Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - Turhala

Sivuja: [1]
1
Sähköautot / Kisaajan työkalupakki
« : 25.08.06 - klo: 19.36 »
Peruskysymyksiä "mikä auto, sähköt, laturi jne. kannattaa hankkia" on vatvottu paljon, joten siitä ei tässä aiheessa ole kyse. Sen sijaan keskustelua niistä pienistä oheistavaroista, joita kisapakkiin kertyy tonnikaupalla. Tässä katsaus siihen mitä omasta pakista löytyy, sähkötouringkisaajalle tarpeellisia varusteita, perusasioita suurin osa, mutta jollekulle varmasti hyödyllisiä ideoita herää.


Risti-, talttapää-, torx-, phillips-ruuvareita: Perussetti erikokoisia ruuvareita. Näitä tarvii aina, pikkuautojen kanssa pienet tietysti tarpeellisia.

Pihdit: Perussetti pihtejä sekä papukaijapihdit (moniotepihdit).

Kuusiokolomeisselit: Yleisimmin käytetyt koot on syytä olla kunnon kahvallisia meisseleitä, l-halpisavaimet lähinnä pilaa kannat. Lrp, Asso yms. kaikki valmistajat myyvät hyviä avaimia, Hudyn avaimet tyylikkäimmän näköset.

Hylsyt: Pari pientä ristikkoavainta muttereiden avaukseen.

Ruuvilukite: Loctite sininen. Kivempi mekata autoa kun ruuvit on tallella, pieniä jengoja ei palalla kiristetä joten irtoamisriski on. Momenttikäden korvaaja. Jos halvan haluaa, myös kynsilakka toimii kohtuullisesti (+suurempi värivalikoima, glitteriä ja muuta kivaa saa).

Viilat: Setti neulaviiloja, sekä yksi iso karkea (vanteiden karhentamiseen).

2-puolinen-, sähkö-, maalarinteippi: 2-puolisen teipin syytä olla kunnollista, lähtee muuten sähkölaitteet irti mälleissä. Lisäksi lasikuituteippiä jos akkuja ei kiinnitetä pannalla.

Nippusiteitä: Useita kokoja ja sävyjä.

Sakset: Hyvät kalliit Fiskarssin sakset. Huonoilla saksilla ikävä leikkiä. Myös kynsisakset korin leikkelyyn, pitäisi olla vielä kaarevammat korisakset.

Askarteluveitsi: Proedge-merkkinen, vaihtoterät ovat teräviä ja niitä kuluu. Tylsällä veitsellä ei viillä kuin itseänsä, ja mattopuukko on kolho käyttää. Saa ainakin Tampereella Harrasteesta.

Kyniä: Kuulakärkikyniä ja permanent-tusseja, kaikkeen merkitsemiseen ja kirjoittamiseen.

Cleaneri: Erittäin kätevää myös auton, prätkän ja kaikissa korjaustöissä. Motonetistä saa hyvää cliineriä halvalla, LRP tuoksuu parhaalta. Bilteman kama ei haihdu kokonaan, jättää pinnan.

Paineilma: Monilla on spraypurkillinen paineilmaa, hyvin näppärää puhdistukseen kun ei kompuraa ole käytössä. Itse en tapaa käyttää, koska ilman hinta on kova. Jos täytettävän mallin saisi jostain, olisi aivan ehdoton.

Puhdistustarvikkeet: Hammastikkuja, topsi-puikkoja (niitä joita työnnetään korvaan), hammasharja, pullasuti, talouspaperi kaikkeen puhdistukseen cliinerin kanssa.

Jatkojohto: Jatko- ja haaroitusjohto. Monipaikkaisesta voi jakaa sähköä kavereillekin.

Pyyhe: Varikkopyyhe pöydän päälle, helpottaa pirusti mekkaamista verrattuna liukkaaseen pöytään, josta ei erota pikkuosia. Mieluiten vaalea.

Kolvi: bilteman p*ska irtokolvi, hankala käyttää ja saa lähinnä pahan mielen. Tehokas kunnollinen kolvi ehdoton, joskin kallis. Tinaa ja tinaimurin tarvii myös, "kolmas käsi" hauenleukahässäkkä juotosteline on asiallinen helpotus työhön, kun kahdella kädellä pitäisi pidellä juotettavia käsissä ja yhdellä vielä kolvia sohia. Akkujigi on myös hyödyllinen akkuja kasatessa.

Liimat: Pikaliima eli syanoakrylaattiliima eli ihon liimaamiseen kehitetty, lähtemättömiä tahroja vaatteisiin jättävä bonding agent. Ohut liima sopiva renkaiden liimaamiseen, voi käyttää myös hiilikuidun korjailuun sekä moneen väärään paikkaan pikakorjauksiin. Lisäksi löytyy Lrp:n kiihdytintä, jolla liima kuivuu välittömästi. Renkaita liimatessa pitää vanteet karhistaa ja ne sekä renkaiden liimapinta puhdistaa ennen liimaamista, sekä kuminauhaa käyttää kuivumisen ajan. Vaikka ei ne pysy kuitenkaan kiinni.
Lisäksi kontaktiliimaa, monessa paikalla kelvollista, useimmiten saa myös revittyä irti tarvittaessa.
Korin korjaamiseen voi hankkia fendermenderiä, shoe goota tai vastaavaa, tosin lisää painoa reilusti.

Tuuletin: Pari isoa tuuletinta ja muuntaja, hoitaa auton jäähdytyksen.

Purkulaitteet: Muutama h4-lamppu tyhjentää akun tarvittaessa varsin nopeasti ja aiheuttaa väliaikaista sokeutta. Pari Lrp:n purkulautaa, edullisia ja niillä purkaa AA- ja AAA-kennotkin: http://koti.mbnet.fi/~turhala/purkulauta.JPG Muutama omatekoinenkin löytyy, mutta ovat hankalia käyttää.

Pitoaineet: Useita erilaisia pitoaineita, erikseen asfaltille ja matolle. Matolla tarpeelliset, asfaltilla ei välttämättä.

Pensseli eli sivellin: Yllä mainittujen levitykseen.

Rengaslämppärit: Jos haluaa käyttää kesällä. "Strap"-malliset toimii myös käsien lämmittämiseen.

Lasilevy: Hieman autoa isompi, suora, tasainen. Säätämiseen alusta, hinta noin kympin.

Säätöpalikat: Maavaramitta ja sentin korotuspalat, näillä voi mitata myös downstopin.
PMB racingin renkaiden paikalle tulevat palikat, saa aurauskulmat ja camberin kohdalleen. Jotkut käyttävät "suora meisseli renkaan viereen ja silmällä"-tapaa, ite en.

Pöytä, tuoli: biiltemasta saa hyvän kokoontaittuvan tuolin. Pöydän pitää olla iso ja tukeva, mutta myös taittua pieneksi ja olla kevyt. Ymmärrettävästi ristiriitainen tilanne, joten yleensä pöytä on pieni hutera p*ska. Jos hyvän pöydän löydät, kerro toki mistä..

Infrapunalämpömittari: Renkaiden, moottorin, akkujen lämmön mittaamiseen sekä yleiseen leikkimiseen.

Läpperi: Orion lap counter, treenaamiseen paikoissa joissa ei AMB-systeemiä ole.

MP3-soitin: Kaikilla ei valitettavasti ole sama musiikkimaku, joten kuunnellaan omaa. Näppärä sosiaalisesta kanssakäymisestä eristäytymiseen.

Olut: Koska autourheilu on päihteetön laji, olutta ei juoda, ei varsinkaan majoituspaikassa. Eikä kapulassa ajaminen ole muutenkaan sallittua (lähde: påliisi).

Voisin vielä mainita maalaamisesta, että vaikka spray on halpaa (maston-purkki ei montaa euroa kustanna ja sillä maalaa monta koria), jos kotoa löytyy kompura, biiltemasta saa ruiskun kympillä, ja tähän päälle purkki Createxia 6-13 euroa. Oikeilla maaleilla on lopputulos paljon parempi kuin spraylla, ja kyllä maailmaan väriä mahtuu.

Tässä vielä muutama hyödyllinen linkki:

Ari-Pekan yleishyödylliset sivut http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/

Vakiomoottorin viritys http://www.motortuningsecrets.com/tunestockmotor.html

Alustan toiminta http://users.pandora.be/elvo/

PC-powerista virtalähde http://www.pivota.fi/rcflyg/artikkelit/virtalahde.html
http://web2.murraystate.edu/andy.batts/ps/powersupply.htm

Muutama hyödyllinenkin juttu mukana http://www.rccaraction.com/articles/
http://www.misbehavin-rc.com/pit-lane/pit-lane.asp

Ja sitten kaikki kertomaan mitä muuta hauskaa/hyödyllistä on hyvä olla.

2
Kilpailijoiden kanava / Oikeus & moraali
« : 24.05.04 - klo: 21.19 »
Pienoisautourheilu elää nousukautta, upea juttu. Mutta ei pelkkää hyvää ettei jotain huonoakin, ja heikkoihin kohtiin on syytä tarttua silloinkin kun menee hyvin. Ei saa päästää nousuhumalaa laskuhumalaksi...

Laukaan kisa on lähde kahdelle oikeutta ja oikeustajua kysyvälle asialle, tapaukset Koskivuon Vesa ja nimeltämainitsematon kuulalaakeroidulla stanukoneella ajanut.

Näin sivustakatsojana olen kuitenkin kiinnostunut tietämään, mitä näissä tapauksissa oikeastaan on tapahtunut. Sillä vaikka molemmat tapaukset koskevat yksittäisiä henkilöitä, ne kuitenkin määrittävät koko pienoisautokilpailuorganisaation oikeus- ja moraalitajua, ovat tavoillaan ennakkotapauksia. Ja täten kuuluvat kaikille kilpailutoiminnassa mukana oleville.

Kuulalaakeritapaus on hämärän peitossa, koska siitä ollaan pidetty matalaa profiilia sekä tekijän että päättävän tahon osalta. Tapausta ei kuitenkaan ole syytä pitää piilossa, vaan reilusti selvittää tapahtumien kulku ja seuraamukset. Muuten se ei oikeastaan koskaan ole ohi, vaan pysyy aina kysymyksenä, unohtumattomana. Varsinkin kun tämä on ennakkotapaus, miten vakavana tapauksena päättävä taho pitää tällaista rikettä?

Vesan tapaus sen sijaan ei ole aivan hämärän peitossa, kiitos Vesan. Mutta lukuisat yksityiskohdat ja niiden puuttuminen tekevät tapauksen epäselväksi. Ilmeisesti tapauksen kulku on ollut suunnilleen tämä:
Vesa otti kantaa Laukaan erälistoihin. Laukaan kilpailun järjestäjä valitti "epäurheilijamaisesta käytöksestä" epämääräisellä kirjeellä AKK:n kautta. Vesa vastasi kirjeeseen tapauksen selonteolla, lajiryhmä perehtyi asiaan ja teki esityksen AKK:n käsiteltäväksi.
Laukaan jälkipelit-topicista jokainen voi itse referoida jo käytyä keskustelua: http://rc10.fi/viewtopic.php?t=6640&sid=4bc2407d68ebe2886229bc371d1e5836
Joten kysymys yleisesti ottaen kuuluu, missä mennään ja onko tässä nyt varmasti järki ja oikeus mukana?

3
Yleinen keskustelu / Autolle jalusta
« : 16.05.04 - klo: 20.53 »
Hei!

Ison lätäkön tuolla puolen joku harrastaja höyläili autolleen tällaisen jalustan:

Maistuis varmaan mullekin. Ei vaan ole minkäänlaisia puuntyöstötyökaluja käytössä, taidosta puhumattakaan, tarvitsisin jonkun toisen tämäntapaisen tekemiseen. Haluaisiko joku tehdä minulle jalustan? Luonnollisesti maksan tästä palveluksesta, ota vapaasti yhteyttä.
Kai tämä on ostoilmoitus, mutta jos täällä sitten keskusteltaisiin jalustoista yms. yleensä, mikäli kellään on aiheeseen mitään sanottavaa.

edit: säätöä

4
Sähköautot / 10/1 Touring
« : 11.04.04 - klo: 02.38 »
On varsin yleistä, että pienoisautokilpailija joutuu tekemisiin ahdasmielisten ja sivistymättömien ihmisten kanssa, jotka eivät ymmärrä pienoisautoilun kunniakasta sijaa  moottoriurheilun maailmassa.
Rakkaat kanssaveljet ja siskot, loppumattoman sietämisen sijaan asialle pitää tehdä jotakin, ja se jotakin on täällä: TJ-1000, TS-1000 ja TP-1000 nimillä tunnetuiksi tulevat luokat.
AKK:n hahmotelmat tulevista luokista antavat kuvaa kokonaisuudesta, tarkastelussa TS-1000-luokka.

Auton pituus on 40 metriä ja leveys 19 metriä. Minimipaino on 1500 tonnia, moottori on esikuvan mukaisesti hiilellinen sähkömoottori, teho-paino-suhteen säilyttämiseksi nykyisen luokan tasoisena moottorista on otettava tehoa noin 200 000 kW. Ajoakkujen ollessa 1,2 voltin jännitteellä toimivia NiCd-/NiMh-akkuja, niissä on oltava kapasiteettia varsin reilusti, 5 miljoonan ampeeritunnin luokkaa.
Huippunopeus autolla tullee olemaan noin 450 km/h. Autolla on huippunopeudella edetessään liike-energian muodossa saman verran energiaa kuin 6 tonnissa Ingmanin jogurttia. Vertailun vuoksi 1/10-touringkilpurilla on 80 km/h-nopeudessa energiaa 0,2 jogurttigramman edestä.
Valmistajat testaavat jo salassa prototyyppi-autoja...

Auto toimitetaan rakennussarjana, jonka hinta pyörii 300 miljoonan euron tienoilla. Tosin autoa ei rakenneta/huolleta ilman esim. nosturia juuri ollenkaan, joten työkaluihin on myös satsattava.
Autoja ajetaan varsin suurikokoiselta ajolavalta nykyiseen tapaan. Lähtö suoritetaan toimivimmaksi todetulla lippu + äänimerkki-systeemillä. Lipun näkemiseksi kilpailijoilla on kiikarit ja äänimerkki toteutetaan Puolustusvoimien yhteislaukauksella.

Radan leveyden on oltava 400 metriä, pääsuoran pituus on yli 20 km. Pituus ajolinjaa pitkin 45 km. Alustavien suunnitelmien mukaan katsomoon mahtuu viitisentoista miljoonaa katsojaa.
Luokan luomissyyn takia ajaa saa ainoastaan pienoisautoilulisenssillä. Huoltajille on omat huoltajalisenssinsä.

5
Vapaa keskustelu / Vain todellinen typerys
« : 19.03.04 - klo: 19.50 »
Vain täysi idïootti menee tuon firman sivuille. Oikeasti, ÄLÄ tätä edes kokeile. Kadut taatusti jos niin teet.


http://www.dynamiitti.com/helpdesk

--------------------
Rehellinen työ ei ole koskaan kannattanut, eikä kannata.

6
Sähköautot / -
« : 02.12.03 - klo: 23.17 »
__

7
Sähköautot / Harrastajamäärien lisääminen
« : 23.11.03 - klo: 16.20 »
Pienoisautoilun kehitys ja pelkkä olemassaolo määräytyy harrastajien mukaan, joten uusien harrastajien houkutteleminen lajin pariin on tärkeimpiä asioita sen kehittämiseksi.

Luullakseni suurin syy vähäisille harrastajamäärille on tietämättömyys koko lajin olemassaolosta ja aloittamisen vaikeudet – puhuttaessa siitä mitä me nykyiset harrastajat voimme tehdä asian eteen. Kisailijat tietävät kuinka touringkisat herättävät huomiota ja keräävät katsojia hyvin – nämä katsojat ovat paras mahdollisuus uusien harrastajien värväämiseen.
Eli se mihin pitää panostaa on yleisön saaminen kisoihin ja saada tämä yleisö houkuteltua itse lajin pariin. Millä keinoilla tämä toteutetaan on hyvä kysymys, sitä me voimme pohtia ja toteuttaa itse.
Ensinnäkin yleisö täytyy saada houkuteltua kisoja katsomaan, tämä tapahtuu mainostuksella. Koulujen, kauppojen, nuorisotilojen yms. ilmoitustaulut ovat ilmaisia ja hyviä mainoskohteita tähän. Hyvin suunniteltu, vetävä teksti ja jokunen sopiva kuva luovat kiinnostuksen, jonka perusteella mahdolliset tulevat harrastajat päättävät tulla katsomaan kisoja.

Toinen parantamisen kohde on paikalle saapuneen yleisön auttaminen ja informoiminen. Pitää tehdä selkeä, lyhyehkö info paperille ja papereita nivaska siitä, miten missä milloin kuinka lajiin pääsee mukaan – tämä info täytyy luoda samaten suunnitellusti ajatuksella, niin kuin kisojen mainoksetkin. Mielestäni olennaista on kertoa ainakin paikallisen kerhon treenivuorot, kertoa kustannuksista ja käytetyn kaman käyttökelpoisuudesta – ehdottomasti siitä, mitä ei pidä ostaa ettei tuloksena ole kahtakymmentä Kyoshon lelua ostanutta innokasta kisailijanalkua. Erityisesti pienoisautoilusta pitää luoda kuvaa autourheilulajina, leluautoihin kukaan ei halua panostaa eikä mainostaa lajia, enkä kyllä itsekään millään leluilla aja, vaan kilpa-autoilla. Jos en ajaisi en ajaisi ollenkaan.
Ohjeesta pitää tehdä selkeä ja tarpeeksi yksityiskohtainen, vaikka subjektiivisia mielipiteitä sisältävä niin että asiat tulevat selviksi eikä ihmettelyyn jää varaa. Hyvien mielipiteiden , vaikka subjektiivisten sellaisten - esittäminen ohjaa harrastajia alkuun oikeaan suuntaan ja kun he ymmärtävät asioista tarpeeksi tehdäkseen itse omat päätöksensä heillä on jo valmiiksi yhdenlainen hyvä suhtautuminen asioihin.

Samaten jokainen kisailija voi tehdä osansa auttaen uusia harrastajia alkuun. Itsestään selvää on että kysymyksiin pitää vastata, mutta oma-aloitteisuus olisi selkeää plussaa. Ajatellen asiaa aloittelijan näkökulmasta, varikolla on vaikka kuinka paljon porukkaa ja ihmeellisiä laitteita - mitä tuollakin tehdään, miten saisin tietoa asioista, mikä tuo on? – mikä olisi hienompaa kuin että kisailijat itse oma-aloitteisesti tulisivat kertomaan asioista ja neuvomaan? Tällainen lämmin ja avoin suhtautuminen tuntemattomien ihmisten suunnasta luo heti hyvää kuvaa ja sitä henkeä, mikä kisoissa pitää vallita. Sitä mikä on ehdoton apu alkuvaikeuksista selviämiseen, on tehdä selväksi että mitä tahansa voi kysyä eikä ongelmiensa kanssa tarvitse yksin painia.
Kisojen selostaja pystyy tekemään paljon, reilu moottoriturpa-spiikkaus on ihan niin hienoa kuinka kukin itse ajattelee sen olevan. Ja ennen kaikkea, spiikkeri on ainut joka tavoittaa koko yleisön kerralla, joten hänen tehtävänsä on kyetä saamaan ujoina katsomossa jurottavat katsojat rohkaisemaan mielensä ja tulemaan varikolle kyselemään. Juuri tähän tarvitaan avointa, mukavaa ja ilosta ilmapiiriä, karsimaan turha ujous pois ja saamaan aikaan positiivisia mielikuvia, ehdottoman tärkeitä esteitä mielestäni.

Yksi ajatus mikä tulee mieleen on telkkari-video-setti, jossa pyörisi valmiiksi kuvattu video erilaisista pienoisautoilulajeista – krossarit, polttikset, rata, maasto, jotain muutakin fiksua sisältöä mitä keksitään. Tämä setti kiertäisi kisasta toiseen. Ehkä auttaisi jonkin verran?

Pitemmällä tähtäimellä ajatellen tarpeellista olisi luoda pienoisautoilulle imago, saada laji tunnetuksi ja tunnustetuksi autourheilulajiksi. Tämän toteuttamiseen tarvittaisiin käytännössä televisioaikaa ja paljon, toteuttaminen yksittäisen henkilön kannalta mahdotonta, tarvittaisiin suhteita ja taas tuoretta, avointa ajattelutapaa.

Tällaiset asiat tuli mieleeni, mutta nämä ovat vain minun näkemyksiäni. Mielipiteitä ja luuloja avoimesti kaikki kertomaan, miten homma saataisiin Sinun mielestäsi toimimaan? Erityisesti se, mikä pienoisautoilussa kutakin kiehtoo on tärkeää, jotta näihin asioihin osattaisiin vedota. Oma näkökulmani tuli jo selväksi, mitä Sinä ajattelet?

8
Sähköautot / Auton alustan toiminta
« : 22.11.03 - klo: 14.56 »
Vähän enemmän luettavaa kuin Räyskän mukana tulevassa set-up-vihkosessa, mutta enemmän asiaakin:

http://users.pandora.be/elvo/

Pitää varmaan tulostaa tuo paperiksi ja lueskella sitä set-up-vihkosen sijaan kisapaikalla säätöjä miettiessä, joku saattaisi jopa luulla että mä tiedän jotain aiheesta. :)

9
Tulokset / -
« : 26.07.03 - klo: 23.44 »
--

10
Sähköautot / Futaba AM-vastarin johdon pituus?
« : 30.12.02 - klo: 23.14 »
Olen käyttänyt autossani Futaban Megatech Juniorin mukana tullutta 27 Mhz perusvastaria. Siitä katkesi antennipiuha, enkä tietenkään tiedä, kuinka pitkä sen pitäisi olla.
Eli jos sinä tiedät, kuinka pitkä sen pitäisi olla, olisitko ystävällinen ja kertoisit?

Tämä vastari on yleinen, tiedän sen, joten jos sinulla on se, viitsisitkö juuri sinä mitata oman vastarisi johdon pituuden ja kertoa sen?

Kiitos

11
Sähköautot / Thunder Tiger/Nuova Faor: maahantuonti
« : 27.10.02 - klo: 21.50 »
Tarvii saada tietää, ketkä tuo Suomeen otsikonmukaisia merkkejä.

Thunder Tigeriä tuo maahan ainakin Hobbyman. Onko muita?

Entä Nuova Faorin maahantuojat?

Kiitos vastauksista!

Sivuja: [1]