Kirjoittaja Aihe: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)  (Luettu 2026692 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3300 : 27.08.11 - klo: 14.40 »
Onko etuhihna jäänyt liian löysälle?

Poissa Mordex

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3301 : 27.08.11 - klo: 14.57 »
Onko etuhihna jäänyt liian löysälle?

Paha sanoa, kun tietämys näistä hihnavetoisista on aikalailla 0 (en koonnut autoa itse). Mutta koitampa kiristää mokomaa, josko se siitä korjaantuisi. Kiitoksia vinkistä.
Bensa: Losi 5ive-T, MCD X4, RS5, FG EVO/COMP. 
Sähkö: Tamiya TRF101, HPI Savage Flux HP/XL-E/"5T Flux", Kyosho DRX VE, Kyosho Inferno GT2 VE, Team Associated B44.

Poissa Joooti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3302 : 27.08.11 - klo: 15.24 »
Moi. hirveen vaikeelta tuntuu löytää sopivaa pinjonia autoon, HSP xstr kyseessä johon olen laittanut teräksisen 64t päärattaan, poltin moottorin liian isolla 29t pinjonilla ja uuden moottorin mukana tuli huomattavasti pienempi 15T pinjoni joka ei sovi päärattaan kanssa. Eilen kävin paikalliselta rc jälleenmyyjältä hakemassa muka sopivan ja ei sovi, vielä väärempi, onko ne nyt hammasvälit vai hammaskoko vai muoto vai miten kun en tiedä. Mitäs tarkoittaa tuo esim. 48p termi kun saattaa olla että 48p 15T ja näkyy niitä olevan muitakin p lukuja, viittaako se päärattaan hammaslukuun, että sopii 48hampaiselle päärattaalle? Mä en nyt tajua että miten löytäisin 15-18 hampaisen pinjonin joka varmasti sopii päärattaan kanssa yhteen, joka on HSP:lle tarkoitettu ratas. Mitä kaikkea tarvitsee tietää noista pinjoneista, että on tarpeeksi viisas?
HOBAO HYPER M8e, HSP drifter, KYOSHO optima,
Panda stadium truck vm.1992:) Mini-Z, 1/18 buggy, Hong Nor s10 sc, Traxxas Stampede, Tamiya,

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3303 : 27.08.11 - klo: 15.35 »
Kuinkas noita moottorin tehoja taas laskettiinkaan kun mulla on turnigyn 35a nopari joka kestää 2-3s lipot ja joku 3800kv motti niin kestääkö tuo motti 3s:n tehot?

Eikös sen saa tuosta kv määrästä jotenkin laskettua?

Se mitä kone kestää, on yhdistelmä
laakerien , ja niiden voitelun sopivuudesta koville kierroksille,
hyötysuhdeprosentin mukasen hukkatehon absordoitumisesta pois koneesta,
... ja käyttöympäristöön saatavissa  olevien välityssuhteiden valikoimasta.

Joka kerta kun nostat voltteja joudut pienentämään lisää välityksiä käytännössä.
KV luku taas on helppoa kauraa:
kv*käyttövoltit= kiekat kuormittamattomana.
3800*7,4=28120rpm  ; 3800*11,1=42180rpm

Molemmat luvut on halpojenkin laakerien sietokyvyn piirissä jotenkin.
siellä 60k rpm yläpuolella pitä olla kovien kierroslukujen voitelu, mietitty hukkalämmön siirtoa vähän lisää jatkuvilla kiekoilla, tai keraamiset kuulat. Jopa jauhevoitelua näkyi tarjolla yli 100 000 rpm laakereille.

30% kierrosluvun nousu, kokonaistehon nousu, sama määrä vähintään lisää hukkalämpöä.
Ja akselilla magneetti ei vieläkään saa ylittaa sataa astetta. Kevyemmät välitykset siksi.
Ehkä voi miettiä tehostettua jäähdytystä!?


Tehoina: voltti * amppeeri on noparin luvattu läpäsy jonnekkin yhteensä
35*7,4 =259 wattia ;   35*11,1= 388,5 wattia
Jos kone on laadukas ja pääsee 85% hyötysuhteeseen, pyörimiseksi muuttuu 330,225 wattia.
Hukattavaa lämpöä koneeseen, ripaan pois puhallettavaksi, jää siis 58,275 wattia, eli vain koneellinen jäähdytys pystyy jatkuvaan hallintaan. Kolvin tehoja! ( 2S akulla sitä oli 38,85wattia.)
Jos pistät poxahtaneen moottorisi akselin tilalle kolvn kuumana vartixi, tai mikä ajoaikasi olikaan, saat maistiaiset  :police:
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3304 : 27.08.11 - klo: 15.57 »
joooti,
HSP näyttää käyttävän millistä hammastustyyppiä mod.06
Ainakin pinionia myydessään niin ilmoittavat.
Lienee perus siitä, ett auto on millimittoja käyttävän Tamiyan klooneja.
Silmämääräisesti lähellä tuumapohjaista 48dot-per-inch, muttei pyöri kunnolla vaan toinen tuhoutuu..
ainakin Tamiyan osia myyviltä saat ko pinioneja.

http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_24_253_1873/products_id/25777/n/Novak-Mod-06-Aluminum-Pinion-Gear-Set-14T-15T-16T

http://www.racingfactory.fi/tuotteet/TAMIYA-Tamiya-M03M04M05M06/50354-16T-17T-AV-Pinion-Gear-Set-101894
« Viimeksi muokattu: 27.08.11 - klo: 16.02 kirjoittanut 4wdkanootti »
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Joooti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3305 : 27.08.11 - klo: 19.24 »
joooti,
HSP näyttää käyttävän millistä hammastustyyppiä mod.06
Ainakin pinionia myydessään niin ilmoittavat.
Lienee perus siitä, ett auto on millimittoja käyttävän Tamiyan klooneja.
Silmämääräisesti lähellä tuumapohjaista 48dot-per-inch, muttei pyöri kunnolla vaan toinen tuhoutuu..
ainakin Tamiyan osia myyviltä saat ko pinioneja.

http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_24_253_1873/products_id/25777/n/Novak-Mod-06-Aluminum-Pinion-Gear-Set-14T-15T-16T

http://www.racingfactory.fi/tuotteet/TAMIYA-Tamiya-M03M04M05M06/50354-16T-17T-AV-Pinion-Gear-Set-101894

Kiitos oikein paljon!
HOBAO HYPER M8e, HSP drifter, KYOSHO optima,
Panda stadium truck vm.1992:) Mini-Z, 1/18 buggy, Hong Nor s10 sc, Traxxas Stampede, Tamiya,

Poissa tr3me

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3306 : 27.08.11 - klo: 21.07 »
Terve! olisin hankkimassa ekaa autoa tällästä:

http://www.racingfactory.fi/tuotteet/SAHKOAUTOT-Tamiya/58437-Tamiya-Mitsubishi-Lancer-Evo-X-TT01E-108089

onko mistään peräsin? ja ymmärsinkö oikein että mukaan ei tolla 169eurolla saa
radiolaitteistoa servoa nopeudensäädintä akkua eikä laturia ?

 pitäis saada 200e budjetilla joku tollanen rc auton tyylinen lelu  :embarrassed: ps. meneekö nuo rikki jos ajaa lumella?  :laugh:

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3307 : 27.08.11 - klo: 22.07 »
onko mistään peräsin? ja ymmärsinkö oikein että mukaan ei tolla 169eurolla saa
radiolaitteistoa servoa nopeudensäädintä akkua eikä laturia ?
Joo. Tuota et saa mitenkään liikkeelle 200€ kokonaisbudjetilla. Katso käytettyjä tältä foorumilta - siellä on noita Tamiyan TT01 autoja melkein aina joku myynnissä. Niihin voi myöhemmin ostaa haluamansa kopan, jos se tietty ylkonäkö miellyttää.
pitäis saada 200e budjetilla joku tollanen rc auton tyylinen lelu  :embarrassed: ps. meneekö nuo rikki jos ajaa lumella?  :laugh:
Itse olen ajellut aika paljonkin Tamiyan autolla lumessa. Parhaani mukaan olen sähköosat suojannut ja tähän mennessä vain yksi moottori on hajonnut. Lumessa tai sateessa ajaminen ei ole autolle mitenkään hyväksi ja osien hajoamista on odotettavissa.

Mutta se on kivaa!  :grin:
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa jonu93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3308 : 28.08.11 - klo: 11.00 »
tarviiko olla ton tyylinen kuin tuo tamiya? tossa olis tollanen, mutta ei mikään laatupeli sekään, mutta varaosia saa ja toi on rtr paketti. Harjallisella setillä ei varmaan tota autoa rikki saa.

http://www.power-racing.net/catalog/product_info.php?cPath=22_36&products_id=332
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Poissa Joooti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3309 : 28.08.11 - klo: 17.23 »
Moi. Tietääkö joku varman vastauksen siihen, mikä hammasjako HSP:n pinjoneilla on? Onko se 32P, 48P vai joku muu, tiedän, että se on "standardpitch" yhellä ruotsalaisella rc-sivulla lukee niin, mutta kun ei lue tarkemmin. Oon jo pari kertaa saanu vääränlaisen pinionin. Ei viitsisi tilata sikaa säkissä enää. Oon tulossa Suomeen ensviikiolla niin suomalainen rc sivusto- mistä löytyis oikeanlaisia pinioneita- kävisi hyvin. Mulla on 1/10 kokoinen buggy.
HOBAO HYPER M8e, HSP drifter, KYOSHO optima,
Panda stadium truck vm.1992:) Mini-Z, 1/18 buggy, Hong Nor s10 sc, Traxxas Stampede, Tamiya,

Poissa lättyäijä

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3310 : 29.08.11 - klo: 10.16 »
Terve.

Tietäiskö joku tai olisko jollain joku ylimääränen nopari super-halvalla. Ja super meinaa jotain kybää.
Ainakin oletan että nopari on kärsinyt koska aivan täydellä akulla nykii ja pätkii ku vanha astra, mut kun vähän lämpiää ni toimii jotenki. Koitin tualta hobby kingiltä kattoo mut kun en mä tajuu noista sen enempää ku sika sateliiteista, ni en viite tilailla.

Auto on Maverick atomxb ja kaikki hilut on ihan vakio kamaa eli karvaset.
Ja jos siihen löytyis vielä spurri ja pinjonikaan ei olis pahitteeks, ni olis tosi kool. Saisi siitä pojalle ajo kuntosen auton. Tokipa mää saan noi rattaat kyllä tuolta hobbylinnastakin.
leluja:maverick atomXB, kyosho pureten3gp.
Käyttis: Slash 2WD turnigy trackstar 60A, Tacon 3500kv 10T, 2s LiPo. Asso tc3 ~team :D

Poissa sprawl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3311 : 29.08.11 - klo: 10.19 »
Terve.

Tietäiskö joku tai olisko jollain joku ylimääränen nopari super-halvalla. Ja super meinaa jotain kybää.
Ainakin oletan että nopari on kärsinyt koska aivan täydellä akulla nykii ja pätkii ku vanha astra, mut kun vähän lämpiää ni toimii jotenki. Koitin tualta hobby kingiltä kattoo mut kun en mä tajuu noista sen enempää ku sika sateliiteista, ni en viite tilailla.

Auto on Maverick atomxb ja kaikki hilut on ihan vakio kamaa eli karvaset.
Ja jos siihen löytyis vielä spurri ja pinjonikaan ei olis pahitteeks, ni olis tosi kool. Saisi siitä pojalle ajo kuntosen auton. Tokipa mää saan noi rattaat kyllä tuolta hobbylinnastakin.

Liikkeestä kannattaa myös kysellä jos jollaki jääny pöydällä noparia lojumaan. Kannattaa laittaa myös tonne ostetaan palstalle ilmotus.

Poissa Groteth

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3312 : 31.08.11 - klo: 01.08 »
minulla olisi kysymys jossa toivoisin saavani apua, koska olen hankkinut HSP Flying Fish1 RTR sähkö drifterin ja pyytäisin apua kyseisen auton rakentamiseen ja muutenki RC-driftaukseen liittyvissä säätö ja osa valinta asioissa, koska tällä hetkellä koen ongelmaksi sen että autossa ei todellakaan ole pitoa tarvittavaa määrää.
mietin kumi-renkaiden vaihtoa mutta kasvaako pito niiden kanssa liiaksi että auton oma moottori pitää vaihtaa isompaan?
 :cool:

tällä hetkellä ainoa linkki autosta jonka löysin. http://www.nitrotek.co.uk/flying-fish-electric-radio-controlled-drift-car.html
TeamC TS2 // Axial SCX10 Honcho //
Grind RC Crew

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3313 : 31.08.11 - klo: 09.30 »
... koska tällä hetkellä koen ongelmaksi sen että autossa ei todellakaan ole pitoa tarvittavaa määrää.

Haluan vaan varmistaa, että puhutaan oikeista asioista... eihän sitä pitoa paljoa driftiautoissa olekaan, kun ne koko ajan sutivat ja luisuvat?

Remote Control Car Drifting in SG #3

Kyllä driftaukseen on ihan omat renkaansa, mutta niitä on kyllä erilaisia, joista toiset pitää enemmän ja toiset vähemmän. Oletko lukenut tätä driftauskeskustelua:

http://rc10.fi/index.php?topic=23990.msg548509#new

Sieltä varmaan saat asiantuntevampia vastauksia siihen, millaiset renkaat toimisivat parhaiten.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa Groteth

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3314 : 31.08.11 - klo: 09.33 »
niin no siis tarkotin että ei ole edessä yhtään pitoo....ei melkeen ollenkaan tottele ohjausta. mutta jees tsekkaan ton keskustelun. kiitoksia
TeamC TS2 // Axial SCX10 Honcho //
Grind RC Crew

Poissa Mordex

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3315 : 31.08.11 - klo: 17.34 »
Hommasin juuri Xray T3 2011 Specs auton ja testailin sitä jalustalla. Kävi ilmi, että jos käännän ratin lähelle ääriasentoa ja kaasutan samalla, niin tuo etuhihna alkaa väristä hurjasti ja koko auto tärisee. Onko tuo ihan normaalia?

Onko etuhihna jäänyt liian löysälle?

Kiristin hihnaa asteittain, eikä se auttanut ollenkaan. Autossa on edessä ECS 52mm vetoakselit, joilla tämä ongelma pitäis ilmeisesti poistua (http://www.youtube.com/watch?v=S7S95NcOxug#ws) , mutta ei näköjään minun tapaukesssani. Lisää ideoita mistä tuo johtuu?
Bensa: Losi 5ive-T, MCD X4, RS5, FG EVO/COMP. 
Sähkö: Tamiya TRF101, HPI Savage Flux HP/XL-E/"5T Flux", Kyosho DRX VE, Kyosho Inferno GT2 VE, Team Associated B44.

Poissa Zombie

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3316 : 01.09.11 - klo: 22.33 »
Mitä tarvis tehä ku, hk 100a nopari kyykkää heti  ku antaa reilummasti kaasua, kone slash vakio harjaton ja akut on ihan perus nimh 8,4. Hörppääkö tuo kone niin paljo virtaa vai?

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3317 : 01.09.11 - klo: 23.19 »
Mitä tarvis tehä ku, hk 100a nopari kyykkää heti  ku antaa reilummasti kaasua, kone slash vakio harjaton ja akut on ihan perus nimh 8,4. Hörppääkö tuo kone niin paljo virtaa vai?
Akkusi ei paljoa yli 30A kykene antamaan tiputtamatta niin ales voltteja, että harjattoman nopari sekoaa.
Jos haluat saada sen toimimaan rajoitetulla teholla, lisäät kymmeniä-tuhansia-mikrafaradeja -kokosen konkan + ja - johtoihin. Tämä siksi että edes noparin sekoaminen jännitteen putoamiseen vähenee.
Pääset ajamaan ehkä kolmasosalla noparin läpäsykyvystä, mutta nykyakulla, sen hetken mitä se tollasta kestää. Kone taitaa olla tehty tosin vain 60A toimittamiseen, siis puhutaan puolitehosta. Sekin on enempi ku harjallisilla.

Täysiä NOPARIN tehoja varten tarvitset oikealla luovutuskyvyllä olevan lipoakun ja balansoivan lipolataimen.
C-kertoimella 20 ja 5000mAh kapasiteetin akulla minimi 100A täyttyy, siis lämpimässä toimii juuri ja juuri uutena. Kylmässä ei riitä vieläkään. Itse ajelen 40C 5000.... HK 100a noparillakin. 
Huom!
Tarvitset 100A tai enempi kestävän koneen, ja sille puhaltimellisen siilin.
Välissä, vaikka alle 60A tehonkäytöllä, on tietysti välissä myös kulujen kasvun suhteen ;) kun et tartte konettakin.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Joooti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3318 : 02.09.11 - klo: 10.17 »
Tilasin puolivahingossa helipal.comista pinionin, onko kokemuksia tästä sivustosta? Kävi tuo "puolivahinko" aika hassusti kun olen kotona käymässä Suomessa ja näillä on talon tietokoneella automaattinen googlen käännöspalvelu, joka kääntää kaikki vieraskieliset sivut automaattisesti suomeksi, siinä sitten osuin helipalin sivuille ja ihastuin HSP varaosa ja lisävaruste valikoimaan hintatasoineen siinämäärin, että en huomannut pieniä käännösvirheitä :tongue: En nyt sano, että luulin suomalaiseksi sivuksi, mut jotenkin oli pakko tilata, en oo koskaan tilannu mitään Suomen tai Ruotsin ulkopuolelta. Mut sieltä tuli sähköpostiin tilausvahvistus ja nyt pystyn kokoajan seuraamaan, missä paketti menee, nyt on Pariisissa, pitäis tulla perille Porvooseen maanantaina. Tässä oon parannellu autoa sieltä täältä odotellessani, toivottavasti kelit kuivuis viikonloppuna tai ensviikolla että pääsis ajelemaan. Rc-vehkeet nimittäin lähtee nykyään lomareissuillekkin mukaan, vaimo tykkää, kun isollla miehellä on aina lempilelu mukana kun pakataan autoa, hahhah!   
HOBAO HYPER M8e, HSP drifter, KYOSHO optima,
Panda stadium truck vm.1992:) Mini-Z, 1/18 buggy, Hong Nor s10 sc, Traxxas Stampede, Tamiya,

Poissa Groteth

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3319 : 02.09.11 - klo: 11.05 »
kyllä tuo helipali on aivan ok mitä kaverin juttuja kuullu ku se on sieltä tilaillu mutta ite käytän HSP:n osiin tuota myRC:tä, on austraalialainen mutta toimitusajat ovat 10-12 päivää suomeen  http://myrc.com.au/catalog/index.php
TeamC TS2 // Axial SCX10 Honcho //
Grind RC Crew

Poissa JSJ

  • Honkala GP
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3320 : 02.09.11 - klo: 21.34 »
Tämä nyt ei ole varsinainen kysymys, enemmänkin avaus.

Mutta tänään vähän keitti yli. Eli Asson SC10 autossa 3 kerran pinjonin ruuvi petti. Ruuvi on kierretty sisään ja ruuvilukitetta mukana. Sitten kun haluaa irrottaa pinjonin niin ruuvin kanta menee pyöreeksi. Avaimina on Hudyn ja Assaon avaimet. Jopa suurennuslasilla olen meisselit tsekannut (jep, olen) ja ne on kunnossa, eli pinjonin ruuvi 3. kerran mennyt pyöreeksi.

Tällä kertaa huollella lämmitin pinjonin kolvilla, mutta ei auttanut.

Eli nyt on taas kaverin lämmöt koholla. Menee Dremelillä akseli poikki ja uutta konetta taas kehiin. Eikö näitä pinjonin ruuveja voisi tehdä paremmin?
Asso B44.1, SC10 FT
- "Aina kovaa ajoa, satunnaisesti vauhtiakin alamäessä", -JSJ

Poissa ajomies

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3321 : 02.09.11 - klo: 22.12 »
Eli nyt on taas kaverin lämmöt koholla. Menee Dremelillä akseli poikki ja uutta konetta taas kehiin. Eikö näitä pinjonin ruuveja voisi tehdä paremmin?

Eikö nyt olisi helpompaa vaan porata se ruuvi pois niin ei uutta konetta tarvitsisi ostaa?
Team Durango DESC410R, Axial SCX10 Tundra, Xray T2R Drift project, HPI Cup Racer, Tamiya Mini

Poissa topcat

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3322 : 02.09.11 - klo: 22.16 »
Poraa se vanha ruuvi pois reiästään niin riittää kun hommaat uuden pinionin. Kannattanee kokeilla toisen valmistajan pinioneita. Tyhmä kysymys varmaan, mutta heitetään ny kuitenkin ilmoille, onhan pinionin ruuvit ja avaimet millisiä molemmet tai tuumaisia? Ite tuli aikoinaan asson kanssa tuhottua monta tuumaista ruuvia millisillä avaimilla...

Poissa juust0_

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3323 : 02.09.11 - klo: 22.47 »
Kasailin äsken ensimmäisen harjattoman moottorisetin ja laitoin autoon. Mittasin vielä moottorille menevät kolme johtoa yleismittarilla juottamisen jälkeen, mutta kaikki johdot ovat yhdessä toisiinsa. Ilmeisesti näin pitää myös olla?

Poissa sprawl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3324 : 03.09.11 - klo: 08.59 »
Kasailin äsken ensimmäisen harjattoman moottorisetin ja laitoin autoon. Mittasin vielä moottorille menevät kolme johtoa yleismittarilla juottamisen jälkeen, mutta kaikki johdot ovat yhdessä toisiinsa. Ilmeisesti näin pitää myös olla?

Jos sulla on johdot kiinni motissa tai noparissa niin se ilmottaa että on "yhdessä".

Tuohon ei taida muuta tarkistuskeinoa olla kuin silmämääränen tarkistus jos oikosulkua epäilet.

Poissa JSJ

  • Honkala GP
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3325 : 03.09.11 - klo: 19.16 »
Poraa se vanha ruuvi pois reiästään niin riittää kun hommaat uuden pinionin. Kannattanee kokeilla toisen valmistajan pinioneita. Tyhmä kysymys varmaan, mutta heitetään ny kuitenkin ilmoille, onhan pinionin ruuvit ja avaimet millisiä molemmet tai tuumaisia? Ite tuli aikoinaan asson kanssa tuhottua monta tuumaista ruuvia millisillä avaimilla...

Ruuvin poraus ei ole mulla ikinä onnistunut. Ehkä on erillaiset pinjonit tai porakoneet... Se pinjoni on ikään kuin hitsautunut kiinni. 2 kertaa olen Dremelillä halkaissut pinjonin. Siinä on aika kova homma ja moottorin akseli aina vaurioituu kun sitä tulee myös Dremelöityä joistain kohdista.

Pinjonin ruuveja on milli ja tuuma kokoisina, eli niissä tosiaan pitää olla tarkkana.


edit: niin siis välillä olen ruuvin saanut irti ja silti pinjoni jumissa.

Eiköhän tämä riitä tästä aiheesta. Näillä mennään. Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
« Viimeksi muokattu: 03.09.11 - klo: 19.30 kirjoittanut JSJ »
Asso B44.1, SC10 FT
- "Aina kovaa ajoa, satunnaisesti vauhtiakin alamäessä", -JSJ

Poissa Traxxas_Topi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3326 : 03.09.11 - klo: 19.48 »
Poraa se vanha ruuvi pois reiästään niin riittää kun hommaat uuden pinionin. Kannattanee kokeilla toisen valmistajan pinioneita. Tyhmä kysymys varmaan, mutta heitetään ny kuitenkin ilmoille, onhan pinionin ruuvit ja avaimet millisiä molemmet tai tuumaisia? Ite tuli aikoinaan asson kanssa tuhottua monta tuumaista ruuvia millisillä avaimilla...

Ruuvin poraus ei ole mulla ikinä onnistunut. Ehkä on erillaiset pinjonit tai porakoneet... Se pinjoni on ikään kuin hitsautunut kiinni. 2 kertaa olen Dremelillä halkaissut pinjonin. Siinä on aika kova homma ja moottorin akseli aina vaurioituu kun sitä tulee myös Dremelöityä joistain kohdista.

Pinjonin ruuveja on milli ja tuuma kokoisina, eli niissä tosiaan pitää olla tarkkana.


edit: niin siis välillä olen ruuvin saanut irti ja silti pinjoni jumissa.

Eiköhän tämä riitä tästä aiheesta. Näillä mennään. Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
No mulla kanssa pyöristyny noista asson pinioneista kanta , saa kiinni , muttei auki  :grin:
Mulla on jäänyt ruuvi kokonaan kiinni , joka kerta asson pinioneilla.
Olen vain ottanut ison talttäpää ruuvvarin ja kylmästi vääntänyt pinionin irti koneesta.
Välillä singahtaa se pinioni kun vääntää :roll:
En ota mitään vastuuta , siitä jos tätä konstia käyttäessä hajoaa moottorista esim.laakeri.
En neuvo tätä konstia ketään käyttämään , mutta saa kokeilla omalla vastuulla.
Shumacherin pinioneissa kestävämpi se ruuvi. Tää on vaan mun mielipide.
Ja ihan hyvä , että tästä keskustellaan.Monelle aloittelijalle kuin myös kokeneemmalle kuskille varmasti iso ongelma ! Löytyy heille sitten vastauksia täältä.

Traxxas E-revo ,Lrp SPX8 , DEX410V3, Tekin RS pro , Futaba 4PL, LiPo

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3327 : 03.09.11 - klo: 21.45 »
---
 Eli Asson SC10 autossa 3 kerran pinjonin ruuvi petti. Ruuvi on kierretty sisään ja ruuvilukitetta mukana. Sitten kun haluaa irrottaa pinjonin niin ruuvin kanta menee pyöreeksi. Avaimina on Hudyn ja Assaon avaimet.
----
Mä vien noissa tapauksissa aina kaasukolvilla lämpöä rattaaseen niin paljon, että kehä kasvaa. Tuntomerkkinä: se liukuu ruuvailematta ainakin pieniä edestasliikkeitä pitkin akselia kampeamalla.
Silloin ruuvilukite on varmasti pehmennyt, akseliin paine pienentynyt, ja ko ruuvin saa pois omalla avaimellaan lievällä viistokulmalla avittaen, tuhoamatta ratasta!

Sen ruuvin yleensä lemppaan (heti yhä kiukkusena ollen) mettään, ettei sitä vahingossakaan saa vielä huonompana eteensä. Ratas kestää kovana, jos et ole päästänyt hehkumaan. Samoin , ainakin Castlen akselit on pitäneet magneettinsa hyvinä. Kovakin lukite alkaa hellittämään ennen ku tina sulaa, parinsadan tietämillä, ja vasta siellä hehkumisasteissa viidensadan yläpuolella karkasut pettää. Avaimia on tullut pilattua jokunen.
Toinen konsti on tämä: pistät todella kovalla ruuvilukitteella tiukan avaimen pinionruuviin kiinni, annat kovettua rauhassa, ja lemppaat ruuvi/avain parin mettään irrottuaan.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa mtlman

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3328 : 03.09.11 - klo: 21.50 »
Nyyppä ilmoittautuu!

RC-harrastus on välkkynyt mielessä jo pitkään ja nyt viimein käytyäni harraste-esittelytilaisuudessa olen aktivoitunut etsimään itselleni ensimmäisen auton.

Olen vailla sähköautoa jolla pystyisi ajamaan hiekalla / asfaltilla / ehkä jopa lumella. Ehkä joku monsteri tai permminkin truggy jolla pääsee LUJAA ja joka kestää kunnon ilmat ? Tässävaiheessa ei ole tietotaitoa eikä aikaa rakentaa, joten mieluusti ostaisin valmiin paketin jolla pääsisi vähän mukaan harrastukseen. Budjetti max 300€

Olisin kiitollinen jos täällä asiaan perehtyneet voisivat hieman osoittaa oikeaan suuntaan jotten osta täyttä tuubaa ekaksi autoksi !

Mitä nyt verkkokauppoja selaillut niin esim. stampede XL5 saisi RTR versiona tuohon kolmeensataan ?

Kiitän nöyrästi kaikista vinkeistä jo etukäteen!

Poissa -rcmv-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3329 : 03.09.11 - klo: 22.01 »
Vxl mallin saapi 299e rckauppa.fi
Hpi baja 5b ss