minkä takia kaasarikone ei muka moottorijarruta?
osaatko hoke kertoa?
Kiesus...
Joku kyselyikä menossa porukalla taas.
Olenko minä sanonut että kaasarikone ei moottorijarruta ollenkaan????
EN!!!!
Jokainen jolle moottorijarrutus on tuttu, tietää kuitenkin että kaasarimoottori ei moottorijarruta yhtä tehokkaasti kuin ruiskukone.
Eikä se myöskään tiputa kierroksia aivan yhtä nopeasti.
(joo joo poikkeuksia on, mutta jos verrataan samaa moottoria ruiskulla tai kaasarilla)
Kaasarimoottorille tulee aivan kokoajan polttoaineseos, oli kaasun asento mikä tahansa.
Eli palo tapahtuu aina kun mäntä tulee ylös.
Toisinsanoen täydeltä kaasulta kaasusta päästettäessä työ tapahtuu moottorissa silti vaikka kierrokset tippuu.
Tämän takia kierrokset tippuvat hitaammin kuin ruiskulla, koska ruisku kone ei saa polttoainetta kun päästät kaasusta irti...(se ei tee minkäänlaista työtä kierrosten laskiessa joten kierrokset tippuvat nopeasti, myos moottorijarru on tämän takia hieman tehokkaampi) ennenkuin moottori saavuttaa tyhjäkäyntikierrokset.
(näissä autoissa tosin ei ruiskua ole, joten...)
Jokatapauksessa...
Jos halutaan niin perhanasti ihmetellä moottorijarrutusta niin jumittakaa kytkin...
Kokeilkaa tippuuko auton nopeus nopeammin kuin kytkimellä...
Helppoa kokeilla vaikka parkkipaikalla.
Auto täyteen vauhtiin ja jonkun kiintopisteen kohdalla päästää kaasusta...
Siitä ihmettelemään kummalla auton nopeus tippuu nopeammin...
Jumissa olevalla kytkimellä moottorijarrutus on varma...
Kytkimen kanssa teoreettinen hidastuvuuden alkuvaiheilla.
Ottakaa sitten vielä kolmas testi...
Ehjällä kytkimellä moottorin tyhjäkäynti säädettynä siten että moottori sammuu välittömästi kun päästää kaasusta.
Väitän että auto rullaa kytkimellä moottori käynnissä karvan pidemmälle kuin moottori sammuneena.
Mikäli teidän teorianne pitää paikkaansa että nitrohärveli moottorijarruttaa niin sillon käynnissä olevalla moottorilla pitäis pysähtyä nopeemmin kuin sammuneella moottorilla
Ei muuta ku testailemaan vaan...
Kertokaa millä tyylillä auton nopeus tippui nopeiten niin ei tarvitse enää teoria pohjalla vängätä moottorijarruttaako se M8 vai ei...
Se kun ei moottorijarruta pentele.