Kirjoittaja Aihe: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)  (Luettu 2026694 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa primeri

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vaihdappa kahden johdon paikkaa.. Karvattomissa moteissa ei värit ole oleellisia.
Xray 808e | Venom Creeper | Chevrolet Silverado 2007 "axial"scale | Turnigy Talon V2
http://prmr.1g.fi

Poissa polle

  • Veteraani
    • Profiili
Taitaa olla mootorin johdot väärin päin.
Jos minulle sanoit, niin ei ollut. Nyt on joka tapauksessa uusi moottori ja nopeudensäädin
Traxxas Slash LCG, Absima Jekyll, Savöx, Fullymax

Poissa Pete_69

  • Veteraani
    • Profiili
Vaihdappa kahden johdon paikkaa.. Karvattomissa moteissa ei värit ole oleellisia.
Itse asiassa on jos kyseessä on sensorillinen motti ja nopari..
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

Poissa vator

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2793 : 04.05.11 - klo: 15.55 »
Enemmän veikkauksena ja kuulun perusteella jonhot väärinpäin. :wink:
asso 18mt, hongnor x1x cr rtr, kyosho mini inferno 09 x2, kyosho mini inferno ep, traxxas e-revo 1/16 vxl löytyy myös kaksi rc lennokkia (kolmas tekeillä)
(tehoa ei koskaan voi olla liikaa)

Poissa barkki

  • EKpa ry
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2794 : 04.05.11 - klo: 21.15 »
Mulla oli sama juttu et pakissa oli ennemmän tehoa ja käänsin moottorin johot toisin päin ja ohjaimesta kaasun toisin päin ja sama juttu jatku et pakil kovempaa no kääsin toisin päin taas johot niin alko toimii en tie sit mis oli vika mut näin korjaantu mulla asia  :smiley:
▶ Sähköl mennään
☆ Tamiya M05 ☆Tamiya trf416we ☆ Asso Bm5 ☆ Xray drifteri ☆

Poissa jepulis222

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2795 : 04.05.11 - klo: 22.38 »
Joo eli asia on nyt korjattu.   :smiley:
Vika hävisi sillä että vaihdoin moottorin johtojen paikkoja jolloin kaasu ja jarru toimivat niinkuin piti.
Kiitos vastauksista!  :cheesy:

PS: Oli kyllä hyvin potkua tuossa noparissa!   :tongue:

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2796 : 05.05.11 - klo: 20.42 »
Muistutuksena vielä, että SENSORILLISEN KONEEN JA NOPARIN KANSSA johtoja EI saa kääntää.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Poissa junnu_85

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2797 : 06.05.11 - klo: 10.27 »
Osaisiko joku suositella jotain pitävää tarranauhaa?Pitäisi nopari saada pysymään vähän paremmin paikallaan.

Tuli prismasta ostettua jotain edullista,mutta sillä saa heittää vesilintua.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2798 : 06.05.11 - klo: 10.36 »
Osaisiko joku suositella jotain pitävää tarranauhaa?Pitäisi nopari saada pysymään vähän paremmin paikallaan.

Tuli prismasta ostettua jotain edullista,mutta sillä saa heittää vesilintua.

Bilteman vihreä kaksipuolinen teippi on ihan hyvää, siinä on myös pieni pehmuste niin väräthtelyt vähenee.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa junnu_85

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2799 : 06.05.11 - klo: 10.38 »
Osaisiko joku suositella jotain pitävää tarranauhaa?Pitäisi nopari saada pysymään vähän paremmin paikallaan.

Tuli prismasta ostettua jotain edullista,mutta sillä saa heittää vesilintua.

Bilteman vihreä kaksipuolinen teippi on ihan hyvää, siinä on myös pieni pehmuste niin väräthtelyt vähenee.

Ahaa.Täytyy sitä siis koittaa seuraavaksi.

Poissa polle

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2800 : 06.05.11 - klo: 19.54 »
Minulla oli Bilteeman vihreätä kaksipuoleista teippiä ja se oli huonoa. Irtosi kymmenen minuutin ajon jälkeen nopari.
Traxxas Slash LCG, Absima Jekyll, Savöx, Fullymax

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2801 : 06.05.11 - klo: 20.03 »
Minulla oli Bilteeman vihreätä kaksipuoleista teippiä ja se oli huonoa. Irtosi kymmenen minuutin ajon jälkeen nopari.

Pese nopari ja kiinnityskohta kliinerilla, sit painat kunnolla kiinni, ei varmana irtoa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2802 : 07.05.11 - klo: 17.26 »
Sillä vihreäällä suojanauhalla oleva musta tynnyllinen 2-puoliteippi pitää pestyllä pinnalla enempi, kuin mikään Castlelainen noparikotelo kestää. Eli noparin pohja on autossa yhä ku loppunopari liitää, kokemuksella.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2


Poissa ratikka

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2804 : 14.05.11 - klo: 00.08 »
Tuli ostettu Tamiyan Dark impact RTR paketti.

Tekisi mieli vaihtaa alkuperäiset osat alumiinisiin (Kestävempiin). Sanokaas mitä kannattaa ensiksi vaihtaa ja mistä saisi halvalla? Tavoitteena olisi tehdä autosta mahd. kestävä ja kevyt. Mistä kannattaa ostaa tehokkaampia moottoreita ja mitä kannattaa vaihtaa jos ostaa tehokkaamman moottorin.

Käykö tuohon LIPO-akut suoraan, vai tarvitseeko jotain välikappaleita?
Tamiya Dark impact brushless 9t  & Traxxas Slash 4x4.

Poissa ypi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2805 : 17.05.11 - klo: 02.53 »
Huhhuh tätä viestien määrää. Ei kyllä löydy millään kaikkia tietoa tuolta seasta vaikka kuinka ettii ja sitä mukaa ku löytää uutta tietoa niin vanha kerkiää unohtua :(

vielä tarvis lisätietoja noihin aloittelijan oppaisiin.

itse olen ostamassa ensimmäistä autoa ja tulin siihen lopputulokseen että kasaan sähköt itse. ajattelin laittaa harjattoman moottorin combona noparin kans.

muutamia kysymyksiä mitä tässä nyt tulee mieleen:

Määrääkö tuo kilovatti lukema suoraan moottorin tehon?
ja mitä tuo T-luku kertoo? Vääntöä? voiko pienestä T-arvosta olla haittaa?
minkä mittanen moottori tulisi olla?

käytetäänkö noissa standardi-mittoja vai joutuuko soveltaa esim. moottorin kiinnityksessä?





Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2806 : 17.05.11 - klo: 06.09 »
Kv arvo on kierroksia/voltti eli jos akkusi on täytenä 8.4V (2 kennoinen lipo) niin kone kiertää kv-arvo*8.4.

T-luku on moottorin käämikierrosten lukumäärä. Mitä pienempi luku sitä "kireämpi" kone.(kulkee nopeammin)

Moottorin koko riippuu autosta samoin t-luku. Olisi kiva tietää mikä auto sinulla on hankinnassa tai edes minkä kokoinen ja luokka.

Alkuun ei kannata autoon laittaa liian kireää konetta. Rikot vain autosi, kun lähtee lapasesta.

Moottorit ovat standardi kokoisia 1/10 ja 1/8 kokoisissa autoissa 540, pienemmissä pienempiä.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2807 : 17.05.11 - klo: 07.59 »
muutamia kysymyksiä mitä tässä nyt tulee mieleen:

Määrääkö tuo kilovatti lukema suoraan moottorin tehon?
ja mitä tuo T-luku kertoo? Vääntöä? voiko pienestä T-arvosta olla haittaa?
minkä mittanen moottori tulisi olla?

käytetäänkö noissa standardi-mittoja vai joutuuko soveltaa esim. moottorin kiinnityksessä?
Helpointa on kertoa mihin autoon sähköt on tulossa niin voidaan neuvoa suoraan mikä on sopiva.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa ypi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2808 : 17.05.11 - klo: 15.21 »
elikkä tämmönen 1/10 truggy, hyber 10TT
http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_44_1564/products_id/186835/n/OFNA-Hyper-10TT-Pro-1-10-Electric-Truggy-Rolling-Chassis-80-Assembled

no jos tuo kv arvo ilmoittaa et kuinka nopeaa se moottori pyörii ni mitenkä tuo pienempi T-arvo voi vielä lisäksi saada auton kulkemaan nopeammin? kulkeeko nuo kv-arvot ja T-arvot käsikädessä vai kertooko T-arvo kuinka tehokkaasti auto lähtee?

olen katsellut tämmöstä tuohon autoon
http://www.hobbylinna.com/ezrun-combo-road-p-22732.html
tai vaihtoehtona vähän halvempaa
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11059

vai oisko järkevää kattoa sensorillista moottoria?

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2809 : 17.05.11 - klo: 16.15 »
no jos tuo kv arvo ilmoittaa et kuinka nopeaa se moottori pyörii ni mitenkä tuo pienempi T-arvo voi vielä lisäksi saada auton kulkemaan nopeammin? kulkeeko nuo kv-arvot ja T-arvot käsikädessä vai kertooko T-arvo kuinka tehokkaasti auto lähtee?
No, niinpä! Tuota itsekin mietin, kun aloin RC autoilla leikkiä. Kaivoin fysiikan kirjani esiin ja luin sieltä, että kelassa syntyvä magneettikentän aiheuttama voima on suuruudeltaan:
F = I * t * vakioita, jossa t on kelan pinta ala, joka tietenkin on sitä suurempi mitä enemmän kierroksia kelassa on.

Miten ihmeessä moottorin teho voi kasvaa, kun t pienenee? Ainoa järkevä selitys, joka minulle on tullut mieleen on, että kyse on siitä, kuinka nopeasti moottorin keloihin saadaan muodostettua magneettikenttä. Mitä pienempi t on, sitä vähemmän moottori estää virran kulkua lävitseen (kelan impedanssi on pienempi). Tämä tarkoittaa että toisaalta moottorin sähkömagneetit varautuvat nopeammin ja toisaalta ylläolevan kaavan I on suurempi. Koska sähkömagneetit varautuvat nopeammin voidaan moottoria pyörittää nopeammin. Samalla korkea virta kompensoi kelan kierrosten vähyyttä ja vääntömomentti ei putoa niin paljon kuin olettaisi.

Vääntö putoaa jonkin verran ja autoon pitää laittaa pienempi pinioni, jolloin moottorin kierroksella auto liikkuu vähemmän. Harjaton tekniikka mahdollistaa kuitenkin moottorit, jotka pyörivät helposti 30000k/min ja silti säilyttävät hyvän hyötysuhteen suurilla kierroksilla. Koska moottorista voidaan ottaa uskomaton määrä kierroksia ei ole ongelma, että auton rattaiden suhde on suuri (= moottorin kierros siirtää autoa vain vähän). Toisaalta LiPo akut mahdollistavat suuren virran purkamisen akusta.

Koska P = U * I on aivan selvää, että moottorin häviöiden pysyessä pieninä virran kasvattaminen kasvattaa moottorin renkaisiin siirtämää tehoa todella nopeasti.

Jos palstalla nyt on joku, joka oikeasti osaa fysiikkaa, niin saa tulla korjaamaan. :grin: Netissä on paljonkin selityksiä siitä, miten moottorit toimivat, mutta hyvää vastausta tuohon: miksi käämin kierrosten vähentäminen lisää tehoa? -kysymykseen en ole löytänyt...
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2810 : 17.05.11 - klo: 16.19 »
Sähköasentajaopiskelijan arvaus..

Pienempi vastus käämeissä = enempi tehoa ulos?
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa ypi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2811 : 17.05.11 - klo: 16.23 »
ja lisäkysymys vielä edelliseen listaan

kattelin vähän tuommosta halppisradiota
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=16199

niin mitkä asiat vaikuttaa servon valitsemiseen?

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2812 : 17.05.11 - klo: 16.36 »
Tuo on hyväksi havaittu halpisradio, mutta kannattaa muistaa että markalla markan tavara, eli kestävyys voi olla sitten mitä vaan maan ja taivaan väliltä.

Servon valintaan vaikuttaa pääasiassa auton paino. Painavalle ja isorenkaiselle monsterille tietysti paljon vääntävä servo ja kevyelle sisärata-autolle riittää muutaman kilon servo.
Tuohon Hobaoon ite ostaisin jonkun 8-10 kilon servon, eipähän varmasti lopu voima kesken.
Ja tietysti kannattaa muistaa että metallirattainen on aina parempi kuin muovirattainen, eipähän porsi rattaat niin helposti.

Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa ypi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2813 : 17.05.11 - klo: 16.57 »
onko niitä hirviänä erikokoisia/mallisia et sopiiko melkeen kaikki yhteen? ja onko tuolla volttimäärällä mitään merkitystä?

Poissa vator

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2814 : 17.05.11 - klo: 20.14 »
Nyt on minulla uusi akku ja hyvin toimii. Uudet säädöt nopariin lipoa varten ja tökkiminen on tiessään. Kiitos avusta vaan kaikille tuli tarpeeseen. :afro:
asso 18mt, hongnor x1x cr rtr, kyosho mini inferno 09 x2, kyosho mini inferno ep, traxxas e-revo 1/16 vxl löytyy myös kaksi rc lennokkia (kolmas tekeillä)
(tehoa ei koskaan voi olla liikaa)

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2815 : 17.05.11 - klo: 20.36 »
Missä mittasuhteessa on lelu touring moottorikelkka kun kyseinen laite on noin. 30cm pitkä. onko se  1:8 vai 1:10...

Ja minkäkokoisen moottorin tuon kokoinen kelkka tarvitsee? Harjaton moottori kannattanee hankkia ettei tarvitse hiiliä vaihella? mieluummin vähä ylitehoinen kuin liian pieni...

Ja sitten jos joku neuvoo jonkun hyvän moottorin niin taas siihen sopiva nopeuden säädin. En ole sähkölaitteilla leikkiny pahemmin. Jokatapauksessa oon laittamassa 4kpl 1.5V pattereita. tai 1.2V akkupattereita. Eli 6V tai 4.8V järjestelmä tulossa. Sillä pitäs saaha toimimaan suhteellisen järkevästi vaikka 10 min.

Eli siis melkeimpä olisi helpointa jos joltakin löytyisi valmis paketti tuollaiseen RC-moottorikelkkaan.
Moottori, nopeuden säädin ja vielä  6-10kg/cm vääntävä servo.

käytettynä tietenkin, ei oo nii tärkee rojekti että rahaa laittasin tuhottomasti. kuhan kokeilen että onnistuuko :D

Jos löytyy niin viestiä ihmeessä, saattasin olla kiinnostunut.
« Viimeksi muokattu: 17.05.11 - klo: 20.45 kirjoittanut |juhkii| »
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa ratikka

  • Jäsen
    • Profiili
Tamiya Dark impact brushless 9t  & Traxxas Slash 4x4.

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2817 : 17.05.11 - klo: 23.26 »
No en kyllä ostais 35A noparia mihinkään ulkobashaus-autoon..
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2818 : 18.05.11 - klo: 00.42 »
Kyllähän noita on käytetty kohtalaisestikkin. HPI mokoma käyttää moisia bulletissa nelkku trukissa. En kyllä tiedä mitä niiden päissä on liikkunut. Ei varmaan mitään. Kait noita autoja menee vain ja ainoastaan ihmisille kutka alottelee harrastusta.

Ja kauppashan eräskin suomalainen kauppa SCRT10:iin honkkarin omaa comboa mikä sisälsi myös 35A escin. Paloivat varmaan kaikki... Tiedä sitten mitä siinäkin on kauppiaan päässä liikkunut, varmaan hyvät katteet :)

Ainoat autot missä tiedän 35A ez-runin viihtyneen kohtalaiesti on traxxaksen tuupit, jopa slässi. Mutta en silti laittaisi tuota kuin on road autoon. 60A kaikkiin offroad malleihin. Se erotus on niin pieni.

Poissa ratikka

  • Jäsen
    • Profiili
Tamiya Dark impact brushless 9t  & Traxxas Slash 4x4.