Olen hiukan miettinyt, että jonkinlaista rata-ajoa voisi olla kiva harrastaa ja ainoa, mihin voisin kai autollani mennä on tuo
VTR touhuilu. Siinä on moottorina sallittu vain
17,5 finntrackin (cs,speed passion) virallinen moottori, moottoria ei saa modifioida, laakerit/ankkurin saa vaihtaa mutta vain alkuperäisiin.
eli kai
täältä löytyvä CS Super Sport Brushless Motor 17,5t. Tuota Speed Passionin laitetta en ole myytävänä nähnyt. Tästä aiheesta olisi kysyttävää:
- Millä noparilla tuota kannattaisi ajaa?
- Onko tuo sellainen yhdistelmä, että sillä touring autoa voi muutenkin ajeluttaa vai onko se järkevä vain noissa kisoissa?
Tuossa VTR luokassa on myös kokonaisvälitykselle rajoitus: "Kokonais välitys 5 tai lyhyempi." Se varmaankin tarkoittaa, että kokonaisvälityksen numeron pitää olla 5 tai suurempi? Eli moottori pyörii ainakin 5 kertaa, kun renkaat pyörii kerran?
Mistä sen kokonaisvälityksen tietää - ilman auton purkamista ja hampaiden laskemista. Kokoamisohjeissa on esimerkkejä kokonaisvälityksestä erilaisilla spur ja pinion komboilla. Taitaa olla helpointa ratkaista yhtälöillä siitä taulukosta muun auton välitys niin saa sitten laskettua välityksen mille vaan pinionille ja spurrille...
EDIT: Sain laskettua kokoamisohjeen esimerkeistä sisäiseksi välitykseksi 3.0554. Tästä seuraa vissiin, että spur / pinion = 5 / 3.0554 = 1.64 eli 50 spur -> 31 pinion. Onkohan tuollaisia saatavilla.
EDIT2: Ilmeisesti noiden Tamiyan spurrien kanssa käy 64dp pinionit, ja 55 hampainen spur on tarjolla, joten homma on tältä osin selvä. Jos saisi tuohon nopariin jotain ajatuksia .. kiitos.