RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: jsiksu - 31.05.07 - klo: 18.15

Otsikko: vielä pientä säätöpulmaa
Kirjoitti: jsiksu - 31.05.07 - klo: 18.15
Hobao-ST)
Eli olen nyt säädellyt autoa edestakaisin (pääneulaa) ja ihmetyttää että 5-10minuutin säätö vaikuttaa todella paljon eli asennossa 45min röpeltää kiihdyttäessä sekä täydelläkaasulla tuntuu että loppuu "vaihteet" kesken ja nykii vähäsen, savua tulee kohtalisesti lämmöt tuolla huonolla mittarilla siinä 100-110c

Asentoon 50-55 min savua tulee lähinnä kiihyttäessä ja kulkee hyvin mutta lämmöt ovat olleet jopa 140c ja peloittaa ruvennut peloittaa että kone hajoo.. Kokeilin talouspaperilla ja tulee piilistä märkää mutta tosiaan lämmöt on "korkeet?" näin pienellä säädöllä...

(alaneulaa säädin n.7min kireemmälle ja kiihtyvyys tuli ok.)

Sitten ihmetyttää vielä se aluksi lähti lähes heti käyntiin ja vastusta tuntui olevan, mutta nyt vetokäynnistimessä ei juuri tunnut vastusta ja välillä tuleekin ns. tyhjiä vetoja ja kiskoa saa "30" kertaa käyntiin saamiseksi... vaikka kokeillee antaa vähän enemmän polttoainettakin jne... mistä johtuu vai onko normaalia?
Otsikko: Vs: vielä pientä säätöpulmaa
Kirjoitti: säästäjä - 31.05.07 - klo: 19.28
Se vetokäynnistys johtuu siitä että vetokäynnistyksellä ei yksinkertaisesti saada autoa käyntiin kun sitä on käytetty jonkin aikaa.Eli tulee tyhjiä vetoja ja sen jälkeen kohta alkaa naru katkeilee.
Otsikko: Vs: vielä pientä säätöpulmaa
Kirjoitti: Mika R - 31.05.07 - klo: 20.15
se on "normaalia" jos yksisuuntalaakerissa on öljyä --> ei pidä ja pyörii tyhjää tai moottori on niin väljä ettei kuumana käynnisty, vain kylmänä
Otsikko: Vs: vielä pientä säätöpulmaa
Kirjoitti: jsiksu - 31.05.07 - klo: 20.44
Miten sitten kun narulla ei enään käyntiin?
Toivottavasti ei ole väljä vielä kun vasta puoli gallonaa mennyt...  :azn:
Niin kylmänä lähtee huonosti lämpimänä kyllä heti...
Otsikko: Vs: vielä pientä säätöpulmaa
Kirjoitti: Mika R - 31.05.07 - klo: 20.48
Jaa no mä ymmärsin sun tekstin väärin että lähtee aluksi mutta ei sitten enää.. tarkoitit ilmeisesti että kone lähti narulla uutena hyvin käyntiin mutta ei enää.. no sitten se vika on yksisuuntalaakerissa varmaankin eli siellä on öljyä eikä ota kiinni..tyypillinen vika ilmeisesti näissä... ota auki ja kuivaa laakeri..saattaa auttaa hetken. tosin en ole narustarttien asiantuntija koska en niitä käytä .... tuskin se kone väljä sitten on jos pelaa muuten käy ja kukkuuu
Otsikko: Vs: vielä pientä säätöpulmaa
Kirjoitti: jsiksu - 31.05.07 - klo: 20.52
Pitää opetella aukaisu..

Muuten käy ihan hyvin mutta kuten tuossa alussa tuo säätö vähän ihmetyttää... siis että 5min vaikuttaa kuin yö ja päivä...
Otsikko: Vs: vielä pientä säätöpulmaa
Kirjoitti: blaah - 31.05.07 - klo: 20.56
Eli jos vahtipyörä ei liiku vetäessäsi starttia niin on laakerissa vika..
Itsellä auttoi ripaus CRC:tä sen laakerin päälle.. Tosin piti sitten tehä uudestaan aika nopeasti.. Vaihdoin jopa laakerin jossain vaiheessa, mutta sama rumba jatkui..
Otsikko: Vs: vielä pientä säätöpulmaa
Kirjoitti: Elvisrc - 31.05.07 - klo: 23.33
Hobao-ST)
Eli olen nyt säädellyt autoa edestakaisin (pääneulaa) ja ihmetyttää että 5-10minuutin säätö vaikuttaa todella paljon eli asennossa 45min röpeltää kiihdyttäessä sekä täydelläkaasulla tuntuu että loppuu "vaihteet" kesken ja nykii vähäsen, savua tulee kohtalisesti lämmöt tuolla huonolla mittarilla siinä 100-110c

Asentoon 50-55 min savua tulee lähinnä kiihyttäessä ja kulkee hyvin mutta lämmöt ovat olleet jopa 140c ja peloittaa ruvennut peloittaa että kone hajoo.. Kokeilin talouspaperilla ja tulee piilistä märkää mutta tosiaan lämmöt on "korkeet?" näin pienellä säädöllä...

(alaneulaa säädin n.7min kireemmälle ja kiihtyvyys tuli ok.)

Sitten ihmetyttää vielä se aluksi lähti lähes heti käyntiin ja vastusta tuntui olevan, mutta nyt vetokäynnistimessä ei juuri tunnut vastusta ja välillä tuleekin ns. tyhjiä vetoja ja kiskoa saa "30" kertaa käyntiin saamiseksi... vaikka kokeillee antaa vähän enemmän polttoainettakin jne... mistä johtuu vai onko normaalia?
Mä suosittelen startti boksia, se on kyllä aivan ehdoton apu. Minkälainen mittari sulla oli laseriko? Mulla on kans laseri ja se näyttää jotain 70 ja kun sylkäsin koneen päälle niin kiehui iloisesti eli kuumempi on mitä mittari näyttää  :roll:
Otsikko: Vs: vielä pientä säätöpulmaa
Kirjoitti: jsiksu - 01.06.07 - klo: 20.05
Mittari on tee se itse lehden tilaajalahja jolla välillä kiehuva vesisikin on 150c...  :azn:

Pitää hankkia uusi mittari, ja putsata tulpan ympärys kun siihen on tullut aluksi vähän öljyä ja nyt kaikkea roskaa tarttunut kiinni...

Eikö kenelläkään ole tietoa tuosta säädön vaikutuksesta mitä oli ekan viestin aluksi?
Otsikko: Vs: vielä pientä säätöpulmaa
Kirjoitti: CluBBaH - 01.06.07 - klo: 22.33
riippuen koneesta 5min säätö voi olla todella paljon , tai sitten ei juuri mitään.
Otsikko: Vs: vielä pientä säätöpulmaa
Kirjoitti: Mika R - 01.06.07 - klo: 22.36
Eikö kenelläkään ole tietoa tuosta säädön vaikutuksesta mitä oli ekan viestin aluksi?

Tietoa ja osaamista on varmasti yllin kyllin täällä mutta paha ottaa kantaa näkemättä ja mä en ainakaan edes jaksa ymmärtää mitä olet kysymässä...
Otsikko: Vs: vielä pientä säätöpulmaa
Kirjoitti: jsiksu - 02.06.07 - klo: 19.31
kysymässä sitä että onko tosiaan näin paljon eroa 5:minuutin verran kun säätää pääneulaa:

- Auto käy röpeltäen, savuttaa reilusti jne.. lämmöt 110c lähtee hyvin käyntiin.

-Kun taas säätää laihemmalle siis tuon 5:min lähtee lämpösenä käyntiin mutta ei millään kylmänä.
lisäksi savuttaa vähän ja kulkee aivan erillä lailla.  lämmöt 140c

Eli 5:llä minuutilla ero kuin yöllä ja päivällä.. onko se normaalia...???

Tosin on totta että vaikea on säätää veistien avulla autoa mutta apua siitä on tähän asti ollut.
Täällä pohjanmaalla kun näitä harrastajia on vähän... Pitää varmaan ilmaatua kesäloman aikana ihmisten ilmoilla että saa paremmin apua...
Otsikko: Vs: vielä pientä säätöpulmaa
Kirjoitti: ST - 02.06.07 - klo: 19.34
Missäpäin pohjanmaata asut?
Otsikko: Vs: vielä pientä säätöpulmaa
Kirjoitti: jsiksu - 02.06.07 - klo: 19.37
Missäpäin pohjanmaata asut?
Pietarsaaressa
Otsikko: Vs: vielä pientä säätöpulmaa
Kirjoitti: Divi - 02.06.07 - klo: 19.41
Mökki löytyy pietarsaaresta mutta en ole nyt ihan lähiaikoina sinne päin tulossa.  :undecided:Voisin käydä vähän tutkimassa kesän aikana kun ehdin jos et saa mottia säätöihin. :wink:
Otsikko: Vs: vielä pientä säätöpulmaa
Kirjoitti: Elvisrc - 02.06.07 - klo: 19.48
kysymässä sitä että onko tosiaan näin paljon eroa 5:minuutin verran kun säätää pääneulaa:

- Auto käy röpeltäen, savuttaa reilusti jne.. lämmöt 110c lähtee hyvin käyntiin.

-Kun taas säätää laihemmalle siis tuon 5:min lähtee lämpösenä käyntiin mutta ei millään kylmänä.
lisäksi savuttaa vähän ja kulkee aivan erillä lailla.  lämmöt 140c

Eli 5:llä minuutilla ero kuin yöllä ja päivällä.. onko se normaalia...???

Tosin on totta että vaikea on säätää veistien avulla autoa mutta apua siitä on tähän asti ollut.
Täällä pohjanmaalla kun näitä harrastajia on vähän... Pitää varmaan ilmaatua kesäloman aikana ihmisten ilmoilla että saa paremmin apua...
No mikä ongelma se 140cc siitä nyt tekee? Jos se auto vaan pelaa parhaiten siinä lämmössä niin anna palaa vaan, sitte kannattaa jo huolestua jos se näyttää 170.
Otsikko: Vs: vielä pientä säätöpulmaa
Kirjoitti: jsiksu - 02.06.07 - klo: 19.52
Mökki löytyy pietarsaaresta
Otan osaa.. :grin: Voidaan katsoa tarkemmin mutta itse olen kesän Kouvolan suunnilla. Mutta voin laittaa viestiä jos satuttas törmäämään, tuossa härmässäkin olisi kuulema rata..?
Otsikko: Vs: vielä pientä säätöpulmaa
Kirjoitti: jsiksu - 02.06.07 - klo: 19.54
Lainaus
No mikä ongelma se 140cc siitä nyt tekee? Jos se auto vaan pelaa parhaiten siinä lämmössä niin anna palaa vaan, sitte kannattaa jo huolestua jos se näyttää 170.

Sitä ei saa käyntiin ollenkaan vetostartilla ja ei ole starttiboxia vielä hankittuna...
Otsikko: Vs: vielä pientä säätöpulmaa
Kirjoitti: Maakari - 02.06.07 - klo: 20.01
Tommosilla "naruilla" leikkimisen minä ainakin unohtaisin suosiolla heti. Koska mielestäni tossa rytkimisessä ei mene kuin hermot. Ja on myöskin paljon helpompaa käynnistää autoa boksilla, ei tarvitse ensin kiskoa narua "hikipäässä" ja sitten kun on "kuollut" nii päästä ajamaan. Kun vaihtoehtoisesti voit vain painaa auton lootaa vasten ja lähteä ajelemaan. (mutta ei se lootakaan sillon käynnistä autoa heti jos säädöt seilaa)

-Aki-
Otsikko: Vs: vielä pientä säätöpulmaa
Kirjoitti: Elvisrc - 02.06.07 - klo: 20.08
Tommosilla "naruilla" leikkimisen minä ainakin unohtaisin suosiolla heti. Koska mielestäni tossa rytkimisessä ei mene kuin hermot. Ja on myöskin paljon helpompaa käynnistää autoa boksilla, ei tarvitse ensin kiskoa narua "hikipäässä" ja sitten kun on "kuollut" nii päästä ajamaan. Kun vaihtoehtoisesti voit vain painaa auton lootaa vasten ja lähteä ajelemaan. (mutta ei se lootakaan sillon käynnistä autoa heti jos säädöt seilaa)

-Aki-
Meinasin kyllä juuri sanoa samaa, mä repisin kans pelihousuni toisena päivänä sen naru startin kans.
Otsikko: Vs: vielä pientä säätöpulmaa, niin minullakin
Kirjoitti: ElmoRc - 03.06.07 - klo: 11.12
Eli ajattelin laittaa tänne omia pulmiakin, ettei uutta aihetta tarvitse väsätä.

1. Kun jo 5 minuutin ajon jälkeen hehkun ottaa pois, auto sammuu siihen paikkaan. Nyt on kyse sisäänajosta, tyhjäkäynnillä olen jo ajanut kolme tankkia, ja rauhallista kurvailua 4-5tankkia. Moottorin lämpötila on 90-100 astetta, johtuuko ongelma siitä?

2. Kun autolla kaasuttaa, sen kaasu jää ikäänkuin päälle, ja vaikkei painaisikaan kaasua, se liikkuu samalla vauhdilla vielä yleensä todella pitkäänkin.

3. Starttinaru on välillä todella jumissa, välillä toimii vapaasti :shock:

Kiitos jo etukäteen vastauksista! :azn:
Otsikko: Vs: vielä pientä säätöpulmaa
Kirjoitti: miksalo - 03.06.07 - klo: 11.28
ootko säätänyt sitä moottoria vai onko se vielä tehdas asetuksissa???
Otsikko: Vs: vielä pientä säätöpulmaa
Kirjoitti: Joel P - 03.06.07 - klo: 11.31
e.
Otsikko: Vs: vielä pientä säätöpulmaa
Kirjoitti: ElmoRc - 03.06.07 - klo: 12.02
Kiitos vastauksista, ne valaisivat mieleni.
Moottoria olen säädellyt, mutta ainoastaan pääneulaa. Rapartoin myöhemmin auttoiko. Auto on siis Cen sport MG10 mt.
Otsikko: Vs: vielä pientä säätöpulmaa
Kirjoitti: Maakari - 03.06.07 - klo: 22.13
Pistä alhaaltakin kiinni. Niin ei jää huutamaan.
Otsikko: Vs: vielä pientä säätöpulmaa
Kirjoitti: RÄPSÄ - 08.06.07 - klo: 16.08
Moi, ajelin tossa eka kertaa polttiksellani, auto on käytetty hyper 7, käyntiin lähtee startti lootalla tosi hereästi, savuttaa ajaessa ja toimii hyvin. Aluksi ajelin rauhallisesti jotta kone lämpiää (n.5min.). Sylkitestissä räkä kiehuu noin 2 sekunnissa pois. Mutta kun painaa kaasun pohjaan niin sammuu kuin saunalyhty. Käyntiin lähtee taas tosi hyvin kun starttaa. Eli mitä mun pitäs tehdä jotta kone ei sammu täydellä kaasulla??
Otsikko: Vs: vielä pientä säätöpulmaa
Kirjoitti: tomppa82 - 08.06.07 - klo: 22.36
1. Etkai pidä viittä minuuttia hehkua autossa ennen kuin otat pois  :huh: Ei näin, vaan kun auto on saatu käyntiin ja se käy edes jotenkin niin hehku pois. Tarkista myös tehdassäädöt vaikkapa ohjekirjasta, tai kerro mikä auto on kyseessä ja kysy mistä voisi esim. saada nämä säätöasetukset

Hetkinen... Sisäänajossa oleva auto= säädöt toivottavasti melkoisen rikkaalla --> todennäköisesti tarvii sen hehkun, että polttoainetta palaa tarpeeksi.



Lainaus
3. ...Toinen syy mikä voi aiheuttaa jumiutumisen, on se että mäntä on yläkuolokohdassa. Käännä vauhtipyörästä mäntä pois yläkuolokohdsta (näet tulpan raosta)
ja koeta sen jälkeen nykiä (tulppa tietenkin kiinni) Vetonaru saattaa "luistaa" koska yksisuuntalaakeriin on päässyt öljyä, ja laakeri ei enää pidä. Vetari pois, putsaat laakerin ja takaisin paikoilleen.

Moottorin esilämmitys esim. jo hiustenkuivaajalla helpottaa tilannetta, jos tuosta on kyse...
Otsikko: Vs: vielä pientä säätöpulmaa
Kirjoitti: Mika R - 08.06.07 - klo: 22.40
Moi, ajelin tossa eka kertaa polttiksellani, auto on käytetty hyper 7, käyntiin lähtee startti lootalla tosi hereästi, savuttaa ajaessa ja toimii hyvin. Aluksi ajelin rauhallisesti jotta kone lämpiää (n.5min.). Sylkitestissä räkä kiehuu noin 2 sekunnissa pois. Mutta kun painaa kaasun pohjaan niin sammuu kuin saunalyhty. Käyntiin lähtee taas tosi hyvin kun starttaa. Eli mitä mun pitäs tehdä jotta kone ei sammu täydellä kaasulla??

laittaa pääneulaa rikkaammalle kuten puhelimessa juteltiin ;-)
Otsikko: Vs: vielä pientä säätöpulmaa
Kirjoitti: zereg - 08.06.07 - klo: 23.21
Joo elikkä itellänikin pientä säätöpulmaa.
Vaikka olen jo rakkaalla kyöstillä ajellut useamman vuoden, en koskaan ole saanut tyhjäkäyntiä niin alas, ettei kytkin olisi ottanut kiinni ja täten pyörät pyörisi. Moottori ei vaan pysy käynnissä kun tyhjäkäyntiä säätää alemmas. Kaikki muutkin säädöt/jutut on katsottu (kuten jo 3 vuotta polttiksella ajelleelta voi olettaa)  :roll: :p
Missä voisi olla vikaa? ...auto siis Ultima RB...
Otsikko: Vs: vielä pientä säätöpulmaa
Kirjoitti: Mika R - 09.06.07 - klo: 09.25
no jos ei muuta niin kytkinjousi tiukemmalle, ehkä sitä voi lyhentää hieman
Otsikko: Vs: vielä pientä säätöpulmaa
Kirjoitti: RÄPSÄ - 09.06.07 - klo: 17.29
Moi, ajelin tossa eka kertaa polttiksellani, auto on käytetty hyper 7, käyntiin lähtee startti lootalla tosi hereästi, savuttaa ajaessa ja toimii hyvin. Aluksi ajelin rauhallisesti jotta kone lämpiää (n.5min.). Sylkitestissä räkä kiehuu noin 2 sekunnissa pois. Mutta kun painaa kaasun pohjaan niin sammuu kuin saunalyhty. Käyntiin lähtee taas tosi hyvin kun starttaa. Eli mitä mun pitäs tehdä jotta kone ei sammu täydellä kaasulla??

laittaa pääneulaa rikkaammalle kuten puhelimessa juteltiin ;-)

Laitoin pääneulaa yhteensä noin 20 min rikkaamalle. No nyt ei sitten tahdo käydä minuuttia pitempään ajoi hiljaa tai lujaa, kokeilin laittaa asteittain laihemmallekkin (vanhaan asemaan)mutta ei auta. taas pääneulaa rikkaammalle asteittain eikä homma muutu miksikään. Väliin sammuu heti kun ottaa hehkun pois toisinaan hetken päästä.  Tulpankin vaihdoin varmistaakseni että se on ainakin kunnossa. Öljyä tulee pakoputkesta kun sen saa käymään hetken paikoillaan. Elikkä täällä on aloittelija tosi hukassa. Apu otetaan kiittäen ja kumartaen vastaan.
Otsikko: Vs: vielä pientä säätöpulmaa
Kirjoitti: RÄPSÄ - 16.06.07 - klo: 06.48
Doddii, eilen sain koneen käymään kunnolla, on varmaan rikkaalla kun röpöttelee kokoajan, mutta kävi koko tankin sammuilematta. Vikana oli ilmavuoto kaasarin polttoaine nipassa, sekä  tankin korkin tiiviste oli moro, onneksi tuli uusi ton auton mukana. Tuolta löysin hyvän keinon tiiveyden tarkistamiseksi. En tiedä onko joku jo laittanut linkin, mutta lisäänpä sen tähän, jos vaikka auttais jotain toistakin.

http://www.rchobbies.org/engine-tuning.htm
Otsikko: Vs: vielä pientä säätöpulmaa
Kirjoitti: 5R - 17.06.07 - klo: 23.17
Voisiko joku kertoa miten tuo starttiboksi oikein toimii?Kun olisi eka polttis hakusessa ja samalla ostaa starttiboksin?
Otsikko: Vs: vielä pientä säätöpulmaa
Kirjoitti: Mika R - 18.06.07 - klo: 10.43
Boxissa on kumipyörä joka pyörittää moottorin vauhtipyörää kun autoa painetaan boxia vasten (kumipyörän kytkin menee samalla päälle). Boxi saa yleensä sähkönsä pötköakuista tai sitten esim. lyijyakusta joita jotku käyttää. Boxilla voi käynnistää myös vetokäynnisteiset (eli narustartilla varustetut moottorit). Boxia hankkiessa on syytä huomioida että kumipyörä on samansuuntaisesti kuin autossa, koska yleensä hihnavetoisissa rata-autoissa vauhtipyörä on auton pitkittäissuuntaan kun taas keppivetoisissa ja crossiautoissa se on poikittain menosuuntaan nähden. Kaikkia autoja ei voi käynnistää boxilla, esim. monet monsterit, koska vauhtipyörää ei saa auton rakenteesta joshtuen osumaan boxin kumipyörään. Silloin käytetään yleensä tuota antiikinaikaista narustarttia tai sitten uudempaa ns. sähköistä roto-startteria. Hauska yksityiskohta on että jos boxin +/- sähköt kytkee väärinpäin niin moottorin voi saada käynnistymään "väärään" suuntaan. Tällöin auto pakittaa.
Otsikko: Vs: vielä pientä säätöpulmaa
Kirjoitti: RÄPSÄ - 18.06.07 - klo: 17.15
Ei sen käyttö kyllä vaikeeta ole, kun minäkin sain koneen käyntiin heti eka yrityksellä  :p Tuskin olisi onnistunut vetostartilla niin hyvin.
Otsikko: Vs: vielä pientä säätöpulmaa
Kirjoitti: Mika R - 19.06.07 - klo: 10.04
Tietysti. Narustartti on ihan hanurista.
Otsikko: Vs: vielä pientä säätöpulmaa
Kirjoitti: Hylky - 19.06.07 - klo: 12.46
noh noh! kunto kasvaa   :wink:

no tosin onhan vetostartissa se hyvä puoli et ei tarvii ravaa boxille takas tai hilluu rotostartterin kanssa. riittä ku hehku messis ja ei muutaku kiskasu ja matka jatkuu  :cheesy: turhat ns. varikolle kävelyt voi unohtaa..

no mutta onhan siinä sekin, että jos naru katkee nii se ajopäivä on sitte siinä ellei kaverilla boxia mukana..
Otsikko: Vs: vielä pientä säätöpulmaa
Kirjoitti: Mika R - 19.06.07 - klo: 13.04
Totta vetari on hyvä toimiessaan tien päällä mutta sisäänajo yms on aika työlästä. Lisäksi ne syö tehoa ja aiheuttaa vuotoja eikä aina toimi.