Kirjoittaja Aihe: Nosram RS30  (Luettu 3025 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ipe2004

  • Tulokas
    • Profiili
Nosram RS30
« : 26.04.12 - klo: 21.58 »
Mikä meni pieleen ??

Eli löytyy tollane Nosramin RS30 pannu ja sitähän sitä sit tuli pikkase viilailtua =) Tai oisimpa jättäny tekemättä..

No hommahan lähti siitä et viilailin sylinteriputken kanavia pikkase uudelleen,eli pyöristelin kulmia ja kiillotin ne.. saman tein kampuralle,eli kiillotin kaiken mahdollisen minkä pysty. liukupinnat ja ne kolme uraa siitä veivin tapin kupeelta.

Sit oliki kone kasattu huolella ja vielä varmisteltu koneen räjäytyskuvien kera et kaikki on oikeilla paikoilla.
Siinä sit tuli laitettuu isompi kytkinkellon ratas ja alumiiniset kytkimen palatki ja viel oikeinpäin =) 

Sitten ajoin koneen varmuudenvuoksi sisään Nosramin ohjeiden mukaisesti,plus että polttoaineen syöttöä ruuvasin rikkaammalle..
Sisäänajot suju mallikkaasti ja kaikki pelas niinkuin pitikin,kunnes sitte eilispäivänä oli ensimmäinen "vapaa" ajo.. Peli käyntiin ja lämmittelin sen pukin päällä kunnolla.
Sit ei muuta ko rankaat soraa vaste ja lämä pohjaan.. Jumaliste sitä soran määrää mitä se visko.. Se repi iha hulluna ja se on hienoo ko vetäsee liipasimesta niin kolme rengasta on ilmassa ja yks nurkka on maassa mikä kaivaa puroa.. vähäki isompi kaasun avaus ja peli oli katolleen.. !!!
Noh...!! Sitä lystiä kestiki kaikki 2 minuuttia kunnes sitte Nossi oli sitämieltä et se haluaa hyytyä!! pikkuhiljaa kierrokset laski ja laski ja sit ökähti.. Käynnistys narun kahva jäi käteen ko yritin saada konetta pyörähtää..

Tossa hetki sitten avasin sen koneen ja näkyhän oli mitä oli !! eka havainto et kiertokangen laakeri puuttu. No se löyty murusina kampikammion pohjalta. Mäntä on lähes uudenveroinen,eli ei oo naarmuja eikä myöskään puutu paloja.. sylinteriputki näyttäs olevan melko hyvässä kunnossa mut pikkasen on vaihtanu väriä,eli on varmaan lämmenny "aika" hyvin..  Ja sitte se kytkin!! En tienny et alumiini voi sulaa ja mennä niin muodottomaks,mut kyllä se voi!! se on sulanu sellaseks muodottomaks möykyks sinne kellon sisään ja yksikään pala ei liiku mihinkää suuntaan..

Eli kysymys kuuluu??   Mikäs meni vikaan jos ei lasketa sitä et ylipäätään viritin sitä??
Viritys kyllä toi koneesta esille sen mitä toivoin,mut en osannu kuvitella et siit tulee noin sairas.. moottori liikutti HB:n D8T trukkia ja ei muute oo ikinä menny noin lujaa,saati tyhjentäny tota soramonttuu hiekasta yhtä tehokkaasti.
Polttoaineena oli 20 prossasta menovettä..

Kiitti jo etukäteen mahdollisista avautumisista... =))
HB D8T with Nosram RS30 engine.
HPI Baja 5sc ss

Poissa JiiVee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nosram RS30
« Vastaus #1 : 26.04.12 - klo: 22.05 »
Kytkin on ilmeisesti luistanut ja siksi sulanut.

Veivin laakeri ei ilmeisesti ole kestänyt sitä tehoa minkä se pannu tuotti viilauksen jälkeen, murut pois koneesta, uus veivi sisään ja taas menoksi.

Laakerit kannattaa katsoa myös ettei niissä ole sitä murua ja vaihtaa tarvittaessa.

Vaikka auto on sutinut ja keulinut niin ilmeisesti voimaa on myös riittänyt kytkimen luistamiseen.
pöö

Poissa ipe2004

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Nosram RS30
« Vastaus #2 : 26.04.12 - klo: 22.20 »
Tuo kyl on totta,mut ei vaan mee millää jakeluun et sellaset pikku jutut vaikuttaa niin paljo =)

Nyt onki ongelma mistä löytyy uudel hilut koneeseen. Nää perus paikat ilmottaa et,ei ole ja ei tiedä saako tilattuu =/

Oisko ulkomaalaisia paikkoja mistä löytää osia ja ois hyvää kokemusta,ko taitaa mennä näissä leluautoissa samalla tavalla ko oikeissakin autoissa,et ei vaan kannata suomesta ostaa hinnan takia.. =))
HB D8T with Nosram RS30 engine.
HPI Baja 5sc ss

Poissa Riku.F

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Nosram RS30
« Vastaus #3 : 26.04.12 - klo: 22.30 »
otappas mitat siitä laakerista. voi olla että LRP:n koneessa on sama laakeri.
V-one RRR evo,  IGT,Team-c GT8L, LAB 801&802 Schumacher MI4lp,Tamya 416x ,416we(x), 418 , Giga Crusher DF, Sledgehammer S50, LRP S10 SC .Ym..

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Nosram RS30
« Vastaus #4 : 27.04.12 - klo: 00.47 »
otappas mitat siitä laakerista. voi olla että LRP:n koneessa on sama laakeri.

Just näin.
Viilaus on onnistunut todella hyvin kuin olet vain tiputtanut 10% tehosta.
Veikkaan siis että jos et olis siishen koskenut se olis viellä ehjä ja kulkenut jopa kovempaa.
En tiedä kovinkaan montaa Suomalaista kaveria joka osaa näitä koneita viilata mutta esim tunnetuin tällä hetkellä on tuo Teemu saarinen. Sippolan mies oli aika kovan luokan viilaaja myös aikoinaan.
Ihan vain kysymyksena sinulle.
Tiesitkös mitäs teit kuin viilasit ja miksi viilasit ylipäätään sitä konetta.
Minkälainen kokemus sinulla on noista viilauksista.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa horna

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Nosram RS30
« Vastaus #5 : 27.04.12 - klo: 01.04 »
Joo eli LRP, Nosram ja HS tulee samalta pajalta. Eli kysäsehän Power-racingista veiviä. En ole ihan varma, mutta muistelisin että .28 ja .30:ssä on sama veivi. Itsellä tuo LRP:n .30 just sisään ajettu. Meni sitten hiukan kone laihalle ja alkoi koneen kierrokset soutamaan. Kuulin kaukaa kun se löi laatikkoon ja sieltä tapin poikki. Puhtia on mukavasti, mutta mielestäni hiukan hankalampi säädettävä kuin Losi 427(.26). Pitäisikö kääntää kytkinpalat toisin päin, jolloin se pureutuisi paremmin kiinni eikä  pääsisi luistamaan? Ajattelin että tuossa on tuota vääntöä jo alhaalta jolloin keskipakovoima ei jaksa painaa kytkinpalaa tarpeeksi, ettei se luistaisi. Ei ole kokemusta, mutta voisi toimiakin.
Jerzi; anna nyt kaverin yrittää. Hänenhän se kone on ja jo tehoa häviää, niin so what. Tämähän on harrastusta. Mitä muutakaan nitromies voi talven pimeinä iltoina tehdä kuin viilata konettaan? Jos se sen jälkeen vielä lähtee käyntiin niin se on onnistunut juttu. :evil:
MFR,Robin 25, 3xJConsepts bj4, Tamiya tt01E, 2x Thunder Tiger MTA4+LRP, Corally RDX PHI+novak brushless, LRP S8TXe, Losi LST, SV27, GWS Beaver, Losi 1:10 comp crawler+losi brushless, Atlas 1:16 hydro.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Nosram RS30
« Vastaus #6 : 27.04.12 - klo: 09.28 »
Toivon vaan että kukaan ei saa missään nimessä sellaisen kuvitelman että kuka tahansa pystyy viilaamaan konetta silleen että tehot nousevat. Ne päinvastoin melko aina vähenevät.
Minun konetta oli aikoinaan viilattu ja se meni tuhatta ja sataa ja lentämällä ohi Reckwardista mutta kuin lämmöt olivat 298 niin siinä ei vissiin ihan mennyt viilaukset nappiin.
No kovaahan se meni sen hetken.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa joksa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Nosram RS30
« Vastaus #7 : 27.04.12 - klo: 11.27 »
Liian laihalla käynyt jerssin kone nuilla lämmöillä :grin:
Kun paljon tekee niin sattuu ja kun paljon sattuu
niin tottuu. Kohta ei satu enää ollenkaan!

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Nosram RS30
« Vastaus #8 : 27.04.12 - klo: 11.32 »
Liian laihalla käynyt jerssin kone nuilla lämmöillä :grin:

Ei vaan viritysaste oli hiukan liian korkea.
No saipahan maailmanmestari reckward katsoa minun takarenkaita kuin vihelsin ohi.
Ja hauskaa oli, no ainakin hetken verran.
GP Ruotsi -96
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Savager

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Nosram RS30
« Vastaus #9 : 01.05.12 - klo: 13.39 »
Tervehdys!

Mulla on ollut toi RS.30 motti nyt pari vuotta Savagessa. Siinä on nyt HPI:n viripilli. En ole mikään ekspertti noiden koneiden suhteen, joten kertokaapas mulle mikä olis paras putki siihen, jos haluaa maksimitehot ulos? Toi HPI:n pilli on käsittääkseni suuniteltu .21+ koneille, mut olen aika varma että siihen löytyisi parempikin. Olen yrittänyt tutkia asiaa parhaani mukaan, mut toistaiseksi en oo löytäny mitään järkevää. Heittäkääpä jotain ehdotuksia ja mielellään perusteluineen, olis kiva tietää enemmän siitä miten noi pillit vaikuttaa koneeseen.

Kiitoksia jo etukäteen ja hyvää kevättä kaikille! 
[HPI Savage X Nosram RS.30 motilla] [LRP S10 Blast SC harjattomalla tekniikalla] [Spektrum DX3S radio]

Poissa Pekka_h

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Nosram RS30
« Vastaus #10 : 02.05.12 - klo: 19.16 »
Ei kait tossa ole ollut pielessä ku koneen säädöt. Tuskin viritys ainekaan tehoja ole pahemmin tuonnut eikä vienyt. Liian laihalla olet päästellyt ja voitelu ei ole riittänyt! Vakio moottorikin laulaa mukavasti jos on vaan luikun puolella kone. Et ilmeisesti paljon lämpöjä seuraillut. Kiillotitko kiertokangen? mietin ettei olis jäänyt vaan voitelureikä tukkoon?

Ei muuta kun seuraavaa konetta viilaamaan. Vahingoista oppii... varsinkin niistä kalliimman puoleisista. 2-tahti moottorin virittäminen ei ole raketti tiedettä mutta ei kyllä mitenkään yksinkertaistakaan. Pieni kanavien sipostelu ei ole mitenkään pahasta. Polttiskoneet on vaan niin pieniä että täytyy muistaa ettei homma ole kiinni kuin kymmenyksistä eli ei mitään milli pois juttuja!!! Jokainen tehkööt kuinka tahtoo.

En ole ajanut kilpaa vuonna 67 enkä 97 joten empäs tässy nyt viitti kertoa mitä teet sille koneelle tarkemmin koska kohta satais p****a niskaa tän forumin tuntien. Eli ei muuta kun viila käteen ja nokka kohti uusia pettymyksiä.

-Pekka
*OCM rally kustom & Go pro .28* OCM kaos dt-19 & Go massive mods .21 *

Poissa horna

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Nosram RS30
« Vastaus #11 : 04.05.12 - klo: 03.25 »
nykypäivänä nuo GPS- datarecorderit eivät maksa kuin 60€. Tuollaisella voi mitata huippunopeuksia josta saa osviittaa onko viilaus onnistunut, eihän se tietenkään kerro koko totuutta, mutta jotakin kuitenkin. Mielestäni netistä löytyvilä ohjeilla on mahdollista saada koneesta hiukan lisää tehoa virtauksia parantamalla. Oman oikukkaan Kyoshon koneen käytös ja käynti varmuus parani oleellisesti valupurseiden poistamisen jälkeen. On selvää ettei kisakoneissa tuollaisia valupurseita ole. Mutta mielestäni virittäminen on oleelinen osa moottori-urheilua, moottorin koosta riippumatta.
MFR,Robin 25, 3xJConsepts bj4, Tamiya tt01E, 2x Thunder Tiger MTA4+LRP, Corally RDX PHI+novak brushless, LRP S8TXe, Losi LST, SV27, GWS Beaver, Losi 1:10 comp crawler+losi brushless, Atlas 1:16 hydro.