Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - JoukoH

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 7
61

Nyt on ratapolttiksilla selkeästi nostetta...

Kyllä, kummasti ovat keskustelut tasaantuneet kun Vatanen ei ole sekoilemassa täällä. Ratapolttisluokilla on mahdollisuus kehittyä ja kasvaa luontaisesti kunhan vain fanaatikko pysyy aisoissa.

62

Meille rata oli uusi tuttavuus, joten salareenit perjantai iltana oli paikallaan. Joonas tykkäsi radasta heti muutaman kierroksen jälkeen. Alkuerät lähtivät vähän kankeasti käyntiin kun kuski ajoi liian varman päälle. Muistutus viimeiseen alkuerään antoivat sen verran vauhtia että sijoitus kuusi takasi suoran pääsyn finaaliin.

Finaalireenissä kokeiltiin renkaita millä meinattiin ajaaa itse pääfinaali. Kierrosajat olivat tasaisia ja riittävän hyviä joten finaalissa oli odotettavissa hyvä sijoitus. Pieni muutos finaalirenkaiden kokoon ja tiedettiin ettei Matiaksen ja Teemun vauhtiin ole mitään asiaa mutta asetettiin kolmospaikka tavoitteeksi.

Finaali lähti hyvin käyntiin, ajettiin paikalla kuusi tasaisesti nakuttaen 17s kierrosaikoja. Kärki meni menojaa mutta pikku hiljaa sijoitus nousi pykälä pykälätä. Kuski ei tehnyt ainottakaan virhettä koko 45 minuutin aikana. Välillä ajettiin sijoituksesta kilpaa tosissaan mutta keskittyminen ei herpaantunut eikä virheitä tullut. Oltiin sijalla kolme ja Matiaksen keskeytyksen myötä noustiin toiseksi. Joonas ajoi finaalin huonoimman best läpin, mutta tasaisuus ja virheetön ajo oli valttia.

Kiitos Future-RC:lle ja Teemulle avusta ja neuvoista.

Team Tampere, Joonas ja Jouko

63
Kilpailijoiden kanava / Vs: TP-10 & Ratakasi Kausi 2015
« : 23.05.15 - klo: 11.24 »

Käytiin eilen juniorin kanssa Kuusalla ajamassa pieni pyrähdys. Meille tuli positiivisenä yllätyksenä kuinka hyvä rata on ja autoki istui radalle tosi hyvin. Jatkossakin kannattaa pitää yhtenä kisapaikkana.

65
Vapaa keskustelu / Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« : 20.05.15 - klo: 23.48 »
Kari Salmelainen...  :grin:

Btw. Tolla Rellulla ei kyllä 160km/h ajeta Ahveniston moottoriradalla missään kohtaan.  :police:
No voi olla että GPS ei ottanut huomioon tuota jarrutusta pääsuoran päässä, käännyttäessä varikkosuoralle.Toi mun ropponen otti 190km/h nelosvaihteella, sitten on vielä vitonen,jolla 250km/h mene rikki, tässä on vielä aikaa ottaa valokuva, raja tulee vastaan vasta 6500 kierr/min jolloin tuo luku on taulussa, jolloin katkeaa sekä polttoaineen syöttö että sytytys. takomännät ja sulfa (??) täytteiset venttiilit ynnä muuta... Silloin kulutus on 55 litraa sadallla. tankata saa jo noin sadan kilometrin välein jos meinaa pysyä Audi Quattro  RS kuutosten ja AMG mersujen vauhdissa Saksassa Noi Audit on pahoja kun menevät kolmatta sataa vaikka olisi sadekeli, valot vaan vilkkuvat peilissä  ja humahtavat ohi, kaatosateessa...  neliveto...(kuvassa turbon ahtopaine letku tukossa,,, paineita kuitenkin riitää, tuunattu 235hp...pyöristä- Kyllä sä Kari mun rellut tiedät, laimeilla ei edes viitsi ajella, muuta kuin talvella) Pitäiskö laittaa lisää ??
Lisäys: Kyllä sä Kari sinä olet oikeassa että vitosta ei kyllä yritetty tarjota missään vaiheessa, kolmosella lähdettiin pääsuoralle ja sitten nelosella niin kauan kuin uskalsi, ei alkanut pätkimään, sitten vaan jarrua ja kaasua samaan aikaan varikkosuoralle taitettessa. Takana höyrysi bemari CS coupe, mitä sillä nyt vajaa neljäsataa heppaa on. Ei päässyt ohi , senverran tarkkaa linjaa ajoin. Jotaki viisi-kuusi kierrosta tolla tavalla mentiin.  Sitten vaan jarrupoljin painui pohjaan, ne keitti vaikka oli racing nesteet ja Brembon nelisatulaiset edessä, kauniisti taittui katon kautta, onneksi rengasvallin kautta niin että kun olin pää alaspäin, muistin jokkiksesta: EI VÖITÄ AUKI ENNEN KUIN AUTO ON KÄÄNNETTY ! ekaksi vetivät suojamaton mun pään ja katon jäännösten väliin, en naarmuakaan saanut, mutta jokin sanoi aivoissa: ÄLÄ YRITÄ TÄTÄ UUDESTAAN, sulla ei kentiess ole niin hyvä säkä silloin... Mulla on ne Michelin 17" rataSlicksit vielä tallella jos joku haluaa lähteä leikkimään... Ei se etuvetoinen käänny ellei tallaa jarruja ihan pohjaan, muuten vaan sutii. Oli sitten siellä noita "amatööri Porsche kuskeja" ei ne uskaltaneet ajaa.. Yksi oli jolle ei voinut mitän: AUDI A6 RS quattro jolla oli slicksit alla ja kuppi istuin, se meni ohi ihan missä vaan, kaarteissa kai kaikkialla muualla paitsi suolenkin tiukimissa. Olispa ollut alla tuo Belgian ALPINE Lemans Tuplaturbo 3 L  koneella ja Quaife lukolla... Olisin sille yrittänyt panna kampoihin.. Trivia tietoa: Nyt olen tajunnut mikä "hohto" noissa tuunatuissa AMG virityksissä on:
Niistä on poistettu tuo 250km/h rajoitin mutta tehdas takuut on silti voimassa, siten vähän chipattu ja meikatu niinsakujannut lataa pöytään massia kivan tukon lisää... Kyllä ne sen yli 300 kulkee, siellä yöaikaan kun yleensä pitkiä stinttejä ajelen ( silloin voi ajaa TOSI KOVAA ) valot alkaa vilkkua horisontissa, voi laskea päässään noin viiteen, kuuteen ja joku AMG tai RS humahtaa ohi kadoten horisonttiin..Ihme kyllä, ei ne Porschet tai lambot niin kauhean kovaa aja, joko niillä ei ole näyttämisen tarvetta  tai puikoissa on joku sijoituspankkiiri hiirulainen.

 :grin:

66
Kilpailijoiden kanava / Vs: TP-10 & Ratakasi Kausi 2015
« : 20.05.15 - klo: 11.35 »
Kohta rupeaa autot olemaan valmiina Kuusankosken kisoihin.


Eilen aloitettiin auton purku, muutaman varaosan joutu tilaamaan. Näköjään useammin joutais sitä huoltaan.

67
Ihan yleisenä visa kysymyksenä, kuinka paljon saat kuljettaa auton peräkontissa nirtometaania. Polttoainetankissa olevan polttoaineen lisäksi? Katsotaan millaisia vastauksia tähän tuleepi. :D
Tästä ei ole minkään valtakunnan tietoa, mutta arvaillaan  :grin:

- BecauseFinland, niin pakko olla jommastakummasta ääripäätä hölmösti.. eli napataan tuolta 'kaupan varastossa 7 kannua kerrallaan' - kohdasta sillai että auton kontissa saa varmaan sitten olla 8 kannua  :tongue:
- Skenaario 2 ( todennäköisempi harrastajan ärsyttämiseksi ), että saa olla vaan 3 litraa ( jolloin gallonan kannusta pitää laittaa rc-auton tankkiin se köyhä desi tai pari mitä sinne menee, ja loput 1:1 auton tankkiin tai pissapojan säiliöön, kun ei kehtaa maahaan kaataa eikä kannata juodakaan  :grin: )

- sitten niitä viisaampia veikkauksia / tietoa ...  :lipsrsealed:


Nitrometaani
Luokka: 3
Pakkausryhmä: II

3 luokan palavia nesteitä saa olla yhteensä enintään 60 litraa joko metallista, muovista
tai muusta vastaavasta aineesta valmistetussa, tiiviisti suljetussa astiassa. Aineluettelon
kohtien 6E, 12E, 13E sekä 11E, 14E - 19E ja 21E - 28E ryhmään (a) kuuluvia
aineita saa olla yhteensä enintään 5 kg sijoitettuina autossa tavaratilaan.

Säilytys- ja kuljetusohjeet --> http://www.tukes.fi/fi/Toimialat/Kemikaalit-ja-kaasu/Vaarallisten-kemikaalien-sailytys/

Kemikaalikortit
Metanoli --> http://kappa.ttl.fi/kemikaalikortit/khtml/nfin0057.htm
Nitrometaani --> http://kappa.ttl.fi/kemikaalikortit/khtml/nfin0522.htm

68
Polttisautot / Vs: 1/10 polttistouring (TP-10)
« : 18.05.15 - klo: 23.06 »
Sunnuntaina tuli Kuusankoskella ajettua ekat ajot TP-10 –autolla. Moottori oli vielä sisäänajossa joten täysiä ei vielä tullut reviteltyä.

Ensikokemukset oli kyllä positiiviset. Autolla on helppo ajaa ja Kuusankosken rata sopi autolle hyvin vaikka hiukan liukas vielä oli. Olen joskus ajanut samalla radalla sähköturistilla ja kyllähän tämä oli paljon hauskempaa.

Talven jäljiltä olin vielä vähän hukassa moottorin säätämisen suhteen ja onneksi paikalla sattui olemaan Future-RC:n edustaja. Suuret kiitokset avusta. Tämä moottoripuoli on se johon pitää ruveta eniten paneutumaan. Periaatteessa yksinkertaista,  mutta välillä menee vähän tuskaiseksi…

Lauantaina on tarkoitus vielä treenata Aleksanterin kanssa kisoja varten ja samalla pitää hioa itse tuota tankkauspuolta. Ale on ollut aina nopea tankkaamaan… joten pitää yrittää itsekin suoriutua tuosta ripeästi.

Kyllähän sitä talvella sähköautoilla ajelee, mutta on näissä ratapolttiksissa enemmän fiilistä. Vähän enemmänhän se vaatii valmistautumista ja jälkitöitä mutta kyllä se on sen arvoista. Lisäksi tässä harrastetaan enemmän tiiminä kuin sähköpuolella… Mekaanikon/tankkaajan roolikin on mielenkiintoinen.

Samoja kommentteja olen junnuilta kuullut, TP10:ssä se perusvauhti löytyy kohtuu helposti.

Onneksi on arvokasta säätöä apua radoilla, ei tarvitse blokeista käydä näppisrallien tuloksia tulkitsemassa. Future-RC ansiosta on moni päässyt lajin pariin ja saanut paljon hyödyllisiä vinkkejä. Käytännössä ne asiat opitaan radalla kun on ammattilaiset neuvomassa.

69
Heitä löytyy aika monta jonka 25% polttoaine ei tarvitse ostolupaa.
Ja kaikki ne kusettavat, sillä 25% nitro ei voi mennä alle 30 painoprosenttia. Se tuli matemaattisesti todistettua täällä: http://rc10.fi/index.php?topic=90025.msg765234#msg765234

Ei taida löytyä myytävistä polttoaineista 25% nitroa, taitaa vain olla vakiintunut kaupallinen nimitys polttoaineelle. Siksi varmaan osa ei vaadi ostolupaa.

70
Lahden Kärkkäiselläpä oli jo lätkitty mm. 25% autonitron gallonan tonkan hintalapun päälle 'ostolupa'  :angry:
( ja noihin lentoaineisiinkin joista en sen enempää ymmärrä.. )

Lukitun kaapin ovessa sitten näitä liirumlaarumeita luvista ja joku nettiosoite ja postiosote Poliisille minne voit tehdä VAPAAMUOTOISIA hakemuksia saadaksesi sen luvan ( 30€ / 3 vuotta, niinkuin tuolla aiemminkin oli tarinaa.. )

Meneeks tää nyt kuitenkin vaikeeks, vai eikö Kärkkäinen oo ajantasalla, vai pelaavatko varman päälle  :undecided:
Eivät "pelaa" vaan noudattavat lakia ja asetuksia. RC Navetalle: jos kerran valmista fuilia myyt niin herran nimessä tutustu asetuksiin. Ne ovat kauppaille Älyttömän tiukat. On oltava lukitut tilat ilmankierrolla, vastuukenkilöt ja fuilin kirjanpito. Jos fuskaat ja jäät kiinni saatat saada sanktiot jotka vievät sulta kämpän alta..
Tästä syystä minä EN MYY varastosta fuilia vaan olen ison Dragster firman diileri ja hane tonkka. pari kerralla takaluukkuun ja sitten kisoissa pois.

Raddaddy vetää taas aikamoista bullshittiä.

Ostoluvan saa muutamassa päivässä tai osta sieltä missä ei tarvitse ostolupaa. Maahantuoja (valmistaja) määrittelee tarviiko heidän polttoaineensa ostoluvan vai ei. Heitä löytyy aika monta jonka 25% polttoaine ei tarvitse ostolupaa.

71
Ihan välttävä osallistujamäärä näin kauden ekaan kisaan.

Ratakasissa on muuten uudet kilpailijanumerot ja noita viime vuotisia ei käytetä. Numerot löytyvät uusista sarjasäännöistä.

http://rc10.fi/index.php?topic=90941.0

TP10 osallistujamäärä näyttää hyvältä, junnuja vaan lisää ajamaan sarjaa. Sähkötouringista muutamalla harjoituskerralla pääsee jo hyvään kisavauhtiin ja ei se papoillekkaan mikään paha tikki ole.

72
Olikos jollain lähellä päästä A finaaliin??
Jerzi

Teemulla oli vielä sauma ennen viimeistä tankkia, mutta vanhuksella oli ongelmia ajaa pitille tankille  :wink:

73
Viime viikonloppuna ajettiin Italian Sacilessa M8 EM warmup kisat. Mukana oli koko 10 kilpailijan Suomen joukkue.

Tulokset löytyvät --> www.joukohyvarinen.fi/RC/WarmUpSacile.pdf

Kilpailun kotisivut --> http://ongaroring.jimdo.com/english/international-race-euro-warm-up/

FB sivut --> https://www.facebook.com/Ongaroring?fref=ts

Varsinaiset EM kisat on sitten heinäkuussa.

Suomalaisten kokonaissijoitukset:

14. Teemu Leino
19. Ari Heinonen
27. JQ
32. Jarno Siltanen
34. Max Mört
37. Samppa Orhanen
39. Tomi Salonen
41. Joonas Hyvärinen
47. August Poutiainen
50. Arto Heinonen

74
Team C / Vs: Ansmann X8e / Team C T8E...
« : 27.04.15 - klo: 09.48 »
Mitkä akut sulla on jos noin vähän painaa?
Gens ace shorty akut.

Kevyeksi on kyllä Osku saanut TeamC:n patterikasin. Oma JQ eCar WE painaa 2x2S 6Ah akuilla aika tasan 3700g. Tosin pelkkä Shortyihin siirtyminen ei selitä tuota 400g eroa, niillä saa noin 200g säästöä (mitattu omat 4200 shortyt vs 6000 pötköt). Loput tulee sitten noparista, moottorista ja tietysti alustasta.

Mugenin MBX-7R ECO:sta tuli Hackerin sähköillä ja 2xshorty akulla 3340g eli saman painoinen kuin nitroversiostaki. Shortyllä ajoaika on n. 15 minsaa.

75
hanki C12, pannaan touhuun uutta kipinää tänne pääkaupunkiseudulle. Lisää infoa lähitulevaisuudessa (ehkä jopa oma rata)

Kannattaisi varmaan olla yhteydessä Remppaan jos olet tosissasi radan kanssa. Jos kuskeja on tulossa tuskin on estettä tehdä näillekin omaa rataa. Tai jakaa päivät turistien kanssa kun turistikuskejakaan ei paljon ole. Porukan hajottaminen eri tiloihin on mielestäni ehkä tyhmintä mitä voisi tehdä.

Ei kait kukaan todella ota vakavasti tämän lamppuöljymiehen juttuja. Taitaa vaan lämpimäkseen heitellä juttuja joilla on lähinnä "viihteellinen" arvo.

76

Niin, tämä on ongelmana kunnon kisojen järjestämiselle, Ei meillä ole Nitro ratapolttikselle soveltuvia ratoja ollenkaan. Hyvinkää olisi, mutta nuo radan reunukset täytyisi korjata, pinta tasoittaa ja valaa uusi asvaltti. Kun Hyvinkäällä kerhon yhteispeli meni sellaiseksi kun meni, ei sielläkään ole odotettavissa mitään. Ainoa toivo on että nuorisoasiainkeskus Hesassa tulisi hätiin ja auttaisi Tattiksen korvaavan radan aikaan saamisessa, laitoin jo Nettiin seikkaperäisen suunnitelman asian hoitamiseksi Malmin lentokentän jäljelle jäävälle osalle huoltorakennusten yhteyteen mutta asia e saanut kuin muutaman puolestapuhujan joten en viitsinyt edes viedä asiaa kaupungin tietoon. Olkoon tilanne sama, kun on jo ollut monia vuosia, eli ei tapahdu mitään 1/8 nitro ratakuvioissa... harrastellaan ja puuhaillaan vaan "mukavasti" niinkuin valtaosa harrastajista toivoo. Ainahan voi kisailla ulkomailla, ei se niin kauhean kalliiksi tule... Portugalissakin on radat avoinna läpi vuoden, siellä järjestetään EM kisat ensi vuonna, hyvää treenia tarjolla ensi talvena.

Maatilan emännän sanoin, pirtin leivinuunia ei kannata prinssinakin takia lämmittää  :wink:

77
Kilpailijoiden kanava / Vs: Winter Jumps 2014 - 2015
« : 09.04.15 - klo: 20.41 »

Sami, oon kuullu isojen poikien suunnitelleen juuri tätä rengas sääntöä ensi vuodelle suomalaisella clubilla.

Tällä saataisiin kaikki spekulointi pois renkaiden osalta.

78
Ihan noin kuriositeetistä, ottaako EFRA- tai ROAR-säännöt kantaa patteriautojen jarrujärjestelmään? Nythän on niin, että muutamissa alustoissa (esimerkkinä vaikka Tekno) on mahdollisuus käyttää sekä moottorijarrua että mekaanista, erillisellä jarruservolla toimivaa jarrua.

Tuskin tuosta mitään oleellista hyötyä saa kummallakaan ratkaisulle toiseen nähden, mutta ihan mielenkiintoinen eroavaisuus autoissa jotka muuten muistuttavat ratkaisuiltaan vähän liikaakin toisiaan.

Säännöt ei ota kantaa jarruihin muuta kuin ne on oltava. Efran lopulliset säännöt vielä tulematta.

8.7.11.7 Transmission and drive:
 Single speed transmissions only
 4WD

79
Joonas ajaa M8 SM ja M8e kansallinen

80

TP-10, Joonas Hyvärinen, 3-4, Capricorn, Novarossi, PRCA

81
Hyvältä näyttää!

Tuohon aikatauluehdotelmaan voisi lisätä nostovuorot, kun se on herättänyt jo aiemmin keskustelua sähkö vs. nitro -näkökulmasta.


Liitteenä aikataulu missä myös nostovuorot merkitty. Eräharjoitukset ja alkuerät kiertävällä nostolla ja finaaleissa sähköt ja nitrot eroiteltu. Näin aikataulullisesti paras ratkaisu.

82

Jos nyt joku kauppias vaatii ostoluvan niin sen voi hakea näin (sähköpostilla on suositus)

Yksityishenkilö hakee lupaa Poliisihallitukselta, jonne hakemuksen voi jättää tulevaisuudessa sähköisesti. Toistaiseksi hakemus voidaan jättää joko poliisilaitokselle tai toimittaa suoraan Poliisihallitukseen joko sähköpostitse skannattuna (asehallinto@poliisi.fi) tai postitse osoitteella Poliisihallitus / Asehallinto, PL 50, 11101 Riihimäki.

Alkuvaiheessa luvan hakemiseen ei ole käytettävissä valmista lomaketta, vaan lupaa haetaan vapaamuotoisella hakemuksella. Hakemuksesta tulee ilmetä seuraavat tiedot:

- luvanhakijan nimi ja henkilötunnus
- osoite, puhelinnumero ja mahdollinen sähköpostiosoite
- hankittavan lähtöaineen nimi ja pitoisuus, (nitrometaani (CAS RN 75–52–5) xx paino–%)
- hankittava määrä
- lähtöaineen käyttötarkoitus
- osoite / paikka, johon lähtöaine varastoidaan, jos eri kuin hakijan ilmoittama kotiosoite
- osoite / paikka, jossa lähtöainetta käytetään, jos eri kuin hakijan ilmoittama
- hakijan allekirjoitus
- mahdollinen liite / todistus esimerkiksi harrastustoiminnasta.

Myönnetty lupa postitetaan kotiin. Lupa on maksullinen ja se myönnetään enintään kolmeksi vuodeksi kerrallaan. Luvan hinta tulee alkuvaiheessa olemaan 30 euroa.


Voit esimerkiksi näin hakea lupaa sähköpostilla (asehallinto@poliisi.fi)

Hakisin lähtöainelupaa nitrometaani (CAS RN 75–52–5) 60 paino–%, käyttötarkoitus pienoisautoilu nitrokäyttöisillä autoilla, hankittava määrä 60l.

Hakija: Etunimi Sukunimi (Sotu), katuosoite, postinumero postitoimipaikka, puhelinnumero

Luvan käsittelyaika on 2-4 arkipäivää.

83

Ainut asia mihin harrastaja voi luottaa on valmistajan / myyjän ilmoitukseen tarvitseeko polttoaine luvan.

Kyllä Ruotsistakin voi vielä ostaa 25% polttoainetta ilman lupaa, odottavat siellä myös valmistajien ilmoituksia tarvitaanko lupia vai ei. Ruotsin liitto on vain antanut infoa asiasta että uusi säännöstö tulee voimaa, he eivät ole ottaneet kantaa tarvitaanko lupia vai ei. Ruotsin viranomainen on todennut että raja menee 23%-25% riippuen öljyjen määrästä.

2016 krossissa siirrytään 16% polttoaineeseen (EFRA päätös 2014 marraskuussa).

84

Kuka määrittelee polttoaineen koostumuksen? Valmistaja --> jos he ilmoittavat että polttoaine sisältää alle rajan nitroa --> polttoaine ei vaadi lupia. Tämän on jo osa kauppiasta selvittänyt ja myynti jatkuu normaalisti.

Tarkaa arvoa ei voi matemaattisesti laskea, vain polttoaineen valmistaja tietää kuinka paljon nitroa polttoaine sisältää.


Nitrometan används främst som komponent i bränsleblandningar för modellfarkoster. De flesta farkosterna behöver mindre än 30 viktprocent nitrometan, för vilket något tillstånd inte behövs. Detta motsvarar 23-25 volymprocent för typiska modellbränslen för modellfarkoster, beroende på oljeinblandningen.

Mitäs tämä Ruotsin pykälä tarkalleen sanoo?


85

Nyt jo on se tilanne että kauppa A on ilmoittanut että eivät vaadi lupia 25% tavaralle ja kauppa B on ilmoittanut että vaativat luvan yli 23% aineille. Mitäs luulette että kauppa B tekee kun heille selviää että joku vääristää kilpailua?


Eiköhän kauppias B kysy polttoaineen valmistajalta meneekö heidän polttoaine rajan alle, eikä arvaile mitä se voisi olla. Mitä sivusilmällä seurailin viime kesänä efran mittausta niin polttoaineet jäävät aika kauas tuosta rajasta.

Voisin väittää että 99% varmuudella suomeen tuotavat autofuilit menevät rajan alle.

86

5.7. Fuel may only contain methanol (methyl alcohol) CAS number 67-56-1), lubricating oil,
a small content of anti-corrosion chemicals and maximum 25% of nitro methane (Cas
number 75-52-5) in volume. The specific gravity of the mixture may not be heavier than
0.91 grams/cc at 20°C and standard atmospheric pressure. For quick testing a Nitromax 25
can be used , but in case of failure with the Nitromax an official density meter must be used
to control the specific gravity of the fuel including the temperature recorded during the test.
A specific table will be produced to report the density (gr/cc) based on the temperature
(from 0 to 50°C) The tolerance on the measurement will be +/- 0,5% based on the data
reported in density table. Any violation with fuel which means any proof of the use of other
additives as mentioned will means 5 years of disqualification from any EFRA and IFMAR
event.

Eiköhän ne polttoaineiden valmistajat / maahantuojat / myyjät vaadi ostoluvan jos ne menevät rajan yli. Muuten mennään sillä olettamuksella että lupia ei tarvitse.

87

Tuo 23% (tarkka 23,6%) tulee olettamuksesta ettei seoksessa ole öljyä, mutta kun öljy otetaan huomioon niin 25% nitrossa on vain 29,6 painoprosenttia nitroa (öljyn osuus 10%).

Luvanhan voi hakea, mutta kauppiashan sen luvan vaatii myytäessä. Siirtymä aika on 2016 saakka yksityishenkilöllä, siihen voi aina vedota.

88
http://rc10.fi/index.php?topic=86772.msg746619#msg746619

2016 vuonna siirrytään myös krossissa 16% nitroon.

Käsittääkseni nykyiset krossipolttoaineet jäävät alle rajan kun niissä on paljon öljyjä. Kauppiashan sen tietää ja vaatii jos vaatii.

89
Kuinka moni kisaajista ja kauppiaista on tajunnut että että yli 23% nitroa sisältävät löpöt ovat nykyään luvanvaraisia? Lupa maksaa 30e jos sellaisen poliisilta saa. Poliisin linkki aiheesta ei ainakaan tällä hetkellä toimi. Mä hankin luvan jo syksyllä, mutta veikkaan että tämä tulee aika monelle yllätyksenä.

https://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/E920F73942B90810C2257D400049058D?opendocument

http://www.ilmailukauppa.fi/shopnew/polttomoottorit-tarvikkeet-polttoaineet-c-105_459.html


Siirtymäaika on 2.3.2016 sakka jo halussa oleville aineille ja vasta 30% painoprosenttia tarvitsee luvan

https://www.poliisi.fi/luvat/lupa_lahtoaineiden_ostamista_varten

90
EOS matot maksaa n. 5000e ja ne kestää yhen kisan. Suomessa EOS tapaisen kisan järjestäminen 100:lle kuskille isommassa tilassa niin osallistuja maksu on n. 100e/kilpailija. Tällöin saadaan kulut peitettyä.

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 7