Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Jambbe

Sivuja: [1]
1
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 29.07.09 - klo: 19.40 »
:undecided: tuota...vähän sama asia, kuin tekisi pihalle joulukuusenvaloille kaapeliojan kaivinkoneella. Saat tehtyä saman servoilla paljon siistimmin ja pienemmässä tilassa. Venttiilin ohjaukseen tarvitset kuitenkin servon, joten pelkkä venttiili vie jo enemmän tilaa, kuin servolla pelkästään toteutettu kääntö/ohjaus tms. Motonet-kompura on sekin aivan liian iso Valtraan jemmattavaksi.

Olet oikeassa, että esim. takanostolaitteen (mikä nyt onkaan viralliselta nimeltään) saisi helpommin tehtyä servolla ja niin sen itsekin ajattelin toteuttaa, mutta alkuperäinen suunnitelma oli ostaa tuo iso niittokone (http://www.lelumarket.fi/product_info.php?cPath=306_311&products_id=1250) ja ohjata paineilmalla nousemaan nuo sivupöydät kuljetusta varten. Nyt kun rupesin tuota kuvaa tarkemmin katsomaan niin nuossahan onkin jokin kettinki eikä paineilmasylinteri niinkuin olin joskus muka katsonut. Yritin Claasin nettisivuiltakin katsoa miten tuo nosto on oikeassa koneessa toteutettu, mutta en löytänyt hyvää kuvaa. Onko täällä ketään maajussia paikalla joka selittäisi tuon toimintaperiaatteen =)

2
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 29.07.09 - klo: 10.54 »
Googlettelin hiukan noita painekytkimiä. Niitähän tosiaan saa suoraan kaupasta, kun ensimmäinen ajatus oli että kompressorin moottoria pitäisi ohjailla mikrokontrollerilla paineanturilta tulevan tiedon mukaan. Painekytkimessä ongelmaksi tulee, että suurin osa niistä on tarkoitettu vaihtojännitteelle. DigiKeyllä eikä Farnelilla ollut hyllyssä tasajännitteelle sopivaa kytkintä, mutta löysin tuollaisen valmistajan (http://www.designflexswitches.com/) joka tekee pienehköjä säädettäviä kytkimiä tasajännitteelle. Parastahan tässä on, että tuolla nettisivuilla mainostetaan ilmaista samplea =) Laitoin sinne postia, katsotaan tuleeko kytkin jossain vaiheessa...

Kaupallinen hydrauliikka käyttää ilmeisesti 10bar painetta, mutta mikäköhän olisi sopiva paine pneumatiikalle?

Tarkoituksena olisi siis ostaa se Bruderin Valtra sekä niittokone ja laittaa siihen Legon pneumatiikkasylintereitä ohjaamaan sitä niittokonetta, saisi hienon ruohonleikkurin =) Noh, katsotaan toteutuvatko suunnitelmat missään vaiheessa, kun edes tuota traktoria ei ole vielä ostettuna.

3
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 27.07.09 - klo: 19.40 »
Yksi kysymys tuosta pneumatiikan toteuttamisesta. Oli joutilaana tuollainen pieni, Motonetistä alle 10e mukaan tarttunut "kompressori", minkä sitten joutessani löin atomeiksi. Noissahan ei ole minkäänlaista säiliötä ilmalle ja muistan tästä ketjusta kuvan, jossa tuollaiseen kompuraan oli lisätty säiliö, olisiko ollut IMN:n rakentama. Oliko tuohon toteutettu mitenkään moottorin ohjausta, eli paineen kasvaessa tietyn rajan yli kompressori sammutetaan ja vastaavasti paineen laskiessa säiliössä liian alas kompressori käynnistetään uudelleen?

4
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 22.12.08 - klo: 21.07 »

Mulla on ollut jo pidempään kiinnostusta radio-ohjattavaa rekkaa kohtaan ja tätä ketjua lukiessa kiinnostus ei ainakaan vähentynyt =) Harmi vain kun nuo Tamiyan rekat on melko suolaisen hintaisia. Tietäisikö kukaan onko vastaavaa aihiota kuin Emek, mutta suuremmassa mittakaavassa, esim 1:14? Ei tarvitse välttämättä olla rekkamalli, kelpaa myös traktori (vrt Bruder, mutta isompana) tai puskutraktori tai muu työkone. Mitä isompi sen parempi =) Olisipa ainakin tilaa radiolaitteille...

5
Sähköautot / 1:18 ajopaikat
« : 06.06.06 - klo: 15.50 »
Tätäkin on varmaan jo kysytty miljoonaan kertaan, mutta enpä löytänyt joten kysytään uudestaan. Eli onko tuollainen 1:18 auto niin heiveröinen, että sillä ei pysty ajamaan muutakuin sisätiloissa vai kestääkö se ajamista normaalilla crossiradalla? Eli kiikarissa olisi joku max 200e maksava auto.

Ja onkos Tampereen suunnalla tämän kokoluokan autoja jo niin paljon, että olisi tietty ajovuoro, vai pitääkö vain rohkeasti mennä prc-autoilijoiden radalle Lahdesjärvelle 1:5 polttiastuojen sekaan ;)

Ja entäs tuo talvella ajelu, voiko silloin mennä mattoradalle mattoautojen mukaan esim Hervannan koululle tai Pirkkalan koululle, vai katsovatko "oikeat" mattorata-autoilijat paheksuvasti :)

Jarmo

Sivuja: [1]