Joo, nousuidealla oli tarkoitus antaa mahdollisuus nopealle kaverille, joka on kohdannut epäonnea alkuerissä tai ei ole saanut autoa oikeaan vauhtiin. Bcan:in mainitsemat yksittäistapaukset siivittivät tätä ideaa eteenpäin. Oli tässä myös muita kavereita mukana miettimässä. Olet Hoke oikeassa siinä, että tämä ei ole ns. kunnollinen nousukaavio. Ideaa kehitellessäni huomasin, että C-finaalista ei ole ollut tarvetta nousta A-finaaliin. Porukat on saatu suurin piirtein järjestykseen alkuerissä. Kunnollisen nousufinaalin järjestäminen sähköpuolella ei kai oikein helpolla onnistu, koska pitää viilentää sähkölaitteita ja ladata akkua. Polttisnousukaaviota mukaillen päivä pitenee todella paljon ja ajoaika lyhenee radikaalisti. Nythän ajetaan kaikki finaalit monikertaisina. Yritin ottaa molemmista kaavioista vain hyvät puolet.
Mielessä kävi myös tuo mainitsemasi ekan finaalin puserrus, mutta yritin ajatella positiivisesti, koska SC-luokassa ajetaan kumminkin melko siististi.
Olisiko sitten parempi, että alkuerät ajettaisiin pelkästään parasta tulosta ajatellen ja pistelasku poistetaan?
Finaaleissa vasta olisi pistelasku mukana, jolloin ajon pitää olla tasaisempaa. Silloin siis 3/4 tai 2/3 olisi sopiva pistelaskutapa tasaisuutta ajatellen. Näin alkuerissä on aikaa tehdä autoon säätökokeiluja ja vauhti kasvaa päivän mittaan, jolloin se on huipussaan finaaleissa.
Vai kehittääkö 2/4 finaalit kavereiden nopeutta lyhyemmässä ajassa? Kun on mahdollisuus, niin voi ajaa riskillä taitojensa ylärajoilla. Virheitä tulee, mutta sitä kautta kauden mittaan uudet kuskit kehittyvät kaikkein nopeiten. Miksei kokeneemmat kuskitkin kehity siten nopeammiksi kun hekin voivat ottaa enemmän riskiä eikä tarvitse varmistella tulosta.
Viiden finaalin kaaviota en itse kannata, koska ajattelen yhden finaalikierroksen otetun pois alkueristä. Alkuerät ovat mielestäni aloittelevalle kuskille tärkeät (ja myös minulle itselleni), jotta saa vauhdin kohdalle finaalia varten. Hoke taisi mainita tästä jotain jo aiemmin auton säätämiseen tarvittavaan aikaan liittyen.
(Muokkasin yhtä kohtaa ekassa kappaleessa vielä heti uudestaan.)