Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Gixi

Sivuja: [1]
1
Minkälaisia sähköjä ootte tähän laittanut?
Itseltä löytyy kaksi runkoa jossa toisessa löytyy x12 10,5T ja kulkee hienosti. Ja toisesta X12 5,5T joka ei pysy lapasesssa millään :D.

vaikka rc autoista ei ole mitään kokemusta ennen blastia, niin hyvä budjetti ratkaisu tuo on ollut. Omassa käytössä ei juuri osia ole hajonnut. C hub ja ohjauspalat mutenkin menee väljiksi kun renkaiden tasapainotus on ollut pielessä.. Päivityksiä odotellessa.

2
Voisko olla niinkin yksinkertainen juttu, että ohjaimesta on kaasusäätö jäänyt pienelle? En muista pystyikö sitä rtr esciä säätämään.. Jos noista ei syytä löydy niin epäilys kävisi moottoriin. Sen sisäänajoon tai sitten siinä on jotain muuta vikaa. Orkkis konettahan ei pysty sen kummemin huoltamaan, ellei halua vääntää niitä klipsuja auki-kiinni.

Toisella moottorilla pystyisi hyvin kokeilemaan sen onko vika siinä. Mulle niitä orkkis koneita on pari jääny lojumaan...

3
Yleinen keskustelu / Vs: Vetarien pituuksia
« : 14.07.11 - klo: 11.33 »
Mittaako Tamiya eri kohdasta sen pituuden?
En sen kummemmin ole noita valmistajien sivuja katsonut, mutta kotimaisten kauppiaiden sivuilla infoa joskus liiankin vähän. Näin ummikkona aloittelijana kun ei tiedä mistään mitään, niin sitä toivoisi että muistakin tuotteista olisi pikkuisen lisä infoa.

Kun saan aikaiseksi kaivettua tönärin esiin, niin laitan mittoja tulemaan.

 

4
Yleinen keskustelu / Vs: Vetarien pituuksia
« : 14.07.11 - klo: 01.21 »
Hatun nosto ajatukselle!

Vetarit ja muutamat muut osat saisi olla mun mielestä myynnissä mittojen mukaan. Eri valmistajilta kun voi löytyä esim vahvemmasta tavarasta tehty saman mittainen osa. Itsekkin mieluusti päivittäisin muutamaa osaa, mutta ilman mittoja tulee kokeilut kalliiksi :)

5
Kiitos palautteestasi. Otan tämän asian huomioon ensikerralla ja mietin tarkemmin mihin keskusteluun haluan asiani haudata.

Mutta takaisin itse asiaan. Noita hardcase laatikoita varmaan myydään jossain erikseen?

6
Yleinen keskustelu / Turnigy lipot saapui rikkinäisinä
« : 14.07.11 - klo: 00.22 »
Jeps..

Tilasin Hobbykingistä pari lipoa ja tänään ne vihdoin saapui. Avasin paketin ja tarkastin tuotteet mitä olin tilannut. Paketissa oli 3 akkua (hardcase) joista kahden pääty oli rikkoutunut johtojen vierestä. Näytti kovasti siltä ettei kyseinen muovi kestä tuossa kohdassa, kun johdot painavat sitä.
Uskaltaako noita käyttää? Itse kennoissa ei sen kummemmin damagea ole.

Minkälaisia kokemuksia teillä on Hobbykingin takuusta ja toimista vastaavissa tapauksissa?

7
Miksi ei 2s lipolla saisi kulkemaan?

Omat lukemat oli edellisellä koneella 47 km/h mitattu. Uudella koneella ihan liikaa :). Mitataan kun keritään. Eikä toi 4wd truggy muutenkaan taida olla huippunopeus auto.

8
Pelkän pinjonin ostaminen ei välttämättä riitä, autossa voi olla nyt sen verran kookas isoratas, että sopivan välityksen antavan pinjonin kanssa rattaat voi olla yhteensä niin isot ettei koneen siirtovara riitä. Eli voi joutua ostamaan pienemmän isorattaankin.
Pinjoneja kannattaa ostaa saman tien useampi, ja lähtee kokeilemaan lyhyemmän välityksen (isomman välitysnumeron, pienemmän pinjonin) suunnasta. Liian pitkä välitys kuumentaa laitteita.

Tohon samaan asiaan oon täälä aikaisemminkin törmännyt. Mikä sitten on oikea kierros alue esim kV3600 koneelle? Pitäisikö se käytetyin vauhti olla esim 80% täydestä vauhdista ettei lämpene niin helposti?

Eli jos auto kulkee suoralla tiellä esim 50 km/h niin suurin osa ajamisesta tapahtuu siinä 40 km/h nurkilla (+-10 km/h)?

9
Sähköautot / Tuunausta
« : 03.07.11 - klo: 01.46 »
Moni on uskoakseni päivittänyt autoaan omiin tarkoituksiin sopivaksi. Kisaamiseen on haettu nopeutta koneella, käsiteltävyydellä yms. Samalla tavalla piha kruisaajat painottaen omia tarpeitaan. Näin myös minä olen tehnyt ja teen edelleen. Itse olen hakenut tähän mennessä tehoja joita löytyy vähän enemmän kuin tarpeeksi, mutta niitä ei kuitenkaan koskaan ole liikaa ;D.

Olisi kiva kuulla mitä on päivitetty ja kuinka merkkiuskollisia ollaan oltu päivitysosissa? Kuinka moni on tehnyt osia itse?

Tähän harrastukseen kuuluu pitkälti huollot ja muu ropaaminen ajamisen lisäksi. Harrastaessa itsellä tuo menee 50/60. Omalla päivitys listalla on alu ohjauspää, alu hexit, alu c-hub eteen ja hub taakse (sori etten suomentanut :D) ja pari muuta pikku juttua. Noita osia ei tahdo helpolla (ainakaan suomesta) löytyä LRP s10 autoon. Vinkkiä saa laitta jos joku on tehnyt/modannut jostain toisen merkin vastaavasta!

Yksi osa on jota en ole löytänyt. En tiedä monellako on noissa hubeissa laakeireiden välissä "ohjuria" joka estää laakereita vetämästä vinoon kiristäessä. Ainakin tosta orkkiksesta sellainen puuttuu. Jos tiedätte mistä löytyisi muistaakseni 5x6x2 (sisä x ulko x leveys) holkki niin taas vinkkiä tulemaan.

Entä osien valmistus itse? Nykyisellä kokoonpanolla tuntuu että voimansiirron heikoin lenkki on spurri (muovinen) joka tuntuu olevan suojaamattomana kulutus tavaraa. Metallisena sliperin oikein toimiminen korostuisi ja ehkä se sulake joka rikkoontuu saattaisi siirtyä johonkin muualle. Ajatuksena heräsi muotin teko spurrista ja uusien valaminen. Näin sillä ei ole väliä montako niitä kuluu :D. Onko joku tehnyt näitä muovi osia ja kestääkö ne?

10
Sähköautot / Vs: Liittimet
« : 03.07.11 - klo: 00.54 »
Kyllä kummasti alan kääntymään noiden bullettien suuntaan. Kävin katsomassa mistä niitä saisi tilattua :).
Nyt on hätävarana toiminut vanhat kunnon sokeripalat.. Pakko päästä ajaman :D
Kun tuo asia on korjattu onkin aika katsoa mitä seuraavaksi pitää päivittää.

Samat bulletit voi varmaan laittaa koneen ja noparin väliin? samaa virtaa ja jännitettähän sieläkin kulkee


11
Sähköautot / Vs: Liittimet
« : 02.07.11 - klo: 17.39 »
1:10 autoon tulisi. Eikä sillä väliä jos vähän on ylimitoitettu.. Tehot pitää aina olla vähän ylimitoitettu :D

Täytyypi katsoa noi bulletit tuolta. Onko niissä jotain suoja kuoria? kuvissa ei ainakaan näy kummemmin. Hobbykingin sivuilla oli jotain missä oli suojat.

Nyt menee vähän ot mutta mites Hobbykingistä tilaamisen kanssa. Saako Euroopan varastolta tilatessa tavarat ilman tulli ja alveja? Jenkeistä tilatessa ainakin tulee jos ylittää sen 45.-

12
Sähköautot / Vs: Liittimet
« : 02.07.11 - klo: 14.09 »
mistäs helposti/nopeesti noita Bullet liittimiä löytää?

Joo ei noilla pitkälle pötkitä jos 15A luvataan :D

13
Nostetaan tätä samalla vähän ylös..

Omat kokemukset truggystä on hyvät. Hinta-laatu suhde tuntuu hyvältä. Tosin kokemuksia ei muista autoista ole :D. Kuitenkin paljon piiskaa saa antaa ja silti kestää 10,5t koneella. Heikoimmat kohdat tuntuu olevan vetarit jotka vääntyy hyppyjen yms alas tuloissa jos kaasua on paljon.

Onko kukaan vaihtanut toisen auton vetareita eteen tai taakse? Voisin itsekkin miettiä vaihtoa jos löytäisi jostain kestävemmät.

14
Sähköautot / Liittimet
« : 02.07.11 - klo: 12.06 »
Minkälaisia liittimiä porukka suosii? onko niistä jotain infoa jossain paljonko mikäkin kestää virtaa?

omasta suli liittimet (tamiya), kun sain tehoa hankittua lisää. Muistelen että Tamiyaa haukuttiin jossain viesti ketjussa. Voihan kyseessä olla myös huono kontakti vaikka siihen en itse usko.

15
Ei huono toi Nosram. Hintakin alkaa olemaan inhimillinen.

Mites noi Ezrun ja Xerun noparit? Niistä paljon on puhetta täälä ollut. 60A versio ei taida riittää vaan omien laskelmien mukaan saisi olla 120-150A malli. Noissa ihmetystä aiheuttaa kV arvot.. yritin katsoa specsejä niin niissä taisi olla aika pienet rajat kV:lle ja tuossa uudessa koneessa kierroksia taas riittää :)

16
Tuon kohdalla hintakriteeri vaan ahdistaa :).
LRP on tuttu ja tykkään heidän tuotteistaan, mutta kiinnostaisi katsoa onko se ruoho vihreämpää aidan toisella puolella. Tarjontaa olisi vaikka kuinka, mutta pitäisi vielä ymmärtääkkin jotain spekseistä mitä niistä annetaan.
Muita ehdotuksia?

17
Nyt tarvitsisi löytää hyvä edullinen nopeudensäädin X12 vector koneelle.
Koneen specsit on 5,0T kV7100 ja 519W

Nykyinen SPX Zero brushless nopeden säädin ei ilmeisesti kestä tällä koneella? Vaikka specseissä mainitaan 200A virta. Moottori on kuitenkin rajoitettu tuohon 7,5T.

Miten ylipäätään näiden nopeudensäätimien lukuja pitäisi lukea? Joissain on ilmoitettu vaan amppeerit eikä sen kummemmin mitään moottorin kokoa tai käämien kierroksia. Käykö nämä periaatteessa kaikille koneille (Harjattomille)?

Nostetaan tätä vähän esille ettei unohdu :).
Oikeasti kaipaisin vastauksia niiltä jotka osaa ja tietää asiasta!

18
Nyt tarvitsisi löytää hyvä edullinen nopeudensäädin X12 vector koneelle.
Koneen specsit on 5,0T kV7100 ja 519W

Nykyinen SPX Zero brushless nopeden säädin ei ilmeisesti kestä tällä koneella? Vaikka specseissä mainitaan 200A virta. Moottori on kuitenkin rajoitettu tuohon 7,5T.

Miten ylipäätään näiden nopeudensäätimien lukuja pitäisi lukea? Joissain on ilmoitettu vaan amppeerit eikä sen kummemmin mitään moottorin kokoa tai käämien kierroksia. Käykö nämä periaatteessa kaikille koneille (Harjattomille)?

19
Jeps.. Näin ajattelin päivityksen tehdä myös. Moottorista lähteä liikkeelle akkua kohti ja jokainen askelma on hieman ylimitoitettu edelliseen (moottori-Noppari-Akku).

Kyllä tuossa Nimh-Lipo jutussa jotain täytyy olla minkä takia se on rajoitettu millä nopparilla niitä voi käyttää.. Tai sitten moni meistä on mainonnan uhreja ja valmistaja on saanu uskoteltua että lipo tarvii oman nopparin. LRP:n sivuilla on maininta jostain: AutoCell System - Automatic NiMH-LiPo adaption
http://www.lrp.cc/en/products/electronic-speed-controls/brushless-brushed-forwardbrakereverse/produkt/spx-brushless-bullet-reverse/details/

Samanlaista mainintaa ei kuitenkaan ole tässä
http://www.lrp.cc/en/products/electronic-speed-controls/brushed-forwardbrake/produkt/ipc-v31-generation-digital/details/
Optimised for the use with 4, 5 and 6 Sub-C celles maininta ja voltit 4,8-9,6v kuitenkin

Tuntuu silta kuin noppareista saataisiin tehtyä "erillaisia" sillä että jätetään mainitsemasta jostain ominaisuudesta mikä kaikissa on ja nostetaan eri ominaisuuksia esille eri noppareissa. Muutenkin hieman hämää näin ymmärtämättömänä ettei moottoreista/noppareista kerrota samoja tietoja. Vertailua tehdessä olisi kivata tietää moottorilimitti, kv arvo, voltit, Ampeerit, Watit.


20
Jos rc autossa käytetään 300-800 cst öljyä niin miksi esim moottoripyörien iskareissa käytetään öljyä arvolla ~14 cst? Tietysti kaikkea voidaan säätää öljyn kanavilla, mutta herkkyys kärsii jos on "rujompi" tekele ja paksummat öljyt.
No, RC autojen isoin etu verrattuna oikeisiin autoihin tai moottoripyöriin on muutoksien tekemisen helppous. Ostat pari sarjaa samanlaisia iskareita ja kasan öljyjä ja saat 100€ budjetilla ja parin päivän aikana tutkittua, miten öljyn koostumus vaikuttaa.

En nyt tiedä onko tuo etu verrattuna moottoripyöriin. Nykyään kaikissa ns kyykkypyörissä on säädettävät alustat. Vakiona niistä saa ruuvia kääntämällä tehtyä ajettavan radalle. Parin sadan budjetilla ne saa shimmattua yms. niin että niillä voi ajaa koko kauden ja säätää ruuvista radan ja kelin mukaan. Ehkä tässä olisi jollekkin valmistajalle markkinarako :D. Varsinkin jossain suuremmissa luokissa tästä voisi olla hyötyä.. ehkä.. en tiedä :).

21
Mutta mutta.. Eikö se yleensä mainita erikseen että nopparissa on Lipo cut off? Tässä uskossa olen ainakin ollut ja sen takia arponut/miettinyt sitä päivitystä. Itse en usko siihen nimellisjännitte juttuun niinkään. Kuullostaisi paljon järkeen käyvämmältä tuo lipon parempi virran antaminen. 3600 mah lipo akku antaa helposti +25C kun vastaavan kapasiteetin omaava hyvä Nimh antaa 15C. Joka taitaa olla lähellä Nimh tekniikan maksimia?
Entäs siinä tapauksessa että moottori olisi esim 100W eli ottaisi ~14A @ 7,2v ja jos sen laskee vaikka sen 8,4v mukaan (täys akku) niin silti se pysyisi maltillisissa rajoissa. Nopparin kestäessä 100A niin luulisi tuon koneen ottaman tehon rajoittavan sitä virran ottamista.

Vai pitäisikö 3600 mah 25C akkua käyttää vain sellaisella nopparilla joka pystyy sen antamaa virtaa käyttämään vaikka moottori olisikin "mopo"?

22
Jotenkin osasin tuon päätellä itsekkin.
Kaikki ei nyt vaan ole niin musta-valkoista.. Kysymys oli vain mielenkiinnosta esitetty. Jokusen keulaputken (moottoripyörän) avanneena ja kasanneena tekniikka kiinnostaa. Sovellushan samaa ajatusta noudattava kummassakin. Omassa rc autossa ei vaimennus ole säädettävissä, mutta onko kisapeleissä?

Jos sulla on autossasi öljy iskarit, niin voit tottakai säätää niitä iskari öljyillä,
vanhat öljyt pois ja uutta tilalle.

Toni

Kyllä kyllä. Näin sen ajattelin. Ihmetystä vain herätti rc puolella myytävä silikoni pohjainen öljy ja sen viskositeetti. Ja nyt kun on lukenut ja tutustunut tähän lisää alkaa ihmetyttämään vieläkin enemmän :D..
Jos rc autossa käytetään 300-800 cst öljyä niin miksi esim moottoripyörien iskareissa käytetään öljyä arvolla ~14 cst? Tietysti kaikkea voidaan säätää öljyn kanavilla, mutta herkkyys kärsii jos on "rujompi" tekele ja paksummat öljyt.

23
hämmennetään vielä akku asialla..
Jos nopparissa mainitaan pelkästään nimh yhteensopivuus ja 7,2v niin miksi se ei kestä lipoa ja 7,4v?
Luulisi tuon sopivan turvamarginaalin sisälle. Nimh ladattuna on kuitenkin 8,4v tai jotain.. vastaavasti lipo on sielä samoissa lukemissa, mutta kuitenkin voltit on korkeammat kuin nopparissa on mainittu.

24
Joo luulen kanssa et meni mitat ja astiat sekaisin. kv arvon ymmärrän, mutta niiden suhdetta käämien kierroksiin kyselin ja loppujen lopuksi kaiken suhde Watteihin :D. Oli ehkä alkuunsa vähän huonosti muotoiltu kysymys.

Kuinka tehokkailla moottoreilla porukka sitten ajelee noita Truggyjä yms. buggyjä?

Laittakaa jotain hyviä noppari-kone yhdistelmiä millä lähtisin päivittämään autoa! Budjetti ratkaisuilla kuitenkin mennään eli turha laittaa mitään 500,- yhdistelmää.

Toi kone mitä ajattelin taisi olla lähemmäs 300w ja 10,5T. Varmaan ihan hyvä keskiverto? välityksillä saa nopeutta lisää kiihtyvyyden kustannuksella. Mutta näinhän se kaikki muukin on suhteessa teho vs ajoaika :).


25
Jotenkin osasin tuon päätellä itsekkin.
Kaikki ei nyt vaan ole niin musta-valkoista.. Kysymys oli vain mielenkiinnosta esitetty. Jokusen keulaputken (moottoripyörän) avanneena ja kasanneena tekniikka kiinnostaa. Sovellushan samaa ajatusta noudattava kummassakin. Omassa rc autossa ei vaimennus ole säädettävissä, mutta onko kisapeleissä?

26
Samoin tuon itsekkin ajattelin.

Muita kommentteja ei noppari ja moottori paketista tullutkaan vielä :P.. Eli asiasta kukkaruukkuun.. Iskareissa on jonkinlainen öljy sisällä. Muistaakseni jossain oli maininta että se olisi silikonipohjaista?? Tietääkö kukaan sen koostumusta? Onko se verrattavissa viskositeetiltaan esim moottoripyörissä käytettävään iskari öljyyn?

27
No miksi siinä täytyy olla ja saako niitä erikseen? Siis muutakin kuin sitä summeria..
Käytännössähän tuo cut off ei anna käyttää akkua alle jonkun tietyn rajan, mutta pakollinenhan se ei ole.

28
Tervehdys!

Täältä löytyy uusi kaveri joka kävi jokin aika sitten noutamassa LRP S10 Blast tx:n. Kotiläksyä on tehty ja tämä viestiketju läpi luettu. Ei muuten onnistunut ihan hetkessä :). Samoin lueskelin Ari-Pekan aloittelijan oppaan. Jotain näistä kummastakin on jääny päähän, mutta samalla heräsi lisäkysymyksiä..

Elikä ajatuksena olisi päivittää truggyä hieman tehokkaammaksi pihalla suditteluun. Vauhtiahan ei koskaan ole liikaa ;). Laturiksi suunnittelin Element Pro Chargeria jonka hinta sopii kukkarolle eikä ole kovin monimutkainen käyttää. Tällä onistuu Nimh ja Lipo lataukset. Tämä visiin tasaa noi kennot?

Moottori ja noppari yhdistelmäksi on tässä vaiheessa kaavailtu A.I. Brushless Pro Reverse digital ja Vector K4 Brushless Motor - 10.5T. Mitään ultra tehoja ei tarvitse olla ja kustannuksilla on väliä. Kommentteja tai vaihtoehtoista yhdistelmää??

Em. nopparissa ei taida olla Lipo Cut-offia, mutta jossain näin maininnan summerista mikä ilmoittaa ajoissa jännitteen alenemisesta. Mistä sen löytäisi? Lipoista oli oma ketju, mutta laitan mietinnät kuitenkin tähän samaan.. Joku 4000 mah c25 lipo on varmaan riittävä ko paketille?

Ihmetys heräsi kun lueskelin ja tutustuin specseihin. Joissain koneissa ilmoitetaan vaan kv arvo ja toisissa kierrokset. Nämä ei varmasti kulje ihan käsikädessä?





Sivuja: [1]