Ei sinne noparille kyllä mitään ampeereita pusketa vaan moottori ne ottaa noparin läpi akuista. Ne mAh siinä akun kyljessä kertovat kapasiteetin, jos sulla on 5000mAh (eli 5Ah) akku niin voit ottaa 5A virtaa sieltä tunnin tai 25A virtaa 12 minuuttia. Peruskoulufysiikkaa ja -matematiikkaa.
Nopari kärähtää siis jos a) akuista tulee liian paljon voltteja (liian monta kennoa sarjassa) tai b) moottori ottaa niin paljon virtaa että noparin komponentit eivät kestä. Moottorin tehonkulutusta taas ei ole kauhean helppo arvioida niin tarkasti joten ylimitoittaminen on varmaan se helpoin tie.
Tietty akku pitää mitoittaa niin että myös se kestää virran ottamista. Ja rinnan kytkemällä akut voltit eivät nouse mutta tehonkesto kylläkin. Eli jos moottori haukkaa vaikka 80A ja sulla on 3200mAh akku niin purkuvirtaa pitää kestää akun päässä vähintään 80A/3.2Ah = 25C jolloin "normaali" 20C akku ei riitä vaan on kolme vaihtoehtoa:
1) ostat 25 tai 30C akun
2) kytket kaksi akkua rinnan jolloin tehonkesto periaatteessa 40C (käytännössä varmaan alempi)
3) ostat isomman vaikka 5000mAh akun jolloin 20C akku kestääkin jo 100A tehoa
Toivottavasti selvensi (ja meni oikein).. oikeat yhdistelmät löytyvät ehkä helpoiten kysymällä alkuvaiheessa, ja toki myös kädellä kannattaa kokeilla että lämpeneekö paikat ajossa niin sieltä ne alimitoitetut osat sähköistä alkaa paljastua.