Kuinkas noita moottorin tehoja taas laskettiinkaan kun mulla on turnigyn 35a nopari joka kestää 2-3s lipot ja joku 3800kv motti niin kestääkö tuo motti 3s:n tehot?
Eikös sen saa tuosta kv määrästä jotenkin laskettua?
Se mitä kone kestää, on yhdistelmä
laakerien , ja niiden voitelun sopivuudesta koville kierroksille,
hyötysuhdeprosentin mukasen hukkatehon absordoitumisesta pois koneesta,
... ja käyttöympäristöön saatavissa olevien välityssuhteiden valikoimasta.
Joka kerta kun nostat voltteja joudut pienentämään lisää välityksiä käytännössä.
KV luku taas on helppoa kauraa:
kv*käyttövoltit= kiekat kuormittamattomana.
3800*7,4=28120rpm ; 3800*11,1=42180rpm
Molemmat luvut on halpojenkin laakerien sietokyvyn piirissä jotenkin.
siellä 60k rpm yläpuolella pitä olla kovien kierroslukujen voitelu, mietitty hukkalämmön siirtoa vähän lisää jatkuvilla kiekoilla, tai keraamiset kuulat. Jopa jauhevoitelua näkyi tarjolla yli 100 000 rpm laakereille.
30% kierrosluvun nousu, kokonaistehon nousu, sama määrä vähintään lisää hukkalämpöä.
Ja akselilla magneetti ei vieläkään saa ylittaa sataa astetta. Kevyemmät välitykset siksi.
Ehkä voi miettiä tehostettua jäähdytystä!?
Tehoina: voltti * amppeeri on noparin luvattu läpäsy jonnekkin yhteensä
35*7,4 =259 wattia ; 35*11,1= 388,5 wattia
Jos kone on laadukas ja pääsee 85% hyötysuhteeseen, pyörimiseksi muuttuu 330,225 wattia.
Hukattavaa lämpöä koneeseen, ripaan pois puhallettavaksi, jää siis 58,275 wattia, eli vain koneellinen jäähdytys pystyy jatkuvaan hallintaan. Kolvin tehoja! ( 2S akulla sitä oli 38,85wattia.)
Jos pistät poxahtaneen moottorisi akselin tilalle kolvn kuumana vartixi, tai mikä ajoaikasi olikaan, saat maistiaiset