RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: *HOKE* - 09.11.06 - klo: 12.59

Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: *HOKE* - 09.11.06 - klo: 12.59
Lainaus käyttäjältä: "Mika R"
Ei todellakaan, ainakaan Kyoshon parempi SP kello. Viimeksi ajoin 45 min finaalin Kyoshon kytkinkellolla maaliin asti vaikka molemmista kytkinlaakereista oli vaan kehät jäljellä (finaaliin vaihdetut uudet keraamiset..pah)
Kello oli silti ihan kunnossa!!

Kelloja kuitenkin tarvii jos haluaa vaihtaa välityksiä tai käyttää sekä komposiitti että alumiini kytkinpaloja, sillä sama kello syö komposiittiset hetkessä sispinnan karheuden takia alumiinisten palojen jälkeen.


Se riippuu aivan puhtaasti kytkimestä pystyykö sillä ajamaan jos laakerit pamahtaa...
Se taas että olet saanut keraamiset laakerit rikki, kertoo sinun osaamattomuudestasi aika paljon.

2 turun kurakisaa ajoin samoilla laakereilla... Päätin tämän jälkeen vaihtaa varmuuden vuoksi.
PM kisoissa hajos autosta spurri joka alkoi hinkkaamaan pohjalevyyn oikein tosissaan...
Kytkin kuumeni niin rajusti että uusi musta kello vaihtoi väriä... oli sinistä, harmaata, punertavaa ja mustaa väriä...
Kuumuus tekee mielenkiintosia :D
Arvaas huviksesi millä laakereilla ajoin seuraavan kisan.
No niillä samoilla jotka olivat tuossa kärähtäneessä kellossa...

Kytkinkellon kuluminen on täysin riippuvainen kytkimestä.
Jos käytetään alupaloja niin kello on todella nopeasti vaihdon tarpeessa.
Mutta esim Fioronin turbo slide kytkimellä ei kello kulu oikeastaan mihinkään... Myöskin tällä kytkimellä pystyy ajamaan vaikka laakerit pamahtaisi aivan palasiksi...  Tai no siis pystyy ajamaan paremmin kuin muilla.
Mutta siis... mikäli tosiaan keraamiset laakerit noin nopeasti saa rikki niin vilkasu peiliin... Oikeesti.
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: l150040 - 09.11.06 - klo: 13.13
Keraamisiakin laakereita on sitten todella moneen junaan, eli pelkän materiaalin perusteella ei juurikaan voi päätellä mitään. Laadukas metallikuulilla varustettu laakeri voi helpostikin kestää kauemmin kuin huono keraaminen.

Muistaakseni Serpentillä oli aikoinaan keraamiset laakerit, jotka olivat todella mahtavat lukuunottamatta yhtä seikkaa. Jo kohtuullisesta kolahduksesta keraamisia kuulia alkoi meneen pirstaleiksi (=laakeri entinen). Toisaalta markkinoilla on myös keraamisia laakereita, joiden kuulia ei saa murskaksi todellakaan helposti.
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: Mika R - 09.11.06 - klo: 13.17
Voi olla että kokematon mutta samassa kisassa taisi samat uudet puolikeraamiset laakerit hajota monelta muultakin eikä ollut kurakisa vaikka tulihan siinä hetken vettäkin. mm. Kallelta hajos kans jos oikein muistan homma myös uusiin laakereihin.

Ajoin koko päivän kyoshon jämyn omilla laakereilla, tosin ne oli vanhat joten ajattelin panna vaihtoon ennen finaa.

Ehkä laakerin koko oli eri tai jotain muuta epäsopivaa, enpä tiedä.

Juteltiin siitä Pekan kanssa eikä saatu asialle selvyyttä, itse kuitenkin epäilen laakereiden vikaa kaikella kunnioituksella myyjää kohtaan. Olinhan nimittäin käyttänyt puolikeraamisia aiemmin ongelmitta. Siksi yllätys oli SUURI. Mitään en lähtenyt perimään koska saattoihan toki olla vika peilissäkin.

Kyseessä oli 3-palakytkin Kyosho, alumiiniset kytkinpalat, shimmattu palat sekä kello, ja kisan aikana mm. Salosen Tomi sanoi kellon ja päärattaan välyksen olevan hyvä. Salonen on kuitenkin A-finaalin miehiä lähes poikkeuksetta.

Paloja olisi muistaakseni voinut shimmata eteenpäin vielä hieman lisää mutta toimi ne kyoshon lakrullakin koko päivän sitä ennen. Olin myös shimmannut kello mielestäni uusiksi uusille lakruille. No, ehkä tein sen huonosti sitten jos siinä oli syy.

Koska aihe kuitenkin koski kytkinkelloa, eikä laakereita, niin vastaus on että kello kesti vaikka oli paikallaan vain löysästi.

edit:tai oikeastaanhan tämä oli varaosista, joten kytkilaakereita kannattaa hommata varastoon, kuten myös kytkinpaloja ja -jousia.
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: *HOKE* - 09.11.06 - klo: 13.39
:mrgreen:  :mrgreen:

Jätkähän rupeaa ihan niinku oikeesti hupaisaksi...
Ihanko A finaali...
Just just...
No sit...


Meidän porukasta saa tulla näyttämään yhdenkin henkilön jolla on kyseiset laakerit joskus rikki mennyt samassa ajassa kuin teräksiset.
Saa muutenkin aika pitkään ihmetellä että löytyy edes yhdenkään erän keskeytys kyseisten laakereiden hajottua.

Ajettu noilla sentään jo kaudesta -05 lähtien... ja varmasti eniten.

Jossain on vika jos laakerit menevät rikki nopeasti.
Ja kun se vika on 99,5% varmuudella aina peilissä.
Tämän tiedät itsekin.

Kenties laakereiden välys ollut turhan pieni, ehkä moottori ei olekkaan ollut suorassa linjassa spurrin kanssa... Mitä tahansa...

Oli ihan missä tahansa vika niin miten se liittyy mun peiliin...
Ei oo tarvinnu paljoa katella kun ei ole noita hajoamisia päässy tapahtumaan.

Ps:itse olen autoni laittanut eikä sitä ole A finaali jampat ollu mun puolesta laittamassa...   :wink:  :wink:
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: Mika R - 09.11.06 - klo: 13.47
Jätkä kehitti hyvän aiheen mun lakrujen rikkoutumisesta vaika aikuisten oikeesti yritin puhua kellosta niin että sait tuotua omaa erinomaisuuttasi esille

Meidän porukka  :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: *HOKE* - 09.11.06 - klo: 14.02
Tässä kipeenä himassa istuessani on ärsytyskynnys niin pienellä etten voi todeta muuta kuin... KIESUS MIKÄ TORSTI!!!!

Mikä hemmetti oli ihmeellistä meidän porukassa?
Tule edes joskus ajamaan kisaa niin tiedät mistä porukasta on kyse.

Uskomaton jamppa...

Kytkinkello kestää kyllä erittäin hyvin vaikka laakerit menisivät rikki jne...
Sillä ei ole merkitystä onko se juuri hehkuttamasi Kössön spessölhardened viagra edition vai halpis malli... Se kestää kyllä.

Mitä tulee tuohon minun erinomaisuuteeni...
Sillä en ole hehkuttanut pätkääkään... Hehkutin laakereita jotka kestävät tällaisenkin torstin kurakeli ajelut yms...

Ja kun itsekin tiedät että laakerit varmasti kestää vähintään finaalin läpi mikäli edes kutakuinkin on kaikki laitettu oikein ja esim shimmiprikat on kunnossa.

Kuten jo ekassa viestissäni sanoin niin kytkinkellon kesto riippuu täysin kytkimestä ja varsinkin siinä käytetyissä paloissa.
Alu palojen kanssa joutuu vaihtamaan kellon vähintään aina kun palatkin... Eli hyvinkin tiheästi.
Alupalat tekevät kelloon sisälle urat joten se on entinen todellakin nopeasti.
Ja ennenkuin joku kerkeää sanoa että "kyllä mulla ainakin kestää pitkään" niin tarkennetaan että komposiittipaloilla kello kestää vähintään 4 kertaa kauemmin... Vaikka olis kuinka se kössed hardened kevennettyned kello.
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: Team PSR - 09.11.06 - klo: 14.04
Keraamisista laakereista on tullut vain hyvää palautetta, paitsi viime kesänä Turussa. Kahdelta kuljettajalta hajosi kytkinlaakerit, Kallella tosin vaikutti myös kiven luiskahtaminen kytkinkellon ja päärattaan väliin, joka sitten mursi laakerit. Pohdittiin myöhemmin Mikan laakereiden rikkoutumisen syytä ja yksi teoria keksittiin seuraavissa Turussa ajetuissa kisoissa. Nimittäin Kallella meni jälleen keraamiset laakerit rikki, vaikka muualla ja muilla (paitsi Mikalla ja Kallella Turussa) ne tuntuvat kestävän isältä pojalle.

Katselin Kallen ajotyyliä ja huomasin seuraavan poikkeavuuden; poikkeavuus johtunee pääasiassa Turun radan syheröisyydestä.

Pehmeällä kaasulla, kytkintä luistattaen, eli ajaen mutkaosuudet kytkimen kiinniottokierrosluvun lähellä, suhteellisen hitaasti, nousee kytkinkellon lämpötila niin korkeaksi, että laakereiden suojusten ja voitelurasvan lämpötoleranssi ylittyy. Maksimihan on 175 celsiusta. Vaihdettiin Kallen autoon metallikuulaset laakerit, ja homma toimi.

Miksi sitten metallikuulaset kestävät, mutta keraamiset eivät? En tiedä, koska en ole asiaa testannut, mutta näin asian mietimme: kun kytkinkellon lämpötila nousee, niin ilmeisesti keraamiset kuulat eivät johda lämpöä laakerin kehien välillä samalla lailla kuin metalliset. Metallikuulat siirtävät lämmön ulkokehältä sisäkehään ja kampiakseliin.

Voisiko siis olla niin, jos keraamiset ei kestä, että Turussa pitää joko valita pienempihampainen kello, matalammalla tai korkeammalla kiinniottava kytkin tai ajaa kovempaa niin, että kytkin ottaa kiinni ja lämpöä ei muodostu ja sekin, joka muodostuu, viuhuu pyörivän kytkimen viskaamana taivaan tuuliin.

Hoke on malliesimerkki kaverista joka ajaa keraamisilla laakereillamme niin kauan, että minuakin hirvittää (ei tee hyvää bisnekselle, jos kaveri ostaa kaksi kytkinlaakeria joka toinen vuosi :lol: . Ja vaikka kytkinkello hehkuisi punaisena, niin laakerit toimii. Ilmeisesti Hokella tulee huomattavia lämpökuormituksia kelloon, mutta lämpö johtuu kiinni olevien palojen kautta muualle kuin laakereille.
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: kallek - 09.11.06 - klo: 14.06
Meikäläiseltä tosiaan kanssa levis kytkinlaakerit Turussa ensin openin A-finaalin puolivälissä johtopaikalta ja myöhemmin hubbabubba cupissa semin kärjestä. Laakereitten hajoamista olen pohtinut paljon ja ongelma on jäljitetty laakereitten hillittömään lämpenemiseen. Lämpenemiseen on löytynyt useita syitä ja koko ongelma olisi ollut helposti vältettävissä. Nytpähän on sekin tiedossa.
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: *HOKE* - 09.11.06 - klo: 14.09
Eli missä olikaan vika...??

Itse laakereissa vaiko löytyiskö se vika kenties aamuisin pöllähtäneen nälöisenä vessan peilistä...  :mrgreen:
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: kallek - 09.11.06 - klo: 14.13
No tottakai laakereissa!   :mrgreen:

Keraamisten laakereiden (tarkemmin niiden tiivisteiden) lämmönkesto vaan tuli yllätyksenä. Aiemmin ne halvat metallilaakerit on pelittäny Turussakin ihan täysillä. Kytkimestäkin on kyllä analysoitu pieniä puutteita.

Summa summarum: Ensi kautta varten hommat mietitään teoriatasollakin entistä tarkemmin.
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: Mika R - 09.11.06 - klo: 14.19
Meidän jengin sanastoa:

"Torsti" - Oikeesti etunimi ja mun yksi vanhempi työkaveri oli nimeltään Torsti, voi mies parka jos sattuu harrastamaan R/C:tä

"Natsi" - Saksassa moisesta nimittelystä tulisi sakot tai melkein linnaa

"Kokematon" - Adjektiivi joka sattaa kuvata harrastajan tasoa mutta yleensä käytetään loukkaavassa yhteydessä

RC on hieno laji
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: *HOKE* - 09.11.06 - klo: 14.42
Mielenkiintosta...

Meidän jengin sanastoon kun kuuluu pääsääntösesti ainostaan tuo torsti...
Nimitystä käytetään sekä loukkaavasti että muutenvaan huulena...
Kyseistä nimitystä käytämme jos joku on todellakin pahasti pihalla tai säheltää muutenvaan jotain typerää...

Osanottoni ja zempit työkaverillesi... Eipä olis vanhemmat paljon torstimpaa nimeä voinu keksiä. :mrgreen:
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: bluebeetle - 09.11.06 - klo: 14.56
Jaahas, täällä ne aikuiset (?) miehet (?) keskustelee rakentavassa hengessä....
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: Mika R - 09.11.06 - klo: 15.03
No se oli joskus 90-luvulla silloisessa Telessä (eli TeliaSonbera nyk) jossa en oo ollu vuosiin, ihan mukava Torstiksi haha. Oli siinä yks vanhempi herrasmieskin joka ajoi poikanssa kanssa polttiskrossia about -95 nimeltä "Seppo Mäkelä" jonka varmaan jotku muistaa? Kävin kattoo jonku skabankin.

Pekalle voisin vielä sanoa ettei tarjkoitus ollut dissata laakereita vaikka en vieläkään suostu täysin uskomaan että peilistä löytyy vika.. sattaahan se olla. "pah" viittasi ennemänkin siihen että p*skaksi meni vaikka laitoin uudet, oli sitten keraamiset tai ei....

Ja hokelle että kyllä sitä ajaisi enemmän mutta se tapahtuu ehkä vasta sitten kun lapset on isompia (tai siis nuorempi on)
ja yritän ottaa myös huomioon vaimoni toiveet jota sinun nuorena miehenä voi olla vaikeampi ymmärtää...
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: *HOKE* - 09.11.06 - klo: 15.42
Muahaha...

Kohta on 29 mittarissa joten täytyy taas kiittää kohteliaasta viittauksesta.

Ajomääräsi ei minua kiinnosta...
Eikä ajomäärä liity koko asiaan oikeastaan millään muulla tavoin kuin että olisi paikanpäällä näkemässä mitä ylipäätään missäkin tapahtuu...
Kellä menee laakereita, kuka torsteilee minkäkin auton rikki ja kuka siellä A finaalissa ajaa  :wink:

Ja edelleen...
Tässä harrastuksessa on onneksi se piirre että lähes aina kun jotain autosta hajoaa tai mitä vaan tapahtuukaan niin vika on puhtaasti siellä ohjainta kannattelemassa... Pieni mahdollisuus on myös että joku toinen on onnistunut tekemään jonkin asian huonosti ja tästä johtuu hajoaminen tai muu ongelma... Vika ei edelleenkään ole tämän toisen vaan se on edelleen itse auton omistajassa se vika... mitäs ei itse hommaa tehnyt.
Se kaikkein marginaalisin syypää osan hajoamiseen tai mihin tahansa ongelmaan on se että tuotteessa on vika...

Esim viimekesän aivan lopussa minä "kärsin" kytkinlaakereiden hajoamisesta... Laakerit kesti tasan yhden tankin ja oli murusina...
Juu... nämä keraamiset nimenomaan... Syy ei ollut kytkinlaakereissa vaan hajoamisen aiheutti moottorin takalaakeri joka oli aivan loppu ja aiheutti suurta värinää kampuraan joka tietenkin hajoitti ne kytkinlaakerit...
Ja kun taas tarkkoja ollaan niin ei se vika niissä moottorinkaan laakereissa ollut, vaan puhtaasti MINUSSA...
Mitäs en vaihtanu moottorin laakereita vaikka tiesin niiden olevan loppu...

No tuokin tapahtuma tosiaan oli se viimeinen kesän treenikerta joten enpä tosiaan vaan jaksanu sen takia moottorin laakereita vaihtaa...

Tämä on vain tässä harrastuksessa myönnettävä...
Vika löytyy lähes poikkeuksetta omasta peilistä, oli tilanne sitten ihan mikä tahansa.
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: ropsan - 09.11.06 - klo: 16.15
1. Kytkinlaakeri ei ole painelaakeri, näinollen sisä ja ulkokehän on ehdottomasti oltava aina linjassa keskenään.
2. Kytkinkellossa on olka (n.0,7mm), joka erottaa näitten laakereitten ulkokehät toisistaan.
3. Sisäkehien välissä pitäisi olla samankokoinen shimmaus estämässä niitten epätoivottua lähenemistä. ( kuumuus, asennusvirhe tms)
4. Ehkä ainakin osa laakervaurioista selittyy sillä, että laakerikuulat, syystä tai toisesta, eivät kulje keskellä laakeriuraa, vaan,ovat kiilautuneena keskenään ristissä olevien ulko ja sisäkehien väliin.
5. Ehkä korkeajärkiset tyrmäävät tämän pikku mietelmäni, jään kuitenkin odottamaan kommentteja.
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: moukari - 09.11.06 - klo: 16.25
En nyt vastaa edelliseen viestiin, mutta olen koko kauden ajanut alumiini paloilla ja keraamisten laakereiden ei ole ollu mitään ongelmaa.
Ne ovat kestänyt erittäin kauan sano ketä mitä tahansa. Keskeytys ei ole ikinä johtunut laakereista.
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: Catiska - 09.11.06 - klo: 16.28
Jeps,

1. Kytkinlaakerit ovat myös painelaakereita, siksi niihin on valittu ohjaavat, urakuulalaakerit. Urakuulalaakeri kykenee kantamaan aksiaalista ja radiaalista kuormaa, tosin aksiaaliskuorma on pienempi, mutta melko suuri kuitenkin. Eli, urakuulalaakeri on usein myös ns. painelaakeri, eli kantaa aksiaaliskuormaa. Joskun, seim pystyasennuksissa, se kantaa likimain pelkästään aksiaaliskuormaa.

2. näin varmaan on.

3. Ei tarvitse, ks. kohta 1.

4. Ei, ks 1.

5. En ole korkeajärkinen, mutta työni puolesta olen nähnyt laakerin...

edin: Ne EI ole keraamisia laakereita, vaan hybridilaakereita. Keraamiset liikkuvat oikeasti aikalailla eri hintaluokissa...
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: Team PSR - 09.11.06 - klo: 16.37
Viime kesänä, kun juuri tätä Mikan laakerihommaa mietimme, ja (oletettu)
syykin löytyi, teimme myös muita huomioita tästä aiheesta:

Treeneissä ja lämmityksessä usein mittaillaan koneen lämpöjä, muttei kytkinkellon!?! Kuitenkin kisan loppuminen moottorivaurioon on vähemmän todennäköistä kuin kytkinongelmiin. Jos ajon jälkeen tai aikana kytkimien laakereiden (eli hammasrattaan) lämpötila on yli 150 astetta, on kytkin-/laakerivaurion todennäköisyys korkea.

Laakerin perustehtävänähän on pyöriminen, ja sitä kestää puolikeraaminen laakeri huomattavasti paremmin kuin tavallinen. Korkeampia kierroslukuja ja pidempään. Myöskin puolikeraamisen laakerin kitka on pienempi, eli energiaa ei kulu eikä lämpöä synny. Näistä johtuen sen toleranssi hallitaan paremmin ja se vaikuttaa kytkinkellon värinöihin. Puolikeraamiset laakerimme tehdään ISO 9001 certifioidussa tehtaassa, joten laatuongelmia ei ole. Ei ole mahdollista, että esim. Kalle saisi kahdessa eri kisassa juuri ne ainoat vialliset laakerit, Mikan laakereiden lisäksi, niistä tuhansista myymistämme laakereista mitä radoilla pyörii. Ja vielä eri aikaan samalla radalla! Kyllä vikaa täytyy silloin etsiä jostain muualta kuin laakereista.

Laakerin tehtävänä ei ole johtaa lämpöä. Jos laakerin lämpötila nousee yli 175 asteen (koskee metalli- ja keraamisia kuulia), on vaurio todennäköinen. Tällaisen lämmön on tultava jostain muualta kuin laakerin omasta kitkasta ja pyörimisestä.

Koska kytkimen tehtävänä on muuttaa voimaa LÄMMÖKSI, ei syyllistä kytkinlaakerien kuumenemiseen tarvitse kaukaa hakea.

Kuten Kalle totesi, hommat on hyvä miettiä teoriatasollakin tarkkaan.

Vielä sen verran aiheen vierestä, että monet kuvittelevat keraamisen kuulan hauraaksi ja helposti särkyväksi, kuten keraaminen laatta tai kahvikuppi. Laakereissa ei kuitenkaan hajoa tai murskaannu kuulat, vaan kuulia paikallaan pitävä kruunu. Kuulat ovat niin kovia, ettei niitä rikki saa ainakaan nitromoottorin voimilla.
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: termos - 09.11.06 - klo: 17.22
Mulla oli molemmissa Turku-Openeissa sekä vikassa Hobao-Cupissa uudet keraamiset laakerit alkueristä finaaliin, eikä mitään ongelmia esiintynyt. Joka kisan jälkeen ajoin vielä muutamat treenit samoilla laakereilla ja seuraavaan kisaan vaihdoin ne vain varmuuden vuoksi uusiin vastaaviin. Mutta ainakin ekassa Openissa tosiaan taisi monelta kaverilta mennä kytkinlaakerit, mutta mulla kului ainakin kello alupalojen takia huomattavasti, laakerit eivät olleet moksiskaan.
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: ropsan - 09.11.06 - klo: 17.38
Tiedoksi! JP_NitroRacingin kytkinlaakerreissa ei ole nyt, eikä ole ollut, painelaakeri ominaisuutta.(loiva kouru). Muitten laakereista  minulla ei ole tietoa, ehkä ovat aksiaalisen paineen kestäviä!
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: kallek - 09.11.06 - klo: 17.43
Melkein voisin väitää ettei painelaakerina toimivia kytkinlaakereita ole pahemmin ollut liikkeellä. Ainakaan itse en ole moisiin törmännyt. Nuo JP:n laakerit tai näkemäni Kyoshon laakerit eivät todellakaan kelpaa painelaakerista.
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: Catiska - 09.11.06 - klo: 17.50
Lainaus käyttäjältä: "ropsan"
Tiedoksi! JP_NitroRacingin kytkinlaakerreissa ei ole nyt, eikä ole ollut, painelaakeri ominaisuutta.(loiva kouru). Muitten laakereista  minulla ei ole tietoa, ehkä ovat aksiaalisen paineen kestäviä!


En minä ainakaan ole niissä huomannut normaalista poikkeavaa määrää aksiaalivälystä sisä- ja ulkorenkaan välillä. Mutta, pitääpä avata yksi tuollainen, kun niitä minullakin on ihan jonkun verran varalla. Normaalisti kaarevalla vierintäradalla varustetuissa laakereissa, jotka ei kanna aksiaalikuormaa, on aksiaalisiirtymä sisärenkaalla n. 10 - 20% laakerin leveydestä. Enkä ole tosiaankaan huomannut noissa tuollaista. Mutta, avaanpa huvikseni yhden tuollaisen hybridilaakerin ja tutkin tilanteen.
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: Mika R - 09.11.06 - klo: 18.04
Lainaus käyttäjältä: "moukari"
En nyt vastaa edelliseen viestiin, mutta olen koko kauden ajanut alumiini paloilla ja keraamisten laakereiden ei ole ollu mitään ongelmaa.
Ne ovat kestänyt erittäin kauan sano ketä mitä tahansa. Keskeytys ei ole ikinä johtunut laakereista.


Jep, alunperinkään ei tässä ollut kysymys laakereista vaan kellosta. Hyviä ovat laakerit. Ja sitäpaitsi mun ei tarvinnut keskeyttää, ajoin loppuun asti. Ehkä tuo johtui huonosta shimmamisesta tai jostain...totesin vaan että "pah" uudet keraamiset laakerit ja p*skaksi meni, kello kuitenkin säilyi.

Sitten tämä RC kuningaskuljettaja sanoo että "kertoo sinun osaamattomuudestasi aika paljon."
Voisinpa lainata Limp Bizquitia sanoen "Fuck That Shit"


Nii, siis et Jiri tiennyt niin tämä otettiin irti toisesta topikista ja ennen tätä provoa en siis halunnutkaan aloittaa keskustelua kytkinlaakereista vaan vastasin vain Kyoshon SP kytkinkellon kestävvydesta... KÖSSED
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: *HOKE* - 09.11.06 - klo: 18.13
Kylläpäs sitä nyt yritetään silotella.

Ja silti vieläkään et myönnä että vika löytyy peilistä... Ei minun vaan sinun peilistä...

Mikäli siis jotain autosta menee rikki niin se johtuu silloin siitä ruuvaajasta ja hänen osaamattomuudestaan.

Kyllä minä voin myöntää etten vaan osannut jos jotain rikki saan...
Siitähän kun se johtu etten vaan osannu.
Ei tuollaisesta kannata henkeen ja nenään ottaa...

Rc kuningaskuljettaja  :mrgreen:  :mrgreen:

Jäätävää...
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: Mika R - 09.11.06 - klo: 18.28
No enhän hemmetti halua antaa sellasta kuvaa että kaikki JP-nitroracingin laakerit olis huonoja.. noin vaan teki tenät mulle jostain syystä, varmaan omasta syystä mutta en muista tehneeni mitään olennaisesti väärin joten en nyt suoranaisesti voi myöntääkään, tehdasvalmisteista kamaa kuitenkin. Mutta yhdestä virheestä ehkä oppii, en ehkä osta enää..

Sinä nyt olet sellanen veijari että haluat tarkoituksella luoda mielikuvaa muille että minä Mika Rinne olen jotain mieltä ikävää heidän kytkinlaakereista ja saada jotain ihme riitaa aikaseksi niinku Asterixissa konsanaan. En kyllä edes maininnut jämyä näiden osalta.

Tästä aivan tarpeettomasti paisui helvetinmoinen "keskustelu" niinku jostain syystä sun kanssa aika monella... olethan uhkauksiakin saanut ...

En tiedä ketä se palvelee.. Tai ainakin osoitat mielelläsi että tämä "torsti" ei tiedä asioista yhtään mitään ........ niinku Jose viime viikolla, ehkä kopiot häntä, idoliasi???? ja Sami L perässä toisella forumilla... Meidä Jengi haha

Olenko joskus nimitellyt sinua torstiksi ja kokemattomaksi kun auto on hajonnut? En muista sellasta...
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: *HOKE* - 09.11.06 - klo: 18.37
Noniiiiin... Johan alkaa keskustelua muodostua  :lol:

Enpä ole minäkään kokemattomaksi sanonut...

Osaamattomuuteen viittasin kyllä...

Mutta kuten ylläkin sanoin niin siitähän ne hajoomiset lähes aina johtuu... Ruuvaajaan osaamattomuudesta...
Oli se sitten kuka tahansa niin jos on osia rikki saanut niin pakko se vaan on todeta että EVO ja tehdä homma seuraavalla kerralla paremmin...

Nyt vain edelleenkin syytät 3€ kappaleelta maksavaa hybridilaakeria... Joo no myöntelet että ehkä saatoit tehdä jotain pieleen, mutta silti mainitset ettet kyseisiä laakereita enää osta... ELi edelleen vyörytät syyn kyseisten laakereiden niskaan joilla niiiiiiiiiiiiin moni kuski on ajanut jo kaksi kautta niiiiin hyvillä kokemuksilla että millään muilla laakereilla ei ole päästy kuin puoleen tästä.

No eihän siinä... Kohta varmaan hehkutat seuraavan ajokerran jälkeen jotain järkyn hintasia superhyper laakereita joissa on kanai kaiverrus tai jotain... "kesti koko päivän ja paransin kierrosaikojani ainakin sekunnin per läppi... Wow guys"


Ainiiin... Ja kun nyt Jose saatiin taas keskustelun aiheeks niin tuli yksi EVO tilanne mieleen...
Helmikuussa olimme Hollannissa Indoor Holland kisoissa...
Arin loistava taival päättyi koska ohjauspalasta irtosi alempi kiinnitysruuvi kesken nousun (vai olikohan jopa semi... en muista mut enivei)
Kyllä singahteli torstihuudot ja muut mahdolliset morkkaukset samantien... Ja todettiin että Jose oli tämän kohteen arin autosta rakentanut...
Mutta kenen syyksi tämä lopulta menikään... No Arin auto... Ari myös tästä vastuussa.
Mutta kyllä kaikkien torstejen kummisetä... Jooseppi sai myös kuulla kuinka hän ei vaan osaa edes yhtä ruuvia kiristää...
Välittömästi hän myös asian myönsi ja totesi ettei vaan osannu...
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: Sami L - 09.11.06 - klo: 19.02
Tiedotetaan tiedottajalle tiedoksi, että toisen foorumin jutut a) ei liity tänne mitenkään b) ei liity tähän mitenkään.

Kyseisen nelaritopicin jonnenjoutava lätinä närkästytti jo sen ilmestymisen aikoihin (voit katsoa omista viesteistästi päiväyksen).
Jos nyt välttämättä haluat kaiken/kaikki tähän sotkea mukaan, pakko vain korjata räikeimpiä epäkohtia.

Kanailaakeri world domination! Jos joku vielä muistaa.  :mrgreen:
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: Catiska - 09.11.06 - klo: 19.15
Lainaus käyttäjältä: "Sami L"
Tiedotetaan tiedottajalle tiedoksi, että toisen foorumin jutut a) ei liity tänne mitenkään b) ei liity tähän mitenkään.

Kyseisen nelaritopicin jonnenjoutava lätinä närkästytti jo sen ilmestymisen aikoihin (voit katsoa omista viesteistästi päiväyksen).
Jos nyt välttämättä haluat kaiken/kaikki tähän sotkea mukaan, pakko vain korjata räikeimpiä epäkohtia.

Kanailaakeri world domination! Jos joku vielä muistaa.  :mrgreen:


Jotenkin alkaa tämä asia eksyä pahasti sivuraiteille.
 Ensiksikin, tyhmää toisten käyttäjien nimittely, oli se sitten Torsti tai jokin muu nimitys. Se ei muuta asiaa, että keskenänne käytätte sitä lempiniminänne.
Sitten toisten topicien sotkeminen asiaan, mitä järkeä?? Jos kyseinen nelari-topic ärsyttää, eikä jaksa sitä lätinää katsella, niin miksi sitä sitten pitää lukea? Eikö millään malta olla klikkaamatta sitä otsikkoa? Jotenkin on tullut mieleen, että molemmilla foorumeilla olette kaveriporukan nimissä ottaneet Mikan hampaisiinne, jatkossa varmaan myös minut. Asioista mielestäni saa ja pitää keskustella, mutta tuollainen hyökkäävä ja toisia loukkaava tyyli on ala-arvoista.
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: Divi - 09.11.06 - klo: 19.19
Lainaus käyttäjältä: "brutales"
Jos kyseinen nelari-topic ärsyttää, eikä jaksa sitä lätinää katsella, niin miksi sitä sitten pitää lukea? Eikö millään malta olla klikkaamatta sitä otsikkoa?
Taitaapi Sami olla moderaattori?
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: Catiska - 09.11.06 - klo: 19.21
On kyllä, mutta ei ainut. Voi pyytää jotain toista Modea hoitamaan sellaisen topicin, joka ärsyttää henkilökohtaisella tasolla.
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: Sami L - 09.11.06 - klo: 19.29
Mulle käy raide kuin raide, modet kyllä nakkaa lukkoa kun kiireiltään kerkeävät, itse en ainakaan jaksa verisesti loukkaantua, jos täällä vähän molemminpuolinen kenttädissi lentää. Sehän pitää mielen vireänä.

Kun Mika nyt toisen foorumin päätti tähän mukaan vetää ja siellä ilmaisin närkästykseni tuohon yv:llä hoidettavan asian setvimiseen yleisellä foorumilla. Ja ettei malta olla klikkaamatta? Jos sitä ei kertaakaan klikkaa ei näe josko siellä olisi vahingossa jotain asiaa.
Olen monta kertaa tehnyt selväksi, en ole toisen foorumin moderaattori ollut enää pitkään aikaan. Ylläpito vain ei syystä tai toisesta ole titteleitä poistellut.

Kun lainaat minun viestiäni ja puhut hampaisiin ottamisesta, niin kannattaa olla tarkkana. Tulkitsen siis että viittaat myös minuun, mutta jos luet tätä topikkia, niin montako minun viestiäni täällä on, ennenkö Mika otti minut toisen foorumin juttujen takia puheeksi hieman negatiivisessa yhteydessä.
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: Team PSR - 09.11.06 - klo: 19.44
Jos vielä palataan aiheeseen. Tosiasiahan on, ettei Mika ollut tyytyväinen laakereihimme Turussa. Kauppiaana tästä voi todeta joko "voi voi, ikävä juttu", tai sitten "katsotaan, onko jotain tehtävissä". Vain jälkimmäinen toteamus tuo mukanaan edistystä.

Olimme oikeasti harmissamme siitä, että kahdella kaverilla laakerit eivät yhdellä radalla toimineet. Se, että ne ne ovat toimineet Mikalla ja Kallellakin muualla ja muilla kuskeilla Turussakin ei muuta sitä, etteivät ne Mikalla toimineet.

Jos Mikan ja Kallen ajotapa ei suosi Jyrkkälässä puolikeraamisia laakereita kytkimissä, niin pitääkö Mikan ja Kallen muuttaa ajotapaansa vai meidän kauppiaina tarjota jotain muuta?

Ajattelimme tarjota jotain muuta; kevääksi tilaamme erikoissarjan, KaMiJyrkkälä-edition nimeltään. Näitten laakereiden voiteluaineen lämmönkesto on 282 celsiusta, joten näistä ei kiehuva rasva pullauta ihan heti suojuksia ulos.

Koska asioissa täytyy tehdä kompromisseja, niin näitä ei sitten kannata pestä vedellä, koska näiden vedenkesto-ominaisuudet ovat huonommat kuin nykyisten laakereiden.

Näitä laakereita saa ensi kesänä käyttää vain Turussa. Joten Kalle ja Mika, ensi kesänä kummallekin on varattu 2 kappaletta KaMiJyrkkälä-edition laakereita koekäyttöön. Jos vielä hajoaa, niin sitten kustannan teille peilit. Ja ostan yhden itsellenikin.

Hoke, jos köhää on, niin kuuma rommitoti auttaa :) Sinun pitää olla kunnossa Englantiin!

RC-autoilu menee hienoksi, kun joka radalle tehdään omat laakerit tukemaan kilpailijoiden menestystä taisteltaessa viimeisistä sekunnin tuhannesosista :mrgreen:
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: JK Nitro - 09.11.06 - klo: 19.48
Kun tässä on hyvä aihe esillä, mutta tuppaa karkaamaan hiukka sivuraiteelle, niin...

Paikalla nyt on ainakin pitkän kokemuksen ja osaamisen omaavia krossaajia, niin olisi hieno asia, jos joku jaksaisi skriivata ylös ne tärkeimmät asiat, jolla saadaan ne laakerit kestämään, oli ne sitten metalli/kumisuojattuja teräskuulalaakereita tai metalli/keraaminen hybridilaakereita.

Omalla kohalla on ollut myös laakerien kestämättömyyttä, kyseessä ollut kumi- ja metallisuojattuja ns. tavallisia laakereita. Pari ensimmäistä laakeriparia toimivat ihan jees (kaluston ollessa kaikki uutta) n. 2 litran jälkeen ne olivat vieläkin kunnossa olevan olosia, tosin hieman kuivan olosia käsissä pyörittäessä. Seuraavat pari settiä menivätkin perin nopeasti, vajaan litran ajon jälkeen, Turku openissa kävikin täystuho sitten, laakereitten pettäessä täysin.
Kaikki oli omaa syytä ja osaamattomuutta/tietämättömyyttä/kokemattomuutta, kun en osannut epäillä laakereiden aiheuttavan omituista sammuilua.

Jälkimmäisessä Turku Openissa Nikon säädettyä moottorini kohalleen, hän epäili takalaakerivikaa (epäsointu ääni moottorin käydessä). Siittä otin onkeeni ja purin koneen ja totesin asian olevan justiisa näin, välystä oli takalaakerissa ja etulaakerikin oli kostunut parilla edellisellä ajolla, uutta tilalle ja moottori on taas kasassa.

Yhtälö sopeisi kovin hyvin ainakin Hoken vastaavaan tapaukseen.

Itellä oli tuolloin myös Turbo Slide carbon paloilla ja se tosiaan kulkikin, vaikkei laakereista ollut kuin rippeet jäljellä, spurri ja kello kylläkin olivat ikävän näkösiä, oli ne kuitenkin saaneet turpaansa jo n. 40 min..

Elikkä, mitä ne olisivat ne asiat, joilla saadaan kytkinlaakerit kestämään?
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: *HOKE* - 09.11.06 - klo: 19.49
Elekeehän nyt alkako tästä henkilökohtaista vääntämään...

Kuten Sami sanoi... Kenttädissi...

Haluan myös painottaa että sitähän tämä on...
puolin ja toisin dissailua joka pitää tosiaan mielen virkeenä enkä ainakaan itse ota yhtään nokkiini koko asiasta...

Saatiinpahan tarkemminottaen jopa ihan kunnon perinpohjanen keskustelu aikaiseksi... Eikövain?

Ja tosiaan... Mika ei ole millään tavoin otettu hampaisiin.
Ehei... Kun hän taas vihdoin pääsee kisaamaan niin varmasti heitämme huulta keskenämme ihan rentomielisesti.

Tänään olen ollut kipeänä kotona ja foorumin sanailu toi piristystä päivääni oikein todenteolla... Varmasti myös montaa muuta tämä sanailu virkisti taas pitkästä aikaa.
Ja kuten jo mainitsin... saimmepahan taas jopa ihan kunnon asiaakin tähän topikkiin... Sitä tuskin olisi syntynyt ilman provosoivia heittoja puolin ja toisin...  :wink:

Yhteenvetona siis: Asiaa poijjaat... täähän oli taas pitkästä aikaa hauskaa...
Noniin.. ja kaikki saa taas nauraa omille ja toisten jutuille...
Naureskellaan kun tavataan. 8)
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: JQ - 09.11.06 - klo: 21.40
Ennenkuin gestapo ehtii hätiin:

1. Kaikki laakerit eivät kestä edes kokonaista kisaa. Sellaisia ei tarvi käyttää.
Useimmat kuitenkin kestävät kisan helposti ja vielä toisen päälle.

2. Itse asennan uudet laakerit kisaan, siis ensimmäiseen treeniin, ja laitan uudet sit semiin.

3. Laakerit kestää paremmin kun: välys on hyvä (pieni edes-takas liike) ja etenkin rattaat on suorat toisiin nähden.

4. Runko ei flexaa liikaa kellon kohdalla

5. Uusista laakereista voi irrota rasvaa joka aiheuttaa sen et kytkin luistaa. Rasva palaa pois läpin tai kahden sisällä. Sitä voi nopeuttaa painamalla autoa maahan ja kaasuttamalla.

6. Itse käytän Ultimaten keraamisia laakereita koska ne kestää varmasti kisan ja niistä ei lähde sitä rasvaa, ainakaan paljoa.....eli heitän ne huoletta autoon kisassa.
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: Mika R - 09.11.06 - klo: 22.51
Yeah, kuulostaa hyvältä. Otetaan oppia noista vinkeistä ja kysellään laakereiden perään taas mestoilla, tänks Pekka!

Hokelle, näin tehdään
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: Tuukka - 10.11.06 - klo: 10.19
Yksi muuttuja on jäänyt mainitsematta, nimittäin epäkesko diffin hammasratas. Tai paremminkin muistamani tapaus oli muotopuoli. Sillä iskurilla hajosi laakerit suit sait sukkelaan.

Onkos sillä väliä, että mihinkä kohtaan diffin ratas on suhteessa kellon rattaaseen siis aksiaalisuunnassa?

Mitäs jos kytkinlavat ovat kuluneet epätasaisesti, niin keskittääkö kytkinlavat kytkinkellon suoraan ja keskelle vai vinoon ja epäkeskeisesti? Ja onko sillä merkitystä laakerin kulumiseen?

Siis kuluuko kytkinlaakeri kun se pyörii vai silloin kun se on paikallaan, mutta ottaa hammasrattaiden iskuja vastaan?

PCR: "Puolikeraamiset laakerimme tehdään ISO 9001 certifioidussa tehtaassa, joten laatuongelmia ei ole." Pari tuollaista järjestelmää tehneenä en voi yhtyä tuohon lausuntoon eikä se näy myöskään minun mekkauksissani. Tuo standardi ei ota kantaa laadun absoluuttiseen hyvyyteen vaan "pyrkimykseen parempaan". Jos taas puhuttaisiin vaikka Fordin Q101 standardista tai sen seuraajasta PPAP, niin sitten se jo jotain takaisikin. Siinä kun tarvitsee myös todistaa tekemisensä hyvyys. Siis tehdään oikein - ei tarkastamalla.
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: Team PSR - 10.11.06 - klo: 14.23
edit
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: Niko - 10.11.06 - klo: 15.25
Optiimaalista on myös että pääratas on kytkinkellon rattaaseen nähden keskellä.
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: Tounison - 10.11.06 - klo: 16.28
Lainaus käyttäjältä: "Team PSR"
Kiitoksia Tuukka. Olemme sinisilmäisesti uskoneet ISO-certifikaatin takaavan tuotteiden laadun. Olemme olleet tyhmiä.

Eikö tuukka tuonut tuon iso standartin tarkoituksen ilmi ? Ei haukkunut mitään.

Lainaus käyttäjältä: "Team PSR"
Laakerikauppa on nappikauppaa. Tilauksen pitää olla tuhansia kappaleita, jotta hinta saadaan alas. Sitten niitä myydään kappaleittain asiakkaille. Yhden tilauksen myyntiaika on yli vuoden. Tilaukset maksetaan etukäteen, haetaan työaikana tullipostista, maksetaan alvi ja tulli ennenkuin yhtäkään laakeria on myyty, kirjanpito, varaston ylläpito, pääoman sitominen pitkäksi ajaksi ym., ei kovin tuottavaa meidän hinnoillamme.

Eikö kaikki kaupan käynti ole tämmöistä? toiset isommalla panoksella, toiset pienellä?

Lainaus käyttäjältä: "Team PSR"
Kun sitten laakeri hajoaa, niin 3 megan kuvat foorumille, että puoli autoa meni p****si, kun oli niin huonot laakerit. Eikä myyjä korvannut.

Eikö joka osasta löydy tälläinen kuva jo ? Itse en löytänyt kyllä tästä topicista laakerin kuvaa, sokea ehkä.

Lainaus käyttäjältä: "Team PSR"
Keskustelu avasi silmämme, olemme nähneet valon. Kun laskimme eilen panokset suhteessa tuottoon, niin ei hommassa ole taloudellisesti ollut koskaan järkeä. Miksi siis pahoittaa mielensä muutaman euron tähden. Ei laakerit Suomesta lopu vaikka me emme niitä enää toisikaan. Ainakin toissa vuonna tavallisia kytkinlaakereita sai Laakeritukusta 7 euroa kappale. Olen varma, että niitä saa sieltä edelleen.

Tämä ei ole katkeraa tilitystä, vaan perustuu kylmiin, taloudellisiin faktoihin!

Tästä menee kait kiitos jollekin Helsinkiläiselle "täydellisen äänen tavoittelijalle".
Otsikko: l
Kirjoitti: -PM- - 26.12.06 - klo: 23.59
ne on mun mielestä ihan hyvät ne 60 senttii maksavat. laittaa vaan kisoihin uudet ja finaaliin uudet jos sinne asti pääsee. helppoa, eikä oo muistaakseni hajonnut kesken kisan.
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: *HOKE* - 27.12.06 - klo: 02.32
Keraamiset ennen kisaa... Kisan jälkeen treenit yms...
Tai mikäli ei treenaile kisojen välissä niin tarkistus että rullaa ja ajan vielä seuraavankin kisan...

Tämä siis keraamisilla.
Ja samoilla toivottavasti ajan ensikaudellakin...
Otsikko: Re: l
Kirjoitti: Tounison - 27.12.06 - klo: 15.33
Lainaus käyttäjältä: "MP_777"
ne on mun mielestä ihan hyvät ne 60 senttii maksavat. laittaa vaan kisoihin uudet ja finaaliin uudet jos sinne asti pääsee. helppoa, eikä oo muistaakseni hajonnut kesken kisan.

Mahtaako näitä 60 senaatin laakereita saada vielä ko.putiikista. Ei ole ainakaan sivuilla enää :cry:
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: moukari - 27.12.06 - klo: 15.52
Kannattaa varmaan soittaa Jartsalle ja kysyä.
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: rala.p - 27.12.06 - klo: 16.26
Eilen kyselin jartsalta tuota laakeri asiaa ja sain tällaisen vastauksen.
Lainaus
Tällä hetkellä 8x16x6 ja 5x10x4 laakerit ovat pois sivuiltamme koska
edellisessä erässä oli joku virhe, (vaihdoimme tehdasta) mutta
ensivuoden alussa saamme lisää entistä parempia laakereita ja vieläpä
samaan edulliseen hintaan!
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: *JoOnAs - 28.12.06 - klo: 21.49
Pari viikkoo sitte laitoin uudet kytkinlaakerit ja unohtu pari prikkaa sieltä välistä ni haittaakohan se? :|
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: Jartsa - 28.12.06 - klo: 22.01
Ei haittaa jos välys kellossa ei ole liian suuri! Millin liikevara on ihan hyvä!

Ja tosiaan noista laakereista sen verran että ensivuodenalussa on meille tulossa omia brandi laakereita. Sekä laakeri settejä eri autoihin. Pyrimme myös laajentamaan laakeri valikoimaa niin että jokaiseen tunnetumpaan autoon löytyy laakerit!
Otsikko: Keskustelua kytkinlaakereista
Kirjoitti: Mika R - 28.12.06 - klo: 22.02
ne prikat on vaan kellon shimmausta varten kohilleen, ei se laakereihin oikeestaan vaikuta, ole huoleti