Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Ari

Sivuja: [1]
1
Polttisautot / Renkaat kyoshoon
« : 07.02.03 - klo: 14.18 »
Ei voi ilman virittelyä.
Vanteen keskipultti on erikokokoinen.
Otetaan lähiaikoina muutama kuva WildDramista ja Megaforcesta vierekkäin, niin ehkä ero selviää...

2
Polttisautot / Touhon talo, eikun Dodge
« : 30.01.03 - klo: 18.31 »
Touho...

Mä vaan yritin saada samaan kuvaan sun Dodgen paripyörät, mutta kun se menee niin maan saakutin vikkelästi hangen alla, nih en sitten onnistunut :-(

Olis se ehkä ollut vähän liian kaukanakin kyllä toisaalta.
Parempi tuuri ensikerralla?

3
Polttisautot / Etuvastuksia...
« : 30.01.03 - klo: 18.27 »
Etuvastus saattaa olla ihan hyvä idea...

Alan käyttämään niitä kuitenkin ehkä vasta sitten kun joskus ensimmäinen ledi kimahtaa... voi olla, että kimahtaa tossa autossa äkkiäkin, kun ylijänitettä aletaan työntämään.

Nyt menee kyllä vähän ohi aiheen, mutta menköön tämän kerran ja vain tämän kerran.

Tähän asti en ole vielä onnistunut käräyttämään yhtään lediä, vaikka mm. koko puutarhani kohdevalaistus on toteutettu ledisarjoilla, jotka ottavat virtansa auton akusta, jota ladataan kellokytkimen ohjaamana. :-) Valaistus palaa näin talviaikaan 24h, turha noita on välillä sammutella.

Että kokeilen nyt ensin jonkun 100.000 tuntia tällä "ledimerellä" ja harkitsen etuvastuksia sitten uudelleen, ellei yllättäviä ongelmia ilmene. Nyt on mennyt vasta noin 2000 tuntia :-( Tosin tavallinen hehkulamppu olisi sanonut mahdollisesti jo tuossakin ajassa sopimuksen irti ja syönyt sähköäkin koko ledipatterin arvon verran.

No joo... elektroniikasta en ymmärrä edelleenkään yhtään mitään, mutta kaikkea on kiva kokeilla ja rakentaa.
Peruutusvalokytkin varmaan pitää MegaForceen asentaa. Ja turvakaari, johon katsastusmiehen kauhuksi työvaloja tusina.  Hää!
Ja laturi koneen kylkeen, niin ei lopu virta heti.

Olisko missään myytävänä RC-polttisrekkaa, Kenworth olis aika hyvä, niin vois tehdä siitä semmosen cocacolajoulumainosmallin?

4
Polttisautot / Valot
« : 30.01.03 - klo: 08.03 »
Valot on neljä kappaletta kirkkaita 3,7voltin teholedejä.
Porattu puskurista läpi ja liimattu paikalleen.
Kytketty kahteen sarjaan (3V käyttöjännite) ja virta omalta takapuskurin etupuolella olevalta 4xAA paristopaketilta.

Koska valot ovat nyt alijännitteellä aion muuttaa kytkennän rinnankytkennäksi, jolloin jokaiselle tulisi 6V, mutta samalla aloitan NimH akkujen käytön, jolloin jokaiselle tulee 4,8V.
Ovat sitten ylijännitteellä nimellisjänniteeseensä verrattuna ja kestävät sen minkä kestävät.
Näille kyseisille ledeille on kylläkin määritelty 6V maksimiksi ;-)

Seuraava vaihe valoissa voisi olla se, että nämä jäävät sumareiksi ja ajovalot hakeutuvat koriin oikeille paikoille, mutta sitä ennen hommaan uuden korin, kun tää meni jo kesällä melko pärekoriksi ;-)

Sitten punaiset tavalliset ledit takavaloiksi ja äärivalot ja kylkivalot ja...
No joo.. ei saa tehdä liian hienoa ja monimutkaista, kun sitten sillä ei enää uskalla hyppiä jä rypyttää muutenkin.

5
Polttisautot / Pakoputket
« : 30.01.03 - klo: 07.57 »
;-)

Kyl ne kaks silikoniputkea on tosiaan pilliltä yläkautta taakse vedetty, haaroitettu pakoputki...
Kokeilu sekin.

Kun putki on pilliltä lähtien halkaisijaltaan selkeästi suurempaa, kuin mitä pillin rööri, niin ajattelin ettei se ehkä ahdistaisi ja koska se on joustavaa silikonia, niin pohdiskelin, ettei se enää siinä vaiheessa pahasti vaikuttaisi rasonanssiviritykseen ja näin on. Mahdollisesti toi Kyoshon oma pilli on niin surkea, ettei sen virityksiä voi sotkea?

Ainoa ero mikä on ajossa tullut eteen, niin äänitaso on hiljaisempi ja sekin silloin, kun toinen ulostulevista tuplista on tukittu. Kulkevuudessa en ole eroa huomannut.

Jokatapauksessa on selvä, että aion taas lähipäivinä testata myös ilman tuplaletkutusta, ettei vaan pääse tuntuma unohtumaan ja pysyy muistissa miten se liikkuu ilman..

6
Polttisautot / Putsaan...
« : 28.01.03 - klo: 15.18 »
...paineilmaa ja CRC:tä.
Tarpeellisin osin purkamista ja kuivattamista, mutta ei aina.
Vastaanotin ja akkupaketti ulos koteloistaan kuivumaan jne.

Ainoat todelliset hajoamiset tämän talven aikana ovat johtuneet törmäämisistä.
Ohjausservo piti vaihtaa voimaservoksi jo kesällä, kun originaali sanoi sopimuksen irti.

Servoihin sitten menee kosteus sisälle ihan väkisin (vaikka sitä ei sinne paineilmalla työntäisikään), joten niitä on tullut availtua ja huollettua, kun ovat yrittäneet hitusen jumittaa.  Rasvaa peliin ja ongelmat ovat loppuneet...

7
Polttisautot / MegaForce ja talvi
« : 28.01.03 - klo: 14.45 »

8
Polttisautot / 2 tahdin viritys?
« : 04.01.03 - klo: 21.58 »
Saattaa olla totta, mutta kaikkeen kuultuun ja jopa nähtyyn suhtaudun varauksella ;-)

En itse kuitenkaan luota Kyoshon taitoon/haluun myydä kovin tehokkaita moottorikombinaatioita.
Se, että kuka tekee parhaat onkin oma mielenkiintoinen kysymyksensä...

9
Polttisautot / Miten toimii 2-portainen vaihde?
« : 04.01.03 - klo: 21.50 »
On tosiaan "johtotähtenä" tehokkaampi ja vääntävä samankokoinen, mutta on vielä hiukan hakusessa, että mikä se sitten olisi.

Tieto mitä tähän asti on tullut vastaan, on ollut "mutua" eli yhtään toteutettua ja kokeiltua yhdistelmää en ole vielä huomannut kenenkään mainostavan.

Ehkä se tästä :-)

10
Polttisautot / 2-T viritys
« : 04.01.03 - klo: 21.36 »
Viritettäessä 2T konetta, erityisesti korkeakierroksista, en muuttaisi missään tapauksessa ajoitusta. Siinä menee näppituntumalla metsään ja syvälle. Jos on mokattavaksi kokeilukoneita vaikka 5kpl ja jämpti tapa testata muutoksia, niin saattaa saada jo pienen aavistuksen siitä mitä ajoitukselle pitäisi tehdä. Kunnon ammattilainen tekemään työn korvaa tietysti nuo tuhottavat koeyksilöt ;-) Tai useimmat niistä :-(

Siis en koskisi mäntään (missään tapauksessa), enkä imu- tai pakoaukkojen korkeusmittaan.

Sen sijaan ko. aukkojen leveyttä voi muuttaa, mikäli esimerkiksi sylinteriputken pinnoitusmateriaali kestää sen lohkeilematta ja sylinterin muu mitoitus antaa myöten.

Pakokanavan, - sarjan, ja putken valujäljet voi poistaa "snurralla" ja sovittaa eri osien aukot toisiinsa täsmääviksi.

Virityspillin mitoitus on kaikkein oleellisin asia. Jos siinä mokaa, niin mikään edelläolevista ei auta. Pilli koneen mukaan laatutietoiselta valmistajalta.

11
Polttisautot / 2 tahdin viritys?
« : 04.01.03 - klo: 21.28 »
"Männänrenkaitahan näissä laitteissa ei ole "

Poikkeuksia on ;-)

Mulla on tossa viereisellä pöydällä kaksi konetta, joissa kummassakin on kaksi männänrengasta ja mäntäkin on terästä.
Molemmat on vanhoista siimaohjatavista lentokoneista. 5cc Tigre (siis TIGRE)

12
Polttisautot / Korin maalaaminen
« : 04.01.03 - klo: 21.24 »
*Hellgren*
Ehkä mulla jäi näin nopeasti katsoen jotakin viestiketjussa huomaamatta, mutta siis: Kynsilakanpoistoaine = Asetoni.
Ihan vaan siltä varalta jos tässä oli jotakin epäselvyyttä, ettei tulisi lisää vaaleaksi himmentyneitä ikkunoita ;-)

13
Polttisautot / sahköstartti "luistaa"
« : 04.01.03 - klo: 21.05 »
Heikoin paikka taitaa olla se ratas, jossa hampaat on sisäkehällä.
Mikäli siitä häviää hampaiden päät, niin thats it!
Yleensä ne häviävät rattaan kehän mittaa katsoen vain hyvin lyhyeltä alueelta (3-4 hammasta), mutta se riittää.

Myös laakeri voi "sutia" itselläni tekee sitä vähän väliä, mutta en ole viitsinyt vaihtaa vielä, vaikka pakissa odottaakin jo uusi, KOSKA laakerin sutiminen säästää noita älyttömän heikkoja rattaita.
Oma voi sutia siksikin, että koneen puristuksia on nostettu ohentamalla sylinteriputken ja -kannen väistä tiiivistettä.

Uusia rattaita, laakereita ja vaikka koko starttipaketteja saa kaupasta.

14
Polttisautot / MegaForcen sammutus
« : 04.01.03 - klo: 20.56 »
Itse sammutan tökkäämällä sormet molempien pakoputkien poistoaukkoihin. Tuplat puskurin alla on oma viritys.. Hyvin sammuu.
Varmaan koneelle kamalan haitallista, mutta en muuta tapojani ;-) Koneita saa kaupasta uusia.

Nyt kun vaan löytäisi sen tehokkaimman/vääntävän ja kohtuullisen helposti paikalleen sopivan samankokoisen tai pykälää isomman koneen jostakin.

15
Tähän mennessä en ole onnistunut löytämään edes ulkomailta 2-vaihteista laatikkoa MegaForceen. QRC-"kakkos lisäpalikat", esim Wild Dodge Ram ei käy. Megan laatikko on mm. täysin koteloitu ja monin kohdin vahvistettu ja poikkeaa muutenkin muista QRC-laatikoista.

Mutta nyt pitää tutkia miten saisi asennettua 3,5cc koneen.. Onko jollakulla valmista tietoa?

Sivuja: [1]