RC10.FI
Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: Dikkari - 28.06.05 - klo: 13.00
-
Hpi:n autossa,jossa on Rotostart,niin onko se välttämätön, vai voiko käyttää vaikka poraa koneen pyörittämiseen.....
tyhmäkö oon... :?
-
Perjaatteessa kyllä mutta kun tulee nestelukko niin yksisuuntalaakeri on mennyttä, myös kierroksia saattaa olla liikaa.
Tosin kaikenlaisia viritelmiä on tehty :roll:
Yksi henkilö pisti hylsyavaimen akkuporakoneen päähän ja pisti sen luiston niin herkäksi että juuri pyöritti ja sitten sahasi varovasti pikkukierroksilla.
-
Monissa akkuporissa on räikkä, jota voi käyttää. Nestelukon tapauksessa räikkä alkaa vain kiljua, ja moottori säästyy vakavammalta.
-
Joo sitä räikkää tarkoitin :?
En vain tiennyt nimeä :mrgreen:
-
Joo minäkin käytin akkuporaa hetken ku roton akku hajos ja luulin että
kone kärähti (roton), mutta aika painava ja epämukava jos ei heti starttaa!
-
Kokeilin ruuvinväännintä, mutta siinä taas on sen verran hitaat kierrokset että se ei ihan riitä käynnistykseen. Pitäis ehkä päivittää kunnon akkuporaan niin ois varalaite pahan päivän varalle...
-
2-vaihteinen akkupora on varmaan paras ykkösvaihteella
ja mieluiten halpismalli jotka yläänsä pyörii vähä hiljempaa :wink:
-
Muistaakseni roton kierrokset on noin 1400 minuutissa.
-
2-vaihteinen akkupora on varmaan paras ykkösvaihteella
ja mieluiten halpismalli jotka yläänsä pyörii vähä hiljempaa :wink:
Yleensä asia on juuri päinvastoin. Yleensä akkukoneissa ei riitä kierrokset moottorin käynnistämiseen. Eli akkukoneesta pitää valita se nopea vaihde. Lisäksi pitää hommata sellainen akkukone, että se pyörii nopealla vaihteella riittävästi. Lisäksi mallin pitää olla sellainen, että siinä on se räikkä, jotta moottoria ei hajoteta liian suuren väännön takia. Akkukoneissa on kuitenkin nykyään todella suuriakin vääntömomentteja.
-
2-vaihteinen akkupora on varmaan paras ykkösvaihteella
ja mieluiten halpismalli jotka yläänsä pyörii vähä hiljempaa :wink:
Asia on juuri päinvastoin. Yleensä akkukoneissa ei riitä kierrokset moottorin käynnistämiseen. Eli akkukoneesta pitää valita se nopea vaihde. Lisäksi pitää hommata sellainen akkukone, että se pyörii nopealla vaihteella riittävästi. Lisäksi mallin pitää olla sellainen, että siinä on se räikkä, jotta moottoria ei hajoteta liian suuren väännön takia. Akkukoneissa on kuitenkin nykyään todella suuriakin vääntömomentteja.
Sulla on sit vissiin ollu joku susi kisakone joka vaatii 15000 kierrosta
käynnistyäkseen, mutta mun .26 koneelle riitti laiskemmankin (mulla on 2)
koneen ykkösvaihde! kakkosella tietysti lähti paremmin käyntiin mut söi
akun äkkiempää.
Ps. Tai sitte mun toisessa akkuporassa oli aivan SAIRAAT kierrokset :wink:
-
Halpisporat kiertää 550 tai 900 rpm.
-
Mutta vetostart on kyllä parhaimpia startti menetelmiä 8)
-
Mulla ei ainakaan akkuporassa riittänyt kierrokset...
Vois tietysti koittaa paineilma poralla :mrgreen:
-
Monessa akkuporakoneessahan on vaihteet, joilla voi hakea sopivaa nopeutta. Hifeimmässä eikö oo jopa portaaton kierrosten säätö?
PS. Tuo paineilmapora vois olla aikasta jees ;)
-
Monessa akkuporakoneessahan on vaihteet, joilla voi hakea sopivaa nopeutta. Hifeimmässä eikö oo jopa portaaton kierrosten säätö?
Sitä enemmän kierroksia, mitä enemmän liipaisinta vetää pohjaan.. :wink: Eiköhän tuollainen ominaisuus löydy mistä tahansa nykykoneesta väliltä 20€-500€
-
koskaan en ole rotostarttia nähnykkää mut eikös esim. gensuun tule roton mukana alennusvaihde motin käynistimen paikalle, eli jos suoraan kampuran päästä laittaa motin käyntiin akkukone vois olla parempi ja toisaalta alennusvaihteen kanssa kierrokset ei riitä akkuporassa. korjatkaa jos olen väärässä.
-
koskaan en ole rotostarttia nähnykkää mut eikös esim. gensuun tule roton mukana alennusvaihde motin käynistimen paikalle, eli jos suoraan kampuran päästä laittaa motin käyntiin akkukone vois olla parempi ja toisaalta alennusvaihteen kanssa kierrokset ei riitä akkuporassa. korjatkaa jos olen väärässä.
Tuo alennusvaihde on varmaan syy miks muut väittää ettei
akkupora kierrä tarpeeks, mutta mulla on LSTssä ainakin
suoraa kampuran päässä ilman alennusvaihdetta :wink:
-
Näin on. Losin rotossa on planeettavaihteisto alennusvaihteena.
Minun mielestäni näin normaalikäytössä Roto on paras startti, sitten tulee starttiboksi, viimeisenä naru...
Kisakäytössä roto tai boksi, eipä minulla väliä. Roton systeemit vie novarossin ilmoituksen mukaan 0,02hv tehoa, eli ei juuri mitään...
-
Tuli koikeiltua käynnistystä paineilmaporalla... Kyllä se käyntiin pörähti...
-
HPI:n rotostartista löytyy sellasta kokemusta että 3:n viikon käytön jälkeen roton sähkömoottorista katkesi akseli, avatessa huomasin että alennusvaihteen rattaissa ei ollut yhtään rasvaa, liekö ollut syy rikkoutumiseen?
Akkuporakonetta tovin käytettyä huonon käynnistyvyyden takia vaihdoin verkkovirta-porakoneeseen (kotona ajellessa), no sehän johti yksisuuntalaakerin rikkoontumiseen, jonka huomasin vasta rotoon palatessa, jonka sain takuuna, kiitos mikolle.
Nyt kaikki toimii taas niin kuin pitääkin.
Onko jollain tietoa, että sopiiko joku rotomalli O.S:n .18 koneisiin.
-
dodii..kaveri tarviis tietää että käykö s25 motin roto päätylevy k 4.6 moottoriin?ja liekkö niissä samat yksisuuntalaakerit?
-
dodii..kaveri tarviis tietää että käykö s25 motin roto päätylevy k 4.6 moottoriin?ja liekkö niissä samat yksisuuntalaakerit?
Valitettavasti ei käy!!!! Syynä on juuri tuo erillainen yksisuuntalaakerisysteemi!!!!
Siihen tarvitaan omanlaisensa....
Takalevyjäkin myydään erikseen jos on jo roto tai akkuporakone ennestään. :P