Kirjoittaja Aihe: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)  (Luettu 2026698 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Manskus

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5400 : 05.01.14 - klo: 13.08 »
Tietäiskö joku kuinka tehokkaan moottorin voi laittaa Team Orion R10 One nopeudensäätimen kanssa?

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5401 : 05.01.14 - klo: 13.21 »
3s lipo

Off-Road Up to 2500kv

2s lipo

Off-Road Up  to 4000kv

Näin luki Orionin sivuilla.
EXC125

Poissa Manskus

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5402 : 05.01.14 - klo: 15.11 »
3s lipo

Off-Road Up to 2500kv

2s lipo

Off-Road Up  to 4000kv


Näin luki Orionin sivuilla.

Voisikko vielä linkin laittaa kun en sitä vieläkään löydä, kiitos. :)

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
EXC125

Poissa Anis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5404 : 05.01.14 - klo: 17.45 »
Kysymys castlen 2028 koneista, 780kv versio on harkinnassa. Motti on ehkä ajateltu 8-10S koneeksi jolloin se pyörii liki noin 30Krpm, minulla tulisi 4S käyttöön eli vaan noin 12500rpm. Kohteena motille monsteri jolle tulisi nopeutta noin 50kmh ko motilla ja täydellä 4S akulla.
Miten motti raadin ajatusten mukaan toimii noinkin pienellä jännitteellä?

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5405 : 05.01.14 - klo: 18.30 »
Jostain muistan lukeneeni, että 6-8s:lle suunniteltu joten uskoisin että ei tykkää ns.alitehoilla ajamisesta.
EXC125

Poissa Jema

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5406 : 06.01.14 - klo: 19.06 »
Kyselläämpäs täältä kun loppui ideat iteltä kesken. Eli käytössäni on savoxin 1258tg mallinen servo corrissa ja en saa päähäni mistä kiikastaa kun ei renkaat tahdo kääntyä toiseen suuntaan kunnolla/ollenkaan maassa. Kun auton nostan ilmaan kääntyy, mutta tällöinkin hitaasti ja alkaa tärräämään ääriasennossa. Kävin ohjauspuolen läpi nopeasti ja en löytänyt mitään poikkeavaa. Voisiko servo olla lopussa?
Losi TEN-SCTE

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5407 : 06.01.14 - klo: 19.14 »
Kyselläämpäs täältä kun loppui ideat iteltä kesken. Eli käytössäni on savoxin 1258tg mallinen servo corrissa ja en saa päähäni mistä kiikastaa kun ei renkaat tahdo kääntyä toiseen suuntaan kunnolla/ollenkaan maassa. Kun auton nostan ilmaan kääntyy, mutta tällöinkin hitaasti ja alkaa tärräämään ääriasennossa. Kävin ohjauspuolen läpi nopeasti ja en löytänyt mitään poikkeavaa. Voisiko servo olla lopussa?

Onko radion säädöt pielessä? Onko mennyt ajossa tuollaiseksi vai onko heti asennuksen jälkeen alkanut ongelmat?

Kannattaa käyttää servovipu irti ja kokeilla sitten ettei mikään ahdista ohjauspuolessa.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa jontte89

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5408 : 06.01.14 - klo: 19.45 »
Voiko joku lyhyesti selittää mitä eroa on sensored ja sensorless sähköillä? Onko molemmat yhtä kestäviä ulkoilmassa?
Xray T2 007 Silvia S15,Tamiya Mf-01x Suzuki Jimmy/ Toyota Celica 1600Gt

Poissa Jema

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5409 : 06.01.14 - klo: 20.36 »
Kyselläämpäs täältä kun loppui ideat iteltä kesken. Eli käytössäni on savoxin 1258tg mallinen servo corrissa ja en saa päähäni mistä kiikastaa kun ei renkaat tahdo kääntyä toiseen suuntaan kunnolla/ollenkaan maassa. Kun auton nostan ilmaan kääntyy, mutta tällöinkin hitaasti ja alkaa tärräämään ääriasennossa. Kävin ohjauspuolen läpi nopeasti ja en löytänyt mitään poikkeavaa. Voisiko servo olla lopussa?

Onko radion säädöt pielessä? Onko mennyt ajossa tuollaiseksi vai onko heti asennuksen jälkeen alkanut ongelmat?

Kannattaa käyttää servovipu irti ja kokeilla sitten ettei mikään ahdista ohjauspuolessa.

Ajossa mennyt nyt tuollaiseksi.  Servosaveria alkuun epäilin, mutta senkin vaidoin uuteen kun sattui löytymään. Servoa tässä olen syyttämässä mutta pitänee vielä kertaaleen avata ohjaus. Hyvin löysähkölt se kyllä tuntunee.

Toinen ongelma mikä alkoi ko aiemmin oli ettei ohjaus keskity kunnolla vaan palautui käännösten jälkeen laiskasti. Liekö samaan ongelmaan liittyy.
Losi TEN-SCTE

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5410 : 06.01.14 - klo: 20.39 »
Voiko joku lyhyesti selittää mitä eroa on sensored ja sensorless sähköillä? Onko molemmat yhtä kestäviä ulkoilmassa?

Kai tuo sensorless on kestävämpi, koska siitä puuttuu yksi hajoava osa: sensorijohto.

Sensorillisen noparin ja moottorin välillä menee kolmen virtajohdon lisäksi sensorikaapeli, jonka avulla nopari tietää, missä asennossa moottorin roottori on. Tämä auttaa noparia ohjaamaan moottoria tarkemmin, etenkin pienillä nopeuksilla - liikkeelle lähdettäessä. Lisäksi dynaaminen ennakko toimii paremmin (tai ehkä ainoastaan, en ole ihan varma) sensorijohdon kanssa. Sensorillisissa moottoreissa on usein myös ennakkosäätö, joka perustuu sensorin kääntämiseen.

Jos nopari on sensorillinen, se ei välttämättä toimi ilman sensorikaapelia. Sensorillista moottoria voi käyttää sensorittoman noparin kanssa. Tämä selviää ohjekirjasta tai vaikka täältä kysymällä.

Jos rälläät täpöillä pitkin hiekkamonttua tai koulun kenttää, niin sensorilla ei ole mitään väliä.  :cool:
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa jontte89

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5411 : 07.01.14 - klo: 07.53 »
Voiko joku lyhyesti selittää mitä eroa on sensored ja sensorless sähköillä? Onko molemmat yhtä kestäviä ulkoilmassa?

Kai tuo sensorless on kestävämpi, koska siitä puuttuu yksi hajoava osa: sensorijohto.

Sensorillisen noparin ja moottorin välillä menee kolmen virtajohdon lisäksi sensorikaapeli, jonka avulla nopari tietää, missä asennossa moottorin roottori on. Tämä auttaa noparia ohjaamaan moottoria tarkemmin, etenkin pienillä nopeuksilla - liikkeelle lähdettäessä. Lisäksi dynaaminen ennakko toimii paremmin (tai ehkä ainoastaan, en ole ihan varma) sensorijohdon kanssa. Sensorillisissa moottoreissa on usein myös ennakkosäätö, joka perustuu sensorin kääntämiseen.

Jos nopari on sensorillinen, se ei välttämättä toimi ilman sensorikaapelia. Sensorillista moottoria voi käyttää sensorittoman noparin kanssa. Tämä selviää ohjekirjasta tai vaikka täältä kysymällä.

Jos rälläät täpöillä pitkin hiekkamonttua tai koulun kenttää, niin sensorilla ei ole mitään väliä.  :cool:

No nyt tuli tuokin selväksi,kiitos. Eli ei siis välttämättä kannata laittaa ulkokäyttöön http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9822__TP540_11_5T_3350kv_Brushless_R_C_Car_Motor_w_sensor.html

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__22602__hobbyking_x_car_45a_brushless_car_esc_sensored_sensorless_.html
« Viimeksi muokattu: 07.01.14 - klo: 07.57 kirjoittanut jontte89 »
Xray T2 007 Silvia S15,Tamiya Mf-01x Suzuki Jimmy/ Toyota Celica 1600Gt

Poissa A.Loiske

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Antin Elämää
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5412 : 09.01.14 - klo: 13.47 »
Laitan saman kyssärin myös tänne, koska niin harva lukee LRP- aihetta. Eli mietin tällaista, että jos haluaisin ajaa 2WD Buggyllä 2S sekä myös 3S- Lipolla, niin mikä olisi kompromissimoottorin koko, käämimäärältään?

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5413 : 09.01.14 - klo: 15.16 »
Laitan saman kyssärin myös tänne, koska niin harva lukee LRP- aihetta. Eli mietin tällaista, että jos haluaisin ajaa 2WD Buggyllä 2S sekä myös 3S- Lipolla, niin mikä olisi kompromissimoottorin koko, käämimäärältään?
Miksi haluat ajaa 2s ja 3s? Mikset käytä ennakkoja ja 2s?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa A.Loiske

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Antin Elämää
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5414 : 09.01.14 - klo: 16.22 »
Hyvä kysymys. Niin, no meinasin tosiaan kasailla aikani kuluksi, kakkosautoksi jonkinlaisen buggyn, halvalla, ja kovempaa kulkupuolta olisi kiva ihan mielenkiinnosta kokeilla. Tuumailin, että se ei kuitenkaan kestä pitkään ehjänä miltään osin 3S- vehkeenä, mut että jos kokeilis.. Ehkä voisin myös pysyä 2S- systeemissäkin, hommais vaan jonkun kireämmän koneen kuin esim. 8.5T mihin nelkulla tottunut.. Suunnittelun asteella koko homma. vinkkejä otetaan vastaan.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5415 : 09.01.14 - klo: 16.25 »
Hyvä kysymys. Niin, no meinasin tosiaan kasailla aikani kuluksi, kakkosautoksi jonkinlaisen buggyn, halvalla, ja kovempaa kulkupuolta olisi kiva ihan mielenkiinnosta kokeilla. Tuumailin, että se ei kuitenkaan kestä pitkään ehjänä miltään osin 3S- vehkeenä, mut että jos kokeilis.. Ehkä voisin myös pysyä 2S- systeemissäkin, hommais vaan jonkun kireämmän koneen kuin esim. 8.5T mihin nelkulla tottunut.. Suunnittelun asteella koko homma. vinkkejä otetaan vastaan.
8.5t ja ennakot lienee joku 50-70k rpm, eiköhän sillä ihan riittävät huiput saada?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa villetauriainen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5416 : 10.01.14 - klo: 19.16 »
Tietääkö kukaan miten trackstar 120a nopari kalibroidaan?
Englanninosaaminen heikkoa niin josko joku voisi auttaa  :wink:
Traxxas e-revo

Poissa villetauriainen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5417 : 10.01.14 - klo: 21.51 »
Sain escin kalibroitua!  :tongue:
Traxxas e-revo

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5418 : 10.01.14 - klo: 22.09 »
Sain escin kalibroitua!  :tongue:

Menikö niin, että sormi koukussa käyntiin, parit piipit, täydet pakit, parit piipit, kaasu keskelle ja sillä selvä?
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Poissa villetauriainen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5419 : 10.01.14 - klo: 22.12 »
Sain escin kalibroitua!  :tongue:

Menikö niin, että sormi koukussa käyntiin, parit piipit, täydet pakit, parit piipit, kaasu keskelle ja sillä selvä?

Näinhän se meni  :wink:
Traxxas e-revo

Poissa A.Loiske

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Antin Elämää
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5420 : 17.01.14 - klo: 13.07 »
Mitä hakee valmistaja takaa tällä, että tarjoaa valmista tehokomboa saman mallistonsa tc, sc ja buggy-paketteihin, mutta erikseen mainitsee että "ei tx:ään eikä monsteriin? Mikä on se juju?

Poissa Manskus

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5421 : 19.01.14 - klo: 13.28 »
Missä mahtaa olla vika kun akun kiinnittää nopariin niin moottori alkaa heti pyöriä täysiä?
Kokeilin toisilla radioilla (kiteelliset) ja toimi hyvin noin 4sekuntia kunnes meni sekaisin kuin seinäkello...
Tekniikka:
Noppa Hobbywing xerun 150a
Motti hobbywing xerun 4274 2200kv
Vastari spektrum sr300
Ratti spektrum dx3s
Servo futaba s9351
Akku turnigy 5000mah 4s lipo

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5422 : 19.01.14 - klo: 13.31 »
Missä mahtaa olla vika kun akun kiinnittää nopariin niin moottori alkaa heti pyöriä täysiä?
Kokeilin toisilla radioilla (kiteelliset) ja toimi hyvin noin 4sekuntia kunnes meni sekaisin kuin seinäkello...
Tekniikka:
Noppa Hobbywing xerun 150a
Motti hobbywing xerun 4274 2200kv
Vastari spektrum sr300
Ratti spektrum dx3s
Servo futaba s9351
Akku turnigy 5000mah 4s lipo

Sulla saattoi mennä radio väärään kanavaan tai sit noparin asetukset pielessä.
EXC125

Poissa Manskus

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5423 : 19.01.14 - klo: 13.38 »
Missä mahtaa olla vika kun akun kiinnittää nopariin niin moottori alkaa heti pyöriä täysiä?
Kokeilin toisilla radioilla (kiteelliset) ja toimi hyvin noin 4sekuntia kunnes meni sekaisin kuin seinäkello...
Tekniikka:
Noppa Hobbywing xerun 150a
Motti hobbywing xerun 4274 2200kv
Vastari spektrum sr300
Ratti spektrum dx3s
Servo futaba s9351
Akku turnigy 5000mah 4s lipo

Sulla saattoi mennä radio väärään kanavaan tai sit noparin asetukset pielessä.

Just kattelin noita nopan asetuksia ja ei niissä mitään vikaa ollu ja eikös nopan johto laiteta kohtaan throttle ja servon kohtaan steering.

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5424 : 19.01.14 - klo: 18.06 »
Joka kerta kunb radion vaihtaa niin nopari täytyy kalibroida ohjaimelle.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa Kekkis

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5425 : 23.01.14 - klo: 12.45 »
Sokeus lienet iskenyt, mutta en löydä sitten millään specsejä Mamban Max Pro SCT escille, lähinnä kiinnostaisi tietää mikä on max KV ja min KV moottorit (4000kv olis tarkoitus ottaa käyttöön) joita tuohon uskaltaa kiinni laittaa...

Poissa Miksu L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5426 : 23.01.14 - klo: 18.09 »
Sokeus lienet iskenyt, mutta en löydä sitten millään specsejä Mamban Max Pro SCT escille, lähinnä kiinnostaisi tietää mikä on max KV ja min KV moottorit (4000kv olis tarkoitus ottaa käyttöön) joita tuohon uskaltaa kiinni laittaa...

Tuossa jotain: http://www.castlecreations.com/products/mamba_max_pro_sct.html

Mutta mitä sen on oikeastaan väliä minkä kv:n laittaa, välityksillä joutuu kuitenkin eri kv:n moottoreissa pelamaan. Vai menikö multa nyt jotain ohi? :grin:

Poissa Kekkis

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5427 : 23.01.14 - klo: 18.41 »
Sokeus lienet iskenyt, mutta en löydä sitten millään specsejä Mamban Max Pro SCT escille, lähinnä kiinnostaisi tietää mikä on max KV ja min KV moottorit (4000kv olis tarkoitus ottaa käyttöön) joita tuohon uskaltaa kiinni laittaa...

Tuossa jotain: http://www.castlecreations.com/products/mamba_max_pro_sct.html

Mutta mitä sen on oikeastaan väliä minkä kv:n laittaa, välityksillä joutuu kuitenkin eri kv:n moottoreissa pelamaan. Vai menikö multa nyt jotain ohi? :grin:

Eipä löydy tuolta, katsottu on. KV/T luvulla on sen verran väliä, että jos ESC/kone voi paukahtaa jos laittaa liian tiukan koneen kiinni :)

Castle ei syystä tai toisesta halua kertoa miten paljon kieppejä koneessa saa olla, monilla foorumeilla tuota on pohdittu ja jopa suoraan valmistajalta kyselty, mutta eipä ilmeisesti moista tietoa ole missään julkisesti esillä.
« Viimeksi muokattu: 23.01.14 - klo: 18.44 kirjoittanut Kekkis »

Poissa Miksu L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5428 : 23.01.14 - klo: 19.02 »
En nyt oikein vieläkään ymmärtänyt. :grin:
Jos siis ajatellaan että noparin suurin sallittu moottori on vaikka 4000kv, niin voihan sen noparin kuitenkin polttaa jos välitykset on väärät.
Ymmärtäisin paremmin jos nopari olisi tarkoitettu yhteen ainoaan autoon ja kerrottu mitä välityksiä voi 4000kv:n moottorin kanssa käyttää. :grin:


Poissa Kekkis

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5429 : 23.01.14 - klo: 19.18 »
En nyt oikein vieläkään ymmärtänyt. :grin:
Jos siis ajatellaan että noparin suurin sallittu moottori on vaikka 4000kv, niin voihan sen noparin kuitenkin polttaa jos välitykset on väärät.
Ymmärtäisin paremmin jos nopari olisi tarkoitettu yhteen ainoaan autoon ja kerrottu mitä välityksiä voi 4000kv:n moottorin kanssa käyttää. :grin:

Ööö no nyt en kyllä mä taida ymmärtää, kaikissa nopareissa joita omistan (miinus toi castle) on mainittu että kone pitää olla väliltä xx turns to xx turns (tai että max turns on XXX) ja mikäli tuon määritellyn max/min kierrosta alueen ulkopuolelta valitsee koneen, on ymmärtääkseni mahdollista escinsä sillä rikkoa... Ei kai noita max/min määreitä muuten olisi, jos mitään väliä koneen koolla ei olisi suhteessa ESCiin?!  :shocked:

Toi kone jota meinasin käyttää on SKYRC TORO 4000 KV