Huomasin eilen ajojen jälkeen Savöxin servoni rutisevan, kun servoa pyörittää käsin vääntäen servohornista (tai kääntää renkaita käsivoimin) kun virrat eivät ole päällä. Ääni kuulostaa "rutinalta" tai "ripinältä" eli vähän samanlaiselta kuin siellä olisi rattaiden välissä hiekkaa tai muuta roskaa.
Tämän vuoksi avasin tuon servon ja napsin rattaat irti ja puhdistin ne bräkcleenillä ja tarkistin mahdolliset kulumat rattaista, mutta eipä noissa mitään näyttäisi olevan? Tarkistelin myös mahdolliset muut roskat raittaiden alla olevista paikoista yms, servon moottoria en tosin saanut irti kuorista. Kurkistelin kuorien välistä vähän sinne sisään ja näyttäisi, että siellä on vielä pari ruuvia pitämässä servon yläkuorta kiinni sisäpuolella, vaikka moottorin etupuolelta olevat kaksi ruuvia irti saakin, joten jätin väkisin auki repimisen suorittamatta.
Rutina kyllä jokseenkin kuuluu ja tuntuu samassa kohtaa, eli servon ollessa noin keskiasennossa, joka viittaisi niihin hammasrattaisiin, vaikka niissä ei kulumaa näy saati lohjenneita hampaita. En ole ihan varma siitä, että onko tuosta miten paljon haittaa, varsinkin kun suurin osa ajelusta on bashaamista, mutta tosiaan nuo rutinatkohdat tuntuvat käsin servoa kääntäessä, joten luultavasti niistä jotain haittaa on.
Olen varmistanut, että tuo rutina ei johdu servohornin alla olevista hiekanjyväsistä tai vastaavista, vaan se tulee nimenomaan servon sisältä joko rattaista tai moottorilta. Voisikohan vika mahdollisesti olla siinä coreless moottorissa, vai olisikohan noissa hammasrattaissa sittenkin jotai mätää? Paljon vanhempi käytettynä ostettu identtinen servo ei pidä minkäänlaisia rutinoita ja on sulava, kun sitä operoi käsivoimilla, joten jotain mätää tuossa uudemmassa tosiaan on.