Kirjoittaja Aihe: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)  (Luettu 2026700 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa eSATA

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5880 : 06.11.14 - klo: 12.44 »
Kun koko ajan muistutetaan kestävyydestä niin mitä vaunulla on tarkoitus tehdä?
Vaunun kaataminen ajamalla vaatii yritystä ;kaikki painohan on alhaalla.
Jos kerran torniin ei ole tulossa liikuteltavaa tykin putkea niin miksei kevytrakenteista tornia esim.n.1.5 mm styreenistä tukirakenteilla.Tykinputki esim. muovi/hiilikuituputkesta tällöin korkeuden säätöön riittäisi varmaankin joku 10g mikroservo.
Kevyt torni suoraan servon päällä vaan tuntuu itselle sopivan simppeliltä.
Onko tarkoitus tehdä skaalamalli vai what-if?
Cannondale Scalpel Team Replica

Poissa Master Calgar

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
    • Kultasepäksi käy tieni
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5881 : 06.11.14 - klo: 12.58 »
Joo, skaalamallia tarkoitus tehdä. Tosin telat eivät ihan skaalamaiset ole, kun täytyy niissä hiukan yksinkertaistaa rakennetta (ei ole työstövälineitä tehdä täysin skaalamaisen näköisiä ketjuja  :roll: ).

Tankki tulee kumminkin kovaan ajoon. Eli mennään niin metsässä kuin kurassakin ja talvella täytyy päästä tietysti hankeen möyrimään (ja juuttumaan pohjastaan kiinni).

Toki tuon tornin koetan kevytrakenteiseksi tehdä, eli samanlaisia ratkaisuja en siihen laita, mitä esimerkiksi runkoon, johon luonnollisesti tulee se suurin rasite. Täytyy ehkä tarkistaa tornin rakennuksen jälkeen, miten järeää kalustoa se vaatii kääntyäkseen. Siinä mielessä en poissulje kyllä tuota servoakaan, kunhan vain pohdin sen kestävyydestä  :azn:
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

Poissa eSATA

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5882 : 06.11.14 - klo: 14.22 »
Tamiya Gepardin runko on prässätty n.0.6mm levystä ja kansi-ja tornirakenteet muovista tosin Tamiyan vaunut on hiukan pienempiä eli 1/16.Gerpardin rungonpituus n.35 cm.
Vaunu on vanhempaa tuotantoa eli kääntyy toista telaa jarruttamalla,uusissahan on moottori molemmille teloille.
Ajatuksissa on rakentaa uusi Leopardin torni it-tornin tilalle.
Nopeudesta kannattaa huomioida että 1:10 skaalassa 6 km/h eli reipas kävelyvauhti vastaa oikeassa 36 km/h nopeutta.
Kuinka paljon on tarkoitus tehdä itse ja mikä vaunu?
Cannondale Scalpel Team Replica

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5883 : 06.11.14 - klo: 15.34 »
Siihen servoon saa samasta kaupasta alle 3 eurolla lautaslaipan jossa 4 ruuvia.
Super heavy duty servo disk fut/turn....
Huomioida pitää että ne ruuvit on karvan alle 10mm päässä keskeltä, ja pitää siis suoraan 2s lipolla ruokittaessa kohdata 40 kilon vääntö. Servo kestää lupaamaansa. Tollanen on mulla melkein 8 kilon monsterissa ku hypitään. Muualta on ohjausvarret pettäneet tarpeen tullessa  B-)
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Master Calgar

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
    • Kultasepäksi käy tieni
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5884 : 06.11.14 - klo: 18.49 »
Siihen servoon saa samasta kaupasta alle 3 eurolla lautaslaipan jossa 4 ruuvia.
Super heavy duty servo disk fut/turn....
Huomioida pitää että ne ruuvit on karvan alle 10mm päässä keskeltä, ja pitää siis suoraan 2s lipolla ruokittaessa kohdata 40 kilon vääntö. Servo kestää lupaamaansa. Tollanen on mulla melkein 8 kilon monsterissa ku hypitään. Muualta on ohjausvarret pettäneet tarpeen tullessa  B-)

No tuo kieltämättä alkaa kuulostamaan jo aika pätevältä vaihtoehdolta  :azn:

Tamiya Gepardin runko on prässätty n.0.6mm levystä ja kansi-ja tornirakenteet muovista tosin Tamiyan vaunut on hiukan pienempiä eli 1/16.Gerpardin rungonpituus n.35 cm.
Vaunu on vanhempaa tuotantoa eli kääntyy toista telaa jarruttamalla,uusissahan on moottori molemmille teloille.
Ajatuksissa on rakentaa uusi Leopardin torni it-tornin tilalle.
Nopeudesta kannattaa huomioida että 1:10 skaalassa 6 km/h eli reipas kävelyvauhti vastaa oikeassa 36 km/h nopeutta.
Kuinka paljon on tarkoitus tehdä itse ja mikä vaunu?


Aika pitkälti on tarkotuksena tehdä "kaikki" itse. Siis siinä mielessä, että esimerkiksi rattaat sun muut ostetaan valmiina ja noin pois päin, mutta runko ja torni itse mallailemalla.

Tarkoitus olisi tehdä tuollainen T26E4 "Super" Pershing tankki. Kun tuota World of Tanksia on tullut pelailtua, niin suosikkitankki kyseessä, heh  :tongue: Eli tosiaan rungon mitaksi piirun yli 63 senttiä ja leveyttä sen 35 senttiä (telat mukaan luettuna).

Jää nähtäväksi teenkö "modernin" 1:1 tankin tyylillä vaihteistot, eli kolmella tasauspyörästöllä, missä kaksi jarrulevyä vetoakselin päällä olevalle akselille, vai yhdellä tasauspyörästöllä... Ei ihan autenttinen Pershing siis kyseessä, mutta eipä sinne sisuksiin ole tarkoituskaan mitään autenttisuutta hankkia, kunhan pinnalta on sinne päin  :roll:

Mutta täytyypä tsekata tuo kanootin ehdottama vaihtoehto. Suunnitteluvaiheessa vasta ja teloja alettu mallailemaan, joten hieman on matkaa sähköihin  :grin:
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

Poissa eSATA

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5885 : 06.11.14 - klo: 19.11 »
Heitetään vielä ehdotus kevyestä tornista:
veistä torni Finnfoam eristelevystä,liimaa vaneri pohjaksi johon saa kiinnitettyä pyöritysmekanismin.
Kannattaa varmaan käydä pienoismallit.net:ssä katsomassa muistaakseni käyttäjä Matti Piilolan rakentamia vaunuja 1:6 skaalassa.
Cannondale Scalpel Team Replica

Poissa Master Calgar

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
    • Kultasepäksi käy tieni
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5886 : 07.11.14 - klo: 09.54 »
Heitetään vielä ehdotus kevyestä tornista:
veistä torni Finnfoam eristelevystä,liimaa vaneri pohjaksi johon saa kiinnitettyä pyöritysmekanismin.
Kannattaa varmaan käydä pienoismallit.net:ssä katsomassa muistaakseni käyttäjä Matti Piilolan rakentamia vaunuja 1:6 skaalassa.

Kävi mielessä tuokin kieltämättä. Tosin täytyisi kaivertaa foamin sisustaa sen verran, JOS joskus tahdonkin laittaa tykkiin liikkuvan mekanismin myös  :laugh: Mutta kyllä tässä jo hyvää ideaa on tullut esille, kiitoksia niistä  :azn:
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

Poissa aFox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5887 : 07.11.14 - klo: 14.54 »
Mites pystyy testata onko noparissa vai harjattomassa moottorissa vikaa? Vikaa tuli että ehkä vähä vaisulta tuntui auto ja lipo varotin piippaili kun kaasutteli. Sitten hyyty kokonaan. Nyt hitaasti kun yrittää lähtee niin pätkii tai ei lähe ollenkaan. Eli ihan ku yks "vaihe" olis mykkä. Yleismittarilla mittasin ohmit moottorista niin näyttää niin pientä ettei tarkkaan nää onko samat mutta sinne päin ainaki.

Edit: Itse asiassa viimeks muuten ajaessa ajon jälkeen haisi käry ja jo silloin sammahti pari kertaa ja tökki, aattelin vaan että hyyty ku löyty kivi ohjauksen välistä.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5888 : 07.11.14 - klo: 19.22 »
Nopein, kunnollisin konsti on toinen verrokkipari, joka toimii. Siihen vaihdetaan moottorit ristiin.
Vika seuraa viallista osaa. Jos vika oli koneessa, se seuras, jos se oli noparissa, se jäi.

Nopeudensäätimestä tai siirtojohdosta ei mene teho läpi.
    Fetit pox, tinat liittimestä pos, tms. Johdoille ja liittimille pällistelyä. Fetille ei normikansalainen mahda ku noparin vaihdon.

Vaikeasti tunnistettavia on heikoksi menneet magnetismit. etenkin, jos se samalla kuumentaa molempia.
    Käytän näissä pitkäkannusten koneitten akseleissa magneettisuuden mittaamiseen kentän voimakkuutta 28mm puupöydän läpi. PC virtalähde tai cd-asema pöydälle, ja tarjoaa ko kohdalle akselia roikkumaan kentällään pöytälevyn alla! Ehjä roikkuu kylmänä, huoneenlämpösenä ja hanakuumassa vedessä lämmitettynä yhtähyvin. Antaa paljon työtä takaisin pyörintätyöksi koneessa. Vialliset, huonot ei enää roikota ollenkaan. Sellainen kuumentaa reilun parin kilowatin tehoilla koneen kiukaaksi jo puolessa tunnissa.

Viimesin ryhmä on teholla läpilyöntejä tekevät käämit koneessa.

Erään neuvon muinoin bk-noparia ihmetellessä sain:
Laitat samanlaisen 55-100 watin polttimon jokaisen vaihejohdon väliin. Yrität auto ilmassa pyörittää pienintä tasaseen pyörittävää hidasta nopeutta, tarkkaillen lamppuja. Ne hehkuu, palaa, edes  himmeästi.
Välkkyy kaikki samoin, normaalia. 1 vaihe erilainen mitenkään= vikaa. Ei vaan ole enää lamppuviritelmä tallessa.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa aFox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5889 : 07.11.14 - klo: 19.44 »
Siinäpä jo hyviä vinkkejä. Helppo oiski ku ois toinen moottori vaan ku ei oo eikä nopariakaan. Magneettitesti ois aika hyvä, kelpaa varmaan mikä tahansa rauta?

mites toi lampputesti, toimiiko nopari pelkillä lampuilla vai vaatiiko feedbackin moottorilta?  Jos testaa moottori kytkettynä ja moottorissa on käämivikaa niin silloinhan lamput myös himmenee eri tahtiin vaikka nopari ehjä?

Pitäs kattoo saako ton noparin avattua että näkis noita muita. Kyseessä tuo traxxas vxl3s. Fetin vaihtoki onnistus luultavasti jos pelkästään siinä olisi. Ne varmaan ei kuitenkaan ihan kärpäsen kakan kokosii oo.

Tai sitte tilaa vaan koko combon. Jäähän siitä toinen varalle, ellei testatessa polta sitäki :grin:

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5890 : 09.11.14 - klo: 20.55 »
Mikä tahansa kiinteä rauta käy magneettisuuden testiin, kunhan pinta-ala ylittää akselin säteilyalueen.

Matka pitää olla uudelle akselille haaste, jonka se saavuttaa. Mambamax, bk ja feigao, lehner, ja Leopardin koneet, noudattaa riittävällä tarkkuudella 28mm haapaa kuivana. 10mm ylettämällä roikkuvalla magneetilla ei edes ehdi asentaa autoon, se kuumenee jo ilmassa vajaalla kaasulla yli käden sietokyvyn sekunneissa.
Jossain tuolla välillä on sitten mielekkään hyötysuhteen raja. Jätin kaverille aja-jos-uskallat koneen joka ei tosta enää "selvinnyt". Mä en ajanut enää.

Lampputesti vaatii itte moottorin pyörivänä myös, eli lamppu sarjaan per käämi. Nopari mittaa ennakon siitä kolmannesta piuhasta, ja pelkkä lamppu ei sellasta tietoa tarjoa. Etkä saa enää testiäkään, jos et saa konetta pyörimään niin pienillä kierroksilla, että välkettä voi silmin arvioida. Halppisnoparilla jäi saamatta jo uutena.
Lamppu kertoo vain onko vika, ne ei kerro, missä kohtaa kytkentäpiirissä se vika syntyy.
Korkeamman välähdyksen voi sanoa olevan paha vika, jos kone pyöri ihan tasasilla kiekoilla.
Puuttuva välke voi olla vain katkos kytkennässä ja korjattavissa. Tai et noppa rajotti kierroslukua just sillon.
Käämin lakan lyöminen läpi tekee ihan saman kuin fetin läpilyönti. Kumpaakaan et näe ilman, mutta pelkkä tämä testi ei vikaa kumpaankaan kohdistakkaan suoraan.
Vaan kun siirrät konetta vaiheen verran eli eri käämi per lamppu, ni fetin vika pitää saman lampun välkkyvänä, koneen vika siirtyi vaiheen mukana.
(Tosin mulla testi oli turha: koneen uusiminen antoi ajaa sillä noparilla 3 kertaa lisää, sitten sekin oli pox.)

MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa aFox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5891 : 09.11.14 - klo: 21.03 »
Joo. Purin noparin eilen irti ja kurkkasin sisään vaan sepä onki valettu umpeen eli tarvii sitä sen enempi tutkia silmällä :) Kokeilin vielä yleismittarilla mitata noparin lähtöjä ilman moottoria. Parista välistä yritti nostaa jännitettä ja sitten katkaisi, varmaan juuri sen takia kun ei moottori kytketty. Yksi väli ei edes yrittänyt. Varmaan se nopari sitten rikki on.

Ois vaan kiva tietää hajosko se lämmöstä vai kosteudesta vai mistä. Kumminki tuuletin on ja pitäshän siinä olla lämpökatkaisu ja waterprooffiki olevinaan on niin ei varmaan pitäis lumestakaan suuttua.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5892 : 10.11.14 - klo: 10.16 »
Jos kone ei ole kiinni, ei nopari saa kolmanteen piuhaan koneen magneetin pyörähtäessään tuottamaa pulssia. Ei kuulu tulla kaikista samaa lukemaa, kuin niin reiluilla kierroksilla, ettei mittari enää näe aikaeroja. Siitä pulssista, tulipa se anturijohdoista tai tuosta työn kannalta kolmannesta, nopari tietää vaihtaa johtoparia, tahdistua.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa aFox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5893 : 10.11.14 - klo: 20.16 »
Jep, eli ei varmistunu sekään vielä  :grin:

No kysytääs taas tyhmiä.

Onko 3500kv 2 pole moottori äkäsempi ku 4 pole 3500kv ? Jostain ku koitin lukee niin sanottiin että häviää vähän 4 pole mutta vääntää paremmin ja pitäis laittaa isompaa ratasta. Mutta jos on tuo kv sama niin eikös se pitäis olla yhtä ärtsy?

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5894 : 10.11.14 - klo: 20.25 »
Kv on kierroksia/voltti. Teho on ihan eri juttu.

Poissa aFox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5895 : 10.11.14 - klo: 20.30 »
Kv on kierroksia/voltti. Teho on ihan eri juttu.

Niinpä tietenki. Eli voi olla perää tuossa mitä lueskelin. Voittaako 4 polella sitten mitään jos joutuu ratastamaan että kiihtyis samaan? Onko mitä etuja siis? Selvennykseks vielä että sama moottori vaan päivitetty 4 poleks.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5896 : 10.11.14 - klo: 20.38 »
Voin kyllä olla väärässäkin, mutta itse olen käsittänyt, että 4 pole-koneet tarjoaa enemmän tehoa ja vääntöä kuin 2 pole-koneet. Eli samoilla välityksillä parempi kiihtyvyys 4 pole-koneella, kuin saman kiertävällä 2 polella. :wink:
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5897 : 10.11.14 - klo: 21.32 »
Kv on kierroksia/voltti. Teho on ihan eri juttu.

Niinpä tietenki. Eli voi olla perää tuossa mitä lueskelin. Voittaako 4 polella sitten mitään jos joutuu ratastamaan että kiihtyis samaan? Onko mitä etuja siis? Selvennykseks vielä että sama moottori vaan päivitetty 4 poleks.

Lähtökohtaisesti 4pole tosiaan vääntää enemmän.
Jotenkin tuntuu hassulta, ettei moottoriin olisi tehty muuta kuin vaihdettu 4pole roottori.
Löytyykö teholukuja mistään? Tai edes lankamääriä?

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5898 : 11.11.14 - klo: 08.13 »
Eri kv, mutta
Castlen valmistama 4600 malli oli saatavana 2p ja 4p mallina. Samalla ratastuksella tuntui et nelipole olis kesympi. Tuntuma meni kellon kanssa ristiin, 4-polella keskinopeus kasvoi kun kaasun säätö helpotti. Ja silti kone oli merkittävästi viileämpi. Sai laittaa hampaan verran isomman pinionin ja vääntölisä näkyi. Vielä silloinkin lämmöt kurissa.
Toki senkin rikki sain lopulta.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa aFox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5899 : 11.11.14 - klo: 16.41 »
Lähtökohtaisesti 4pole tosiaan vääntää enemmän.
Jotenkin tuntuu hassulta, ettei moottoriin olisi tehty muuta kuin vaihdettu 4pole roottori.
Löytyykö teholukuja mistään? Tai edes lankamääriä?

Ilmeisesti 10 turn. Vissiin molemmissa. Ei löydy taida vielä traxxasen sivuilta kuin tuo vanha malli. Velineon 3500. Uusi malli kaiketi tänä vuonna tullu ja olis 4 pole versio.

Poissa thoai

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5900 : 12.11.14 - klo: 19.04 »
Moi
Kesällä ostetusta xl-5 on vissiin titan 12t550 moottori antautunut. Ajattelin jos koittaisi metsästää käytettynä harjattoma setin ja vaihtaa tohon tilalle. Sen verran tiedän et pitäisi moottorin ja noparin vaihtaa,veden kestävään settiin. Noparia pitäis etsiä veden kestävänä, mutta mites moottorin kanssa, ovatko kaikki harjattomat moottorin veden kestäviä vai pitääkö niistä olla maininta erikseen? Ja minkä verran tehoja pitäisi olla moottorissa tohon xl-5 autoon ja miten voin tarkistaa et moottori ja nopari sopivat toisiinsa jos erikseen hommaan? Esim. Myynti palstalla ois  Reedy sonic 8.5 tai Speed Pasion 17.5, oisko jompikumpi sopiva? Ja entäs nopari näille?
Kiitos etukäteen

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5901 : 12.11.14 - klo: 19.56 »
Noparin teknisissä tiedoissa mainitaan yleensä ns. "lankarajoitus" koneelle, jota ei saa alittaa. Siis käytännössä jos noparille ilmoitetaan esim. 5.5T lankarajoitus,  niin moottori voi olla vaikkapa 5.5T (5.5 lankainen) tai 17.5T (17.5 lankainen) tai ihan mitä tahansa siltä väliltä, mutta ei esim. 3.5T. Luonnollisesti myös mahdollisesti yli 17.5T moottori käy ko. noparille. Ja suurempijännitteiselle akulle, vrt. vaikkapa 2S- (7.4V-) ja 3S- (11.1V-)LiPo voi lankarajoitus olla eri, esim. 5.5T/2S ja 8.5T/3S. "Vähempilankainen" (vrt. vaikkapa 5.5T ja 8.5T) kone kiertää enemmän samalla akkujännitteellä ja on todennäköisesti tehokkaampi, mutta ei välttämättä väännä niin hyvin, kuin enempilankainen.

Sensorillinen kone toimii yhteen sensorittoman noparin kanssa aina, mutta sensorillinen nopari ei aina toimi yhteen sensorittoman koneen kanssa. Jotkin sensorinoparit toimii yhteen myös sensorittomien koneiden kanssa, yhteensopivuus mainitaan noparin tiedoissa. Jos sensorinoparin teknisissä tiedoissa yhteensopivuudesta (sensorittoman koneen kanssa) ei ole mainintaa, niin silloin nopari ei myöskään toimi sensoritoman koneen kanssa.

Mikä tahansa 1:10-kokoiseen autoon tarkoitettu/ soveltuva (36x54mm kokoinen) harjaton kone on riittävän "tehokas" kuljettamaan XL5-"Traxxasia". Jos kulkupuolta miettii, niin tietenkin kiertävämmällä (suurempi KV, vrt. vaikkapa 3000KV vst 4000KV) saa, ainakin teoriassa, enemmän nopeutta samalla akkujännitteellä. Liian hätäistä (suuri KV) konetta ei kuitenkaan mielestäni kannata laittaa. Vaikeampi vaan hallita autoa, kun kulkua on liikaa. Eli siis kumpikin myyntipalstalta katsomasi moottori varmasti saa sen Traxxasisi liikkeelle ja kulkemaan tarvittaessa kovaakin, mutta Speed Passion todennäköisesti tarvitsee suurempijännitteisen akun samaan nopeuteen pääsemiseen, kuin se Reedy.

Moottorin vedenkestoa en murehtisi, aikanaan hiilikoneita on jopa ihan sisäänajettu vesilasissa. Eikä ne oo yhtään vesitiiviimpiä, kuin hiilettömätkään. Pikemminkin jopa päinvastoin.


« Viimeksi muokattu: 12.11.14 - klo: 21.06 kirjoittanut tomppa82 »
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Master Calgar

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
    • Kultasepäksi käy tieni
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5902 : 13.11.14 - klo: 14.02 »
Nyt kun tuossa olen katsellut ties minkälaisia "ohjeita" servojen osalta, eli miten niistä tulisi kokonaan pyöriviä, niin alkaa vähän arvelluttaa näiden vehkeiden kanssa. Tuossa varalla on savöxin 20 kilonen servo (SW-1210SG) ja siitä pitäisi nyt tehdä sellainen, että pyörisi molempiin suuntiin tikkuohjaimesta vääntelemällä, noin ihan siis ilman rajoitinta. Käytännössä siis pyörivä motti.

Edellinen servo, mistä tuollaista tein, oli joku satunnainen kyoshon halpisversio. Eipä sekään niin hyvin pelitä tällä hetkellä... Mutta itse asiaan.

Tuosta mainitsemastani savöxin servosta, miten tehdä jatkuvasti pyörivä? Ja vieläpä sellainen, että pyörimisnopeus on ihan tikusta säädettävissä, eli ei mitään täysillä heti virtaa saadessaan? Lisäksi, että servo pysähtyy siihen kohtaan, missä vaiheessa ohjaimen tikku tuodaan takaisin neutraaliin asentoon. Eli ettei servo yritä palata takaisin "lähtöpisteeseensä", vaan käytännössä sallii täysin vapaan ja säädettävän pyörimisnopeuden.
« Viimeksi muokattu: 13.11.14 - klo: 14.16 kirjoittanut Master Calgar »
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

Poissa temppa.kk

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5903 : 16.11.14 - klo: 08.24 »
Mulla on tuollainen ohjelmointikortti, mutta versio 1.2
http://www.hobbywing.com/oldproduct_show.asp?id=5
Toimiikohan se Hobbywing 100A nopeudensäätimellä?

Poissa temppa.kk

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5904 : 16.11.14 - klo: 16.08 »
Mulla ei siis ole mahdollisuutta testata toimintaa. Tietäkskö joku guru?

Poissa temppa.kk

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5905 : 17.11.14 - klo: 19.33 »
Olisiko mitään vinkkiä miten saan speed passion cirtix inspire v2 nopeuden säädin toimimaan? Aina kun yritän käynnistää niin kuuluu vain tiheää piipitystä noin 2kertaa sekunnissa ja noparissa vilkkuu punainen valo. Tietääkö kukaan mikä on vikana ja mitä pitää tehdä? Laitan linkin kyseisen härvelin ohjekirjaan.

http://www.planet-rc.ch/images/pdf/Anleitung%20Cirtix.pdf


Kiitän kaikkia jotka vastaavat jo valmiiksi!

Poissa Honkkari

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5906 : 17.11.14 - klo: 21.07 »
Kuinka monta piippausta se yhteensä tekee?

After power on, motor can’t work, but
emits “beep-beep-, beep-beep-” alert
tone. (Every “beep-beep-” has a time
interval of 1 second )

Eli käsittääkseni noi piippaukset sekunnin välein ja yhteensä siis 4kpl piippauksia. Syy:

Input voltage is abnormal, too
high or too low.

Sisääntulojännite epänormaali , liian korkea tai liian matala.

tai

After power on, motor can’t work, but
emits “beep-, beep-, beep-” alert tone.
(Every “beep-” has a time interval of
about 2 seconds)

3 piippausta , 2 sekunnin välein ja syy:

Throttle signal is abnormal

Kaasun signaali epänormaali eli luultavasti trimmi ei ole balanssissa. Siel on koko ajan kaasua päällä tai sitten pakki/jarru.

Ja tuohon ohjelmointikortti kysymykseen en ainakaan löytänyt kys. lankkua kuin v1 ja v2. Toi v1 toimii ezrun ja xerun säätimien kanssa jotka on versiota 1.2
« Viimeksi muokattu: 17.11.14 - klo: 21.25 kirjoittanut Honkkari »
Traxxas E-Revo@EzRun Max5 Hw 4274Sd | Hpi Savage goes Flux | Axial Exo | Futaba 4PLS

Poissa temppa.kk

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5907 : 17.11.14 - klo: 21.51 »
Ongelma onkin siinä ettei piippaus vastaa noista kumpaakaan. Tiheä piipitys jatkuu noin 5-10 sekuntia, pitää pienen tauon ja alkaa taas. Punainen valo vilkuu samaan tahtiin piippauksen kanssa. Kun virran laittaa päälle vilahtaa joku oranssi tai oranssin punainen valo ennenkuin piipitys alkaa. Koko toiminnan aikana servo toimii aivan normaalisti.

Kaikki mahdolliset johdot ja liitokset olen tutkinut eikä niissä ainakaan mitään silmään pistävää näkynyt.

Poissa Honkkari

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5908 : 17.11.14 - klo: 22.20 »
Onko sulla kiinni sensorillinen vai sensoriton moottori? Oranssipunanen valo manuaalin mukaan meinaisi sensorillista moottoria.
Traxxas E-Revo@EzRun Max5 Hw 4274Sd | Hpi Savage goes Flux | Axial Exo | Futaba 4PLS

Poissa temppa.kk

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5909 : 17.11.14 - klo: 22.21 »
Sensorillinen kone on tosiaan kiinni.