//Huom lyhyestä pinnasta, ADHD:sta, lukihäiriöistä, kovasta (sokeri)humalatilasta kärsiville boldattu tämän viestin pääpointit valmiiksi//Mielenkiintoinen keskustelu meneillään ja sattui juuri sopivasti, kun olen harkinnut lipojen hankintaa kevääksi ja miettinyt pään puhki liittimien eroista. Deansit tällä hetkellä käytössä. Juottaminen, pysyvyys, lämpeneminen tai kesto eivät ole tuottaneet ongelmia. Mut onhan noita nyt chatte oltava parempiakin.
Uskon, että mamyllyn ja IsonKarhun pointti on kuitenkin ollut se, että esitetään etenkin uusille harrastajille liitinvaihtoehto joka on rakenteellisesti, juotettavuudeltaan, sekä käytettävyydeltään parempi kuin esim. kunnioitettavaan ikään päässyt Deans, pelkät aloittelijan käsissä helposti oikariin räpsähtävät Bulletit, tai tarkkaa juottamista vaativat Traxxakset. Ei siis lähdetä siitä perusoletuksesta, että mainstream-porukalla on 10S-lipot ja maximoitu virrankäsittely on se pääasia. E-hei.
Kumpikaan nimimerkeistä ei ole huutanut suoraa kurkkua paremmasta kyvystä kuljettaa virtaa, tai usuttanut noita väkisin niille ketkä ovat omaan liittimeensä tyytyväisiä ja vaihtavat vain jos vanhat liittimet alkavat
a.) lämmetä käytössä
b.) niistä tulee hankalia juottaa paksummilla kaapeleilla
Omaa mielipidettä ja tonttia pitää silti puolustaa ja kundit on kyl hoitanu homman hyvin, täytyy sanoa. Jos joku jaksaa oikeasti kertoa noista ex tempore pitkän selostuksen, vastailla kysymyksiin ja antaa tarpeen vaatiessa takaisin samalla mitalla, niin mulla nousee hattu päästä. Ison Karhun tekaisema video vaikutti liittimien kasauksen puolesta houkuttelevalta. Mikäli oikein ymmärsin, niin nuo ECx:t ovat bulletteja liitinkuorella, joka vähentää mahdollisuutta väärinkytkentään. Vähentää siksi, että kaikki liittimet on mahdollista kytkeä väärin, ei välttämättä itse liitosvaiheessa, mutta esim. liitintä kasatessa + / - ristiin, ja avot talo palaa, auto räjähtää ja akka huutaa kuin hyeena.
Ja vaikka täällä moni itkeä ruikutti, että "antakaa jotain statistiikkaa, mä haluan tietää erot virrankulussa ja resistanssissa", niin ruikuttakoot. Maalaisjärki sanoo, että liitin jossa on vähänkin tavoiteltu kykyä kuljettaa virtaa, se myös sen tekee. Eroa Tamiya-liittimen, JST:n ja EC5:sen välillä on varmasti, mutta jos otetaan joku perus 1:10 piharässi 2S-3S lipoilla ja Deans ja EC5:sta verrataan pelkän virran kuljettamisen osalta...Sama kuin kattois, et miten maali kuivuis kuusesta ja männystä tehdyissä lauta-aidoissa.
Ei, mä en ole haluamassa kenenkään turhan tärkeän inssin tekemää vertailua liittimien välillä. Riittää mulle tiedoksi, että liitin kestää reilusti yli meikäläisen tarpeiden ja se on käytettävyydeltään fiksusti rakennettu.
XT60 verrattuna tuo vaikuttaa rakenteellisesti paremmalta, sillä siinä molemmissa liittimissä molemmat bulletit ovat erillisessä kuoren osassa. XT60:ssa toinen liittimen kappaleista on hazardin oloinen ilman "väliseinää" bullettien välissä ja juottaminen on varmasti samanlaista nautintoa kuin Deansissa. Kutistesukkaakin vaatii samalla tavoin kuin Deans.
Ok, HK alkaa käyttää noita XT60:siä tulevaisuudessa 3000 "mAahiseen" saakka, entäs kun mun ajoakut tulee olemaan 5-6000 ja juottaminen kuuluu joka tapauksessa tähän harrastukseen?
EC5 tuntuu imevän AWG8 piuhaakin ihan kiltisti ja muidenkin kuin pohjolan piirirallimestarien kokemuksia lukemalla maailmalta, vaikuttaisi että tuo kestää myös virtaa oikein mainiosti.
Olen valmis vaihtamaan kaikki liittimeni, mutta ainoa kysymys ECx-liittimistä tietäville:-Taivuttakaa mulle rautalangasta, poikkeaako aito ja esim. hobbykingin myymä EC5-liitin poikkeaa toisistaan käytännön tasolla? Ei nimittäin huvita maksaa hunajaa ja kuukiviä noista liittimistä, jos niitä saa maailmalta edullisesti muiden pakollisten ostosten ohessa. Näyttäis ainakin asiakaspalautteiden pohjalta kestävän ihan tarpeeksi hyvin tuo HK:kin versio. Toinen vaihtoehto tietty alkaa metsästää edullisesti tuota ns. parempaa EC5-liitintä, Suomessa hinnat aika riistoa.
Ja kaiken toisten flamettamisen ja naljailun keskeltä mä tein omat päätelmäni:
Deans:+Suht yleinen edelleen, saa käsiinsä melkein mistä vaan ja kopiotkin usein toimivaksi koettuja
-kokonsa ja muotoilun takia hankala irroittaa toisistaan ja soo-soo johdoista ei saa kiskoa
-kuuluu juottamis-metodin puolesta huonoimpaan kastiin XT60-liittimen kanssa
XT60:+Parempi muotoilu kuin Deansissa, ei tartte kiskoa johdoista
+Jotkut valmistajat käyttävät tehtaalta saakka näitä liittimiä (akut suoraan ajoon, ei liitin-swappia)
-Kopiot usein aivan onnettomia laadultaan
-Uros-liittimen rakenne, jossa ei ole väliseinää makes me a paranoid parrot
TRX:+Hyvä grippi ja muotoilu, ei tartte kiskoa johdoista
+Parempi juottaa kuin Deans tai XT60
-Juotettavuudelta silti huonompi kuin ECx tai Bulletit, vaatii tarkkuutta
Bulletit:+Helppo juotella, tekniikka sama kuin IsoKarhun videossa
-kokonsa ja muotoilun takia hankala irroittaa toisistaan ja soo-soo johdoista ei saa kiskoa
ECx:t+Helpoin kasata luotettavaksi liitin-kokonaisuudeksi
+Kuin Deans, joka on helppo juottaa, jonka kontaktit on kuin bulletista, rakenne on parempi kuin XT60 ja liitettävyys ja irroitettavuus kuin Traxxaksen liittimestä
-Uusi liitin, ei vielä niin kovin yleinen
Loppukaneetti:Deansin seiskytlukuistaminen vs. kaapista ulos astuva EC5 näytti vaan ottavan välillä aika piikikkäästi yhteen, mielestäni ihan turhaan. Keskustelu, mielipiteet, jne. on jees. Se, että porukka dissaa henkilökohtaisella tasolla toisiaan, kutsuu toisiaan kädettömiksi, pätee omalla harrastusvuosien määrällä, juotostaidoilla, vertailee Ladaa ja Audia, sitä onko paksu johto helpompi juottaa liittimeen x vs y ja itkuparkuu turhasta on totally mental.
Free your minds, bros...Pyöritelkää niit liittimii handuissa, kolvatkaa pari jokaista, valkatkaa itselle sopivimmat ja vetäytykää Zen-tilaan takapihalle auton/lennokin/helikopterin/veneen/härvelin kanssa. Niin mäkin ajattelin tehdä, kun tuol paistaa näemmä aurinko. //Huom lyhyestä pinnasta, ADHD:sta, lukihäiriöistä, kovasta (sokeri)humalatilasta kärsiville boldattu tämän viestin pääpointit valmiiksi//