Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - *remppa*

Sivuja: 1 ... 48 49 50 [51] 52 53 54 ... 58
1501
Laitetaan raja max 10 heppua lauteille kerrallaan ja jono lauteille. Sitä mukaan jonosta ajamaan, kun paikkoja vapautuu nostamaan lähdön tai akun lopun johdosta. Tämä käytäntö näyttää toimivan treeneissä silloin, kun porukkaa on paljon. Käytännössä ajosessiot ovat lyhyitä, kun jotain särkyy tai pitää mennä säätämään autoa.

Ekoissa kisoissahan oli vapaa harjoittelu kaikille ja toimi. Tosin porukkaa oli silloin vähemmän.

1502

Lainaus
Olisiko ajateltavissa, että eräharjoitukset vedettäisiin läpi ns. "vapaina harjoituksina", eli rata olisi auki esim. tunnin omatoimista treenaamista/ponderin testaamista yms. varten? Tällöin ne jotka tuntevat radan, voisivat olla pois tieltä, kun ne jotka eivät rataa vielä niin hyvin tunne, treenaa. Samalla vältyttäisiin spekulaatioilta, mikä on hyvä määrä, koska jokainen saa/voi ajaa niin paljon, kun haluaa ja radan käytön suhteen on mielekästä.

Kannatetaan, hyvä idea!

1503
Pliis Hoke ei lähdetä vääntämään tästä asiasta tämän enempää. Sanoin vaan, miten itse näin sen tilanteen, ehkä näin väärin, Sorry!

1504
Hoke älä nyt ota poroja nokkaan, mutta seurasin ajoasi juuri ennen paukkua, koska se oli todella näyttävän näköistä menoa. Näytti, että tilanne alkoi jo nurkkahyppyrillä, kun hyppysi tuli ihan oikeaan laitaan alastuloa, siitä kiihdytit rajusti oikeaa reunaa takasuoralla, edellä meni auto vasemmassa laidassa, ohituslinja oli vapaa, mutta autosi hipaisi köyteen ja siitä kohtalokkain seurauksin päin tolppaa. Suoralla ei ollut ketään nurin tms, minkä vuoksi ei varoitustakaan kukaan huutanu. Harmi vaan, että kalustoa meni isolla rahalla :sad:

1505
Lainaus
alkuerät jätetään kokonaan pois, koska niillä ei ole sijoituksen kannalta paljoakaan merkitystä.
Eikös niillä juurikin tekniikkamurheitten takia ole merkitystä?

Nyt putosin kärryiltä? :shock: Itsellä alkuerät meni ihan hyvin, murheet alkoi juuri finaaleissa, kun ajamisella alkoi olla jotain merkitystä sijoituksen kannalta.

Edelleen olisi kiva, jos voisimme kokeille ihan tavallisena treeni-iltana tapaa, että halukkaat autot viivalle esim. klo 17 , 18 ja 19 sitten 10 minuutin kisa ja thats it. Muu aika vapaata ajoa omaan tahtiin. Minun puolesta voisi olla vaikka 10 ja 18 autot sekaisin. Silloin saisimme vähän kontrolloidumpaa kisatreeniä "virallisempia" kisoja varten, ehkä noita herrasmiesajotapojakin voisi paremmin harjoitella epävirallisemmassa tilanteessa.

1506
Kiitos hienosta kisasta, hauskaa oli!! :azn:

Pakko selitellä, että oma ajo kaatui tekniikkamurheisiin. :huh:

Voisiko joskus kokeilla kisaformaattia, jossa alkuerät jätetään kokonaan pois, koska niillä ei ole sijoituksen kannalta paljoakaan merkitystä. Ajettaisiin vain esim. 4-6 osakilpailua voitosta, joiden yhteispistemäärä ratkaisisi koko mestaruuden. Lähtöjärjestys vaikka arvottaisiin ekaan kisaan ja sitten lähtöjärjestys lopuissa kisoissa edellisen sijoituksen perusteella.

1507
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lavangon polttiskrossirata
« : 07.11.08 - klo: 12.45 »
Moro,

Eilen ajettiin lavankoon 11 kuormaa kunnon savea. Loppusyksyn aikana on tarkoitus levittää se talven alle painumaan. Otetaan kone levittämään savi, kunhan saadaan vähän pakkasta, että rata kestää koneen painoa rikkoutumatta ihan kokonaan. Tässä vaiheessa lapiomiehistä ei ole apua, joten säästäkää voimia kevääseen, kunhan aloitetaan viimeistelyhommat.

Alustavasti on tarkoitus nostaa rataa ainakin vasemmassa päädyssä olevien mutkien osalta (takasuoran jälkeiset 3 mutkaa), jossa tällä hetkellä vesi seisoo pisimpään.


1508
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lavangon polttiskrossirata
« : 27.09.08 - klo: 23.09 »
Kiitos DagO E-hyperin koeajosta! Pelottavan hyvä vehje! On pakko totutella ajatukseen "E8" crossista M8:n sijaan. Varmaan jo ihan  lähitulevaisuudessa.

Oli hieno päivä Lavangossa, kiitti jätkät tiukasta väännöstä! toivottavasti ajokelit vielä jatkuisivat.

1509
Tulokset / Vs: 1/8 Buggy MM USA 2008
« : 23.09.08 - klo: 08.24 »
Mistä löytyy kokonaistulokset?

1510
Polttisautot / Vs: Truggy vai Buggy
« : 23.09.08 - klo: 08.19 »
Mikä itselle ainakin buggyssa kolahtaa, on se haaste. Jos auto on säädetty päin sitä itseään, eikä kuskikaan setuppi satu olemaan kohdillaan, niin ajo on sen mukaista. Sitten kun homma toimii (auto+kuski) niin nautinto on melkoinen. Trugi on vähän tasapaksumpi, eikä niin kranttu... Bugissa on sellasta särmää kuitenkin, ns. ketteryyttä. Truggi on vähän sellanen massamörssäri, mailaa vaan ja menoks.

Vähän sama juttu joissain peleissä, jollain peruskivalla tasapaksulla autolla (/aseella) voi tehdä ok tulosta, sitten kun oppii jonkun haastavamman laitteen, niin syntyy jopa parempaa tulosta ja suurempi nautinto. Enkä tässä nyt tuloksella meinaa kierrosaikaa krossiradalla.

Negatiivinen puoli tuosta bugilla alottamisesta tulikin jo oikeastaan mainittua, eli helposti alkuvaiheessa tulee enempi aikaa käytettyä nostohommissa kuin korokkeella.

Sami osasi pukea sen hienosti sanoiksi! Juuri tätä mieltä olen itsekin.

1511
Polttisautot / Vs: Truggy vai Buggy
« : 22.09.08 - klo: 11.59 »
Omasta mielestäni, jos hankkii buggyn ja truggyn, on 2 autossa liikaa mekattavaa, ainakin jos kisaa molemmilla. Parempi on keskittyä yhteen täysillä.

On ihan saletti että tryggyn voimansiirto on kovemmalla rasituksella buggyyn verrattuna. Palikat on samoja, painoa truggyssä kilo enemmän, myös usein tehoja enemmän .28 koneen myötä.

Buggykisoissa 50-70 osanottajaa, truggyssa 15-30

1512
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lavangon polttiskrossirata
« : 19.09.08 - klo: 21.35 »
Onko kukaan huomenna menossa radalle aattelin ehkä itse mennä sinne et onko portti auki vai ei et pitääkö auto jättää portin ulko puolelle
? :undecided: :laugh:

Jos puomi ei ole auki, jättäkää autot mieluummin "ison puolen" puomin edustalle, eli ajakaa hiukan  eteenpäin polttisradan puomista. Polttisradan puomin kohdalle autoja EI SAA  jättää tien varteen!!!

1513
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lavangon polttiskrossirata
« : 19.09.08 - klo: 21.30 »
Rata on huippukunnossa, nyt ajamaan, kun alkaa olla viimeiset kelit!!

1514
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lavangon polttiskrossirata
« : 15.09.08 - klo: 11.23 »
Moi,

Onko ketään tulossa tänään ajamaan?

Itse olen menossa n.klo 17 maissa.

1515
Tulokset / Vs: LOPPUTULOKSET - Tammisaaren M-8 SM
« : 07.09.08 - klo: 13.14 »
Kiitokset järjestäjille hieno kisa!!

ONNEA ARILLE SUOMEN MESTARUUDESTA!!!

Oma kisa kaatui jälleen teknisiin murheisiin.

1516
Polttisautot / Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« : 05.09.08 - klo: 17.36 »
Lainaus
Se, kauanko jarrutus kestää ja arvatenkin voima on mitätön, ei tähän liity.

Oli moottorijarrutusta tai ei, mutta miten niin voima olisi mitätön, jos moottorijarrutusta on kuvitteellisessa alamäessä, kuten kuvasin, niin pitäähän moottoria pyörittää koko ajan puristustahdin yli, mikä ei mielestäni ole mikään mitätön vastustava voima? Edellyttäen tietysti, että kaasu on kiinni ja kone ei saa soppaa, eli se ei käy.

1517
Polttisautot / Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« : 05.09.08 - klo: 17.26 »
remppa: Niin mutta työnnät kirjaa (kytkin luistaa) Sä et nosta sitä pois pöydältä (kytkin irtoaa kellosta)

lasikuitujarrut saa sellasiks, ja kokeile mun xray jarruja. Siinä sellaset erilliset "paperiset" jarrupalat...mitä nyt sitten onkaan, ja  metallilevyt

En jaksa vääntää enää, saatat hyvinki olla oikeassa, jutellaan josskin vaiheessa nokakkain asiasta.

Joo näin ne sinun xrayn jarrupalat, minusta ne oli fiksusti ajateltu; nuo irto "paperiliuskat". Voisiko ne olla teflonia ?? Mitä nyt silloin kerran kokeilin sitä sinun kärryä, niin päällimmäisenä siitä jäi mieleen juuri nuo jarrut, jotka toimi niin hienosti.

1518
Polttisautot / Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« : 05.09.08 - klo: 13.33 »
Lainaus
Tähän varmasti vaikuttaa suuresti käytettävät kytkinpalat.

Alumiinipalat "tarraa" kohtuu tuntuvasti kiinni, kun taas komposiittipalat luistaa huomattavasti helpommin.

Juuri näin. Sen takia on itselleni tullut mieleen kokeilla jarrupaloissa esim. liukasta teflonia, jolloin jarruvoima tulisi tasaisemmin eikä "haukkaamalla". Toki voimaa tarvitaan lisää-> jarrulinkkiä pitemmäksi, no problem.

Ruvetaanko väittelemään tästä seuraavaksi?

Jose: niinhän esimerkissänikin kitkavoima vaikuttaa kohtisuorassa pöytään ja kappaletta vetävä voima pöydänsuuntaisesti, eli ikäänkuin kytkinkellon kehä.

1519
Polttisautot / Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« : 05.09.08 - klo: 12.51 »
remppa: Uskoisin että kierrokset tippuvat alamäessäkin kun päästää kaasusta, vaikka kytkin onkin kellossa kiinni, ja ne pyörivät samaa tahtia. Ei ne ole liimattu siihen. Kun päästää kaasusta kierrokset tippuu, kytkin alkaa luistaa->kierrokset tippuu tyhjäkäynnille->kykin päästää irti.

Olet varmaan oikeassa! Kuitenkin viitaten liikekitkan ja lepokitkan eroon voisi kuvitetta, että kun kytkin on "kiinni" siinä olisi ikäänkuin pieni "liima". Tunnet sen mitä tahansa kappaletta vetämällä esim. pöydällä, tarvitaan ensin tietty voima ennenkun saat kappaleen "irtoamaan", minkä jälkeen ei enää tarvitakkaan niin suurta voimaa ylläpitämään liukumista.

1520
Polttisautot / Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« : 05.09.08 - klo: 11.58 »
Lainaus
e: taidanpa ollakin. koska moottorin pyöriminen teoriassa voi jatkua kovempana kuin samalla kaasulla muuten olisi, koska kytkinpalat välittävät vetoakseliston liikettä moottorille. siitähän kirjoitin jo pari viestiä sitten. en ole vain siitä varma kumpi on vahvempi - moottori vai vetoakselisto, siis joka määrää tahdin.

Juuri tätä tarkoitan, mutta että alamäki ja auton paino on niin suuri että vetoakselisto määrää tahdin

Tästä päästäänkin siihen, että mikä on moottorijarrutusta, onko esim 0,1 s moottorijarrutus moottorijarrutusta vai sovitaanko, että vasta 2s jälkeen voidaan puhua moottorjarrutuksesta pikkuautojen kohdalla ja esim 1:1 autojen kohdalla moottorijarrutusta on vasta 5s jälkeen.

Huh huh nyt taitaa mennä jo saivarteluksi.. sorry!

1521
Polttisautot / Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« : 05.09.08 - klo: 11.47 »
Lainaus
Miksi kytkin pysyisi kiinni edes alamäessä? Ei auton etenevä liike, joka välittyy kytkinkelloon, mielestäni pidä kytkinpaloja kiinni, senhän tekee vain moottorin riittävä pyöriminen. Olen missannut jotain tässä kohtaa?

Niin kun kiihdytät alamäkeen (riittävän pitkä ja jyrkkä) kytkin nappaa kiinni, sitten irrotat kaasun, mutta autoa viekin sen jälkeen alamäki, jolloin kytkin on edelleen kiinni ja pysyy kiinni, koska kytkin ja vauhtipyörä on "samaa puuta" ja pysyy, koska kierroksethan (vauhtipyörän) ei ole koskaan pudonneetkaan. Eli kun heität kaasun irti rullaavat kierrokset ovat samat kuin moottorin sillä hetkellä.

You know Mika?

1522
Polttisautot / Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« : 05.09.08 - klo: 11.31 »
pieni välihuomautus, teoria ja käytäntöhän pitäisi olla sama asia, silloin kun teoria on oikea

mutta mikä on oikea teori tässä kohtaa?

Nyt on mielestäni unohdettu, että radalla esim. suoran päässä autoon ei kohdistu muuta kuin hidastavia voimia, mikä laskee kierrokset nopeasti sille tasolle, että kytkin irrottaa, mutta entä alamäessä kun eteenpäin vievä voima jatkuukin?? Mielestäni kukaan ei ole vielä perustellut, miksi kytkin irrotaisi HETI tässä tilanteessa?

1523
Polttisautot / Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« : 05.09.08 - klo: 09.04 »
Mielenkiintoinen aihe! Pakko heittää omakin lusikka soppaan.

Kuvitellaan tilanne, että ajetaan polttiksella erittäin jyrkkää mäkeä alas, vaikka alppitietä tms. Kiihdytetään ensin täysillä, että kytkin varmasti nappaa kiinni eli on ns. "yhtä puuta" koneen kanssa. Sitten löysätään kaasu, mutta alamäki vie edelleen autoa hurjasti eteenpäin (samaa vauhtia tai jopa kiihtyen), jolloin voimansiirto ryhtyy pyörittämään kytkimen kautta moottoria, vauhtipyörän  kierroksethan eivät ole missään vaiheessa tippuneet, eli kytkin on edelleen kiinni ja keskipakovoima pitää paloja kiinni. Eikö tällöin tapahdu moottorijarrutus ja mielestäni moottorin inertiallakaan ei ole merkitystä vaan voimansiirto pyörittää moottoria puristustahdin yli oli soppaa tai ei. Kuvitellaan vielä, että auto on niin painava (en tiedä onko todellisuudessa), että painovoima on niin suuri, että se jaksaa todella painaa autoa mäkeä alas?

Mitä mieltä olette?

1524
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lavangon polttiskrossirata
« : 31.08.08 - klo: 22.56 »
Jotenki tuntus että ennen hyndää olevat röykyt (hyndän nousu/nokka) on hieman kulunut poies, tai muotoutunut. Viikolla kun kävi pärtsäämässä, niin likempää koroketta jos tuli hyndään niin tuntui lentävän miten sattuu. Tänään jopa minä paukutin hyndän yli pariin kertaan, jälkikäteen miettii että miten uskals.  :shocked:

Pitäis tuntuakin paremmalta, kävin viikolla vähän höyläämässä sitä lapiolla, rupesi vähän itseänikin kyrsimään, kun se heitti jatkuvasti miten sattuu. Hyvä että nyt on siis parempi.

1525
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lavangon polttiskrossirata
« : 31.08.08 - klo: 00.06 »
Sähkörata mestari kyllä puheli tänään että estettä huomisen ajeluille ei olisi. Ilm. tiedustellut asiaa tänään. Krossiradan parkkista käyttää korkeintaan toimitsijat. Me mennään ainakin kokeilemaan.

Pitää varmaan lähteä kokeilemaan, voisiko joku joka tosiaan tietää asiasta ilmoitella tänne miten on, pääseekö ajamaan vai ei?

SS voisitko tiedustella asiaa Ryhäseltä?

1526
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lavangon polttiskrossirata
« : 30.08.08 - klo: 20.38 »
Rata on ilmeisesti huomenna suljettu, koska isolla puolella on kisat, tienvarsiviitoista päätellen. Silloinhan pikkuautopuolella ei ajeta, näin olen ymmärtänyt, joten älkää laittako suuria toiveita huomiselle ajolle Lavangossa.

Itse olen menossa testaamaan Lahden rataa. Onko muita lähtijöitä? Jos joku Lahtelainen on kuulolla, voisi laittaa pikainfoa radasta, ajo-ohje jne-

1527
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lavangon polttiskrossirata
« : 30.08.08 - klo: 09.47 »
Tänään porukalla ajamaan!! Rata loistokunnossa ja kelinkin pitäisi suosia koko viikonlopun!

1528
JQ Products / Vs: JQ Products
« : 30.08.08 - klo: 09.45 »
"THE idea" on mielestäni ihan sairaan hyvä juttu!! Ja tosiaan "THE car" olisi auton tyypiksi loistava!

Kateeksi käy, grafiikka nettisivuilla ja läpi koko tuoterepertuaarin on todella hyvä!

"THE JQ" -brandi on niin siisti! Oikeesti!

1529
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lavangon polttiskrossirata
« : 29.08.08 - klo: 16.11 »
Kävin kuivailemassa tuossa klo 13.00 maissa, jäi aika iso lätäkkö hiekkalaatikon jälkeiseen mutkaan, missä "kaivokin" oli ihan täynnä. Muuten uskoisin radan olevan suht kuiva illalla, mutta ainakin huomenna ajattelin itse mennä ajamaan. Ehkä myös tänään illalla pitää kävästä katsomassa tilannetta.

1530
Polttisautot / Vs: Hong Nor DM-1 Pro Touring kokemukset
« : 26.08.08 - klo: 11.45 »
Kiva seurata näin maallikkona tätä vääntöä, älkää nyt hyvät miehet ottako kaikkea niin pirun vakavasti.

Näin sivusta seuraajana olisi ihan kiva kuulla noita rata-aikoja saman luokan eri automerkkien versioiden:DM-1, IGT IGT2 jne

kerrotte vaan, että mikä keli, kuka puikoissa, moottori jne

Mielestäni rata-autoilussa rata pysynee suht stabiilina, okei okei tottakai lämpötila jne jne vaikutaa vähän, mutta kai nyt parin sekunnin sisällä pysytään

Kyllähän formuloissakin kellotetaan kaikki harjoituksetkin ja julkaistaan, jokainen sitten tekee omat johtopäätökset kelistä ym aikaan vaikuttavista tekijöistä.

Kello vaan on niin lahjomaton väline vertailussa.

vai kuinka?

Sivuja: 1 ... 48 49 50 [51] 52 53 54 ... 58