Heti ensi alkuun, kyllä meitä AAU:laisia täällä taustalla lymyilee ja keskusteluihinkin osallistuu silloin kun tuntuu siltä että on jotain annettavaa asialle. Asiat AAU:n suuntaan kulkeutuu tällä hetkellä mun kautta, eli jos jotain asioita sydämellä, ota yhteyttä.
Surullinen tosiasia on, että harrastajia on tällä hetkelle niin vähän, että vakiovuoroja on melkeinpä turha himoita. Vakiovuoron pyörittäminen vaatisi kymmenkunta asiaan sitoutunutta aikuista, jotta radan tekeminen ja purkaminen ei jäisi samojen aktiivien kontolle joka viikko. Sitoutunutta tarkoittaa, että on valmis maksamaan koko talvikaudesta, vaikkei pääsisikään paikalle joka kerta.
Ja pysyvää sisärataa ei saada ellei joku harrastaja voita lotosta jättipottia. Tällä harrastajamäärällä hinta muodostuu järkyttäväksi ja kukaan ei lähde enään mukaan kun kuulee mitä touhu maksaa. Ainoa vaihtoehto on, että jollain suhteilla saadaan joku tyhjä teollisuus- tai varastohallin osa käyttöömme ilmaiseksi tai asevelihintaan. Mainostan vielä, että crossikäyttöön multa löytyy vielä "turffia" (tekonurmea, jos joku ei tiedä) jonkun verran joka on käytettävissä ratamateriaaliksi jos jostain pysyvä paikka saadaan. Korostan sanaa vielä, sillä kohta ne työnnetään kuivasta tallista muitten romujen tieltä talven armoille.
Aikuisharrastajana, pienoisautojen kanssa -80-luvun lopulta asti pelehtineenä, voisin sanoa että helpoin tapa tällä hetkellä harrastaa talvella on ajaa sillä 1:1 autolla naapurikaupunkeihin harrastamaan.
Jos haluaa mennä vaikeimman kautta ja JOS porukkaa saadaan kasaan yli kymmenen aikuista ja jokainen on valmis maksamaan / sitoutumaan asiaan, vien asiaa mielelläni eteenpäin ja elvytetään laji ja harrastajamäärät Hämeenlinnanseudulla huippuvuosiensa tasolle.
Sitten seuraa kysymys siitä, mitä haluaisit ajaa?? Ihmettelen, jos se ei viimeistään revi porukkaa kahtia. Messumatoilla voi kyllä ajaa crossia, mutta ei varmaankaan touringia tai ainakaan mattista. Kunnollisiin neulahuopamattoihin, joilla kahta edellä mainittua voisi ajaa, ei varmasti ole varaa... Eli pitäisikö linjata heti pois rataluokat? Karsiiko kuinka paljon porukkaa muutenkin vähästä sakista? Niin ja messumattoa saa ilmaiseksi messujen jälkimainingeissa...
Seuraavaksi sali? Mistä sellainen paikka, mihin saadaan myös säilytyspaikka matoille? Nykyisin esim. koulujen salien suhteen ovat paloturvallisuusmääräyksissä kovin tarkkoja, eivätkä halua ylimääräistä palokuormaa nurkkiinsa? Viime talvena kun asiaa tutkiskelin, niin järkevin olisi saada vuoro ns. keskisuureen koulun liikuntasaliin, muistaakseni hinta oli kaksi ja puoli euroa tunti, jos ns. juniorivuoro. Edelleen olen sitä mieltä, että vuoro saadaan menemään juniorivuorona läpi jo lajin luonteesta johtuen. Toki edellyttää, että mukana pyörii oikeasti muutama oikea juniori.
Eli halukkaat voivat heittää mulle YV:tä halukkuudestaan, mitä haluaa ajaa, sekä paljonko on valmis touhusta maksamaan. Teen yhteenvedon asiasta ja julkaisen sen täällä, katsotaan mitä tuleman pitää.