Ja hinnat jälleenmyyjille niin kovat että renkaiden hyllyssä pitäminen on hyväntekeväisyyttä.
Tätä ajoin takaa.
Se ei ole ykstyyppirenkaan vika vaan pikemmin ongelma muissa asioissa, kuten se että on yksi välikäsi liikaa (schumi). Jos sorex ei olisi ykstyyppirengas ja pitäisi valita CPX ja Sorexin välillä niin kuluttaja maksaisi isomman hinnan ja saatavuus olisi heikompi Sorex renkaassa. Ehkä pahiimmillaan kukaan ei toisi rengasta Suomeen vaan sen joutuisi tilaamaan ympärimaailmaa että saisi "nopeimman" renkaan.
Pohjimmiltaan taisi olla liian vähän kauppiaita tarjoomassa ykstyyppirengasta. Mutta tätä ongelmaahan m8:ssa ei ole kun on niin paljon renkaita mistä valita?
Nimenomaan se että HARRASTAJALLA on mahdollisuus valita itse renkaansa, tekee hänen harrastamisestaan edullisempaa.
Nyt puhutaan edelleen siis perus harrastajasta, eikä siitä porukasta jotka tiedetään ajavan aina kovaa ja kähinöivänsä siellä kärjessä oli alla mikä saatavilla olevista renkaista tahansa (kunhan tekniikka ei petä)
Jos on kauppojen hyllyillä muutamaa eri merkkiä joilla kuitenkin ajaa kärkisijoista kunhan vaan osaa ratin väännön niin sillon se on ihan oma päätös ottaako sen kalliimman vai halvemman vaihtoehdon.
Olen varma että jos sulla goos olisi/tulisi olemaan polttiskrossirenkaita jotka valmiiksi vanteelle liimattuina maksaa kympin vähemmän per kierros kuin nämä pari "muoti" rengasta niin myyt niitä ihan mielelläsi porukalle jotka niitä ostavat... Koska se on mahdollista.
Jos tehdään ykstyyppirengas sääntö niin kauppojen hyllyiltä katoaa nämä muut merkit aika vahvasti jolloin kuskit ajaa myös treeninsä niillä yksillä ja samoilla renkailla, eikä siis voi hommata niitä hieman halvempia renkaita ja hommata niillä sitä radalla kiertämis kokemusta lisää.
Harvassa kun on oikeesti ne kuskit jotka treenaa niillä renkailla millä kisoissa ajaa.
Itsekin ajan monesti halvemmilla renkailla treeniä... tietäen että kun laitan ne TÖ renkaat autoon niin pääsen vain kovempaa.
Ajo-ominausuudet muuttuvat hieman, mutta nekin aina vaan parempaan suuntaan.
Välillä pieni setupin toimivuus testi niillä renkailla millä aion kisoissa ajaa, lähinnä vain varmistaakseni että homma pelaa...
Jokatapauksessa ne viimeiset säädöt joutuu tekemään kisapaikalla koska keli voi olla erilainen.
Mun kustannukset nousis samantien selkeästi mikäli kaupan hyllyiltä katoaa ne edullisemmat renkaat ja siis joutuisin treenaamaan niillä virallisilla renkailla.
Myös monella ihan vaan omaksi huvikseen kisoihin osallistuvilla nousis kustannukset koska pitäis hommata ne viralliset renkaat että saa edes osallistua kisoihin, eikä kelpaakaan ne puolet halvemmat kiinasta tilatut rinkulat... Kiinasta siksi koska suomessa niitä ei sitten olis pahemmin saatavilla kun kauppiaat ei tietenkään hommaa vääriä renkaita hyllyihinsä.
Tuo mitä kuvasit että pitäis valita renkaasta että ajaako sorexilla vai CPX:llä ja pitäis ehkä tilailla ulkomailta se "paras" rengas ei jälleen päde polttiskrossissa.
Koska polttiskrossissa on juuri niitä parhaita renkaita hyllyillä jo nyt...
Siellä kun ei ole samanlaista eroa näiden renkaiden suhteen.
Melkein voi sanoa että esim AKA ja proline tarjonnasta löytyy molemmista rengas joka on niin lähellä toistaan että hyvä kun 80% kuskeista edes huomais sokkotestissä eroa.
Tai ainakaan niin että se tulokseen vaikuttais.
On parhaita renkaita ja on edullisempia vaihtoehtoja... sekä myös vielä edullisempia.
Perus harrastajana katot lompakkoon ja teet sen mukaan sitten päätöksen että mitkä renkaat siitä lähisiwasta ostat kun kisoihin tarttet renkaat että pääset edes varikolta liikkeelle.
Ja tuntuu siltä että jatkuvasti sivuutetaan täysin se asia että maailmalla ajetaan niin monella renkaalla niin monella eri alustalla että jos ei näitä renkaita voisi suomessakin paremmin kuin vain itse ulkomailta tilaamalla ja radalla treenaillessa testailla... eikä siis todeta kisatilanteessa eroa niin miten se vaikuttaisikaan tähän suomen polttiskrossi tasoon.
JQ ei saiskaan ajaa omilla renkaillaan kisoissa... (jos merkki oliskin joku muu)
Ei pystyisi edustamaan sponsoriaan... (hieman kaukaa ehkä haettua, mutta jopa menettäisi sopparinsa joka taas vaikuttais erittäin fataalisti arvokisoihin)
No JQ ehkä vähän turhan jyrkkä esimerkki, mutta ehkä nyt kuitenkin jotain tuosta esimerkistä ymmärs.
Ihan samahan se olis sitten tehdä kaikesta ykstyyppiä.
Auto, moottori, tulppa, servot, vastariakku, radiot, polttoaine, renkaan muttereiden väri, lippiksen lippa edessä vai takana yms...
Kun ei noilla asioilla vaan yksinkertaisesti ole merkitystä sille jos haluaa tässä luokassa pärjätä niin ei ole mitään syytä olla tätä myöskään rajoittamassa...
Rajoitus ainoastaan rajoittaisi firmojen kilpailua... Jotku köyhtyy ja joku köyhtyy vain vähemmän...
Se on jo vuosien ajan nähty että kun moni firma saa myytyä omaa maahantuomaansa tavaraa niin kaikilla on paremmin.
Varsinkin harrastajilla, koska kauppiailla on mahdollisuus tukea kilpailuita ja jopa järjestää kilpailuita ja kilpasarjoja.
Porukka puhaltaa yhteen hiileen vaikka onkin eri logo kalsareissa jne.
Ja nimenomaan kun koko vaikealta näyttävä kuvio ei todellisuudessa ole sitä tippaakaan.
Ei kisoissa ihmetellä millä ajetaan.
Laitetaan mustaa gummia alle... jos jonkun merkin paketti on jäänyt kiertelemään rahtikeskuksiin niin otetaan sitten toista merkkiä ja ajetaan sitten sillä... Lopputulos sama... yks kaato ja olet sählännyt renkaan tuoman nopeuseron.
Ja uskokaa tai älkää... Polttiskrossissa kaatoja sattuu ihan ammattimiehillekin.
Rata kun tuppaa muuttumaan kisan aikana.