Kirjoittaja Aihe: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)  (Luettu 2026695 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2820 : 18.05.11 - klo: 15.06 »
en tiiä liekkö todellista mutta tuntuu siltä että jos täällä alottelija tai joku muu tietätätön kysyy apua tai neuvoja niin ei varmasti tule minkään näköstä kommenttia!

Voisko joku kertoo että minkäkokonen moottori sopisi 1:8 moottorikelkkaan?
Luin että autossa se olisi 540 kokoluokan moottori mutta vaatiiko kelkka isompaa?   

Tulee toimimaan neljellä sormipatterilla tai viidellä akkupatterilla, eli jännite on se 6V.  Jos jollakin sattuu olemaan ylimääräsenä sopiva moottori (mielellään harjaton), ja siihen sopiva perus nopeuden säädin niin saattasin olla kiinnostunut.

Ja vaikka ei oliskaan niin joku jolla on kokemusta niin voisko linkittää sopivan moottorin niin saisin paremman käsityksen tehoista ja sopivista Kv lukemista.
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2821 : 18.05.11 - klo: 15.29 »
en tiiä liekkö todellista mutta tuntuu siltä että jos täällä alottelija tai joku muu tietätätön kysyy apua tai neuvoja niin ei varmasti tule minkään näköstä kommenttia!

Mitä veikkaat, että montako ihmistä Suomessa harrastaa radio-ohjattavia moottorikelkkoja? :roll: Tuolla on tuo aihe ja siellä on varmaan aika kattava otanta alan osaajista. Tosi hienolta kuulostava projektihan tuo on, mutta kun ei ole tuollaisesta koskaan kuullutkaan, niin ei vaan ole. Onhan se tietysti hiukan ikävää, kun ei saa mitään vastausta, mutta toisaalta tyhmää täällä on ihan mutulla vastauksiakaan kirjoitella.

Ensinnäkin siinä on se kelkka. En kyllä osaa yhtään arvioida, että paljonko kelkka vaatii tehoa ja vääntöä verrattuna autoon. Onko sinulla hyvät mahdollisuudet säädellä sen laitteen välitystä?

Sitten siinä on nuo patterit. Useimmat ajaa noita autoja ja moottoreita joko 6 NiMHin (7.2V) tai 2S Lipo (7.4V) akulla. Pienemmällä jännitteellä se moottori on tehottomampi. Olisiko ihan mahdotonta laittaa siihen laitteeseen 2S LiPo? Olisi aika paljon enemmän käytetty akkumalli ja olisi enemmän moottoreita ja nopeudensäätimiä, mistä valita.

edit: olihan täällä moottorikelkoista muutakin kirjoitusta.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2822 : 18.05.11 - klo: 15.45 »
Ongelma on siinä että jos rakennat itse kelkkaa, ei voi tietää ilman että kelkka on pöydällä minkä kokoisen koneen sinne saa mahtumaan. Vielä vähemmän on tietoja ja kiinnostusta muilla laskea, minkälaiset välitykset ja nopeudet moottoreille tarvitaan. kuinka tehokas sen moottorin pitää olla riippuu taas kelkan painosta suoraan. Epäilen hieman että 4 sormipatterilla saat sitä kovin hyvin kulkemaan, jotain lipoa sinne kannataisi sovittaa. Kaikkiin sähköihin pätee se mitä sinne mahtuu, noita nopareitakin on niin monen kokoista. Välityksistä saat haarukan kun normi 550 kokoinen moottori kiertää max. alueellä noin 20 000- 40 000 kier. min. Sitten vaan laskemaan kuinka lujaa haluat kelkan kulkevan ja minkäkokoiset telat pyörittää hihnaa. -> telan pyörimisnopeus ja sieltä kautta sitten välitys suhdetta ihmettelemään. Kattele haulla noita muutamaa moottorikelkka aihetta.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2823 : 18.05.11 - klo: 15.59 »
Joo-o laittelin kyllä sinne moottorikelkka ketjuunkin viestiä mutta ei kuulu vastausta... no ei siitä kyl oo ku pari päivää mutta ei huvittas vaa istua ja ihmetellä ku ite ei tiedä ja ei oikein osaa ehtiäkkään. Vähän on tietoa nimittäin kelkoista netissä...
Ajattelin että sähköautojen harrastajilla ois vähä enemmä kumminki kokemusta moottoreista yleensä.


en tiiä lipoista ku pitäs laturi ja kaikki hankkia nii tulee hintaa jo iha kiitettävästi.
Mutta enkö voi sitte lisätä vaa vielä yhen patterin tai akun? sillo olis se 7.2-7.5 volttia.

no välityksiä voin vaihella melko hyvin. on jonkun näkönen lajitelma pikkurattaita niin saa rakenneltua ihan hyvin. 

Lähinnä sillä siis lähin kyselemään että varmasti löytyy autoharrastajia jotka virittävät autoaan ja laittavat parempia osia heti tehasmalliin ja on jäänyt ne orkkis sähköt lojumaan miljoona laatikon pohjalle,  niin löytys aika varma ostaja.

varmaan jonkun melko tehokkaan 1:8 sähkö osat kelpais, ei se tela nyt iha mahottomasti kitkaa lisää.

No tähtään sinne 20-30 km/h lukemiin ja vätävä telarulla taitas olla 25mm. Eli sille kun sais jonkun 5500 kierrosta. Jos se moottori ottaa sen 30k niin 1:5 välitykset ois sopivat.
Ilman akkuja, moottoria ja muita sähköjä kelkka painaa alle 400g joten olisko se reilu kilo valmiina.

Kuulostaako tollainen nopeus vielä mahdolliselta?

Moottoriksi mahtuu kevyesti 60mm pitkä ja 30mm halk. moottori. Eli siitä ei pitäs jäädä kiinni.
http://image.made-in-china.com/2f0j00eCqaQlvdfUcw/Small-DC-Electric-Motors-OT-FA-130-.jpg
alkuperäinen moottori on tuollainen ja se liikutti kelkkaa kävelyvauhtia.
« Viimeksi muokattu: 18.05.11 - klo: 16.10 kirjoittanut |juhkii| »
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2824 : 18.05.11 - klo: 17.59 »
Moottoriksi mahtuu kevyesti 60mm pitkä ja 30mm halk. moottori.

540 koon moottorin ovat pituudeltaan yleensä alle 60mm, mutta leveydeltää aina 36mm, joten ne ei tuohon sitten mahdu.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2825 : 18.05.11 - klo: 19.56 »
No onneks se 30mm mahtuu kevyesti, sellaista nimittäin sinne passalin,  Tuskin tekee 40mm moottorikaan tiukkaa.

Kait se ois sitte 540 moottori sopiva?  Siinä pitäs varmaan riittää puhtia jo tämmösee laitokseen.
Eli 5 patteria/akkupatteria niin saisin sen reilu 7V toimiiko semmosella paketilla hyvin.

No joo, pitää ottaa 60mm/36mm mittainen rautamötikkä vaan niin pääsee passailemaan telaston kohilleen, ja rakentamaan moottorintelineen.   


Ja edelleen. Jos jollakin on ylimääräisenä 540 kokoluokan moottori, siihen sopiva nopari ja 6-10kg/cm vääntävä servo, olisin kiinnostunut.
Saa olla hiilimottiki. Servo tietysti mahollisimma pieni kokoinen.


Niin ja vielä kun nopariin syötetään se 7.5 volttia, niin antaako se samanverran sitten vastaanottimellekkin? ja siitä sama jännite vielä ohjauservolle. Mietin vaan niitten kestävyyttä kun näkyy se 6volttia olevan servoille sopiva.





Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2826 : 18.05.11 - klo: 20.22 »
Niin ja vielä kun nopariin syötetään se 7.5 volttia, niin antaako se samanverran sitten vastaanottimellekkin? ja siitä sama jännite vielä ohjauservolle. Mietin vaan niitten kestävyyttä kun näkyy se 6volttia olevan servoille sopiva.
Toiset noparit antaa akun jännitettä, toiset antaa 5-6V. Tamiyan halpikset antaa tuota akun jännitettä muut yleensä 5-6V.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2827 : 18.05.11 - klo: 20.29 »
Noniin :D nyt selvis aika hyvin kaikki mikä on arveluttanut. Ja jos tosiaan ostan joltain sen moottorin ja noparin samassa paketissa niin eiköhän se puoli ole  sillä selvä.

No jokatapauksessa vaikka onkin näin pieni laite niin eiköhän tässä vuosi pyörähdä hyvin iloseen.
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa Gixi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2828 : 19.05.11 - klo: 20.39 »
Tervehdys!

Täältä löytyy uusi kaveri joka kävi jokin aika sitten noutamassa LRP S10 Blast tx:n. Kotiläksyä on tehty ja tämä viestiketju läpi luettu. Ei muuten onnistunut ihan hetkessä :). Samoin lueskelin Ari-Pekan aloittelijan oppaan. Jotain näistä kummastakin on jääny päähän, mutta samalla heräsi lisäkysymyksiä..

Elikä ajatuksena olisi päivittää truggyä hieman tehokkaammaksi pihalla suditteluun. Vauhtiahan ei koskaan ole liikaa ;). Laturiksi suunnittelin Element Pro Chargeria jonka hinta sopii kukkarolle eikä ole kovin monimutkainen käyttää. Tällä onistuu Nimh ja Lipo lataukset. Tämä visiin tasaa noi kennot?

Moottori ja noppari yhdistelmäksi on tässä vaiheessa kaavailtu A.I. Brushless Pro Reverse digital ja Vector K4 Brushless Motor - 10.5T. Mitään ultra tehoja ei tarvitse olla ja kustannuksilla on väliä. Kommentteja tai vaihtoehtoista yhdistelmää??

Em. nopparissa ei taida olla Lipo Cut-offia, mutta jossain näin maininnan summerista mikä ilmoittaa ajoissa jännitteen alenemisesta. Mistä sen löytäisi? Lipoista oli oma ketju, mutta laitan mietinnät kuitenkin tähän samaan.. Joku 4000 mah c25 lipo on varmaan riittävä ko paketille?

Ihmetys heräsi kun lueskelin ja tutustuin specseihin. Joissain koneissa ilmoitetaan vaan kv arvo ja toisissa kierrokset. Nämä ei varmasti kulje ihan käsikädessä?





Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2829 : 19.05.11 - klo: 20.53 »
Ihan ekana voin sanoa, että jos meinaat lipoilla ajaa,
niin noparissa TÄYTYY  OLLA lipo cut off.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Poissa Gixi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2830 : 19.05.11 - klo: 21.30 »
No miksi siinä täytyy olla ja saako niitä erikseen? Siis muutakin kuin sitä summeria..
Käytännössähän tuo cut off ei anna käyttää akkua alle jonkun tietyn rajan, mutta pakollinenhan se ei ole.

Poissa Pete_69

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2831 : 19.05.11 - klo: 22.33 »
No pakollinen se on siinä mielessä, että lipo kuolee jos sen voltit pääsevät laskemaan liian alas. Se lipo cut off siis suojaa sitä akkua. En kyllä ymmärrä, että miksei se summeri voisi ajaa samaa asiaa. Lopettaa vaan ajamisen, kun summeri alkaa huutamaan  :smiley:
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

Poissa Gixi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2832 : 19.05.11 - klo: 22.37 »
Samoin tuon itsekkin ajattelin.

Muita kommentteja ei noppari ja moottori paketista tullutkaan vielä :P.. Eli asiasta kukkaruukkuun.. Iskareissa on jonkinlainen öljy sisällä. Muistaakseni jossain oli maininta että se olisi silikonipohjaista?? Tietääkö kukaan sen koostumusta? Onko se verrattavissa viskositeetiltaan esim moottoripyörissä käytettävään iskari öljyyn?

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2833 : 19.05.11 - klo: 22.42 »
RC autojen iskareissa käytetään ko. tarvetta varten kehitettyjä oljyjä.
Jokaisen RC liikkeen valikoimasta löytyy iskari öljyjä.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Poissa Gixi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2834 : 19.05.11 - klo: 23.11 »
Jotenkin osasin tuon päätellä itsekkin.
Kaikki ei nyt vaan ole niin musta-valkoista.. Kysymys oli vain mielenkiinnosta esitetty. Jokusen keulaputken (moottoripyörän) avanneena ja kasanneena tekniikka kiinnostaa. Sovellushan samaa ajatusta noudattava kummassakin. Omassa rc autossa ei vaimennus ole säädettävissä, mutta onko kisapeleissä?

Poissa juu

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2835 : 20.05.11 - klo: 14.42 »
Ihmetys heräsi kun lueskelin ja tutustuin specseihin. Joissain koneissa ilmoitetaan vaan kv arvo ja toisissa kierrokset. Nämä ei varmasti kulje ihan käsikädessä?
kyllä ne kulkee käsi kädessä, sillä kv-arvo ilmoittaa, kuinka paljon moottori kiertää per 1 voltti. Eli 1000kv moottori kiertää 7.4:llä voltilla 7400 rpm jne.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2836 : 20.05.11 - klo: 15.06 »
Onko se verrattavissa viskositeetiltaan esim moottoripyörissä käytettävään iskari öljyyn?

Iskariöljyjen viskositeetit ilmoitetaan mystisinä wt eli weight arvoina tai sitten ihan mitattavina cst eli centistrokes arvoina. Iskariöljyt ovat yleensä 300-800 cst.

http://www.engineeringtoolbox.com/dynamic-absolute-kinematic-viscosity-d_412.html

Minä en tiedä, millaista moottoripyörien öljy on.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa ypi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2837 : 20.05.11 - klo: 17.09 »
Ihmetys heräsi kun lueskelin ja tutustuin specseihin. Joissain koneissa ilmoitetaan vaan kv arvo ja toisissa kierrokset. Nämä ei varmasti kulje ihan käsikädessä?
kyllä ne kulkee käsi kädessä, sillä kv-arvo ilmoittaa, kuinka paljon moottori kiertää per 1 voltti. Eli 1000kv moottori kiertää 7.4:llä voltilla 7400 rpm jne.

oliko tämä kommentti tuohon T- ja KV-arvoon. eli meneekö niin että jos on annettu tuo kv arvo niin T-arvolla ei tee mitään?

Poissa Gixi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2838 : 20.05.11 - klo: 19.36 »
Joo luulen kanssa et meni mitat ja astiat sekaisin. kv arvon ymmärrän, mutta niiden suhdetta käämien kierroksiin kyselin ja loppujen lopuksi kaiken suhde Watteihin :D. Oli ehkä alkuunsa vähän huonosti muotoiltu kysymys.

Kuinka tehokkailla moottoreilla porukka sitten ajelee noita Truggyjä yms. buggyjä?

Laittakaa jotain hyviä noppari-kone yhdistelmiä millä lähtisin päivittämään autoa! Budjetti ratkaisuilla kuitenkin mennään eli turha laittaa mitään 500,- yhdistelmää.

Toi kone mitä ajattelin taisi olla lähemmäs 300w ja 10,5T. Varmaan ihan hyvä keskiverto? välityksillä saa nopeutta lisää kiihtyvyyden kustannuksella. Mutta näinhän se kaikki muukin on suhteessa teho vs ajoaika :).


Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2839 : 20.05.11 - klo: 19.59 »
Jotenkin osasin tuon päätellä itsekkin.
Kaikki ei nyt vaan ole niin musta-valkoista.. Kysymys oli vain mielenkiinnosta esitetty. Jokusen keulaputken (moottoripyörän) avanneena ja kasanneena tekniikka kiinnostaa. Sovellushan samaa ajatusta noudattava kummassakin. Omassa rc autossa ei vaimennus ole säädettävissä, mutta onko kisapeleissä?

Jos sulla on autossasi öljy iskarit, niin voit tottakai säätää niitä iskari öljyillä,
vanhat öljyt pois ja uutta tilalle.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Poissa Gixi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2840 : 20.05.11 - klo: 20.00 »
hämmennetään vielä akku asialla..
Jos nopparissa mainitaan pelkästään nimh yhteensopivuus ja 7,2v niin miksi se ei kestä lipoa ja 7,4v?
Luulisi tuon sopivan turvamarginaalin sisälle. Nimh ladattuna on kuitenkin 8,4v tai jotain.. vastaavasti lipo on sielä samoissa lukemissa, mutta kuitenkin voltit on korkeammat kuin nopparissa on mainittu.

Poissa Gixi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2841 : 20.05.11 - klo: 20.10 »
Jotenkin osasin tuon päätellä itsekkin.
Kaikki ei nyt vaan ole niin musta-valkoista.. Kysymys oli vain mielenkiinnosta esitetty. Jokusen keulaputken (moottoripyörän) avanneena ja kasanneena tekniikka kiinnostaa. Sovellushan samaa ajatusta noudattava kummassakin. Omassa rc autossa ei vaimennus ole säädettävissä, mutta onko kisapeleissä?

Jos sulla on autossasi öljy iskarit, niin voit tottakai säätää niitä iskari öljyillä,
vanhat öljyt pois ja uutta tilalle.

Toni

Kyllä kyllä. Näin sen ajattelin. Ihmetystä vain herätti rc puolella myytävä silikoni pohjainen öljy ja sen viskositeetti. Ja nyt kun on lukenut ja tutustunut tähän lisää alkaa ihmetyttämään vieläkin enemmän :D..
Jos rc autossa käytetään 300-800 cst öljyä niin miksi esim moottoripyörien iskareissa käytetään öljyä arvolla ~14 cst? Tietysti kaikkea voidaan säätää öljyn kanavilla, mutta herkkyys kärsii jos on "rujompi" tekele ja paksummat öljyt.

Poissa Pete_69

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2842 : 20.05.11 - klo: 20.46 »
hämmennetään vielä akku asialla..
Jos nopparissa mainitaan pelkästään nimh yhteensopivuus ja 7,2v niin miksi se ei kestä lipoa ja 7,4v?
Luulisi tuon sopivan turvamarginaalin sisälle. Nimh ladattuna on kuitenkin 8,4v tai jotain.. vastaavasti lipo on sielä samoissa lukemissa, mutta kuitenkin voltit on korkeammat kuin nopparissa on mainittu.
täyden 2s lipon jännite on tuo 8.4v täyden nimh akun muistaakseni jotain päälle 9 voltin. Tuolla akun täydellä jännitteellä ei ole kyllä mitään merkitystä, vain se nimellis jännite ratkaisee tässä asiassa (2s lipo 7.4v ja 6s nimh 7.2v). Tuolla, ettei nopari tue kuin nimh akkuja, tarkoitetaan yleensä sitä, että noparista puuttuu se lipo cutoff.
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2843 : 20.05.11 - klo: 22.10 »
Jos rc autossa käytetään 300-800 cst öljyä niin miksi esim moottoripyörien iskareissa käytetään öljyä arvolla ~14 cst? Tietysti kaikkea voidaan säätää öljyn kanavilla, mutta herkkyys kärsii jos on "rujompi" tekele ja paksummat öljyt.
No, RC autojen isoin etu verrattuna oikeisiin autoihin tai moottoripyöriin on muutoksien tekemisen helppous. Ostat pari sarjaa samanlaisia iskareita ja kasan öljyjä ja saat 100€ budjetilla ja parin päivän aikana tutkittua, miten öljyn koostumus vaikuttaa.

Nopeudensäädin myös saattaa olla mitoitettu niin, että se kestää 6 NiMH akkua, koska niistä ei koskaan purkaudu erityisen paljoa virtaa. Hyvistä 2S lipoista voi tulla paljon suurempi virta, joka voi rikkoa nopeudensäätimen. Tämä siis, vaikka niiden jännite jännitemittarilla on suunnilleen sama.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa Gixi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2844 : 20.05.11 - klo: 23.07 »
Mutta mutta.. Eikö se yleensä mainita erikseen että nopparissa on Lipo cut off? Tässä uskossa olen ainakin ollut ja sen takia arponut/miettinyt sitä päivitystä. Itse en usko siihen nimellisjännitte juttuun niinkään. Kuullostaisi paljon järkeen käyvämmältä tuo lipon parempi virran antaminen. 3600 mah lipo akku antaa helposti +25C kun vastaavan kapasiteetin omaava hyvä Nimh antaa 15C. Joka taitaa olla lähellä Nimh tekniikan maksimia?
Entäs siinä tapauksessa että moottori olisi esim 100W eli ottaisi ~14A @ 7,2v ja jos sen laskee vaikka sen 8,4v mukaan (täys akku) niin silti se pysyisi maltillisissa rajoissa. Nopparin kestäessä 100A niin luulisi tuon koneen ottaman tehon rajoittavan sitä virran ottamista.

Vai pitäisikö 3600 mah 25C akkua käyttää vain sellaisella nopparilla joka pystyy sen antamaa virtaa käyttämään vaikka moottori olisikin "mopo"?

Poissa Gixi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2845 : 20.05.11 - klo: 23.18 »
Jos rc autossa käytetään 300-800 cst öljyä niin miksi esim moottoripyörien iskareissa käytetään öljyä arvolla ~14 cst? Tietysti kaikkea voidaan säätää öljyn kanavilla, mutta herkkyys kärsii jos on "rujompi" tekele ja paksummat öljyt.
No, RC autojen isoin etu verrattuna oikeisiin autoihin tai moottoripyöriin on muutoksien tekemisen helppous. Ostat pari sarjaa samanlaisia iskareita ja kasan öljyjä ja saat 100€ budjetilla ja parin päivän aikana tutkittua, miten öljyn koostumus vaikuttaa.

En nyt tiedä onko tuo etu verrattuna moottoripyöriin. Nykyään kaikissa ns kyykkypyörissä on säädettävät alustat. Vakiona niistä saa ruuvia kääntämällä tehtyä ajettavan radalle. Parin sadan budjetilla ne saa shimmattua yms. niin että niillä voi ajaa koko kauden ja säätää ruuvista radan ja kelin mukaan. Ehkä tässä olisi jollekkin valmistajalle markkinarako :D. Varsinkin jossain suuremmissa luokissa tästä voisi olla hyötyä.. ehkä.. en tiedä :).

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2846 : 21.05.11 - klo: 00.05 »
Vai pitäisikö 3600 mah 25C akkua käyttää vain sellaisella nopparilla joka pystyy sen antamaa virtaa käyttämään vaikka moottori olisikin "mopo"?

Ei. Oikeaoppinen mitoitus - niin kuin sen olen täältä lukenut  :wink: - tehdään niin, että
1) valitaan sopiva moottori
2) valitaan nopeudensäädin, joka saa syötettyä sille tarpeeksi sähköä ja
3) valitaan akku, joka purkaa tarpeeksi virtaa moottorille.

Eli siis muut osat valitaan niin, että ne selviävät sen moottorin kanssa, joka halutaan autoon.

Tuo, mitä kirjoitin aikaisemmin oli vain jonkun kokemus jostain RTR valmispaketista, jossa valmistajan mitoitus oli perustunut akun maksimipurkuvirtaan. Niin ei kannata mitoittaa, eikös LiPot vaurioidukin siitä, jos niistä revitään liikaa virtaa?

(Ja vaikka tajuankin, ettei tässä vänkäyksessä ole mitään järkeä, niin väitän RC auton voittavan kaikki ihmisiä kuljettavat laitteet nopeasti ja helposti tehtävien säätöjen määrässä.  :grin: Todistusaineistoksi tarjoan tätä: http://www.teamxray.com/teamxray/showfile.php?file_id=6143  Kaikissa autoissa toki ei ole noin montaa ruuvia, mutta joissain on.)
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa Gixi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2847 : 21.05.11 - klo: 01.23 »
Jeps.. Näin ajattelin päivityksen tehdä myös. Moottorista lähteä liikkeelle akkua kohti ja jokainen askelma on hieman ylimitoitettu edelliseen (moottori-Noppari-Akku).

Kyllä tuossa Nimh-Lipo jutussa jotain täytyy olla minkä takia se on rajoitettu millä nopparilla niitä voi käyttää.. Tai sitten moni meistä on mainonnan uhreja ja valmistaja on saanu uskoteltua että lipo tarvii oman nopparin. LRP:n sivuilla on maininta jostain: AutoCell System - Automatic NiMH-LiPo adaption
http://www.lrp.cc/en/products/electronic-speed-controls/brushless-brushed-forwardbrakereverse/produkt/spx-brushless-bullet-reverse/details/

Samanlaista mainintaa ei kuitenkaan ole tässä
http://www.lrp.cc/en/products/electronic-speed-controls/brushed-forwardbrake/produkt/ipc-v31-generation-digital/details/
Optimised for the use with 4, 5 and 6 Sub-C celles maininta ja voltit 4,8-9,6v kuitenkin

Tuntuu silta kuin noppareista saataisiin tehtyä "erillaisia" sillä että jätetään mainitsemasta jostain ominaisuudesta mikä kaikissa on ja nostetaan eri ominaisuuksia esille eri noppareissa. Muutenkin hieman hämää näin ymmärtämättömänä ettei moottoreista/noppareista kerrota samoja tietoja. Vertailua tehdessä olisi kivata tietää moottorilimitti, kv arvo, voltit, Ampeerit, Watit.


Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2848 : 21.05.11 - klo: 01.40 »
Niin siis valmistaja kyllä laskee sen suoraan siitä onko siihen lykätty lipo cut offia vai ei, että onko lipo yhteensopiva.

Eihän ne mitenkään voi odottaa, että tavallinen tyhmä kuluttaja jonkun oman virityksen kautta katkaisisi jännitteen ajoissa.

Jännitteen puolesta ne kestää kyllä, sen verta lähellä on 6 kennonen nimhi ja 2s lipo. Melkeen uskaltaa luvata 3s liponkin kestoa. No ei ehkä ihan nyt tämän näköseltä noparilta: http://www.lrp.cc/en/products/electronic-speed-controls/brushed-forwardbrake/produkt/ipc-v31-generation-digital/details/ , mutta mm. traxxaksen xl-5 mikä ei tue lipoja koska ei cut offia. Ja speksattu 6-7kennosille nimheille toimii 3s lipollakin (ainakin akullisen mitä ite testailin).

Poissa raceman

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2849 : 22.05.11 - klo: 17.47 »
Mulla on Tamiyan Rising Storm. Ostin sen suunnillen vuosi sitten, eikä vakiomoottorin vauhti enää riitä. Oisko teillä neuvoja siitä, minkälaisen moottorin vois hankkia, ja jost tarvii uuden noparin (sekin tällä hetkellä vakio). Haluaisin että, moottori kuljettais autoo ainakin 45 km/h.
Tamiya DF-02 Rising Storm | Futaba 2PL 2.4GHz