Kirjoittaja Aihe: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)  (Luettu 2026700 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2430 : 20.01.11 - klo: 21.59 »
Tarkottaakos tuo BEC samaa ku viistoista vuotta sitten = 6v regulaattori = kolmejalkainen erittäin helposti kytkettävä passiivikomponentti??
Voi hyvin olla, että tarkoittaakin. Nykyään saa 5 € hintaan kiinasta piirilevynpalan, joka tekee samaa asiaa. Poittini tuossa oli kuitenkin se, että:
1) Nämä on juurikin sellaisia autoja, joita aloittelijat ostaa (kuten minä) ja sitten se aloittelija vetää sen akun jännitteen servolle asti (kuten minä).
2) On monta erilaista tapaa päästä eroon tuosta ongelmasta ja minua kiinnostaisi, mitä niistä ihmiset käyttävät. Itse vaihdoin kaikki sähköt parin kuukauden ajon jälkeen.

Asia alkoi kiinnostaa, kun keskustelin yhden kaverin kanssa, joka mietti tuollaisen Tamiyan auton ostoa. En ollut varma, mikä olisi paras keino edetä. Siksi mielelläni kuulen muidenkin mielipiteitä.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa pasi78

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2431 : 21.01.11 - klo: 19.38 »
Tuli tilattua tällainen Traxxas Stampede XL-5 sähköauto.Mukaan näkyy tulevan 1x7nimh akku ja samasta tilasin 4200 mAh lisäakun ja HW1305 pikalaturin.

Sitten kysymyksiin:eli nakkasinko rahat täysin hukkaan?Ja tekeekö tuolla mukaantulevalla akulla mitään?entäs tilaamallani lisäakulla?Ja paljonko noilla akuilla on noin arvioiden ajoaika minuuteissa?Entäs laturi,tekeekö mitään?

Mitäs akkuja suosittelette tohon autoon,mielellään linkkejä sopiviin akkuihin?

täältä tilasin:http://www.rckauppa.fi/index1.html

tuosta stampede kohdasta tuo ylin auto..

Ja vielä kysymys et miten toi mahtaa kestää lunta/kosteutta joten uskallanko mennä talvella ajelee?
Toivottavasti joku jaksaa valaista äkkinäistä..
« Viimeksi muokattu: 21.01.11 - klo: 19.46 kirjoittanut pasi78 »

Poissa Hegetus

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2432 : 21.01.11 - klo: 20.31 »
Tuli tilattua tällainen Traxxas Stampede XL-5 sähköauto.Mukaan näkyy tulevan 1x7nimh akku ja samasta tilasin 4200 mAh lisäakun ja HW1305 pikalaturin.

Sitten kysymyksiin:eli nakkasinko rahat täysin hukkaan?Ja tekeekö tuolla mukaantulevalla akulla mitään?entäs tilaamallani lisäakulla?Ja paljonko noilla akuilla on noin arvioiden ajoaika minuuteissa?Entäs laturi,tekeekö mitään?

Mitäs akkuja suosittelette tohon autoon,mielellään linkkejä sopiviin akkuihin?

täältä tilasin:http://www.rckauppa.fi/index1.html

tuosta stampede kohdasta tuo ylin auto..

Ja vielä kysymys et miten toi mahtaa kestää lunta/kosteutta joten uskallanko mennä talvella ajelee?
Toivottavasti joku jaksaa valaista äkkinäistä..

Tässä liike mistä olisit saanut XL-5 mallin 40€ halvemmalla
http://www.hobbypoint.fi/sivu.php?id=257

Nykypäivänä kannattaisi sijoittaa suoraan muutama kymppi lisää, ja ostaa harjaton vxl malli.

Tuosta XL-5 mallista moottorin hiilet kuluu todella nopeasti, ja niitä ei saa vaihdettua ja joudut ostamaan aina uuden moottorin.

Tästä topikista löytyy paljon tietoa Stampedestä. http://rc10.fi/index.php?topic=4675.7320

Laturissa kannattaisi sijoittaa jo suoraan älylaturiin joka lataa myös Li-po akut.
http://www.medasec.com/do?action=group&id=29
Tuolta esim:V6AC malli

Ni-mh akut alkavat olla historiaa nykypäivänä.
Tässä muuten ehkä tämän hetken halvimmat Li-Po akut Suomesta
http://www.hobbylinna.com/high-performance-5000mah-hard-case-lipo-p-24383.html
« Viimeksi muokattu: 21.01.11 - klo: 20.34 kirjoittanut Hegetus »
Lennokkeja ja autoja..... =) JoeUA
Sponsored by oma ja emännän lompakko.

Poissa pasi78

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2433 : 21.01.11 - klo: 21.22 »
Tuli tilattua tällainen Traxxas Stampede XL-5 sähköauto.Mukaan näkyy tulevan 1x7nimh akku ja samasta tilasin 4200 mAh lisäakun ja HW1305 pikalaturin.

Sitten kysymyksiin:eli nakkasinko rahat täysin hukkaan?Ja tekeekö tuolla mukaantulevalla akulla mitään?entäs tilaamallani lisäakulla?Ja paljonko noilla akuilla on noin arvioiden ajoaika minuuteissa?Entäs laturi,tekeekö mitään?

Mitäs akkuja suosittelette tohon autoon,mielellään linkkejä sopiviin akkuihin?

täältä tilasin:http://www.rckauppa.fi/index1.html

tuosta stampede kohdasta tuo ylin auto..

Ja vielä kysymys et miten toi mahtaa kestää lunta/kosteutta joten uskallanko mennä talvella ajelee?
Toivottavasti joku jaksaa valaista äkkinäistä..

Tässä liike mistä olisit saanut XL-5 mallin 40€ halvemmalla
http://www.hobbypoint.fi/sivu.php?id=257

Nykypäivänä kannattaisi sijoittaa suoraan muutama kymppi lisää, ja ostaa harjaton vxl malli.

Tuosta XL-5 mallista moottorin hiilet kuluu todella nopeasti, ja niitä ei saa vaihdettua ja joudut ostamaan aina uuden moottorin.

Tästä topikista löytyy paljon tietoa Stampedestä. http://rc10.fi/index.php?topic=4675.7320

Laturissa kannattaisi sijoittaa jo suoraan älylaturiin joka lataa myös Li-po akut.
http://www.medasec.com/do?action=group&id=29
Tuolta esim:V6AC malli

Ni-mh akut alkavat olla historiaa nykypäivänä.
Tässä muuten ehkä tämän hetken halvimmat Li-Po akut Suomesta
http://www.hobbylinna.com/high-performance-5000mah-hard-case-lipo-p-24383.html

Paljonkos tuohon sit mahtaa maksaa uusi moottori?Samanlainen kuin alkuperäinen?

Jos se on tämä niin ei kovin hirveitä maksa?Vai mikä kannattas tilalle laittaa kohan hajoo?

http://www.hobbylinna.com/motor-titan-p-4590.html
« Viimeksi muokattu: 21.01.11 - klo: 21.31 kirjoittanut pasi78 »

Poissa ghhgtd

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2434 : 21.01.11 - klo: 21.34 »
Kannattaa varmaan suoraan osta jokin harjaton moottori ja nopari, vaikka juurikin tuo vxl'3s combo.
Ansmann X2 evo | Losi ten-scte | Ar C.O.R.E
"Ei rc-auto tervettä päivää nää"

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2435 : 21.01.11 - klo: 21.45 »
Kannattaa suosiolla hommata harjaton setti siihen autoon. Huomattavasti isommat tehot ja pidempi käyttöikä. Kuulemma akutkin kestää jopa kauemmin kun on niin paljon paremmat hyötysuhteet. Tuossa on se VXL-mallin alkuperäoinen combo(eBaysta saa halvemmalla):
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/NOPEUDENSAATIMET-Nopeudensaatimet/Traxxas-Velineon-Extreme-Brushless-System-107789

Jos halvemmalla haluaa niin kiinanvehkeetkin toimii ihan hyvin, vaikkapa tuo combo:
http://www.hobbylinna.com/ezrun-combo-road-p-22732.html

Suoraan Kiinasta halvemmalla:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.35946

Lipot kannattaa ehdottomasti hommata Kiinasta, vaikkapa Hobbykingistä, saa kaksi sillä rahalla millä ei länsimaissa saa puolikastakaan. Hobbykingistä saa ihan ok lipolatureitakin:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11060
Hieman tehokkaampi vehje:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=12105

Poissa pasi78

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2436 : 21.01.11 - klo: 21.46 »
Tuli tilattua tällainen Traxxas Stampede XL-5 sähköauto.Mukaan näkyy tulevan 1x7nimh akku ja samasta tilasin 4200 mAh lisäakun ja HW1305 pikalaturin.

Sitten kysymyksiin:eli nakkasinko rahat täysin hukkaan?Ja tekeekö tuolla mukaantulevalla akulla mitään?entäs tilaamallani lisäakulla?Ja paljonko noilla akuilla on noin arvioiden ajoaika minuuteissa?Entäs laturi,tekeekö mitään?

Mitäs akkuja suosittelette tohon autoon,mielellään linkkejä sopiviin akkuihin?

täältä tilasin:http://www.rckauppa.fi/index1.html

tuosta stampede kohdasta tuo ylin auto..

Ja vielä kysymys et miten toi mahtaa kestää lunta/kosteutta joten uskallanko mennä talvella ajelee?
Toivottavasti joku jaksaa valaista äkkinäistä..

Tässä liike mistä olisit saanut XL-5 mallin 40€ halvemmalla
http://www.hobbypoint.fi/sivu.php?id=257

Nykypäivänä kannattaisi sijoittaa suoraan muutama kymppi lisää, ja ostaa harjaton vxl malli.

Tuosta XL-5 mallista moottorin hiilet kuluu todella nopeasti, ja niitä ei saa vaihdettua ja joudut ostamaan aina uuden moottorin.

Tästä topikista löytyy paljon tietoa Stampedestä. http://rc10.fi/index.php?topic=4675.7320

Laturissa kannattaisi sijoittaa jo suoraan älylaturiin joka lataa myös Li-po akut.
http://www.medasec.com/do?action=group&id=29
Tuolta esim:V6AC malli

Ni-mh akut alkavat olla historiaa nykypäivänä.
Tässä muuten ehkä tämän hetken halvimmat Li-Po akut Suomesta
http://www.hobbylinna.com/high-performance-5000mah-hard-case-lipo-p-24383.html

Paljonkos tuohon sit mahtaa maksaa uusi moottori?Samanlainen kuin alkuperäinen?

Jos se on tämä niin ei kovin hirveitä maksa?Vai mikä kannattas tilalle laittaa kohan hajoo?

http://www.hobbylinna.com/motor-titan-p-4590.html

Tuleeko paketin mukana yleensä suomenkielistä ohjetta kun toi enkku on aika heikkoa?

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2437 : 21.01.11 - klo: 21.50 »
Tuleeko paketin mukana yleensä suomenkielistä ohjetta kun toi enkku on aika heikkoa?

Tuskinpa. Vaan ei kai siinä mahdottomia ohjekirjan lukuja tarvitakkaan, jos siis tuota moottoria tarkoitit.

Poissa pasi78

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2438 : 21.01.11 - klo: 21.54 »
Tuleeko paketin mukana yleensä suomenkielistä ohjetta kun toi enkku on aika heikkoa?

Tuskinpa. Vaan ei kai siinä mahdottomia ohjekirjan lukuja tarvitakkaan, jos siis tuota moottoria tarkoitit.
Eikun ihan yleisesti tarkoitin,tympii särkee tuon hintaisia vehkeitä jos siellä on jotain tärkeitäkin ohjeita kunnossapitoon yms...

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2439 : 21.01.11 - klo: 22.39 »
Eikun ihan yleisesti tarkoitin,tympii särkee tuon hintaisia vehkeitä jos siellä on jotain tärkeitäkin ohjeita kunnossapitoon yms...
Toinen iso etu harjattomissa moottoreissa on se, että ne ovat huoltovapaampia, joten moottorissa tuskin on merkittävästi ohjeita mukana. Sen sijaan kiinasta tilatussa nopeudensäätimessa on varmasti ohjeita ohjelmointiin ja ne ovat englantia.

Mutta, jos nyt hiukan lohduttaisin: Ne sun akut ja se moottori liikuttaa sitä autoa ihan hyvin. Ja se laturi lataa kyllä niitä akkuja nopsaan tahtiin. Ei muuta kuin auto liikkeelle ja pitämään hauskaa. Ja jos se moottori hajoaa, niin se uusi moottori/nopeudensäädin toimii edelleen niillä akuilla, eli kaikkea ei tarvitse uusia kerralla.

Kun olet muutaman kymmenen akkua ajellut ja tekee mieli tuunata sitä autoa, niin katsot sitten nuo tuossa päällä olevat linkit uudestaan. :wink:
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa ihis81

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2440 : 22.01.11 - klo: 19.28 »
Sanokaas mikä olisi sopiva motti Xray T3R,ään?

Mulla olis laatikon pohjalla Arrowind 8.5T n.4000KV sensorillinen setti, onko toi sopiva.
Minkä kokoinen pinjoni olis suurinpiirtein hyvä jos ton motin siihen istutan?
---Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla--

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2441 : 23.01.11 - klo: 00.43 »
Sanokaas mikä olisi sopiva motti Xray T3R,ään?

Mulla olis laatikon pohjalla Arrowind 8.5T n.4000KV sensorillinen setti, onko toi sopiva.
Minkä kokoinen pinjoni olis suurinpiirtein hyvä jos ton motin siihen istutan?

kerrohan, että mihin käyttöön auto tulee.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Poissa ihis81

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2442 : 23.01.11 - klo: 00.51 »
Asvaltilla ei niin vakavaa kisaamista kavereiden kesken.
Ehkä joskus voisi kokeilla driftirenkaitakin, mutta pääpaino tuota leikkimielistä kisailua.

Laitoinkin samasta aiheesta muunmuassa kysymystä jo tonne T3 säikeeseen
---Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla--

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2443 : 23.01.11 - klo: 02.09 »
Kyllä kasipuokki vie autoa ihan reippaasti.

Toni  :wink:
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Poissa Jonttula

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2444 : 23.01.11 - klo: 11.14 »
Terve. Itselläni on ollut pari polttista ja olen nyt aikessa kevättä kohti kasata sähkökokoonpanoa. Hintansa puolesta olen katsellut tuommosta combo settiä kuin ezrun 60a nopari sekä 5.5t 6000kv moottori. Ekaksi autoksi meinasin tt-01e alustaa. Miten tälläinen combo sopii autoon ja miten se sillä liikkuu? Entä jos myöhemmin tekee mieli sovittaa 1/8 krossiin. Liikkuuko mihinkään? Meinaan samalla suoraan ottaa li-po akut käyttöön. Minkä tehoisia lipoja suosittelisitte käyttämään combon kanssa? noparin specseissä lukee 2-3s lipot. Mutta jotain tarkempaa tietoa? En siis ole koskaan sähköillä leikkinyt, joten tässähän näitä kysymyksiä. :)

Poissa kaistapää

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2445 : 23.01.11 - klo: 15.38 »
Terve. Itselläni on ollut pari polttista ja olen nyt aikessa kevättä kohti kasata sähkökokoonpanoa. Hintansa puolesta olen katsellut tuommosta combo settiä kuin ezrun 60a nopari sekä 5.5t 6000kv moottori. Ekaksi autoksi meinasin tt-01e alustaa. Miten tälläinen combo sopii autoon ja miten se sillä liikkuu? Entä jos myöhemmin tekee mieli sovittaa 1/8 krossiin. Liikkuuko mihinkään? Meinaan samalla suoraan ottaa li-po akut käyttöön. Minkä tehoisia lipoja suosittelisitte käyttämään combon kanssa? noparin specseissä lukee 2-3s lipot. Mutta jotain tarkempaa tietoa? En siis ole koskaan sähköillä leikkinyt, joten tässähän näitä kysymyksiä. :)

tolla kombolla saa tt-01 ihan kiivaaseen liikkeeseen,joku paremmin tietävä voisi sanoa että ehkä liiankin....no sormellahan sitä säädetään.1:8 ei riitä varmaa millään.lipoista sen verran että valikoi 2 kennoisista silleen että ensinäkin menee autoon,kapasiteettia niin paljon kun mahdollista että saa ajoaikaa ja virrananto saisi olla jotain 20-30c.voihan niitä 3 kennoisiakin kokeilla,tohon autoon,tolla kombolla ei oikeen järkeä,2s riittää.


sitten kyssäri arvon raadille.noparin becci antaa ulos5.5v ja 3a.olisi jouten ubec jossa 6v ja 3a.muuttuuko käytännössä esim. servon nopeus ollenkaan jos laitan ubecin kun jännite-ero vain sen 0.5v?vai jääkö muutos vain henkiseksi?
Kesämies!

Poissa pasi78

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2446 : 23.01.11 - klo: 18.57 »
Eikun ihan yleisesti tarkoitin,tympii särkee tuon hintaisia vehkeitä jos siellä on jotain tärkeitäkin ohjeita kunnossapitoon yms...
Toinen iso etu harjattomissa moottoreissa on se, että ne ovat huoltovapaampia, joten moottorissa tuskin on merkittävästi ohjeita mukana. Sen sijaan kiinasta tilatussa nopeudensäätimessa on varmasti ohjeita ohjelmointiin ja ne ovat englantia.

Mutta, jos nyt hiukan lohduttaisin: Ne sun akut ja se moottori liikuttaa sitä autoa ihan hyvin. Ja se laturi lataa kyllä niitä akkuja nopsaan tahtiin. Ei muuta kuin auto liikkeelle ja pitämään hauskaa. Ja jos se moottori hajoaa, niin se uusi moottori/nopeudensäädin toimii edelleen niillä akuilla, eli kaikkea ei tarvitse uusia kerralla.

Kun olet muutaman kymmenen akkua ajellut ja tekee mieli tuunata sitä autoa, niin katsot sitten nuo tuossa päällä olevat linkit uudestaan. :wink:

Taas pari älytöntä aloittelijan kysymystä:Kestäähän stampede xl-5 vakiosähköillä tän akun:http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=en&tl=fi&u=http%3A%2F%2Fwww.power-racing.net%2Fcatalog%2Fproduct_info.php%3FcPath%3D76_78%26products_id%3D285&anno=2

Kun näyttäs olevan noi vakioakut kaikki 7.2 volttisia..?Ja tää ois 8.4 volttinen..Ja onkos tää 8.4 4600 tehokkaampi kuin 7.2 4600?

Varmast töhöjä kysymyksiä mut ei vaan oikein ymmärrä noita vaikka on yrittäny lueskella:)
« Viimeksi muokattu: 23.01.11 - klo: 19.00 kirjoittanut pasi78 »

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2447 : 23.01.11 - klo: 21.45 »
Taas pari älytöntä aloittelijan kysymystä:Kestäähän stampede xl-5 vakiosähköillä tän akun:http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=en&tl=fi&u=http%3A%2F%2Fwww.power-racing.net%2Fcatalog%2Fproduct_info.php%3FcPath%3D76_78%26products_id%3D285&anno=2

Kun näyttäs olevan noi vakioakut kaikki 7.2 volttisia..?Ja tää ois 8.4 volttinen..Ja onkos tää 8.4 4600 tehokkaampi kuin 7.2 4600?
Ainakin RacingFactory näyttää tarjoavan tuohon autoon mukaan 7.2V akkua, joten ilmeisesti ne sähköt eivät virallisesti kestä 8.4V akkuja. Jos sinulla on sen moottorin ja nopeudensäätimen mukana tulleet paperit, niin kyllä niissä sanotaan, millä jännitteellä niitä saa käyttää.

Ja se menee nimenomaan niin, että moottorilla ja nopeudensäätimellä on maksimijännite, jonka ne kestää. (Ja myös minimijännite, jolla ne toimii.)

Ja on se 8.4V 4600mAh akku "tehokkaampi" kuin 7.2V 4600mAh akku, mutta tässä "tehokkaampi" ei ole sähkötekninen termi vaan jotain muuta. Joka tapauksessa akun jännitteen pitää olla sopiva nopeudensäätimelle ja moottorille. Sen sijaan akun yleensä kannattaa ostaa mahdollisimman suuren kapasiteetilla olevia akkuja, eli mahdollisimman paljon milliampeeritunteja (tuo 4600 mAh) - mitä suurempi kapasiteetti, sitä kauemmin saa ajaa ennen uutta latausta.

Joko sulla on se auto ja kulkeeko se kovaa? Tuossa RacingFactoryn mainoksessa sanottiin, että se kulkisi 45km/h ja kai sen pitäisi hetkeksi riittää. :grin:
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa pasi78

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2448 : 23.01.11 - klo: 22.26 »
Taas pari älytöntä aloittelijan kysymystä:Kestäähän stampede xl-5 vakiosähköillä tän akun:http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=en&tl=fi&u=http%3A%2F%2Fwww.power-racing.net%2Fcatalog%2Fproduct_info.php%3FcPath%3D76_78%26products_id%3D285&anno=2

Kun näyttäs olevan noi vakioakut kaikki 7.2 volttisia..?Ja tää ois 8.4 volttinen..Ja onkos tää 8.4 4600 tehokkaampi kuin 7.2 4600?
Ainakin RacingFactory näyttää tarjoavan tuohon autoon mukaan 7.2V akkua, joten ilmeisesti ne sähköt eivät virallisesti kestä 8.4V akkuja. Jos sinulla on sen moottorin ja nopeudensäätimen mukana tulleet paperit, niin kyllä niissä sanotaan, millä jännitteellä niitä saa käyttää.

Ja se menee nimenomaan niin, että moottorilla ja nopeudensäätimellä on maksimijännite, jonka ne kestää. (Ja myös minimijännite, jolla ne toimii.)

Ja on se 8.4V 4600mAh akku "tehokkaampi" kuin 7.2V 4600mAh akku, mutta tässä "tehokkaampi" ei ole sähkötekninen termi vaan jotain muuta. Joka tapauksessa akun jännitteen pitää olla sopiva nopeudensäätimelle ja moottorille. Sen sijaan akun yleensä kannattaa ostaa mahdollisimman suuren kapasiteetilla olevia akkuja, eli mahdollisimman paljon milliampeeritunteja (tuo 4600 mAh) - mitä suurempi kapasiteetti, sitä kauemmin saa ajaa ennen uutta latausta.

Joko sulla on se auto ja kulkeeko se kovaa? Tuossa RacingFactoryn mainoksessa sanottiin, että se kulkisi 45km/h ja kai sen pitäisi hetkeksi riittää. :grin:

Stampeden manuaalin löysin netistä ja siitä lainattuja lukemia:XL-5 Specifications
Input voltage:
4 to 8 cells (4.8 to 9.6V)
Motor limit:
15-turns (540)
12-turns (550)
Peak current - fwd/rev:
60A/60A
Braking current:
60A
BEC voltage:
6V

Eli eikös tuo tarkoita et väliltä 4.8v-9.6v kaikki käy..

Joo,se +45 lukema tulee kun sen mukana tulevan hammasrattaan vaihtaa sen alkuperäisen tilalle..vakiolla vissiin kulkee +35km/h..

Itse auto tullenee ens viikolla..

Ja tässä linkissä kans näkys olevan tuolla 8.4v akkusetillä??

http://www.traxxas.com/products/models/electric/3605stampede
« Viimeksi muokattu: 23.01.11 - klo: 23.00 kirjoittanut pasi78 »

Poissa .TS.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2449 : 23.01.11 - klo: 23.44 »
Turningyltä uutta, nimellä TrackStar (1/8):


The Turnigy TrackStar 1/8th scale 150amp car ESC is the latest addition to Hobby Kings Car ESC range.
Using a Fast Silicon Labs MCU and high quality On-Semiconductor MOSFETs the TrackStar 150A ESC sets a new standard in high quality yet affordable car ESCs. With Intelligent MCU logic the TrackStar series ESCs allow extremely precise start up control and positioning feed back from the motor. This translates in to very smooth start up and acceleration.
The Turnigy TrackStar 150A ESC also boasts a host of programing options not usually found in a 1/8th scale ESC at this price and can be programmed with ease via the Turnigy TrackStar programing card (sold separately) The Turnigy TrackStar 150A ESC also included 3 x 10AWG Motor wires and 2 x 10AWG power input wires.
 
Specification:
Cont. Current: 150A
Burst Current: 250A
Car Size: 1/8th
Battery: 2-6 Cell Lipo
S-BEC: 5.7V / 3A Output
Motor Type: Sensorless Brushless
Size: 48.8 x 57.8 x 35.8mm
Weight: 88g
Battery Plug: Required
On/Off Switch: Yes
Reverse: Yes
Thermal Overload Protection: Yes
Battery Terminals: 10AWG size
Motor Terminals: 10AWG size

Samoin myös uutta moottoria, sama 1/8 linja jatkuu:


Forget those messy nitro engines and upgrade your 1/8th truck or buggy with the Turnigy TrackStar 2560kv Brushless motor. Combine this motor with the Turnigy TrackStar 150A ESC for the ultimate 1/8th EP experience.

Specs:
Size: 40x68
Kv: 2560
Poles: 6
Max Amps: 120A
Max Volts: 21v
Max Watts: 2200w
Idle Current: 5.0A
Resistance (Ri): 5.8
Shaft size: 5mm


http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14635
http://hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14632
OFNA X1-CR - Alpha S852 - Savöx - Spektrum

Poissa Pete_69

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2450 : 24.01.11 - klo: 07.37 »
Turningyltä uutta, nimellä TrackStar (1/8)....
Tulikos vahingossa väärään topikkiin  :roll:
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2451 : 24.01.11 - klo: 08.09 »
Stampeden manuaalin löysin netistä ja siitä lainattuja lukemia:XL-5 Specifications
Input voltage:
4 to 8 cells (4.8 to 9.6V)

Eli eikös tuo tarkoita et väliltä 4.8v-9.6v kaikki käy..
...
Ja tässä linkissä kans näkys olevan tuolla 8.4v akkusetillä??

Joo, jos siellä manuaalissa noin sanotaan, niin sitten se 8.4V akku käy. Ja jos samaan moottoriin antaa suurempaa jännitettä, niin kyllä se moottori sitten saa enemmän tehoa ja auto menee kovempaa.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2452 : 25.01.11 - klo: 17.45 »
Onnistuuko ison 12V akun ohjaaminen ihan jollain nopeudensäätimellä? vai pitääkö keksiä jotain servo kääntää potentiometriä tyylistä?
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa pasi78

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2453 : 25.01.11 - klo: 17.51 »
Stampeden manuaalin löysin netistä ja siitä lainattuja lukemia:XL-5 Specifications
Input voltage:
4 to 8 cells (4.8 to 9.6V)

Eli eikös tuo tarkoita et väliltä 4.8v-9.6v kaikki käy..
...
Ja tässä linkissä kans näkys olevan tuolla 8.4v akkusetillä??

Joo, jos siellä manuaalissa noin sanotaan, niin sitten se 8.4V akku käy. Ja jos samaan moottoriin antaa suurempaa jännitettä, niin kyllä se moottori sitten saa enemmän tehoa ja auto menee kovempaa.

Mulla on tuossa pikalaturissa mahdollisuutena 2a,3.5a ja 5a..Millä arvolla mun kannattaa ladata 7,2v 4200Mah,8,4v 3000mah ja 8,4v 4600mah?

Voinko ladata kaikkia noita täydellä 5a teholla vai kärsiikö ne siitä vai kannattaako valita 3,5a?

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2454 : 25.01.11 - klo: 18.08 »
Mulla on tuossa pikalaturissa mahdollisuutena 2a,3.5a ja 5a..Millä arvolla mun kannattaa ladata 7,2v 4200Mah,8,4v 3000mah ja 8,4v 4600mah?

Voinko ladata kaikkia noita täydellä 5a teholla vai kärsiikö ne siitä vai kannattaako valita 3,5a?
Kyllä ne pitäisi ladata sellaisella virralla, että latausaika on 1 tunti tai enemmän:
4200mAh -> 3.5A
3000mAh -> 2A
4600mAh -> 3.5A

Itse ainakin sorrun joskus ajopaikalla lataamaan nopeammin, jotta riittää akkuja ajettavaksi.. mutta ei se akuille hyvää tee.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa pasi78

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2455 : 26.01.11 - klo: 00.10 »

Joko sulla on se auto ja kulkeeko se kovaa? Tuossa RacingFactoryn mainoksessa sanottiin, että se kulkisi 45km/h ja kai sen pitäisi hetkeksi riittää. :grin:
[/quote]

Tänään sain auton ja liikkuu minkä liikkuu lumella,nopeudesta ei saa normirenkailla mitään käsitystä:)Pitää käydä duunissa kokeilee sisätiloissa pitkässä tunnelissa,siellä saa pitoja niin näkee miten kulkee.

Polttelee aika paljon päästä ajelemaan kesäkelillä.Veikkaan että suu on aika rankasti vielä messingillä kun en ole tätä ennen ajellut kuin nikkoautolla.Sen verran hauska lelu.

Saattaahan se vielä niin käydä että joutuu hankkimaan harjattoman koneen ja lipo-akut=D

Poissa mikke.k

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2456 : 26.01.11 - klo: 20.13 »
Nosramin Storm Evolution 3t harjaton
mites tuollainen moottori toimis 2wd slashissä ja minkälainen nopari pitäis olla.
kelpaako velineon vxl-3s ja liikkuisko 5000mah 2s 30c lipolla.
slash 2wd 3kpl + ansmann mad rat

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2457 : 26.01.11 - klo: 20.22 »
Ei tule vastakaikua eli kysyn uudestaan.

Miten 12V sähkömoottorin kierrosten säätö on viisainta toteuttaa?
Jollain nopeuden säätimellä vai että servo kääntää potentiometriä? Tai jokin muu viritelmä?
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa Bonzer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2458 : 26.01.11 - klo: 20.49 »
Nopeuden säädin on paras vaihtoehto.

Poissa Olkku

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2459 : 27.01.11 - klo: 16.23 »
Mutta tarviiko siihen ostaa mitään johtoja vai pitääkö ite laittaa? :huh:

Tämän Bonzer jo sanoikin, mutta kyllä johdot tulevat mukaan!