisversio. Eipä sekään niin hyvin pelitä tällä hetkellä... Mutta itse asiaan.

Tuosta mainitsemastani savöxin servosta, miten tehdä jatkuvasti pyörivä? Ja vieläpä sellainen, että pyörimisnopeus on ihan tikusta säädettävissä, eli ei mitään täysillä heti virtaa saadessaan? Lisäksi, että servo pysähtyy siihen kohtaan, missä vaiheessa ohjaimen tikku tuodaan takaisin neutraaliin asentoon. Eli ettei servo yritä palata takaisin "lähtöpisteeseensä", vaan käytännössä sallii täysin vapaan ja säädettävän pyörimisnopeuden.

102
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 12.11.14 - klo: 19.18 »
Pistetään nyt tänne, kun tuntuu nuubimaiselta kysyä...  :roll:

Mistä saisi kätevästi 48p teräs pinioneita 5mm akselille, siis Suomesta? Kokoa saisi olla siinä 40T:n lähellä. Omiin noobisilmiin ei löytynyt kuin alumiinisia, eikä niitäkään 5mm akselille passaavina.

103
Omat ajatukset Dingo vs Jeep (jos nyt ihan jätetään Wraith pois ja keskitytään noihin SCX10 malleihin  :tongue: ) olis tämmöset:

Dingossa parempaa:

- Lyhyempi akselinväli (tuuman verran), mikä tarkottaa, et ylityskulma, vai miksikä sitä vois sanoa, on jyrkempi Dingolla ku Jeepillä. Runko ja maavara molemmissa on kumminkin identtinen, niin tekee se tuuma jo jotakin. Toki jeeppiin saa helposti ton myös modattua, mut vakio KITeistä ny puhelen.

- Takana ei roiku vararengas puskurin alla, eli siellä ei laahaa mitään jos lähtee jyrkkään nousuun. Jeepissä toi takarengas on aina maassa tms kiinni, jos keula nousee riittävästi (ja pystyy noilla nousemaan niin jyrkästä yli, et se perä tosiaan ottaa maahan). Dingossa siis lyhyempi persusta, ollut laihdutuskuurilla eikä laahaa  :grin:

- Vakiorenkaat. Noi Dingon ripsawit on samaa matskua kyllä kuin noi jeepin trepadorit, mut paremmalla kuviolla. Trepadorit on aika sileät verrattuna, niin ripsawit puree hieman paremmin maahan ja kiveen (toki renkaat on yks ensimmäisistä päivityskohteista, mut vakiona ripsawit on paremmat).

Entäs sitten Jeepin paremmat ominaisuudet?

- Etupuskuri on kapeempi, eli renkaan saa helpommin nappaamaan nousuissa maasta kiinni, kun tulee oikeessa kulmassa. Omas jeepissä on nyt kori, missä on orkkista leveempi keula ja huomaa eron selvästi, kun tarrautuu kiinni paljon nopeemmin (siis keula) ja jää sen takia jumiin, kuin jos vertaa orkkis koriin, mikä kapeutensa vuoksi sallii paremmin renkaan työskennellä ja ottaa "seinämiin" kiinni. Dingossa toi keula on siis leveämpi puskurin ja korin takia.

- Öööh, jeeppi on paremman näkönen... ?  :roll: No ihan mielipidekysymys eikä Dingokaan huonolta näytä. Ulkonäöt ei vaikuta ajoon sinällään mitään ja noihin on pilvin pimein uusia puskureita ja koreja tarjolla, eli ulkonäöt ulos ikkunasta orkkisosien osalta.

- Pitempi akselinväli auttaa pikkasen jyrkissä nousuissa ja laskuissa, eli ei lähe kuperkeikkaa heittämään, mut tuuman eroa ei välttämättä ees juur huomaa.

Helposti vois siis päätellä, et Dingo on parempi vehje kulkemaan ja onhan siin kieltämättä noiden KIT vertailujen perusteella parempi "koko". Miinus toi keula.

Muuten noi on identtiset, eli alu linkistöt tulee ja alu ohjauslinkit (c hubit ja ohjauspalat sit kerkee päivittää joskus). Käytännössä eroa ei rakenteessa oo ku tuuman lyhyempi Dingon akselinväli. Ja molemmissa on se "heikoin lenkki" toi etuakseliin kiinnitettävä yhden pisteen linkistö, mihin kannattaa jo heti rakennusvaiheessa lykätä pikkuset prikat molemmille puolille palloniveltä.

Eli Dingo ei olis ollenkaan huono, vaan pikemminkin jos ei ulkonäköjutuista oo kyse (niinku ite tykkään jeepistä enemmän) ni Dingo on varmaan aika pitkälti paras noista SCX10 vehkeistä. Ja kittinä kun tommosen täytyy tietty hankkia (RTR vehkeilläkin pärjää, mut mukavampi heti laittaa sähköt sisälle, mitkä on ne "parhaat") ni Dingo olis järkiostos  :grin:

104
Rtr vehkeenä?

105
Jos haluaa oikeen kunnon jokapaikanhöylän, nii Wraith olis aika varma valinta. Sillä kiipeilee jo ties missä kivikoissa ja kallioilla ja lumessakin pääsee. SCX10 ei oo sekään huono. Itellä toi jeeppi on kumminkin suorittanut hyvin ja vaikkei ny mikään kivicrawleri ookkaan, ni ei sekään ihan joka paikkaan kiinni jää ja pääsee ajelemaan missä vaan.

Sen takia noi onkin hyviä vehkeitä, ku ei tarvi välittää missä ajaa, ku voi ottaa auton mukaan ja lähtee vaik metsään trailaamaan  :tongue:

Exo ja yeti sit taas taitaa olla vähän niin ja näin, ettei mitään hirveen pahoja maastoja käsittele. Rajatummat ajomahdollisuudet ja taitaa yeti ainakin olla vähän hajoovampi versio, ku siinä on enemmän koitettu saada vauhtia, vaikkei sit taas oo mikään rata-auto.

Wraithi olis oma valinta (ja semmonen täytys vielä joskus jeepin kaveriks hankkiakkin), kun voi modata sen pienellä vaivalla mihin käyttöön vaan (miinus rata-ajot...). Renkaisiin vaan painoa ja menee millasessa ruohossa tai kivikossa melkein vain.

Ainoo wraithin "huono" puoli on, et kitin tietty kannattaa ostaa ku siin tulee ne alu linkit alle, mut ohjauspalat ja ohjauslinkit on muovia (niinku servovarsikin). Kyl niilläkin pärjää ihan hyvin, mut jos lykkää jonkun voimaservon ja lähtee kivikkoon, ni napsahtelee helposti poikki.

Tossa jeep wrangler rubiconissa sit taas oli alu ohjauslinkit jo valmiina, ni ei tarvinnu päivittää ku servovarsi ja ohjauspalat alumiinisiks, ni nyt on aika pitkälti "pomminvarma" vehje. Heikko kohta oli se etuakselin yhden pisteen kiinnityslinkki, ku pallonivel kulu siten et veti läpi ittensä, mut pikkusilla prikoilla senkin sai korjattua ja nyt ei mee sekään rikki millään.

tl:dr versio: Wraith tai Jeep wrangler rubicon  :tongue:

106
Heitetään vielä ehdotus kevyestä tornista:
veistä torni Finnfoam eristelevystä,liimaa vaneri pohjaksi johon saa kiinnitettyä pyöritysmekanismin.
Kannattaa varmaan käydä pienoismallit.net:ssä katsomassa muistaakseni käyttäjä Matti Piilolan rakentamia vaunuja 1:6 skaalassa.

Kävi mielessä tuokin kieltämättä. Tosin täytyisi kaivertaa foamin sisustaa sen verran, JOS joskus tahdonkin laittaa tykkiin liikkuvan mekanismin myös  :laugh: Mutta kyllä tässä jo hyvää ideaa on tullut esille, kiitoksia niistä  :azn:

107
Siihen servoon saa samasta kaupasta alle 3 eurolla lautaslaipan jossa 4 ruuvia.
Super heavy duty servo disk fut/turn....
Huomioida pitää että ne ruuvit on karvan alle 10mm päässä keskeltä, ja pitää siis suoraan 2s lipolla ruokittaessa kohdata 40 kilon vääntö. Servo kestää lupaamaansa. Tollanen on mulla melkein 8 kilon monsterissa ku hypitään. Muualta on ohjausvarret pettäneet tarpeen tullessa  B-)

No tuo kieltämättä alkaa kuulostamaan jo aika pätevältä vaihtoehdolta  :azn:

Tamiya Gepardin runko on prässätty n.0.6mm levystä ja kansi-ja tornirakenteet muovista tosin Tamiyan vaunut on hiukan pienempiä eli 1/16.Gerpardin rungonpituus n.35 cm.
Vaunu on vanhempaa tuotantoa eli kääntyy toista telaa jarruttamalla,uusissahan on moottori molemmille teloille.
Ajatuksissa on rakentaa uusi Leopardin torni it-tornin tilalle.
Nopeudesta kannattaa huomioida että 1:10 skaalassa 6 km/h eli reipas kävelyvauhti vastaa oikeassa 36 km/h nopeutta.
Kuinka paljon on tarkoitus tehdä itse ja mikä vaunu?


Aika pitkälti on tarkotuksena tehdä "kaikki" itse. Siis siinä mielessä, että esimerkiksi rattaat sun muut ostetaan valmiina ja noin pois päin, mutta runko ja torni itse mallailemalla.

Tarkoitus olisi tehdä tuollainen T26E4 "Super" Pershing tankki. Kun tuota World of Tanksia on tullut pelailtua, niin suosikkitankki kyseessä, heh  :tongue: Eli tosiaan rungon mitaksi piirun yli 63 senttiä ja leveyttä sen 35 senttiä (telat mukaan luettuna).

Jää nähtäväksi teenkö "modernin" 1:1 tankin tyylillä vaihteistot, eli kolmella tasauspyörästöllä, missä kaksi jarrulevyä vetoakselin päällä olevalle akselille, vai yhdellä tasauspyörästöllä... Ei ihan autenttinen Pershing siis kyseessä, mutta eipä sinne sisuksiin ole tarkoituskaan mitään autenttisuutta hankkia, kunhan pinnalta on sinne päin  :roll:

Mutta täytyypä tsekata tuo kanootin ehdottama vaihtoehto. Suunnitteluvaiheessa vasta ja teloja alettu mallailemaan, joten hieman on matkaa sähköihin  :grin:

108
Joo, skaalamallia tarkoitus tehdä. Tosin telat eivät ihan skaalamaiset ole, kun täytyy niissä hiukan yksinkertaistaa rakennetta (ei ole työstövälineitä tehdä täysin skaalamaisen näköisiä ketjuja  :roll: ).

Tankki tulee kumminkin kovaan ajoon. Eli mennään niin metsässä kuin kurassakin ja talvella täytyy päästä tietysti hankeen möyrimään (ja juuttumaan pohjastaan kiinni).

Toki tuon tornin koetan kevytrakenteiseksi tehdä, eli samanlaisia ratkaisuja en siihen laita, mitä esimerkiksi runkoon, johon luonnollisesti tulee se suurin rasite. Täytyy ehkä tarkistaa tornin rakennuksen jälkeen, miten järeää kalustoa se vaatii kääntyäkseen. Siinä mielessä en poissulje kyllä tuota servoakaan, kunhan vain pohdin sen kestävyydestä  :azn:

109
Mahtaneeko servo kestää kovin kauaa, jos sen suoraan pulttaa torniin kiinni? Toki siis tornin ja rungon väliin tulee laakerointi, mutta edelleen ongelmana on paino.

1/10 kokoluokan tankki alkaa jo olemaan melko kookas (rungon pituus 63cm ko. tankissa) ja torniin tulee väkisinkin massaa, kun ei sitä ole tarkoitus tehdä ihan heppoiseksi, mikä hajoaa pienestä kolhusta.

Eikös tuossa ole servo aika kovilla, kun pyöräyttää hitaastikkin tornia, missä vielä piippukin antaa pientä "heiluri" efektiä, siis kun pyörimisen pysäyttää tai vahingossa vaikka painaa toiseen suuntaan kiertämään? En tiedä, mutta luulisin että rattaat on servossa aika kovilla tuollaisessa kohtaa.

Combolla tuo olisi tarkoitus tehdä siten, kuin esimerkiksi noissa täysin olemattomissa lelutankeissa (Heng Long yms) on toteutettu, eli tornin alla isompi ratas mihin moottorin ratas tulee päin. Laakeriksi tuohon täytyisi valita joku suhteellisen iso kokoinen, jotta torni olisi mahdollisimman jämäkästi rungossa. Itse kiinnitysmekanismi sitten tietysti on perinjuurin helppo toteuttaa, varsinkin kun ei ole tarkoitusta laittaa mitään sähköjä itse torniin (tykin piippu jääkööt liikkumattomaksi  :tongue: ).

Servon kanssa tulisi myös ongelmaksi se, että jos sen kiinnittäisi suoraan torniin keskelle, ei se paljon sallisi tornin heilumista muutenkaan, koska kiinnityskohta olisi lopulta aivan mitättömän pieni tornin ja rungon kokoon nähden (servon se ulkoinen hammas"ratas") vaikka siihen miten laittaisikin paksumpaa materiaalia ympärille. Ja kun servo olisi jämäkästi rungossa kiinni ja torni ottaisi jostain hieman osumaa (jos nyt sattuisi vaikka kaatumaan jostain syystä) niin luultavasti pienen servon kiinnityskohta kärsisi tuosta jonkun verran, uskoisin.

Pienemmässä mittakaavassa servolla kääntyvä torni tosiaan olisi kyllä ehdottoman hyvä ratkaisu.

110
Vapaa keskustelu / Vs: Muovit rakennusmateriaalina
« : 06.11.14 - klo: 04.48 »
Tuossa omassa projektissa hinta tuli vastaan siksi, että muovin olisi toivonut olevan hieman paksumpaa, kuin joku 1-5mm.

Mutta jämäpaloja tosiaan tarjosivat 25% alennuksella.

111
Juu, noita nopeampia servojakin katselin, mutta sitten taas tulee vastaan se, että niillä alkaa olemaan hintaa enemmän kuin edullisella nopari+moottori combolla, eikä combolla tarvitse servoa "rikkoa".

Vielä kun tuohon lisää sen yhtälön, että tankille tulee skaalaa 1/10, eli tornillekkin tulee kokoa jonkun verran, mihin ei nyt ihan mitättömän pientä ratasta viitsi laittaa pyörittämään, niin nopeammatkin servot alkavat kiertämään tornia jo niin avuttoman hitaasti, että menee ikä ja terveys odotellessa, heh. Kun taas combolla saa kierroksia sen verran irti, että tarvittaessa skaalamaisen kääntymisen voi heittää ikkunasta ja heiluttaa tykin toiseen suuntaan  :grin:

Toki servolle voisi laittaa ison rattaan myöskin. Mutta sitten taas täytyisi olla enemmän vääntävä servo, missä vielä nopeuttakin, ja nuo eivät kovin edullisia ole.

112
Vapaa keskustelu / Vs: Muovit rakennusmateriaalina
« : 05.11.14 - klo: 17.37 »
Tuli itellenikin aika yllätyksenä noi hinnat, kun kävin Etrassa kyselemässä  :shocked: Pvc olis ollut hyvä vaihtoehto, mutta neliöhinta oli sitä luokkaa ettei viitsinyt ihan kokeilumielessä lähteä ostamaan.

Toisin sanoen: ei nuo laadukkaammat levyt kyllä edullisia olekkaan. Varsinkaan jos haluaa vielä vähän vahvempaakin rakennetta, eikä vaan jotain 1mm levyjä.


113
Joo oon miettinyt kyllä servoakin. Ja yhdestä halvasta kyoshon servosta teinkin tuollaisen jatkuvasti pyörivän. Vauhti vaan on niin pahuksen hidas  :tongue: Aika isoa ratasta saisi laittaa servon nokkaan, luulisin, että saisi pelittämään riittävän nopeasti ollakseen edes skaalamaisen nopeuksinen (?).

Ja sinänsä aika pitkälti samoissa hinnoissa menee tuon nopari+motti combon kanssa, jos jonkun hyvän servon haluaa tuohon laittaa. Kumminkin nopariksi tuohon riittää joku parinkympin harjallinen ja 15euron moottori.

Kunhan tietysti se toimisi "ylimääräiseltä" kanavalta normaalilla tavalla.

114
Uutta kysymystä pukkaa...

Tykkitornin pitäisi saada kääntymään tankissa, ja siihenhän pitää tietysti laittaa jonkinlainen moottori kiinni.

Jos nyt tikkuradiolla ajellessa (vaikka 6 kanavaisella niin luulisi riittävän) laittaa mahdollisimman halvan noparin+moottorin (harjalliset) kanavaan... sanotaan nyt vaikka 4... ja systeemille oma pieni akku (punainen piuha irti luonnollisesti vastariin menevästä piuhasta, kun virtansa saa jo "pää"noparista), niin onnistuuko tuollainen systeemi ihan jouhevasti, eli saisi kanava 4sen tikusta tornin moottoria hoideltua?

Jos nyt asian mahdollisimman monimutkaisesti selitin...  :grin:

Vai minkälaista vaihtoehtoa tornin moottoriksi suosittelette, kun kanavat 1 ja 2 ovat jo käytössä ihan "ohjaus"servolle ja tankkia kuljettavalle moottorille?

115
Vapaa keskustelu / Muovit rakennusmateriaalina
« : 03.11.14 - klo: 11.30 »
En haulla löytänyt vastaavaa, joten aloitan keskustelun eri muovilaaduista eri käyttötarkoituksiin.

Luonnollisesti tässä on oma koira haudattuna, joten aloitankin nohevasti kysymällä seuraavanlaista:

Muovilaadut kun ovat minulle jotakuinkin hepreaa tällä hetkellä ja tarkoituksena olisi rakentaa tuo rc panssarivaunu. Muovilevyt näyttävät olevan edullisia (edit! Hieman virheellistä. Laadukkaat ja paksummat levyt hintavia) ja koska tankin on tarkoitus pärjätä kosteassakin, muovi olisi omaan käyttöön otollisempaa materiaalia, kuin puulevyistä rakentelu. Siispä, minkälainen muovi soveltuisi tuollaiseen projektiin?

Se millaista muovia etsin, täytyisi omata seuraavat ominaisuudet:

- riittävän kova, jotta pinta ei naarmuunnu ihan heti
- hyvä maalata, eli maali tarttuisi pintaan kiinni, eikä lohkeile pois
- kestää pakkasta (ei nyt mitään -20 astetta vaadita)
- hyvä työstettävyys, eli levyä voi sahata, sirkelöidä ja hioa
- hyvä liimattava, saumat tietysti tuetaan tukirakenteilla, mutta mieluusti olisi liimattavissa
- ei imaise vettä sisuksiinsa (eikös joku polystyreeni ole niin huokoista, että "vettyy", noin esimerkkinä?)
- pitää mittansa
- kestää painavemmassakin rakenteessa (luonnollisesti tukirakenteiden kanssa, mutta että ei taipuile ja ala ratkeilemaan liitoksistaan)

Tuossa nyt on aikamoinen lista vaatimuksista, mutta ehkä täältä joku muoveista enemmän tietävä osaisi autella  :azn:

Aiheen idea siis kaikenlaiseen rakenteluun keskittyvät muovit. Käyttäjien kokemukset ja vinkit  :smiley:

116
Vapaa keskustelu / Vs: Mikä on suosikki pelisi?
« : 03.11.14 - klo: 10.29 »
Klaaniin en oo vielä mennyt. Suunnitelmissa olis tulevaisuudessa mennä siskon kanssa samaan, ehkä. Nyt vasta ehtinyt tovin pelata, ja townhall lvl7. Throphyjä en oo farmaillut vielä, kun siinä tuhannen paikkeilla pidän, jotta saan goblineilla varastettua tarvittavat kullat ja eliksiirit päivityksiin  :evil: Kasi tasolta eteenpäin voi jo niitäkin alkaa tappelemaan, throphyjä siis, näkee nyt.

Mukavan yksinkertainen mekaniikoiltaan tuokin peli, ja silti tarjoaa ihan riittävästi pientä strategiapurtavaa. Hidasta touhua juttujen päivittely silti, kun en viitsi mitään suurempia summia sijoittaa gemeihin, heh.

117
Vapaa keskustelu / Vs: Mikä on suosikki pelisi?
« : 03.11.14 - klo: 07.27 »
Puhelimella Clash of Clans, Star Command ja Breach & Clear.

Xbox 360 nykyään... öhöm. World of Tanks menee toisinaan mukavasti. Harvemmin enää konsolia käyttelee muuhun, kuin netflixeihin yms katseluun.

Tietokone on niin romu, ettei sillä enää pelata  :angry: Muutoin olisi varmaan VRC kovassa käytössä.

Nykyään on tosin alkanut taas tuo vanha harrastukseni, Warhammer 40k pöytäversio kiinnostamaan. Ongelmana on vain pelaajat... En millään jaksaisi kuunnella muka-intellektuellejen akateemikkowannabeiden korvia särkevää ininää siitä, miten joku yksikkö tms on niiiiiiin rikki. Ja auta armias jos et muista jotain sääntöä oikein  :police: Peli hyvä, pelaajakunta (ainakin täällä päin) sellaista, joka tuntuu ottavan pelin vähän liian vakavasti. No jaa...

118
Team Losi / Vs: Team Losi Racing 22
« : 03.11.14 - klo: 07.22 »
Mistähän saisi alumiiniset ohjauspalat sitten tilalle, ver.2.0:aan  :tongue: Eihän se sitä välttämättä tarvitse, mutta kestävyyttä lisäämään.

119
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 03.11.14 - klo: 07.20 »
Rc tankki olisi suunnitteilla... Olen jo kehitellyt idean, miten ohjaan tankkia rattiradiolla. Ongelmaksi muodostuu vain nyt tykkitornin pyörittely.

Radiosta siis normaalisti liipasimella eteen/taakse, ja ohjauspyörästä ohjaillaan servoa, mikä hoitaa rattaiden kanssa kääntymisen. Mutta mahtaako olla ollenkaan mahdollista tehdä tuohon vielä yhden systeemin, mikä kääntäisi tornin. Radiona siis Futaban 4PL.

Tuo ratin takana oleva (onkos se kanava 3...?) nappula, missä on kolme asentoa (eteen, keskellä ja taakse) voisi ehkä olla vaihtoehto. Tosin kääntymisnopeutta tuolla ei saa säädeltyä ollenkaan. Mutta mikäli sen tuohon laitan, minkälainen systeemi kanava kolmoseen sopisi pyörittelemään tornia?

Mahdollisesti tyhmä kysymys ja vastaus olisi "hanki tikkumankka". Järkevin vaihtoehto varmasti, mutta toistaiseksi koitan tuolla saada aikaan jotain ja jos ei onnistu, tulee tikkumankka tankille sitten  :tongue:

120
Joko testasit toimiiks se 1/8 bensa moottori hyvin? Täytys säkylän montuillekkin joskus joku miitinki pistää tulille... Ettei mee talvi ihan vaan epäsosiaalisissa merkeissä  :roll:

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 22