Vaihda sana säännöt sanaan rata.
keskustelufoorumilla mielipiteiden vaihto yleisesti ja kaikkien nähtävillä ei ole huutoäänestystä.
Se on keskustelua ja aina kun vaan ihmiset pystyy pitäytymään aiheessa ja kaikki ylimääräinen tunteilu (misä nähdään toisessa topikissa) pysyy pois niin keskustelu johtaa suuren mutkan kautta enemmän tai vähemmän sääntöihin.
Kun mistä tahansa asiasta keskustellaan avoimesti niin silloin sääntöjen laatijat saavat nähdä paljon nimenomaan harrastajien mielipiteitä ja nimenomaan muitakin mielipiteitä kuin ainoastaan omat ja kotikaupungin kavereiden mielipide.
Ei muuta kuin enemmän vaan keskustelua siitä olisiko yksityyppisyydessä ideaa vai ei... Ja minkälaisessa yksityyppisyydessä???
Minkälaisin rajauksin, mitä, missä, miksi ja milloin.
Tällaisilla keskusteluilla on paljon merkitystä luokkien sääntöihin.
Mikäli huomataan että iso osa harrastajista on jotain mieltä jostain säännöstä niin tottakai sääntöjen ylläpitäjien pitää ottaa sellainen mietintään.
Mikäli sääntöjä rustailevat viittaavat kintaalla koko keskustelulle niin tehtävässä on väärät henkilöt.
Säännöt varsinkin tälaisessa luokassa ovat harrastajia varten.
On mielestäni täysin naurettavaa että tällä foorumilla joka on koko harrastuksen ylivoimaisesti suurin ja jopa vaikutusvaltainen keskustelufoorumi, aina keskustelut leimataan huutoäänestykseksi tai väännöksi.
Mielummin halutaan kaikkia sääntökeskusteluja ym. käydä läpi mielummin pienellä ryhmällä ja suljettujen ovien takana jotta kukaan harrastaja ei pääsisi olemaan mistään asiasta eri mieltä.
Sitähän kun tänäpäivänä ei näköjään suvaita että joku on jostain asiasta eriävää mieltä.
Eikä nykyään oikeastaan porukka pysty mielipiteitä vaihtelemaan varsinkaan ilman henkilökohtaisuuksia tai muuta asiaan kuulumatonta lässytystä...
Kyseistä asennetta olen ihmetellyt jo vuosia ja varsinkin ihmetellyt että asia vain jatkuvasti pahenee ja pahenee.
Joku aloittaa keskustelun... Ei tarvitse edes yhtä sivua keskustella kun jo joku alottaa "huutoäänestys, painu sinä johonkin...sinun takia harrastajat vetää itsensä kiikkuun yms yms yms yms yms"
keskustelua, mielipiteitä ja varsinkin niiden perusteluja. Sitä vartenhan foorumit ovat.
Hoken kanssa jatketaan aiheesta Tiksissä, vaikka torstaina.
Mun auto hyppää Tiksissä ihan nätisti ländeihin. Se että hyppyrin voi ajaa hyvin, tai se, että hyppyri toimii hyvin, ovat kaksi eri asiaa. Aihetta ei tosiaan aloitettu yhden radan johdosta.
Jos olisi ollut yksittäinen kohta/hyppy yhdellä radalla, asiaan tuskin olisi kiinnittänyt sen enempää huomiota.
Jos asian olisi huomannut yhdellä radalla, olisi asia ollut rata/paikkakunta kohtaista , eikä tällä foorumilla puitava asia.
Näyttäis kuitenkin enempi maan tavalta tehdä hommaa, joten otin asian esille täällä.
JKL:n WJ:ssä ajajakorokkeen edessä olevaa tuplaa teippailtiin kokoon useampaan kertaan.
Seuraava teksti ei ole kohdistettu mihinkään yksittäiseen rataan tai obstaakkeliin, vaan yleisesti food for thought. Ei tarvetta hernehtiä, kenenkään. Nojatkaa taakse, pureskelkaa hammastikkua, ja uhratkaa asian ajatteluun hetki:
Offroad Pro:ssa (motocrossiin ja enduroon keskittynyt lehti) oli artikkeli, missä oli vertailtu Suomalaista motocrossirataa jenkkien vastaavaan. Pöytähyppyrit. Suomessa tyypillisesti korkeita, kulmikkaita ja sekä nokka että ländi ovat melko jyrkät. Hyppyyn on tasan yksi toimiva ajolinja, siihen jyrkkään ländiin, johon osuma sektori on pieni. Jenkkimalli on matalampi, pidempi, siinä on loivemmat ja pyöreämmät muodot, sekä useampi alastulovaihtoehto erimittaisille hypyille. Lentorata on vähän loivempi kaari, ilmaa nopeilla kuskeilla silti vähintään saman verran. Toimii myös eri nopeutta ajaville kuskeille, kun on useampi ländi, ja matalampi ja loivempi profiili tekee liki hyppäämättä läpi rullaamisesta mielekkäämpää. Toinen seikka mitä tuotiin esille oli, että Suomessa ratoja kunnostetaan harvakseltaan ja ovat siten aina melkoista patikkoa. Jenkit treenaa radoilla, jotka lanataan jopa useamman kerran päivässä. Ei kulumisesta aiheutuvia patteja (tarkoituksella tehdyt rytmisektiot toki on). Suomessa vanhanliiton äijät sanoo että pitää olla patteja että oppii ajamaan. Suomen huonokuntoisista/huonosti suunnitelluista, eli suomalaisittain "haastavista" radoista huolimatta ajamisen taso jenkeissä vähän eri. Eli "haastavat" radat eivät sinänsä tuota kovia kuskeja, tai tässä motokeississä eivät ole tuottaneet ollenkaan sitten Pekka Vehkosen.